Ja bijna. Om precies te zijn hebben de banken eenmalig een half jaar sociaal stelsel gekost. (30 miljard)quote:Op vrijdag 17 juli 2015 10:08 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
De banken hebben meer gekost dan het hele sociale stelsel.
We hebben ook helemaal geen liberalisme.. Net zo goed als dat we geen democratie hebben. Daar gelden namelijk hele andere uitgangspunten. Ik zou het eerder strangle-isme noemen vandaag de dag.quote:Op vrijdag 17 juli 2015 09:52 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Het is hooguit fascisme als je het zo stelt, zeker geen liberalisme.
Nee. Tel daarbij op:quote:Op vrijdag 17 juli 2015 10:56 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Ja bijna. Om precies te zijn hebben de banken eenmalig een half jaar sociaal stelsel gekost. (30 miljard)
- extra ww uitgavenquote:Op zaterdag 18 juli 2015 19:03 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee. Tel daarbij op:
- 90% van het geld voor Griekenland
- Het totale bedrag aan HRA
- Al het door banken geschapen geld
- De QE door de ECB, zo'n 3400 euro per Nederlander
Het idee dat iedereen meer geld krijgt bij een basisinkomen is fout.quote:Op vrijdag 17 juli 2015 08:12 schreef Toeps het volgende:
Weet je wat ik denk dat er gaat gebeuren als er een basisinkomen is? Mijn huurbaas denkt: Mooi, jij kan nu wel meer huur betalen! (Oké, dat werkt bij lopende contracten niet per sé, maar bij elk nieuw contract gaat die prijs de lucht in.) Mijn collega-fotografen denken: Ik heb toch geld, dus ik doe die shoot wel voor 500,- (Terwijl zoiets vroeger 1500,- kostte.) De pretparken denken: Die kaartjes kunnen wel duurder!
Kortom, binnen no-time zijn de verhoudingen volgens mij weer helemaal terug bij af.
Correct.quote:Op zaterdag 18 juli 2015 19:18 schreef TweeGrolsch het volgende:
[..]
Het idee dat iedereen meer geld krijgt bij een basisinkomen is fout.
Het liefst is het budgetneutraal op het niveau van een individu (maar dat zal niet haalbaar zijn).
Maar voor de gemiddelde burger veranderd slecht de structuur van zijn inkomen, niet de hoogte.
Ze kunnen ook minder betalen, omdat de noodzaak iemand genoeg te betalen voor het levensonderhoud verdwijnt.quote:Inflatie effecten zullen er slechts in de zin van dat werkgevers meer loon zullen moeten betalen omdat de noodzaak tot werk gedeeltelijk verdwijnt.
De bonussenquote:Op zaterdag 18 juli 2015 19:14 schreef TweeGrolsch het volgende:
[..]
- extra ww uitgaven
- gedaalde pensioenen
- gebroken benen van mensen die van de trap zijn gevallen in die hoge banktorens.
- extra zorgkosten voor hoge bloeddruk van volkswoede
Wie verzint er nog meer?
Werkgevers zullen iets anders moeten bedenken dan alleen beloning waardoor mensen voor hen willen komen werken. Lijkt me een goede zaak.quote:Op zaterdag 18 juli 2015 19:20 schreef Weltschmerz het volgende:
Ze kunnen ook minder betalen, omdat de noodzaak iemand genoeg te betalen voor het levensonderhoud verdwijnt.
Het is dan ook vooral interessant voor de onderkant van de arbeidsmarkt. Enerzijds om dat daar de loonkosten van de werkgevers veel lager kunnen, anderzijds omdat ze wel moeten zorgen dat hun werknemers het naar de zin hebben. Verder is het natuurlijk extreem goed voor het ondernemersklimaat, voor niet becijferde 'opbrengsten' van zorgverlening, of dat nou gaat om kinderen, ziekte, of ouderen. Burn outs zullen verminderen, sabbaticals zijn niet zo ingewikkeld meer.quote:Op zaterdag 18 juli 2015 19:24 schreef Scrutinizer het volgende:
[..]
Werkgevers zullen iets anders moeten bedenken dan alleen beloning waardoor mensen voor hen willen komen werken. Lijkt me een goede zaak.
Hoezo telt het spekken, verwennen en gewoon gratis geld geven niet mee dan?quote:Op zaterdag 18 juli 2015 19:21 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
De bonussen
De lease auto van de veegjongen
De schoonmakers
We hadden het hier over het redden van de banken.
Omdat het over het bedrag ging dat de banken gered had.quote:Op zaterdag 18 juli 2015 19:42 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Hoezo telt het spekken, verwennen en gewoon gratis geld geven niet mee dan?
Daar heb je op zich gelijk in, maar dat bedrag had je te laag begroot en bij de correctie nam ik de overige cadeautjes ook mee.quote:Op zaterdag 18 juli 2015 20:43 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Omdat het over het bedrag ging dat de banken gered had.
En de kosten van de maatschappij. Ik had het alleen nog maar over de bijzondere financiele inspanningen voor de banken door de overheid. Kosten voor de maatschappij en kosten voor de overheid zijn niet per se dezelfde.quote:Niet wat de banken de maatschappij in totaal kosten. Dan moet je ook de opbrengesten voor de maatschappij weten.
Ik vind het prima. Dan hoeft het basisloon ook niet volledig te (mis)lukken.quote:Op zondag 19 juli 2015 16:46 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik vind de vergelijking met het geld voor de banken wel interessant, omdat die langs verschillende wegen ook wat geld mochten kosten. De rechtvaardiging daarvan zou gelegen zijn in het beter later functioneren van de economie door middel van goede en efficientie kapitaalallocatie. Dat dat niet volledig mislukt is, is een apart probleem waar genoeg topics over zijn.
Daar moest 'volledig mislukt' staan.quote:Op maandag 20 juli 2015 09:58 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik vind het prima. Dan hoeft het basisloon ook niet volledig te (mis)lukken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |