abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_151686802
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 19:17 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Omdat dat basisinkomen slechts een basis is en niet een riante uitkering? Zoals het voorgesteld wordt vervangt het vrijwel alle uitkeringen en toeslagen als ik het goed heb. Daar wil je graag nog wat geld bij hebben hoor...
Een basisinkomen zou rond de 1500 a 1600 per persoon moeten bedragen was al berekend. Daarvan is het prima leven hoor? 2 ouders en 2 kids is 4800 netto per maand.
  dinsdag 14 april 2015 @ 19:24:01 #102
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_151686813
quote:
10s.gif Op dinsdag 14 april 2015 19:22 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Ironisch dat uitgerekend jij een ander uitmaakt voor troll als je argumenten weer eens op zijn.
Ik ben veel beter van je gewend. Je moet echt een stapje extra zetten.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_151686823
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 19:21 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Zeker niet als je daar koters van moet onderhouden, al zal daar wel een uitzondering voor gemaakt worden vermoed ik.... Zelfs zonder koters is het inderdaad geen vetpot, het ligt onder wat je netto overhoudt als je fulltime voor minimumloon zou werken en je krijgt dus geen huurtoeslag en zorgtoeslag meer, wat je momenteel wel krijgt als je 1100 eu per maand als inkomen hebt.
Die koters brengen hun eigen 1100 of meer mee aan tafel. Daar hoef je je dus geen zorgen om te maken.
pi_151686864
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 april 2015 19:24 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ik ben veel beter van je gewend. Je moet echt een stapje extra zetten.
6/10, matige poging om weer eens off-topic te gaan van je. Ontopic maar weer (lees: geen bankstergeneuzel).
pi_151686883
quote:
14s.gif Op dinsdag 14 april 2015 19:17 schreef jogy het volgende:

[..]

best makkelijk hoor. Je basis inkomen is ook gegarandeerd als je ernaast een baantje hebt. Dus als je dan een kutbaantje voor een x aantal uur per week erbij neemt is het pure winst. 1100 euro is niet bepaald een vetpot.
Wel met een partner en 2 kids.
pi_151686964
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 april 2015 19:24 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Die koters brengen hun eigen 1100 of meer mee aan tafel. Daar hoef je je dus geen zorgen om te maken.
Alleen als ze meerderjarig zijn toch? En dan zijn ze waarschijnlijk met 1100 eu in de maand meteen het huis uit :')
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  dinsdag 14 april 2015 @ 19:28:05 #107
pi_151686978
quote:
14s.gif Op dinsdag 14 april 2015 19:25 schreef Scorpie het volgende:

[..]

6/10, matige poging om weer eens off-topic te gaan van je. Ontopic maar weer (lees: geen bankstergeneuzel).
Dat maak ik zelf nog wel uit.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
pi_151687014
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 19:27 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Alleen als ze meerderjarig zijn toch? En dan zijn ze waarschijnlijk met 1100 eu in de maand meteen het huis uit :')
Een basisinkomen is voor elke inwoner van NL, dus ook kinderen toch? Anders is het geen basisinkomen.
pi_151687040
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 april 2015 19:28 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dat maak ik zelf nog wel uit.
Nou nee, dat maken de mods uit technisch gezien.
pi_151687048
Maar al was het basisinkomen 3000 eu in de maand, dan nog werd dat 'kutwerk' gedaan hoor... Zoals ik al zei: daar zorgt de markt wel voor.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_151687069
1500 pp is bullshit. 1100 voor een alleenstaande en 750 voor een samenwonende. Kinderen alleen kinderbijslag. Anders krijg je tokkies met 5 kinderen en 10k per maand.
.
  dinsdag 14 april 2015 @ 19:33:00 #112
pi_151687186
quote:
10s.gif Op dinsdag 14 april 2015 19:29 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Nou nee, dat maken de mods uit technisch gezien.
Mijn posts staan er nog steeds.
pi_151688009
Het basisinkomen is voor personen vanaf 18 jaar, niet voor kinderen.
Het idee is dat dan alle andere toeslagen vervallen dus ook de kinderbijslag.
De experimenten die ze doen is op basis van 1000 euro p.p.
  dinsdag 14 april 2015 @ 19:55:58 #114
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_151688198
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 14:42 schreef hb64 het volgende:
Wageningen wil proef met 'gratis geld' voor bijstandsgerechtigden.

De gemeente Wageningen wil vanaf volgend jaar als eerste starten met een 3-jarige proef om langdurige bijstandsgerechtigden maandelijks 1100 euro te geven. Zonder voorwaarden of beperkingen en er is ook geen sollicitatieplicht. Maar de gemeente zal dan ook geen verder financiële ondersteuning meer geven.

Die 1100 euro per maand is het bedrag dat de bijstandsklant de gemeente nu maandelijks kost, hoorde ik op de radio vanochtend.

D'66 is voorstander van deze proef; Opinie: D66 Wageningen wil lokale proef met basisinkomen.
Dit zal wederom een succes worden. Maar voornamelijk omdat die mensen die wel meedoen een enorm concurrentievoordeel hebben ten opzichte van de mensen in een soortgelijke situatie en niet mee mogen doen.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_151688566
quote:
2s.gif Op dinsdag 14 april 2015 19:55 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Dit zal wederom een succes worden. Maar voornamelijk omdat die mensen die wel meedoen een enorm concurrentievoordeel hebben ten opzichte van de mensen in een soortgelijke situatie en niet mee mogen doen.
Zondermeer een probleem bij experimenten.

In feite is er een grote fout gemaakt doordat opeens bijstandtrekkers elke extra gulden/euro moeten inleveren. Eerder mocht je een kwart van je verdiensten zelf houden tot maximaal minimumloon. Toen was er dus een grote prikkel om wel wat te verdienen. Nu is de prikkel uitsluitend om een volle baan te vinden of zwart bij te verdienen.
pi_151688777
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 19:30 schreef Fer het volgende:
1500 pp is bullshit. 1100 voor een alleenstaande en 750 voor een samenwonende. Kinderen alleen kinderbijslag. Anders krijg je tokkies met 5 kinderen en 10k per maand.
Dan heb je dus geen Tokkies meer.
I´m back.
pi_151689289
Zou het niet verstandiger zijn om te zorgen dat als je uit de soos gaat werken voor het minimum je er financieel NIET op achteruit gaat?
60 HRC
pi_151689400
Duh Cyprus heeft al een basisinkomen?
http://www.gewoon-nieuws.(...)een-in/#.VS1awKqp61s
I´m back.
pi_151689437
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 20:19 schreef HardMetal het volgende:
Zou het niet verstandiger zijn om te zorgen dat als je uit de soos gaat werken voor het minimum je er financieel NIET op achteruit gaat?
Dan moet je eerst de bijstand behoorlijk verlagen. :D.
I´m back.
pi_151689517
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 20:24 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Dan moet je eerst de bijstand behoorlijk verlagen. :D.
Of net als vroeger niet alles wat wordt bijverdiend in laten leveren.
pi_151689543
Ik ben toch wel verrast in Canada lopen ook experimenten, hoe het in Cyprus zit vraag ik me af, zou in juli 2014 in zijn gegaan... Waarom horen we daar niets van via onze media?
Hoeveel gemeenten in NL experimenteren hier nu mee?
Hoe zit het met Zwitserland, die er een referendum over hield?
I´m back.
pi_151689575
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 20:26 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Of net als vroeger niet alles wat wordt bijverdiend in laten leveren.
Ja, mensen in de bijstand hebben vaak niet het netwerk om bij te verdienen, volgens mij.
I´m back.
pi_151689665
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 11:33 schreef Homey het volgende:

[..]

Het werkt überhaupt niet op grote schaal vanwege de volgende redenen:

1) Inflatie. Door met gratis geld te strooien wakker je inflatie aan. Er staat immers niet of nauwelijks productie tegenover de basisinkomen, vandaar de term 'gratis geld'.
2) Extreme magneetwerking van kansloze immigranten uit andere landen. Nu al is Nederland een gratis geld paradijs voor Bulgaren, Somaliers, etc. Kan je nagaan hoe erg dat wordt als het basisinkomen wordt ingevoerd.
3) De premisse is dat de overheid moet inkrimpen om het betaalbaar te maken. Maar de overheid zal nooit inkrimpen, sterker nog de overheid wordt elk jaar groter. Dus hoe wil je het basisinkomen financieren?
4) De noodzakelijke prikkel om te werken verdwijnt. Die is nu al laag in uitkeringland, maar die zal dan in z'n geheel verdwijnen. Sterker nog, de mensen die de laagbetaalde 'kutbaantjes' doen, gaan stoppen met werken. Wie gaat dan het impopulaire werk doen? Jij?

Ik snap dat het basisinkomen sterk appelleert aan mensen die een 100% vrijblijvend leventje willen lijden, zonder een baas boven zich, zonder enige verantwoordelijk of verplichtingen, maar het is een totale illusie. Communisme 2.0.
Heb je je er wel in verdiept of verzin je deze argumenten?
Inflatie? Het geld dat nu omgaat in verstrekken van subsidies, het uwv, bijstandskosten plus alle ambtenaren, regelgeving etc. etc. valt dan weg en staat bijna gelijk aan de kosten voor het basisinkomen.
Daarmee is meteen een inkrimping van de overheid gemoeid.
Mensen met een basisinkomen hebben minder zorgen en meer geld om uit te geven.
Wat weer goed is voor de economie. Er zijn al vaker experimenten mee gedaan en daaruit is gebleken dat er juist meer mensen gingen werken en studeren. Mensen werden gezonder, wat ook weer kosten besparend werkt.
Er zijn nu heel veel vrijwilligers en mensen die mantelzorger zijn.
Daar mag best wat tegenover staan. Het stimuleert juist mensen om te gaan werken omdat je ervoor beloond wordt. En wat is er mis met een vrijblijvend leventje wanneer je met weinig tevreden bent.
Het is een omschakeling in denken. Wil je luxe, zal je er wat voor moeten doen.
De huidige maatschappij is er 1 van loonslaven en mensen met schulden, depressie en zorgen.
Je punt wat betreft een toename van immigratie kan ik in meegaan, dus daar zal goed over nagedacht moeten worden. En misschien bepaalde voorwaarden en/of regels voor bedacht moeten worden.
Maar het basisidee van een basisinkomen heeft zeker potentie.
pi_151689971
quote:
99s.gif Op dinsdag 14 april 2015 20:30 schreef High-on-Fire het volgende:

[..]

Heb je je er wel in verdiept of verzin je deze argumenten?
Inflatie? Het geld dat nu omgaat in verstrekken van subsidies, het uwv, bijstandskosten plus alle ambtenaren, regelgeving etc. etc. valt dan weg en staat bijna gelijk aan de kosten voor het basisinkomen.
Daarmee is meteen een inkrimping van de overheid gemoeid.
Mensen met een basisinkomen hebben minder zorgen en meer geld om uit te geven.
Wat weer goed is voor de economie. Er zijn al vaker experimenten mee gedaan en daaruit is gebleken dat er juist meer mensen gingen werken en studeren. Mensen werden gezonder, wat ook weer kosten besparend werkt.
Er zijn nu heel veel vrijwilligers en mensen die mantelzorger zijn.
Daar mag best wat tegenover staan. Het stimuleert juist mensen om te gaan werken omdat je ervoor beloond wordt. En wat is er mis met een vrijblijvend leventje wanneer je met weinig tevreden bent.
Het is een omschakeling in denken. Wil je luxe, zal je er wat voor moeten doen.
De huidige maatschappij is er 1 van loonslaven en mensen met schulden, depressie en zorgen.
Je punt wat betreft een toename van immigratie kan ik in meegaan, dus daar zal goed over nagedacht moeten worden. En misschien bepaalde voorwaarden en/of regels voor bedacht moeten worden.
Maar het basisidee van een basisinkomen heeft zeker potentie.
Ik herken mezelf echt niet in de omschrijving: loonslaven en mensen met schulden, depressie en zorgen. En wat zou mensen met een basisinkomen er van weerhouden te grote financiële verplichtingen aan te gaan en zo in de schulden, depressie en zorgen te komen?
60 HRC
  dinsdag 14 april 2015 @ 20:37:42 #125
428714 ikeahotdog
Nu ook op Blueray en dvd
pi_151689991
ik stem voor. zou het leven een stuk leuker maken.

http://tegenlicht.vpro.nl/afleveringen/2014-2015/gratis-geld.html

zie bovenstaande link voor uitleg
Aids is een keuze
pi_151690135
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 20:27 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, mensen in de bijstand hebben vaak niet het netwerk om bij te verdienen, volgens mij.
Mijn ervaring is uit jaren zeventig/tachtig. Grote jeugdwerkeloosheid toen. De bijstand was toen de garantie dat je in ieder geval de week rond kon komen. Via een uitzendburo had je heel vaak een paar dagen (inval)werk. Met die paar dagen ging je van bijstand naar bijna minimum loon in zo'n week. Als je een paar jaar in die situatie bleef hangen ging het evengoed niet lekker maar het was sowieso beter dan helemaal thuis zitten.

Nu zou je dus gewoon op bijstand niveau zitten maar heb je wel vervoerskosten en moet je duurdere kleren hebben zonder dat je ook maar een cent meer inkomsten heb.

Dat netwerk was toen dus het uitzendburo. doordat je nu alles moet inleveren denk ik dat die paar dagen baantjes bijna niet meer bestaan.
pi_151690302
quote:
10s.gif Op dinsdag 14 april 2015 20:37 schreef ikeahotdog het volgende:
ik stem voor. zou het leven een stuk leuker maken.

http://tegenlicht.vpro.nl/afleveringen/2014-2015/gratis-geld.html

zie bovenstaande link voor uitleg
Zou veel problemen oplossen imo.
I´m back.
pi_151690460
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 20:37 schreef HardMetal het volgende:

[..]

Ik herken mezelf echt niet in de omschrijving: loonslaven en mensen met schulden, depressie en zorgen. En wat zou mensen met een basisinkomen er van weerhouden te grote financiële verplichtingen aan te gaan en zo in de schulden, depressie en zorgen te komen?
Fijn dat jij je er niet in herkend, maar er zijn steeds meer mensen die moeite hebben om de vaste lasten te betalen, ook veel ouderen hebben het niet makkelijk.
Niets weerhoud mensen er van om alsnog op te grote voet te gaan leven natuurlijk.
Het is ook een basisinkomen om in de basisbehoeften te voorzien.
Als je daarmee een dikke BMW gaat kopen moet je natuurlijk niet gaan janken als je in financiële nood komt.
pi_151690687
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 20:41 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Mijn ervaring is uit jaren zeventig/tachtig. Grote jeugdwerkeloosheid toen. De bijstand was toen de garantie dat je in ieder geval de week rond kon komen. Via een uitzendburo had je heel vaak een paar dagen (inval)werk. Met die paar dagen ging je van bijstand naar bijna minimum loon in zo'n week. Als je een paar jaar in die situatie bleef hangen ging het evengoed niet lekker maar het was sowieso beter dan helemaal thuis zitten.

Nu zou je dus gewoon op bijstand niveau zitten maar heb je wel vervoerskosten en moet je duurdere kleren hebben zonder dat je ook maar een cent meer inkomsten heb.

Dat netwerk was toen dus het uitzendburo. doordat je nu alles moet inleveren denk ik dat die paar dagen baantjes bijna niet meer bestaan.
Bijstand kon je toen toch mee rondkomen?
Ik heb het toen ook 3 maanden gehad. Toen had ik een baan, gaf het op, lieten ze dat nog 3 maanden doorlopen, heb het steeds teruggestort ook. :').
Had ik het niet gedaan wrs was er nog geen man overboord... Asd.
I´m back.
pi_151691363
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 20:53 schreef Ryan3 het volgende:
Bijstand kon je toen toch mee rondkomen?

De dagelijkse boodschappen e.d. wel. Voedselbank bestond niet eens (gelukkig). Maar als je kleding of meubilair/wasmachine of zo nodig had dan ging dat echt niet.

Geld te kort kan altijd natuurlijk. Mijn ouders hadden samen anderhalf HBO salaris in een tijd dat de meeste gezinnen slechts één inkomen hadden. Maar ze moesten geld lenen om een VW kever te kunnen kopen....

Ik geloof er heilig in dat als mensen zeker zijn van een basisinkomen -waar je normaal van kunt eten en je huur betalen- dat er dan vanzelf meer rust komt op arbeidsmarkt. Dan komt er veel meer vraag/aanbod van baantjes met leuk werk voor minder salaris. Ook partime en inval werk wordt echt veel aantrekkelijker. Feitelijk een zegen voor de markten die nu erg onder druk staan zoals postbezorging en zorg. De 'kutklussen' gaan dan mogelijk zelfs iets beter betalen en daar is nix mis mee.
pi_151691539
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 21:09 schreef qajariaq het volgende:

[..]

De dagelijkse boodschappen e.d. wel. Voedselbank bestond niet eens (gelukkig). Maar als je kleding of meubilair/wasmachine of zo nodig had dan ging dat echt niet.

Geld te kort kan altijd natuurlijk. Mijn ouders hadden samen anderhalf HBO salaris in een tijd dat de meeste gezinnen slechts één inkomen hadden. Maar ze moesten geld lenen om een VW kever te kunnen kopen....

Ik geloof er heilig in dat als mensen zeker zijn van een basisinkomen -waar je normaal van kunt eten en je huur betalen- dat er dan vanzelf meer rust komt op arbeidsmarkt. Dan komt er veel meer vraag/aanbod van baantjes met leuk werk voor minder salaris. Ook partime en inval werk wordt echt veel aantrekkelijker. Feitelijk een zegen voor de markten die nu erg onder druk staan zoals postbezorging en zorg. De 'kutklussen' gaan dan mogelijk zelfs iets beter betalen en daar is nix mis mee.
Ja, maar dat geloof ik ook idd. Ook al sinds de jaren 80.
Waar ik alleen een beetje bang voor ben is dat iedere vluchteling in de wereld naar ons land komt. Hoe zie jij dat?
Overigens ga ik in onze gemeente toch eens als eerste de burgemeester contacteren, want blijkbaar gaat dit allemaal van onderop in ons land...
I´m back.
pi_151691691
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 21:13 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, maar dat geloof ik ook idd. Ook al sinds de jaren 80.
Waar ik alleen een beetje bang voor ben is dat iedere vluchteling in de wereld naar ons land komt. Hoe zie jij dat?
Of het juridisch haalbaar is weet ik niet maar ik denk dat het keihard gekoppeld moet zijn aan de Nederlandse nationaliteit hebben en ook in Nederland (of Europa?) wonen. Afgezien van de aanzuigwerking wil je ook niet dat het geld het land uit vlucht richting Bali en omstreken.
pi_151692102
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 21:16 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Of het juridisch haalbaar is weet ik niet maar ik denk dat het keihard gekoppeld moet zijn aan de Nederlandse nationaliteit hebben en ook in Nederland (of Europa?) wonen. Afgezien van de aanzuigwerking wil je ook niet dat het geld het land uit vlucht richting Bali en omstreken.
Maar goed, dat is toch wel nog een probleem dus toch.
Waar ik wel benieuwd naar ben is, Wageningen begint ermee, wat gaat de regering nu zeggen?
Ik bedoel, slechts in het zweet des aanschijns zult u een normaal leven lijden.
Als je met een gezin zonder te werken 2.200 ¤ ontvangt en je hoeft alleen je vaste lasten ervan af te trekken en je kunt nog bijverdienen, zelfs 1½ modaal is daar jaloers op, hoor.
Gaat dat lukken?
I´m back.
  dinsdag 14 april 2015 @ 21:40:04 #134
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_151692747
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 21:26 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Waar ik wel benieuwd naar ben is, Wageningen begint ermee, wat gaat de regering nu zeggen?
Als je met een gezin zonder te werken 2.200 ¤ ontvangt en je hoeft alleen je vaste lasten ervan af te trekken en je kunt nog bijverdienen, zelfs 1½ modaal is daar jaloers op, hoor.
Gaat dat lukken?
Als dat doorgaat dan los ik mijn huis af en kan prima rondkomen van die 2200 euro. Beetje in de boomgaard, het bos, de moestuin en bij de kippen rommelen. Lijkt me wel wat. Zet ik nog zonnepanelen op het dak en dan heb ik al helemaal nauwelijks inkomen nodig.

Jammer alleen dat er meer zo over zullen denken en dat uiteindelijk niks het nog doet.
The End Times are wild
pi_151692828
quote:
in het zweet des aanschijns
Dat was de titel van een serie artikelen in de Volkskrant indertijd.

Geen idee hoe Wageningen het gaat invullen. Ik neem aan dat er een gezinsuitkering is en een alleen wonenden uitkering. Bij een experiment op kleine schaal moet je heel anders omgaan met de bijverdiensten dan je landelijk zou kunnen doen. Ik neem aan dat er wel een constructie zal zijn dat je binnen dit (regionale) systeem nooit boven minimumloon komt. Landelijk zou er een grote wijziging in het belastingsysteem nodig zijn. (afschaffen belastingvrije voet en de laagste schijf wat optrekken). denk ik......
  dinsdag 14 april 2015 @ 21:42:00 #136
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_151692835
quote:

[..]

Gaat dat lukken?
Of wat denk je van al die vrouwen die nu een parttime baantje hebben 'voor de leuke dingen'. Dat is de meerderheid der Nederlandse vrouwen die werken. Die verdienen daar ook zoiets van 1100 euro mee, als je de kinderopvang er weer aftrekt. Die krijgen dat nu zomaar.
The End Times are wild
pi_151692883
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 21:40 schreef LXIV het volgende:

[..]

Als dat doorgaat dan los ik mijn huis af en kan prima rondkomen van die 2200 euro. Beetje in de boomgaard, het bos, de moestuin en bij de kippen rommelen. Lijkt me wel wat. Zet ik nog zonnepanelen op het dak en dan heb ik al helemaal nauwelijks inkomen nodig.

Jammer alleen dat er meer zo over zullen denken en dat uiteindelijk niks het nog doet.
Ja, idd. :D.
Maar er komt dan ook lucht voor heel ambitieuze jonge mensen om veel te verdienen hè.
I´m back.
pi_151692942
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 21:42 schreef LXIV het volgende:

[..]

Of wat denk je van al die vrouwen die nu een parttime baantje hebben 'voor de leuke dingen'. Dat is de meerderheid der Nederlandse vrouwen die werken. Die verdienen daar ook zoiets van 1100 euro mee, als je de kinderopvang er weer aftrekt. Die krijgen dat nu zomaar.
Klopt. maar dan nogmaals heel ambitieuze jonge mensen krijgen dan zo een baan hè. ;).
I´m back.
pi_151692983
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 21:40 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dan zal je eerst behoorlijk moeten werken om dat huis e.d. af te lossen. De meeste mensen doen daar echt dertig jaar over.
pi_151693001
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 21:41 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Dat was de titel van een serie artikelen in de Volkskrant indertijd.

Geen idee hoe Wageningen het gaat invullen. Ik neem aan dat er een gezinsuitkering is en een alleen wonenden uitkering. Bij een experiment op kleine schaal moet je heel anders omgaan met de bijverdiensten dan je landelijk zou kunnen doen. Ik neem aan dat er wel een constructie zal zijn dat je binnen dit (regionale) systeem nooit boven minimumloon komt. Landelijk zou er een grote wijziging in het belastingsysteem nodig zijn. (afschaffen belastingvrije voet en de laagste schijf wat optrekken). denk ik......
Hoe ze het ook gaan doen, ben wel benieuwd toch.
I´m back.
  dinsdag 14 april 2015 @ 21:46:35 #141
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_151693049
quote:
10s.gif Op dinsdag 14 april 2015 21:43 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, idd. :D.
Maar er komt dan ook lucht voor heel ambitieuze jonge mensen om veel te verdienen hè.
Ik denk dat die ambitieuze jonge mannen (dan denk ik aan Jiskefet), gewoon op de bank blijven liggen en nog een biertje opentrekken van die 1100 euro. Haast is niet echt geboden. Als ik op mijn 22-ste in die situatie zou zitten, dan had ik al helemaal geen haast gemaakt! Zeker met 4 man samen in een studentenhok is het gewoon een luxe bestaan (4400 euro, 4 persoonshuishouden!)
The End Times are wild
  dinsdag 14 april 2015 @ 21:46:54 #142
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_151693064
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 21:45 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Dan zal je eerst behoorlijk moeten werken om dat huis e.d. af te lossen. De meeste mensen doen daar echt dertig jaar over.
Gelukkig ben ik de meeste mensen niet.
The End Times are wild
pi_151693183
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 21:46 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik denk dat die ambitieuze jonge mannen (dan denk ik aan Jiskefet), gewoon op de bank blijven liggen en nog een biertje opentrekken van die 1100 euro. Haast is niet echt geboden. Als ik op mijn 22-ste in die situatie zou zitten, dan had ik al helemaal geen haast gemaakt! Zeker met 4 man samen in een studentenhok is het gewoon een luxe bestaan (4400 euro, 4 persoonshuishouden!)
Ja, klopt, krijg je heel erg ouderejaars idd.
Hé, maar het was wel heel gezellig allemaal hè, en we deden niemand kwaad, zelfs het CvB niet.
I´m back.
pi_151693187
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 21:42 schreef LXIV het volgende:

[..]

Doordat de eerste schijf meer betaald gaat dus netto het salaris van de eerste verdiener omlaag (man in jouw voorbeeld). De minder verdiende partner heeft dan evengoed weer die prikkel om te gaan werken maar kan ook kiezen om de kinderen of ouders wat meer aandacht te geven.
  dinsdag 14 april 2015 @ 21:51:06 #145
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_151693288
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 21:49 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Doordat de eerste schijf meer betaald gaat dus netto het salaris van de eerste verdiener omlaag (man in jouw voorbeeld). De minder verdiende partner heeft dan evengoed weer die prikkel om te gaan werken maar kan ook kiezen om de kinderen of ouders wat meer aandacht te geven.
Het probleem zal zijn dat heel veel mensen helemaal niet meer gaan werken en gewoon eeuwig vakantie vieren. Zolang het goed gaat. Maar het werk moet wel gebeuren, uiteindelijk.
The End Times are wild
pi_151693342
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 21:49 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Er wordt dan ook veel werk gedaan dat nu uitgefaseerd wordt, omdat het geen economische waarde vertegenwoordigt.
Ik ben er wel voorstander van, ben ook benieuwd hoe dat gaat aflopen in Wageningen.
Zal wel veel dirt gespuid worden wrs.
I´m back.
pi_151693421
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 21:51 schreef LXIV het volgende:

[..]

Het probleem zal zijn dat heel veel mensen helemaal niet meer gaan werken en gewoon eeuwig vakantie vieren. Zolang het goed gaat. Maar het werk moet wel gebeuren, uiteindelijk.
en dat geloof ik dus niet. Om te beginnen zal het geen vetpot zijn om nix bij te verdienen. Nu kiest ook vrijwel niemand bewust voor laagbetaald werk. De meeste mensen willen een groter (koop)huis en een auto voor de deur.

Ja werk moet gebeuren maar daar wordt dan nog steeds voor betaald en het merendeel van de mensen wil gewoon iets om handen hebben.
pi_151693595
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 21:51 schreef LXIV het volgende:

[..]

Wat gaat er met de VMBO'ers gebeuren, denk je, in de nabije toekomst? Die krijgen nooit een baan. Ja, heel misschien bij jou als kanonnenvlees? Maar wrs ook al niet, want daar hebben ze een MBO4'er of HBO'er voor nodig. :').
I´m back.
  dinsdag 14 april 2015 @ 21:58:00 #149
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_151693629
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 21:53 schreef qajariaq het volgende:

[..]

en dat geloof ik dus niet. Om te beginnen zal het geen vetpot zijn om nix bij te verdienen. Nu kiest ook vrijwel niemand bewust voor laagbetaald werk. De meeste mensen willen een groter (koop)huis en een auto voor de deur.

Ja werk moet gebeuren maar daar wordt dan nog steeds voor betaald en het merendeel van de mensen wil gewoon iets om handen hebben.
Of het wel of geen vetpot is om bij te verdienen hangt heel erg van de persoonlijke omstandigheden af. Mijn vrouw werkt nu 18 uur per week en verdient daar 1200 euro per maand mee. Daar houden we 800 euro van over na kosten kinderopvang (en dan hebben we nog geluk dat we hiervoor geen 2e auto nodig hebben). Dan gaat mijn vrouw er al 50% in inkomen op vooruit, zonder iets te hoeven doen!

Veel mensen willen wel iets om handen hebben, maar de meesten toch niet het werk wat ze op dit moment doen. (zelf vermaak ik me wel overigens). Maar ik zou me ook kunnen voorstellen dat ik lekker met vee en tuinieren bezig ga, en daarnaast nog wat vrijwilligerswerk in het dorp. Dan kan ik lekker doen waar ik zin in heb de hele dag. Zeker in de zomer is het toch lekkerder dan een mooie zonnige dag op kantoor hangen. Ook met fietsen, bezoeken van vrienden, hout hakken et cetera kan ik me prima vermaken. Dat kan ik allemaal prima als wij als gezin 2200 euro p/m netto krijgen. Heel prima.
The End Times are wild
pi_151693631
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 21:46 schreef LXIV het volgende:

[..]

Gelukkig ben ik de meeste mensen niet.
Maar als je dan zo veel verdient kun je nu ook al kiezen om klein te wonen en voor je vijftig bent te rentenieren. Toch zijn er maar echt heel weinig mensen die dat echt doen. Veel verdieners hebben meestal ook ambitie (en geldverzamelwoede).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')