Dat lijkt me niet de achtergrond. Een orthodox Joodse school zal ook weinig leerlingen af hoeven te wijzen, want als je geen orthodoxe Jood bent zul je je kind daar echt niet voor aanmelden.quote:Op zondag 26 april 2015 13:19 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Of de Islamitische scholen die er zijn hebben geen behoefte om bij voorbaat leerlingen af te wijzen. Dat kan natuurlijk ook nog.
Oh, op die fiets. Dat zou goed kunnen, ja.quote:Op zondag 26 april 2015 13:29 schreef k_man het volgende:
[..]
Dat lijkt me niet de achtergrond. Een orthodox Joodse school zal ook weinig leerlingen af hoeven te wijzen, want als je geen orthodoxe Jood bent zul je je kind daar echt niet voor aanmelden.
Het gaat er om dat als je wél orthodox Joods bent, de kans klein is dat die ene orthodox Joodse school net valt binnen de acht dichtstbijzijnde scholen. Daarom staat die school op het lijstje met religieuze uitzonderingen. Als je je kind graag op een islamitische basisschool wilt hebben is dat kennelijk niet aan de orde, dus die zijn er klaarblijkelijk genoeg te vinden.
De computer doet alleen de loting. Je geeft zelf je voorkeur op en ik begrijp uit de diverse linkjes dat 75% op de school van de 1e voorkeur terecht kan en dat 96% op een school uit de eerste drie voorkeuren terecht kan.quote:Op zondag 26 april 2015 13:30 schreef UpsideDown het volgende:
Lijkt een typisch geval van overregulatie, een computer die de toekomst van je kind bepaalt.
Daarbij is het ook hun eigen keus om in Amsterdam te gaan wonen.quote:Op zondag 26 april 2015 13:32 schreef k_man het volgende:
[..]
De computer doet alleen de loting. En laten we nou niet doen alsof je voorheen wel altijd je kind op de school van je eerste keus kon krijgen. Als je nu een plekje op een populaire school wilt, moet je een beetje geluk hebben. Voorheen moest je netwerken en je jaren van tevoren aanmelden.
Je kan mensen niet dwingen met elkaar om te gaan.quote:Op zondag 26 april 2015 13:16 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Aparte scholen, aparte wijken. En dan? Aparte winkels, aparte stoelen in de tram?
Dat is iets anders als hekken gaan plaatsen tussen verschillende groepen, natuurlijk.quote:Op zondag 26 april 2015 13:35 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Je kan mensen niet dwingen met elkaar om te gaan.
Is dan ook dezelfde sociale laag.quote:
Vrije schoolkeuze = hekken plaatsen? Nice.quote:Op zondag 26 april 2015 13:37 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat is iets anders als hekken gaan plaatsen tussen verschillende groepen, natuurlijk.
Religie en onderwijs staan nogal haaks op elkaar.quote:Op zondag 26 april 2015 13:57 schreef Lothiriel het volgende:
Wat is er precies mis met een christelijke school?
Nee hoor. Waarom vind je dat?quote:Op zondag 26 april 2015 13:58 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Religie en onderwijs staan nogal haaks op elkaar.
Da's geen kwestie van vinden.quote:
En jij Wilt me vertellen dat dit laatste op scholen met een religieuze inslag niet gebeurd?quote:Op zondag 26 april 2015 14:04 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Da's geen kwestie van vinden.
Religie is gebaseerd op dogma's. Het is zo, verder geen vragen stellen. Onderwijs gaat over kennis en vaardigheden verwerven. Altijd vragen stellen.
Nee. Ik zei dat religie en onderwijs haaks op elkaar staan.quote:Op zondag 26 april 2015 14:07 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
En jij Wilt me vertellen dat dit laatste op scholen met een religieuze inslag niet gebeurd?
Dit inderdaad. De oude situatie was ook verre van optimaal. In Centrum en Zuid moest je je op de populaire scholen (ongeveer het hierboven geposte lijstje van scholen die niet meedoen met het nieuwe systeem) aanmelden als je kind een jaar was,nen dan nog was (is?) het hopen dat je plek had. In mijn stadsdeel ocht je vanaf twee jaar aanmelden. Wij konden bij ons in de buurt toen nog kiezen uit twee scholen die voor ons in aanmerking kwamen, maar we hadden geen dag later moeten zijn met aanmelden, dan waren we op de wachtlijst gekomen, en hadden we pas vlak voor haar vierde verjaardag geweten waar ze naartoe ging.quote:Op zondag 26 april 2015 13:32 schreef k_man het volgende:
[..]
De computer doet alleen de loting. Je geeft zelf je voorkeur op en ik begrijp uit de diverse linkjes dat 75% op de school van de 1e voorkeur terecht kan en dat 96% op een school uit de eerste drie voorkeuren terecht kan.
En laten we nou niet doen alsof je voorheen wel altijd je kind op de school van je eerste keus kon krijgen. Als je nu een plekje op een populaire school wilt, moet je een beetje geluk hebben. Voorheen moest je netwerken en je jaren van tevoren aanmelden.
Dat sommige scholen autochtone kinderen voorrang geven en allochtone kinderen uitsluiten lijkt me ook niet de bedoeling.quote:Op zaterdag 25 april 2015 22:00 schreef bamibij het volgende:
Vrije keuze van onderwijs is een grondrecht volgens mij, apart dit.
Ouders willen gewoon goed en veilig onderwijs voor hun kinderen.quote:Op zondag 26 april 2015 14:20 schreef polderturk het volgende:
[..]
Dat sommige scholen autochtone kinderen voorrang geven en allochtone kinderen uitsluiten lijkt me ook niet de bedoeling.
O echt wel! En mijn kinderen zitten gelukkig al op de Openluchtschool. Het dichtstbij, en inderdaad: de Olympiaschool die ook dichtbij isquote:Op zondag 26 april 2015 01:41 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Geen enkel persoon die gezond in de kop is gaat vrijwillig in Amsterdam wonen en al helemaal niet met kinderen.
Goh, blijkbaar toch niet. De universiteit waar ik op zit (KU Leuven) heeft de beste reputatie in België. Het Heilige Drievuldigheidscollege waar ik in de middelbare school zat, is één van de meest gegeerde scholen in Leuven, niet enkel onder autochtone Belgen, maar ook bij buitenlanders.quote:Op zondag 26 april 2015 13:58 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Religie en onderwijs staan nogal haaks op elkaar.
quote:Op zondag 26 april 2015 12:51 schreef k_man het volgende:
[..]
Scholen kunnen deze regels sowieso omzeilen. Het zijn namelijk de schoolbesturen zélf die zich achter de nieuwe regeling hebben geschaard. Ze hadden er ook voor kunnen kiezen om er niet aan mee te doen en een aantal heeft dat ook daadwerkelijk gedaan.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ook is er een aantal scholen waarbij vanwege de religieuze inslag niet gekeken wordt naar de afstand school-woonadres.Ach juist. Dat zijn dus precies de witte scholen. Die niets in die loting zien, dus ik denk dat het experiment het jaar erop al niet meer herhaald gaat worden.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.en haalt het maar net!
Jawel.quote:
..omringd door mensen die nog niet eens de verantwoordelijkheid kunnen dragen of ze staan of zitten op een terras.quote:Op zondag 26 april 2015 14:26 schreef Tjingtjangtjong het volgende:
[..]
O echt wel! En mijn kinderen zitten gelukkig al op de Openluchtschool. Het dichtstbij, en inderdaad: de Olympiaschool die ook dichtbij is![]()
Overigens is Amsterdam de meest praktische plaats om te wonen ivm ons werk. Dat kan natuurlijk ook nog gebeuren terwijl je toch gezond in je kop bent. Maar toevallig is het hier juist heel fijn opgroeien voor onze kinderen. Hordes vriendjes/vriendinnetjes heel dichtbij, winkels, sportvelden, bos, zwemwater etc etc.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |