Niet per se leidend is iets anders dan het tegenovergestelde is waar. Grondstoffen zijn inherent schaars, grond ook, maar de prijs van dit soort producten afdoen als "te hoog" omdat de productie weinig kost, is nogal een fundamentele miskleun.quote:Op zondag 3 januari 2016 12:19 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Hij legt dat net daarvoor uit dat vraag/aanbod niet per definitie leidend is. Zie grond
Hij beweert volgens mij dat de grondprijs afhankelijk is van de hoogte van kredietverlening.quote:Op zondag 3 januari 2016 13:04 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Niet per se leidend is iets anders dan het tegenovergestelde is waar. Grondstoffen zijn inherent schaars, grond ook, maar de prijs van dit soort producten afdoen als "te hoog" omdat de productie weinig kost, is nogal een fundamentele miskleun.
Maar daarbij ga je volledig voorbij aan de mens die 'ergens' wil wonen. Dat is ook wat waard.quote:Op zondag 3 januari 2016 13:32 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Hij beweert volgens mij dat de grondprijs afhankelijk is van de hoogte van kredietverlening.
Wat m.i. een mechanisme is dat niet perse in het voordeel van de woonconsument werkt.
De vraag is dus doorslaggevend bij de bepaling van de prijs van woningen. En de vraag naar woningen is voor het overgrote deel afhankelijk van de bank. Vrijwel niemand koopt een woning met eigen geld. Hoeveel een bank wil uitlenen is dus van cruciaal belang. Als de bank iemand met een inkomen van 20.000 euro tien keer zijn inkomen wil uitlenen, dan heeft deze persoon 200.000 euro te besteden aan een woning. Verandert de bank haar kredietbeleid en kan dezelfde persoon nog maar vier keer zijn inkomen lenen, dan heeft hij of zij nog maar 80.000 euro te besteden.
Door dit soort veranderingen in het kredietbeleid ontstaan bubbels op de woningmarkt. Iedereen heeft een woning nodig. Want zo gauw banken beginnen met het oprekken van hun kredietvoorwaarden - exotische hypotheekvormen als aflossingvrije hypotheken verzinnen; leningen tot 100 procent van de woningwaarde toestaan; tweede inkomens meerekenen bij de hypotheekaanvraag et cetera - stijgen de woningprijzen. Niet omdat er meer behoefte is aan woningen, die behoefte is er altijd wel, maar omdat banken ervoor kunnen zorgen dat kopers meer kunnen bieden op een woning.
quote:Op zondag 3 januari 2016 01:13 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het is dat kleine beetje discipline dat zich al zó snel (binnen 2 jaar) terugbetaalt.
Maar er zijn inderdaad genoeg mensen die deze discipline gewoon niet hebben. Heb hier wel eens een discussie gehad met iemand die liever huurde dan kocht, omdat huren (voor hem) 100 euro goedkoper was per maand (inclusief aflossing!!). YOLO, weet je wel.
Ik dacht het niet hoor.quote:Op zondag 3 januari 2016 13:44 schreef nikao het volgende:
Maar daarbij ga je volledig voorbij aan de mens die 'ergens' wil wonen.
Amsterdam centrum is gewilder dan Amsterdam Zuidoost. De m2 prijs in centrum is vele malen hoger dan in zuidoost. Dat heeft niks met de bank te maken. De bank heeft niet speciale Amsterdam centrum hypotheken.quote:
Mee eens je moet nu je lening echt niet voor 10 jaar vastzetten.quote:Op zaterdag 2 januari 2016 23:31 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het kan gerust nog een keer halveren. Alleen absoluut gezien maakt dat niet zo veel meer uit. Bovendien legt de bank er nog een procent op, dus op de extreem lage rentes maakt het relatief dan ook steeds minder meer uit. Ik zou nu in ieder geval niet wachten als ik een hypotheek moest afsluiten. Ik zou er zelfs voor kiezen om een lange looptijd te nemen. 30 jaar tegen 2,6%? Dat is netto 1,5% of zo. Een droombedrag, dat had niemand ooit gedacht.
Dat betekent dat je 2 ton kunt financieren voor 280 euro per maand... Aflossing kost geen geld, alleen cashflow. Een huis van 2 ton voor 280 euro effectief. Onvoorstelbaar eigenlijk.
Lees het nog maar eens goed en denk er nog maar eens goed over na.quote:Op maandag 4 januari 2016 22:05 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Amsterdam centrum is gewilder dan Amsterdam Zuidoost. De m2 prijs in centrum is vele malen hoger dan in zuidoost. Dat heeft niks met de bank te maken. De bank heeft niet speciale Amsterdam centrum hypotheken.
idd mensen hebben nix geleerd van de afgelopen crisis.quote:Op dinsdag 5 januari 2016 13:28 schreef Anton91 het volgende:
Zag vanochtend op telegraaf.nl een artikeltje over hypotheken, man man man... wat doen die reacties pijn.
http://www.telegraaf.nl/d(...)ale_hypotheek__.html
Ze hebben groot gelijk, goed voorbeeld doet volgen en van lokale overheden tot de rijksoverheid tot de EU en de VS leven ze allemaal de YOLO levensstijl. Dan kun je van burgers moeilijk iets anders verwachten.quote:Op dinsdag 5 januari 2016 13:28 schreef Anton91 het volgende:
Zag vanochtend op telegraaf.nl een artikeltje over hypotheken, man man man... wat doen die reacties pijn.
Maar die YOLO stijl is al heel erg vermindert omdat er tegenwoordig veel strenger naar hypotheken gekeken word en je ook gewoon aflost. Daarnaast kun je ook de persoonlijke situatie niet bekijken van die mensen, misschien wel iemand die net is afgestudeerd heeft en nog onderaan de ladder staat maar wel een beroep uitoefent waar je een hele grote baankans hebt, tsja dan kun je best maximale hypotheek nemen.quote:Op dinsdag 5 januari 2016 18:17 schreef Grems het volgende:
[..]
Ze hebben groot gelijk, goed voorbeeld doet volgen en van lokale overheden tot de rijksoverheid tot de EU en de VS leven ze allemaal de YOLO levensstijl. Dan kun je van burgers moeilijk iets anders verwachten.
vraag me ook af in hoeverre het artikel wel correct de resultaten weergeeft?quote:Op dinsdag 5 januari 2016 13:28 schreef Anton91 het volgende:
Waarom dit helemaal toeschrijven aan ruimere kredietverlening? Dat lijkt me echt onzin.quote:Op dinsdag 5 januari 2016 12:37 schreef Bart2002 het volgende:
Als de prijs in Centrum relatief harder stijgt dan Zuidoost dan is er meer vraag in Centrum maar ook dit komt door ruimere kredietverlening, je krijgt dan een grotere groep die het gewenste bedrag kan lenen.
Precies. En dat ligt dus niet aan de ruimte van de kredietverleningquote:Op dinsdag 5 januari 2016 12:37 schreef Bart2002 het volgende:
Je ziet dat ook in London centrum, erg gewild bij rijke Russen, Chinezen, en Arabieren. Die kunnen en willen meer betalen dan de inlandse concurrentie. Dat drijft de prijzen sky high.
Ja het hele verhaal is inderdaad een beetje vaag, maar ik zag ook allemaal reacties van mensen moeten niet huren en niet kopen want het geld verdwijnt in de zakken van dikke heren en bla bla bla.quote:Op dinsdag 5 januari 2016 20:34 schreef nikao het volgende:
[..]
vraag me ook af in hoeverre het artikel wel correct de resultaten weergeeft?
"De kopers die een maximale hypotheek aandurven doen dat meestal in de veronderstelling dat ze de kosten op de lange termijn kunnen dragen met het huidige inkomen (40%) of in de verwachting dat dit inkomen de komende jaren nog zal stijgen (39%)."
denkt werkelijk maar 40% van de mensen de kosten op lange termijn te kunnen dragen? Dat lijkt me niet kloppen.
die 'of' is hier ook raar. Denken die mensen waarvan het inkomen gaat stijgen dan niet dat ze het op lange termijn kunnen dragen? ;?
Daarnaast inderdaad wel misleidend om niet even te noemen dat een 'maximale hypotheek' tegenwoordig veel lager is dan een tijd terug. Plus het feit dat er verplicht afgelost moet worden maakt dat er wel degelijk al veel is veranderd qua leengedrag en situatie.
ja die reacties zijn om te janken... zelfde niveau als op nujij...quote:Op dinsdag 5 januari 2016 20:47 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Ja het hele verhaal is inderdaad een beetje vaag, maar ik zag ook allemaal reacties van mensen moeten niet huren en niet kopen want het geld verdwijnt in de zakken van dikke heren en bla bla bla.
Waarom max 90%?quote:Op dinsdag 5 januari 2016 21:38 schreef dodoria het volgende:
Conceptueel ben ik een groot voorstander van het afschaffen van de hypotheekrenteaftrek en hypotheken van bijvoorbeeld maximaal 90%. Maar aan de andere kant als huidige huis-bezitter is het in mijn persoonlijke voordeel om de status quo te handhaven, door de korte termijn effecten die zulke veranderingen zouden hebben op de waarde van mijn bezit...
Op de lange termijn verwacht ik niet dat beleidswijzigingen veel invloed hebben op het prijspeil. Dat is ook wat je in andere landen ziet...
Op zich maakt het toch ook niet uit of je huis op papier 300.000 of 500.000 waard is?quote:Op dinsdag 5 januari 2016 21:38 schreef dodoria het volgende:
Conceptueel ben ik een groot voorstander van het afschaffen van de hypotheekrenteaftrek en hypotheken van bijvoorbeeld maximaal 90%. Maar aan de andere kant als huidige huis-bezitter is het in mijn persoonlijke voordeel om de status quo te handhaven, door de korte termijn effecten die zulke veranderingen zouden hebben op de waarde van mijn bezit...
Op de lange termijn verwacht ik niet dat beleidswijzigingen veel invloed hebben op het prijspeil. Dat is ook wat je in andere landen ziet...
'Bijvoorbeeld maximaaal 90%'. Ik heb het dus over maximale LTV percentages onder de 100%.quote:
Wel als je het wil verkopen! Ik ben niet op zoek naar een nieuw huis om te kopen, maar zou heel blij zijn als ik mijn huis in NL voor 500.000 zou kunnen verkopen! Dat gaat voorlopig niet gebeuren hoor maar met alles boven de 200.000 ergens in de komende 2 jaar zou ik heel blij zijnquote:Op dinsdag 5 januari 2016 22:58 schreef LXIV het volgende:
[..]
Op zich maakt het toch ook niet uit of je huis op papier 300.000 of 500.000 waard is?
Ik begrijp dat we in Nederland de maximale hypotheek afbouwen naar 100% van de woningwaarde maar veel lager heeft m.i. weinig toegevoegde waarde behalve dan dat de hypotheeknemer minder risico loopt. Maar eht risico wordt al doorberekend in het rente percentage waarbij het rentepercentage dan weer niet daalt naar gelang er meer afgelost wordt (bijvoorbeeld wanneer je onder de executiewaarde komt of nog meer hebt afgelost).quote:Op woensdag 6 januari 2016 12:32 schreef dodoria het volgende:
[..]
'Bijvoorbeeld maximaaal 90%'. Ik heb het dus over maximale LTV percentages onder de 100%.
Waar ik mijn laatste huis heb gekocht is het maximum bijvoorbeeld 80%.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |