abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_151093089
quote:
Vrouwenquotum voor Duitse bedrijven in 2016

Vanaf 2016 moet er in de top van Duitse bedrijven en in overheidsdiensten een vrouwenquotum gelden. Bij beursgenoteerde bedrijven moet 30 procent van de raad van commissarissen bestaan uit vrouwen.

De Duitse ministers van Familiezaken en van Justitie hebben daartoe een 119 pagina's tellend wetsvoorstel in elkaar gedraaid dat is rondgestuurd naar de rest van het kabinet.

In het stuk waar de Rheinische Post zaterdag over berichtte staan concrete doelen genoemd voor een betere vertegenwoordiging van vrouwen in de top van het bedrijfsleven. Ook bevat het voorstellen voor de top van overheidsdiensten. De overheid wil daarmee het goede voorbeeld geven.

Eerder voorstel
Vorig jaar april nog sneuvelde een eerder voorstel in de Bondsdag dat vanaf 2018 20 procent van de raden van commissarissen van beursgenoteerde bedrijven uit vrouwen moest bestaan. In 2023 zou dat 40 procent moeten zijn. Afgevaardigden van de regeringspartijen CDU/CSU en FDP stemden toen tegen.

Vorig jaar bezetten vrouwen slechts 12 procent van de zetels in de raad van commissarissen. In de raden van bestuur van de grote ondernemingen was de situatie nog slechter: daar was slechts 1 op de 20 leden een vrouw. Nu.nl
Als je het mij vraagt een slecht plan. Bedrijven moeten de vrijheid hebben om de beste persoon op de beste plaats te zetten. Straks komen er vrouwen op posities, omdat ze nog een vrouw moeten hebben.
pi_151093147
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 14:45 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Als je het mij vraagt een slecht plan. Bedrijven moeten de vrijheid hebben om de beste persoon op de beste plaats te zetten. Straks komen er vrouwen op posities, omdat ze nog een vrouw moeten hebben.
Goed nieuws.
A society of sheep must in time beget a government of wolves.
- Henry de Jouvenel
pi_151093253
Zeer slechte ontwikkeling. Je moet gewoon de beste persoon voor de functie hebben. Of het nou een man of een vrouw is.
pi_151093276
Geweldig nieuws! We moeten van het ouderwetse principe 'de beste persoon op de beste plaats' af, want in het verleden is niet gebleken dat dat succesvol is. Een paar zielige groepen die verplicht op in de top vertegenwoordigd moeten worden is een stuk beter; je kan er niet omheen. Hopelijk gaan ze dit in ons mooie kikkerlandje ook snel invoeren. Het enige wat ik mis is een quotum voor gehandicapten, negers, moslims en schilders in de top. Maar dat is slechts een kwestie van tijd.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_151093374
Oke, dan ook een quotum voor vuilnisvrouwen, nachtwakers en vrachtwagenchauffeurs. Of willen de vrouwen alleen de leuke baantjes?
  vrijdag 27 maart 2015 @ 14:53:30 #6
440943 Jibberwism
Hekel aan alles.
pi_151093381
Blijf het iets raars en uiteindelijk zeer willekeurigs vinden. Geen enkele fatsoenlijke onderbouwing, helemaal niks.

Maar dat is een beetje de norm tegenwoordig.
Walk the streets for moestuin, you don't care if it's wrong or if it's right.
pi_151093444
quote:
99s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 14:50 schreef bijdehand het volgende:
Geweldig nieuws! We moeten van het ouderwetse principe 'de beste persoon op de beste plaats' af, want in het verleden is niet gebleken dat dat succesvol is. Een paar zielige groepen die verplicht op in de top vertegenwoordigd moeten worden is een stuk beter; je kan er niet omheen. Hopelijk gaan ze dit in ons mooie kikkerlandje ook snel invoeren. Het enige wat ik mis is een quotum voor gehandicapten, negers, moslims en schilders in de top. Maar dat is slechts een kwestie van tijd.

Vindt Nick Schilder ook eindelijk eens fatsoenlijk werk.
pi_151093582
quote:
Zoveel onzin in een post. Hulde.
A society of sheep must in time beget a government of wolves.
- Henry de Jouvenel
pi_151093611
Hoe zit het met het vrouwenquotum in de kolenmijnen?
Conscience do cost.
pi_151093650
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 15:01 schreef ems. het volgende:
Het vrouwenquotum van 99% in de kinderopvang en op de basisschool wordt bijna gehaald.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  vrijdag 27 maart 2015 @ 15:02:30 #11
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_151093655
quote:
Kolenmijnen sluiten dit jaar
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 27 maart 2015 @ 15:02:57 #12
8369 speknek
Another day another slay
pi_151093667
Ik ben niet compleet tegen een (tijdelijk) vrouwenquotum in besturen, maar waarom de raad van commissarisen? Hoeveel hebben die nou echt te zeggen, heeft dat een voorbeeld functie? Ik kan me voorstellen dat je het old boys network wil doorbreken (we moeten ons geen illusies maken wie er in zo'n raad komt), maar het komt een beetje opportunistisch over. Zo van het maakt toch niet uit. Of slechter: het kan toch geen kwaad. Liever gewoon de raden van bestuur.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  vrijdag 27 maart 2015 @ 15:04:21 #13
8369 speknek
Another day another slay
pi_151093719
quote:
Hoe zit het met het mannenquotum in de gedwongen prostitutie?
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  vrijdag 27 maart 2015 @ 15:04:53 #14
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_151093734
Slecht nieuws. Laat die wijven zelf eens iets opbouwen.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_151093810
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 15:04 schreef SpecialK het volgende:
Inderdaad. En de vrouwen die voor zijn, zijn waarschijn ooit eens afgewezen voor een functie.
pi_151093836
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 15:02 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Kolenmijnen sluiten dit jaar
Omdat ze geen vrouwenquotum in wilden voeren, toch?
  vrijdag 27 maart 2015 @ 15:10:39 #17
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_151093920
Hoera voor discriminatie op geslacht!
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_151095678
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 15:04 schreef SpecialK het volgende:
Genoeg vrouwen die dat ook gewoon kunnen. De rest van het land mag lijden onder het incompetente gedeelte van het zwakke geslacht.
Conscience do cost.
pi_151095837
quote:
'de beste persoon op de beste plaats'
En wat is hier mis mee?
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
  vrijdag 27 maart 2015 @ 16:10:21 #20
8369 speknek
Another day another slay
pi_151095899
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 16:07 schreef superniger het volgende:

[..]

En wat is hier mis mee?
Het klopt niet.
  vrijdag 27 maart 2015 @ 16:38:00 #21
365082 IPA35
Patriarch
pi_151096898
Mag er dan ook een mannenquotum in het basisonderwijs en bij de rechterlijke macht? Dank u...
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
  vrijdag 27 maart 2015 @ 16:44:33 #22
365082 IPA35
Patriarch
pi_151097113
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
pi_151097190
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 16:07 schreef superniger het volgende:

[..]

En wat is hier mis mee?
Het werkt inderdaad niet. We moeten gedwongen meer minderheids/zwakkere groepen in de top hebben, dat werkt beter.
pi_151097288
Als we nou ook een quotum gaan invoeren voor het maximaal aantal geestelijk gehandicapten in de politiek... Duitsland begint ook steeds meer op een Scandinavisch land te lijken.
pi_151097419
Wanneer gaan vrouwen ook eens net zoveel bedrijven starten als mannen?
  vrijdag 27 maart 2015 @ 16:56:20 #26
8369 speknek
Another day another slay
pi_151097527
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 16:44 schreef IPA35 het volgende:
[ afbeelding ]
  vrijdag 27 maart 2015 @ 16:58:12 #27
365082 IPA35
Patriarch
pi_151097588
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 16:56 schreef speknek het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Jij bent zeker links?
  vrijdag 27 maart 2015 @ 16:58:32 #28
8369 speknek
Another day another slay
pi_151097603
Nee rechts.
pi_151097661
quote:
14s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 16:58 schreef speknek het volgende:
Nee rechts.
Ik vind het liberaal dat bedrijven verplicht worden meer vrouwen aan te nemen.
pi_151097700
quote:
14s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 16:58 schreef speknek het volgende:
Nee rechts.
En waarom ben je voor (of niet tegen) een door de overheid opgelegde quotum, in plaats dat bedrijven volledig vrij zijn de meeste geschikte kandidaten zelf uit te zoeken?
pi_151097762
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 17:00 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

En waarom ben je voor (of niet tegen) een door de overheid opgelegde quotum, in plaats dat bedrijven volledig vrij zijn de meeste geschikte kandidaten zelf uit te zoeken?
Omdat vrouwen meer bescherming nodig hebben dan mannen en dat mag prima in de wet komen te staan. Ieder is gelijk maar sommigen zijn wat gelijker.
pi_151097899
quote:
99s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 17:02 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Omdat vrouwen meer bescherming nodig hebben dan mannen en dat mag prima in de wet komen te staan. Ieder is gelijk maar sommigen zijn wat gelijker.
Het zelf doen is te moeilijk inderdaad. Een clausule voor minderheden mogen ze ook wel opnemen dan.

Dit krijg je natuurlijk met al die vrouwen in de rechtelijke macht. Die gaan zulke dingen eisen ;(
pi_151097960
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 17:05 schreef Speculant. het volgende:

[..]

Het zelf doen is te moeilijk inderdaad. Een clausule voor minderheden mogen ze ook wel opnemen dan.

Dit krijg je natuurlijk met al die vrouwen in de rechtelijke macht. Die gaan zulke dingen eisen ;(
Wetgevende/uitvoerende macht.
En ja, dat mogen ze van mij ook opnemen. Het moet eens afgelopen zijn met de ouderwetse principes dat de beste persoon op de beste plaats moet zitten en dat bedrijven vrijheid hebben om te promoten wie ze willen.
  vrijdag 27 maart 2015 @ 17:15:56 #34
8369 speknek
Another day another slay
pi_151098270
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 17:00 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Er is wetenschappelijk bewijs ten over dat bedrijven dikwijls niet de beste mensen kiezen maar keuzes maken op basis van cronyistische en bovenal mimetische principes; we kiezen de mensen die het meest op ons lijken, zeker in posities met (potentie voor) veel verantwoordelijkheid. Dat zie je ook weer terug in bijvoorbeeld salarisongelijkheid. Je meritocratische premisse klopt dus niet.

Dan rest de eigenlijke vraag of liberalisme persoonlijke vrijheid om niet gediscrimineerd te worden boven of onder de groepsvrijheid om te discrimineren stelt. Ikzelf vind het eerste. Mijns inziens kan dat een (tijdelijk!) paardenmiddel rechtvaardigen om de klassieke machtstructuur te doorbreken.

Het punt is: die discriminatie is er toch al. Gaan we er iets aan doen of sluiten we de ogen en roepen we lalalala in de hoop dat het vanzelf overgaat.
pi_151098372
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 17:15 schreef speknek het volgende:

[..]

Er is wetenschappelijk bewijs ten over dat bedrijven dikwijls niet de beste mensen kiezen maar keuzes maken op basis van cronyistische en bovenal mimetische principes; we kiezen de mensen die het meest op ons lijken, zeker in posities met (potentie voor) veel verantwoordelijkheid. Dat zie je ook weer terug in bijvoorbeeld salarisongelijkheid. Je meritocratische premisse klopt dus niet.

Dan rest de eigenlijke vraag of liberalisme persoonlijke vrijheid om niet gediscrimineerd te worden boven of onder de groepsvrijheid om te discrimineren stelt. Ikzelf vind het eerste. Mijns inziens kan dat een (tijdelijk!) paardenmiddel rechtvaardigen om de klassieke machtstructuur te doorbreken.

Het punt is: die discriminatie is er toch al. Gaan we er iets aan doen of sluiten we de ogen en roepen we lalalala in de hoop dat het vanzelf overgaat.
JUIST!! Ook is gebleken uit onderzoek dat veel winst rechtstreeks naar de aandeelhouders, bestuurders en de bankrekeningen gaat. Wanneer gaan we nou eens zorgen dat die geld bij de gewone werknemer terechtkomt in plaats van bij de topmensen?
pi_151098498
quote:

[..]

En een vrouwenquotum zal er daarom toe leiden dat bedrijven vrouwen kiezen die op de zittende mannen lijken. Wat is daar precies het voordeel van? Daarnaast, dat bedrijven niet altijd de beste mensen kiezen is hun eigen probleem en daarmee snijden ze zichzelf in de vingers, waarom zou de overheid zich er mee moeten bemoeien?

quote:
Een quotum is juist discriminerend, dus gaat tegen het eerste in en al helemaal tegen de liberale gedachte, of je nu vindt dat mensen het recht hebben om te mogen discrimineren ja of nee.

quote:
Dat er niet evenveel vrouwen in raden e.d. zitten betekent niet dat er gediscrimineerd wordt op basis van geslacht. Daarnaast is, zoals ik zei, een quotum invoeren juist discriminatie verplicht stellen.
  vrijdag 27 maart 2015 @ 17:22:56 #37
8369 speknek
Another day another slay
pi_151098530
Die geld :').

In ieder geval, ik ben dan weer net rechts genoeg om te vinden dat zolang je niet op oneigenlijke gronden gediscrimineerd wordt, de bedrijven met hun geld(verdeling) moeten doen wat ze willen.
pi_151098565
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 17:22 schreef speknek het volgende:
Die geld :').

In ieder geval, ik ben dan weer net rechts genoeg om te vinden dat zolang je niet op oneigenlijke gronden gediscrimineerd wordt, de bedrijven met hun geld(verdeling) moeten doen wat ze willen.
Maar ze mogen niet zelf weten wie ze aannemen, dat dan weer niet... Mag je vinden hoor, maar liberaal kan ik het absoluut niet noemen.
pi_151098699
quote:
mmm bespeur ik daar enig sarcasme?
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
  vrijdag 27 maart 2015 @ 17:30:34 #40
440637 Hamlapje
met honing-mosterdsaus
pi_151098778
quote:
Beetje jammer dat je de groep palletsorteerders geheel links laat liggen.
pi_151098813
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 14:45 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Mensen moet je selecteren op hun kwaliteiten. Dit is gewoon discriminatie idd.
  vrijdag 27 maart 2015 @ 17:35:11 #42
8369 speknek
Another day another slay
pi_151098916
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 17:22 schreef MrBadGuy het volgende:
En een vrouwenquotum zal er daarom toe leiden dat bedrijven vrouwen kiezen die op de zittende mannen lijken. Wat is daar precies het voordeel van? Daarnaast, dat bedrijven niet altijd de beste mensen kiezen is hun eigen probleem en daarmee snijden ze zichzelf in de vingers, waarom zou de overheid zich er mee moeten bemoeien?
Da's knap. In ieder geval, opent het de deur voor vrouwen om mensen te kiezen die op hen lijken. En de overheid heeft m.i. een rol in het beschermen van de rechten van haar inwoners en economische stimulering. Dat laatste betekent mededingingswetgeving en eventueel (heh ik zeg dat ik er geen tegenstander van ben, ook niet per se een voorstander) ook quota als dit meritocratische uitkomsten heeft.
quote:
Een quotum is juist discriminerend, dus gaat tegen het eerste in en al helemaal tegen de liberale gedachte, of je nu vindt dat mensen het recht hebben om te mogen discrimineren ja of nee.

Ik vind dat een zeer beperkte en eerlijke gezegd simplistische manier van tegen het nondiscriminatie principe aankijken. Dan kunnen moslims ook hun vrouwen slaan want anders zou je als overheid maar discrimineren. Je moet machtsstructuren blootleggen om problemen helder aan te kunnen pakken.
quote:
Dat er niet evenveel vrouwen in raden e.d. zitten betekent niet dat er gediscrimineerd wordt op basis van geslacht. Daarnaast is, zoals ik zei, een quotum invoeren juist discriminatie verplicht stellen.
Nee, er spelen ook genoeg andere factoren mee, maar zoals gezegd is hier best wat onderzoek naar gedaan om het inmiddels niet meer als puur toevallig te zien.
  vrijdag 27 maart 2015 @ 17:37:24 #43
8369 speknek
Another day another slay
pi_151098997
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 17:23 schreef MrBadGuy het volgende:
Maar ze mogen niet zelf weten wie ze aannemen, dat dan weer niet... Mag je vinden hoor, maar liberaal kan ik het absoluut niet noemen.
Jawel hoor, gegeven wat randvoorwaarden. Dat hebben we nu ook al natuurlijk.
  vrijdag 27 maart 2015 @ 17:46:53 #44
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_151099253
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 15:04 schreef speknek het volgende:

[..]

Hoe zit het met het mannenquotum in de gedwongen prostitutie?
Werken meer jongens gedwongen in de prostitutie dan je waarschijnlijk denkt
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_151099642
Nou nou, respect voor de "power vrouwen"; net zo lang zeuren tot ze wettelijk recht hebben op overbetaalde luizenbaantjes. Wanneer wordt het vrouwenquotum ingevoerd bij vuilophaaldiensten, stratenmakers, uitbeenders, in de zware industrie enz.? :')
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
pi_151100536
Toch knap dat een hele kleine minderheid voor dit soort plannen lijkt te zijn en dit soort plannen overal in het westen opduiken. Heeft ieder land een eigen grachtengordel?
pi_151100540
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 18:02 schreef DDDDDaaf het volgende:
Nou nou, respect voor de "power vrouwen"; net zo lang zeuren tot ze wettelijk recht hebben op overbetaalde luizenbaantjes. Wanneer wordt het vrouwenquotum ingevoerd bij vuilophaaldiensten, stratenmakers, uitbeenders, in de zware industrie enz.? :')
Zo dwing je als powervrouw idd respect af: gedwongen aangenomen worden vanwege een wetsartikel. Als het vermeende glazen plafond het probleem is, moet je de oplossing daar zoeken. Dit is symptoombestrijding.

Je vergeet de muziek te noemen: bands en orkesten moeten ook een vrouwenquotum, ipv dat ze zelf uitmaken welke samenwerking interessant is.
pi_151100616
Straks heb je allemaal van die zure +40-jarige knijpkutten zonder kinderen die huilend uit de vergaderingszalen rennen.

Een vrouw die weet hoe ze het moet spelen komt en zit gewoon in die posities. Daarnaast kunnen ze ook zelf werkcreeren als je perse een baas wil zijn, maar dat gebeurd vrijwel niet. Toch niet bij bedrijven van +5 medewerkers.
pi_151100678
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 18:38 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Zo dwing je als powervrouw idd respect af: gedwongen aangenomen worden vanwege een wetsartikel. Als het vermeende glazen plafond het probleem is, moet je de oplossing daar zoeken. Dit is symptoombestrijding.

Je vergeet de muziek te noemen: bands en orkesten moeten ook een vrouwenquotum, ipv dat ze zelf uitmaken welke samenwerking interessant is.
Dan vergeet je ook de pornoindustrie: vrouwenquotum in homoporno. En natuurlijk ook bij gewone homoseks of een gangbang.
pi_151100743
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 17:35 schreef speknek het volgende:

[..]

Da's knap. In ieder geval, opent het de deur voor vrouwen om mensen te kiezen die op hen lijken.
En dan is het onderliggende 'probleem' er dus nog gewoon, namelijk dat mensen aan de top mensen zoeken die op hun lijken.

quote:
En de overheid heeft m.i. een rol in het beschermen van de rechten van haar inwoners en economische stimulering. Dat laatste betekent mededingingswetgeving en eventueel (heh ik zeg dat ik er geen tegenstander van ben, ook niet per se een voorstander) ook quota als dit meritocratische uitkomsten heeft.
Nog even afgezien van het feit dat ik dit niet een taak van de overheid vind: wie zegt dat als je bedrijven dwingt meer vrouwen aan te nemen aan de top, dat je dan de economie stimuleert?

quote:
[..]

Ik vind dat een zeer beperkte en eerlijke gezegd simplistische manier van tegen het nondiscriminatie principe aankijken. Dan kunnen moslims ook hun vrouwen slaan want anders zou je als overheid maar discrimineren. Je moet machtsstructuren blootleggen om problemen helder aan te kunnen pakken.
Mogen discrimineren (i.e. zelf je werknemers mogen uitzoeken) trek jij door naar vrouwen mogen slaan? Ik zie die gedachtekronkel niet echt...

quote:
[..]

Nee, er spelen ook genoeg andere factoren mee, maar zoals gezegd is hier best wat onderzoek naar gedaan om het inmiddels niet meer als puur toevallig te zien.
Dat er substantieel meer mannen in de top zit zal idd geen toeval zijn, maar dat is nog steeds iets anders dan discriminatie.
pi_151101843
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 16:44 schreef IPA35 het volgende:
[ afbeelding ]
Dat dus!
Ik weet niet met welke wapens de derde wereldoorlog uitgevochten zal worden, maar de vierde wereldoorlog wordt uitgevochten met stokken en stenen.
pi_151112890
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 18:45 schreef MrBadGuy het volgende:

Dat er substantieel meer mannen in de top zit zal idd geen toeval zijn, maar dat is nog steeds iets anders dan discriminatie.
Wat is dan het grote verschil tussen duitsland en bv engeland? Waarom in duitsland maar 14% vrouwen in topfunctie's en in engeland in de 30%?

Ik snap niet zo goed waarom er zo weinig vrouwen hier in die top zitten (nederland maar rond de 10%) terwijl dat in andere landen heel anders is.
Waarom zitten wij op dezelfde hoogte als landen die een ernstige onderdrukking van de vrouw toepassen? Wij hebben die culturele en wettelijke onderdrukking niet die dat kunnen verklaren, niet in de maatschappij als geheel iig. Vrouwen zouden binnen dit systeem alle kansen moeten hebben, net zoals mannen.

Dat we de ruime 40% van rusland niet halen is het probleem niet, maar het is raar dat we niet eens tussen de 20 en 30% uitkomen. Dat zou gewoon niet onrealistisch moeten zijn met deze omstandigheden en is ook helemaal niet zo abnormaal in europa.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  vrijdag 27 maart 2015 @ 23:52:44 #53
181126 MouzurX
Misschien?
pi_151113248
Goede zaak. Positieve discriminatie is niet goed maar nu is er nou eenmaal een mannenclub die vrouwen gewoon discrimineren. Daarnaast betwijfel ik of de huidige personen wel de beste zijn, wat vrouwen die toch normaal gesproken wat sneller andere doelen dan korte termijn winstmaximalisatie in ogenschouw houden kunnnen er best wel bij
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
pi_151113793
Wanneer komt er een quotum voor transgenders
pi_151113862
Kan iemand er fatsoenlijk quotum van maken in de TT?
pi_151115667
quote:

[..]

:')
  zaterdag 28 maart 2015 @ 01:59:56 #57
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_151116435
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 23:52 schreef MouzurX het volgende:
Goede zaak. Positieve discriminatie is niet goed maar nu is er nou eenmaal een mannenclub die vrouwen gewoon discrimineren. Daarnaast betwijfel ik of de huidige personen wel de beste zijn, wat vrouwen die toch normaal gesproken wat sneller andere doelen dan korte termijn winstmaximalisatie in ogenschouw houden kunnnen er best wel bij
Maar niet gedwongen. Wat een onzin. Wanneer gaan we vrouwen dwingen loodgieter te worden? Die zachtere aanpak werkt erg goed bij een kapotte cv ketel. Ofzo.

:')
pi_151116521
Ik zie hier een mooie kans liggen voor Nederland. Als Nederland haar kaarten goed speelt dan kan Nederland de toppostie van Duitsland in de techniek overnemen. *O*
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_151116543
quote:

[..]

Ik twijfel er niet aan dat dat klopt maar dat laat onverlet dat het onmogelijk is om 30% met kwaliteit te vullen wanneer 5% in die sector een vrouw is. Om nog maar te zwijgen over de verhoudingen bij de uitblinkers, waar mannen, net als in gevangenissen, sterker oververtegenwoordigd zijn. Het schijnt te maken te hebben met dat wij maar 1 X-chromosoom hebben, hierdoor is het voor ons meer alles of niets wat betreft de genen die hierop zitten.

quote:
De meer fundamentele vraag is waarom het een probleem zou zijn. It's a dog eats dog world, blijkbaar beheersen de mannen dat spelletje beter. Plus dat zij niet met zwangerschapsverlof gaan, meer risico's nemen en zo, dat helpt ook bij het opbouwen van een carrière. Als het goed zou zijn voor een bedrijf wanneer de 'top' meer divers is - wat ik op zich best aannemelijk vind in bepaalde gevallen - toon dat dan aan en bedrijven zullen het vast wel uit zichzelf doen. Als dat niet aangetoond kan worden, wat is dan het probleem? Die 'top'functies zijn toch maar voor 1 op de 10000 mensen of zo weggelegd. Who gives a fuck als voor vrouwen die kans nog wat lager is? Het is nu niet dat jij of ik dat zo eventjes krijgen.

[ Bericht 33% gewijzigd door Bram_van_Loon op 28-03-2015 02:15:29 ]
#NoDAPL
pi_151116589
quote:
En in de bouw, en bij de vuilnisophaaldienst, en bij het lassen en de metselaars...
Eheh, wel quota voor leuke dingen, geen quota voor de klote-beroepen.
#NoDAPL
pi_151117261
Bizar en zelfs discriminerend beleid. In plaats van vaardigheden / kwaliteiten krijgt het geslacht van de persoon in kwestie voorrang. Meer getalenteerde mannen moeten wijken voor minder getalenteerde vrouwen, puur omdat ze vrouw zijn.

Zet gewoon de beste mensen op de juiste plek; hoe moeilijk kan het zijn?
  zaterdag 28 maart 2015 @ 07:04:14 #62
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_151117483
Dan ook gedwongen sterilisatie voor deze vrouwen? Of kan iemand in de RvC zonder probleem een halfjaartje met zwangerschapsverlof?
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_151117517
Lijkt me leuk voor de vrouwen, heb je je hele leven besteed aan studeren en alles aan de kant te zetten om een topfunctie te verdienen. Heb je eindelijk je droom bereikt en dan zul je nooit weten of dat is omdat je zo goed bent of omdat je een stel tieten hebt :')
blablablablablablablablablablablablablabla
  zaterdag 28 maart 2015 @ 07:23:57 #64
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_151117584
quote:
Als je het mij vraagt een slecht plan. Bedrijven moeten de vrijheid hebben om de beste persoon op de beste plaats te zetten.
Dat gebeurt nu ook niet. Geschiktere vrouwen worden gepasseerd vanwege seksisme.

Het enige rationele argument dat je tegen zo'n quotum in kunt brengen is dat de overheid nooit maar dan ook nooit discriminatie zou moeten afdwingen. Dat lijkt me ook meteen een erg goed argument waar niemand het mee oneens kan zijn. Het is voor mij dan ook doorslaggevend.

De goegemeente staat nu te klappen omdat het over een groep gaat die ze steunen. Als ze willen weten waarom het een stomme maatregel is, moeten ze zich alleen even inbeelden dat de PVV morgen aan de macht komt en dezelfde argumenten gebruikt om een PVV-quotum in te stellen (of als we over Duitsland spreken: de NPD).
  zaterdag 28 maart 2015 @ 07:24:46 #65
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_151117588
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 04:42 schreef Elfletterig het volgende:
Bizar en zelfs discriminerend beleid. In plaats van vaardigheden / kwaliteiten krijgt het geslacht van de persoon in kwestie voorrang. Meer getalenteerde mannen moeten wijken voor minder getalenteerde vrouwen, puur omdat ze vrouw zijn.

Zet gewoon de beste mensen op de juiste plek; hoe moeilijk kan het zijn?
Erg moeilijk, kennelijk. Nu krijgen moeten meer getalenteerde vrouwen wijken voor minder getalenteerde mannen, puur omdat ze man zijn.
  zaterdag 28 maart 2015 @ 07:39:57 #66
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_151117651
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 14:53 schreef Den_Haag het volgende:
Oke, dan ook een quotum voor vuilnisvrouwen, nachtwakers en vrachtwagenchauffeurs. Of willen de vrouwen alleen de leuke baantjes?
Het is makkelijker om vanaf de top de onderkant te hervormen, dan andersom. Daarnaast zijn er inderdaad programma's om meer vrouwen in zulke banen te krijgen.

Overigens worden vrouwen ook in die banen gediscrimineerd.
  zaterdag 28 maart 2015 @ 07:50:31 #67
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_151117698
Nou nog een quotum voor allochtonen en gehandicapten en je rolt als gehandicapte allochtone vrouw zo de boardroom binnen oh basis van je kenmerken, vaardigheden doen er niet meer toe.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_151117718
"Bij gelijkwaardige geschiktheid gaat onze voorkeur uit naar een vrouw”
Niets mis mee. En goed initiatief.
Zouden ze in NL ook mogen invoeren. Want het is hier zo droevig gesteld.
Make my day!
  zaterdag 28 maart 2015 @ 07:56:21 #69
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_151117731
quote:
14s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 07:04 schreef MichaelScott het volgende:
Dan ook gedwongen sterilisatie voor deze vrouwen? Of kan iemand in de RvC zonder probleem een halfjaartje met zwangerschapsverlof?
Als de gemiddelde leeftijd in de RvC gelijk blijft zal dat niet zo'n probleem zijn.

Overigens is dat (iig voor NL) op dit moment wat mij betreft wel een probleem met zo'n regel, je moet een eventueel vrouwenquotum in de boardroom afzetten tegen het percentage vrouwen dat gestudeerd heeft en bleef werken voor die leeftijdsgroep.

Als de RvC gemiddeld 40 zou zijn zal er al best een flink percentage vrouwen zijn dat aan die eisen voldoet, als de RvC gemiddeld 60 is, is dat percentage een behoorlijk stuk lager.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_151117926
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 07:39 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Het is makkelijker om vanaf de top de onderkant te hervormen, dan andersom. Daarnaast zijn er inderdaad programma's om meer vrouwen in zulke banen te krijgen.

Overigens worden vrouwen ook in die banen gediscrimineerd.
Een wettelijke verplichting dat een bepaald percentage van bijv. een RvC uit vrouwen moet bestaan lijkt echter meer op het vastleggen van het recht op overbetaalde luizenbaantjes door de dames politici. "Verandering vanaf de top" lijkt in dit geval in mijn optiek meer op "ik ben een prinsesje en ik wil mijn zin hebben".

Geef eens wat voorbeelden van promotiecampagnes om meer vrouwen aan het werk te krijgen als uitbeender, stratenmaker, bij de vuilophaaldienst enz.?
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
  zaterdag 28 maart 2015 @ 08:39:42 #71
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_151118048
Godverdomme. Zo meteen willen ze ook nog een vrouwen quotum voor een groepsverkrachting.
  zaterdag 28 maart 2015 @ 08:56:09 #72
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_151118222
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 08:26 schreef DDDDDaaf het volgende:

[..]

Een wettelijke verplichting dat een bepaald percentage van bijv. een RvC uit vrouwen moet bestaan lijkt echter meer op het vastleggen van het recht op overbetaalde luizenbaantjes door de dames politici. "Verandering vanaf de top" lijkt in dit geval in mijn optiek meer op "ik ben een prinsesje en ik wil mijn zin hebben".
Dat is nonsense. Die vrouwen moeten net zo goed hard werken en offers brengen om op die positie te raken.

Het probleem is dat er bepaalde stereotypen bestaan waardoor vrouwen minder makkelijk aan zo'n baan komen. Een goede manier om die stereotypen te doorbreken, is door tegenvoorbeelden te geven, in de vorm van vrouwen op topposities die de stereotypen ontkrachten. Maar er is een vicieuze cirkel: vrouwen geraken moeilijk op die posities, dus zijn niet in staat de stereotypen te ontkrachten. Daardoor blijven de stereotypen sterk, en geraken vrouwen moeilijk op die posities.

Vanzelfsprekend werkt het beter om bovenaan te beginnen: als de opperste bazen hun mening herzien, zullen ze in de laag onder zich meer vrouwen benoemen. De mensen in die laag herzien vervolgens hun mening, en vrouwen krijgen in de laag daaronder ook gelijke kansen, enzovoort tot aan de onderste laag.
Andersom werkt dat niet, want werknemers mogen (vrijwel) nooit de persoon in de laag boven hen benoemen.
quote:
Geef eens wat voorbeelden van promotiecampagnes om meer vrouwen aan het werk te krijgen als uitbeender, stratenmaker, bij de vuilophaaldienst enz.?
Een verslag van de SER uit 1984(!): http://www.ser.nl/~/media(...)989/1984/b05924.ashx
Vakvrouwen: een organisatie voor ondersteuning en promotie van vrouwen in technische beroepen: http://www.vakvrouwen.com/geschiedenis/
Voor de bouw: www.psibouw.nl/details/kennis?m=files&doc_id=20
De Belgische spoorwegen richtten hun campagne voor technici en conducteurs speciaal op vrouwen: http://www.despoorwegenwervenaan.be/
Een verslag van een campagne voor meer vrouwen in o.m. de slagerij: http://www.klasse.be/archief/meisjes-moeten-anders-kiezen/

Oh, en voordat je er naar vraagt: er wordt ook gesproken over discriminatie tegen mannen in typische vrouwenberoepen.
  zaterdag 28 maart 2015 @ 09:17:45 #73
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_151118397
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 02:05 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik zie hier een mooie kans liggen voor Nederland. Als Nederland haar kaarten goed speelt dan kan Nederland de toppostie van Duitsland in de techniek overnemen. *O*
Met al die vrouwen op de TU is dat een fluitje van een cent inderdaad.
  zaterdag 28 maart 2015 @ 09:22:45 #74
236046 NotYou
tigerblood
pi_151118445
Wanneer komt er een mannenquotum in de kinderopvang? Mannen zijn daar sterk ondervertegenwoordigd.
Je suis Charlie Sheen
  zaterdag 28 maart 2015 @ 09:22:57 #75
287925 2Happy4U
Ecchi Shiyou
pi_151118449
En dan zit je in de top wordt er alsnog aan je getwijfeld omdat je misschien alleen bent aangenomen omdat je tieten hebt
Women with dicks and weak men with vaginas.
Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei.
  zaterdag 28 maart 2015 @ 09:24:04 #76
236046 NotYou
tigerblood
pi_151118460
quote:
14s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 09:22 schreef 2Happy4U het volgende:
En dan zit je in de top wordt er alsnog aan je getwijfeld omdat je misschien alleen bent aangenomen omdat je tieten een kut hebt
Fixed. Er zijn ook mannen met borstvorming. :@
Je suis Charlie Sheen
  zaterdag 28 maart 2015 @ 09:27:09 #77
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_151118504
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 17:46 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Werken meer jongens gedwongen in de prostitutie dan je waarschijnlijk denkt
Jij zal het weten lijkt me!
  zaterdag 28 maart 2015 @ 09:51:12 #78
440943 Jibberwism
Hekel aan alles.
pi_151118773
quote:
wat vrouwen die toch normaal gesproken wat sneller andere doelen dan korte termijn winstmaximalisatie in ogenschouw houden kunnnen er best wel bij
Vrouwenquotum aandeelhouders?

Ik blijf me erover verbazen dat mensen deze kletskoek goedpraten met geneuzel over machtsverhoudingen. Als dat namelijk echt je argument is kun je onmogelijk de grens trekken bij een vrouwenquotum, je zou de gehele maatschappij moeten omgooien om recht te doen aan een dergelijk principe.

Slechts een vrouwenquotum invoeren is zeer krom en, ongelooflijk maar waar, alwéér een extra reden om de maatschappij van nu niet langer serieus te nemen. Want die drijft echt op dit soort oogkleppengelul van mensen die denken dat ze kritisch zijn.
pi_151118784
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 14:50 schreef Carlos93 het volgende:
Zeer slechte ontwikkeling. Je moet gewoon de beste persoon voor de functie hebben. Of het nou een man of een vrouw is.
  zaterdag 28 maart 2015 @ 09:56:25 #80
440943 Jibberwism
Hekel aan alles.
pi_151118845
Hebben we op justitie een minerva quotum?
  zaterdag 28 maart 2015 @ 09:57:11 #81
440943 Jibberwism
Hekel aan alles.
pi_151118864
Weinig veganisten bij Unilever trouwens.
pi_151118934
quote:
Werkt dit dan ook andersom?
pi_151118950
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 09:51 schreef Jibberwism het volgende:

[..]

Ik blijf me erover verbazen dat mensen deze kletskoek goedpraten met geneuzel over machtsverhoudingen. Als dat namelijk echt je argument is kun je onmogelijk de grens trekken bij een vrouwenquotum, je zou de gehele maatschappij moeten omgooien om recht te doen aan een dergelijk principe.

Slechts een vrouwenquotum invoeren is zeer krom en, ongelooflijk maar waar, alwéér een extra reden om de maatschappij van nu niet langer serieus te nemen. Want die drijft echt op dit soort oogkleppengelul van mensen die denken dat ze kritisch zijn.
Wijze woorden.
  zaterdag 28 maart 2015 @ 10:04:21 #84
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_151119000
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 09:51 schreef Jibberwism het volgende:

[..]

Vanwaar zou je de hele maatschappij moeten omgooien?
pi_151119695
quote:
99s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 00:08 schreef High-on-Fire het volgende:
Wanneer komt er een quotum voor transgenders
Wat nu als je als man "voor de wet" je geslacht laat veranderen, omdat "je jezelf meer vrouw voelt"? (eventueel met verklaring van een psycholoog)

Dit kan namelijk, en er is volgens mij niet perse een geslachtsveranderende operatie meer voor nodig.
  zaterdag 28 maart 2015 @ 10:34:24 #86
236046 NotYou
tigerblood
pi_151119748
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 10:32 schreef Lord_Azrael het volgende:

[..]

Wat nu als je als man "voor de wet" je geslacht laat veranderen, omdat "je jezelf meer vrouw voelt"? (eventueel met verklaring van een psycholoog)

Dit kan namelijk, en er is volgens mij niet perse een geslachtsveranderende operatie meer voor nodig.
Kelly moet in de raad van commissarissen van ABN. _O_
Je suis Charlie Sheen
  zaterdag 28 maart 2015 @ 10:37:22 #87
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_151119824
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 10:32 schreef Lord_Azrael het volgende:

[..]

Dat heeft met gender te maken, terwijl zo'n quotum precies met geslacht te maken heeft. De vraag is dus grotendeels irrelevant.
  zaterdag 28 maart 2015 @ 10:41:44 #88
236046 NotYou
tigerblood
pi_151119932
Ik vind dat er ook quota voor (natuurlijke) haarkleuren moeten zijn.

Mensen met andere, nu ondervertegenwoordigde haarkleuren kunnen waardevolle kwaliteiten en inzichten toevoegen die in mensen met meer gangbare haarkleuren minder aanwezig zijn.
Je suis Charlie Sheen
pi_151120055
quote:
14s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 10:41 schreef NotYou het volgende:
Ik vind dat er ook quota voor (natuurlijke) haarkleuren moeten zijn.

Mensen met andere, nu ondervertegenwoordigde haarkleuren kunnen waardevolle kwaliteiten en inzichten toevoegen die in mensen met meer gangbare haarkleuren minder aanwezig zijn.
Wellicht in combinatie met een vrouwenquotum. Redheads :9~
blablablablablablablablablablablablablabla
  zaterdag 28 maart 2015 @ 10:49:05 #90
440943 Jibberwism
Hekel aan alles.
pi_151120128
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 10:04 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Vanwaar zou je de hele maatschappij moeten omgooien?
Omdat gelijke verdeling van macht wel een ijkpunt nodig heeft. Het concept moet wel ergens op gebaseerd zijn, een fundament hebben in onze papieren realiteit van wetten e.d.

Vooralsnog is de invulling van topposities in de private sector op geen enkele manier onderdeel van hoe we in Nederland de macht verdelen. Dus als je dit quotum wil doorvoeren met als argument een eerlijker verdeling van de macht, dan zul je je moeten beraden op de concepten die we tot op heden hebben ontwikkeld op dit gebied.

Want feitelijk sluit dit quotum op geen enkele manier aan bij hoe we de zaken geregeld hebben.

Dat heet willekeur en daar worden we al teveel mee geconfronteerd de laatste jaren.
  zaterdag 28 maart 2015 @ 10:54:36 #91
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_151120247
D
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 10:49 schreef Jibberwism het volgende:

[..]

Omdat gelijke verdeling van macht wel een ijkpunt nodig heeft. Het concept moet wel ergens op gebaseerd zijn, een fundament hebben in onze papieren realiteit van wetten e.d.

Vooralsnog is de invulling van topposities in de private sector op geen enkele manier onderdeel van hoe we in Nederland de macht verdelen. Dus als je dit quotum wil doorvoeren met als argument een eerlijker verdeling van de macht, dan zul je je moeten beraden op de concepten die we tot op heden hebben ontwikkeld op dit gebied.

Want feitelijk sluit dit quotum op geen enkele manier aan bij hoe we de zaken geregeld hebben.

Dat heet willekeur en daar worden we al teveel mee geconfronteerd de laatste jaren.
Dus een quotum voor de politiek, daar zou jij het wel mee eens zijn? Immers, de politiek is hoe we de macht verdelen in Nederland.
En wat heeft dit met de maatschappij te maken? Het is toch slechts een politiek verhaal?

Overigens gaat dit gewoonlijk niet over macht, maar over gelijke kansen: iedere mens moet uiteindelijk dezelfde kansen krijgen op een baan naar keuze. Er mag geen onderscheid gemaakt worden op grond van dingen als stereotypen en vooroordelen.
  zaterdag 28 maart 2015 @ 11:00:15 #92
236046 NotYou
tigerblood
pi_151120358
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 10:54 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
D

[..]

Dus een quotum voor de politiek, daar zou jij het wel mee eens zijn? Immers, de politiek is hoe we de macht verdelen in Nederland.
En wat heeft dit met de maatschappij te maken? Het is toch slechts een politiek verhaal?

Overigens gaat dit gewoonlijk niet over macht, maar over gelijke kansen: iedere mens moet uiteindelijk dezelfde kansen krijgen op een baan naar keuze. Er mag geen onderscheid gemaakt worden op grond van dingen als stereotypen en vooroordelen.
Iedereen een burka, eventueel met stelten om verschillen in lengte te compenseren. En een neutrale nummerreeks in plaats van een naam, is de combinatie niet abstract genoeg dan wordt er een nieuwe gegenereerd en iedereen krijgt om de drie maanden een nieuw nummer om eventuele ontstane vooroordelen te neutraliseren.
Je suis Charlie Sheen
  zaterdag 28 maart 2015 @ 11:02:26 #93
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_151120397
quote:
14s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 11:00 schreef NotYou het volgende:

[..]

Iedereen een burka, eventueel met stelten om verschillen in lengte te compenseren. En een neutrale nummerreeks in plaats van een naam, is de combinatie niet abstract genoeg dan wordt er een nieuwe gegenereerd en iedereen krijgt om de drie maanden een nieuw nummer om eventuele ontstane vooroordelen te neutraliseren.
Wat?
  zaterdag 28 maart 2015 @ 11:03:02 #94
236046 NotYou
tigerblood
pi_151120414
Oh ja, en natuurlijk stemvervormers. (Voor noodgevallen led marquees en megafoons opdat je eigen stemgeluid dat van de vervormer niet overstemt en je dus niet alsnog onbedoeld eigenschappen prijsgeeft op grond waarvan je mogelijkerwijs anders behandeld zou kunnen worden.)
Je suis Charlie Sheen
  zaterdag 28 maart 2015 @ 11:04:38 #95
440943 Jibberwism
Hekel aan alles.
pi_151120447
quote:
D

[..]

Dus een quotum voor de politiek, daar zou jij het wel mee eens zijn?
Dat is niet wat er staat. En dat quotum geeft de kiezer al een beetje geloof ik.

quote:
Alles heeft met de maatschappij te maken.

Hoe is dit slechts een politiek verhaal? Ik volg dit niet zo.

quote:
Mijn verhaal sloeg in principe op de notie dat dit quotum gaat over machtsverhoudingen.

Kies je de invalshoek van gelijke kansen, is het nog steeds een interessante vraag waar je de grens trekt en of je met een vrouwenquotum aan de top ook maar in de verste verte recht doet aan het probleem dat je op wil lossen, of dat je er eigenlijk maar eem belachelijke feelgood klucht van maakt.

Want mensen verschillen op enorm veel vlakken. De vraag is of echte gelijke kansen wel haalbaar zijn.
pi_151120541
quote:
D

[..]

Met dat als achterliggende gedachte is zo'n quotum hetzelfde als "fucking for virginity"
pi_151120607
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 10:37 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Dat heeft met gender te maken, terwijl zo'n quotum precies met geslacht te maken heeft. De vraag is dus grotendeels irrelevant.
Oh, is daar een verschil in? Maar ik zou mij, als ik transgender zou zijn, behoorlijk "gediscrimidingest" voelen als ik *niet* mee zou tellen voor het vrouwenquotum!
  zaterdag 28 maart 2015 @ 11:12:59 #98
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_151120614
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 11:04 schreef Jibberwism het volgende:

[..]

Dat is niet wat er staat. En dat quotum geeft de kiezer al een beetje geloof ik.
Dat is precies wat er staat. Jij vindt dat we vrouwen geen redelijk deel in topposities moeten geven, want als staat verdelen we de macht niet via het bedrijfsleven. Nou, we verdelen de macht wel via de politiek, dus dan zouden vrouwen daar wel een redelijk deel moeten krijgen.
quote:
[..]

Alles heeft met de maatschappij te maken.

Hoe is dit slechts een politiek verhaal? Ik volg dit niet zo.
Nou ja, ik zie niet in hoe de hele maatschappij erdoor omgegooid zou worden als de politiek besluit om in te grijpen in het bedrijfsleven ten voordele van de maatschappij. Dat gebeurt namelijk al behoorlijk regelmatig.
quote:
[..]

Mijn verhaal sloeg in principe op de notie dat dit quotum gaat over machtsverhoudingen.

Kies je de invalshoek van gelijke kansen, is het nog steeds een interessante vraag waar je de grens trekt en of je met een vrouwenquotum aan de top ook maar in de verste verte recht doet aan het probleem dat je op wil lossen, of dat je er eigenlijk maar eem belachelijke feelgood klucht van maakt.

Want mensen verschillen op enorm veel vlakken. De vraag is of echte gelijke kansen wel haalbaar zijn.
Het gaat niet over individuen, maar over bevolkingsgroepen. En quota blijken inderdaad een effectieve manier om achterstelling structureel te corrigeren (= op zo'n manier dat de quota uiteindelijk afgeschaft kunnen worden zonder dat de bevolkingsgroep weer achtergesteld wordt).
  zaterdag 28 maart 2015 @ 11:17:26 #99
236046 NotYou
tigerblood
pi_151120729
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 11:12 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Dat is precies wat er staat. Jij vindt dat we vrouwen geen redelijk deel in topposities moeten geven, want als staat verdelen we de macht niet via het bedrijfsleven. Nou, we verdelen de macht wel via de politiek, dus dan zouden vrouwen daar wel een redelijk deel moeten krijgen.

[..]

Nou ja, ik zie niet in hoe de hele maatschappij erdoor omgegooid zou worden als de politiek besluit om in te grijpen in het bedrijfsleven ten voordele van de maatschappij. Dat gebeurt namelijk al behoorlijk regelmatig.

[..]

Het gaat niet over individuen, maar over bevolkingsgroepen. En quota blijken inderdaad een effectieve manier om achterstelling structureel te corrigeren (= op zo'n manier dat de quota uiteindelijk afgeschaft kunnen worden zonder dat de bevolkingsgroep weer achtergesteld wordt).
De walgelijke arrogantie die hiervan uitgaat. :')
Je suis Charlie Sheen
  zaterdag 28 maart 2015 @ 11:18:26 #100
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_151120760
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 11:09 schreef Lord_Azrael het volgende:

[..]

Met dat als achterliggende gedachte is zo'n quotum hetzelfde als "fucking for virginity"
Ja en nee. Quota blijken goed te zijn om structurele veranderingen door te voeren, zodat het quotum uiteindelijk weer afgeschaft kan worden. Dan heb je dus een situatie waarin per saldo minder discriminatie plaatsvindt.
De keerzijde is dat je daarvoor als overheid discriminatie moet gaan sanctioneren. En dat is voor sommigen - waaronder ikzelf - een stap te ver.

Zoals ik eerder al schreef: de enige goede reden om tegen quota te zijn, is omdat je ertegen bent dat de overheid discriminatie oplegt. Maar dat is ook meteen een héél goede reden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')