abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 9 april 2015 @ 17:36:06 #51
410413 RRuben
Kwaliteitsuser
pi_151520775
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2015 16:56 schreef PeteSampras het volgende:

[..]

Ja, waarnemen en voelen, dat is welhaast synoniem geworden. Ik denk dat men dat vooral voelen meent omdat er geen specificieke woorden zijn voor moeten poepen, voelen te stikken, opeens te versnellen, etc., zoals die er wel zijn voor ruiken, horen, zien, voelen en proeven.
je weet dat het gevoel om te poepen gewoon poep is dat tegen je kringspier drukt? Dit wordt gewoon waargenomen door druk receptoren en het valt dus gewoon onder het zintuig 'voelen'. Op deze manier passen die andere dingen die jij noemt ook wel bij een bepaald zintuig.
leef de leven
  donderdag 9 april 2015 @ 17:39:34 #52
431857 peterkailey
*Tekst die users leuk vinden*
pi_151520875
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2015 16:56 schreef PeteSampras het volgende:

[..]

Ja, waarnemen en voelen, dat is welhaast synoniem geworden. Ik denk dat men dat vooral voelen meent omdat er geen specificieke woorden zijn voor moeten poepen, voelen te stikken, opeens te versnellen, etc., zoals die er wel zijn voor ruiken, horen, zien, voelen en proeven.
Ik denk dat je een paar vormen van 'voelen' hebt:

Voelen als in lichaamscontact
Voelen als in emoties
Voelen als in lichamelijke functies

Het is net hoe gecompliceerd je het maakt. Zoals bijvoorbeeld met zien

Zien van vormen en contrast
Zien van kleuren
Zien van lichamelijke omstandigheden (zoals ineens wazig zien en duizelig worden)
Op donderdag 12 augustus 2014 19:17 schreef yvonne het volgende:
peterkailey is de baas en jullie moeten allemaal buigen voor zijn grootheid.
pi_151523949
quote:
1s.gif Op donderdag 9 april 2015 17:36 schreef RRuben het volgende:

[..]

je weet dat het gevoel om te poepen gewoon poep is dat tegen je kringspier drukt? Dit wordt gewoon waargenomen door druk receptoren en het valt dus gewoon onder het zintuig 'voelen'. Op deze manier passen die andere dingen die jij noemt ook wel bij een bepaald zintuig.
Goed, bij poepen zal dat zo zijn. Probeer me nu dan eens uit te leggen hoe dat zit als je stikt.
"It's one-on-one out there, man. There ain't no hiding. I can't pass the ball."
pi_151527301
quote:
1s.gif Op donderdag 9 april 2015 17:33 schreef RRuben het volgende:

[..]

of iets goed of slecht is dat bedenk ik dan ter plekke wel als iets gebeurd. Maar ik denk dat ik wel een utilitarist ben :P
Dat is ook niet zo'n best model. Stel je eens voor dat ik, of wie dan ook, er onmeetbaar veel meer geluk aan ervaar jou voor je flikker te steken dan jij leed om neergestoken te worden? Nou, daar valt het hele boeltje al als een kaartenhuis mee in elkaar. Dat hebben de fijne utilitaristen op probeer te lossen met geouwehoer over hoge en lage deugden, of hoe ze het dan ook zeiden; in ieder geval, het is wederom het aanbrengen van een extra onnodige laag om de kernvraag maar te verbloemen en te vermijden (waar vrijwel elk model op spaak loopt, maar ja).

[ Bericht 1% gewijzigd door PeteSampras op 09-04-2015 20:46:27 ]
pi_151527716
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2015 20:41 schreef PeteSampras het volgende:

[..]

Dat is ook niet zo'n best model. Stel je eens voor dat ik, of wie dan ook, er onmeetbaar veel meer geluk aan ervaar jou voor je flikker te steken dan jij leed om neergestoken te worden? Nou, daar valt het hele boeltje al als een kaartenhuis mee in elkaar. Dat hebben de fijne utilitaristen op probeer te lossen met geouwehoer over hoge en lage deugden, of hoe ze het dan ook zeiden; in ieder geval, het is wederom het aanbrengen van een extra onnodige laag om de kernvraag maar te verbloemen en te vermijden (waar vrijwel elk model op spaak loopt, maar ja).
Geen Kant en geen utilisme dus, wat dan wel?
  donderdag 9 april 2015 @ 22:00:42 #56
410413 RRuben
Kwaliteitsuser
pi_151531380
quote:
2s.gif Op donderdag 9 april 2015 19:22 schreef PeteSampras het volgende:

[..]

Goed, bij poepen zal dat zo zijn. Probeer me nu dan eens uit te leggen hoe dat zit als je stikt.
het gevoel dat je stikt is eigenlijk je longen die lucht proberen binnen te krijgen d.m.v. je borst en buik spieren te bewegen. Maar omdat je stikt komt er dus geen lucht in, je spieren gaan dus steeds sterker aanspannen en dat 'gevoel' (het zelfde gevoel als je bijv. je beenspier aanspant) kent men als stikken. Het mentale gevoel, zoals stress enzo is een anders verhaal. Maarja, dat is met elke emotie zo.
leef de leven
  donderdag 9 april 2015 @ 22:02:22 #57
410413 RRuben
Kwaliteitsuser
pi_151531474
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2015 20:41 schreef PeteSampras het volgende:

[..]

zo heeft elke vorm van filosofie wel een negatieve kant. Het gaat niet gelijk om vermoorden maar bepaalde waarden opofferen voor meer gezamelijk plezier vind ik wel prima.
leef de leven
pi_151535973
quote:
1s.gif Op donderdag 9 april 2015 22:00 schreef RRuben het volgende:

[..]

het gevoel dat je stikt is eigenlijk je longen die lucht proberen binnen te krijgen d.m.v. je borst en buik spieren te bewegen. Maar omdat je stikt komt er dus geen lucht in, je spieren gaan dus steeds sterker aanspannen en dat 'gevoel' (het zelfde gevoel als je bijv. je beenspier aanspant) kent men als stikken. Het mentale gevoel, zoals stress enzo is een anders verhaal. Maarja, dat is met elke emotie zo.
... en dat is dan precies hetzelfde als wat? Ruiken? Tast?
pi_151536169
quote:
1s.gif Op donderdag 9 april 2015 22:02 schreef RRuben het volgende:

[..]

zo heeft elke vorm van filosofie wel een negatieve kant. Het gaat niet gelijk om vermoorden maar bepaalde waarden opofferen voor meer gezamelijk plezier vind ik wel prima.
Dat is iets heel anders dan utilitarisme.
pi_151536278
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2015 20:49 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Geen Kant en geen utilisme dus, wat dan wel?
Beiden, Kant en de utilitaristen, hebben een poging gewaagd algemene regels op te stellen waar, als we ons daaraan zouden houden, juist handelen noodzakelijk uit voortvloeit (en zo zijn er nog wel duizenden). Mocht je dat een interssante vraag vinden - ik vind dat zelf wat minder interessant maar men bemoeit zich er wel mee - dan denk ik dat deontische logica op dit moment interessant is. Wat de filosofen tot dusver hebben geprobeerd is vooral een model over de werkelijkheid heen te leggen; een model waar de werkelijkheid zich naar zou moeten schikken, in plaats van te kijken naar hoe men handelt en daar een theoretische verklaring voor te geven. Wat maakt het nu dat wij het ene handelen afkeuren en het andere goedkeuren (zelfs in het geval van een identieke handeling)? Hoe verklaren we dat?
  vrijdag 10 april 2015 @ 07:07:37 #61
410413 RRuben
Kwaliteitsuser
pi_151538927
quote:
5s.gif Op donderdag 9 april 2015 23:42 schreef PeteSampras het volgende:

[..]

... en dat is dan precies hetzelfde als wat? Ruiken? Tast?
gevoel. Van die dingen in je spieren registreren het samentrekken en geven dat door aan de hersenen.
leef de leven
pi_151541585
'Voelen' is alleen geen van de vijf zintuigen waar de klassieken over spreken. Dat zijn horen, ruiken, zien, voelen (tast, dus) en proeven. Buiten dat je beschrijving van hoe je je bewust wordt te stikken me sowieso behoorlijk te kort leek schieten, maar daar ging het niet over, hoop ik dat je met mee eens zal zijn dat dat zich niet onder een van die vijf noemers laat plaatsen. Van moeten poepen vind ik het ook maar lastig te stellen dat dat dan onder het kopje tast zou moeten vallen. Laat staan het gevoel van versnelling of het verstrijken van tijd, of het gevoel van richting, etc.
Dat is het enige wat ik wilde verhelderen. We roepen allemaal 'er zijn vijf zintuigen' terwijl dat gewoon niet het geval is. Liever dat te erkennen (waar ik geen enkel probleem zie dat gewoon te doen) en een beter, handzamer model te maken met meer dan vijf zintuigen, niet? Vroeger vielen dingen naar beneden omdat het in hun natuur zat, nu hebben we het over zwaartekracht. Het zijn beide beschrijvingen van eenzelfde fenomeen. Net als de zintuigen zal de steen zich er niets van aanttekken hoe je ze noemt. Als ik bij een dokter kom en zeg: 'Ik voelde me duizelig', dan bedoel ik daarmee alleen niet dat ik met mijn vingers aan mijn hoofd (of waar dan ook) mijn duizeligheid aan het bevoelen was.

[ Bericht 19% gewijzigd door PeteSampras op 10-04-2015 10:21:03 ]
pi_151548077
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2015 23:50 schreef PeteSampras het volgende:

[..]

Beiden, Kant en de utilitaristen, hebben een poging gewaagd algemene regels op te stellen waar, als we ons daaraan zouden houden, juist handelen noodzakelijk uit voortvloeit (en zo zijn er nog wel duizenden). Mocht je dat een interssante vraag vinden - ik vind dat zelf wat minder interessant maar men bemoeit zich er wel mee - dan denk ik dat deontische logica op dit moment interessant is. Wat de filosofen tot dusver hebben geprobeerd is vooral een model over de werkelijkheid heen te leggen; een model waar de werkelijkheid zich naar zou moeten schikken, in plaats van te kijken naar hoe men handelt en daar een theoretische verklaring voor te geven. Wat maakt het nu dat wij het ene handelen afkeuren en het andere goedkeuren (zelfs in het geval van een identieke handeling)? Hoe verklaren we dat?
Beide zijn inderdaad interessante vragen, de ene prescriptief en de ander descriptief. De reden dat ik de eerste vraag (wat is juist handelen?) ook interessant vindt, omdat dit aan de basis ligt (of in ieder geval zou moeten liggen) van elk politiek debat of stroming. Zelf vind ik politiek bedrijven op basis van een soort utilisme, algemeen belang, (of pragmatisme, weet niet precies het verschil) maar niets. Ik zie inderdaad ook liever deontologische uitgangspunten. Al denk ik niet dat morele waarheden bestaan.
  vrijdag 10 april 2015 @ 17:58:21 #64
410413 RRuben
Kwaliteitsuser
pi_151555407
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 april 2015 10:14 schreef PeteSampras het volgende:
'Voelen' is alleen geen van de vijf zintuigen waar de klassieken over spreken. Dat zijn horen, ruiken, zien, voelen (tast, dus) en proeven. Buiten dat je beschrijving van hoe je je bewust wordt te stikken me sowieso behoorlijk te kort leek schieten, maar daar ging het niet over, hoop ik dat je met mee eens zal zijn dat dat zich niet onder een van die vijf noemers laat plaatsen. Van moeten poepen vind ik het ook maar lastig te stellen dat dat dan onder het kopje tast zou moeten vallen. Laat staan het gevoel van versnelling of het verstrijken van tijd, of het gevoel van richting, etc.
Dat is het enige wat ik wilde verhelderen. We roepen allemaal 'er zijn vijf zintuigen' terwijl dat gewoon niet het geval is. Liever dat te erkennen (waar ik geen enkel probleem zie dat gewoon te doen) en een beter, handzamer model te maken met meer dan vijf zintuigen, niet? Vroeger vielen dingen naar beneden omdat het in hun natuur zat, nu hebben we het over zwaartekracht. Het zijn beide beschrijvingen van eenzelfde fenomeen. Net als de zintuigen zal de steen zich er niets van aanttekken hoe je ze noemt. Als ik bij een dokter kom en zeg: 'Ik voelde me duizelig', dan bedoel ik daarmee alleen niet dat ik met mijn vingers aan mijn hoofd (of waar dan ook) mijn duizeligheid aan het bevoelen was.
wauw... Biologische en natuurkundige verschijnselen met filosofie op proberen te lossen :') hier ga ik niet eens meer moeite voor doen... Succes met je verdere leven met het goede inzicht en kennis waarover je beschikt :')
leef de leven
  vrijdag 10 april 2015 @ 18:05:06 #65
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_151555556
Filosofie gaat vaak over begripsverheldering. Misschien niet zo sexy, maar wel essentieel voor een zinnige, logische discussie.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  vrijdag 10 april 2015 @ 18:06:21 #66
410413 RRuben
Kwaliteitsuser
pi_151555576
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2015 18:05 schreef Perrin het volgende:
Filosofie gaat vaak over begripsverheldering. Misschien niet zo sexy, maar wel essentieel voor een zinnige, logische discussie.
ja maar de dingen die hij net noemde zijn allang uitgelegd in de biologie en natuurkunde, dus daar is geen discussie over nodig.
leef de leven
pi_151565576
Dat zijn ze inderdaad, daar ging het me juist om. De vijf klassieke zintuigen, die uitleg, een die stamt uit de tijd voor de moderne biologie en natuurkunde, is in het denken nog steeds dominant in ons denken, praten, begrijpen, verstaan, etc. Dat bleek maar weereens uit wat jij erover te zeggen had. Waarom de normale mens toch zo ver achterloopt op de kennis die beschikbaar is, dat lijkt me zeker een vraag die interessant is voor de filosofie. Hoe we de zintuigen noemen en hoe we daarover praten, dat is daar alleen een voorbeeld van.
pi_151566464
Tenminste, 'allang uitgelegd' is wellicht ook wat vreemd om te zeggen. Er is een beter theoretisch model voorhanden.
  vrijdag 10 april 2015 @ 23:36:01 #69
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_151566681
Waar verdien je je geld mee?
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_151566750
quote:
2s.gif Op vrijdag 10 april 2015 23:28 schreef PeteSampras het volgende:
Tenminste, 'allang uitgelegd' is wellicht ook wat vreemd om te zeggen. Er is een beter theoretisch model voorhanden.
quote:
12s.gif Op donderdag 9 april 2015 16:52 schreef El_Matador het volgende:
Welke filosofen zijn je favorieten en waarom?
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_151567198
quote:
14s.gif Op vrijdag 10 april 2015 23:36 schreef Fir3fly het volgende:
Waar verdien je je geld mee?
Niet met filosofie, in ieder geval.
pi_151571727
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 april 2015 18:06 schreef RRuben het volgende:

[..]

ja maar de dingen die hij net noemde zijn allang uitgelegd in de biologie en natuurkunde, dus daar is geen discussie over nodig.
En wetenschap is ook maar een filosofische model, van Francis Bacon en later verder uitgewerkt, maar toch een filosofische methode. :Y
Jehovah=Power of God Lucifer=Light of God Satan=Love of God Jesus=Unity of God
pi_151571751
quote:
2s.gif Op vrijdag 10 april 2015 23:53 schreef PeteSampras het volgende:

[..]

Niet met filosofie, in ieder geval.
Dat gaat ook niet als je geen filosoof bent. :)
Jehovah=Power of God Lucifer=Light of God Satan=Love of God Jesus=Unity of God
pi_151572013
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2015 10:27 schreef laforest het volgende:

[..]

Misschien kan ie een aardig potje tennissen.

Ben wel benieuwd of de "huisfilosoof" van FOK! nog gaat reageren.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_151572070
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2015 10:27 schreef laforest het volgende:

[..]

:')
Och och wat scherm jij er graag mee dat jij een filosoof bent.

Een weinig filosofische houding als je het mij vraagt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')