Ik wou net zeggen. Ik kan me niet voorstellen dat alle particuliere huur zo'n inkomenseis heeft.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 22:34 schreef wootahH het volgende:
Kan me haast niet voorstellen dat je in zwolle geen appartement /flat kan huren voor -550 kale huur.
Maar lang niet alles heeft een inkomenseis. Via makelaars vaak wel, maar via je netwerk, facebook, vraag&aanbod-achtige sites is er vaak wel wat te vinden dat betaalbaar en bereikbaar is.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 22:36 schreef lezut het volgende:
In de vrije sector beginnen de prijzen voor flatjes bij 750 euro. Ondanks geen randstad is Zwolle ook aardig 'booming'
Dat is natuurlijk ook zo. Niet om jou te pesten, maar om problemen / risico te voorkomen. Gezien de narigheid van de afgelopen jaren, lijkt het een beetje doorgeschoten.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 22:28 schreef lezut het volgende:
ik krijg echt het gevoel dat het je als (alleenstaande) starter zo moeilijk mogelijk wordt gemaakt.![]()
Bruto. Komt nog wel een eindejaarsuitkering van ¤1000 tot ¤2000 bij maar zolang die niet vastgelegd is in mijn contract kan ik daar ook niets mee kwam ik recent bij de bank achter.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 22:45 schreef Queller het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk ook zo. Niet om jou te pesten, maar om problemen / risico te voorkomen. Gezien de narigheid van de afgelopen jaren, lijkt het een beetje doorgeschoten.
Is de ¤ 2.200 bruto of netto?
Sparen gaat wel hard nu, maar niet hard genoeg. Dan ben ik nog minimaal 3 jaar bezig om iets 'duurzaams' te kopen. Het probleem wat mijn ouders hebben is dat al het geld in hun stenen zit; huis is hypotheekvrij maar 20k ophoesten gaat lastig worden, omdat ik nog een zusje heb die uiteraard onder dezelfde voorwaarden moet kunnen lenenquote:Op dinsdag 16 juni 2015 22:49 schreef Makrolon het volgende:
Kijken of je bij je ouders oid nog 20 k kan lenen? Anders een jaar sparen en dan kijken of je een eengezinswoning kan kopen waar je jezelf langer in ziet wonen?
Ja, klopt. Maar een paar jaar geleden was de rente nog het dubbele. En je hypo ga je aan voor 30 jaar.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 23:12 schreef lezut het volgende:
met de huidige rentestand zou ik met een hypotheek van ¤150.000 ongeveer ¤500 per maand netto maandlasten hebben, incl aflossing.
2200 bruto? Lijkt me niet het inkomen om te willen kopen. Val je niet in de sociale huurwoningen, qua inkomen?quote:Op dinsdag 16 juni 2015 23:12 schreef lezut het volgende:
[..]
Bruto. Komt nog wel een eindejaarsuitkering van ¤1000 tot ¤2000 bij maar zolang die niet vastgelegd is in mijn contract kan ik daar ook niets mee kwam ik recent bij de bank achter.
Ik begrijp het probleem ook niet helemaal, want met de huidige rentestand zou ik met een hypotheek van ¤150.000 ongeveer ¤500 per maand netto maandlasten hebben, incl aflossing. Dat kan ik met mijn inkomen makkelijk opbrengen. Dan zit ik momenteel zelfs nog in de situatie dat extra aflossen van de hypotheek mogelijk zou kunnen zijn.
[..]
Sparen gaat wel hard nu, maar niet hard genoeg. Dan ben ik nog minimaal 3 jaar bezig om iets 'duurzaams' te kopen. Het probleem wat mijn ouders hebben is dat al het geld in hun stenen zit; huis is hypotheekvrij maar 20k ophoesten gaat lastig worden, omdat ik nog een zusje heb die uiteraard onder dezelfde voorwaarden moet kunnen lenen
Goed punt, maar al zou het 1000 euro per maand zijn, dan was het wat mij betreft nog steeds op te hoesten. Veel geld, maar te doen.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 23:14 schreef Queller het volgende:
[..]
Ja, klopt. Maar een paar jaar geleden was de rente nog het dubbele. En je hypo ga je aan voor 30 jaar.
Ik snap je hoor. En in veel gevallen zou het ook goed gaan. Maar het is ook akelig vaak fout gegaan in de afgelopen jaren. En in je eentje ben je dan best kwetsbaar. Je kan namelijk ook gewoon werkloos worden. Dan is ¤ 1.000 per maand ineens niet meer op te brengen.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 23:17 schreef lezut het volgende:
Goed punt, maar al zou het 1000 euro per maand zijn, dan was het wat mij betreft nog steeds op te hoesten. Veel geld, maar te doen.
Daarbij zet je de lage rente voor 10 jaar vast voor de maximale hypotheeksom en ik verwacht over 10 jaar toch wel wat meer te verdienen. Dat zou de bank ook in kunnen calculeren i.v.m. mijn achtergrond (hbo techniek opleiding, direct aan het werk na mijn opleiding, goeie sector e.d.)
Zoals in de OP omschreven, Zwolle kent twee soorten sociale huurwoningen:quote:Op dinsdag 16 juni 2015 23:16 schreef agter het volgende:
[..]
2200 bruto? Lijkt me niet het inkomen om te willen kopen. Val je niet in de sociale huurwoningen, qua inkomen?
Ja, die wachtlijsten zijn vaak lang..te veel mensen blijven zitten.
Klopt, dat is een risico, maar daar sluit je met een hypotheek ten dele ook verzekeringen voor af (als ik de bank in de gesprekken tot zover mag geloven). Dat zal in het verleden ook vaak genoeg mis zijn gegaan, maar om dan maar compleet de markt op slot te gooien gaat imo wel ver.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 23:20 schreef Queller het volgende:
[..]
Ik snap je hoor. En in veel gevallen zou het ook goed gaan. Maar het is ook akelig vaak fout gegaan in de afgelopen jaren. En in je eentje ben je dan best kwetsbaar. Je kan namelijk ook gewoon werkloos worden. Dan is ¤ 1.000 per maand ineens niet meer op te brengen.
De markt compleet op slot gooien??quote:Op dinsdag 16 juni 2015 23:22 schreef lezut het volgende:
[..]
Klopt, dat is een risico, maar daar sluit je met een hypotheek ten dele ook verzekeringen voor af (als ik de bank in de gesprekken tot zover mag geloven). Dat zal in het verleden ook vaak genoeg mis zijn gegaan, maar om dan maar compleet de markt op slot te gooien gaat imo wel ver.
Ja, maar er zijn tal van factoren buiten het inkomen om die het iig voor mij onmogelijk maken om uberhuapt in aanmerking te komen voor een sociale huurwoning. Tenminste, in Zwolle.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 23:30 schreef agter het volgende:
[..]
De markt compleet op slot gooien??
Je hebt het inkomen wat bij een sociale huurwoning past. Dat zeg je zelf.
Zou kunnen, maar als nog een vrij tijdelijke oplossing en afhankelijk van een beetje fatsoenlijke huisgenoten. Heb ik in mijn anti-kraak periode ook wat slechte ervaringen mee opgedaan. Studentenkamers in Zwolle zijn overigens ook vrij duur omdat het aanbod vrij beperkt is.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 23:29 schreef ulq het volgende:
Studentenkamertje? Zwolle lijkt me juist relatief niet duur.
Tsja, dan is de oplossing dus eigenlijk: je wensen aanpassen aan je mogelijkheden. Of je mogelijkheden aanpassen (nog een jaar of 3 sparen, zodat je een flink deel van het aankoopbedrag kunt inbrengen).quote:Op dinsdag 16 juni 2015 23:32 schreef lezut het volgende:
Ja, maar er zijn tal van factoren buiten het inkomen om die het iig voor mij onmogelijk maken om uberhuapt in aanmerking te komen voor een sociale huurwoning. Tenminste, in Zwolle.
Met jouw inkomen (er zijn studenten die netto meer binnenkrijgen) en jouw leefsituatie is dat de meest voor de hand liggende keuze. Je hebt te weinig knaken om te kopen en je bent nog te jong om in aanmerking te komen voor sociale huur.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 23:32 schreef lezut het volgende:
Zou kunnen, maar als nog een vrij tijdelijke oplossing en afhankelijk van een beetje fatsoenlijke huisgenoten. Heb ik in mijn anti-kraak periode ook wat slechte ervaringen mee opgedaan.
Je houd dan te weinig geld over voor: Verzekeringen, GWL, aflossing (of spaarding), boodschappen, kleding, reparaties.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 23:17 schreef lezut het volgende:
[..]
Goed punt, maar al zou het 1000 euro per maand zijn, dan was het wat mij betreft nog steeds op te hoesten. Veel geld, maar te doen.
Natuurlijk doen ze daar niets mee. Mensen een hogere hypotheek geven omdat ze denken over 10 jaar meer te verdienen, dat zal over een brede linie nogal wat rampspoed opleveren.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 23:17 schreef lezut het volgende:
Daarbij zet je de lage rente voor 10 jaar vast voor de maximale hypotheeksom en ik verwacht over 10 jaar toch wel wat meer te verdienen. Dat zou de bank ook in kunnen calculeren i.v.m. mijn achtergrond (hbo techniek opleiding, direct aan het werk na mijn opleiding, goeie sector e.d.). Maar daar doen ze helemaal niets mee.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |