In het begin van het eerste filmpje staat Stuart Hameroff (anesthesist) Lawrence Krauss (theoretisch natuurkundige) te vertellen hoe de kwantumwereld werkt.quote:Op woensdag 22 april 2015 19:24 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
[..]
http://www.sciencedaily.com/releases/2014/01/140116085105.htm
Ik denk niet dat je ze helemaal weg kan zetten als kwakzalvers, maar ik zal eens die filmpjes kijken.
Ik weet het niet, maar ik denk toch wel dat kwantumbiologie mogelijk is. Als je ziet wat voor problemen evolutie heeft opgelost. Maar goed, of dat nu bewustzijn teweeg brengt of dat bewustzijn daar een verschijnsel van kan zijn is weer een andere discussie.quote:Op woensdag 22 april 2015 19:39 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wat overigens niet geheel uitsluit dat Stuart gelijk heeft. Ik acht dat alleen wel buitengewoon onwaarschijnlijk.
Dat op helemaal niets gebaseerd klopt niet meer, vorig jaar is er bewijs gevonden wat een deeltje van deze theorie ondersteunt. Dat gaf mij reden dit eens te plaatsen.quote:Op woensdag 22 april 2015 18:39 schreef Molurus het volgende:
[..]
Argh, niet weer die kwakzalver Stuart Hameroff.
Een groot probleem met dit idee (als we even vergeten dat het op helemaal niets gebaseerd is) is dat de microtubuli die verantwoordelijk zouden zijn voor 'de magie' zich niet alleen in de hersenen bevinden, maar overal.
In de wetenschappelijke wereld wordt er ieg voornamelijk om gelachen. (En niet alleen omdat deze Hameroff slechts een anesthesist is, en geen neuroloog of iets anders relevants.)
Zie ook:
Wetenschap is technisch gezien een onderdeel van de filosofie.quote:Op donderdag 23 april 2015 10:10 schreef erodome het volgende:
[..]
Dat op helemaal niets gebaseerd klopt niet meer, vorig jaar is er bewijs gevonden wat een deeltje van deze theorie ondersteunt. Dat gaf mij reden dit eens te plaatsen.
Maar we zitten hier in filosofie, niet in wetenschap en techniek. Vandaar dat ik het niet erg vond deze hier neer te zetten.
Ik heb echt grote moeite om de mening van een anesthesist over kwantumfysica serieus te nemen. Vind je dat heel vreemd?quote:Op donderdag 23 april 2015 10:10 schreef erodome het volgende:
Dit is ook wel interessant trouwens(hier is Hameroff ook mee geassocieerd): http://en.wikipedia.org/w(...)udy_of_Consciousness
Het is dan ook geen onzin, zoals gezegd vorig jaar is er bewijs gekomen voor een deeltje van deze theorie. Een vrij essentieel deel trouwens.quote:Op donderdag 23 april 2015 10:57 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wetenschap is technisch gezien een onderdeel van de filosofie.Bovendien zou ik niet willen stellen dat de noemer 'filosofie' een vrijbrief is voor wetenschappelijke onzin.
Eigenlijk wel, want het gaat om inhoud niet om de boodschapper.quote:Ik heb echt grote moeite om de mening van een anesthesist over kwantumfysica serieus te nemen. Vind je dat heel vreemd?
Sofar heb ik daar nog niets van gezien. Ja, een boven gelinkt populair-wetenschappelijk artikeltje, maar geen wetenschappelijke publicaties die werkelijk de conclusies trekken die Hameroff graag zou trekken.quote:Op donderdag 23 april 2015 11:02 schreef erodome het volgende:
[..]
Het is dan ook geen onzin, zoals gezegd vorig jaar is er bewijs gekomen voor een deeltje van deze theorie. Een vrij essentieel deel trouwens.
Kwantumfysica is buitengewoon complexe materie. Een veel gehoorde uitspraak van kwantumfysici zelf is: "if you think you understand quantum physics, you do not understand quantum physics".quote:Op donderdag 23 april 2015 11:02 schreef erodome het volgende:
Het is ook niet dat Hameroff alleen is in deze theorieen(over het quantum brein), alhoewel hij wel degene is met de meest vergaande conclusie's.
[..]
Eigenlijk wel, want het gaat om inhoud niet om de boodschapper.
Hameroff is hier al vele jaren mee bezig, is 1 van de organisatoren van association for the scientific study of consciousness. Hij is geen absolute leek, kan er best wat over zeggen.
Dat dat merendeels drijft op de bevindingen van anderen doet daar weinig aan af.
Heb jij dan wel een relevante opleiding op dit gebied molurus?quote:Op donderdag 23 april 2015 11:04 schreef Molurus het volgende:
[..]
Sofar heb ik daar nog niets van gezien. Ja, een boven gelinkt populair-wetenschappelijk artikeltje, maar geen wetenschappelijke publicaties die werkelijk de conclusies trekken die Hameroff graag zou trekken.
[..]
Kwantumfysica is buitengewoon complexe materie. Een veel gehoorde uitspraak van kwantumfysici zelf is: "if you think you understand quantum physics, you do not understand quantum physics".
Jij denkt werkelijk dat iemand zonder enige relevante opleiding daar zinvol over kan meepraten?
Dit is zover ik kan zien het aloude "bewustzijn is mysterieus" + "kwantumfysica is mysterieus" = "aha!"
Onzin.
Volgens mij begrijpt hij (en iedereen die achter hem aanloopt) niet helemaal wat precies het schaalverschil is tussen de kwantumwereld en neuronen. Het staat ongeveer gelijk aan denken dat vlinders een invloed hebben op de banen van planeten.
Ik heb mijn studie natuurkunde welliswaar niet afgemaakt, maar ja. Ik heb in elk geval meer relevante opleiding.quote:Op donderdag 23 april 2015 11:16 schreef erodome het volgende:
[..]
Heb jij dan wel een relevante opleiding op dit gebied molurus?
Linkje?quote:Op donderdag 23 april 2015 11:16 schreef erodome het volgende:
Ik heb de versimpeling die jij hier neerzet niet gezien in het werk van Hameroff en de vele anderen die zich bezig houden met het quantum brein. Het onderzoek van 2014 waar het over gaat is peer reviewed.
Ik zou dit vooralsnog omschrijven als "consciousness of the gaps", analoog aan "god of the gaps".quote:Op donderdag 23 april 2015 11:16 schreef erodome het volgende:
Ben het ermee eens dat Hameroff vergaand is in zijn concusie's, maar het is wel zo dat deze theorien deuren openen naar mogelijkheden. Waardoor filosoferen over vanalles en nog wat weer een stuk logischer is
Wat precies zijn basis is om in dat schuitje te stappen weet ik niet. Hij mag zich welliswaar natuurkundige noemen, maar zover ik dat kan terugvinden is hij meer met wiskunde bezig geweest.quote:Op donderdag 23 april 2015 11:49 schreef Discombobulate het volgende:
Wat ik dan wel dan weer opmerkelijk vind is dat Roger Penrose in het zelfde bootje zit als Hameroff.
Ik kan je met mijn hand op het hart zeggen dat dat absoluut niet waar is. Wel heb ik spijt van de woorden die ik heb gebruikt. Maar ik ben er absoluut van overtuigd dat de mens niet helemaal een 100% biologisch verschijnsel is.quote:Op zondag 19 april 2015 19:25 schreef Jigzoz het volgende:
Sigaartje komt hier voornamelijk even wat mensen uitfoeteren.
Wat bedoel je daarmee?quote:Op donderdag 23 april 2015 15:11 schreef Sigaartje het volgende:
[..]
Ik kan je met mijn hand op het hart zeggen dat dat absoluut niet waar is. Wel heb ik spijt van de woorden die ik heb gebruikt. Maar ik ben er absoluut van overtuigd dat de mens niet helemaal een 100% biologisch verschijnsel is.
Welke zin van mijn bericht?quote:Op donderdag 23 april 2015 15:14 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wat bedoel je daarmee?
Zonder specificatie daarvan is dit een nogal betekenisloze uitspraak.
Ah.quote:
Nogmaals: wat bedoel je hiermee?quote:Op donderdag 23 april 2015 15:22 schreef Sigaartje het volgende:
[..]
Ah.
Ik denk dat het menselijk lichaam vergelijkbaar is met een auto. De bestuurder is de geest, die niet in een materiele wereld geboren is, dat is het lichaam.
nietsquote:Op donderdag 23 april 2015 15:31 schreef Fir3fly het volgende:
Ik snap niet zo wat quantumfysica met reïncarnatie te maken zou kunnen hebben.
Waar heb ik het dan niet over?quote:Op donderdag 23 april 2015 15:28 schreef Molurus het volgende:
[..]
Nogmaals: wat bedoel je hiermee?
Vermelden waar je het niet over hebt is niet bepaald zinvol. Waar heb je het wel over?
Ik heb het nota bene nog onderstreept. Maar goed, nog maar een keer:quote:
Zie je dat woordje 'niet'? Je hebt het toch echt zelf geschreven.quote:De bestuurder is de geest, die niet in een materiele wereld geboren is, dat is het lichaam.
Daar heb ik het dus wel over. Ik heb het er wel over dat de geest niet in de materiele wereld is geboren.quote:Op donderdag 23 april 2015 16:11 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik heb het nota bene nog onderstreept. Maar goed, nog maar een keer:
[..]
Zie je dat woordje 'niet'? Je hebt het toch echt zelf geschreven.
Daar mee geef je aan wat het niet is. Namelijk 'niet materieel'.quote:Op donderdag 23 april 2015 16:12 schreef Sigaartje het volgende:
[..]
Daar heb ik het dus wel over. Ik heb het er wel over dat de geest niet in de materiele wereld is geboren.
Zucht...quote:Op donderdag 23 april 2015 16:14 schreef Molurus het volgende:
[..]
Daar mee geef je aan wat het niet is. Namelijk 'niet materieel'.
Daarmee geef je dus niet aan waar je het dan wel over hebt.
Als ik tegen jou zeg: ik heb gisteren geen pizza gegeten, dan heb ik jou toch niets verteld over wat ik gisteren heb gegeten?
Wat je nou precies bedoelt met "niet materieel", net zoals het volledig legitiem is om mij te vragen wat ik dan wel heb gegeten als ik zeg dat ik geen pizza heb gegeten.quote:Op donderdag 23 april 2015 16:21 schreef Sigaartje het volgende:
[..]
Zucht...
Wat wil je dan wel horen?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |