Ik kan geen direct antwoord vinden, maar hier is een rapport met een ongevalsanalyse van 1964 tot 1992: http://flightsafety.org/ao/ao_may_aug94.pdfquote:Op woensdag 6 mei 2015 14:30 schreef FredvZ het volgende:
Zomaar een vraag die me al een tijdje bezig houdt: sinds wanneer is pushback gebruikelijk geworden in de luchtvaart?
Vliegtuigen stonden toen ook in de lengterichting van de terminal:quote:Op woensdag 6 mei 2015 14:53 schreef Ferry_76 het volgende:
De eerste 'jet bridges' waren er in 1959, en ik kan me voorstellen dat de luchthavens er niet blij van werden dat de jets uit die tijd volgas in de reverse gingen om achteruit te rijden.
Goeie foto; de eerste 747 ooit op Schiphol op 2 juli 1970.quote:Op woensdag 6 mei 2015 15:03 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Vliegtuigen stonden toen ook in de lengterichting van de terminal:
[ afbeelding ]
Pas sinds de introductie van de pushback truck staan ze haaks op de terminal.
Waarom gaat de 747 bij zoveel maatschappijen eruit eigenlijk?quote:Op maandag 4 mei 2015 20:34 schreef Iemand91 het volgende:
[ afbeelding ]
F-GITI gistermiddag bij vertrek uit Montreal.
Air France vloog gisteren de laatste retour naar Montreal met de Boeing 747.
De laatste vlucht werd uitgevoerd door F-GITI.
Vanaf vandaag vliegen de 6 overgebleven 747's alleen nog naar Atlanta, Boston en Mexico-Stad.
Straks ook nog 11 weken lang naar Toronto.
Vanaf komend winterseizoen (oktober) wordt de AF 747 alleen nog op Mexico ingezet voordat het toestel begin 2016 wordt uitgefaseerd.
Air France vliegt sinds 1970 met de 747 en was een van de eerste maatschappijen die toen het grootste passagiersvliegtuig ooit ontvingen in april 1970.
(De eerste 747 werd pas ruim 2 maanden eerder aan Pan Am geleverd en de eerste vlucht was pas ruim een jaar geleden)
Air France heeft alle vier versies van de 747 in haar vloot gehad; de -200 met 29 stuks het meest en -300 met 2 stuks het minst. In totaal heeft de maatschappij 73 747-toestellen gehad.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Beide.quote:Op woensdag 6 mei 2015 20:14 schreef derLudolf het volgende:
Nu het toch over Pushback trucks gaat. Worden allemaal van die gevallen gebruikt die hert neuswiel optillen of worden ook van die duwstangen gebruikt?
De Antonov 124 en 225 hebben hun eigen tow bar die meegaat in het vliegtuig:quote:Of is dat voor als er eens een exotische kist komt, zoals een An225?
Wordt ouder, wordt kostbaarder om te gebruiken (meer en duurder onderhoud) en brandstofverbruik ligt significant hoger dan van vergelijkbare modellen.quote:Op woensdag 6 mei 2015 20:16 schreef kikoooooo het volgende:
Waarom gaat de 747 bij zoveel maatschappijen eruit eigenlijk?
Maar ze worden nog wel volop nieuw gebouwd toch? Zijn de nieuwere motoren dan zuiniger?quote:Op woensdag 6 mei 2015 22:06 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Beide.
[..]
De Antonov 124 en 225 hebben hun eigen tow bar die meegaat in het vliegtuig:
[ afbeelding ]
[..]
Wordt ouder, wordt kostbaarder om te gebruiken (meer en duurder onderhoud) en brandstofverbruik ligt significant hoger dan van vergelijkbare modellen.
Een 777-300ER kan bijvoorbeeld bijna alles wat een 747-400 kan maar voor lagere kosten.
't geluk voor de 747 momenteel is dat de brandstofprijzen lager zijn (maar dat werkt niet altijd door in prijzen voor de maatschappijen zélf) en dat ze vaak afgeschreven zijn.
Want een 777 kost je een hoop meer aan lease of afschrijving dan een 747.
Wat bedoel je met "het kleine stukje"?quote:Op woensdag 6 mei 2015 23:43 schreef prefix1 het volgende:
Gaat het panorama dek na die werkzaamheden weer vollop open of blijft het kleine stukje??
In de plannen staat dat straks weer open gaat, minus de ruimte voor de nieuwe lounges natuurlijk.quote:Op woensdag 6 mei 2015 23:43 schreef prefix1 het volgende:
Gaat het panorama dek na die werkzaamheden weer vollop open of blijft het kleine stukje??
Een groot deel van het terras is afgesloten; alleen het deel bij de Fokker is nu open.quote:
Volop, mwah.quote:Op donderdag 7 mei 2015 07:07 schreef kikoooooo het volgende:
Maar ze worden nog wel volop nieuw gebouwd toch?
Ja. Lufthansa zélf zegt (naast Air China vooralsnog de enige maatschappij die de 747-8i vliegt) dat de 747-8i zo'n 15% zuiniger is dan de 747-400. (Boeing zelf zegt 16%)quote:Zijn de nieuwere motoren dan zuiniger?
Hmm ik vind die Transavia livery nog niet eens heel erg lelijk Mooi kleurtje groen welquote:Op dinsdag 5 mei 2015 21:32 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Die laatste foto is wel gaaf.
[..]
Tweaker nustys/NustyR stond op dat moment dus al bij de Polderbaan
[ afbeelding ]
En morgen komt er weer nieuw spul naar Schiphol. Morgenvroeg zou PH-HSM, een Boeing 737-8K2 voor Transavia op Schiphol moeten landen. De kist zal over een paar uur vertrekken vanaf Boeing Field richting Keflavík waarna het weer doorvliegt naar Amsterdam.
Het is de 2e nieuwe kist voor Transavia dit jaar (na PH-HSK die op 9 april op EHAM landde) en ook de laatste.
De volgende kist volgt pas in maart 2016.
PH-HSM vooraan met haar Franse zusters F-GZHT en F-GZHQ:
[ afbeelding ]
De eerstvolgende nieuwe kisten die op Schiphol landen zijn PH-BHA en PH-BHB; de Boeing 787-9 Dreamliners voor KLM die in oktober en november op Schiphol landen.
Maar ik denk vooral die die ze optillen? Heb het met zon towbar zelf nog nooit gezien, dit zal dan vooral zijn met de vliegtuigen die er maar weinig komen? A340 misschien? ATR 72 komt ook niet zo vaak daar denk ik?quote:
Ligt eraan wat voor materiaal de afhandelaar heeft. Zelf gebruiken wij een sleper met towbar, maar in het verleden hadden we ook zo'n voertuig die het neuswiel optilde. En dan hebben we het over types als 777/747.quote:Op woensdag 6 mei 2015 20:14 schreef derLudolf het volgende:
Nu het toch over Pushback trucks gaat. Worden allemaal van die gevallen gebruikt die hert neuswiel optillen of worden ook van die duwstangen gebruikt?
De slogan was totaal losstaand van die van Arkefly hoor, is nergens een reactie op geweestquote:Op donderdag 7 mei 2015 20:17 schreef FredvZ het volgende:
Die had enkele jaren geleden deze leus op de romp staan:
[ afbeelding ]
Op zich niet bijzonder natuurlijk, maar die leus was het antwoord op de leus van Arke uit die tijd:
"Daar zit je goed"
Gisteren zijn 2 vluchten niet doorgegaan en naast vlucht 1603 van KLM ook vlucht 6291 van Vueling en vlucht 109 van Alitalia ook niet doorquote:Op vrijdag 8 mei 2015 18:11 schreef inkjet het volgende:
Vlucht KL1607 naar Rome wordt vandaag uitgevoerd door PH-BFG. Blijkt dat de KL1603 is geannuleerd, wel een stoere oplossing.
quote:Op vrijdag 8 mei 2015 18:11 schreef inkjet het volgende:
Vlucht KL1607 naar Rome wordt vandaag uitgevoerd door PH-BFG. Blijkt dat de KL1603 is geannuleerd, wel een stoere oplossing.
Nog wel meer vluchten ook: Terminal 3 is in Rome (FCO) (gedeeltelijk) afgebrand.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 21:19 schreef Iemand91 het volgende:
Gisteren zijn 2 vluchten niet doorgegaan en naast vlucht 1603 van KLM ook vlucht 6291 van Vueling en vlucht 109 van Alitalia ook niet door
quote:In het zuiden van Spanje is een militair vrachtvliegtuig neergestort. Volgens Spaanse media zaten er zeven mensen in het toestel. Over doden of gewonden is nog niets bekend.
Het vliegtuig stortte kort na het opstijgen neer, ongeveer een kilometer van de luchthaven van Sevilla. In de omgeving zijn zwarte rookwolken te zien. Het vliegtuig zou zijn neergestort bij een fabriek van Coca Cola.
Testfase
Kort voor de crash had de bemanning een noodsignaal verstuurd. De luchthaven van Sevilla is vanwege het ongeluk gesloten.
Het neergestorte toestel is een Airbus A400M. Het vliegtuig zat nog in de testfase. De Spaanse overheid heeft 27 vliegtuigen van de model gekocht. De eerste zou volgend jaar worden geleverd. Ook andere Europese landen hebben het toestel besteld.
Vluchtnummer was CASA423, dus dat zal idd MSN 23 zijn.quote:Op zaterdag 9 mei 2015 13:59 schreef Iemand91 het volgende:
lijkt om c/n 23 voor de Turkse Luchtmacht te gaan die haar eerste (?) vlucht aan het maken was.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |