abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 28 april 2015 @ 20:41:05 #176
435304 Izzy73
Read the signs!
pi_152105296
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 20:40 schreef fs180 het volgende:

[..]

waarom niet? is dat niet voldoende?
Jawel een kwalijke zaak, maar helaas is dat niet het enige.
If you are ready to wake up, you are going to wake up.
If you're not you are going to stay pretending that you are just a poor little me.
  dinsdag 28 april 2015 @ 20:41:07 #177
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_152105299
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 20:40 schreef nikao het volgende:

[..]

Dat kan wezen, maar jij bent dus tegen patenten? Dus een bedrijf investeert veel geld in research, en hetgeen ze ontdekken mag iedereen zo copyeren?
in de normale wereld noemen ze dat progressie ja...
pi_152105331
quote:
10s.gif Op dinsdag 28 april 2015 20:41 schreef fs180 het volgende:

[..]

in de normale wereld noemen ze dat progressie ja...
En je denkt dat die progressie er nog steeds is als bedrijven niet meer willen investeren omdat ze dat geld niet meer terug kunnen verdienen?
  dinsdag 28 april 2015 @ 20:42:24 #179
435304 Izzy73
Read the signs!
pi_152105359
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 20:40 schreef nikao het volgende:

[..]

Dat kan wezen, maar jij bent dus tegen patenten? Dus een bedrijf investeert veel geld in research, en hetgeen ze ontdekken mag iedereen zo copyeren?
Ja klopt ik ben tegen patenten, zeker als ze zoals ik eerder al aangaf het niet zelf ontwikkelen maar "jatten". Wanneer je een patent in handen hebt kan je de prijs kunstmatig verhogen.
If you are ready to wake up, you are going to wake up.
If you're not you are going to stay pretending that you are just a poor little me.
pi_152105416
quote:
2s.gif Op dinsdag 28 april 2015 20:42 schreef Izzy73 het volgende:

[..]

Ja klopt ik ben tegen patenten, zeker als ze zoals ik eerder al aangaf het niet zelf ontwikkelen maar "jatten". Wanneer je een patent in handen hebt kan je de prijs kunstmatig verhogen.
Van die techniek/versie. Het lijkt erop dat we hier vaak doen alsof Monsanto het alleenrecht op een gewas heeft of iets dergelijks. Dat is natuurlijk niet zo, net zo min dat Apple niet het alleenrecht op tablets of telefoons heeft.

Niet dat ik per se voor of tegen patenten ben, lijkt me een ingewikkeld vraagstuk. Maar om een bedrijf aan te vallen dat ze patenten hebben lijkt me zeer onredelijk.
  dinsdag 28 april 2015 @ 20:47:33 #181
435304 Izzy73
Read the signs!
pi_152105611
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 20:43 schreef nikao het volgende:

[..]

Van die techniek/versie. Het lijkt erop dat we hier vaak doen alsof Monsanto het alleenrecht op een gewas heeft of iets dergelijks. Dat is natuurlijk niet zo, net zo min dat Apple niet het alleenrecht op tablets of telefoons heeft.

Niet dat ik per se voor of tegen patenten ben, lijkt me een ingewikkeld vraagstuk. Maar om een bedrijf aan te vallen dat ze patenten hebben lijkt me zeer onredelijk.
Misschien eens deze aflevering van Zembla bekijken. Gaat over patenten en Monsanto.
http://www.npo.nl/zembla/04-03-2015/VARA_101372907
If you are ready to wake up, you are going to wake up.
If you're not you are going to stay pretending that you are just a poor little me.
pi_152105722
quote:
2s.gif Op dinsdag 28 april 2015 20:47 schreef Izzy73 het volgende:

[..]

Misschien eens deze aflevering van Zembla bekijken. Gaat over patenten en Monsanto.
http://www.npo.nl/zembla/04-03-2015/VARA_101372907
zal ik doen!
  dinsdag 28 april 2015 @ 20:51:37 #183
219590 oompaloompa
doompadeedee
pi_152105807
quote:
2s.gif Op dinsdag 28 april 2015 20:32 schreef Izzy73 het volgende:

[..]

Hmm, dat is wel een goede smoes natuurlijk, maar dan had het dus niets te maken met het protest ertegen. Ik lees overigens op allerlei websites dat die wet wel is aangenomen dus ...
Misschien haal ik twee zaken door elkaar :)

quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 20:32 schreef fs180 het volgende:

[..]

mijn claims zijn nooit weerlegt maar ik wacht nog steeds op jouw logica van hoe patenten de wereld beter maken
Omdat je naast huilies niet echt iets inhoudelijks postte, nadat iemand anders ook al duidelijk maakte dat je posts niet klopten leek het me voor de levensvatbaarheid van de thread beter het te laten rusten, maar helaas heb je nu iets anders gevonden om dom op te reageren.

quote:
2s.gif Op dinsdag 28 april 2015 20:37 schreef Izzy73 het volgende:

[..]

Tsja patenten aanvragen kost veel geld, en een bezwaar indienen tegen een patent ook.
Daarmee schakelt Monsanto heel veel tegenspelers uit die dat geld niet hebben.
Ik ben het me je eens dat een capitalistische instelling in publieke goederen (zoals voedsel, medicijnen, etc.) veel risicos met zich meebrengt. Over het algemeen lijken de baten hoger te zijn dan de kosten maar dat maakt de kosten niet per se acceptabel, en uitspattingen zijn er al genoeg gevonden voor verschillende andere bedrijven. Dus dat sentiment begrijp ik erg goed. Het geldt alleen niet specifiek voor Monsanto, en ik vraag me vooral af waarom Monsanto meer aangerekend wordt dan andere bedrijven. Coca Cola heeft bv. volgens mij veel meer evil acties op zijn naam staan :P
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
  dinsdag 28 april 2015 @ 21:00:53 #184
219590 oompaloompa
doompadeedee
pi_152106259
quote:
2s.gif Op dinsdag 28 april 2015 20:47 schreef Izzy73 het volgende:

[..]

Misschien eens deze aflevering van Zembla bekijken. Gaat over patenten en Monsanto.
http://www.npo.nl/zembla/04-03-2015/VARA_101372907
Die staat ook in de OP inderdaad. Ik vond het een beetje een misleidende aflevering. Ze doen net alsof Monsanto de eigenschappen van bestaande planten patenteren, maar dat is niet wat ze doen. Ze patenteren de methode om die eigenschappen in andere planten te creeren.
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_152106300
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 21:00 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Die staat ook in de OP inderdaad. Ik vond het een beetje een misleidende aflevering. Ze doen net alsof Monsanto de eigenschappen van bestaande planten patenteren, maar dat is niet wat ze doen. Ze patenteren de methode om die eigenschappen in andere planten te creeren.
oh das dezelfde? die heb ik gezien ja en daar reageerde ik o.a. op dat ik vind dat er erg stemmingmakend/misleidend over gepraat wordt.
  dinsdag 28 april 2015 @ 21:04:44 #186
435304 Izzy73
Read the signs!
pi_152106456
Nog een aantal beweringen over Monsanto die ik tegen kom.
Alle gewassen zijn genetisch gemanipuleerd om na 1 oogst "uit te sterven" daardoor moet men ieder jaar nieuwe dure zaden kopen bij Monsanto. Alle gronden waarop Monsanto GMO's verbouwt worden worden bespoten met roundup.
Waardoor de volgende jaren geen andere gewassen dan die van Monsanto levensvatbaar zijn op die grond. (5 jaar lang groeit er dan geen organisch gewas)

GMO's van Monsanto bevatten een gen van een bacterie die BT toxin produceert welke gaten maakt in de maag van insecten om ze te doden (en het gaat al zo slecht met de bijen)
En dat gen zou ook gaten veroorzaken in de maag bij mensen en in onze bloedbaan terecht komen.
Ratten die langer dan 90 dagen blootgesteld worden aan GMO mais krijgen enorme tumoren.
Maar Monsanto ondersteunt alleen onderzoeksresultaten die korter dan 90 dagen duren en doet geen lange termijn onderzoek. Met andere woorden, de effecten op lange termijn zijn niet bekend maar we eten het wel :?
If you are ready to wake up, you are going to wake up.
If you're not you are going to stay pretending that you are just a poor little me.
  dinsdag 28 april 2015 @ 21:06:12 #187
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_152106534
Opgeschoond. fs180, als je zonder schreeuwen mee kan doen met de discussie ben je welkom. Anders ga je maar ergens anders posten.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  dinsdag 28 april 2015 @ 21:07:12 #188
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_152106588
quote:
2s.gif Op dinsdag 28 april 2015 20:09 schreef Izzy73 het volgende:

edit ??? staat daar nu in die link die je postte dat die wet niet is aangenomen?
Jup :9. Toch best tof lijkt me zo :).
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  dinsdag 28 april 2015 @ 21:09:03 #189
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_152106688
Overigens is een patentendiscussie ook goed, in een daarvoor bestemd topic. Geen idee of het in BNW past maar je bent welkom om het te proberen.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  dinsdag 28 april 2015 @ 21:09:40 #190
435304 Izzy73
Read the signs!
pi_152106720
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 21:00 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Die staat ook in de OP inderdaad. Ik vond het een beetje een misleidende aflevering. Ze doen net alsof Monsanto de eigenschappen van bestaande planten patenteren, maar dat is niet wat ze doen. Ze patenteren de methode om die eigenschappen in andere planten te creeren.
Ja maar dat zijn wel eigenschappen die anderen ook hadden ontwikkeld maar die nu niet meer zelf mogen gebruiken omdat Monsanto er nu een patent op heeft en ook dat andere Spaanse bedrijf met paprika's die niet vatbaar zijn voor witte vlieg.
De originele uitvinding van de broccoli met lange steel was van een universiteit en die gaf het gratis weg zodat iedereen het kon gebruiken. Nu heeft Monsanto het gepatenteerd en moeten ze betalen aan Monsanto.
If you are ready to wake up, you are going to wake up.
If you're not you are going to stay pretending that you are just a poor little me.
  dinsdag 28 april 2015 @ 21:12:41 #191
435304 Izzy73
Read the signs!
pi_152106855
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 april 2015 21:07 schreef jogy het volgende:

[..]

Jup :9. Toch best tof lijkt me zo :).
Ja zeker, alleen zie ik op verschillende andere sites dat de wet wel is aangenomen.
Dus "i am a bit confused now" :)
If you are ready to wake up, you are going to wake up.
If you're not you are going to stay pretending that you are just a poor little me.
  dinsdag 28 april 2015 @ 21:15:03 #192
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_152106953
quote:
2s.gif Op dinsdag 28 april 2015 21:12 schreef Izzy73 het volgende:

[..]

Ja zeker, alleen zie ik op verschillende andere sites dat de wet wel is aangenomen.
Dus "i am a bit confused now" :)
Misschien zijn het twee verschillende voorstellen. Die 'protection act' ging hoofdzakelijk om monsanto bescherming te bieden als ze aangeklaagd werden, zodat ze nog door konden handelen. Geen idee of het ook over GMO op het etiket gaat, volgens mij is dat niet meer verplicht om er op te zetten.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
pi_152106967
quote:
2s.gif Op dinsdag 28 april 2015 21:04 schreef Izzy73 het volgende:
Alle gewassen zijn genetisch gemanipuleerd om na 1 oogst "uit te sterven" daardoor moet men ieder jaar nieuwe dure zaden kopen bij Monsanto.
weet niet in hoeverre er gemanipuleerd is dat ze 'uitsterven', maar wat we eerder al geconstateerd hadden is dat je sowieso ieder jaar nieuwe zaden wilt kopen als boer zijnde.
quote:
2s.gif Op dinsdag 28 april 2015 21:04 schreef Izzy73 het volgende:
Alle gronden waarop Monsanto GMO's verbouwt worden worden bespoten met roundup.
Waardoor de volgende jaren geen andere gewassen dan die van Monsanto levensvatbaar zijn op die grond. (5 jaar lang groeit er dan geen organisch gewas)
Roundup is sowieso het meest populaire middel om te gebruiken, ongeacht monsanto of GMO's. Je dwing daar echt niemand mee om Monsanto gewassen te verbouwen.
quote:
2s.gif Op dinsdag 28 april 2015 21:04 schreef Izzy73 het volgende:
GMO's van Monsanto bevatten een gen van een bacterie die BT toxin produceert welke gaten maakt in de maag van insecten om ze te doden (en het gaat al zo slecht met de bijen)
Bron dat ze ook bijen doden? (zie alleen wat controverse rondom de monarch vlinder, die niet terecht bleek te zijn)
quote:
2s.gif Op dinsdag 28 april 2015 21:04 schreef Izzy73 het volgende:
En dat gen zou ook gaten veroorzaken in de maag bij mensen en in onze bloedbaan terecht komen.
Dat lijkt me heel sterk. Bron?

quote:
2s.gif Op dinsdag 28 april 2015 21:04 schreef Izzy73 het volgende:
Ratten die langer dan 90 dagen blootgesteld worden aan GMO mais krijgen enorme tumoren
Wederom; bron?
quote:
2s.gif Op dinsdag 28 april 2015 21:04 schreef Izzy73 het volgende:
Met andere woorden, de effecten op lange termijn zijn niet bekend maar we eten het wel
Dat is onzin. Wordt veel gezegd, maar er zijn zat studies die de lang(ere) termijn effecten onderzoeken:

Bijv.
quote:
We examined 12 long-term studies (of more than 90 days, up to 2 years in duration) and 12 multigenerational studies (from 2 to 5 generations). … The studies reviewed present evidence to show that GM plants are nutritionally equivalent to their non-GM counterparts and can be safely used in food and feed.
http://www.sciencedirect.(...)ii/S0278691511006399

of deze, vooral relevant omdat het om Bt en ratten gaat;

A three generation study with genetically modified Bt corn in rats: Biochemical and histopathological investigation

quote:
This study was designed to evaluate the effects of transgenic corn on the rats that were fed through three generations with either GM corn or its conventional counterpart. Tissue samples of stomach, duodenum, liver and kidney were obtained for histopathological examinations. … No statistically significant differences were found in relative organ weights of rats within groups but there were some minimal histopathological changes in liver and kidney.
http://www.sciencedirect.(...)ii/S0278691507005443
  dinsdag 28 april 2015 @ 21:15:22 #194
219590 oompaloompa
doompadeedee
pi_152106974
quote:
2s.gif Op dinsdag 28 april 2015 21:04 schreef Izzy73 het volgende:
Nog een aantal beweringen over Monsanto die ik tegen kom.
Alle gewassen zijn genetisch gemanipuleerd om na 1 oogst "uit te sterven" daardoor moet men ieder jaar nieuwe dure zaden kopen bij Monsanto.
Klopt. Alhoewel dat niet moet, je kunt ook goedkopere andere zaden kopen om te verbouwen, dus het is aan boeren om te bepalen of ze het de hogere kosten waard vinden (net zoals wij moeten met de meeste dingen die we kopen, als de kaas op is heb ik nieuwe nodig :P)

quote:
Alle gronden waarop Monsanto GMO's verbouwt worden worden bespoten met roundup.
Waardoor de volgende jaren geen andere gewassen dan die van Monsanto levensvatbaar zijn op die grond. (5 jaar lang groeit er dan geen organisch gewas)
Ik hoop dat mensen niet meer roundup gebruiken door die resistentie, maar het is aannemelijk dat dit wel gebeurt. Wanneer ik iets meer tijd heb zal ik hier eens naar op zoek gaan want dit klinkt als een heel aannemelijke negatieve consequentie van die resistentie.

quote:
GMO's van Monsanto bevatten een gen van een bacterie die BT toxin produceert welke gaten maakt in de maag van insecten om ze te doden (en het gaat al zo slecht met de bijen)
Ook dit is een goede, en inderdaad een claim die ik eerder heb gehoord maar waar ik niet naar heb gekeken. Ik parkeer deze ook even om vanavond op zoek te gaan naar meer achtergrond info :)

quote:
En dat gen zou ook gaten veroorzaken in de maag bij mensen en in onze bloedbaan terecht komen.
Ratten die langer dan 90 dagen blootgesteld worden aan GMO mais krijgen enorme tumoren.
Ik meen me te herinneren dat dit niet echt een gedegen onderzoek was, weet jje toevallig naar welke studie ze hier verwijzen?

quote:
Maar Monsanto ondersteunt alleen onderzoeksresultaten die korter dan 90 dagen duren en doet geen lange termijn onderzoek. Met andere woorden, de effecten op lange termijn zijn niet bekend maar we eten het wel :?
Ook deze parkeer ik even maar lijkt me een claim waarvan het gemakkelijk is om te checken of ie waar is of niet.

Je hebt me veel onderzoeksvoer gegeven voor vanavond, thanks! :)
(of veel werkontwijkend gedrag ;) )
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
  dinsdag 28 april 2015 @ 21:16:24 #195
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_152107026
quote:
2s.gif Op dinsdag 28 april 2015 21:09 schreef Izzy73 het volgende:
De originele uitvinding van de broccoli met lange steel was van een universiteit en die gaf het gratis weg zodat iedereen het kon gebruiken. Nu heeft Monsanto het gepatenteerd en moeten ze betalen aan Monsanto.
Smerige manier van zaken doen inderdaad. Een soort patent-troll actie zeg maar.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  dinsdag 28 april 2015 @ 21:17:56 #196
219590 oompaloompa
doompadeedee
pi_152107096
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 april 2015 21:16 schreef jogy het volgende:

[..]

Smerige manier van zaken doen inderdaad. Een soort patent-troll actie zeg maar.
Dat is iets anders.

Als de universiteit het idd eerder uitgevonden hadden mogen ze het patent gewoon aanvechten en winnen ze die case.

Patent trollen kopen nutteloze patenten op voor een appel en een ei om daarna mensen aan te klagen die dingen doen die ook maar een beetje op het patent lijken in de hoop dat ze betalen en niets aanvechten.

Zijn een aantal toffe planet money podcasts over.
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
  dinsdag 28 april 2015 @ 21:20:39 #197
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_152107212
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 21:17 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Dat is iets anders.

Als de universiteit het idd eerder uitgevonden hadden mogen ze het patent gewoon aanvechten en winnen ze die case.


Patent trollen kopen nutteloze patenten op voor een appel en een ei om daarna mensen aan te klagen die dingen doen die ook maar een beetje op het patent lijken in de hoop dat ze betalen en niets aanvechten.

Zijn een aantal toffe planet money podcasts over.
Dan kom je in een rechtszaak terecht met een bedrijf met veel diepere zakken, ik weet niet of het recht dan automatisch zegeviert als het een spel van de lange adem wordt.

En pure patent-trolling is wat anders, geef ik je gelijk in maar ik zie wel een paar raakpunten :P.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  dinsdag 28 april 2015 @ 21:22:25 #198
219590 oompaloompa
doompadeedee
pi_152107291
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 april 2015 21:20 schreef jogy het volgende:

[..]

Dan kom je in een rechtszaak terecht met een bedrijf met veel diepere zakken, ik weet niet of het recht dan automatisch zegeviert als het een spel van de lange adem wordt.

En pure patent-trolling is wat anders, geef ik je gelijk in maar ik zie wel een paar raakpunten :P.
Universiteiten zijn zo enorm rijk in de VS jogy, en als het patent werkelijk van de universiteit is zouden ze daar extra geld mee kunnen verdienen :P

Vriend van me werkt met patenten en had een tijd geleden "2 miljoen aan gedervde inkomsten voor Columbia" opgespoord in een dagje.

edit: ik probeer de universiteit te vinden, amar kom zo snel niet tot een naam, weet niet zeker of het wel een amerikaanse school was of dat ik dat er zelf bij verzonnen heb :P

[ Bericht 10% gewijzigd door oompaloompa op 28-04-2015 21:31:14 ]
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_152107461
Heeft iemand overigens een bron dat het gestolen zou zijn? Ik zie alleen dat er een gezamenlijk research was waar 2 universiteiten aan mee deden......
  dinsdag 28 april 2015 @ 21:32:25 #200
435304 Izzy73
Read the signs!
pi_152107644
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 21:27 schreef nikao het volgende:
Heeft iemand overigens een bron dat het gestolen zou zijn? Ik zie alleen dat er een gezamenlijk research was waar 2 universiteiten aan mee deden......
Die uitzending van Zembla.
If you are ready to wake up, you are going to wake up.
If you're not you are going to stay pretending that you are just a poor little me.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')