je weet dat het gevoel om te poepen gewoon poep is dat tegen je kringspier drukt? Dit wordt gewoon waargenomen door druk receptoren en het valt dus gewoon onder het zintuig 'voelen'. Op deze manier passen die andere dingen die jij noemt ook wel bij een bepaald zintuig.quote:Op donderdag 9 april 2015 16:56 schreef PeteSampras het volgende:
[..]
Ja, waarnemen en voelen, dat is welhaast synoniem geworden. Ik denk dat men dat vooral voelen meent omdat er geen specificieke woorden zijn voor moeten poepen, voelen te stikken, opeens te versnellen, etc., zoals die er wel zijn voor ruiken, horen, zien, voelen en proeven.
Ik denk dat je een paar vormen van 'voelen' hebt:quote:Op donderdag 9 april 2015 16:56 schreef PeteSampras het volgende:
[..]
Ja, waarnemen en voelen, dat is welhaast synoniem geworden. Ik denk dat men dat vooral voelen meent omdat er geen specificieke woorden zijn voor moeten poepen, voelen te stikken, opeens te versnellen, etc., zoals die er wel zijn voor ruiken, horen, zien, voelen en proeven.
Goed, bij poepen zal dat zo zijn. Probeer me nu dan eens uit te leggen hoe dat zit als je stikt.quote:Op donderdag 9 april 2015 17:36 schreef RRuben het volgende:
[..]
je weet dat het gevoel om te poepen gewoon poep is dat tegen je kringspier drukt? Dit wordt gewoon waargenomen door druk receptoren en het valt dus gewoon onder het zintuig 'voelen'. Op deze manier passen die andere dingen die jij noemt ook wel bij een bepaald zintuig.
Dat is ook niet zo'n best model. Stel je eens voor dat ik, of wie dan ook, er onmeetbaar veel meer geluk aan ervaar jou voor je flikker te steken dan jij leed om neergestoken te worden? Nou, daar valt het hele boeltje al als een kaartenhuis mee in elkaar. Dat hebben de fijne utilitaristen op probeer te lossen met geouwehoer over hoge en lage deugden, of hoe ze het dan ook zeiden; in ieder geval, het is wederom het aanbrengen van een extra onnodige laag om de kernvraag maar te verbloemen en te vermijden (waar vrijwel elk model op spaak loopt, maar ja).quote:Op donderdag 9 april 2015 17:33 schreef RRuben het volgende:
[..]
of iets goed of slecht is dat bedenk ik dan ter plekke wel als iets gebeurd. Maar ik denk dat ik wel een utilitarist ben
Geen Kant en geen utilisme dus, wat dan wel?quote:Op donderdag 9 april 2015 20:41 schreef PeteSampras het volgende:
[..]
Dat is ook niet zo'n best model. Stel je eens voor dat ik, of wie dan ook, er onmeetbaar veel meer geluk aan ervaar jou voor je flikker te steken dan jij leed om neergestoken te worden? Nou, daar valt het hele boeltje al als een kaartenhuis mee in elkaar. Dat hebben de fijne utilitaristen op probeer te lossen met geouwehoer over hoge en lage deugden, of hoe ze het dan ook zeiden; in ieder geval, het is wederom het aanbrengen van een extra onnodige laag om de kernvraag maar te verbloemen en te vermijden (waar vrijwel elk model op spaak loopt, maar ja).
het gevoel dat je stikt is eigenlijk je longen die lucht proberen binnen te krijgen d.m.v. je borst en buik spieren te bewegen. Maar omdat je stikt komt er dus geen lucht in, je spieren gaan dus steeds sterker aanspannen en dat 'gevoel' (het zelfde gevoel als je bijv. je beenspier aanspant) kent men als stikken. Het mentale gevoel, zoals stress enzo is een anders verhaal. Maarja, dat is met elke emotie zo.quote:Op donderdag 9 april 2015 19:22 schreef PeteSampras het volgende:
[..]
Goed, bij poepen zal dat zo zijn. Probeer me nu dan eens uit te leggen hoe dat zit als je stikt.
zo heeft elke vorm van filosofie wel een negatieve kant. Het gaat niet gelijk om vermoorden maar bepaalde waarden opofferen voor meer gezamelijk plezier vind ik wel prima.quote:Op donderdag 9 april 2015 20:41 schreef PeteSampras het volgende:
[..]
Dat is ook niet zo'n best model. Stel je eens voor dat ik, of wie dan ook, er onmeetbaar veel meer geluk aan ervaar jou voor je flikker te steken dan jij leed om neergestoken te worden? Nou, daar valt het hele boeltje al als een kaartenhuis mee in elkaar. Dat hebben de fijne utilitaristen op probeer te lossen met geouwehoer over hoge en lage deugden, of hoe ze het dan ook zeiden; in ieder geval, het is wederom het aanbrengen van een extra onnodige laag om de kernvraag maar te verbloemen en te vermijden (waar vrijwel elk model op spaak loopt, maar ja).
... en dat is dan precies hetzelfde als wat? Ruiken? Tast?quote:Op donderdag 9 april 2015 22:00 schreef RRuben het volgende:
[..]
het gevoel dat je stikt is eigenlijk je longen die lucht proberen binnen te krijgen d.m.v. je borst en buik spieren te bewegen. Maar omdat je stikt komt er dus geen lucht in, je spieren gaan dus steeds sterker aanspannen en dat 'gevoel' (het zelfde gevoel als je bijv. je beenspier aanspant) kent men als stikken. Het mentale gevoel, zoals stress enzo is een anders verhaal. Maarja, dat is met elke emotie zo.
Dat is iets heel anders dan utilitarisme.quote:Op donderdag 9 april 2015 22:02 schreef RRuben het volgende:
[..]
zo heeft elke vorm van filosofie wel een negatieve kant. Het gaat niet gelijk om vermoorden maar bepaalde waarden opofferen voor meer gezamelijk plezier vind ik wel prima.
Beiden, Kant en de utilitaristen, hebben een poging gewaagd algemene regels op te stellen waar, als we ons daaraan zouden houden, juist handelen noodzakelijk uit voortvloeit (en zo zijn er nog wel duizenden). Mocht je dat een interssante vraag vinden - ik vind dat zelf wat minder interessant maar men bemoeit zich er wel mee - dan denk ik dat deontische logica op dit moment interessant is. Wat de filosofen tot dusver hebben geprobeerd is vooral een model over de werkelijkheid heen te leggen; een model waar de werkelijkheid zich naar zou moeten schikken, in plaats van te kijken naar hoe men handelt en daar een theoretische verklaring voor te geven. Wat maakt het nu dat wij het ene handelen afkeuren en het andere goedkeuren (zelfs in het geval van een identieke handeling)? Hoe verklaren we dat?quote:Op donderdag 9 april 2015 20:49 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Geen Kant en geen utilisme dus, wat dan wel?
gevoel. Van die dingen in je spieren registreren het samentrekken en geven dat door aan de hersenen.quote:Op donderdag 9 april 2015 23:42 schreef PeteSampras het volgende:
[..]
... en dat is dan precies hetzelfde als wat? Ruiken? Tast?
Beide zijn inderdaad interessante vragen, de ene prescriptief en de ander descriptief. De reden dat ik de eerste vraag (wat is juist handelen?) ook interessant vindt, omdat dit aan de basis ligt (of in ieder geval zou moeten liggen) van elk politiek debat of stroming. Zelf vind ik politiek bedrijven op basis van een soort utilisme, algemeen belang, (of pragmatisme, weet niet precies het verschil) maar niets. Ik zie inderdaad ook liever deontologische uitgangspunten. Al denk ik niet dat morele waarheden bestaan.quote:Op donderdag 9 april 2015 23:50 schreef PeteSampras het volgende:
[..]
Beiden, Kant en de utilitaristen, hebben een poging gewaagd algemene regels op te stellen waar, als we ons daaraan zouden houden, juist handelen noodzakelijk uit voortvloeit (en zo zijn er nog wel duizenden). Mocht je dat een interssante vraag vinden - ik vind dat zelf wat minder interessant maar men bemoeit zich er wel mee - dan denk ik dat deontische logica op dit moment interessant is. Wat de filosofen tot dusver hebben geprobeerd is vooral een model over de werkelijkheid heen te leggen; een model waar de werkelijkheid zich naar zou moeten schikken, in plaats van te kijken naar hoe men handelt en daar een theoretische verklaring voor te geven. Wat maakt het nu dat wij het ene handelen afkeuren en het andere goedkeuren (zelfs in het geval van een identieke handeling)? Hoe verklaren we dat?
wauw... Biologische en natuurkundige verschijnselen met filosofie op proberen te lossenquote:Op vrijdag 10 april 2015 10:14 schreef PeteSampras het volgende:
'Voelen' is alleen geen van de vijf zintuigen waar de klassieken over spreken. Dat zijn horen, ruiken, zien, voelen (tast, dus) en proeven. Buiten dat je beschrijving van hoe je je bewust wordt te stikken me sowieso behoorlijk te kort leek schieten, maar daar ging het niet over, hoop ik dat je met mee eens zal zijn dat dat zich niet onder een van die vijf noemers laat plaatsen. Van moeten poepen vind ik het ook maar lastig te stellen dat dat dan onder het kopje tast zou moeten vallen. Laat staan het gevoel van versnelling of het verstrijken van tijd, of het gevoel van richting, etc.
Dat is het enige wat ik wilde verhelderen. We roepen allemaal 'er zijn vijf zintuigen' terwijl dat gewoon niet het geval is. Liever dat te erkennen (waar ik geen enkel probleem zie dat gewoon te doen) en een beter, handzamer model te maken met meer dan vijf zintuigen, niet? Vroeger vielen dingen naar beneden omdat het in hun natuur zat, nu hebben we het over zwaartekracht. Het zijn beide beschrijvingen van eenzelfde fenomeen. Net als de zintuigen zal de steen zich er niets van aanttekken hoe je ze noemt. Als ik bij een dokter kom en zeg: 'Ik voelde me duizelig', dan bedoel ik daarmee alleen niet dat ik met mijn vingers aan mijn hoofd (of waar dan ook) mijn duizeligheid aan het bevoelen was.
ja maar de dingen die hij net noemde zijn allang uitgelegd in de biologie en natuurkunde, dus daar is geen discussie over nodig.quote:Op vrijdag 10 april 2015 18:05 schreef Perrin het volgende:
Filosofie gaat vaak over begripsverheldering. Misschien niet zo sexy, maar wel essentieel voor een zinnige, logische discussie.
quote:Op vrijdag 10 april 2015 23:28 schreef PeteSampras het volgende:
Tenminste, 'allang uitgelegd' is wellicht ook wat vreemd om te zeggen. Er is een beter theoretisch model voorhanden.
quote:Op donderdag 9 april 2015 16:52 schreef El_Matador het volgende:
Welke filosofen zijn je favorieten en waarom?
Niet met filosofie, in ieder geval.quote:
En wetenschap is ook maar een filosofische model, van Francis Bacon en later verder uitgewerkt, maar toch een filosofische methode.quote:Op vrijdag 10 april 2015 18:06 schreef RRuben het volgende:
[..]
ja maar de dingen die hij net noemde zijn allang uitgelegd in de biologie en natuurkunde, dus daar is geen discussie over nodig.
Dat gaat ook niet als je geen filosoof bent.quote:Op vrijdag 10 april 2015 23:53 schreef PeteSampras het volgende:
[..]
Niet met filosofie, in ieder geval.
Misschien kan ie een aardig potje tennissen.quote:Op zaterdag 11 april 2015 10:27 schreef laforest het volgende:
[..]
Dat gaat ook niet als je geen filosoof bent.
quote:Op zaterdag 11 april 2015 10:27 schreef laforest het volgende:
[..]
Dat gaat ook niet als je geen filosoof bent.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |