Het voelt ook enigszins circulair aan:quote:Op vrijdag 1 mei 2015 13:12 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Niet zoals Muffie het voorstelt. Volgens hem staat "X is slecht" gelijk aan "Je hoort X niet te doen."
Ik heb (helaas) gewoon dagen dat ik gewoon nauwelijks de tijd heb om alles te lezen, en me niet afvraag of er al een reactie ergens op is gekomen, maar me afvraag welke deel we al zitten, maw het gaat snel :-)quote:Op vrijdag 1 mei 2015 12:35 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Als je er goed over nadenkt, verslaat Muffies argument zichzelf.
Een stelling is volgens hem zelf-evident als het tegenovergestelde incoherent is. In alle gevallen vindt hij het incoherent als de spreker van de stelling niet wil dat de stelling op zijn eigen persoon wordt toegepast ("Het is incoherent om verkrachting goed te vinden, als men zelf niet verkracht wil worden")
Nu, laten we eens de stelling: "Iets tegen je wil moeten doen ('Dwang') is slecht" nemen. Volgens hem staat die stelling gelijk aan: "Je hoort niet te dwingen." Laten we eens kijken naar het omgekeerde daarvan: "Dwang is goed (of: je hoort te dwingen)."
De spreker van "Dwang is goed" wil per definitie niet gedwongen worden. Dwang is immers het moeten doen wat je niet wilt doen - niemand wil moeten doen wat hij niet wil doen.
Dus de stelling 'dwang is slecht' is volgens de redenering van Muffie zelf-evident. Maar dat levert een enorm probleem op. Iedere morele uitspraak heeft namelijk dwang in zich: "Je hoort (niet) X te doen - ook al wil je dat (niet)." Dat betekent dat iedere morele uitspraak per definitie slecht is, want het is dwang.
Als het slecht is, behoor je het niet te doen: dus je behoort geen morale uitspraken te doen. Maar die conclusie is al gebaseerd op een morele uitspraak. Paradox!
______________________________________________________________________________
Let ook even op wat er bij de inverse gebeurt: in tegenstelling tot Muffie, heb ik er niet halverwege een 'tegen zijn wil' ingedaan die nergens op gebaseerd is. Mijn 'tegen zijn wil' vloeit duidelijk voort uit mijn definitie van 'dwang'. Bij hem zit dat verstopt in de definities, en is het tegelijk het enige relevante element: niemand wil tegen zijn wil iets doen, of dat nou verkracht worden is, of vermoord worden, of ijsjes eten.
Kortom, een uitgezuiverde versie van Muffies argument komt neer op het argument boven de streep, en is dus per definitie incoherent want in tegenspraak met zichzelf.
Nou dan denk ik dus: idd, dwang is natuurlijk slecht. Zó... als iemand iets gedaan wil krijgen bij mij, kan ie dat netjes vragen, maar met manipulatie bereiken mensen niets bij mij, of het nu de moeder van me partner is, of de Koningin, maakt niets!quote:Nu, laten we eens de stelling: "Iets tegen je wil moeten doen ('Dwang') is slecht" nemen. Volgens hem staat die stelling gelijk aan: "Je hoort niet te dwingen." Laten we eens kijken naar het omgekeerde daarvan: "Dwang is goed (of: je hoort te dwingen)."
De spreker van "Dwang is goed" wil per definitie niet gedwongen worden. Dwang is immers het moeten doen wat je niet wilt doen - niemand wil moeten doen wat hij niet wil doen.
Neehee, als ik zeg tegen een vriend van mij die een ander leuk vind dat hij beter niet vreemd kan gaan, dan dwing ik hem niet. ik geef advies.quote:Dus de stelling 'dwang is slecht' is volgens de redenering van Muffie zelf-evident. Maar dat levert een enorm probleem op. Iedere morele uitspraak heeft namelijk dwang in zich: "Je hoort (niet) X te doen - ook al wil je dat (niet)." Dat betekent dat iedere morele uitspraak per definitie slecht is, want het is dwang.
Als het slecht is, behoor je het niet te doen: dus je behoort geen morale uitspraken te doen. Maar die conclusie is al gebaseerd op een morele uitspraak. Paradox!
Niet waar. het advies aan een vriend wb vreemd te gaan heeft geen dwang.quote:Iedere morele uitspraak heeft dwang in zich...
Maar iedereen is onderhevig aan dwang als je kijkt naar, bijvoorbeeld, de wet. Ik moet dingen doen tegen mijn zin in omdat een groepje mensen ooit de mening hadden dat een bepaald gedrag gestimuleerd moest worden.quote:Op vrijdag 1 mei 2015 14:09 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Nou dan denk ik dus: idd, dwang is natuurlijk slecht. Zó... als iemand iets gedaan wil krijgen bij mij, kan ie dat netjes vragen, maar met manipulatie bereiken mensen niets bij mij, of het nu de moeder van me partner is, of de Koningin, maakt niets!
Dat zou ik bijvoorbeeld al niet doen, ervanuitgaand dat degene die mij dat vertelt een goede vriend is. In mijn ogen is het verraden van vrienden voor een daad als een beroving slechter dan de daad zelf.quote:Als iemand mij zou vertellen dat ie de juwelier gaat beroven dan distancieer ik me meteen van zoiemand en zou anoniem de politie bellen dat wel.
Ja, logisch. moralitiet is nu eenmaal gewoon objectief. Bv als er iets gejat is ergens dan is zonder uitzondering iedereen het erover eens dat dat een klere streek is.quote:Op vrijdag 1 mei 2015 13:57 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het voelt ook enigszins circulair aan:
- objectieve moraliteit is zelf-evident
- een moreel idee vereist een iets of iemand die dat morele idee heeft; een iets dat zegt "dit mag je wel of niet doen"
- een objectieve moraal kan niet afhankelijk zijn van mensen, want dan is het niet meer objectief
- dus god.
Hij betoogt dus niet alleen dat moraliteit objectief is (zonder argument), maar meent hier ook het bestaan van god uit te kunnen afleiden. (Eveneens zonder argument trouwens.)
Maar ook daar zie ik niet direct de dwang. Zolang er geen "or else" volgt in ieder geval.quote:Op vrijdag 1 mei 2015 13:12 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Niet zoals Muffie het voorstelt. Volgens hem staat "X is slecht" gelijk aan "Je hoort X niet te doen."
Natuurlijk, ik moét werken. Maar ik moet niet elke zondag, en elke feestdag naar de moeder van mijn partner.(me eigen moeder zie ik gewoon als het uitkomt, dan is het ook leuk daar zit geen dwang in, maar 'willen'.)quote:Op vrijdag 1 mei 2015 14:17 schreef ems. het volgende:
[..]
Maar iedereen is onderhevig aan dwang als je kijkt naar, bijvoorbeeld, de wet. Ik moet dingen doen tegen mijn zin in omdat een groepje mensen ooit de mening hadden dat een bepaald gedrag gestimuleerd moest worden.
Kijk, wetten zijn er voor oa de veiligheid. door rood rijden is gevaarlijk. Maar als ik ergens rij, en links van mij is in de verste verten geen verkeer te zien en rechts ook niet, ja, en ik rij dan ff door rood, dan heb je een ander verhaal.quote:Is het slecht dat ik gedwongen wordt om geen wetten te overtreden?
Ik bedoel niet dat ik aan de vrouw van mijn vriend zal vertellen dat hij vreemdgaat, dat is én tussen hun, én veraad naar mijn vriend.quote:Dat zou ik bijvoorbeeld al niet doen, ervanuitgaand dat degene die mij dat vertelt een goede vriend is. In mijn ogen is het verraden van vrienden voor een daad als een beroving slechter dan de daad zelf.
Het is totaal irrelevant wat iedereen er van vindt. Dat is zo'n beetje de definitie van objectief.quote:Op vrijdag 1 mei 2015 14:22 schreef Eficaz het volgende:
Ja, logisch. moralitiet is nu eenmaal gewoon objectief. Bv als er iets gejat is ergens dan is zonder uitzondering iedereen het erover eens dat dat een klere streek is.
"iedereen is het erover eens" is niet hetzelfde als "objectief". In dit geval heeft iedereen gewoon dezelfde subjectieve mening. (Overigens is het maar net wat je steelt en van wie. Olie stelen van Saddam Hussein lijkt niemand moeite mee te hebben bijvoorbeeld.)quote:Op vrijdag 1 mei 2015 14:22 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Ja, logisch. moralitiet is nu eenmaal gewoon objectief. Bv als er iets gejat is ergens dan is zonder uitzondering iedereen het erover eens dat dat een klere streek is.
Het onderstreepte demonstreert al dat het pseudo-objectiviteit is.quote:Op vrijdag 1 mei 2015 14:22 schreef Eficaz het volgende:
Dus ook, die morele objectiviteit geldt vooral in onze wereld, met normen en waarden.(ja, er zijn helaas subjectieve uitzonderingen van het kwaad zoals overvallen, moord etc.)
Ja, dan is dat iedereen een subjectieve mening erover heeft, weer objectief vast te stellen;)quote:Op vrijdag 1 mei 2015 14:43 schreef Molurus het volgende:
[..]
"iedereen is het erover eens" is niet hetzelfde als "objectief".
Ja, dat valt dan in dezelfde categorie als bv Joden helpen onderduiken in de tweede wereld oorlog...mi.quote:In dit geval heeft iedereen gewoon dezelfde subjectieve mening. (Overigens is het maar net wat je steelt en van wie. Olie stelen van Saddam Hussein lijkt niemand moeite mee te hebben bijvoorbeeld.)
Ja, 'objectiviteit' kan ook misbruikt worden iemand kan zich er ook achter verschuilen. Ik zeg maar wat: 'iedereen gaat met de feestdagen naar zijn ouders'. Ja, dat kan voor de een, een objectieve waarheid zijn, voor mij is dat een pseudo objectieve waarheid, gepresenteerd om bepaalde dingen van mij, tegen mijn zin in gedaan te krijgen. Maw, manipulatie.quote:Het onderstreepte demonstreert al dat het pseudo-objectiviteit is.
Maar als "iedereen is het erover eens" niet hetzelfde is als "objectief". Dan bestaat het hele begrip "objectief" niet.quote:Op vrijdag 1 mei 2015 14:43 schreef Molurus het volgende:
"iedereen is het erover eens" is niet hetzelfde als "objectief". In dit geval heeft iedereen gewoon dezelfde subjectieve mening. (Overigens is het maar net wat je steelt en van wie. Olie stelen van Saddam Hussein lijkt niemand moeite mee te hebben bijvoorbeeld.)
Het onderstreepte demonstreert al dat het pseudo-objectiviteit is.
"Je hoort te verkrachten'' is een geldig standpunt als jij als individu van verkrachten houdt. Als jij als individu geen last van je geweten hebt en je geniet ontzettend van verkrachten, dan is er geen objectieve reden waarom je het niet zou moeten doen. Behalve misschien eventuele repercussies zoals een gevangenisstraf.quote:Op vrijdag 1 mei 2015 08:21 schreef Murvgeslagen het volgende:
"Verkrachting is slecht" betekent "Je hoort niet te verkrachten", het is sowieso een uitspraak die niet alleen over jezelf gaat, maar ook over anderen.
Welke reden hebben wij om de inverse van deze uitspraak "Je hoort te verkrachten" als een geldig standpunt te nemen?
Pak er eens een woordenboek bij......quote:Op vrijdag 1 mei 2015 16:10 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Maar als "iedereen is het erover eens" niet hetzelfde is als "objectief". Dan bestaat het hele begrip "objectief" niet.
Objectieve feiten blijven waar, ook zonder mensen.quote:Op vrijdag 1 mei 2015 16:10 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Maar als "iedereen is het erover eens" niet hetzelfde is als "objectief". Dan bestaat het hele begrip "objectief" niet.
Ik kan vrij eenvoudig aan iemand die beweert dat het bestaan van zwaartekracht subjectief is demonstreren dat het bestaan van zwaartekracht objectief waar is.quote:Op vrijdag 1 mei 2015 16:10 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Maar als "iedereen is het erover eens" niet hetzelfde is als "objectief". Dan bestaat het hele begrip "objectief" niet.
Edit: onnodig.quote:Op vrijdag 1 mei 2015 16:58 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Pak er eens een woordenboek bij......
Zonder mensen geen begrippen....quote:Op vrijdag 1 mei 2015 16:59 schreef Perrin het volgende:
[..]
Objectieve feiten blijven waar, ook zonder mensen.
Wie beweert dat het bestaan van zwaartekracht subjectief is, zit fout.quote:Op vrijdag 1 mei 2015 18:16 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik kan vrij eenvoudig aan iemand die beweert dat het bestaan van zwaartekracht subjectief is demonstreren dat het bestaan van zwaartekracht objectief waar is.
"Verkrachting is objectief slecht" kan niet op die manier empirisch worden gedemonstreerd. Dat is uitsluitend een mening, geen empirisch feit.
Correct. En wie beweert dat verkrachting objectief slecht is zit eveneens fout.quote:Op vrijdag 1 mei 2015 18:27 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Wie beweert dat het bestaan van zwaartekracht subjectief is, zit fout.
Nee, zeggen dat je er een woordenboek bij moet pakken is sympathiek. Sorry hoor, maar ga heen.quote:Op vrijdag 1 mei 2015 18:28 schreef Molurus het volgende:
[..]
Inderdaad, kom op zeg. Zulke reacties zijn gewoon diep triest.
Ik vond het wel een goed advies.quote:Op vrijdag 1 mei 2015 18:29 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Nee, zeggen dat je er een woordenboek bij moet pakken is sympathiek. Sorry hoor, maar ga heen.
Ik vind het wel een goed advies dat hij er een stel hersens bij pakt.quote:
Het punt is dat jij hier de verkeerde definitie van "objectief" hanteert.quote:Op vrijdag 1 mei 2015 18:29 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Nee, zeggen dat je er een woordenboek bij moet pakken is sympathiek. Sorry hoor, maar ga heen.
Het punt is dat men de definitie van "objectief" leest maar niet de capaciteit hebben om het verder te kunnen interpreteren. Als alle meningen gelijk zijn, dan zijn deze niet van invloed...Maar daarover nadenken schijnt voor die kneusjes hier niet mogelijk te zijn (als je mij persoonlijk aanvalt moet je niet janken als ik stevige woorden terug gebruik).quote:Op vrijdag 1 mei 2015 18:48 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het punt is dat jij hier de verkeerde definitie van "objectief" hanteert.
Het doet er juist niet toe of ieders mening gelijk is of niet. Moraal bestaat bij de gratie van mensen en dus is het subjectief. Zo simpel is het.quote:Op vrijdag 1 mei 2015 18:54 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Het punt is dat men de definitie van "objectief" leest maar niet de capaciteit hebben om het verder te kunnen interpreteren. Als alle meningen gelijk zijn, dan zijn deze niet van invloed...Maar daarover nadenken schijnt voor die kneusjes hier niet mogelijk te zijn (als je mij persoonlijk aanvalt moet je niet janken als ik stevige woorden terug gebruik).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |