abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_159358802
Afgelopen vrijdag voor een hypotheekofferte getekend... :) Maar het is nu nog wachten tot ze beginnen met bouwen zodat de hypotheek helemaal rond is zeg maar.

Wat ik mij afvraag.. heb bij de hypotheek een bouwdepot genomen van 10.000 euro, maar tegen de tijd dat ik het nodig zou zijn heb ik al genoeg gespaard dat ik hier geen gebruik van hoef maken. Wat zou verstandiger zijn, gewoon het bouwdepot gebruiken voor het meerwerk of het bouwdepot gebruiken om af te lossen op de hypotheek.

In het geval dat ik het bouwdepot gebruik voor het meerwerk los ik toch anders wel een gelijkwaardig bedrag af...

Het enige voordeel vooralsnog om niet het bouwdepot te gebruiken voor het meerwerk voor mij zou zijn om af te zijn van die bureaucratische rompslomp dat je alles moet gaan verwoorden want daar heb ik echt weinig zin in. :r
pi_159363156
quote:
0s.gif Op zondag 24 januari 2016 16:06 schreef Anton91 het volgende:
Afgelopen vrijdag voor een hypotheekofferte getekend... :) Maar het is nu nog wachten tot ze beginnen met bouwen zodat de hypotheek helemaal rond is zeg maar.

Wat ik mij afvraag.. heb bij de hypotheek een bouwdepot genomen van 10.000 euro, maar tegen de tijd dat ik het nodig zou zijn heb ik al genoeg gespaard dat ik hier geen gebruik van hoef maken. Wat zou verstandiger zijn, gewoon het bouwdepot gebruiken voor het meerwerk of het bouwdepot gebruiken om af te lossen op de hypotheek.

In het geval dat ik het bouwdepot gebruik voor het meerwerk los ik toch anders wel een gelijkwaardig bedrag af...

Het enige voordeel vooralsnog om niet het bouwdepot te gebruiken voor het meerwerk voor mij zou zijn om af te zijn van die bureaucratische rompslomp dat je alles moet gaan verwoorden want daar heb ik echt weinig zin in. :r
Bouwdepot gebruiken als je geld achter de hand wilt houden. Heb je dat niet nodig, dan gewoon bouwdepot gebruiken om je hypotheek mee te verlagen.

Bedenk je wel goed of je geld in de toekomst denkt nodig te hebben. Je zult nooit zo goedkoop (en eenvoudig) aan geld kunnen komen dan vanuit een hypotheek.
  zondag 24 januari 2016 @ 19:27:44 #228
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_159363281
quote:
0s.gif Op zondag 24 januari 2016 19:23 schreef peterselieplukkker het volgende:

[..]

Bouwdepot gebruiken als je geld achter de hand wilt houden. Heb je dat niet nodig, dan gewoon bouwdepot gebruiken om je hypotheek mee te verlagen.

Bedenk je wel goed of je geld in de toekomst denkt nodig te hebben. Je zult nooit zo goedkoop (en eenvoudig) aan geld kunnen komen dan vanuit een hypotheek.
Dit exact.

:)
pi_159363582
quote:
0s.gif Op zondag 24 januari 2016 19:27 schreef Sunri5e het volgende:
Dit exact.
Nou nee. Niet per definitie. De lening gaat een paar keer over de kop in dertig jaar.
Reken het maar eens uit. Het is wel zo dat we het altijd liever lenen dan om geld wat we gewoon hebben ervoor te gebruiken. Dat is dom. Maar de mens werkt niet rationeel wat dat betreft. We betalen graag 3 euro rente om 1 euro terug te kunnen ontvangen. En als we iets moeten investeren van het spaargeld dan vinden we 10.000 euro veel maar als we dat moeten lenen vinden we het peanuts. Terwijl het gewoon om een zelfde bedrag gaat.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_159364502
quote:
0s.gif Op zondag 24 januari 2016 19:38 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Nou nee. Niet per definitie. De lening gaat een paar keer over de kop in dertig jaar.
Reken het maar eens uit. Het is wel zo dat we het altijd liever lenen dan om geld wat we gewoon hebben ervoor te gebruiken. Dat is dom. Maar de mens werkt niet rationeel wat dat betreft. We betalen graag 3 euro rente om 1 euro terug te kunnen ontvangen. En als we iets moeten investeren van het spaargeld dan vinden we 10.000 euro veel maar als we dat moeten lenen vinden we het peanuts. Terwijl het gewoon om een zelfde bedrag gaat.
Met de lagere rente van nu icm de HRA valt dit reuze mee hoor. Gaat niet eens 1x over de kop.
  zondag 24 januari 2016 @ 20:44:05 #231
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_159365429
quote:
0s.gif Op zondag 24 januari 2016 19:38 schreef Bart2002 het volgende:
De lening gaat een paar keer over de kop in dertig jaar.
Ja, bizar is dit.

Pas als je uitrekent hoeveel geld die hypotheek je werkelijk kost, is het schrikbarend. Daarom voelt het voor mij ook goed om af en toe af te lossen. Het tegenargument wat ik dan hoor, is: "Oh dus als ik 1000 euro aflos, dan scheelt dat me nog geen 4 euro". Ze vergeten dat je aan het einde van de rit a) niet alsnog 1000 euro hoeft af te lossen en b) het je bijna 1000 euro aan rente scheelt.

In mijn geval geen luxe, overigens -- ik heb de helft aflossingsvrij.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_159365716
quote:
1s.gif Op zondag 24 januari 2016 20:12 schreef RunnerAdd het volgende:

[..]

Met de lagere rente van nu icm de HRA valt dit reuze mee hoor. Gaat niet eens 1x over de kop.
Ja inderdaad, valt allemaal best wel mee.
Als ik een rente neem van 3.15% (normale rente bij 30 jaar vastzetten) dan is het totale bedrag ongeveer 1,5 keer zoveel als wat je hebt geleend.

https://www.hypotheeklast(...)en/annuiteiten/#calc

Heb zelf alleen wel een hypotheek genomen emt een looptijd van 20 jaar, 10 jaar extra betalen terwijl het niet nodig is vond ik ook onnodig :P
pi_159365719
quote:
1s.gif Op zondag 24 januari 2016 20:12 schreef RunnerAdd het volgende:

[..]

Inderdaad. Inclusief HRA betaal je misschien 140%. Als je de inflatie ook nog meeneemt in je berekening, dan kost wonen je letterlijk helemaal niets, het levert gewoon geld op.

Als je een lening afsluit tegen 2%, betaal je 1% netto rente. Als de huizenprijzen dan 2% stijgen (vorig jaar was het 6%), dan verdien je dus gewoon 1% van je woningwaarde (vermogenstechnisch).
100.000 euro in 2046 is veel minder dan 100.000 euro nu. Je krijgt nu 'dure' 2016 euro's en een groot deel betaal je in goedkope 2026 en verder euro's af!
pi_159366893
Ik zou het voor nu gewoon uit het bouwdepot betalen. Als je een of twee jaar verder bent en het blijkt dat je geen tegenvallers hebt gehad waar je het geld voor nog hebt gehad zou ik het alsnog aflossen. Maar voor nu is een extra buffer achter de hand ook heel verstandig. Zolang het geld tenminste niet in je zak brand 😉
pi_161444820
Kookt de Amsterdamse huizenmarkt over?
http://nos.nl/nieuwsuur/a(...)-amsterdam-vs-twente
pi_161445461
http://www.parool.nl/amst(...)ine-huizen~a4282204/

Mikpunt is de maatregel van minister Stef Blok (Wonen) die het mogelijk maakt om nieuwe, kleine huurwoningen in Amsterdam en Utrecht te exploiteren als dure vrije sectorwoningen.
pi_161446059
quote:
1s.gif Op woensdag 6 januari 2016 12:35 schreef dodoria het volgende:

[..]

Wel als je het wil verkopen! Ik ben niet op zoek naar een nieuw huis om te kopen, maar zou heel blij zijn als ik mijn huis in NL voor 500.000 zou kunnen verkopen! Dat gaat voorlopig niet gebeuren hoor maar met alles boven de 200.000 ergens in de komende 2 jaar zou ik heel blij zijn
Voordeel zou dan wel zijn dat je een nieuwe woning ook goedkoper kunt kopen.
De Tour is net als de gevangenis van Dendermonde, er zijn er 20 ontsnapt en weeral is er geen enkele Belg bij.
pi_161446735
Het stijgen van de prijzen tot het punt dat ze onbetaalbaar zijn geworden wordt 'herstel' genoemd, de media is totaal niet objectief. Het wordt gebracht alsof het iets goeds is. Het zal voor de 1 goed zijn, voor de ander is het niet goed want die kan steeds moeilijker een huis kopen.
pi_161449672
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 14:17 schreef aapnoodmies het volgende:
http://www.parool.nl/amst(...)ine-huizen~a4282204/

Mikpunt is de maatregel van minister Stef Blok (Wonen) die het mogelijk maakt om nieuwe, kleine huurwoningen in Amsterdam en Utrecht te exploiteren als dure vrije sectorwoningen.
Blok beoogt met de maatregel landelijk de achterblijvende bouw van huurwoningen vlot te treken. "Op veel plekken in het land laten ontwikkelaars en bouwbedrijven het nog afweten," aldus zijn woordvoerder. "Het is voor hen vaak niet aantrekkelijk nieuwe appartementen te bouwen, als de huren onder de huurgrens van 710,68 euro blijven. Door huizen met een nieuwe formule boven de huurgrens te trekken wordt het voor veel partijen wel weer aantrekkelijk te bouwen."

Komt deze Blok wel van de planeet Aarde? Zo doorzichtig waar deze vreselijk foute vent mee bezig is. Schaamteloos.
pi_161449692
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 15:13 schreef aapnoodmies het volgende:
Het wordt gebracht alsof het iets goeds is.
Voor hen die hun uitgewoonde jaren 70 krot (destijds aangeschaft voor 50.000 euro) voor de hoofdprijs aan de volgende generaties wil verkopen is dat inderdaad "goed" en "herstel".
pi_161449751
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 17:50 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Voor hen die hun uitgewoonde jaren 70 krot (destijds aangeschaft voor 50.000 euro) voor de hoofdprijs aan de volgende generaties wil verkopen is dat inderdaad "goed" en "herstel".
En deflatie is 'slecht' en moet koste wat het kost voorkomen worden. Het is alleen slecht voor overheden en mensen met schulden. Voor mensen zonder schulden is het juist beter dat geld meer waard wordt/producten goedkoper worden.
pi_161463765
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 14:45 schreef MichelWuyts het volgende:

[..]

Voordeel zou dan wel zijn dat je een nieuwe woning ook goedkoper kunt kopen.
Deze begrijp ik niet helemaal.
pi_161463949
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 17:54 schreef aapnoodmies het volgende:

[..]

En deflatie is 'slecht' en moet koste wat het kost voorkomen worden. Het is alleen slecht voor overheden en mensen met schulden. Voor mensen zonder schulden is het juist beter dat geld meer waard wordt/producten goedkoper worden.
Deflatie zorgt er voor dat de economie tot stilstand komt. Waarom nu geld uitgeven als het morgen goedkoper is en overmorgen is het nog goedkoper. Dat is dus voor niemand fijn
pi_161469806
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 april 2016 09:56 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Deflatie zorgt er voor dat de economie tot stilstand komt. Waarom nu geld uitgeven als het morgen goedkoper is en overmorgen is het nog goedkoper. Dat is dus voor niemand fijn
Ja, dat sprookje maken ze ons altijd wijs, ik denk dat een kleine deflatie weinig effect heeft op de economie en tot stilstand komen geloof ik niets van.
pi_161470011
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 april 2016 16:24 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ja, dat sprookje maken ze ons altijd wijs, ik denk dat een kleine deflatie weinig effect heeft op de economie en tot stilstand komen geloof ik niets van.
Het zijn geen keiharde wetten (want economie) maar ook zeer zeker geen "geloof". Daar heb je niets aan.
pi_161470567
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 april 2016 09:56 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Dat geldt alleen voor grote aankopen zoals een huis. Electronica en olie zijn ook goedkoper geworden, niemand die aankopen heeft uitgesteld. Ik denk dat mensen juist vaker en meer kopen.
pi_161470672
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2016 17:07 schreef aapnoodmies het volgende:

[..]

Dat geldt alleen voor grote aankopen zoals een huis. Electronica en olie zijn ook goedkoper geworden, niemand die aankopen heeft uitgesteld. Ik denk dat mensen juist vaker en meer kopen.
Doe nou niet alsof je er verstand van hebt s.v.p.
Die begrippen zijn geen speelgoed waar je je eigen ding mee kunt doen.
Wat opgebaarde beweerde klopt gewoon.
Je kunt het alleen niet geloven omdat je het nog nooit meegemaakt hebt tijdens je leven.
pi_161472217
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2016 17:07 schreef aapnoodmies het volgende:
Ik vind hier toch wel een kern van waarheid inzitten. We kopen ons het schompes aan elektronica zoals TV's Smartphones, Computers Tablets etc. Terwijl dat een 10 jaar geleden echt niet zo vanzelfsprekend was vanwege de hogere aanschafprijs.

Ik scheur nu ook wat makkelijker naar vakantieadresjes (morgen weer :9 ) want de diesel kost één ¤ de liter. Kan je voor een grijpstuiver een flink eind rijden.

Nee, een beetje deflatie zie ik wel zitten, ook gezien mijn pensioenopbouw (lees: afbraak t.g.v. de zuidelijke landen die een gat in hun hand hebben).
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zaterdag 16 april 2016 @ 18:34:23 #249
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_161472273
En deflatie in de prijs van diensten: Lonen die dalen, is dat ook goed?
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_161472295
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2016 17:13 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Doe nou niet alsof je er verstand van hebt s.v.p.
Die begrippen zijn geen speelgoed waar je je eigen ding mee kunt doen.
Wat opgebaarde beweerde klopt gewoon.
Je kunt het alleen niet geloven omdat je het nog nooit meegemaakt hebt tijdens je leven.
Jij wil zeggen dat mensen wachten met het kopen van een smartphone omdat deze volgend jaar goedkoper is?

Goede argumenten heb je trouwens :O
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')