Een basisinkomen zou rond de 1500 a 1600 per persoon moeten bedragen was al berekend. Daarvan is het prima leven hoor? 2 ouders en 2 kids is 4800 netto per maand.quote:Op dinsdag 14 april 2015 19:17 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Omdat dat basisinkomen slechts een basis is en niet een riante uitkering? Zoals het voorgesteld wordt vervangt het vrijwel alle uitkeringen en toeslagen als ik het goed heb. Daar wil je graag nog wat geld bij hebben hoor...
Ik ben veel beter van je gewend. Je moet echt een stapje extra zetten.quote:Op dinsdag 14 april 2015 19:22 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ironisch dat uitgerekend jij een ander uitmaakt voor troll als je argumenten weer eens op zijn.
Die koters brengen hun eigen 1100 of meer mee aan tafel. Daar hoef je je dus geen zorgen om te maken.quote:Op dinsdag 14 april 2015 19:21 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Zeker niet als je daar koters van moet onderhouden, al zal daar wel een uitzondering voor gemaakt worden vermoed ik.... Zelfs zonder koters is het inderdaad geen vetpot, het ligt onder wat je netto overhoudt als je fulltime voor minimumloon zou werken en je krijgt dus geen huurtoeslag en zorgtoeslag meer, wat je momenteel wel krijgt als je 1100 eu per maand als inkomen hebt.
6/10, matige poging om weer eens off-topic te gaan van je. Ontopic maar weer (lees: geen bankstergeneuzel).quote:Op dinsdag 14 april 2015 19:24 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik ben veel beter van je gewend. Je moet echt een stapje extra zetten.
Wel met een partner en 2 kids.quote:Op dinsdag 14 april 2015 19:17 schreef jogy het volgende:
[..]
best makkelijk hoor. Je basis inkomen is ook gegarandeerd als je ernaast een baantje hebt. Dus als je dan een kutbaantje voor een x aantal uur per week erbij neemt is het pure winst. 1100 euro is niet bepaald een vetpot.
Alleen als ze meerderjarig zijn toch? En dan zijn ze waarschijnlijk met 1100 eu in de maand meteen het huis uitquote:Op dinsdag 14 april 2015 19:24 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Die koters brengen hun eigen 1100 of meer mee aan tafel. Daar hoef je je dus geen zorgen om te maken.
Dat maak ik zelf nog wel uit.quote:Op dinsdag 14 april 2015 19:25 schreef Scorpie het volgende:
[..]
6/10, matige poging om weer eens off-topic te gaan van je. Ontopic maar weer (lees: geen bankstergeneuzel).
Een basisinkomen is voor elke inwoner van NL, dus ook kinderen toch? Anders is het geen basisinkomen.quote:Op dinsdag 14 april 2015 19:27 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Alleen als ze meerderjarig zijn toch? En dan zijn ze waarschijnlijk met 1100 eu in de maand meteen het huis uit
Nou nee, dat maken de mods uit technisch gezien.quote:Op dinsdag 14 april 2015 19:28 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat maak ik zelf nog wel uit.
Mijn posts staan er nog steeds.quote:Op dinsdag 14 april 2015 19:29 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Nou nee, dat maken de mods uit technisch gezien.
Dit zal wederom een succes worden. Maar voornamelijk omdat die mensen die wel meedoen een enorm concurrentievoordeel hebben ten opzichte van de mensen in een soortgelijke situatie en niet mee mogen doen.quote:Op dinsdag 14 april 2015 14:42 schreef hb64 het volgende:
Wageningen wil proef met 'gratis geld' voor bijstandsgerechtigden.
De gemeente Wageningen wil vanaf volgend jaar als eerste starten met een 3-jarige proef om langdurige bijstandsgerechtigden maandelijks 1100 euro te geven. Zonder voorwaarden of beperkingen en er is ook geen sollicitatieplicht. Maar de gemeente zal dan ook geen verder financiële ondersteuning meer geven.
Die 1100 euro per maand is het bedrag dat de bijstandsklant de gemeente nu maandelijks kost, hoorde ik op de radio vanochtend.
D'66 is voorstander van deze proef; Opinie: D66 Wageningen wil lokale proef met basisinkomen.
Zondermeer een probleem bij experimenten.quote:Op dinsdag 14 april 2015 19:55 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dit zal wederom een succes worden. Maar voornamelijk omdat die mensen die wel meedoen een enorm concurrentievoordeel hebben ten opzichte van de mensen in een soortgelijke situatie en niet mee mogen doen.
Dan heb je dus geen Tokkies meer.quote:Op dinsdag 14 april 2015 19:30 schreef Fer het volgende:
1500 pp is bullshit. 1100 voor een alleenstaande en 750 voor een samenwonende. Kinderen alleen kinderbijslag. Anders krijg je tokkies met 5 kinderen en 10k per maand.
Dan moet je eerst de bijstand behoorlijk verlagen.quote:Op dinsdag 14 april 2015 20:19 schreef HardMetal het volgende:
Zou het niet verstandiger zijn om te zorgen dat als je uit de soos gaat werken voor het minimum je er financieel NIET op achteruit gaat?
Of net als vroeger niet alles wat wordt bijverdiend in laten leveren.quote:Op dinsdag 14 april 2015 20:24 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dan moet je eerst de bijstand behoorlijk verlagen..
Ja, mensen in de bijstand hebben vaak niet het netwerk om bij te verdienen, volgens mij.quote:Op dinsdag 14 april 2015 20:26 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Of net als vroeger niet alles wat wordt bijverdiend in laten leveren.
Heb je je er wel in verdiept of verzin je deze argumenten?quote:Op dinsdag 14 april 2015 11:33 schreef Homey het volgende:
[..]
Het werkt überhaupt niet op grote schaal vanwege de volgende redenen:
1) Inflatie. Door met gratis geld te strooien wakker je inflatie aan. Er staat immers niet of nauwelijks productie tegenover de basisinkomen, vandaar de term 'gratis geld'.
2) Extreme magneetwerking van kansloze immigranten uit andere landen. Nu al is Nederland een gratis geld paradijs voor Bulgaren, Somaliers, etc. Kan je nagaan hoe erg dat wordt als het basisinkomen wordt ingevoerd.
3) De premisse is dat de overheid moet inkrimpen om het betaalbaar te maken. Maar de overheid zal nooit inkrimpen, sterker nog de overheid wordt elk jaar groter. Dus hoe wil je het basisinkomen financieren?
4) De noodzakelijke prikkel om te werken verdwijnt. Die is nu al laag in uitkeringland, maar die zal dan in z'n geheel verdwijnen. Sterker nog, de mensen die de laagbetaalde 'kutbaantjes' doen, gaan stoppen met werken. Wie gaat dan het impopulaire werk doen? Jij?
Ik snap dat het basisinkomen sterk appelleert aan mensen die een 100% vrijblijvend leventje willen lijden, zonder een baas boven zich, zonder enige verantwoordelijk of verplichtingen, maar het is een totale illusie. Communisme 2.0.
Ik herken mezelf echt niet in de omschrijving: loonslaven en mensen met schulden, depressie en zorgen. En wat zou mensen met een basisinkomen er van weerhouden te grote financiële verplichtingen aan te gaan en zo in de schulden, depressie en zorgen te komen?quote:Op dinsdag 14 april 2015 20:30 schreef High-on-Fire het volgende:
[..]
Heb je je er wel in verdiept of verzin je deze argumenten?
Inflatie? Het geld dat nu omgaat in verstrekken van subsidies, het uwv, bijstandskosten plus alle ambtenaren, regelgeving etc. etc. valt dan weg en staat bijna gelijk aan de kosten voor het basisinkomen.
Daarmee is meteen een inkrimping van de overheid gemoeid.
Mensen met een basisinkomen hebben minder zorgen en meer geld om uit te geven.
Wat weer goed is voor de economie. Er zijn al vaker experimenten mee gedaan en daaruit is gebleken dat er juist meer mensen gingen werken en studeren. Mensen werden gezonder, wat ook weer kosten besparend werkt.
Er zijn nu heel veel vrijwilligers en mensen die mantelzorger zijn.
Daar mag best wat tegenover staan. Het stimuleert juist mensen om te gaan werken omdat je ervoor beloond wordt. En wat is er mis met een vrijblijvend leventje wanneer je met weinig tevreden bent.
Het is een omschakeling in denken. Wil je luxe, zal je er wat voor moeten doen.
De huidige maatschappij is er 1 van loonslaven en mensen met schulden, depressie en zorgen.
Je punt wat betreft een toename van immigratie kan ik in meegaan, dus daar zal goed over nagedacht moeten worden. En misschien bepaalde voorwaarden en/of regels voor bedacht moeten worden.
Maar het basisidee van een basisinkomen heeft zeker potentie.
Mijn ervaring is uit jaren zeventig/tachtig. Grote jeugdwerkeloosheid toen. De bijstand was toen de garantie dat je in ieder geval de week rond kon komen. Via een uitzendburo had je heel vaak een paar dagen (inval)werk. Met die paar dagen ging je van bijstand naar bijna minimum loon in zo'n week. Als je een paar jaar in die situatie bleef hangen ging het evengoed niet lekker maar het was sowieso beter dan helemaal thuis zitten.quote:Op dinsdag 14 april 2015 20:27 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, mensen in de bijstand hebben vaak niet het netwerk om bij te verdienen, volgens mij.
Zou veel problemen oplossen imo.quote:Op dinsdag 14 april 2015 20:37 schreef ikeahotdog het volgende:
ik stem voor. zou het leven een stuk leuker maken.
http://tegenlicht.vpro.nl/afleveringen/2014-2015/gratis-geld.html
zie bovenstaande link voor uitleg
Fijn dat jij je er niet in herkend, maar er zijn steeds meer mensen die moeite hebben om de vaste lasten te betalen, ook veel ouderen hebben het niet makkelijk.quote:Op dinsdag 14 april 2015 20:37 schreef HardMetal het volgende:
[..]
Ik herken mezelf echt niet in de omschrijving: loonslaven en mensen met schulden, depressie en zorgen. En wat zou mensen met een basisinkomen er van weerhouden te grote financiële verplichtingen aan te gaan en zo in de schulden, depressie en zorgen te komen?
Bijstand kon je toen toch mee rondkomen?quote:Op dinsdag 14 april 2015 20:41 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Mijn ervaring is uit jaren zeventig/tachtig. Grote jeugdwerkeloosheid toen. De bijstand was toen de garantie dat je in ieder geval de week rond kon komen. Via een uitzendburo had je heel vaak een paar dagen (inval)werk. Met die paar dagen ging je van bijstand naar bijna minimum loon in zo'n week. Als je een paar jaar in die situatie bleef hangen ging het evengoed niet lekker maar het was sowieso beter dan helemaal thuis zitten.
Nu zou je dus gewoon op bijstand niveau zitten maar heb je wel vervoerskosten en moet je duurdere kleren hebben zonder dat je ook maar een cent meer inkomsten heb.
Dat netwerk was toen dus het uitzendburo. doordat je nu alles moet inleveren denk ik dat die paar dagen baantjes bijna niet meer bestaan.
De dagelijkse boodschappen e.d. wel. Voedselbank bestond niet eens (gelukkig). Maar als je kleding of meubilair/wasmachine of zo nodig had dan ging dat echt niet.quote:
Ja, maar dat geloof ik ook idd. Ook al sinds de jaren 80.quote:Op dinsdag 14 april 2015 21:09 schreef qajariaq het volgende:
[..]
De dagelijkse boodschappen e.d. wel. Voedselbank bestond niet eens (gelukkig). Maar als je kleding of meubilair/wasmachine of zo nodig had dan ging dat echt niet.
Geld te kort kan altijd natuurlijk. Mijn ouders hadden samen anderhalf HBO salaris in een tijd dat de meeste gezinnen slechts één inkomen hadden. Maar ze moesten geld lenen om een VW kever te kunnen kopen....
Ik geloof er heilig in dat als mensen zeker zijn van een basisinkomen -waar je normaal van kunt eten en je huur betalen- dat er dan vanzelf meer rust komt op arbeidsmarkt. Dan komt er veel meer vraag/aanbod van baantjes met leuk werk voor minder salaris. Ook partime en inval werk wordt echt veel aantrekkelijker. Feitelijk een zegen voor de markten die nu erg onder druk staan zoals postbezorging en zorg. De 'kutklussen' gaan dan mogelijk zelfs iets beter betalen en daar is nix mis mee.
Of het juridisch haalbaar is weet ik niet maar ik denk dat het keihard gekoppeld moet zijn aan de Nederlandse nationaliteit hebben en ook in Nederland (of Europa?) wonen. Afgezien van de aanzuigwerking wil je ook niet dat het geld het land uit vlucht richting Bali en omstreken.quote:Op dinsdag 14 april 2015 21:13 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, maar dat geloof ik ook idd. Ook al sinds de jaren 80.
Waar ik alleen een beetje bang voor ben is dat iedere vluchteling in de wereld naar ons land komt. Hoe zie jij dat?
Maar goed, dat is toch wel nog een probleem dus toch.quote:Op dinsdag 14 april 2015 21:16 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Of het juridisch haalbaar is weet ik niet maar ik denk dat het keihard gekoppeld moet zijn aan de Nederlandse nationaliteit hebben en ook in Nederland (of Europa?) wonen. Afgezien van de aanzuigwerking wil je ook niet dat het geld het land uit vlucht richting Bali en omstreken.
Als dat doorgaat dan los ik mijn huis af en kan prima rondkomen van die 2200 euro. Beetje in de boomgaard, het bos, de moestuin en bij de kippen rommelen. Lijkt me wel wat. Zet ik nog zonnepanelen op het dak en dan heb ik al helemaal nauwelijks inkomen nodig.quote:Op dinsdag 14 april 2015 21:26 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Maar goed, dat is toch wel nog een probleem dus toch.
Waar ik wel benieuwd naar ben is, Wageningen begint ermee, wat gaat de regering nu zeggen?
Ik bedoel, slechts in het zweet des aanschijns zult u een normaal leven lijden.
Als je met een gezin zonder te werken 2.200 ¤ ontvangt en je hoeft alleen je vaste lasten ervan af te trekken en je kunt nog bijverdienen, zelfs 1½ modaal is daar jaloers op, hoor.
Gaat dat lukken?
Dat was de titel van een serie artikelen in de Volkskrant indertijd.quote:
Of wat denk je van al die vrouwen die nu een parttime baantje hebben 'voor de leuke dingen'. Dat is de meerderheid der Nederlandse vrouwen die werken. Die verdienen daar ook zoiets van 1100 euro mee, als je de kinderopvang er weer aftrekt. Die krijgen dat nu zomaar.quote:Op dinsdag 14 april 2015 21:26 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Maar goed, dat is toch wel nog een probleem dus toch.
Waar ik wel benieuwd naar ben is, Wageningen begint ermee, wat gaat de regering nu zeggen?
Ik bedoel, slechts in het zweet des aanschijns zult u een normaal leven lijden.
Als je met een gezin zonder te werken 2.200 ¤ ontvangt en je hoeft alleen je vaste lasten ervan af te trekken en je kunt nog bijverdienen, zelfs 1½ modaal is daar jaloers op, hoor.
Gaat dat lukken?
Ja, idd.quote:Op dinsdag 14 april 2015 21:40 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als dat doorgaat dan los ik mijn huis af en kan prima rondkomen van die 2200 euro. Beetje in de boomgaard, het bos, de moestuin en bij de kippen rommelen. Lijkt me wel wat. Zet ik nog zonnepanelen op het dak en dan heb ik al helemaal nauwelijks inkomen nodig.
Jammer alleen dat er meer zo over zullen denken en dat uiteindelijk niks het nog doet.
Klopt. maar dan nogmaals heel ambitieuze jonge mensen krijgen dan zo een baan hè.quote:Op dinsdag 14 april 2015 21:42 schreef LXIV het volgende:
[..]
Of wat denk je van al die vrouwen die nu een parttime baantje hebben 'voor de leuke dingen'. Dat is de meerderheid der Nederlandse vrouwen die werken. Die verdienen daar ook zoiets van 1100 euro mee, als je de kinderopvang er weer aftrekt. Die krijgen dat nu zomaar.
Dan zal je eerst behoorlijk moeten werken om dat huis e.d. af te lossen. De meeste mensen doen daar echt dertig jaar over.quote:Op dinsdag 14 april 2015 21:40 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als dat doorgaat dan los ik mijn huis af en kan prima rondkomen van die 2200 euro. Beetje in de boomgaard, het bos, de moestuin en bij de kippen rommelen. Lijkt me wel wat. Zet ik nog zonnepanelen op het dak en dan heb ik al helemaal nauwelijks inkomen nodig.
Jammer alleen dat er meer zo over zullen denken en dat uiteindelijk niks het nog doet.
Hoe ze het ook gaan doen, ben wel benieuwd toch.quote:Op dinsdag 14 april 2015 21:41 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Dat was de titel van een serie artikelen in de Volkskrant indertijd.
Geen idee hoe Wageningen het gaat invullen. Ik neem aan dat er een gezinsuitkering is en een alleen wonenden uitkering. Bij een experiment op kleine schaal moet je heel anders omgaan met de bijverdiensten dan je landelijk zou kunnen doen. Ik neem aan dat er wel een constructie zal zijn dat je binnen dit (regionale) systeem nooit boven minimumloon komt. Landelijk zou er een grote wijziging in het belastingsysteem nodig zijn. (afschaffen belastingvrije voet en de laagste schijf wat optrekken). denk ik......
Ik denk dat die ambitieuze jonge mannen (dan denk ik aan Jiskefet), gewoon op de bank blijven liggen en nog een biertje opentrekken van die 1100 euro. Haast is niet echt geboden. Als ik op mijn 22-ste in die situatie zou zitten, dan had ik al helemaal geen haast gemaakt! Zeker met 4 man samen in een studentenhok is het gewoon een luxe bestaan (4400 euro, 4 persoonshuishouden!)quote:Op dinsdag 14 april 2015 21:43 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, idd..
Maar er komt dan ook lucht voor heel ambitieuze jonge mensen om veel te verdienen hè.
Gelukkig ben ik de meeste mensen niet.quote:Op dinsdag 14 april 2015 21:45 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Dan zal je eerst behoorlijk moeten werken om dat huis e.d. af te lossen. De meeste mensen doen daar echt dertig jaar over.
Ja, klopt, krijg je heel erg ouderejaars idd.quote:Op dinsdag 14 april 2015 21:46 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik denk dat die ambitieuze jonge mannen (dan denk ik aan Jiskefet), gewoon op de bank blijven liggen en nog een biertje opentrekken van die 1100 euro. Haast is niet echt geboden. Als ik op mijn 22-ste in die situatie zou zitten, dan had ik al helemaal geen haast gemaakt! Zeker met 4 man samen in een studentenhok is het gewoon een luxe bestaan (4400 euro, 4 persoonshuishouden!)
Doordat de eerste schijf meer betaald gaat dus netto het salaris van de eerste verdiener omlaag (man in jouw voorbeeld). De minder verdiende partner heeft dan evengoed weer die prikkel om te gaan werken maar kan ook kiezen om de kinderen of ouders wat meer aandacht te geven.quote:Op dinsdag 14 april 2015 21:42 schreef LXIV het volgende:
[..]
Of wat denk je van al die vrouwen die nu een parttime baantje hebben 'voor de leuke dingen'. Dat is de meerderheid der Nederlandse vrouwen die werken. Die verdienen daar ook zoiets van 1100 euro mee, als je de kinderopvang er weer aftrekt. Die krijgen dat nu zomaar.
Het probleem zal zijn dat heel veel mensen helemaal niet meer gaan werken en gewoon eeuwig vakantie vieren. Zolang het goed gaat. Maar het werk moet wel gebeuren, uiteindelijk.quote:Op dinsdag 14 april 2015 21:49 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Doordat de eerste schijf meer betaald gaat dus netto het salaris van de eerste verdiener omlaag (man in jouw voorbeeld). De minder verdiende partner heeft dan evengoed weer die prikkel om te gaan werken maar kan ook kiezen om de kinderen of ouders wat meer aandacht te geven.
Er wordt dan ook veel werk gedaan dat nu uitgefaseerd wordt, omdat het geen economische waarde vertegenwoordigt.quote:Op dinsdag 14 april 2015 21:49 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Doordat de eerste schijf meer betaald gaat dus netto het salaris van de eerste verdiener omlaag (man in jouw voorbeeld). De minder verdiende partner heeft dan evengoed weer die prikkel om te gaan werken maar kan ook kiezen om de kinderen of ouders wat meer aandacht te geven.
en dat geloof ik dus niet. Om te beginnen zal het geen vetpot zijn om nix bij te verdienen. Nu kiest ook vrijwel niemand bewust voor laagbetaald werk. De meeste mensen willen een groter (koop)huis en een auto voor de deur.quote:Op dinsdag 14 april 2015 21:51 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het probleem zal zijn dat heel veel mensen helemaal niet meer gaan werken en gewoon eeuwig vakantie vieren. Zolang het goed gaat. Maar het werk moet wel gebeuren, uiteindelijk.
Wat gaat er met de VMBO'ers gebeuren, denk je, in de nabije toekomst? Die krijgen nooit een baan. Ja, heel misschien bij jou als kanonnenvlees? Maar wrs ook al niet, want daar hebben ze een MBO4'er of HBO'er voor nodig.quote:Op dinsdag 14 april 2015 21:51 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het probleem zal zijn dat heel veel mensen helemaal niet meer gaan werken en gewoon eeuwig vakantie vieren. Zolang het goed gaat. Maar het werk moet wel gebeuren, uiteindelijk.
Of het wel of geen vetpot is om bij te verdienen hangt heel erg van de persoonlijke omstandigheden af. Mijn vrouw werkt nu 18 uur per week en verdient daar 1200 euro per maand mee. Daar houden we 800 euro van over na kosten kinderopvang (en dan hebben we nog geluk dat we hiervoor geen 2e auto nodig hebben). Dan gaat mijn vrouw er al 50% in inkomen op vooruit, zonder iets te hoeven doen!quote:Op dinsdag 14 april 2015 21:53 schreef qajariaq het volgende:
[..]
en dat geloof ik dus niet. Om te beginnen zal het geen vetpot zijn om nix bij te verdienen. Nu kiest ook vrijwel niemand bewust voor laagbetaald werk. De meeste mensen willen een groter (koop)huis en een auto voor de deur.
Ja werk moet gebeuren maar daar wordt dan nog steeds voor betaald en het merendeel van de mensen wil gewoon iets om handen hebben.
Maar als je dan zo veel verdient kun je nu ook al kiezen om klein te wonen en voor je vijftig bent te rentenieren. Toch zijn er maar echt heel weinig mensen die dat echt doen. Veel verdieners hebben meestal ook ambitie (en geldverzamelwoede).quote:
Aanname eis is basisschool. Dus wat dat betreft opties genoeg.quote:Op dinsdag 14 april 2015 21:57 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Wat gaat er met de VMBO'ers gebeuren, denk je, in de nabije toekomst? Die krijgen nooit een baan. Ja, heel misschien bij jou als kanonnenvlees? Maar wrs ook al niet, want daar hebben ze een MBO4'er of HBO'er voor nodig..
Nou hij werkt bij defensie, daar zijn ze niet zo scheutig met salarissen als in de bankensector. ;-).quote:Op dinsdag 14 april 2015 21:58 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Maar als je dan zo veel verdient kun je nu ook al kiezen om klein te wonen en voor je vijftig bent te rentenieren. Toch zijn er maar echt heel weinig mensen die dat echt doen. Veel verdieners hebben meestal ook ambitie (en geldverzamelwoede).
Ik verdien niet zo veel hoor! Ik kan wel gaan rentenieren als ik zou willen. Maar dan betaal ik dat zelf en teer ik in op mijn vermogen. Dat is toch anders dan gratis geld krijgen van de overheid.quote:Op dinsdag 14 april 2015 21:58 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Maar als je dan zo veel verdient kun je nu ook al kiezen om klein te wonen en voor je vijftig bent te rentenieren. Toch zijn er maar echt heel weinig mensen die dat echt doen. Veel verdieners hebben meestal ook ambitie (en geldverzamelwoede).
Nee. En maar goed ook! Ik klaag niet hoor!quote:Op dinsdag 14 april 2015 22:00 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Nou hij werkt bij defensie, daar zijn ze niet zo scheutig met salarissen als in de bankensector. ;-).
Word je btw niet gek van de salarissen bij defensie, Lodewijk?quote:Op dinsdag 14 april 2015 22:00 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik verdien niet zo veel hoor! Ik kan wel gaan rentenieren als ik zou willen. Maar dan betaal ik dat zelf en teer ik in op mijn vermogen. Dat is toch anders dan gratis geld krijgen van de overheid.
Het is wel weinig hoor, Lodewijk, als je dat vergelijkt met het bedrijfsleven...quote:Op dinsdag 14 april 2015 22:00 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee. En maar goed ook! Ik klaag niet hoor!
Dat is precies wat ik bedoel. Je zou het kunnen maar je doet het niet omdat je toch genoegen er in vindt om zo nu en dan met de collega's iets te presteren en lol te maken.quote:Op dinsdag 14 april 2015 22:00 schreef LXIV het volgende:
Ik kan wel gaan rentenieren als ik zou willen. Maar dan betaal ik dat zelf en teer ik in op mijn vermogen.
Nee, ik maak me daar totaal niet druk om. Ik ga met dienstjaren ieder jaar nog wat omhoog, en dat compenseert de inflatie wel zo ongeveer. Verder doe ik het niet voor het geld, want dan had ik wel een ander beroep gekozen. En ik heb toch zeker geen klagen, vind ik zelf.quote:Op dinsdag 14 april 2015 22:01 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Word je btw niet gek van de salarissen bij defensie, Lodewijk?
Dat klopt. Maar veel mensen hebben toch een baan die ze vooral voor het geld doen en waarbij ze liever thuis blijven. Of iets anders doen onder andere voorwaarden. Ik denk in ieder geval dat er heel veel mensen voor kiezen thuis te zullen blijven. Vooral de huisvrouwen met hun parttime baantjes bij het Kruidvat of de Albert Heijn.quote:Op dinsdag 14 april 2015 22:02 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Dat is precies wat ik bedoel. Je zou het kunnen maar je doet het niet omdat je toch genoegen er in vindt om zo nu en dan met de collega's iets te presteren en lol te maken.
Nou ja, defensie is een behoorlijk bedrijf iig. Jullie hoofd bevelhebber (of hoe noem je hem?) verdient 10 x zoveel als jullie rekruut.quote:Op dinsdag 14 april 2015 22:02 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee, ik maak me daar totaal niet druk om. Ik ga met dienstjaren ieder jaar nog wat omhoog, en dat compenseert de inflatie wel zo ongeveer. Verder doe ik het niet voor het geld, want dan had ik wel een ander beroep gekozen. En ik heb toch zeker geen klagen, vind ik zelf.
We vallen in herhalingen. Dat geloof ik dus niet. Een en ander is ook wel afhankelijk van het welstandsniveau wat je hebt zonder verder inkomen of met één inkomen.quote:Op dinsdag 14 april 2015 22:03 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat klopt. Maar veel mensen hebben toch een baan die ze vooral voor het geld doen en waarbij ze liever thuis blijven. Of iets anders doen onder andere voorwaarden. Ik denk in ieder geval dat er heel veel mensen voor kiezen thuis te zullen blijven. Vooral de huisvrouwen met hun parttime baantjes bij het Kruidvat of de Albert Heijn.
Ja, dat is denk ik een redelijke verhouding.quote:Op dinsdag 14 april 2015 22:05 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Nou ja, defensie is een behoorlijk bedrijf iig. Jullie hoofd bevelhebber (of hoe noem je hem?) verdient 10 x zoveel als jullie rekruut.
In het bedrijfsleven liggen de salarissen echt veel hoger iig.
De huisarts kunnen ze binnen een paar jaar ook automatiseren imo.quote:Op dinsdag 14 april 2015 22:08 schreef qajariaq het volgende:
[..]
We vallen in herhalingen. Dat geloof ik dus niet. Een en ander is ook wel afhankelijk van het welstandsniveau wat je hebt zonder verder inkomen of met één inkomen.
Ook in jouw werk komen er meer drones en minder zandhazen. zelfs vrachtwagenchauffeur (buiten defensie) zie ik binnen tien jaar heel veel geautomatiseerd. De eerste proeven met personenauto lopen al bijna. De stap naar lange afstand vervoer is dan erg klein en erg lonend.
In ieder geval kan het hele proces voor een groot deel digitaal verlopen maar de functie zie ik niet verdwijnen. Het beoordelen of jij bepaalde medicijnen in huis mag hebben....quote:Op dinsdag 14 april 2015 22:10 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
De huisarts kunnen ze binnen een paar jaar ook automatiseren imo.
Als je tegenwoordig naar veel artsen kijkt, die stellen je vragen aan de hand van wat hun computersysteem aangeeft en klikken dan door naar de volgende vraag.quote:Op dinsdag 14 april 2015 22:10 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
De huisarts kunnen ze binnen een paar jaar ook automatiseren imo.
Ja, maar in een banken setting wil hij meer dan een miljoen, en als de boel dan naar de sodemieter draait (wat altijd weer gebeurt), dan wil hij nog een handdruk van een miljoen.quote:Op dinsdag 14 april 2015 22:10 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja, dat is denk ik een redelijke verhouding.
Als je kijkt naar de werkdruk, verantwoordelijkheden en het niveau van zo'n man dan is zo'n salaris zeker terecht. Die geeft toch leiding aan 55.000 man, moet besluiten over leven en dood en hangt rechtstreeks in de publiciteit en onder de politiek. Vergelijk dat met een onbekende bankbeambte, die met z'n 40-urige werkweek in de luwte ongeveer hetzelfde salaris krijgt.
Heeft veel te maken met de aansprakelijkheid. Echter een gebruiksaanwijzing opvolgen en zaken beoordelen moet een huisarts nog veel aan bijdragen.quote:Op dinsdag 14 april 2015 22:13 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als je tegenwoordig naar veel artsen kijkt, die stellen je vragen aan de hand van wat hun computersysteem aangeeft en klikken dan door naar de volgende vraag.
Bij de politie wordt ook niet zo veel betaald hoor! Alleen hebben ze daar misschien meer externe inhuur of zo.quote:Op dinsdag 14 april 2015 22:14 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, maar in een banken setting wil hij meer dan een miljoen, en als de boel dan naar de sodemieter draait (wat altijd weer gebeurt), dan wil hij nog een handdruk van een miljoen.
Ik zeg al, defensie is een "behoorlijk" bedrijf nog.
Politie had ook lui die veel meer verdienden dan wat ze bij defensie verdienden voor niets.
Dan moet je daar gewoon aantrekkelijke verdiensten tegenover stellen.quote:Op dinsdag 14 april 2015 21:51 schreef LXIV het volgende:
[..]
Naïef, naïef. Er zullen best nog mensen zijn die voor een beetje extra geld toch weer de plee gaan schoonmaken, maar er zullen ook een heleboel schoonmakers zijn die er mee gaan stoppen en leuke dingen gaan doen die geen belastinggeld opbrengen om het basisinkomen van zichzelf te betalen. Dus je houdt een kleinere groep schoonmakers over voor hetzelfde werk.quote:Op dinsdag 14 april 2015 21:53 schreef qajariaq het volgende:
[..]
en dat geloof ik dus niet. Om te beginnen zal het geen vetpot zijn om nix bij te verdienen. Nu kiest ook vrijwel niemand bewust voor laagbetaald werk. De meeste mensen willen een groter (koop)huis en een auto voor de deur.
Ja werk moet gebeuren maar daar wordt dan nog steeds voor betaald en het merendeel van de mensen wil gewoon iets om handen hebben.
Ons bedrijfsleven moet echter ook concurrerend blijven tov het buitenland. Als dadelijk de belastingdruk hier hoog is om dat basisinkomen te betalen en werkgevers ook nog meer moeten betalen om te concurreren met dat basisinkomen, dan wordt het wel heel lastig voor ze.quote:Op dinsdag 14 april 2015 22:45 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dan moet je daar gewoon aantrekkelijke verdiensten tegenover stellen.
Voor mensen met een uitkering loont het nu niet om ernaast te gaan werken. Al het geld dat ze er eventueel bij zouden verdienen moeten ze direct inleveren vanwege hun uitkering Als die mensen straks een basisinkomen gaan krijgen, dan gaan ze er flink op achteruit, maar ze mogen dan wel het geld houden dat ze ernaast bij gaan verdienen. Voor hun wordt het dan uiterst aantrekkelijk om ernaast te gaan werken.quote:Op dinsdag 14 april 2015 22:45 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dan moet je daar gewoon aantrekkelijke verdiensten tegenover stellen.
quote:Op dinsdag 14 april 2015 22:52 schreef tfors het volgende:
Naïef, naïef. Er zullen best nog mensen zijn die voor een beetje extra geld toch weer de plee gaan schoonmaken, maar er zullen ook een heleboel schoonmakers zijn die er mee gaan stoppen en leuke dingen gaan doen die geen belastinggeld opbrengen om het basisinkomen van zichzelf te betalen. Dus je houdt een kleinere groep schoonmakers over voor hetzelfde werk.
Ik weet niet hoe het in jouw omgeving werkt maar persoonlijk zie ik alleen maar schoonmaakpersoneel wat Nederlands duidelijk niet als eerste taal heeft. Dus zie ik niet veel wijzigen. Schoonmaak werk heeft nu -naast slecht salaris- ook een lage sociale status.quote:Op dinsdag 14 april 2015 22:52 schreef tfors het volgende:
-Werknemers uit Polen aantrekken die nog wel voor hetzelfde geld plees willen gaan schoonmaken. Dan krijg je dus een situatie met een heleboel Nl'se ex-plee schoonmakers die vakantie zitten te vieren en in plaats daarvan import arbeiders.
Jij gaat nog versteld staan wat er geautomatiseerd kan gaan worden, tuinman, kapster, verzorgster kunnen voor een groot deel binnen 5 jaar geautomatiseerd worden.quote:Op dinsdag 14 april 2015 21:59 schreef LXIV het volgende:
[..]
Aanname eis is basisschool. Dus wat dat betreft opties genoeg.
Er is genoeg VMBO-werk. Wat denk je van die 600.000 Oostblokkers die hier dat soort werk doen? Veel werk zal nooit geautomatiseerd kunnen worden, denk aan politieagenten, tuinmannen, kapsters, bejaardenverzorgers en ga zo maar door. Alleen zeer gestandariseerd productiewerk in fabrieken en zo, maar dat hebben we toch al bijna niet meer.
Proeven lopen al bijna? De eerste zelfrijdende auto's zijn al te koop!quote:Op dinsdag 14 april 2015 22:08 schreef qajariaq het volgende:
[..]
We vallen in herhalingen. Dat geloof ik dus niet. Een en ander is ook wel afhankelijk van het welstandsniveau wat je hebt zonder verder inkomen of met één inkomen.
Ook in jouw werk komen er meer drones en minder zandhazen. zelfs vrachtwagenchauffeur (buiten defensie) zie ik binnen tien jaar heel veel geautomatiseerd. De eerste proeven met personenauto lopen al bijna. De stap naar lange afstand vervoer is dan erg klein en erg lonend.
Dat legacy werk van data inkloppen en dergelijke is hardnekkiger uit te roeien dan je denkt. Ik heb ooit bij een bank gewerkt, gingen ze ook continu nieuwe systemen invoeren die zogenaamd werk bespaarde. In de meeste gevallen leverde het alleen maar meer muis- en toetsenbord werk op.quote:Op woensdag 15 april 2015 09:02 schreef Fer het volgende:
Ik denk dat je het ook anders moet zien. Veel mensen zitten achter computers, relatief eenvoudige repeterende klussen te doen. Ook dat soort werk kan geautomatiseerd worden.
Zaken inboeken, brieven maken, met excel dingen bijhouden. Plannen kannallemaal automatisch. Wat er overblijft zijn de moeilijke klussen en daar worden dan weer HBO mensen op gezet.
Wet van behoud van ellende.quote:Op woensdag 15 april 2015 09:34 schreef Homey het volgende:
[..]
Dat legacy werk van data inkloppen en dergelijke is hardnekkiger uit te roeien dan je denkt. Ik heb ooit bij een bank gewerkt, gingen ze ook continu nieuwe systemen invoeren die zogenaamd werk bespaarde. In de meeste gevallen leverde het alleen maar meer muis- en toetsenbord werk op.
Wat kan wil nog niet zeggen dat het ook gebeurt.
Na ja hangt er ook vanaf hoe pakketten worden geïmplementeerd.quote:Op woensdag 15 april 2015 09:34 schreef Homey het volgende:
[..]
Dat legacy werk van data inkloppen en dergelijke is hardnekkiger uit te roeien dan je denkt. Ik heb ooit bij een bank gewerkt, gingen ze ook continu nieuwe systemen invoeren die zogenaamd werk bespaarde. In de meeste gevallen leverde het alleen maar meer muis- en toetsenbord werk op.
Dat denk ik ook. Het zijn met name de simpele banen die worden geautomatiseerd, denk aan cassiere's of taxichauffeurs.quote:Op woensdag 15 april 2015 09:36 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Wet van behoud van ellende.
Alleen is de ellende nu wel complexer en hoogstwaarschijnlijk met minder mankracht te doen. Wat dus slimmere mensen uitdagingen biedt.
Domme mensen zullen in de toekomst sowieso allemaal in de bijstand of basisinkomen belanden.
Klopt. Ik denk dat de toewijding van management key is. De meeste managers interesseren zich totaal niet voor de back-office.quote:Op woensdag 15 april 2015 09:37 schreef nils7 het volgende:
[..]
Na ja hangt er ook vanaf hoe pakketten worden geïmplementeerd.
Ik werk voor een bedrijf dat logistieke planningen doet voor andere bedrijven, de klant waar ik zit heeft het minder goed voor elkaar en zijn we gegroeid van 15 naar 25 collega's. Maar er zijn klanten bij die het wel goed voor elkaar hebben en daar doet 1 collega in zijn eentje zelfs de planning voor 5 verschillenden klanten/bedrijven.
Ja klopt, het gaat nog lastig. Maar het feit is dat er volop geïnvesteerd wordt en op termijn het echt wel gaat werken.quote:Op woensdag 15 april 2015 09:34 schreef Homey het volgende:
[..]
Het automatiseren van cassières is vooralsnog geen succes. Een Nederlandse supermarkt heeft het geprobeerd maar de meeste klanten kiezen toch voor de cassière om wat voor reden dan ook. Een mooie illustratie dat niet alles wat geautomatiseerd kan worden geautomatiseerd zal worden.quote:Op woensdag 15 april 2015 09:49 schreef Homey het volgende:
[..]
Dat denk ik ook. Het zijn met name de simpele banen die worden geautomatiseerd, denk aan cassiere's of taxichauffeurs.
Ja, er zijn klusjes die je perfect kan automatiseren. Het goedkeuren van een hypotheek kan daar een voorbeeld van zijn als het personeel toch maar een protocol volgt en geen menselijke maat gebruikt (er zijn altijd uitzonderingen die niet onder een protocol vallen). Er zijn ook heel erg veel klusjes die je niet goedkoop kan automatiseren en waarvan het nog lang zal duren voordat dit wel mogelijk gaat zijn. Zie mijn vorige reactie. Ik zie bijvoorbeeld ook nog niet zo snel een computer geniale liedjes componeren, mooie abstracte schilderijen maken of goede romans schrijven of goede films maken. De mens heeft gelukkig wat vaardigheden die niet gemakkelijk te verkrijgen zijn voor een computer. Niet alles is een kwestie van alleen maar rekenen.quote:Op woensdag 15 april 2015 11:32 schreef Fer het volgende:
[..]
Ja klopt, het gaat nog lastig. Maar het feit is dat er volop geïnvesteerd wordt en op termijn het echt wel gaat werken.
Je moet je niet vergissen hoe simpel soms klussen zijn. Goedkeuren van hypotheken wordt ook gedaan door mensen die er geen snars van weten, ze voeren slechts een procedure uit.
Ook nieuwe bedrijven beginnen al veel leaner. De overgebleven baantjes worden ingepikt door afgestudeerden kunstgeschiedenis of antropologie.
Met een basisinkomen kan het minimumloon natuurlijk ook flink omlaag. De meeste mensen vinden contact met andere mensen prima en gaat hen meestal makkelijjker af dan het bedienen van een machine.quote:Op woensdag 15 april 2015 13:09 schreef Fer het volgende:
Toch zie ik op termijn het aandeel van een laag opgeleide, niet creatieve persoon in onze economie echt slinken. Ze zijn gewoon niet nodig om de productie van onze economie mogelijk te maken.
En zoals Weltsmerz terecht opmerkte, als er te weinig fulltime banen zijn, waar een werkgever 2000¤/maand voor wil betalen, moet je er serieus anders over nadenken.
Voor 0,5 (fte) x 1400¤ heeft het weinig zin om nog uit die bijstand te komen.
Ik kan het ff niet meer zo snel vinden, maar ik vond ergens op internet een keer een overzicht van 4 type banen, waarvan 2 op termijn weggeautomatiseerd zullen worden. Niet 100% uiteraard, maar wel voor een groot deel. Dat waren juist de type banen voor mbo en lager. Die gaan het idd erg zwaar krijgen op de arbeidsmarkt, en hangen qua inkomsten net boven een uitkering. Dit zijn juist de mensen die hun beetje spaargeld ook niet kunnen laten groeien door de ultra-lage spaarrentes.quote:Op woensdag 15 april 2015 13:09 schreef Fer het volgende:
Toch zie ik op termijn het aandeel van een laag opgeleide, niet creatieve persoon in onze economie echt slinken. Ze zijn gewoon niet nodig om de productie van onze economie mogelijk te maken.
En zoals Weltsmerz terecht opmerkte, als er te weinig fulltime banen zijn, waar een werkgever 2000¤/maand voor wil betalen, moet je er serieus anders over nadenken.
Voor 0,5 (fte) x 1400¤ heeft het weinig zin om nog uit die bijstand te komen.
Je bedoelt dat ze niet meer solliciteren op de verdwenen banen?quote:Op woensdag 15 april 2015 13:22 schreef Homey het volgende:
[..]
Ik kan het ff niet meer zo snel vinden, maar ik vond ergens op internet een keer een overzicht van 4 type banen, waarvan 2 op termijn weggeautomatiseerd zullen worden. Niet 100% uiteraard, maar wel voor een groot deel. Dat waren juist de type banen voor mbo en lager. Die gaan het idd erg zwaar krijgen op de arbeidsmarkt, en hangen qua inkomsten net boven een uitkering. Dit zijn juist de mensen die hun beetje spaargeld ook niet kunnen laten groeien door de ultra-lage spaarrentes.
Als het basisinkomen wordt ingevoerd zullen zij stoppen met werken.
Mensen gaan op een andere manier werken. Want mensen willen qua werk toch ergens bij horen.quote:Op woensdag 15 april 2015 13:26 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Je bedoelt dat ze niet meer solliciteren op de verdwenen banen?
Als ik naar mijn vriendin kijk kan zij in 2 uur uitgeven wat ze in een maand heeft verdiend, waarom heeft zij 5 dagen de tijd nodig om geld uit te geven. Alsof je met ¤1600,- per maand zoveel over heb om uit te geven.quote:Op woensdag 15 april 2015 13:33 schreef nils7 het volgende:
[..]
Daarnaast kunnen mensen dingen gaan doen die ze willen ipv die ze moeten doen. Het laat ze meer risico nemen want een basis hebben ze toch al binnen.
1600 euro netto in de maand... zou ruim voldoende moeten zijn voor 1 persoon.quote:Op woensdag 15 april 2015 14:22 schreef xzaz het volgende:
[..]
Als ik naar mijn vriendin kijk kan zij in 2 uur uitgeven wat ze in een maand heeft verdiend, waarom heeft zij 5 dagen de tijd nodig om geld uit te geven. Alsof je met ¤1600,- per maand zoveel over heb om uit te geven.
Waarom moet je 5 dagen op kantoor zitten voor iets wat je ook in 1 dag kan doen? Het leven draait niet alleen om geld uitgeven maar je kan het leven ook anders consumeren, in welzijn dus. Ik kom nu aan heel veel hobby's niet toe omdat ik 40 uur werk. Maak daar 20 of 10 van en ik kan heel wat meer nuttige dingen gaan doen.quote:Op woensdag 15 april 2015 14:22 schreef xzaz het volgende:
[..]
Als ik naar mijn vriendin kijk kan zij in 2 uur uitgeven wat ze in een maand heeft verdiend, waarom heeft zij 5 dagen de tijd nodig om geld uit te geven. Alsof je met ¤1600,- per maand zoveel over heb om uit te geven.
Dooddoener natuurlijk.quote:Op woensdag 15 april 2015 20:53 schreef kawotski het volgende:
[..]
Waarom moet je 5 dagen op kantoor zitten voor iets wat je ook in 1 dag kan doen? Het leven draait niet alleen om geld uitgeven maar je kan het leven ook anders consumeren, in welzijn dus. Ik kom nu aan heel veel hobby's niet toe omdat ik 40 uur werk. Maak daar 20 of 10 van en ik kan heel wat meer nuttige dingen gaan doen.
Mwah. Mensen gaan bijvoorbeeld meer vrijwilligerswerk doen of nog een studie volgen. Dat lijkt me een positief gevolg.quote:
Denk je, als ik alleen al zie om me heen hoeveel werkenden hun tijd zitten te verdoen op hun werk en om maar zoveel mogelijk niet op te vallen. Druk druk druk, maar als de dood voor automatisering.. Je kan zeker 50% van alle kantoorbanen miv morgen beeindigen, over de ambtenaren zal ik het dan nog niet eens hebben. Mensen kunnen veel nuttiger dingen gaan doen, het is dat er een hypotheek betaald moet worden anders waren velen allang iets anders gaan doen. Wie anders zegt liegt dat ie barst..quote:
Wat heb je aan vrijwilligerswerk en een studie?quote:Op woensdag 15 april 2015 21:45 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Mwah. Mensen gaan bijvoorbeeld meer vrijwilligerswerk doen of nog een studie volgen. Dat lijkt me een positief gevolg.
Vrijwilligerswerk is dat waar een hoop verenigingen van afhankelijk zijn maar ook bv voor een groot deel de brandweer en de KNRM bijvoorbeeld. Daar hebben we als maatschappij heel erg veel aan.quote:Op donderdag 16 april 2015 10:21 schreef xzaz het volgende:
[..]
Wat heb je aan vrijwilligerswerk en een studie?
Dat een hoop verenigingen afhankelijk zijn van vrijwilligerswerk is geen reden wat de persoon die 2 dagen werkt en 5 dagen vrij is aan vrijwilligerswerk heeft. Waarom zou deze persoon vrijwilligerswerk gaan doen? Als hij al wilt werken kan hij beter een dag extra betaald werken.quote:Op donderdag 16 april 2015 10:50 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Vrijwilligerswerk is dat waar een hoop verenigingen van afhankelijk zijn maar ook bv voor een groot deel de brandweer en de KNRM bijvoorbeeld. Daar hebben we als maatschappij heel erg veel aan.
Ee studie is het vergroten van kennis. In eerste instantie voor de gene die de studie doet maar als die kennis wordt gedeeld of anderszins wordt benut is het ook gunstig voor ons allemaal.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |