Dat zal best, maar hij heeft niet voor zijn religie gekozen. (!!)quote:Op zaterdag 18 april 2015 15:54 schreef erodome het volgende:
[..]
Maar dat is het uiteindelijke doel van zijn religie.
Die ken ik, maar dat is dus echt bewezen onzin, aangezien we inmiddels van bijna al die processen weten waar in de hersenen ze plaatsvinden.quote:Op zaterdag 18 april 2015 17:08 schreef Villas_Rubin het volgende:
[..]
Misschien dat dit daar een antwoord op geeft: http://nl.wikipedia.org/wiki/Akashakroniek
Maar dat geeft toch exact aan hoe het zit? Het spirituele is een onderdeel van het bewustzijn wat door de hersenen geconstrueerd wordt.quote:[..]
Jij denkt dat die zaken voortkomen uit de hersenen, ik denk dat de hersenen het instrument vormen en de 'ziel' de input is i.p.v. andersom: dat het lichaam de input van de ziel zou vormen.
De menselijke hersenen zijn complex en kunnen veel faciliteren. Zo hebben wij bijvoorbeeld in de hersenen de pijnappelklier, waardoor we spirituele ervaringen kunnen hebben, en naar wat ik geloof, zo (een glimb van) de ziel kunnen ervaren.
Nee.quote:Minder ontwikkelde dieren, hebben waarschijnlijk die mogelijkheid niet of stukken minder: dat wil niet zeggen dat hun ziel dan minder spiritueel of iets is: het lichaam waar de ziel in zit, is gewoon minder in staat zulke 'hogere aspecten' te kunnen faciliteren. Snap je m'n punt?
Maar als je er drugs in giet waardoor de hersenen beter gaan werken, wat zegt dat dan over de 'ziel'? 'quote:En zo ook mensen die bijvoorbeeld een neurologische aandoening krijgen en daardoor karakterveranderingen ondergaan: dat heeft geen invloed op hun ziel, maar het lichaam is minder goed in staat 'de ziel door te geven' zeg maar. De input(= de ziel) kan minder goed omgezet worden in actie in het lichaam, door bepaalde gebreken; als een voertuig dat minder goed werkt.
Kan een verklaring bieden' is op zich natuurlijk niks. Het een moet logischerwijs voortvloeien uit het ander, want anders blijft het gewoon gokwerk.quote:[..]
Dat kan. Redenen die ik er zelf voor heb zijn bijvoorbeeld de verschillen tussen mensen in niveau van wijsheid. Sommige mensen zijn nog jong en lijken al enorm gerijpt, terwijl anderen in de 70 zijn, en nog zijn als een klein kind bij wijze van spreken. Sommige mensen lijken al ter wereld te komen als verdorven en slecht, terwijl anderen juist al heel ontwikkeld zijn in hogere menselijke eigenschappen, of geniën zijn (slecht en geniaal kan ook, ik weet het). Reïncarnatie kan daarin een verklaring bieden: de zielenleeftijd; hoeveel ervaring heeft men al met 'het leven' waardoor het ter wereld komt als dat het ter wereld komt. Hoe ervaren of onervaren is men op zielsniveau? Waardoor zitten sommige mensen in hun huidige leven vast in een psychopathische persoonlijkheid, en zijn anderen als een Ghandi of een Jezus? Reïncarnatie, de staat van de ontwikkeling van de ziel, biedt daarin (voor mij althans) antwoorden. Je kunt het als genetische gelukjes beschouwen (ongelijke, willekeurige verdeling), of als resultaat van grotere oorzaak-gevolg-processen, wat meestal het geval is in zo'n beetje alles. Dus waarom daar dan niet bij...
quote:Op zaterdag 18 april 2015 17:23 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zo komt zo'n beetje alles dat hij zegt op mij over: ongelovig, maar zich ten volle bewust van het belang van zijn politieke rol.
Dat laatste is natuurlijk een hekel punt, als kind even gebombardeerd worden tot dalai lama en dan is er geen keuze meer, is er alleen nog die rol om te vervullen.quote:Op zaterdag 18 april 2015 17:23 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat zal best, maar hij heeft niet voor zijn religie gekozen. (!!)
Het talent van deze man bestaat uit een bijna Balkenende-achtig vermogen om oprecht ongelovig te zijn zonder de religie die hij vertegenwoordigt te ontkennen.quote:Op zaterdag 18 april 2015 19:51 schreef erodome het volgende:
Hij lijkt me oprecht, maar een leven lang leren hoe oprecht te ogen kan me prima voor de gek houden.
quote:Op zaterdag 18 april 2015 17:49 schreef Jigzoz het volgende:
Die ken ik, maar dat is dus echt bewezen onzin, aangezien we inmiddels van bijna al die processen weten waar in de hersenen ze plaatsvinden.
quote:Op zaterdag 18 april 2015 17:49 schreef Jigzoz het volgende:
Maar dat geeft toch exact aan hoe het zit? Het spirituele is een onderdeel van het bewustzijn wat door de hersenen geconstrueerd wordt.
Wat ik eigenlijk al de hele tijd probeer duidelijk te maken, is het paradigmaverschil tussen de huidige (wetenschappelijke) manier van denken enerzijds, en die van mij (of andere reïncarnisten) anderzijds. Het verschil zit 'm in het fundament: ik ga uit van een soort input waaraan de werking van het lichaam (en dus ook de hersenfuncties) onderhevig is. Jij (en velen tegenwoordig) gaat er vanuit dat de hersenen op zichzelf staan, en door biochemie een soort 'ziel' veroorzaakt, wat eigenlijk geen ziel is, maar een illusie van het hebben van een ziel.quote:Op zaterdag 18 april 2015 17:49 schreef Jigzoz het volgende:
Maar als je er drugs in giet waardoor de hersenen beter gaan werken, wat zegt dat dan over de 'ziel'? '
Maar waarom denk je dat dan? Waarom zouden hersenen niet gewoon autonoom kunnen zijn?quote:Op zaterdag 18 april 2015 20:21 schreef Villas_Rubin het volgende:
[..]
[..]
[..]
Wat ik eigenlijk al de hele tijd probeer duidelijk te maken, is het paradigmaverschil tussen de huidige (wetenschappelijke) manier van denken enerzijds, en die van mij (of andere reïncarnisten) anderzijds. Het verschil zit 'm in het fundament: ik ga uit van een soort input waaraan de werking van het lichaam (en dus ook de hersenfuncties) onderhevig is. Jij (en velen tegenwoordig) gaat er vanuit dat de hersenen op zichzelf staan, en door biochemie een soort 'ziel' veroorzaakt, wat eigenlijk geen ziel is, maar een illusie van het hebben van een ziel.
Waar staat dat, waar heb je dat vandaan?quote:Op zondag 19 april 2015 08:23 schreef Mystikvm het volgende:
Het lijkt mij vooral een overtuiging die inmiddels al heel hard ingehaald is door de wetenschappelijke realiteit, maar dat men zich dit nog niet lijkt te beseffen.
*kuch*psychologie!*kuch*quote:Op zondag 19 april 2015 18:29 schreef Sigaartje het volgende:
De wetenschap houdt zich met een heel ander gebied bezig. Je kunt niet discussiëren met wetenschappelijke argumenten over spirituele onderwerpen. Dat is onmogelijk. Wetenschap kan spiritualiteit niet inhalen, net zo min als verstand verliefdheid kan inhalen.
Dit zijn twee totaal verschillende werelden.
Hier trekken een paar mensen met de wetenschap ten strijde tegen spiritualiteit en dat al heel lang.
Ik zou zeggen: ga boeven vangen.
Swaab bijvoorbeeldquote:Op zondag 19 april 2015 18:26 schreef Sigaartje het volgende:
[..]
Waar staat dat, waar heb je dat vandaan?
Nee hoor.quote:
Elke neuroloog kan je vertellen dat een fysiek medium noodzakelijk is voor cognitieve processen.quote:Op zondag 19 april 2015 18:26 schreef Sigaartje het volgende:
[..]
Waar staat dat, waar heb je dat vandaan?
Wat.quote:Op zondag 19 april 2015 18:58 schreef Sigaartje het volgende:
[..]
Nee hoor.
Spiritualiteit is niet te bewijzen dus ook niet te bevechten, net zo min dat iemand van doperwtjes houdt.
Wat begrijp je niet aan psychologie, de studie van geest en gedrag?quote:Maar op het gebied van spiritualiteit kom je op het gebied van wat mensen denken. Wat ze zelf voelen. Ik wil het zelfs nog dieper stellen: de wetenschap heeft daar niets mee te maken.
Alles dat kan worden waargenomen, direct of indirect, persoonlijk of openbaar, is potentieel het onderwerp van wetenschappelijk onderzoek.quote:Op zondag 19 april 2015 18:58 schreef Sigaartje het volgende:
Maar op het gebied van spiritualiteit kom je op het gebied van wat mensen denken. Wat ze zelf voelen. Ik wil het zelfs nog dieper stellen: de wetenschap heeft daar niets mee te maken.
Niet alleen de hersenen hoor. Alles!quote:Op zondag 19 april 2015 06:35 schreef Jigzoz het volgende:
Maar waarom denk je dat dan? Waarom zouden hersenen niet gewoon autonoom kunnen zijn?
Wel hoor.quote:Op maandag 20 april 2015 23:33 schreef Villas_Rubin het volgende:
[..]
Niet alleen de hersenen hoor. Alles!
Waarom niet autonoom? Nou, omdat het vlees waaruit een lichaam bestaat op zichzelf gewoon niet leeft.
Wat?quote:Op maandag 20 april 2015 23:33 schreef Villas_Rubin het volgende:
[..]
Niet alleen de hersenen hoor. Alles!
Waarom niet autonoom? Nou, omdat het vlees waaruit een lichaam bestaat op zichzelf gewoon niet leeft. Dan is het een omhulling zonder de vulling dat 'leven' heet.
Omdat natuurkunde. Omdat scheikunde. Omdat biologie.quote:We weten natuurlijk niet écht waar het vandaan komt, wat nou maakt dat die stofjes en al dat gedoe in het lichaam doet wat het doet, maar ik verklaar dat dus zo.
Maar in hoeverre is 'spiritualiteit' geinteresseerd in waarheidsvinding? Misschien een mystieke, spirituele interpretatie van de wetenschap zelf.quote:Op zondag 19 april 2015 19:16 schreef Mystikvm het volgende:
.
Overigens: spiritualiteit en wetenschap horen in elkaars vaarwater te zitten. In de zoektocht naar de waarheid kan er maar eentje gelijk hebben.
Kennis over jezelf is kennis over de wereld. Kennis over de wereld is kennis over jezelf. Nee, niet 1 op 1, maar je snapt hoop ik wat ik bedoel.quote:Op dinsdag 21 april 2015 17:02 schreef Perrin het volgende:
[..]
Maar in hoeverre is 'spiritualiteit' geinteresseerd in waarheidsvinding? Misschien een mystieke, spirituele interpretatie van de wetenschap zelf.
Spiritualiteit is bewustzijnsbeïnvloeding. Althans, zo definieer ik het.quote:Op dinsdag 21 april 2015 17:02 schreef Perrin het volgende:
[..]
Maar in hoeverre is 'spiritualiteit' geinteresseerd in waarheidsvinding? Misschien een mystieke, spirituele interpretatie van de wetenschap zelf.
Argh, niet weer die kwakzalver Stuart Hameroff.quote:Op woensdag 22 april 2015 12:08 schreef erodome het volgende:
https://www.youtube.com/p(...)oyQb1IEFsjQap0KWOl-s
Gisteren een stukje van tru the wormhole gezien, wat ging over de "quantum brain"
Vandaag een beetje aan het kijken hoe het dan zit daarmee.
Het is iig een wetenschappelijke theorie die het probleem oplost dat informatie ophoud bij de hersenen en dus zal stoppen als het lichaam ermee ophoud.
Maar zover ik zo even snel kan zien staat dit nog wel in de kinderschoenen, zijn er net vorig jaar wat "bewijzen" gekomen die wel richting zoiets suggereren, alhoewel het nog lichtelijk omstreden blijft.
quote:Op woensdag 22 april 2015 18:39 schreef Molurus het volgende:
[..]
Argh, niet weer die kwakzalver Stuart Hameroff.
Een groot probleem met dit idee (als we even vergeten dat het op helemaal niets gebaseerd is) is dat de microtubuli die verantwoordelijk zouden zijn voor 'de magie' zich niet alleen in de hersenen bevinden, maar overal.
In de wetenschappelijke wereld wordt er ieg voornamelijk om gelachen. (En niet alleen omdat deze Hameroff slechts een anesthesist is, en geen neuroloog of iets anders relevants.)
Zie ook:
http://www.sciencedaily.com/releases/2014/01/140116085105.htmquote:In January 2014 Hameroff and Penrose announced that the discovery of quantum vibrations in microtubules by Anirban Bandyopadhyay of the National Institute for Materials Science in Japan[39][40] confirms the hypothesis of Orch-OR theory.[22][41]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |