Ik kan geen direct antwoord vinden, maar hier is een rapport met een ongevalsanalyse van 1964 tot 1992: http://flightsafety.org/ao/ao_may_aug94.pdfquote:Op woensdag 6 mei 2015 14:30 schreef FredvZ het volgende:
Zomaar een vraag die me al een tijdje bezig houdt: sinds wanneer is pushback gebruikelijk geworden in de luchtvaart?
Vliegtuigen stonden toen ook in de lengterichting van de terminal:quote:Op woensdag 6 mei 2015 14:53 schreef Ferry_76 het volgende:
De eerste 'jet bridges' waren er in 1959, en ik kan me voorstellen dat de luchthavens er niet blij van werden dat de jets uit die tijd volgas in de reverse gingen om achteruit te rijden.
Goeie foto; de eerste 747 ooit op Schiphol op 2 juli 1970.quote:Op woensdag 6 mei 2015 15:03 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Vliegtuigen stonden toen ook in de lengterichting van de terminal:
[ afbeelding ]
Pas sinds de introductie van de pushback truck staan ze haaks op de terminal.
Waarom gaat de 747 bij zoveel maatschappijen eruit eigenlijk?quote:Op maandag 4 mei 2015 20:34 schreef Iemand91 het volgende:
[ afbeelding ]
F-GITI gistermiddag bij vertrek uit Montreal.
Air France vloog gisteren de laatste retour naar Montreal met de Boeing 747.
De laatste vlucht werd uitgevoerd door F-GITI.
Vanaf vandaag vliegen de 6 overgebleven 747's alleen nog naar Atlanta, Boston en Mexico-Stad.
Straks ook nog 11 weken lang naar Toronto.
Vanaf komend winterseizoen (oktober) wordt de AF 747 alleen nog op Mexico ingezet voordat het toestel begin 2016 wordt uitgefaseerd.
Air France vliegt sinds 1970 met de 747 en was een van de eerste maatschappijen die toen het grootste passagiersvliegtuig ooit ontvingen in april 1970.
(De eerste 747 werd pas ruim 2 maanden eerder aan Pan Am geleverd en de eerste vlucht was pas ruim een jaar geleden)
Air France heeft alle vier versies van de 747 in haar vloot gehad; de -200 met 29 stuks het meest en -300 met 2 stuks het minst. In totaal heeft de maatschappij 73 747-toestellen gehad.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Beide.quote:Op woensdag 6 mei 2015 20:14 schreef derLudolf het volgende:
Nu het toch over Pushback trucks gaat. Worden allemaal van die gevallen gebruikt die hert neuswiel optillen of worden ook van die duwstangen gebruikt?
De Antonov 124 en 225 hebben hun eigen tow bar die meegaat in het vliegtuig:quote:Of is dat voor als er eens een exotische kist komt, zoals een An225?
Wordt ouder, wordt kostbaarder om te gebruiken (meer en duurder onderhoud) en brandstofverbruik ligt significant hoger dan van vergelijkbare modellen.quote:Op woensdag 6 mei 2015 20:16 schreef kikoooooo het volgende:
Waarom gaat de 747 bij zoveel maatschappijen eruit eigenlijk?
Maar ze worden nog wel volop nieuw gebouwd toch? Zijn de nieuwere motoren dan zuiniger?quote:Op woensdag 6 mei 2015 22:06 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Beide.
[..]
De Antonov 124 en 225 hebben hun eigen tow bar die meegaat in het vliegtuig:
[ afbeelding ]
[..]
Wordt ouder, wordt kostbaarder om te gebruiken (meer en duurder onderhoud) en brandstofverbruik ligt significant hoger dan van vergelijkbare modellen.
Een 777-300ER kan bijvoorbeeld bijna alles wat een 747-400 kan maar voor lagere kosten.
't geluk voor de 747 momenteel is dat de brandstofprijzen lager zijn (maar dat werkt niet altijd door in prijzen voor de maatschappijen zélf) en dat ze vaak afgeschreven zijn.
Want een 777 kost je een hoop meer aan lease of afschrijving dan een 747.
Wat bedoel je met "het kleine stukje"?quote:Op woensdag 6 mei 2015 23:43 schreef prefix1 het volgende:
Gaat het panorama dek na die werkzaamheden weer vollop open of blijft het kleine stukje??
In de plannen staat dat straks weer open gaat, minus de ruimte voor de nieuwe lounges natuurlijk.quote:Op woensdag 6 mei 2015 23:43 schreef prefix1 het volgende:
Gaat het panorama dek na die werkzaamheden weer vollop open of blijft het kleine stukje??
Een groot deel van het terras is afgesloten; alleen het deel bij de Fokker is nu open.quote:
Volop, mwah.quote:Op donderdag 7 mei 2015 07:07 schreef kikoooooo het volgende:
Maar ze worden nog wel volop nieuw gebouwd toch?
Ja. Lufthansa zélf zegt (naast Air China vooralsnog de enige maatschappij die de 747-8i vliegt) dat de 747-8i zo'n 15% zuiniger is dan de 747-400. (Boeing zelf zegt 16%)quote:Zijn de nieuwere motoren dan zuiniger?
Hmm ik vind die Transavia livery nog niet eens heel erg lelijkquote:Op dinsdag 5 mei 2015 21:32 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Die laatste foto is wel gaaf.
[..]
Tweaker nustys/NustyR stond op dat moment dus al bij de Polderbaan![]()
[ afbeelding ]
En morgen komt er weer nieuw spul naar Schiphol. Morgenvroeg zou PH-HSM, een Boeing 737-8K2 voor Transavia op Schiphol moeten landen. De kist zal over een paar uur vertrekken vanaf Boeing Field richting Keflavík waarna het weer doorvliegt naar Amsterdam.
Het is de 2e nieuwe kist voor Transavia dit jaar (na PH-HSK die op 9 april op EHAM landde) en ook de laatste.
De volgende kist volgt pas in maart 2016.
PH-HSM vooraan met haar Franse zusters F-GZHT en F-GZHQ:
[ afbeelding ]
De eerstvolgende nieuwe kisten die op Schiphol landen zijn PH-BHA en PH-BHB; de Boeing 787-9 Dreamliners voor KLM die in oktober en november op Schiphol landen.
Maar ik denk vooral die die ze optillen? Heb het met zon towbar zelf nog nooit gezien, dit zal dan vooral zijn met de vliegtuigen die er maar weinig komen? A340 misschien? ATR 72 komt ook niet zo vaak daar denk ik?quote:
Ligt eraan wat voor materiaal de afhandelaar heeft. Zelf gebruiken wij een sleper met towbar, maar in het verleden hadden we ook zo'n voertuig die het neuswiel optilde. En dan hebben we het over types als 777/747.quote:Op woensdag 6 mei 2015 20:14 schreef derLudolf het volgende:
Nu het toch over Pushback trucks gaat. Worden allemaal van die gevallen gebruikt die hert neuswiel optillen of worden ook van die duwstangen gebruikt?
De slogan was totaal losstaand van die van Arkefly hoor, is nergens een reactie op geweestquote:Op donderdag 7 mei 2015 20:17 schreef FredvZ het volgende:
Die had enkele jaren geleden deze leus op de romp staan:
[ afbeelding ]
Op zich niet bijzonder natuurlijk, maar die leus was het antwoord op de leus van Arke uit die tijd:
"Daar zit je goed"
Gisteren zijn 2 vluchten niet doorgegaan en naast vlucht 1603 van KLM ook vlucht 6291 van Vueling en vlucht 109 van Alitalia ook niet doorquote:Op vrijdag 8 mei 2015 18:11 schreef inkjet het volgende:
Vlucht KL1607 naar Rome wordt vandaag uitgevoerd door PH-BFG. Blijkt dat de KL1603 is geannuleerd, wel een stoere oplossing.
quote:Op vrijdag 8 mei 2015 18:11 schreef inkjet het volgende:
Vlucht KL1607 naar Rome wordt vandaag uitgevoerd door PH-BFG. Blijkt dat de KL1603 is geannuleerd, wel een stoere oplossing.
Nog wel meer vluchten ook: Terminal 3 is in Rome (FCO) (gedeeltelijk) afgebrand.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 21:19 schreef Iemand91 het volgende:
Gisteren zijn 2 vluchten niet doorgegaan en naast vlucht 1603 van KLM ook vlucht 6291 van Vueling en vlucht 109 van Alitalia ook niet door
quote:In het zuiden van Spanje is een militair vrachtvliegtuig neergestort. Volgens Spaanse media zaten er zeven mensen in het toestel. Over doden of gewonden is nog niets bekend.
Het vliegtuig stortte kort na het opstijgen neer, ongeveer een kilometer van de luchthaven van Sevilla. In de omgeving zijn zwarte rookwolken te zien. Het vliegtuig zou zijn neergestort bij een fabriek van Coca Cola.
Testfase
Kort voor de crash had de bemanning een noodsignaal verstuurd. De luchthaven van Sevilla is vanwege het ongeluk gesloten.
Het neergestorte toestel is een Airbus A400M. Het vliegtuig zat nog in de testfase. De Spaanse overheid heeft 27 vliegtuigen van de model gekocht. De eerste zou volgend jaar worden geleverd. Ook andere Europese landen hebben het toestel besteld.
Vluchtnummer was CASA423, dus dat zal idd MSN 23 zijn.quote:Op zaterdag 9 mei 2015 13:59 schreef Iemand91 het volgende:
lijkt om c/n 23 voor de Turkse Luchtmacht te gaan die haar eerste (?) vlucht aan het maken was.
- Dinsdag 16 of woensdag 17 juni: Qatar Airways met de 787. (16 juni begint de route maar dat is juist een dinsdag; een dag waarop ze nu niet gaan vliegen, mogelijk dus voor inauguratie nog wel)quote:
geldt dan dus niet meer.quote:Met een beetje vertraging van de Kenya kist heb je kans dat ze nooit tegelijk op Schiphol staan.![]()
quote:
Hier - iets - beter te zien:quote:Op donderdag 7 mei 2015 11:52 schreef Iemand91 het volgende:
Een groot deel van het terras is afgesloten; alleen het deel bij de Fokker is nu open.
Het stuk bij de bij de E/F-pier is afgesloten omdat hiertussen de nieuwe Swissport Aspire Lounge en de British Airways Lounge zijn gebouwd.
Schijnbaar zou je eind juni achter deze nieuwe lounges langs weer naar de E/F-pier te kunnen lopen.
quote:Op vrijdag 8 mei 2015 18:11 schreef inkjet het volgende:
Vlucht KL1607 naar Rome wordt vandaag uitgevoerd door PH-BFG. Blijkt dat de KL1603 is geannuleerd, wel een stoere oplossing.
Ook vandaag zijn er weer een aantal vluchten naar Rome geannuleerd: Easyjet 4994, KLM 1601, Alitalia 109 en Vueling 6295.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 21:19 schreef Iemand91 het volgende:
Gisteren zijn 2 vluchten niet doorgegaan en naast vlucht 1603 van KLM ook vlucht 6291 van Vueling en vlucht 109 van Alitalia ook niet door
Dat denken enkele miljoenen Russen ook.quote:Op zondag 10 mei 2015 23:12 schreef Tinos85 het volgende:
Wel tof, lijkt me mooi om een keer bij aanwezig te zijn.
Vandaag gaat de PH-AKF als 1607.quote:Hierop werd wederom een Boeing 747 van KLM ingezet (PH-BFL) als vlucht 1607 en 1608 terug.
Staat momenteel in Rome.
quote:DRIEBERGEN - Een Amerikaanse vrouw eist 5 miljoen dollar (4,4 miljoen euro) van United Airlines omdat de betaaltelevisie aan boord van het toestel niet werkte. De vrouw had bijna 8 dollar betaald om via een live stream televisie te kunnen kijken op haar vlucht van Puerto Rico naar Newark.
Ze betaalde voor vier uur tv, maar kon slechts de laatste tien minuten van de vlucht kijken. Ze heeft nu een schadeclaim ingediend en eist 5 miljoen dollar van United voor "alle passagiers die hetzelfde meemaakten."
United Airlines zegt dat voor er betaald moet worden er duidelijk wordt aangegeven dat de live-televisie enkel werkt boven Amerikaans grondgebied. United makt gebruik van een zogenaamde air-to-ground verbinding voor wifi.
Mooi, behalve die leeuw.quote:
Leuk toch, als middelvinger naar Air France. Op de bodem (Zoals de nieuwe Transavia livery) was ook mooi geweest.quote:
Oeh, netjes.quote:Op dinsdag 12 mei 2015 11:39 schreef KomtTijd... het volgende:
ff de log gechecked, de fr24 client stuurt bij mij tussen de 50 en 60 planes ca. iedere seconde. Dump1090 heeft er een stuk of 100 op de kaart staan. Heb zelf co-co antennes gemaakt.
Dat was ook meer een geintje voor koningsdag door de KLM, wel leuk dat men er in de FS community mee aan de gang is gegaan.quote:Op dinsdag 12 mei 2015 21:35 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Ech nie![]()
Dit op de 777 werd ook genoemd, ook geen verbetering.
Ja heb er ook een thuis achter het raam van mijn flat, maar die ziet nog geen kwart van de antenne die ik aan de nok van het clubhuis van mijn zweefvliegclub heb bevestigd. Die komt misschien wel in de top 10 terecht van de planefinder sharers list tegen de tijd dat'ie een maand aan staat.quote:Op dinsdag 12 mei 2015 22:23 schreef LintuxCx het volgende:
[..]
Oeh, netjes.Ik heb er een besteld via eBay, was ook vrij goedkoop. Hangt hier aan mijn balkon. Probleem is dat er een flink stuk gebouw in de weg staat wat mijn "line of sight" zicht wat beperkt.
Ik gok dat TUI daar direct de naam zet die ze naar verwachting morgen tijdens de presentatie van de halfjaarcijfers bekend gaan maken.quote:Op maandag 11 mei 2015 22:57 schreef Iemand91 het volgende:
[ [url=http://cdn-www.airliners.net/aviatio(...)31500.jpg]afbeelding[/url] ]
Er komen nog meer 787's naar Schiphol (hoogstwaarschijnlijk).
De TUI-group heeft een aantal 787-9's besteld.
Dit is nog niet officieel bekend gemaakt maar ze staan onder Unidentified Customer(s).
Als ik bronnen er op nasla lijkt de groep 4 787-9's besteld te hebben en de eerste (LN439) is voor Thomson.
Deze zal halverwege 2016 geleverd worden zoals het lijkt.
Dus sowieso al 2 versies van de 787 in de TUI-vloot.
SPOILER: off-topicOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.So we just called him Fred
En ze gaan al net zo leeg naar hun laatste bestemmingquote:Op vrijdag 8 mei 2015 21:19 schreef Iemand91 het volgende:
Ook geinig; de deliveryflight van Lufthansa's D-ABYT (retrojet); zonder economystoelen.
De cabin crew rest is ook duidelijk te zien (boven de lagere bagagebakken in het midden):
(En ja; dat touw is om je aan vast te pakken in geval van turbulentie)
quote:Op zondag 10 mei 2015 20:49 schreef Iemand91 het volgende:
Rusland vierde gisteren hun overwinning op Nazi-Duitsland 70 jaar geleden. En dat ging gepaard met een indrukwekkende flypast van heel veel vliegend materieel over het Rode Plein in Moskou:
(Disclamer; niet elke foto is van gisteren; er zitten ook foto's tussen van oefeningen voorafgaand de grote parade)
TU160 Blackjackquote:Op dinsdag 12 mei 2015 23:32 schreef Fiorano het volgende:
Wat is dat voor Russisch godending? Heerlijk zeg!
Als het met deze 747 net zo snel gaat als die 747 van Corsair die daar staat, dan duurt het nog wel even voor ze hem uit elkaar hebben. Die laatst genoemde staat er ook al weer 2 jaar.quote:Op dinsdag 12 mei 2015 23:23 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
En ze gaan al net zo leeg naar hun laatste bestemming:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Vloerbedekking is nog precies in de vorm van de oude First Class.
Dit is G-BNLZ; een British Airways 747-400 die vandaag naar haar laatste rustplaats werd gebracht: Kemble Airfield.
Was vanaf Cardiff en dus een van de kortste 747 vluchten ooit.
[ afbeelding ]
quote:Op dinsdag 12 mei 2015 22:56 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Ja heb er ook een thuis achter het raam van mijn flat, maar die ziet nog geen kwart van de antenne die ik aan de nok van het clubhuis van mijn zweefvliegclub heb bevestigd. Die komt misschien wel in de top 10 terecht van de planefinder sharers list tegen de tijd dat'ie een maand aan staat.
quote:Op dinsdag 12 mei 2015 23:47 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Als het met deze 747 net zo snel gaat als die 747 van Corsair die daar staat, dan duurt het nog wel even voor ze hem uit elkaar hebben. Die laatst genoemde staat er ook al weer 2 jaar.
En deze jongen staat er al weer 6 jaar te wachten op wat komen gaat:
[ afbeelding ]
D'r zit een hele geschiedenis aan MK-airlines en dat is ook een 747-200 wat beide bijdraagt dat dit toestel hier nog staat.quote:Op dinsdag 12 mei 2015 23:47 schreef FredvZ het volgende:
Als het met deze 747 net zo snel gaat als die 747 van Corsair die daar staat, dan duurt het nog wel even voor ze hem uit elkaar hebben. Die laatst genoemde staat er ook al weer 2 jaar.
En deze jongen staat er al weer 6 jaar te wachten op wat komen gaat:
[ afbeelding ]
Arke gaat per 1 oktober over op TUI; de ombouw van de 787's (interieur) komt dan mooi tegelijk met de nieuwe naam op de buitenkant van de kisten.quote:LONDEN - De afgelopen dagen waren er al volop geruchten over de verdere integratie binnen de TUI Group en dat de TUI Group haar reismerken in de toekomst verder zou onderbrengen onder één brandmerk. Vanochtend is dat tijdens de officiële persconferentie in Londen van de TUI Group bevestigd. De naam TUI wordt het leading merk binnen het concern, wat betekent dat in Nederland en België de namen JetAir, Arkefly en ook de productnaam Arke zullen verdwijnen.
Ook werd bekendgemaakt dat Elie Bruyninckx, nu nog directeur TUI Nederland en België, verantwoordelijk wordt voor TUI West Europa. Naast zijn huidige regio's Nederland en België, krijgt hij de verantwoordelijk voor Frankrijk.
Flexibeler en efficiënter
Fritz Joussen en Peter Long, Joint CEO's van de TUI Group lieten tijdens de persconferentie weten: "Onze groeifase komt in een stroomversnelling. We zijn onze operationele structuren aan het aanpassen. De meer flexibele en efficiënte structuur moet het toekomstige succes van onze groep veiligstellen".
Vanmiddag volgt een officieel statement vanuit TUI Nederland over de nieuwe structuur binnen de TUI Group en de gevolgen daarvan voor de Nederlandse markt.
One stop shop
De kogel om als de TUI Groep met één merk naar buiten te gaan treden, is nu dus echt door de kerk. Steven van Nieuwenhuijzen, CCO TUI Benelux / Deputy CEO TUI Nederland, liet in april al aan Luchtvaartnieuws weten hier een voorstander van te zijn. Hij zei toen: "Opereren onder één merknaam zou natuurlijk veel meer passen binnen ons internationale merkbeleid. Het liefst zou ik een merk willen hebben dat je kunt zien als een one stop shop, waarbij een dominante plek is weggelegd voor pakketreizen en daarnaast voor losse vluchten en hotels. Ik verwacht dat we binnen twee maanden intern wel een roadmap klaar hebben voor de totale merkstrategie binnen TUI en we met de uitrol daarvan kunnen starten."
Denk het wel, ze blijven ook gewoon een Nederlandse AOC gebruiken om zo de landingsrechten etc niet te verliezenquote:Op woensdag 13 mei 2015 17:05 schreef inkjet het volgende:
Blijven de huidige Arke toestellen wel hun NL-registraties voeren?
1 2 3 4 5 6 7 8 | G-OOAL (SE-RFR) TUI-Nordic G-OBYB (SE-RFS) TUI-Nordic G-OBYE Thomson Dreamwave G-OBYF Thomson Dreamwave G-OBYG Thomson Dreamwave G-OBYH Thomson Dreamwave G-OBYI (PH-OYI) Arke Dreamwave G-OBYJ (OO-JNL) JetAir Dreamwave? |
Het zijn 2 orders en 2 opties voor de 787-9. (en dus in feite 4 stuksquote:Op woensdag 13 mei 2015 21:45 schreef FredvZ het volgende:
Uit onbevestigde bronnen hoor ik dat de 4 787-9's voor TUI een omzetting betreffen uit de oorspronkelijke order van 15 787-8's. Er zijn er nu 11 geleverd, de laatste 4 worden dus een 787-9.
De 787-9 zijn voor de Engelse markt. TUI heeft nog 8 767-300ER's, ben benieuwd wat daar mee gaat gebeuren:
[ code verwijderd ]
De meeste vliegen alleen naar de vakantiegebieden rond de Middellandse Zee. Behalve de PH-OYI, die gaat deze zomer samen met de PH-TFM op woensdag en zondag naar Curaçao. De 787 vliegt zowel heen als terug non-stop. De 767 vliegt op zondag op de heenweg eerst naar Aruba, op woensdag is Aruba de tweede stop.
Opmerkelijk: de ticketprijzen voor de 767 liggen gemiddeld hoger dan de 787 voor deze vluchten.
G-TUII (LN 300) wordt binnenkort afgeleverd waarmee TUI 14 van de 15 orders binnen heeft.quote:Op woensdag 13 mei 2015 22:44 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Het zijn 2 orders en 2 opties voor de 787-9. (en dus in feite 4 stuks)
13 van de 15.quote:Op woensdag 13 mei 2015 22:54 schreef M5 het volgende:
G-TUII (LN 300) wordt binnenkort afgeleverd waarmee TUI 14 van de 15 orders binnen heeft.
De 787's zullen uiteindelijk vast wel de 767's vervangen inderdaad.quote:Met nog 8 767's en 3 a 5 787's die geleverd worden.. zou mij niet verbazen dat als alle 787's in dienst genomen zijn daarna alle 767's uit de TUI vloot vertrekken. Mogelijk met nog een enkele 787s extra. Hoeveel opties had TUI eigenlijk naast de 15 firm orders?
En 36 afgeschreven waarvan 24 neergestort waarvan 13 neergestort boven Nederland('s grondgebied) waarbij 13 piloten zijn omgekomen. Begin jaren '90 zelfs 6 toestellen binnen 2 jaar waarbij 3 piloten omkwamen.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 13:16 schreef FredvZ het volgende:
Ter vergelijking, van de F16 zijn er in de afgelopen 36 jaar 213 gekocht, waarvan er nog ca. 65 in gebruik zijn.
quote:A LAN Airlines Boeing 787-800, registration CC-BBD performing flight LA-705 from Madrid,SP (Spain) to Santiago (Chile), was on approach to Santiago's runway 17L when the aircraft flew through a flock of birds and received a number of bird strikes into both engines (Trent 1000), pitot tubes, nose cone and landing gear. The aircraft continued for a safe landing on runway 17L.
The aircraft is still on the ground in Santiago about 35 hours after landing.
quote:One of the engines:
quote:The "feathered" nose gear:
Weet niet of dit nou zo heel gunstig is voor Schiphol/KLM om eerlijk te zijn...quote:DEN HAAG - Passagiers reizend naar de Verenigde Staten ondergaan in de toekomst mogelijk al op Schiphol de Amerikaanse paspoortcontrole. Minister Van der Steur (Veiligheid en Justitie) heeft woensdag in een brief aan de Tweede Kamer laten weten dat de Verenigde Staten Nederland hebben benaderd met het verzoek om op Schiphol preclearance-faciliteiten op te zetten.
Preclearance houdt in dat de grenscontrole van de Verenigde Staten, zowel van personen als bagage en meegenomen goederen, plaatsvindt in Nederland. Dit gebeurt nadat de uitreiscontrole heeft plaatsgevonden en voordat de reiziger aan boord gaat van het vliegtuig waarmee hij of zij direct naar de Verenigde Staten vliegt. Bij aankomst in de Verenigde Staten geldt de reiziger dan als een lokale passagier en kan hierdoor lange rijen bij de douane vermijden.
De Verenigde Staten hebben op dit moment wereldwijd preclearance-faciliteiten in vijftien landen, waaronder in Canada, Ierland, de Verenigde Arabische Emiraten, Bermuda, Aruba en de Bahama's. Het beleid van de Verenigde Staten is er op gericht om het aantal preclearance locaties verder uit te breiden. Het land heeft in dit kader ook andere Europese landen benaderd met het verzoek om preclearance-faciliteiten op te zetten.
'Aandachtspunten'
Momenteel wordt onderzocht wat de gevolgen zouden zijn van een mogelijke introductie van preclearance-faciliteiten op Schiphol, zowel voor de luchthaven en luchtvaartmaatschappijen als voor de Nederlandse overheid. Volgens de Minister brengt een introductie van preclearance-faciliteiten "aandachtspunten" met zich mee, bijvoorbeeld op het gebied van geweigerde reizigers, gegevensuitwisseling, goederen en bewapening van grensbewakers uit de Verenigde Staten.
Ook heeft Nederland een standpunt gevraagd van de Europese Commissie inzake de EU-compliance van het verzoek van de Verenigde Staten.
Ik heb ook zo mijn bedenkingen bij de bedoelingen bij de Amerikanen, maar toch zie ik er een voordeel bij.quote:Op zaterdag 16 mei 2015 16:46 schreef Iemand91 het volgende:
Een voorbeeld; een Duitser vliegt nu met KLM van Frankfurt via Schiphol naar New York, daar moet hij dan een tijd wachten voor de controle.
Met pre-clearance op Schiphol moet hij eerder vertrekken vanuit Frankfurt, moet hij lange tijd op Schiphol verblijven voordat hij door kan vliegen naar New York. Daar is hij dan weliswaar wel sneller klaar.
Maar wordt het voor deze Duitser dan niet aantrekkelijker om dan maar gewoon direct non-stop(!) vanuit Frankfurt naar NY te gaan vliegen en daar in de rij te gaan staan. Is hij uiteindelijk een stuk sneller klaar.
Note: De Duitser en de begin- en eindbestemming zijn voorbeelden.![]()
Als je een goede vergelijking wilt hebben; draai de boel om.quote:Op zaterdag 16 mei 2015 17:23 schreef OEM het volgende:
Hartstikke leuk die pre-clearance zoals die ooit verzonnen is: voor de integratie van het vliegverkeer in de US en Canada. Nu is het helaas onderdeel van de US-paranoia die zich als een virus over de wereld verspreidt. Laat ze die zooi lekker bij zich houden.
Ik word liever al in NL geweigerd dan na x uren vliegenquote:Op zaterdag 16 mei 2015 17:58 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Ik heb ook zo mijn bedenkingen bij de bedoelingen bij de Amerikanen, maar toch zie ik er een voordeel bij.
De beleving van de controles van de Amerikanen is voor een reiziger bij het instappen m.i. anders dan bij het uitstappen:
Bij het uitstappen:
• 300 tot 400 man per vlucht die tegelijk op de controles afstormen
• Vaak komen de vluchten uit Europa kort op elkaar, dus je staat zo met 1000+ man te wachten
• Je bent gaar van uren zitten in een vliegtuig
• Je bent in een vreemde omgeving en je moet je weg maar zien te vinden
Bij het instappen:
• Reizigers druppelen binnen, dus minder aanbod tegelijk
• Je moet nog beginnen aan (het grootste deel van) de reis, dus een stuk uitgeruster
• Als Nederland ben je dan ook in een bekende omgeving.
Maar aan de andere kant vind ik het ook wel weer raar dat die Amerikanen op Nederlands grondgebied hun controles komen uitvoeren. Binnen het Koninkrijk gebeurt het trouwens al wel jaren op Aruba, maar daar zijn ze voor een groot deel afhankelijk van de miljoenen dollars die de Amerikaanse toeristen ieder jaar komen brengen, dus dan wil je ook wel aantrekkelijk blijven voor diezelde toeristen.
Dat is ook een probleem. Het gebied na de pre-clearance moet volledig gescheiden zijn van de rest.quote:Op zaterdag 16 mei 2015 21:25 schreef DaMook het volgende:
Laat die amerikanen dan een ruimte huren waarin ze hun controle doen.
Zeker interessant, al hangt het voor mij wel af van het weer. Ik ga niet bijna vijf uur in de auto zitten als het regent, sowieso omdat dan dit soort kisten toch niet vliegen.quote:Op zondag 17 mei 2015 10:58 schreef Nemephis het volgende:
Voor de liefhebbers van vliegende museumstukken zoals deze, zet 24 en 25 mei in je agenda want dan is de Oostwold Airshow. Natuurlijk is er nog meer te zien behalve dit, meer info op de website![]()
Tja het weer.. wat doe je eraan.quote:Op zondag 17 mei 2015 11:26 schreef Ferry_76 het volgende:
[..]
Zeker interessant, al hangt het voor mij wel af van het weer. Ik ga niet bijna vijf uur in de auto zitten als het regent, sowieso omdat dan dit soort kisten toch niet vliegen.
bijna goed.. .quote:Op maandag 18 mei 2015 01:08 schreef FredvZ het volgende:
Voor Virgin Atlantic is wel een "saaie" registratie...
Ze hebben ook 747's met registraties als G-VWOW, G-VBIG, G-VHOT.
De eerste 787 die ze kregen was de G-VNEW , de tweede G-VAHH
Je kunt er natuurlijk voor kiezen om dit soort controles aan de gate uit te voeren, al kost dat de Amerikanen wel een hoop personeel.quote:Op zaterdag 16 mei 2015 22:41 schreef FredvZ het volgende:
Dat is idd een van de grootste dingen die mij tegen staat: die Amerikanen willen iets en Nederland/Schiphol/reizigers kunnen opdraaien van de kosten.
Je krijgt een soort een sneeuwbaleffect:
Reizigers moeten gecontrolleerd worden
Daarvoor moet een accomodatie komen om controles uit te voeren.
De reizigers moeten vervolgens appart verblijven.
Maar omdat reizigers misschien enkele uren moeten wachten wil je ze misschien ook vermaak/winkelmogelijkheden geven.
Dus moet je weer zorgen voor apparte winkels, waarbij alles wat daar verkocht gaat worden dus gescreend moet worden door de Amerikanen... Personeel trouwens ook.
Dan eindig je dus eigenlijk met een tweede shengen gebied, maar dan voor vluchten naar de VS.
In 2003 is al eens deze tekening gemaakt, dit zou zomaar eens de aanzet kunnen zijn van de J-pier:
[ afbeelding ]
Schiphol is juist hard bezig om alle wachtruimtes bij de gate weg te halen. Zou jammer zijn als ze dat nu deels voor niets doen.quote:Op maandag 18 mei 2015 10:03 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Je kunt er natuurlijk voor kiezen om dit soort controles aan de gate uit te voeren, al kost dat de Amerikanen wel een hoop personeel.
Hetzelfde zoals het tot nu met de Profile-check gaat op Amerikaanse carriers (alhoewel dat in de nieuwe opzet ook centraal gaat gebeuren).
Absoluut.. Wellicht dezelfde aanpak dan als de profilecheck, centraal controleren en bij de gate iemand laten verifiëren of iedereen gecontroleerd is.quote:Op maandag 18 mei 2015 10:44 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Schiphol is juist hard bezig om alle wachtruimtes bij de gate weg te halen. Zou jammer zijn als ze dat nu deels voor niets doen.
Belgian Air force days, 14 September 2014:quote:Op zondag 17 mei 2015 14:05 schreef Nemephis het volgende:
Tja het weer.. wat doe je eraan.
In 2013 was er dikke laaghangende mist, driekwart van de deelnemers mocht niet vliegen en kwam dus niet opdagen. Dat was een tegenvaller, zaten een paar interessante toestellen tussen. Gelukkig was er wel genoeg interessants te zien.
Op deze foto's kan je de mist goed zien:
Als ze ooit de A380's zouden nemen (ze hebben orders openstaan maar of ze die ooit nemen valt te betwijfelen), wat voor registraties zullen die gaan krijgen?quote:Op maandag 18 mei 2015 09:59 schreef Thetallguy het volgende:
Vast vertaald in het Nederlands is ook 'groot'/'groots' dus op zich past G-VAST wel bij een 747
quote:AMSTELVEEN - KLM opent vandaag drie nieuwe lijndiensten naar Europese bestemmingen. Het gaat om Belfast in Noord-Ierland, Montpellier in Frankrijk en Krakow in Polen. Dinsdag vindt daarnaast de start plaats van de nieuwe transatlantische lijndienst naar Edmonton in de Canadese provincie Alberta.
Op de nieuwe Europese bestemmingen starten KLM met één vlucht per dag, naar Krakow met de Embraer 190 en naar Montpellier en Belfast met de Fokker 70. “De verwachting is dat de frequentie op termijn wordt verhoogd als de bestemming succesvol blijkt te zijn”, zegt KLM-topman Pieter Elbers. De vier nieuwe routes betekenen volgens Elbers een verdere uitbreiding van de hubfunctie Amsterdam en een aanvulling op het aanbod voor KLM-klanten.
Belfast is de veertiende KLM-bestemming in het Verenigd Koninkrijk en de eerste in Noord-Ierland. Tot 1999 werd de bestemming ook al door de onderneming bediend. KLM vliegt naar George Best Belfast City Airport. Na Warschau is Krakau de tweede bestemming in Polen waar KLM heen vliegt met een rechtstreekse lijndienst. Montpellier is niet volledig nieuw in het KLM-netwerk; zusterbedrijf Air France vliegt naar de Zuid-Franse stad vanuit de Parijse luchthavens Charles de Gaulle en Orly.
Edmonton
Edmonton is de vijfde Canadese KLM-bestemming, na Toronto, Vancouver, Montreal en Calgary. Met het Canadese WestJet heeft Air France-KLM een codeshare-overeenkomst. Passagiers hebben hiermee toegang tot dertig extra routes in Canada die aansluiten op de vluchten van Air France-KLM. De route naar Edmonton zou aanvankelijk al op 5 mei van start zijn gegaan.
De vluchten werden uitgesteld omdat er geen akkoord was met de cabinebonden over de inzet van personeel. Daarop schrapte KLM een aantal intercontinentale vluchten. Vanaf dinsdag vliegt KLM drie keer per week naar Edmonton met een Airbus A330-200.
Wat is je budget? Nieuw of tweedehands?quote:Op maandag 18 mei 2015 20:02 schreef ScheurGleuf het volgende:
Welk vliegtuig zouden jullie aanraden voor vluchten met hoogstens 8 personen met een bereik van 2000 km?
Ik weet niet echt wat voor een prijzen ik kan verwachten, maar kun je een voorbeeld noemen van een bedrag van een fatsoenlijk vliegtuig? Tweedehands is ook geen probleem.quote:Op maandag 18 mei 2015 20:13 schreef Thetallguy het volgende:
[..]
Wat is je budget? Nieuw of tweedehands?
quote:MAASTRICHT AIRPORT - Wizz Air is vrijdag gestart met een nieuwe dienst van Maastricht naar Boedapest. De eerste 127 passagiers arriveerden om 16.10 uur uit Boedapest en werden verwelkomd door de Hongaarse ambassadrice in Ralf Krewinkel, Burgemeester van de gemeente Beek.
De eerste 146 passagiers vanaf Maastricht Aachen Airport vertrokken vrijdag om 16.40 uur richting Hongarije. De route wordt tweemaal per week worden uitgevoerd.
Wizz Air vliegt nu vanaf drie Nederlandse luchthavens (Groningen, Eindhoven en Maastricht) naar 10 verschillende landen.
Ik zou zeggen:quote:Op maandag 18 mei 2015 20:17 schreef ScheurGleuf het volgende:
Ik weet niet echt wat voor een prijzen ik kan verwachten, maar kun je een voorbeeld noemen van een bedrag van een fatsoenlijk vliegtuig? Tweedehands is ook geen probleem.
Gezien de manier van registreren van Virgin, zou G-VFAT een kanshebber kunnen zijnquote:Op maandag 18 mei 2015 12:21 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Als ze ooit de A380's zouden nemen (ze hebben orders openstaan maar of ze die ooit nemen valt te betwijfelen), wat voor registraties zullen die gaan krijgen?
G-ORCA? G-UGLY? G-ROSS?![]()
Zou ik G-FATF doen.quote:Op maandag 18 mei 2015 20:39 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
Gezien de manier van registreren van Virgin, zou G-VFAT een kanshebber kunnen zijn![]()
Want die willen van van hun 747 af?quote:Op maandag 18 mei 2015 20:36 schreef OEM het volgende:
[..]
Ik zou zeggen:
1. zoek je vliegtuigje wat je leuk lijkt hier uit: http://planes.axlegeeks.com/
2. kijk op wiki of op de site van de fabrikant wat de nieuwprijs is
3. kijk op used aircraft sites wat ze tweedehands doen
Aanschafwaarde? Afhankelijk van de staat, leeftijd, cycles, prop/turboprop/jet-motor... ergens tussen de 1 euro (bv de 747 van het Aviodrome) en 428 miljoen US dollar (list price Airbus A380) ?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |