Dag allemaal,
Goed, het is al een beetje laat en eigenlijk zou ik gewoon in mijn bed moeten gaan liggen, maar om deze reeks toch enige kans van slagen te geven denk ik er toch maar goed aan te doen de vragen te beantwoorden.
Ten eerste is daar de vraag van Pietverdriet: 'Doet een filosoof er goed aan zijn stanpunt helder en duidelijk te verkondigen?' Hij deed de bewering: 'Een filosoof doet er goed aan...' wat zich vrij gemakkelijk naar die vraag laat vertalen. Dat doet een filosoof niet. Dat zit niet zozeer in het wollige en vage, maar meer in het 'een standpunt te moeten verkondigen'. Zo had hij het ook over het voeren van een betoog en dat is nu juist waar ik in op wilde haken. Een betoog, een stanpunt verkondigen, veronderstelt een zeker wikken en wegen van feiten die we waarden toekennen op basis waarvan we de lezer dan proberen te overtuigen van het een of ander. Een tekst met titel: 'Abortus is een menselijk recht' zou zich voor een betoog lenen. Dan nemen we de feiten die we kennen omtrent abortus, wikken en wegen we die tegen elkaar en komen we tot de conclusie dat abortus een menselijk recht zou moeten zijn. Of dat nu waar is of niet, of we die feiten nu goed tegen elkaar af hebben gewogen of niet, dat doet er niet toe: het betoog heeft als enige doel de lezer te overtuigen. Een filosoof dient zich daar verre van te houden omdat hij niet geïnteresseerd zou moeten zijn in het overtuigen van een lezer, maar simpelweg in het presenteren van de feiten zoals die bekend zijn en de logische conclusies trekken die daaruit volgen. Slaag je daarin,- slaag je erin de noodzakelijke conclusies te verbinden aan de feiten zoals die bekend zijn, dan ben je een wonderwel kundig filosoof. Er zijn maar weinigen die tot zoiets simpels en voordehandliggends (is dat een woord?) in staat zijn; iets wat mij een vertrekpunt lijkt. Goed, als ik hier over uitwijden moet, dan doe ik dat graag.
Dan is er de vraag van Speknek. Die heeft het mooi en wollig en vaag gefabriceerd maar komt uiteindelijk tot het volgende: de bewering die er gedaan wordt, als ik dat goed heb verstaan, is dat de verschillende wetenschappen, van verschillende wereldbeelden (hij noemt het positivisme, de fenemonolgie, etc.) vertrekken om tot uitspraken over de kosmos (of hoe je het ook wil noemen) zich aan ons bloot geeft te komen. Een lang verhaal kort: het maakt helemaal niet zoveel uit welke 'bril' je daarbij opzet omdat al die wetenschappen bij het toetsen van de uitspraken die ze doen aan dezelfde criteria worden gehouden. Veronderstel dat ik naar een aap kijk met een roze zonnebril of een met een groene zonnebril: het is niet de kleur van de aap die er toe doet, maar dat het een aap is. Dat lijkt wederom een vage, wollige, opmerking, maar een betere analogie kan ik me welhaast niet voorstellen! Willen wij weten, bijvoorbeeld, hoe de planeten om de zon draaien, dan zetten we ons groene brilletje op en zien wij opeens hoe, dat wat voorheen gemaskeerd werd door onbegrip, de krachten op elkaar inwerken. Willen wij weten hoe het komt dat in een schijnbaar vergelijkbare situatie het ene mens in een hoekje gaat zitten masturberen en het andere mens over gaat tot moord en doodslag, dan zetten wij het roze brilletje op en zien wij daar opeens, onthult door dat roze brilletje, een model dat wij over die werkelijkheid heen kunnen leggen om dat verschijnsel te verklaren. Het ene brilletje is het andere brilletje niet,- doch beide brilletjes zijn aan dezelfde criteria onderhevig. Zij moeten, o.a. (er zijn meer criteria dan wat hierop volgt) erin slagen dat wat voorheen onzichtbaar was, zichtbaar te maken. Dit is wat wij simpelweg noemen 'ontdekken'. De kernvraag over de wetenschap, iets waar wetenschappers zich doorgaans in het geheel niet voor interesseren maar wetenschapsfilosofen dan weer wel (en maar goed ook) lijkt me dan ook: welke kleur moet dat brilletje hebben en wat willen we daar nu door kunnen zien?
Hier wilde ik heel graag nog wat uitwijden, maar dat bewaar ik tot morgen.
Om de wat gecompiceerde vraag samen te vatten:
Betekent dit dat sommige mensen het verkeerd hebben?
Nee: er zijn verschillende gebieden van wetenschap die zich betrekken op verschillende (hoewel de grenzen erg abitrair zijn) delen van de werkelijkheid en daar ook een verschillende (schijnbaar) methodologie voor kiezen omdat die nu eenmaal de meest bevredigende antwoorden opleveren.
Is er een gedeelde epistemologie?
Jazeker, die van de wetenschappelijke methode.
En daarbij behorende werkelijkheid?
Ja, want de werkelijkheid is nu eenmaal de werkelijkheid (daar kunnen we moeilijk afbreuk aan doen), maar ja - zie de laatste opmerking voor verheldering - (om de vraag toch samen te voegen), door de verschillende modellen die er op de werkelijkheid losgelaten worden verandert die werkelijkheid natuurlijk niet. De wetenschappelijke methode pretendeert ook geen 'ware' uitspreken te doen over die werkelijkheid,- deze wil alleen een theoretisch model over de werkelijkheid heenleggen om de feiten zoals die zich presenteren begrijpbaar te maken. Nogmaals, de werkelijkheid zal zich geen reet aantrekken van hoe wij menen dat die zich aan ons blootgeeft. Wat we er ook over beweren, de werkelijkheid is zoals de werkelijkheid is. Ik zei hier: 'Om de vraag toch samen te voegen' omdat het nogal verleidelijk is om te denken: 'Als er geen gedeelde epistomologie is, dan is er ook geen gedeelde bijbehordene werkelijkheid'. Onzin! Ook, ten overvloed wellicht, de oude Grieken en de Church of Scientology, deden en doen uitspraken over precies dezelfde werkelijkheid waar wij ons nu in bevinden.
Is de vraag stellen al de verkeerde bril opzetten?
Dat veronderstelt dat het mogelijk zou zijn een verkeerde bril op te zetten. Dat lijkt me wat gechargeerd, 'verkeerd', wat weer normatieve smaakjes heeft,- ik zou zeggen: het ene vraagstuk laat zich beter verklaren door het ene model dan het andere. Dat maakt de andere verklaring niet noodzakelijkerwijs onjuist, maar onbevredigend. Om toch weer het verhaal van Keplers engeltjes aan te halen: ik kan noch wil aantonen dat ze er niet zijn, ik vind het gewoonweg niet zo'n bevredigende verklaring.
Ga gerust verder! Let wel: geen van deze antwoorden en opmerkingen zijn definitief. Wellicht denk ik er morgen heel anders over! Moge het goddank een keer duidelijk worden dat we alleen door de erkenning van ons volkomen onbegrip en daar zoveel en zo hard mogelijk over zeiken en kankeren tot nieuwe kennis kunnen komen.
[ Bericht 1% gewijzigd door PeteSampras op 14-04-2015 05:43:58 ]
"It's one-on-one out there, man. There ain't no hiding. I can't pass the ball."