je weet dat het gevoel om te poepen gewoon poep is dat tegen je kringspier drukt? Dit wordt gewoon waargenomen door druk receptoren en het valt dus gewoon onder het zintuig 'voelen'. Op deze manier passen die andere dingen die jij noemt ook wel bij een bepaald zintuig.quote:Op donderdag 9 april 2015 16:56 schreef PeteSampras het volgende:
[..]
Ja, waarnemen en voelen, dat is welhaast synoniem geworden. Ik denk dat men dat vooral voelen meent omdat er geen specificieke woorden zijn voor moeten poepen, voelen te stikken, opeens te versnellen, etc., zoals die er wel zijn voor ruiken, horen, zien, voelen en proeven.
Ik denk dat je een paar vormen van 'voelen' hebt:quote:Op donderdag 9 april 2015 16:56 schreef PeteSampras het volgende:
[..]
Ja, waarnemen en voelen, dat is welhaast synoniem geworden. Ik denk dat men dat vooral voelen meent omdat er geen specificieke woorden zijn voor moeten poepen, voelen te stikken, opeens te versnellen, etc., zoals die er wel zijn voor ruiken, horen, zien, voelen en proeven.
Goed, bij poepen zal dat zo zijn. Probeer me nu dan eens uit te leggen hoe dat zit als je stikt.quote:Op donderdag 9 april 2015 17:36 schreef RRuben het volgende:
[..]
je weet dat het gevoel om te poepen gewoon poep is dat tegen je kringspier drukt? Dit wordt gewoon waargenomen door druk receptoren en het valt dus gewoon onder het zintuig 'voelen'. Op deze manier passen die andere dingen die jij noemt ook wel bij een bepaald zintuig.
Dat is ook niet zo'n best model. Stel je eens voor dat ik, of wie dan ook, er onmeetbaar veel meer geluk aan ervaar jou voor je flikker te steken dan jij leed om neergestoken te worden? Nou, daar valt het hele boeltje al als een kaartenhuis mee in elkaar. Dat hebben de fijne utilitaristen op probeer te lossen met geouwehoer over hoge en lage deugden, of hoe ze het dan ook zeiden; in ieder geval, het is wederom het aanbrengen van een extra onnodige laag om de kernvraag maar te verbloemen en te vermijden (waar vrijwel elk model op spaak loopt, maar ja).quote:Op donderdag 9 april 2015 17:33 schreef RRuben het volgende:
[..]
of iets goed of slecht is dat bedenk ik dan ter plekke wel als iets gebeurd. Maar ik denk dat ik wel een utilitarist ben
Geen Kant en geen utilisme dus, wat dan wel?quote:Op donderdag 9 april 2015 20:41 schreef PeteSampras het volgende:
[..]
Dat is ook niet zo'n best model. Stel je eens voor dat ik, of wie dan ook, er onmeetbaar veel meer geluk aan ervaar jou voor je flikker te steken dan jij leed om neergestoken te worden? Nou, daar valt het hele boeltje al als een kaartenhuis mee in elkaar. Dat hebben de fijne utilitaristen op probeer te lossen met geouwehoer over hoge en lage deugden, of hoe ze het dan ook zeiden; in ieder geval, het is wederom het aanbrengen van een extra onnodige laag om de kernvraag maar te verbloemen en te vermijden (waar vrijwel elk model op spaak loopt, maar ja).
het gevoel dat je stikt is eigenlijk je longen die lucht proberen binnen te krijgen d.m.v. je borst en buik spieren te bewegen. Maar omdat je stikt komt er dus geen lucht in, je spieren gaan dus steeds sterker aanspannen en dat 'gevoel' (het zelfde gevoel als je bijv. je beenspier aanspant) kent men als stikken. Het mentale gevoel, zoals stress enzo is een anders verhaal. Maarja, dat is met elke emotie zo.quote:Op donderdag 9 april 2015 19:22 schreef PeteSampras het volgende:
[..]
Goed, bij poepen zal dat zo zijn. Probeer me nu dan eens uit te leggen hoe dat zit als je stikt.
zo heeft elke vorm van filosofie wel een negatieve kant. Het gaat niet gelijk om vermoorden maar bepaalde waarden opofferen voor meer gezamelijk plezier vind ik wel prima.quote:Op donderdag 9 april 2015 20:41 schreef PeteSampras het volgende:
[..]
Dat is ook niet zo'n best model. Stel je eens voor dat ik, of wie dan ook, er onmeetbaar veel meer geluk aan ervaar jou voor je flikker te steken dan jij leed om neergestoken te worden? Nou, daar valt het hele boeltje al als een kaartenhuis mee in elkaar. Dat hebben de fijne utilitaristen op probeer te lossen met geouwehoer over hoge en lage deugden, of hoe ze het dan ook zeiden; in ieder geval, het is wederom het aanbrengen van een extra onnodige laag om de kernvraag maar te verbloemen en te vermijden (waar vrijwel elk model op spaak loopt, maar ja).
... en dat is dan precies hetzelfde als wat? Ruiken? Tast?quote:Op donderdag 9 april 2015 22:00 schreef RRuben het volgende:
[..]
het gevoel dat je stikt is eigenlijk je longen die lucht proberen binnen te krijgen d.m.v. je borst en buik spieren te bewegen. Maar omdat je stikt komt er dus geen lucht in, je spieren gaan dus steeds sterker aanspannen en dat 'gevoel' (het zelfde gevoel als je bijv. je beenspier aanspant) kent men als stikken. Het mentale gevoel, zoals stress enzo is een anders verhaal. Maarja, dat is met elke emotie zo.
Dat is iets heel anders dan utilitarisme.quote:Op donderdag 9 april 2015 22:02 schreef RRuben het volgende:
[..]
zo heeft elke vorm van filosofie wel een negatieve kant. Het gaat niet gelijk om vermoorden maar bepaalde waarden opofferen voor meer gezamelijk plezier vind ik wel prima.
Beiden, Kant en de utilitaristen, hebben een poging gewaagd algemene regels op te stellen waar, als we ons daaraan zouden houden, juist handelen noodzakelijk uit voortvloeit (en zo zijn er nog wel duizenden). Mocht je dat een interssante vraag vinden - ik vind dat zelf wat minder interessant maar men bemoeit zich er wel mee - dan denk ik dat deontische logica op dit moment interessant is. Wat de filosofen tot dusver hebben geprobeerd is vooral een model over de werkelijkheid heen te leggen; een model waar de werkelijkheid zich naar zou moeten schikken, in plaats van te kijken naar hoe men handelt en daar een theoretische verklaring voor te geven. Wat maakt het nu dat wij het ene handelen afkeuren en het andere goedkeuren (zelfs in het geval van een identieke handeling)? Hoe verklaren we dat?quote:Op donderdag 9 april 2015 20:49 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Geen Kant en geen utilisme dus, wat dan wel?
gevoel. Van die dingen in je spieren registreren het samentrekken en geven dat door aan de hersenen.quote:Op donderdag 9 april 2015 23:42 schreef PeteSampras het volgende:
[..]
... en dat is dan precies hetzelfde als wat? Ruiken? Tast?
Beide zijn inderdaad interessante vragen, de ene prescriptief en de ander descriptief. De reden dat ik de eerste vraag (wat is juist handelen?) ook interessant vindt, omdat dit aan de basis ligt (of in ieder geval zou moeten liggen) van elk politiek debat of stroming. Zelf vind ik politiek bedrijven op basis van een soort utilisme, algemeen belang, (of pragmatisme, weet niet precies het verschil) maar niets. Ik zie inderdaad ook liever deontologische uitgangspunten. Al denk ik niet dat morele waarheden bestaan.quote:Op donderdag 9 april 2015 23:50 schreef PeteSampras het volgende:
[..]
Beiden, Kant en de utilitaristen, hebben een poging gewaagd algemene regels op te stellen waar, als we ons daaraan zouden houden, juist handelen noodzakelijk uit voortvloeit (en zo zijn er nog wel duizenden). Mocht je dat een interssante vraag vinden - ik vind dat zelf wat minder interessant maar men bemoeit zich er wel mee - dan denk ik dat deontische logica op dit moment interessant is. Wat de filosofen tot dusver hebben geprobeerd is vooral een model over de werkelijkheid heen te leggen; een model waar de werkelijkheid zich naar zou moeten schikken, in plaats van te kijken naar hoe men handelt en daar een theoretische verklaring voor te geven. Wat maakt het nu dat wij het ene handelen afkeuren en het andere goedkeuren (zelfs in het geval van een identieke handeling)? Hoe verklaren we dat?
wauw... Biologische en natuurkundige verschijnselen met filosofie op proberen te lossenquote:Op vrijdag 10 april 2015 10:14 schreef PeteSampras het volgende:
'Voelen' is alleen geen van de vijf zintuigen waar de klassieken over spreken. Dat zijn horen, ruiken, zien, voelen (tast, dus) en proeven. Buiten dat je beschrijving van hoe je je bewust wordt te stikken me sowieso behoorlijk te kort leek schieten, maar daar ging het niet over, hoop ik dat je met mee eens zal zijn dat dat zich niet onder een van die vijf noemers laat plaatsen. Van moeten poepen vind ik het ook maar lastig te stellen dat dat dan onder het kopje tast zou moeten vallen. Laat staan het gevoel van versnelling of het verstrijken van tijd, of het gevoel van richting, etc.
Dat is het enige wat ik wilde verhelderen. We roepen allemaal 'er zijn vijf zintuigen' terwijl dat gewoon niet het geval is. Liever dat te erkennen (waar ik geen enkel probleem zie dat gewoon te doen) en een beter, handzamer model te maken met meer dan vijf zintuigen, niet? Vroeger vielen dingen naar beneden omdat het in hun natuur zat, nu hebben we het over zwaartekracht. Het zijn beide beschrijvingen van eenzelfde fenomeen. Net als de zintuigen zal de steen zich er niets van aanttekken hoe je ze noemt. Als ik bij een dokter kom en zeg: 'Ik voelde me duizelig', dan bedoel ik daarmee alleen niet dat ik met mijn vingers aan mijn hoofd (of waar dan ook) mijn duizeligheid aan het bevoelen was.
ja maar de dingen die hij net noemde zijn allang uitgelegd in de biologie en natuurkunde, dus daar is geen discussie over nodig.quote:Op vrijdag 10 april 2015 18:05 schreef Perrin het volgende:
Filosofie gaat vaak over begripsverheldering. Misschien niet zo sexy, maar wel essentieel voor een zinnige, logische discussie.
quote:Op vrijdag 10 april 2015 23:28 schreef PeteSampras het volgende:
Tenminste, 'allang uitgelegd' is wellicht ook wat vreemd om te zeggen. Er is een beter theoretisch model voorhanden.
quote:Op donderdag 9 april 2015 16:52 schreef El_Matador het volgende:
Welke filosofen zijn je favorieten en waarom?
Niet met filosofie, in ieder geval.quote:
En wetenschap is ook maar een filosofische model, van Francis Bacon en later verder uitgewerkt, maar toch een filosofische methode.quote:Op vrijdag 10 april 2015 18:06 schreef RRuben het volgende:
[..]
ja maar de dingen die hij net noemde zijn allang uitgelegd in de biologie en natuurkunde, dus daar is geen discussie over nodig.
Dat gaat ook niet als je geen filosoof bent.quote:Op vrijdag 10 april 2015 23:53 schreef PeteSampras het volgende:
[..]
Niet met filosofie, in ieder geval.
Misschien kan ie een aardig potje tennissen.quote:Op zaterdag 11 april 2015 10:27 schreef laforest het volgende:
[..]
Dat gaat ook niet als je geen filosoof bent.
quote:Op zaterdag 11 april 2015 10:27 schreef laforest het volgende:
[..]
Dat gaat ook niet als je geen filosoof bent.
quote:Op zaterdag 11 april 2015 10:45 schreef hardromacore2.0 het volgende:
[..]![]()
Och och wat scherm jij er graag mee dat jij een filosoof bent.
Een weinig filosofische houding als je het mij vraagt.
Waarschijnlijk te druk met vakkenvullen.quote:Op zaterdag 11 april 2015 10:42 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Misschien kan ie een aardig potje tennissen.
Ben wel benieuwd of de "huisfilosoof" van FOK! nog gaat reageren.
Dat zou ie als goed filosoof toch even aan de Kant kunnen zetten, zou je zeggen...quote:Op zaterdag 11 april 2015 11:33 schreef laforest het volgende:
[..]
Waarschijnlijk te druk met vakkenvullen.
1. Kant, lees zijn 3 delen van zijn Kritiek, maar vooral Kritiek van de zuivere rede.quote:Op zaterdag 11 april 2015 11:36 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Dat zou ie als goed filosoof toch even aan de Kant kunnen zetten, zou je zeggen...
Dan de vraag aan jou, want wel serieus: wie zijn je favoriete filosofen en waarom?
Geen moderne nog levende filosofen onder je favorieten?quote:Op zaterdag 11 april 2015 11:47 schreef laforest het volgende:
[..]
1. Kant, lees zijn 3 delen van zijn Kritiek, maar vooral Kritiek van de zuivere rede.
2. Giacomo Leopardi, lees zijn Zilbadone maar.
3. Plato's politieke filosofie, omdat het vandaag nog even relevant is.
Ok, dank.quote:Op zaterdag 11 april 2015 11:47 schreef laforest het volgende:
[..]
1. Kant, lees zijn 3 delen van zijn Kritiek, maar vooral Kritiek van de zuivere rede.
2. Giacomo Leopardi, lees zijn Zilbadone maar.
3. Plato's politieke filosofie, omdat het vandaag nog even relevant is.
Leopardi schrijft over het feit dat de moderne maatschappij zijn illusies verliest, de magie van het leven, zoals je in het theater even de wereld kan vergeten, maar dat neemt de moderne wereld weg. Als je dat als nihilisme wilt bestempelen, goed.quote:Op zaterdag 11 april 2015 11:52 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ok, dank.
2 had ik nooit van gehoord, maar over het werk dat je aanprijst zegt wiki:
It is not much of a stretch to define Leopardi as the father of what would eventually come to be called nihilism.
Ik vind nihilisme geen goede houding als ik eerlijk ben. Het maakt stuurloos, bronloos, handvatloos.
Nee.quote:Op zaterdag 11 april 2015 11:51 schreef Molurus het volgende:
[..]
Geen moderne nog levende filosofen onder je favorieten?
Maar in hoeverre is dat "de moderne wereld"? Levend aan het einde van de kleine IJstijd, met voorzichtige industrialisering, maar nog niet de boom van eind 19e eeuw?quote:Op zaterdag 11 april 2015 11:54 schreef laforest het volgende:
[..]
Leopardi schrijft over het feit dat de moderne maatschappij zijn illusies verliest, de magie van het leven, zoals je in het theater even de wereld kan vergeten, maar dat neemt de moderne wereld weg. Als je dat als nihilisme wilt bestempelen, goed.
Ik schreef ook: lees de Zibaldone, niet wikipedia.quote:Op zaterdag 11 april 2015 11:58 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Maar in hoeverre is dat "de moderne wereld"? Levend aan het einde van de kleine IJstijd, met voorzichtige industrialisering, maar nog niet de boom van eind 19e eeuw?
Ik noem het geen nihilisme (ik had zoals gezegd nog nooit van hem gehoord); dat doet Wikipedia.
Dat is wel bijzonder; een filosoof die een schrijver (de Nederlandstalige wiki noemt hem niet eens een filosoof) aanhaalt die juist geen fan is van rede. Dat lijkt me juist de basis van filosofie...quote:Op zaterdag 11 april 2015 12:02 schreef laforest het volgende:
[..]
Ik schreef ook: lees de Zibaldone, niet wikipedia.
“Reason is the enemy of all greatness: reason is the enemy of nature: nature is great, reason is small. I mean that it will be more or less difficult for a man to be great the more he is governed by reason, that few can be great (and in art and poetry perhaps no one) unless they are governed by illusions.”
Leopardi was wel zeker een filosoof. Waarom lees je steeds wikipedia? Lees eens een boek, een wetenschappelijk artikel, wat dan ook. Op wiki staat... really...quote:Op zaterdag 11 april 2015 12:09 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Dat is wel bijzonder; een filosoof die een schrijver (de Nederlandstalige wiki noemt hem niet eens een filosoof) aanhaalt die juist geen fan is van rede. Dat lijkt me juist de basis van filosofie...
Dat hij zegt "nature is great" spreekt voor hem, in mijn ogen. De natuur is uiteindelijk onze "god". En almachtig.
Dit roept natuurlijk direct de vraag op: wat is dat "iets veel groters"? En "groter" in welk opzicht? Rede heeft geen ruimtelijke omvang, althans... niet een omvang die ertoe doet.quote:Op zaterdag 11 april 2015 12:41 schreef laforest het volgende:
[..]
Rede heeft zijn limiet, lees ook Kant, daar doelt Leopardi ook op, als we ons leven laten leiden door rede alleen, dan mis je iets veel groters.
Wat schiet er tekort aan de rede?quote:Op zaterdag 11 april 2015 12:41 schreef laforest het volgende:
[..]
Leopardi was wel zeker een filosoof. Waarom lees je steeds wikipedia? Lees eens een boek, een wetenschappelijk artikel, wat dan ook. Op wiki staat... really...
Rede heeft zijn limiet, lees ook Kant, daar doelt Leopardi ook op, als we ons leven laten leiden door rede alleen, dan mis je iets veel groters.
Descartes, Spinoza, Leibniz, Wolff al dat soort 'rationalist' filosofen is dit tegen gericht, denken dat je me rede alles kan.
Rede heeft een omvang in de zin van het feit dat het gevangen zit in een brein en van ogen afhankelijk is.Wellicht is een betere omschrijving dat er iets is wat rede alleen niet kan bevatten, in deze zin van groter, niet wiskundig.quote:Op zaterdag 11 april 2015 12:54 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dit roept natuurlijk direct de vraag op: wat is dat "iets veel groters"? En "groter" in welk opzicht? Rede heeft geen ruimtelijke omvang, althans... niet een omvang die ertoe doet.
Rede alleen is niet genoeg.quote:Op zaterdag 11 april 2015 14:47 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wat schiet er tekort aan de rede?
Onzin, dan zou een blinde geen rede kennenquote:Op zaterdag 11 april 2015 15:01 schreef laforest het volgende:
[..]
Rede heeft een omvang in de zin van het feit dat het gevangen zit in een brein en van ogen afhankelijk is.Wellicht is een betere omschrijving dat er iets is wat rede alleen niet kan bevatten, in deze zin van groter, niet wiskundig.
Een nogal nietszeggend antwoord. Waarom zou rede tekort schieten of niet genoeg zijnquote:Rede alleen is niet genoeg.
Wetenschapsfilosofie is erg nuttig en mooiquote:Op zaterdag 11 april 2015 14:54 schreef starla het volgende:
Nietzsche: 'God is dood'
Starla: 'filosofie is dood'
Het enige mooie aan filosofie is dat je leert verdomde goed te redeneren en zuiver kunt discussieren waar de ander vaakt vervalt in drogredenen en niet logische redeneringen.
Dat benijd ik soms wel bij filosofen: de kunst van retorica.
Ik vind het vooral heel erg saai.quote:Op zaterdag 11 april 2015 15:08 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wetenschapsfilosofie is erg nuttig en mooi
Maar als je stelt dat er "iets groters" of "meer" is dan rede, dan kun je dat alleen maar bevatten door diezelfde ogen en datzelfde brein. Dan moet je dus rede gebruiken om "iets groters dan rede" te omschrijven.quote:Op zaterdag 11 april 2015 15:01 schreef laforest het volgende:
[..]
Rede heeft een omvang in de zin van het feit dat het gevangen zit in een brein en van ogen afhankelijk is.Wellicht is een betere omschrijving dat er iets is wat rede alleen niet kan bevatten, in deze zin van groter, niet wiskundig.
Dat is een herschrijving van je eerdere punt, geen onderbouwing voor je punt zelf.quote:Rede alleen is niet genoeg.
Mensen die blind zijn nemen je deze uitspraak niet in dank af.quote:Op zaterdag 11 april 2015 15:01 schreef laforest het volgende:
[..]
Rede heeft een omvang in de zin van het feit dat het gevangen zit in een brein en van ogen afhankelijk is.
Daar wordt het nauwelijks duidelijker van. Dat het alleen wordt omschreven als "iets" is in mijn ogen verdacht.quote:Op zaterdag 11 april 2015 15:01 schreef laforest het volgende:
Wellicht is een betere omschrijving dat er iets is wat rede alleen niet kan bevatten, in deze zin van groter, niet wiskundig.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |