abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_153609111
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juni 2015 13:23 schreef dodoria het volgende:
Is goed. Maar maak vooral zelf eens een beginnetje, het zal je verbazen. Voordat Ik me er in verdiept had had ik er geen idee van hoeveel de HRA ieder jaar kost.
En nu wel?

Als de HRA afgeschaft wordt komt er door deze belastingverhoging fictief 11 miljard meer binnen.

Fictief, want het grootste deel van de HRA komt momenteel terecht bij de hoogste inkomens. Die richten gewoon een maatschap of weet ik veel wat voor bedrijfsvorm op en huren hun eigen woning daarvan. Dan mogen ze voortaan niet meer alleen de rente aftrekken, maar ook de nieuwe keuken, badkamer, verbouwingen en tuininrichting.

Persoonlijk lijkt het me dan wel wat om mijn broer zijn huis aan hem te verhuren en hij die van mij aan mij. Is vrijwel alles ineens aftrekbaar. ^O^
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_153609224
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 13:33 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

En nu wel?

Als de HRA afgeschaft wordt komt er door deze belastingverhoging fictief 11 miljard meer binnen.

Fictief, want het grootste deel van de HRA komt momenteel terecht bij de hoogste inkomens. Die richten gewoon een maatschap of weet ik veel wat voor bedrijfsvorm op en huren hun eigen woning daarvan. Dan mogen ze voortaan niet meer alleen de rente aftrekken, maar ook de nieuwe keuken, badkamer, verbouwingen en tuininrichting.

Persoonlijk lijkt het me dan wel wat om mijn broer zijn huis aan hem te verhuren en hij die van mij aan mij. Is vrijwel alles ineens aftrekbaar. ^O^
In de constructie die je hier noemt mogen jij noch je broer de hypotheekrente aftrekken of er nu een HRA is of niet.
pi_153609255
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juni 2015 13:37 schreef dodoria het volgende:
In de constructie die je hier noemt mogen jij noch je broer de hypotheekrente aftrekken of er nu een HRA is of niet.
Tuurlijk wel, dan ben ik gewoon verhuurder. (Wel eerst even de eigendommen op papier omwisselen uiteraard)
pi_153609347
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 13:33 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

En nu wel?

Fictief, want het grootste deel van de HRA komt momenteel terecht bij de hoogste inkomens. Die richten gewoon een maatschap of weet ik veel wat voor bedrijfsvorm op en huren hun eigen woning daarvan. Dan mogen ze voortaan niet meer alleen de rente aftrekken, maar ook de nieuwe keuken, badkamer, verbouwingen en
Ik vind het nogal wat dat je hier zegt dat iedereen met een hoog inkomen zou frauderen (want dat is wat je beschrijft). Een hoog inkomen betekent niet meteen geen geweten. Een beetje flauw.
pi_153609361
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juni 2015 13:30 schreef dodoria het volgende:

[..]

Ik denk dat je me verkeerd begrepen hebt.
Waarom pleit je anders voor maatregelen die dat effect zullen hebben?
pi_153609423
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 13:38 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Tuurlijk wel, dan ben ik gewoon verhuurder. (Wel eerst even de eigendommen op papier omwisselen uiteraard)
Dan valt de woning in box 3 en blijft de hypotheekrente volledig buiten beschouwing. Maar dit topic is volgens mij niet bedoelt om belastingfraude plannen te bespreken. Zullen we weer terug gaan naar de woningmarkt?
pi_153609442
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juni 2015 13:41 schreef dodoria het volgende:
Ik vind het nogal wat dat je hier zegt dat iedereen met een hoog inkomen zou frauderen (want dat is wat je beschrijft). Een hoog inkomen betekent niet meteen geen geweten. Een beetje flauw.
Beetje flauw inderdaad. Dat heeft namelijk nul-komma-niks met frauderen te maken. Dat is gewoon en volstrekt legaal gebruiken maken van de mogelijkheden die je geboden worden.
pi_153609486
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juni 2015 13:43 schreef dodoria het volgende:
Dan valt de woning in box 3 en blijft de hypotheekrente volledig buiten beschouwing. Maar dit topic is volgens mij niet bedoelt om belastingfraude plannen te bespreken. Zullen we weer terug gaan naar de woningmarkt?
Richt ik toch een verhuurmaatschappij op? Wellicht samen met mijn broer en wat andere familieleden, dan hebben we een bepaalde woningvoorraad die we verhuren. Niks mis mee, en niks geen fraude.
pi_153621479
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 13:45 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Richt ik toch een verhuurmaatschappij op? Wellicht samen met mijn broer en wat andere familieleden, dan hebben we een bepaalde woningvoorraad die we verhuren. Niks mis mee, en niks geen fraude.
Waarom doet niet heel Nederland dit dan? In principe is dat nu al mogelijk.

Lekker samen met de familie aftrekken (de keuken).
pi_153621775
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juni 2015 20:51 schreef Terrorizer het volgende:
Waarom doet niet heel Nederland dit dan? In principe is dat nu al mogelijk.

Lekker samen met de familie aftrekken (de keuken).
Waarom zou je? Het leeuwendeel mag je nu al aftrekken. Je gaat niet voor gemiddeld een paar honderd per jaar extra zo'n heel circus optuigen. Komt namelijk ook nog wat administratie bij kijken. Maar als dat ineens bij bv. 3 woningen al snel zo'n 10K a 20K per jaar oplevert, dan wil ik er wel wat energie instoppen... :D
pi_153624332
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juni 2015 13:23 schreef dodoria het volgende:

[..]

Is goed. Maar maak vooral zelf eens een beginnetje, het zal je verbazen. Voordat Ik me er in verdiept had had ik er geen idee van hoeveel de HRA ieder jaar kost.
Als je de belastinginkomsten van eigenwoningbezit (overdrachtsbelasting, woonwaardeforfait, OZB) meeteld, ziet het er al een stuk anders uit.

De aantrekkelijkste hypotheekrente met NHG is momenteel 2,4% bij 10 jaar vast. Laten we uitgaan van iemand die 42% belasting betaald en een woning van (voor het gemak ook de WOZ-waarde) 200.000 euro heeft en de hypotheek over 30 jaar aflost. De gemiddelde woonduur van een eigen woning bedraagt 9 jaar (gegevens van Amsterdam.)

Na 9 jaar heeft hij bij een anuïteiten -hypotheek heeft hij na 9 jaar 38.484 euro aan rente betaald. Bij 42% is dit 16.163 euro aan belastingvoordeel.
Hij heeft echter ook 2% overdrachtbelasting betaald: 4.000 euro
En 9 jaar 0,7% eigenwoningforfait: 9*0,007*0,42*200000=5.292 euro
En 9 jaar OZB (0,06228% v.d. WOZ)=1.121 euro

In totaal heeft hij dus weliswaar 16.163 euro voordeel gehad, maar ook 10.503 euro betaald aan belastingen die een huurder niet gehad zou hebben. Effectieve houdt hij dus maar (16163-10503)/16163=35% van de hypotheekrenteaftrek als voordeel over (gemiddeld 628 euro voordeel per jaar).
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_153685972
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 22:04 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Als je de belastinginkomsten van eigenwoningbezit (overdrachtsbelasting, woonwaardeforfait, OZB) meeteld, ziet het er al een stuk anders uit.

De aantrekkelijkste hypotheekrente met NHG is momenteel 2,4% bij 10 jaar vast. Laten we uitgaan van iemand die 42% belasting betaald en een woning van (voor het gemak ook de WOZ-waarde) 200.000 euro heeft en de hypotheek over 30 jaar aflost. De gemiddelde woonduur van een eigen woning bedraagt 9 jaar (gegevens van Amsterdam.)

Na 9 jaar heeft hij bij een anuïteiten -hypotheek heeft hij na 9 jaar 38.484 euro aan rente betaald. Bij 42% is dit 16.163 euro aan belastingvoordeel.

In totaal heeft hij dus weliswaar 16.163 euro voordeel gehad, maar ook 10.503 euro betaald aan belastingen die een huurder niet gehad zou hebben. Effectieve houdt hij dus maar (16163-10503)/16163=35% van de hypotheekrenteaftrek als voordeel over (gemiddeld 628 euro voordeel per jaar).
quote:

[..]

Trek dat eerst eens van elkaar af.... verlaag de aftrek en schaf die andere heffingen af
pi_153686316
quote:

[..]

Kijk, hier kunnen we iets mee, keiharde cijfers.
Ik ben het met je eens dat de kosten van eigenwoningbezit voor de belastingbetaler lager zijn dan alleen de HRA. Maar bij een hypothetische afschaffing van de HRA worden de belastinginkomsten op de andere posten niet direct verlaagd. De indirecte verlaging zou hem zitten in een eventuele daling in verkopen en/of prijzen, welke bij afschaffingen van HRA in het buitenland slechts tijdelijk zijn gebleken.
pi_153687042
quote:
2s.gif Op woensdag 17 juni 2015 13:15 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dan ben ik wel reuze benieuwd. Vooralsnog zie ik vooral dat iedereen minder huis krijgt voor zijn inkomen.
Is een kwestie van vraag en aanbod. De prijzen zullen zakken bij gelijkblijvende voorwaarden, waardoor elke koper netto dezelfde maandlasten overhoudt, maar een minder grote hypotheek hoeft aan te gaan. In de hele huidige woonmarkt zijn de bruto maandlasten niet relevant, de markt is ingesteld op de netto maandlast en of je daar nu direct uitkomt of met een aftrek is niet zo relevant, maar op de eerste manier heb je wel een stuk betere balans.
  zaterdag 20 juni 2015 @ 10:41:20 #140
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_153687929
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2015 19:24 schreef hpeopjes het volgende:

[..]

Ik woon in de Randstad, maar ondanks alle jubelverhalen zie ik hier maar heel weinig beweging. Volgens mij is e.e.a. echt beperkt tot de steden Amsterdam, Haarlem en Utrecht.
Dat idee heb ik ook. Mijn onderbuikgevoel zegt dat dit vooral aankopen zijn van relatief jonge hoogopgeleide kopers die de boot niet willen missen, omdat de rente nu laag staat. Ipv saai in Maarssen of Purmerend te wonen,gaan ze toch vooral voor het hip-and-happening wonen in de stad. Allemaal erg gechargeerd (ik weet het)... Maar goed buiten de Randstad en met name in de dorpen is het allemaal maar matigheid troef qua huizenmarkt en dat is doorgaans niet waar deze groep mensen wil wonen.

Ik baseer dit trouwens half op dit topic: WGR / Wat kun je nog als starter op de woningmarkt? en de post van Icecreamfamer over de net-niet-generatie. Denk dat daartussen toch een aantal zijn die toch de beslissing aandurven om hun (droom)huis midden in de stad te kopen
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_153688869
quote:
2s.gif Op zaterdag 20 juni 2015 10:41 schreef Falco het volgende:

[..]

Dat idee heb ik ook. Mijn onderbuikgevoel zegt dat dit vooral aankopen zijn van relatief jonge hoogopgeleide kopers die de boot niet willen missen, omdat de rente nu laag staat. Ipv saai in Maarssen of Purmerend te wonen,gaan ze toch vooral voor het hip-and-happening wonen in de stad. Allemaal erg gechargeerd (ik weet het)... Maar goed buiten de Randstad en met name in de dorpen is het allemaal maar matigheid troef qua huizenmarkt en dat is doorgaans niet waar deze groep mensen wil wonen.

Ik baseer dit trouwens half op dit topic: WGR / Wat kun je nog als starter op de woningmarkt? en de post van Icecreamfamer over de net-niet-generatie. Denk dat daartussen toch een aantal zijn die toch de beslissing aandurven om hun (droom)huis midden in de stad te kopen
In Den Haag zie je precies het zelfde. In de leuke 19de eeuwse wijken zoals Duinoord of het Zeeheldenkwartier vliegen de huizen als warme broodjes over de toonbank (als je op Funda kijkt staan er voor elk huis dat te koop staat pakweg 2 verkochte huizen). In de minder gewilde wijken en Vinex-locaties is de verhouding eerder andersom: voor elk verkocht huis staan er 2 te koop.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_153903524
Denken jullie dat de onrust in Griekenland de hypotheekrente zal opstuwen?
pi_153905905
quote:
0s.gif Op zondag 28 juni 2015 15:31 schreef RunnerAdd het volgende:
Denken jullie dat de onrust in Griekenland de hypotheekrente zal opstuwen?
Dat is de afgelopen maanden al gebeurd. Maar erg hard gaat het allemaal niet.

Het is afwachten, wie weet wat voor lijken er straks nog uit de kast zullen komen.
  maandag 21 december 2015 @ 18:46:25 #145
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_158416022
quote:
Bedankt voor de kijk tip
Dit topic gaat alleen hard als de klad erin zit ;)
pi_158416049
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2015 18:46 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Bedankt voor de kijk tip
Dit topic gaat alleen hard als de klad erin zit ;)
Dus over als de rente weer gaat stijgen wordt t weer gezellig hier.
pi_158416610
De huizenprijzen zitten in ieder geval weer redelijk in de lift. De rente zal nog wel even duren.

Lijkt erop dat we precies op het goede moment ons huis gekocht hebben.
pi_158416853
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2015 19:07 schreef RunnerAdd het volgende:
De huizenprijzen zitten in ieder geval weer redelijk in de lift. De rente zal nog wel even duren.

Lijkt erop dat we precies op het goede moment ons huis gekocht hebben.
Er kan de komende jaren steeds minder geleend worden, dus die prijzen kunnen zomaar weer gaan dalen. Zeker als mensen niet meer dan 100% mogen lenen. De meeste mensen hebben echt geen geld om de kosten te betalen.
pi_158421738
Raar dat die mensen bij Radar niet weten wat ze aan rente betalen in 30 jaar :')
pi_158424577
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2015 19:15 schreef Bitcoin_klo0n het volgende:

[..]

Er kan de komende jaren steeds minder geleend worden, dus die prijzen kunnen zomaar weer gaan dalen. Zeker als mensen niet meer dan 100% mogen lenen. De meeste mensen hebben echt geen geld om de kosten te betalen.
Dat dacht ik ook totdat ik de voorstellen van het nibud zag.
De factor van het tweede inkomen gaat van 1/3de tot 1 als het aan hun ligt.
We hebben echt weer niets geleerd van de vorige crisis.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')