abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_153607516
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juni 2015 12:07 schreef dodoria het volgende:
Dat er nu mensen tussen de wal en het schip (huren-kopen) vallen komt mede door de HRA. Deze afschaffen is een eerste stap naar een eerlijkere woonmarkt.
Zonder HRA komt een koopwoning voor velen nog verder buiten bereik. Goed bezig.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_153607650
quote:
10s.gif Op woensdag 17 juni 2015 12:18 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Aha, iedereen veel meer geld aan woonlasten uit laten geven is eerlijker?
Een prijs is 'eerlijker' als deze de vraag en het aanbod reflecteerd. De HRA verschuift de vraag eenzijdig waardoor de prijs geen zuivere reflectie van de markt meer is. De HRA houdt een kunstmatige inflatie in stand. Netto heeft de HRA het meest negatieve effect op hen die nu net geen woning kunnen betalen.
pi_153607703
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juni 2015 12:34 schreef dodoria het volgende:
Een prijs is 'eerlijker' als deze de vraag en het aanbod reflecteerd. De HRA verschuift de vraag eenzijdig waardoor de prijs geen zuivere reflectie van de markt meer is. De HRA houdt een kunstmatige inflatie in stand. Netto heeft de HRA het meest negatieve effect op hen die nu net geen woning kunnen betalen.
Kun je uitleggen waarom jij denkt dat als die mensen (zonder HRA) netto meer kwijt zijn aan woonlasten, en daardoor tevens minder kunnen lenen, hoe ze dan op magische wijze wel ineens een woning kunnen betalen?

[ Bericht 0% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 17-06-2015 12:43:29 ]
pi_153607824
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 12:14 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Een voordeel? Zo zit de belastingwet nu eenmaal in elkaar. Al sinds 1893. Net zoals dat een bedrijf bijvoorbeeld de voorbelasting aan BTW in mindering mag brengen op de BTW afdracht. Kun je dat 'voordeel' wel afschaffen, maar om dan met droge ogen te beweren dat het geen verkapte belastingverhoging is weer het andere uiterste.

Overigens mag een huisbaas de betaalde rente ook aftrekken, dus iedereen, koop of huur, profiteert van een renteaftrek. Gelukkig maar, anders zouden de huren exploderen.

[..]

Btw is belasting over toegevoegde waarde (vandaar de naam). Voorbetaalde btw wordt gebruikt om de hoogte van de toegevoegde waarde te berekenen, het is geen aftrekpost.

Lang niet alle huisbazen mogen de betaal de rente aftrekken.

Ik ben het met je eens dat een verlaging van een belastingsvoordeel, of een belastingverhoging lood om oud ijzer zijn.
Afschaffen van de HRA is lastenverzwaring van huizenbezitters (met het grootste gewicht bij dure huizen bezitters), ten goede van elke belastingbetaler. En het heeft het voordeel dat het een klein deel van de huidige woonmarktverstoring oplost.
pi_153607855
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 12:37 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Kun je uitleggen waarom jij denkt dat als die mensen (zonder HRA) netto meer kwijt zijn aan woonlasten, en daardoor tevens minder kunnen lenen, hoe ze dan op magische wijze wel ineens een woning kunnen betalen?
Dat is niet wat ik zeg.
pi_153607959
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juni 2015 12:46 schreef dodoria het volgende:
Dat is niet wat ik zeg.
Wat probeer je hiermee dan wel te zeggen:

quote:
Netto heeft de HRA het meest negatieve effect op hen die nu net geen woning kunnen betalen.
:?
pi_153608034
quote:
10s.gif Op woensdag 17 juni 2015 12:18 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Aha, iedereen veel meer geld aan woonlasten uit laten geven is eerlijker?
Op dit moment worden de armere huurders gesubsidieerd met huurtoeslag, en de woningbezitters worden gesubsidieerd met HRA. Dit verstoort de woningprijzen.
Daartussenin zitten de huurders die geen huursubsidie krijgen, maar die ook niet kunnen kopen. Zij hebben als enige middengroep geen recht op een van deze subsidies, maar hebben wel de nare effecten van een verstoorde woningmarkt. En daarnaast betalen ze ook nog eens mee aan die twee subsidies. Zij zijn de echte slachtoffers van het woonbeleid.

[ Bericht 0% gewijzigd door dodoria op 17-06-2015 12:55:48 (D-t) ]
pi_153608156
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 12:51 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Wat probeer je hiermee dan wel te zeggen:

[..]

:?
Ik zeg dat zij nu indirect meebetalen aan de HRA en er niet de lusten van hebben. Wel de lasten van een verstoorde markt.

Ik zeg niet dat al deze mensen bij afschaffing van de HRA wel ineens allemaal een huis kunnen betalen. Zelfs als ze blijven zitten waar ze zitten worden ze als belastingbetaler netto beter af zonder HRA.
pi_153608275
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juni 2015 13:00 schreef dodoria het volgende:
Ik zeg niet dat al deze mensen bij afschaffing van de HRA wel ineens allemaal een huis kunnen betalen. Zelfs als ze blijven zitten waar ze zitten worden ze als belastingbetaler netto beter af zonder HRA.
Dat heb ik nou met uitkeringen, huursubsidie en 300.000 toeslagen. Heb ik ook allemaal geen ene fuck aan. In tegenstelling tot de HRA zijn dat overigens echte uitgaven.

Gelukkig heb ik wel de tegenwoordigheid van geest om de gevolgen van het afschaffen daarvan te bekijken zonder mijn onderbuik te gebruiken. En hoewel het voor mij persoonlijk voordeliger zou zijn, lijkt me dat toch geen goed plan...
pi_153608395
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juni 2015 12:34 schreef dodoria het volgende:

[..]

Die personen kunnen zonder HRA nog moeilijker een woning kopen en daarbij pleit je dan ook nog eens voor hogere huren.
Dat is netto een veel groter negatief effect.
pi_153608460
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juni 2015 12:54 schreef dodoria het volgende:

[..]

Op dit moment worden de armere huurders gesubsidieerd met huurtoeslag, en de woningbezitters worden gesubsidieerd met HRA. Dit verstoort de woningprijzen.
Daartussenin zitten de huurders die geen huursubsidie krijgen, maar die ook niet kunnen kopen. Zij hebben als enige middengroep geen recht op een van deze subsidies, maar hebben wel de nare effecten van een verstoorde woningmarkt. En daarnaast betalen ze ook nog eens mee aan die twee subsidies. Zij zijn de echte slachtoffers van het woonbeleid.
En als je de huursubsidie en de HRA afschaft gaan ook die groepen extra geld betalen aan woonlasten, net zoals die middengroep die ook meer gaat betalen omdat de vraag naar huurwoningen stijgt.
Iedereen gaat er dus op achteruit (behalve die kleine groep huisjesmelkers). Wat is daar zo positief aan?
pi_153608524
quote:
2s.gif Op woensdag 17 juni 2015 13:09 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Die personen kunnen zonder HRA nog moeilijker een woning kopen en daarbij pleit je dan ook nog eens voor hogere huren.
Dat is netto een veel groter negatief effect.
Nope. Ik heb de berekeningen hier nu niet hij de hand, maar het positieve effect is een veelvoud van het negatieve effect.
pi_153608581
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juni 2015 13:13 schreef dodoria het volgende:

[..]

Nope. Ik heb de berekeningen hier nu niet hij de hand, maar het positieve effect is een veelvoud van het negatieve effect.
Dan ben ik wel reuze benieuwd. Vooralsnog zie ik vooral dat iedereen minder huis krijgt voor zijn inkomen.
pi_153608607
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juni 2015 13:13 schreef dodoria het volgende:
Geef maar een seintje als je die hoge hoed weer tegenkomt. :+
pi_153608648
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 13:05 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Dat heb ik nou met uitkeringen, huursubsidie en 300.000 toeslagen. Heb ik ook allemaal geen ene fuck aan. In tegenstelling tot de HRA zijn dat overigens echte uitgaven.

Gelukkig heb ik wel de tegenwoordigheid van geest om de gevolgen van het afschaffen daarvan te bekijken zonder mijn onderbuik te gebruiken. En hoewel het voor mij persoonlijk voordeliger zou zijn, lijkt me dat toch geen goed plan...
Je lijkt er van uit te gaan dat ik dit zeg voor mijn eigen voordeel. Het zou voor mij persoonlijk veel beter zijn de HRA te behouden. Maar ik voer deze discussie niet uit eigenbelang (ook niet vanuit een onderbuikgevoel trouwens).
pi_153608696
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juni 2015 13:18 schreef dodoria het volgende:

[..]

Je lijkt er van uit te gaan dat ik dit zeg voor mijn eigen voordeel. Het zou voor mij persoonlijk veel beter zijn de HRA te behouden. Maar ik voer deze discussie niet uit eigenbelang (ook niet vanuit een onderbuikgevoel trouwens).
Maar ook zonder onderbouwing.
pi_153608714
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 12:28 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Zonder HRA komt een koopwoning voor velen nog verder buiten bereik. Goed bezig.
Misschien verschillen we er in dat ik niet van mening ben dat het de taak van de overheid is om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk mensen een woning kunnen kopen.
pi_153608758
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juni 2015 13:18 schreef dodoria het volgende:
Dan kun je vast uitleggen wat er positief zou zijn aan het feit dat bij afschaffen van de HRA dan juist de lagere inkomens verder verwijderd worden van een koopwoning dan ooit.
pi_153608792
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juni 2015 13:19 schreef dodoria het volgende:
Misschien verschillen we er in dat ik niet van mening ben dat het de taak van de overheid is om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk mensen een woning kunnen kopen.
Daar is de HRA dan ook nimmer voor bedoelt, de HRA bestaat al 122 jaar.
pi_153608815
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 13:16 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Geef maar een seintje als je die hoge hoed weer tegenkomt. :+
Is goed. Maar maak vooral zelf eens een beginnetje, het zal je verbazen. Voordat Ik me er in verdiept had had ik er geen idee van hoeveel de HRA ieder jaar kost.
pi_153608825
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juni 2015 13:19 schreef dodoria het volgende:

[..]

Nee, je wilt wonen voor meer mensen onbetaalbaar maken. Zie je dat dan wel als taak van de overheid?
  woensdag 17 juni 2015 @ 13:24:32 #122
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_153608868
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juni 2015 13:23 schreef dodoria het volgende:

[..]

Is goed. Maar maak vooral zelf eens een beginnetje, het zal je verbazen. Voordat Ik me er in verdiept had had ik er geen idee van hoeveel de HRA ieder jaar kost.
Heb je er ook in verdiept wat het allemaal oplevert?
pi_153608995
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 13:21 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Dan kun je vast uitleggen wat er positief zou zijn aan het feit dat bij afschaffen van de HRA dan juist de lagere inkomens verder verwijderd worden van een koopwoning dan ooit.
Dat er een algehele lastenverlichting kan komen.
Uit mn hoofd, als je de HRA afschaft kun je (bijvoorbeeld) de bijstand met 600 euro per maand verhogen (als men daarvoor kiest) en dan houd je nog over.
pi_153609028
quote:
2s.gif Op woensdag 17 juni 2015 13:23 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Nee, je wilt wonen voor meer mensen onbetaalbaar maken. Zie je dat dan wel als taak van de overheid?
Ik denk dat je me verkeerd begrepen hebt.
pi_153609084
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 13:24 schreef xzaz het volgende:

[..]

Heb je er ook in verdiept wat het allemaal oplevert?
Ja, maar zo te lezen heb je hier een sterk idee over?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')