Doet ie dat dan? Lijkt me prachtig maar ik denk niet dat het zo is.quote:Op zondag 17 april 2016 17:31 schreef GSbrder het volgende:
Als hij vier keer zoveel tv's verkoopt, wat maakt dat dan uit?

Good news for you.quote:Op zondag 17 april 2016 18:03 schreef eriksd het volgende:
In het FD stond laatst dat de prijzen de komende jaren nog wel zullen blijven stijgen in Amsterdam. Lijkt mij moeilijk te geloven, het is nu al onbetaalbaar.

Het zelfde sprookje wat in 2008 werd verteld. Lijkt wel of de media er belang bij hebben met het omhoog praten van de prijzen. Er zit een maximum aan wat mensen kunnen/willen betalen.quote:Op zondag 17 april 2016 18:03 schreef eriksd het volgende:
In het FD stond laatst dat de prijzen de komende jaren nog wel zullen blijven stijgen in Amsterdam. Lijkt mij moeilijk te geloven, het is nu al onbetaalbaar.

De Nederlanders inderdaad.quote:Op zondag 17 april 2016 19:08 schreef aapnoodmies het volgende:
Er zit een maximum aan wat mensen kunnen/willen betalen.

Was al eerder hier verteld (met bron) dat dit niet klopt.quote:Op zondag 17 april 2016 19:11 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
De Nederlanders inderdaad.
Maar er is hier spraken van Russen en Arabieren en andere streenrijken die een "vlucht naar voren" doen. Dat is geen goed nieuws voor "ons".

Dat is dus mijn punt.quote:Op zondag 17 april 2016 19:08 schreef aapnoodmies het volgende:
[..]
Het zelfde sprookje wat in 2008 werd verteld. Lijkt wel of de media er belang bij hebben met het omhoog praten van de prijzen. Er zit een maximum aan wat mensen kunnen/willen betalen.

Och, dat valt ook wel mee. Het is niet alsof de halve binnenstad in buitenlandse handen is.quote:Op zondag 17 april 2016 19:11 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
De Nederlanders inderdaad.
Maar er is hier spraken van Russen en Arabieren en andere streenrijken die een "vlucht naar voren" doen. Dat is geen goed nieuws voor "ons".

Doe maar een link dan. Want volgens mij klopt dit als de bekende bus.quote:Op zondag 17 april 2016 19:19 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Was al eerder hier verteld (met bron) dat dit niet klopt.

als je oude woningwaarde is gedaald t.ov aankoopprijs zal betekenen dat je nieuwe woning die je gaat aankopen ook goedkoper is dan normaal gesproken. (of je moet van Groningen naar Amsterdam ofzo verhuizen).quote:

Eens, maar de comment die je quote ging juist over de situatie dat je niet een nieuwe woning gaat aankopen, alleen maar een woning te verkopen hebt. Dan heeft een stijging alleen maar voordelen.quote:Op maandag 18 april 2016 08:28 schreef MichelWuyts het volgende:
[..]
als je oude woningwaarde is gedaald t.ov aankoopprijs zal betekenen dat je nieuwe woning die je gaat aankopen ook goedkoper is dan normaal gesproken. (of je moet van Groningen naar Amsterdam ofzo verhuizen).

Joop.nl waarschijnlijkquote:Op maandag 23 mei 2016 14:28 schreef announcement het volgende:
Bron? Volgens mij heeft de regering aangegeven voorlopig geen ingrijpende maatregelen te nemen t.a.v. de woningmarkt.

het is een voorstel vanuit oa, CPB en de VVD is absoluut tegen (LDO)quote:Op maandag 23 mei 2016 14:28 schreef announcement het volgende:
Bron? Volgens mij heeft de regering aangegeven voorlopig geen ingrijpende maatregelen te nemen t.a.v. de woningmarkt.

VVD, CDA en PVV beweren wel altijd dat ze tegen defiscaliseren van koopmarkt zijn, maar ondertussen is in elk kabinet met VVD het eigenwoningforfait verhoogd. Ik vermoed omdat de achterban het toch niet snapt.quote:Op maandag 23 mei 2016 14:45 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
het is een voorstel vanuit oa, CPB en de VVD is absoluut tegen (LDO)

Dat artikel o.a. ja. Wat is dit voor pulp. Dan lees ik liever deze post:quote:Op maandag 23 mei 2016 15:45 schreef aapnoodmies het volgende:
http://fd.nl/economie-pol(...)hypotheekrenteaftrek
quote:Op maandag 23 mei 2016 21:56 schreef OngeschiktX het volgende:
Hoe zien jullie de huidige stijging?
Ik heb het idee dat we een nog grotere bubbel aan het blazen zijn dan de vorige.
• De stijging is fors, > 5% op jaarbasis. Dat is weleens groter geweest, maar toen was de loonstijging en inflatie ook hoger.
• De betaalbaarheid is goed momenteel, maar hangt volledig op de extreem lage rente.
Ik zie echt enorme risico's. Als de rente stijgt, klapt de boel volgens mij volledig in elkaar. Het kan beter nu gebeuren dan over een paar jaar, want hoe langer we dit volhouden, hoe groter de val gaat worden:
• Bij de vorige crisis zakte vooral de verkoop in en was het vervelend voor mensen die op de top hadden gekocht en wilden verhuizen. Nu zie ik ook een risico voor mensen die gewoon in hun huis willen blijven wonen. Nog steeds worden veel hypotheekrentes voor een jaar of 5 tot 10 jaar vastgezet. Hoe zou dat gaan als de rente op termijn weer naar 5%-6% gaat? Dat gaat voor velen een flinke stijging van de lasten betekenen. Ik vind het altijd bizar dat hypotheekadviseurs dit nooit doorrekenen. Wat er na je pensioen, bij arbeidsongeschiktheid, etc gebeurt wordt netjes uitgerekend, maar over het "risico" van rentestijging wordt nooit gesproken. Risico tussen aanhalingstekens, want eigenlijk is het geen risico, maar een zekerheid dat de rente in de komende 30 jaar nog weleens een stuk hoger gaat komen dan nu het geval is.
• Verder zullen er wederom weer veel mensen niet kunnen verhuizen, zoals in de laatste crisis. Zeker met een hogere rente en het beperkte aan hypotheekvormen zal de betaalbaarheid hard achteruit gaan. Dit heeft uiteraard prijsdalingen tot geval en weer een hoop onderwaterhypotheken.
• Nu laait ook de discussie over de HRA weer op. Ik verwacht dat er de komende 2-3 jaar nog niet veel gaat gebeuren met de HRA. Maar wat zou de overheid doen als de rente fors stijgt? De HRA wordt dan een gigantische kostenpost. Het zou me niet verbazen dat precies op een ongunstig moment de HRA versneld afgebouwd gaat worden en nog eens voor een extra klap gaat zorgen. Bij de laatste crisis gebeurde dit ook tijdens een crisis.
Een daling van meer dan 20% lijkt me niet onrealistisch. Zeker niet naar mate de huidige rentestanden en dus de prijsstijging langer aanhoudt. Dit hoeft echt niet van de een op de andere dag te gebeuren en ook niet binnenkort. Het zou prima nog een aantal jaar, misschien zelf 5-8 jaar goed kunnen gaan, maar niet oneindig.
Het lijkt mij verstandig als de overheid de HRA zou beperken, nu het voor de huizenbezitter relatief weinig impact heeft. Bovendien zou het dempend werken op de markt en maakt het de markt sneller gezond. En dat zeg ik als iemand die vrijwel altijd VVD heeft gestemd en ook huizenbezitter is.

DNB zegt te verwachten dat de rente laag blijft op de lange termijn door verschillende oorzaken.quote:Op maandag 23 mei 2016 21:56 schreef OngeschiktX het volgende:
Ik heb het idee dat we een nog grotere bubbel aan het blazen zijn dan de vorige.
• De stijging is fors, > 5% op jaarbasis. Dat is weleens groter geweest, maar toen was de loonstijging en inflatie ook hoger.
• De betaalbaarheid is goed momenteel, maar hangt volledig op de extreem lage rente.
Ik zie echt enorme risico's. Als de rente stijgt, klapt de boel volgens mij volledig in elkaar. Het kan beter nu gebeuren dan over een paar jaar, want hoe langer we dit volhouden, hoe groter de val gaat worden.

Of je leest het rapport (analyse op zowel huur en koopmarkt)quote:Op maandag 23 mei 2016 22:16 schreef eriksd het volgende:
[..]
Dat artikel o.a. ja. Wat is dit voor pulp. Dan lees ik liever deze post:
[..]

Is het wel zo dat veel mensen de rente voor 5 of 10 jaar vast hebben? Ik dacht voornamelijk 20 jaar. Dat is meer een aanname van mij.quote:Op maandag 23 mei 2016 21:56 schreef OngeschiktX het volgende:
Ik zie echt enorme risico's. Als de rente stijgt, klapt de boel volgens mij volledig in elkaar. Het kan beter nu gebeuren dan over een paar jaar, want hoe langer we dit volhouden, hoe groter de val gaat worden:
• Bij de vorige crisis zakte vooral de verkoop in en was het vervelend voor mensen die op de top hadden gekocht en wilden verhuizen. Nu zie ik ook een risico voor mensen die gewoon in hun huis willen blijven wonen. Nog steeds worden veel hypotheekrentes voor een jaar of 5 tot 10 jaar vastgezet. Hoe zou dat gaan als de rente op termijn weer naar 5%-6% gaat? Dat gaat voor velen een flinke stijging van de lasten betekenen. Ik vind het altijd bizar dat hypotheekadviseurs dit nooit doorrekenen. Wat er na je pensioen, bij arbeidsongeschiktheid, etc gebeurt wordt netjes uitgerekend, maar over het "risico" van rentestijging wordt nooit gesproken. Risico tussen aanhalingstekens, want eigenlijk is het geen risico, maar een zekerheid dat de rente in de komende 30 jaar nog weleens een stuk hoger gaat komen dan nu het geval is.
• Verder zullen er wederom weer veel mensen niet kunnen verhuizen, zoals in de laatste crisis. Zeker met een hogere rente en het beperkte aan hypotheekvormen zal de betaalbaarheid hard achteruit gaan. Dit heeft uiteraard prijsdalingen tot geval en weer een hoop onderwaterhypotheken.
• Nu laait ook de discussie over de HRA weer op. Ik verwacht dat er de komende 2-3 jaar nog niet veel gaat gebeuren met de HRA. Maar wat zou de overheid doen als de rente fors stijgt? De HRA wordt dan een gigantische kostenpost. Het zou me niet verbazen dat precies op een ongunstig moment de HRA versneld afgebouwd gaat worden en nog eens voor een extra klap gaat zorgen. Bij de laatste crisis gebeurde dit ook tijdens een crisis.
Een daling van meer dan 20% lijkt me niet onrealistisch. Zeker niet naar mate de huidige rentestanden en dus de prijsstijging langer aanhoudt. Dit hoeft echt niet van de een op de andere dag te gebeuren en ook niet binnenkort. Het zou prima nog een aantal jaar, misschien zelf 5-8 jaar goed kunnen gaan, maar niet oneindig.
Het lijkt mij verstandig als de overheid de HRA zou beperken, nu het voor de huizenbezitter relatief weinig impact heeft. Bovendien zou het dempend werken op de markt en maakt het de markt sneller gezond. En dat zeg ik als iemand die vrijwel altijd VVD heeft gestemd en ook huizenbezitter is.

Ooit van een hypotheekadviseur gehoord wat het risico is van:quote:Op maandag 23 mei 2016 21:56 schreef OngeschiktX het volgende:
Ik vind het altijd bizar dat hypotheekadviseurs dit nooit doorrekenen. Wat er na je pensioen, bij arbeidsongeschiktheid, etc gebeurt wordt netjes uitgerekend, maar over het "risico" van rentestijging wordt nooit gesproken.
Ben/heb ik beide ook. Helaas is de VVD de partij die in mijn leven voor de meeste belastingverhogingen heeft gezorgd.quote:Op maandag 23 mei 2016 21:56 schreef OngeschiktX het volgende:
En dat zeg ik als iemand die vrijwel altijd VVD heeft gestemd en ook huizenbezitter is.

Eigenlijk bizar: mensen willen zich voor tonnen in de schulden steken om een eigen huis te bemachtigen, maar beschikken amper over een startkapitaaltje ter hoogte van 5% van die schuld. En het alternatief is ook geen doen: huren zodat je kan sparen voor het kapitaal: huren kost netto meer dan de vergelijkbare woning kopen. Waarmee het failliete overheidsbeleid is komen bloot te liggen.quote:Op dinsdag 24 mei 2016 07:57 schreef aapnoodmies het volgende:
Over een paar jaar moet iedereen >10k hebben om een huis te kopen. Veel mensen hebben dat niet liggen dus dat drukt de prijzen nog verder omlaag.

Rabo-bank = Ruk-bank.quote:Op dinsdag 24 mei 2016 08:34 schreef LekkerVerfrissend het volgende:
Vandaag voor het eerst een (vrijblijvend) gesprek bij de Rabobank voor informatie over een eventuele hypotheek.

Brk uitdraai, overzicht eigen middelen?quote:Op dinsdag 24 mei 2016 08:34 schreef LekkerVerfrissend het volgende:
Vandaag voor het eerst een (vrijblijvend) gesprek bij de Rabobank voor informatie over een eventuele hypotheek. Kijken hoeveel ik kan lenen etc.
Zijn er misschien punten waarvan jullie denken die ik niet moet vergeten om te vragen of waar ik op moet letten?
Omdat ik alleenstaand ben hoop ik zo'n 150k- tot 165k te kunnen lenen.
Spullen die ik al heb uitgeprint zijn:
- Werkgevers verklaring.
- Salaris strook (geen vast dienstverband, wel fulltime uren op papier. Contract loopt tot eind 2017)
- Pensioenoverzicht
- Jaaropgave 2015.
Vindt het in ieder geval super spannend het gesprek straks!

Wij hebben twee gesprekken gehad (tweede ook gratis maar wij zaten in een zeer uitzonderlijke situatie) en ik heb goede ervaring. En dat terwijl wij niet gekozen hebben voor de Rabobank omdat heel grof gezegd wij minder konden "lenen" dan elders en de Rabo was ook een stuk duurderquote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |