Zwelgen in wollig geleuter wat niet falsifieerbaar isquote:Op zaterdag 11 april 2015 17:23 schreef El_Matador het volgende:
Emotie is ook "groter" dan rede, maar emoties zijn persoonlijk en moeilijk te vatten in een denkrichting.
Zonder enige uitleg van "dat wat groter is", wordt die "meer dan rede, rede alleen is niet genoeg" eerder een soort god, een transcedent geheel.
Als je het mij vraagt zit hij midden in zijn opleiding.quote:Op zaterdag 11 april 2015 17:23 schreef Pietverdriet het volgende:
Laforest is duidelijk geen academisch filosoof
Falsifieerbaarheid is bij uitstek gebaseerd op rede, dus als je "iets groters dan rede" wil bespreken, zou je daarmee alleen niet genoeg hebben.quote:Op zaterdag 11 april 2015 17:29 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zwelgen in wollig geleuter wat niet falsifieerbaar is
Ja, het is dan niet geheel duidelijk wat de meetlat is.quote:Op zaterdag 11 april 2015 17:23 schreef El_Matador het volgende:
Emotie is ook "groter" dan rede, maar emoties zijn persoonlijk en moeilijk te vatten in een denkrichting.
Zonder enige uitleg van "dat wat groter is", wordt die "meer dan rede, rede alleen is niet genoeg" eerder een soort god, een transcedent geheel.
Universiteit van Harderwijk, bij Prof Fetse Alsvanoudsquote:Op zaterdag 11 april 2015 17:34 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als je het mij vraagt zit hij midden in zijn opleiding.(Of dan heb ik dat verkeerd begrepen.)
Ja, je hebt een punt over die hiërarchie, maar dat bedoelde ik ook niet met "groter"; niet "hoger".quote:Op zaterdag 11 april 2015 17:36 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ja, het is dan niet geheel duidelijk wat de meetlat is.
In mijn ogen staan emoties juist lager in de hierarchie dan rede, in die zin dat emoties ons gedrag sturen daar waar de rede daar niet toe in staat is.
Rede is iets dat tijd en effort kost, en is daardoor langzaam maar wel nauwkeuriger. Emoties als gedragsimpuls zijn veel sneller, maar minder nauwkeurig.
Dan is zekere kennis ervan onmogelijk, en dat is nu juist het doel van filosofie, zekere objectieve kennis.quote:Op zaterdag 11 april 2015 17:36 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Falsifieerbaarheid is bij uitstek gebaseerd op rede, dus als je "iets groters dan rede" wil bespreken, zou je daarmee alleen niet genoeg hebben.
Maar wat dan wel het mechanisme of "tools" zijn om dat grotere ding dan rede te vatten, kwantificeren, "be'groterdanrede'neren", laat laforest vooralsnog niet zien.
.
Zo zou ik het ook zien, net als de bespreking van god, wat laforest met zijn voorbeeld van die steen nu net van de hand wees.quote:Op zaterdag 11 april 2015 17:40 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dan is zekere kennis ervan onmogelijk, en dat is nu juist het doel van filosofie, zekere objectieve kennis.
Ik zal het nogmaals ophelderen: kwantummechanica - iets waar ik zelf overigens geen reet vanaf weet - is een theoretisch model om verschijnselen te verklaren, die blijkbaar niet bevredigend genoeg door andere modellen verklaard konden worden. Over een tijdje zal er ander theoretisch model de wereld in geholpen worden dat verschijnselen kan verklaren die niet door de kwantummechanica verklaard kunnen worden. Zo komen we nu eenmaal tot nieuwe kennis. Natuurlijk zijn er een hele hoop dingen die we nog niet kunnen verklaren. Om te stellen dat die daarom per definitie onverklaarbaar zijn, d.w.z.: 'groter dan de rede' lijkt me niet wat de wetenschappelijke praktijk de afgelopen honderden jaren uitgewezen heeft.quote:Op zaterdag 11 april 2015 17:44 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Zo zou ik het ook zien, net als de bespreking van god, wat laforest met zijn voorbeeld van die steen nu net van de hand wees.
Prima als je god als overstijgend, groter dan alles, element definieert, maar dan wordt het ook onmogelijk om dat groter dan alles-element te bevatten.
Ik vraag me dan ook af wat hijzelf ermee bedoelt, hoe hij uitlegt wat en hoe "groter dan rede" precies is in zijn ogen en welke meetlat hij daarvoor gebruikt.
Vergelijkend gezegd; als rede de Newtoniaanse fysica is en laforest wil "iets groters dan rede" omschrijven, wat is zijn "kwantummechanica" dan.
quote:Op zaterdag 11 april 2015 20:08 schreef PeteSampras het volgende:
[..]
Ik zal het nogmaals ophelderen: kwantummechanica - iets waar ik zelf overigens geen reet vanaf weet - is een theoretisch model om verschijnselen te verklaren, die niet door de Newtoniaanse fysica verklaard konden worden. Over een tijdje zal er ander theoretisch model de wereld in geholpen worden dat verschijnselen kan verklaren die niet door de kwantummechanica verklaard kunnen worden. Zo komen we nu eenmaal tot nieuwe kennis. Natuurlijk zijn er een hele hoop dingen die we nog niet kunnen verklaren. Om te stellen dat die daarom per definitie onverklaarbaar zijn, d.w.z.: 'groter dan de rede' lijkt me niet wat de wetenschappelijke praktijk de afgelopen honderden jaren uitgewezen heeft.
Ja, dat zijn vraagstukken die ik maar lastig te beantwoorden vindt omdat ik erg weinig kennis heb van hoe het er in de bio-industrie aan toegaat. Het laatste wat ik daar over hoorde was natuurlijk met de Provinciale Statenverkiezingen en de mega-stallen, waarbij het me nooit echt duidelijk is geworden dat als een stal groter is, het dierenwelzijn daar noodzakelijk onder lijdt.quote:Op zaterdag 11 april 2015 20:32 schreef Scuidward het volgende:
Hoe staat de filosoof (TS) tegenover de huidige verhoudingen tussen mens en dier in de bio-industrie?
Dit omdat ik eerder dit studiejaar daar college over heb gehad (deep-ecology etc.).
Ben ik wel met je eens. Zodra we dieren aan het 'houden' zijn plegen we al inbreuk op iets wat in een andere situatie van die dier zelf zou zijn. Als ik de daad bij het woord zou voegen zou ik per direct veganist worden maar in de praktijk merk ik ook dat die gewoonten er ingesleten zijn. Vandaar dat ik voorstander ben van een tussenweg van aan de ene kant (periodieke) onthouding van mijn kant en aan de andere kant verruiming bij de kant van de industrie.quote:Op zaterdag 11 april 2015 20:42 schreef PeteSampras het volgende:
Het ontkennen van het type relatie dat we met dieren hebben, stellen dat die anders zou zijn dan instrumenteel - wat sommige mensen beweren of nastreven - lijkt me echter een grove misvatting.
Haha.quote:Op zaterdag 11 april 2015 20:53 schreef PeteSampras het volgende:
Waar hij of zij dan wellicht aan voorbijgaat is dat een hoop van die relaties van het type zijn waar het dier zelf ook van profiteert. De evolutie van honden (of beter, de kunstmatige selectie van honden) is daar een goed voorbeeld van.
Daar ging het dan weer niet over. Een hond eten wij in Nederland niet op. Hij was ook tegen religieuze besnijdenissen.quote:Op zaterdag 11 april 2015 20:53 schreef PeteSampras het volgende:
Waar hij of zij dan wellicht aan voorbijgaat is dat een hoop van die relaties van het type zijn waar het dier zelf ook van profiteert. De evolutie van honden (of beter, de kunstmatige selectie van honden) is daar een goed voorbeeld van.
Natuurlijk, die krijgen eten en onderdak. Die hoeven zelf niet op zoek naar hun voedsel. Voor zover ik het goed begrepen heb, stammen honden af van wolven die een knerpje in hun vecht-vluchtreflex hadden en zodoende in contact kwamen met mensen - waar een andere wolf ruim zijn afstand zou hebben bewaard. De mens kwam erachter dat die beesten handig waren om bij zich te houden om zo andere dieren uit de buurt te houden, die weer vang waren voor die wolf, en gaf het beest daarvoor in ruil te eten. Wolf blij, mens blij: een doodnormale symbiotische relatie zoals je die bij tal van andere diersoorten aantreft.quote:Op zaterdag 11 april 2015 20:55 schreef hardromacore2.0 het volgende:
[..]
Haha.
De honden geven aan jou door dat ze profiteren?
Mij veel te praktisch.quote:Op zaterdag 11 april 2015 20:57 schreef PeteSampras het volgende:
[..]
Natuurlijk, die krijgen eten en onderdak. Die hoeven zelf niet op zoek naar hun voedsel. Voor zover ik het goed begrepen heb, stammen honden af van wolven die een knerpje in hun vecht-vluchtreflex hadden en zodoende in contact kwamen met mensen - waar een andere wolf ruim zijn afstand zou hebben bewaard. De mens kwam erachter dat die beesten handig waren om bij zich te houden om zo andere dieren uit de buurt te houden, die weer vang waren voor die wolf, en gaf het beest daarvoor in ruil te eten. Wolf blij, mens blij: een doodnormale symbiotische relatie zoals je die bij tal van andere diersoorten aantreft.
Mwoah, er zijn wel wat tegenargumenten, maar of die nu zo overtuigend zijn, dat weet ik niet zo. Ook daar kan je je wel onderuit lullen.quote:
Zulks zijn de feiten. Ik kan kritisch zijn wat ik wil, ik kan er allemaal meningen over vormen, ik kan alleen moeilijk afbreuk doen aan de feiten. Zo is de hond ontstaan. Wat ik daarvan vindt, zal er niets aan afdoen.quote:Op zaterdag 11 april 2015 21:01 schreef hardromacore2.0 het volgende:
[..]
Mij veel te praktisch.
Erg kritisch nadenken heb je nog niet geleerd zo te horen.
En het praktische nut is nu wel verschoven is het niet?quote:Op zaterdag 11 april 2015 21:04 schreef PeteSampras het volgende:
[..]
Zulks zijn de feiten. Ik kan kritisch zijn wat ik wil, ik kan er allemaal meningen over vormen, ik kan alleen moeilijk afbreuk doen aan de feiten. Zo is de hond ontstaan. Wat ik daarvan vindt, zal er niets aan afdoen.
Dat is een algemene uitspraak waar ik me niet aan wil wagen. Ja, er zijn vast een hoop mensen die hun dieren meesleuren in zijn problemen dan dat het dier er profijt bij heeft. Er zijn vast ook een hoop mensen die heel goed voor hun beestjes zorgen, zodoende dat het beest er wel baat bij heeft. Symbiotische relaties komen voor, ook tussen andere beesten en, zoals bij elke relatie, pakt dat in het ene geval goed en in het andere geval minder goed uit. Het is alleen nogal een denkfout, een drogrede, om vanuit een of meerdere specifieke voorbeelden daarmee uitspraken te doen over de gehele groep. Er hoeft maar één voorbeeld te zijn van een relatie tussen een mens en een dier waar het wel goed gaat - en die zijn er volop - en het hele verhaal stort als een kaartenhuis in elkaar.quote:Op zaterdag 11 april 2015 21:21 schreef hardromacore2.0 het volgende:
[..]
En het praktische nut is nu wel verschoven is het niet?
En hoeveel misstanden zijn er wel niet?
De mens sleurt het dier vaker mee in z'n problemen dan dat het dier profijt heeft.
Haha.quote:Op zaterdag 11 april 2015 21:28 schreef PeteSampras het volgende:
[..]
Dat is een algemene uitspraak waar ik me niet aan wil wagen. Ja, er zijn vast een hoop mensen die hun dieren meesleuren in zijn problemen dan dat het dier er profijt bij heeft. Er zijn vast ook een hoop mensen die heel goed voor hun beestjes zorgen, zodoende dat het beest er wel baat bij heeft. Symbiotische relaties komen voor, ook tussen andere beesten en, zoals bij elke relatie, pakt dat in het ene geval goed en in het andere geval minder goed uit. Het is alleen nogal een denkfout, een drogrede, om vanuit een of meerdere specifieke voorbeelden daarmee uitspraken te doen over de gehele groep. Er hoeft maar één voorbeeld te zijn van een relatie tussen een mens en een dier waar het wel goed gaat - en die zijn er volop - en het hele verhaal stort als een kaartenhuis in elkaar.
Nogmaals, ik ga niet ontkennen dat er een hoop problemen zijn, ik wil je er alleen even op wijzen dat je nogal tekortschiet in je redenering.
Ik begrijp het niet zo goed. Wat bepaal ik niet?quote:Op zaterdag 11 april 2015 21:47 schreef hardromacore2.0 het volgende:
[..]
Haha.
Dat bepaal jij niet, hè.
Ik leg andere eisen in situaties dan jij. Niet aan jou te beoordelen hoe mijn wereldbeeld tot stand komt.
Maar succes hier, probeer vooral de bovenliggende partij te zijn, maar ik zeg je, dit is niet goed voor jouw kritische vermogen.
Dude...van een filosoof ga je het discussietechnisch gezien niet winnen. Waarschijnlijk kun jij een rasechte filosoof er niet eens van overtuigen dat 1 + 1, 2 isquote:Op zaterdag 11 april 2015 21:47 schreef hardromacore2.0 het volgende:
[..]
Haha.
Dat bepaal jij niet, hè.
Ik leg andere eisen in situaties dan jij. Niet aan jou te beoordelen hoe mijn wereldbeeld tot stand komt.
Maar succes hier, probeer vooral de bovenliggende partij te zijn, maar ik zeg je, dit is niet goed voor jouw kritische vermogen.
Even kijken wat er hier nu precies gezegd wordt. De eerste bewering is dat er een eindeloos zoeken naar antwoorden is, en dat dat een impuls is. Daar kan ik wel in meegaan. De vraag is of die impuls voortkomt uit een nieuwsgierigheid voor het leven, of een angst voor de dood. Het eindeloos zoeken naar antwoorden lijkt mij nu precies wat wij nieuwsgierigheid noemen (waarbij die vragen helemaal niet gearticuleerd hoeven te worden: als je je pik in een pak chocoladevla stopt of een eindje gaat fietsen bevredig je ook de nieuwsgierigheid). De eerste verklaring lijkt me dus zeggen: 'De nieuwsgierigheid komt voort uit nieuwsgierigheid.' - wat me geen bevredigende verklaring lijkt, simpelweg omdat er niets mee verklaard wordt, behalve als je beweren wil dat iets (in dit geval de nieuwsgierigheid) uit zichzelf kan ontstaan. Wellicht zou het mooier, eleganter zijn dat nieuwsgierigheid inherent is aan het leven.quote:Op zaterdag 11 april 2015 21:38 schreef DO2 het volgende:
Is het eindeloze zoeken naar antwoorden een impuls die voortkomt uit een oprechte nieuwsgierigheid voor het leven of vooral een impuls die voortkomt uit de angst voor de dood? Verschilt dat wellicht van persoon tot persoon? En kunnen beide impulsen naast elkaar bestaan?
Je maakt hier een assumptie, dat er überhaupt een god is. Te zeggen dat hij niet waargenomen kan worden is autoimmunistiequote:Op zaterdag 11 april 2015 20:22 schreef PeteSampras het volgende:
Als ik dan iets zou moeten bedenken dat aan de rede zou kunnen ontsnappen, dan is dat God. Dat is dan niet zozeer vanwege allerhande kwaliteiten die we aan de lieve Heer toedichten, maar voornamelijk omdat God een fenomeen is dat niet, zoals andere natuurkundige verschijnselen, waargenomen kan worden en zich zodoende ook niet in een theoretisch model laat vangen. Dat werpt de vraag op: doet God er überhaupt wel toe? Hij is toch echt in het leven geroepen om bepaalde fenomenen te verklaren waar de pre-wetenschappelijke mens geen antwoord op had. Tegenwoordig hebben we op een hoop van die vragen wél antwoorden, wat ook voor de nodige verschuivingen in het Godsbeeld gezorgd heeft, maar daar zal ik nu niet over uitwijden.
Wollig, nietszeggend gebrabbel dat niets toevoegd aan wat je hierboven zegtquote:Vroeger, in de tijd van Kepler, verklaarde men het bewegen van de planeten door te stellen dat die aangeduwd werden door engelen, die erachter met hun vleugels hingen te wapperen. Die engelen heeft niemand ooit gezien. Of ze nu bestaan of niet, dat doet er simpelweg niet toe. We willen het fenomeen zelf beschrijven, zodat we daar uitspraken over kunnen doen die weer tot nieuwe kennis leidt. Hoe die planeten bewegen is een véle malen interessantere vraag dan wáárom die planeten zo bewegen. Die vragen worden weleens met elkaar verward.
Als we de assumptie niet maken, hoe kunnen we er dan uitspraken over doen en de assumptie ontkrachten? Dat de rest wollig, nietszeggend gebrabbel is, dan ben ik roerend met je eens. Dat was meer ter vermaak.quote:Op zondag 12 april 2015 15:33 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je maakt hier een assumptie, dat er überhaupt een god is. Te zeggen dat hij niet waargenomen kan worden is autoimmunistie
[..]
Wollig, nietszeggend gebrabbel dat niets toevoegd aan wat je hierboven zegt
Dat is nu precies het punt, je zegt helemaal niets concreets. Gebakken lucht. Niets inhoudelijks.quote:Op zondag 12 april 2015 15:54 schreef PeteSampras het volgende:
[..]
Als we de assumptie niet maken, hoe kunnen we er dan uitspraken over doen en de assumptie ontkrachten?
Dat de rest wollig, nietszeggende gebrabbel is, dan ben ik roerend met je eens. Dat was meer ter vermaak.
Goh, dat weet ik ook weer niet hoor. De verhouding tussen God, de mens en de wereld om hen heen lijkt me toch een interessante vraag voor de filosofie. Een beetje dialectiek om daar dan wat over te zeggen, lijkt me nu ook niet zo vreemd.quote:Op zondag 12 april 2015 16:14 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat is nu precies het punt, je zegt helemaal niets concreets. Gebakken lucht. Niets inhoudelijks.
Dit heeft geen fuck met filosofie te doen
En weer ben je vaag en wollig.quote:Op zondag 12 april 2015 16:32 schreef PeteSampras het volgende:
[..]
Goh, dat weet ik ook weer niet hoor. De verhouding tussen God, de mens en de wereld om hen heen lijkt me toch een interessante vraag voor de filosofie. Een beetje dialectiek om daar dan wat over te zeggen, lijkt me nu ook niet zo vreemd.
Nee hoor, je kan ook heel duidelijk en helder je standpunt verkondigenquote:Op zondag 12 april 2015 17:40 schreef PeteSampras het volgende:
Waar ging het oorspronkelijk over? 'Zijn er zaken die niet voor rede vatbaar zijn? Daar heb ik antwoord op gegeven in de zin dat er geen enkele aanleiding is om dat aan te nemen. God ontsnapt aan de rede, dus verbindt daar zelf je conclusies aan en roep dan nog maar eens dat het vaag en wollig is. Dat je blijkbaar niet in staat ben de conclusies te trekken die daar noodzakelijkerwijs uit volgen en het daarom maar vaag en wollig noemt, is vooral een demonstratie van je eigen onbegrip.
Ik weet dat je z'n homovriendje bent, maar lees eens de laatste 5 posts van hem. Staat daar ook maar enigszins iets nuttigs in behalve de ander afzeiken? Niet echt he...quote:
Hallo mevrouw conservatief die vast zit met al haar gedachtes.quote:
Een filosoof zeggen dat zijn betoog vaag en wollig is, is geen afzeiken. Een filosoof hoort zijn betogen scherp en helder te schrijven.quote:Op maandag 13 april 2015 08:00 schreef starla het volgende:
[..]
Ik weet dat je z'n homovriendje bent, maar lees eens de laatste 5 posts van hem. Staat daar ook maar enigszins iets nuttigs in behalve de ander afzeiken? Niet echt he...
Als je zoiets aanbidt dan ben je nog dommer dan degene die je aanbidt.
Dat "natuurlijk"lijkt me een drogreden. De satan is in de vroege Joodse literatuur een engel van God die mensen test op hun geloof. Pas in de apocalyptische literatuur en het Christendom wordt Satan gezien als Gods grote tegenstander, zie b.v. Pagels "The origin of Satan".quote:Op maandag 20 april 2015 03:24 schreef PeteSampras het volgende:
...de inverse van God is natuurlijk de Satan.
wil je ontkennen dat dit gebeurd op Kwantumniveau?quote:Op dinsdag 14 april 2015 05:12 schreef PeteSampras het volgende:
Mocht iemand straks aankomen met de opmerking dat de waarneming beïnvloed wordt door de waarnemer, dan krijgt'ie een klap voor z'n kop.
Hoe bedoel je dit ? Je kan toch niet 'objectief' waarnemen (zonder te veranderen) ? In geval van een steen, akkoord. Zwaartekracht, ook akkoord. Maar bv inzake psychologie, vergeet het.quote:Op dinsdag 14 april 2015 05:12 schreef PeteSampras het volgende:
Mocht iemand straks aankomen met de opmerking dat de waarneming beïnvloed wordt door de waarnemer, dan krijgt'ie een klap voor z'n kop.
Je begint nu gewoon over wat anders en je mist het punt volledig.quote:Op dinsdag 14 april 2015 04:43 schreef PeteSampras het volgende:
Dag allemaal,
Goed, het is al een beetje laat en eigenlijk zou ik gewoon in mijn bed moeten gaan liggen, maar om deze reeks toch enige kans van slagen te geven denk ik er toch maar goed aan te doen de vragen te beantwoorden.
Ten eerste is daar de vraag van Pietverdriet: 'Doet een filosoof er goed aan zijn stanpunt helder en duidelijk te verkondigen?' Hij deed de bewering: 'Een filosoof doet er goed aan...' wat zich vrij gemakkelijk naar die vraag laat vertalen. Dat doet een filosoof niet. Dat zit niet zozeer in het wollige en vage, maar meer in het 'een standpunt te moeten verkondigen'.
Het bestaan van God is een mening, want het bestaan van alles wat kiest is een mening, het bestaan van alles wat wordt gekozen is een feit.quote:Op maandag 20 april 2015 03:24 schreef PeteSampras het volgende:
Zes dagen alweer! Goed, ik heb dus bemerkt dat het topic een beetje doodgebloed is, wat ik op twee manieren kan verklaren: of ik ben erin geslaagd de vragen die opgeworpen zijn naar tevredenheid te beantwoorden (wat me sterk lijkt) of men heeft geconcludeerd: 'Die vent lult wel zo afschuwelijk uit zijn nek, daar ga ik mijn tijd niet meer aan besteden'. De tweede brengt ook moeilijkheden met zich mee, omdat wanneer iemand uit zijn nek aan het lullen is, het doorgaans doodsimpel is aan te tonen waarom dat het geval is. Nu vergt dat doorgaans enige inspanning, waarvan ik me kan voorstellen dat het een reden is om er het zwijgen toe te doen; dit omdat men het doorgaans onprettig vindt om op zijn ongelijk gewezen te worden. Daar komt dan gekwebbel en twist uit voort, dat ziet men ook aankomen, vandaar dat men zegt: 'Weet je wat, laat die man maar lekker uit zijn nek lullen, ik heb wel betere dingen te doen.'
Het gaat mij er echter om om tot nieuwe kennis te komen. Dus mocht iemand daadwerkelijk van mening zijn dat ik maar uit mijn nek zit te kletsen, laat me dat dan vooral weten! Van gekwebbel en twist mijnerzijds zal geen sprake zijn, vermits het bewijs dat aangevoerd wordt voor mijn ongelijk ook voldoende overtuigend is.
Goed, dan het volgende. In de afgelopen dagen heb ik natuurlijk weer met mijn denken enkele bergen verzet en wie zou ik nu zijn om dat niet met jullie te delen! In het bijzonder heb ik teruggedacht aan de opmerkingen die Pietverdriet maakte omtrent 'de filosoof' en hoe hij zijn vak uit zou moeten voeren, etc. Helder en duidelijk, dus niet stoffig en wollig. Ik meen zelf dat niet te hebben gedaan, maar goed, wat doet dat er nu nog toe? Er werden in ieder geval een paar beweringen de wereld in geholpen die hij, noch iemand anders, heeft willen ontkrachten. Die beweringen waren in een notendop dat dat wat aan de rede ontsnapt niet bestaat. Zo ook dat God aan de rede ontsnapt, waaruit noodzakelijkerwijs volgt dat God niet bestaat. Klopt dat? Ik vraag het u. Om er nog een schepje bovenop te doen: de inverse van God is natuurlijk de Satan. Moeten we nu concluderen dat Satan niet aan de rede ontsnapt en daardoor noodzakelijkerwijs wel bestaat, of maken we dan een fout in onze redenering? Laat het me van harte weten! In een notendop: 'Bestaat God? Nee. Bestaat Satan? Ja.' Zeer nieuwsgierig naar jullie bevindingen, verblijf ik.
Nee. Moet ik dat toelichten?quote:Op maandag 20 april 2015 08:37 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
wil je ontkennen dat dit gebeurd op Kwantumniveau?
Wellicht dat als je het punt wat minder vaag en wollig had geformuleerd, het niet langs mee heen was gegaan!quote:Op maandag 20 april 2015 10:44 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je begint nu gewoon over wat anders en je mist het punt volledig.
Dat is niet zozeer waar ik in geïnteresseerd ben (hoewel natuurlijk ook erg interessant). Het gaat hier om de redenering zelf. Gemakshalve heb ik de inverse van God de Satan genoemd. Noem het hoe je het wil noemen (de duivel, mijn schoonmoeder, de antichrist, weet ik veel wat) en kijk dan naar de redenering zelf. Het gaat me om de geldigheid daarvan.quote:Op maandag 20 april 2015 08:24 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat "natuurlijk"lijkt me een drogreden. De satan is in de vroege Joodse literatuur een engel van God die mensen test op hun geloof. Pas in de apocalyptische literatuur en het Christendom wordt Satan gezien als Gods grote tegenstander, zie b.v. Pagels "The origin of Satan".
Ook hier: ik heb helemaal nooit willen ontkennen dat de waarneming beïnvloed wordt door de waarnemer. Dat lijkt me namelijk uiterst juist,- of dat nu gaat over de psychologie of wat er zich op kwantumniveau afspeelt: ik was er alleen niet zo in geïnteresseerd dat het gesprek die wending zou nemen. Het lag nogal voor de hand dat het die kant op zou kunnen gaan, wat het tot mijn treurnis dus toch heeft gedaan.quote:Op maandag 20 april 2015 10:34 schreef JustTalkLove het volgende:
[..]
Hoe bedoel je dit ? Je kan toch niet 'objectief' waarnemen (zonder te veranderen) ? In geval van een steen, akkoord. Zwaartekracht, ook akkoord. Maar bv inzake psychologie, vergeet het.
Je moet eens proberen naar een groepje jongeren te "staren" (ze waar te nemen), zonder dat je daarbij hoopt op verandering. Ik wens je veel succes. Er is veel kans, dat die jongen je waarneming opmerken, en je een klap voor je kop geven, als je met dergelijke waarneming (staren) niet ophoudt. Doordat ze zich door jouw waarneming bedreigd (aangevallen) voelen. Dus in dergelijke geval werkt (en bestaat) waarneming en waargenomene zuiver 'objectief' gescheiden niet.
Een steen en de zwaartekracht hebben hier minder problemen mee.
Gelukkig voor jou
Pete toch.quote:Op maandag 20 april 2015 15:36 schreef PeteSampras het volgende:
[..]
Wellicht dat als je het punt wat minder vaag en wollig had geformuleerd, het niet langs mee heen was gegaan!
Daar ben ik afgehaakt. Of God bestaat of niet zal niet afhangen van hoe men daarover denkt (van die Godsbeelden waarin het Wezen zijn kracht ontleent aan de toeweiding van zijn volgelingen daargelaten). Het leek me onverstandig verder in te gaan op de rest voor we het hier eens over zijn geworden.quote:Op maandag 20 april 2015 12:07 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Het bestaan van God is een mening, [etc].
Ik ben niet degene die hier vaag en wollig is, lappen nietszeggende tekstbreier.quote:Op maandag 20 april 2015 15:36 schreef PeteSampras het volgende:
[..]
Wellicht dat als je het punt wat minder vaag en wollig had geformuleerd, het niet langs mee heen was gegaan!
Kunnen filosofen een beetje goed spelen met ideeen die hun tegen staan?quote:Op maandag 20 april 2015 17:33 schreef PeteSampras het volgende:
[..]
Daar ben ik afgehaakt. Of God bestaat of niet zal niet afhangen van hoe men daarover denkt (van die Godsbeelden waarin het Wezen zijn kracht ontleent aan de toeweiding van zijn volgelingen daargelaten). Het leek me onverstandig verder in te gaan op de rest voor we het hier eens over zijn geworden.
Datzelfde geldt voor jou Pietverdriet, als je alleen een beetje gaat zitten emmeren dan kan dat ergens anders, we hebben al nauwelijks zulke threads in F&L.quote:Op maandag 20 april 2015 17:48 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik ben niet degene die hier vaag en wollig is, lappen nietszeggende tekstbreier.
Als je een punt hebt, maak dat dan.
Ja hoor. Deed ik dat niet juist? Het idee dat het bestaan van God afhankelijk zou zijn van hoe men over God denkt, dat leek me nogal een vreemde. Dat mag je ophelderen. Dat over 'level 4' en 'level 99', daar kan ik al helemaal geen touw aan vastknopen.quote:Op maandag 20 april 2015 18:05 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Kunnen filosofen een beetje goed spelen met ideeen die hun tegen staan?
Tot level 4 komen met spelen met het idee dat vrije wil wel echt is, of komen ze alleen maar tot level 99 in spelen met het ide dat vrije wil niet bestaat?
Helder het zelf maar op dus.quote:Op maandag 20 april 2015 21:53 schreef PeteSampras het volgende:
[..]
Ja hoor. Deed ik dat niet juist? Het idee dat het bestaan van God afhankelijk zou zijn van hoe men over God denkt, dat leek me nogal een vreemde. Dat mag je ophelderen. Dat over 'level 4' en 'level 99', daar kan ik al helemaal geen touw aan vastknopen.
Dat is erg lastige vraag waar ik eerlijkheidshalve niet direct een antwoord op heb. Ook als we aannemen dat er geen zaken bestaan die niet begrepen kunnen worden (men roept dat weleens: 'Dat zullen we nooit begrijpen!' en dan heeft men het vooral over het gedrag van vrouwen en wat er zich rondom de oorsprong van de kosmos afgespeelt heeft), zijn er nog andere problemen.quote:Op maandag 20 april 2015 16:08 schreef hardromacore2.0 het volgende:
[..]
Pete toch.
Even inhoudelijk:
Kan de rede van de mens alles vatten Pete?
Jij speelt alleen je eigen spelletje.quote:Op maandag 20 april 2015 22:14 schreef PeteSampras het volgende:
Waarom ik het zo'n vreemde bewering vind, bedoel je?
Laten we dat soort dooddoeners alsjeblieft achterwege laten en overgaan tot waar we waren gebleven: staat de bewering nog dat het bestaan van God afhankelijk is van hoe er over Hem gedacht wordt, of heb ik dat verkeerd samengevat?quote:Op maandag 20 april 2015 22:37 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Jij speelt alleen je eigen spelletje.
quote:Op maandag 20 april 2015 22:33 schreef PeteSampras het volgende:
[..]
Dat is erg lastige vraag waar ik eerlijkheidshalve niet direct een antwoord op heb. Ook als we aannemen dat er geen zaken bestaan die niet begrepen kunnen worden (men roept dat weleens: 'Dat zullen we nooit begrijpen!' en dan heeft men het vooral over het gedrag van vrouwen en wat er zich rondom de oorsprong van de kosmos afgespeelt heeft), zijn er nog andere problemen.
Zo is er de notie dat nieuwe kennis tot nieuw onbegrip leidt. Heel simpel gezegd: hoe meer je weet, hoe meer je weet dat je niet weet. Ik zal het even nader toelichten:
Kennis kunnen we onderscheiden in vier domeinen. Het domein van dat wat we weten dat we weten, dat wat we weten dat we niet weten, dat wat we niet weten dat we weten en dat wat we niet weten wat we niet weten. Van alle vier een voorbeeldje:
Dat wat ik weet dat ik weet is bijvoorbeeld de hoofdstad van Japan: Tokyo! Ik weet dat en ik weet dat ik dat weet.
Dan weet ik bijvoorbeeld ook dat ik niet weet wat de hoofdstad van Zimbabwe is. Ik weet wel dat dat land bestaat en dat dat land een hoofdstad heeft, maar hoe die hoofdstad heet, geen idee.
Dan weet ik bijvoorbeeld niet dat ik: tsja, ik kan er geen goed voorbeeld van geven want ik weet het niet! Er is in mij in ieder geval, in elk mens, bepaalde kennis aanwezig die we ons niet bewust zijn. Waar die kennis opgeslagen ligt (misschien ergens in de hoekjes van het lange termijngeheugen, misschien een bepaald instinctief handelen), is een hele andere vraag. Tot vanmorgen wist ik niet dat ik in staat ben om spinnen en andere kleine creepy crawlies eerder en helderder waar te nemen dan andere objecten. Het brein schijnt daar op de een of andere manier op ingesteld te zijn. Ik zal daar nu niet al te veel over uitwiden.
Dan het laatste: het domein van dingen die ik niet weet dat ik ze niet weet: daar kan ik niets over zeggen, want dat weet ik niet. Dit alleen ter introductie:
Nu er het volgende aan de hand (en dat is wat de vraag moeilijk maakt) die domeinen staan in een zekere verhouding tot elkaar. De vraag is alleen: als ik ergens achterkom of iets vergeet, wordt daarmee dan alleen dat ene domein groter of kleiner (als ik bijvoorbeeld de hoofdstad van Zimbabwe opzoek dan zou je kunnen zeggen dat die kennis verplaatst is van het domein van wat ik weet dat ik niet weet naar het domein van wat ik weet dat ik wel weet) of neemt daarmee de totale hoeveelheid kennis, de hele cirkel, toe en af? Ik houd het hier even bij. Ik hoop dat jullie de gevolgen die uit beide modellen voortkomen (aan de ene kant het idee dat de totale hoeveelheid kennis eindig is en aan de andere kant het idee dat deze niet eindig is) een beetje smaken. Vertel me er meer over, zou ik zeggen!
Denk zelf na....doe je best, veel succes gewenst!quote:Op maandag 20 april 2015 22:42 schreef PeteSampras het volgende:
[..]
Laten we dat soort dooddoeners alsjeblieft achterwege laten en overgaan tot waar we waren gebleven: staat de bewering nog dat het bestaan van God afhankelijk is van hoe er over Hem gedacht wordt, of heb ik dat verkeerd samengevat?
Of God bestaat, weet ik niet.quote:Op maandag 20 april 2015 22:42 schreef PeteSampras het volgende:
Staat de bewering nog dat het bestaan van God afhankelijk is van hoe er over Hem gedacht wordt, of heb ik dat verkeerd samengevat?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |