Die werkgever waarschijnlijk wel, als die bereid is 3 maandsalarissen te betalen.quote:Op donderdag 26 maart 2015 20:04 schreef proletariaan het volgende:
Misschien relevant; ik heb niets getekend.
Het verschil verdeelt zij dan met haar toekomstige werkgeverquote:Op donderdag 26 maart 2015 20:11 schreef gianni61 het volgende:
waarom zou jij je interesseren hoeveel een bedrijf aan fee moet betalen?
Dat het mijn onderhandelingspositie ook iets verbeterd, is inderdaad wel kort door mijn hoofd geschotenquote:Op donderdag 26 maart 2015 20:15 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Het verschil verdeelt zij dan met haar toekomstige werkgever
Maar je kan zelf bedenken dat het op z'n minst niet netjes is om via zo'n recruiter in contact te komen met mogelijke toekomstige werkgevers en haar vervolgens aan de kant te schuiven omdat je, achteraf gezien, haar fee (die je niet eens zelf hoeft te betalen) wat aan de hoge kant vindt, toch?quote:Op donderdag 26 maart 2015 20:19 schreef proletariaan het volgende:
[..]
Dat het mijn onderhandelingspositie ook iets verbeterd, is inderdaad wel kort door mijn hoofd geschoten
Ja, en dat is precies waarom ik haar dus verzocht heb de fee te verlagen. Als zij akkoord was gegaan met 1 maandsalaris, dikke prima! Dan hadden we nu geen probleem.quote:Op donderdag 26 maart 2015 20:20 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Maar je kan zelf bedenken dat het op z'n minst niet netjes is om via zo'n recruiter in contact te komen met mogelijke toekomstige werkgevers en haar vervolgens aan de kant te schuiven omdat je, achteraf gezien, haar fee (die je niet eens zelf hoeft te betalen) wat aan de hoge kant vindt, toch?
Had je toch ook van tevoren ff kunnen kortsluiten?quote:Op donderdag 26 maart 2015 20:22 schreef proletariaan het volgende:
[..]
Ja, en dat is precies waarom ik haar dus verzocht heb de fee te verlagen. Als zij akkoord was gegaan met 1 maandsalaris, dikke prima! Dan hadden we nu geen probleem.
Wie is dan de rat? De persoon die in opdracht van een bedrijf onder vooraf afgesproken voorwaarden doet waarvoor ze betaalt wordt, of jij die de afspraak tussen twee bedrijven zonder reden wilt sabotteren?quote:Op donderdag 26 maart 2015 20:19 schreef proletariaan het volgende:
[..]
Dat het mijn onderhandelingspositie ook iets verbeterd, is inderdaad wel kort door mijn hoofd geschoten
het enige problem is nu toch ook dat jij een fee te hoog vindt die jij niet hoeft te betalen. je maakt dus zelf een probleem dat er niet isquote:Op donderdag 26 maart 2015 20:22 schreef proletariaan het volgende:
[..]
Ja, en dat is precies waarom ik haar dus verzocht heb de fee te verlagen. Als zij akkoord was gegaan met 1 maandsalaris, dikke prima! Dan hadden we nu geen probleem.
Mij ook. Kennelijk iemand bij wie "principes" op verkeerde momenten opspelen. Ik zou er verre van blijven.quote:Op donderdag 26 maart 2015 20:24 schreef Scorpie het volgende:
Ik snap niet waarom je zo'n probleem er van maakt. Bedrijf wil die fee betalen voor je, jij hebt een nieuwe baan, recruiter heeft zijn geld. Hoe je dan iemand voor rat kan uitmaken is mij een raadsel.
En de vijftig mensen die ze ook heeft gesproken maar niet aan een baan heeft geholpen is natuurlijk vrijwiligerswerk. Je denkt nogal simpel, bedrijfseconomie zal vast niet je sterkte vak zijn geweest.quote:Op donderdag 26 maart 2015 20:21 schreef proletariaan het volgende:
De dame in kwestie heeft 1 gesprekje met mij gehad, en misschien (en dan reken ik het ruim) twintig uur getelefoneerd om afspraken voor mij te maken. Geloof me, gebaseerd op een fee van een maandsalaris is haar uurtarief al vrij hoog, gebaseerd op een fee van drie maanden is hij excessief.
Opdrachtgever mag op straffe van een boete jou een bepaalde periode geen dienstverband aanbieden.quote:Op donderdag 26 maart 2015 20:19 schreef proletariaan het volgende:
Als ik het initieer, dan is het toch niet meer relevant wat voor afspraak de recruiter met een eventuele werkgever heeft?
Jij hebt niets te willen hierin, jij hebt namelijk geen enkele invloed op de vergoeding die zij van haar opdrachtgever (welke hiermee akkoord is gegaan krijgt)quote:Op donderdag 26 maart 2015 20:22 schreef proletariaan het volgende:
[..]
Als ik zo'n werkgever was gehad was dat reden geweest haar niet aan te nemen.quote:Op donderdag 26 maart 2015 20:37 schreef hottentot het volgende:
[..]
Jij hebt niets te willen hierin, jij hebt namelijk geen enkele invloed op de vergoeding die zij van haar opdrachtgever (welke hiermee akkoord is gegaan krijgt)
Ik vind het werkelijk extreem raar wat jij wilt.
Oh dat absoluut.quote:Op donderdag 26 maart 2015 20:42 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Als ik zo'n werkgever was gehad was dat reden geweest haar niet aan te nemen.
Lijkt me stug. Rechtstreeks in contact gaan met de werkgever waar het gesprek is geweest, lijkt me een no-go (maar vooral voor die werkgever). Wat TS verder doet gaat de dame in kwestie niets aan. Tenzij.... ze netjes van te voren heeft gemeld wat de consequenties van de samenwerking zijn. Bovendien denk ik dat de recruiter alleen iets te zeggen zou kunnen hebben over eventuele opdrachtgevers die TS heeft afgewezen.quote:Op donderdag 26 maart 2015 20:15 schreef hottentot het volgende:
Door van haar diensten gebruik te maken conformeer je je stilzwijgend wel aan bepaalde regels.
Vraag haar voorwaarden even op, en kijk wat die hier over zeggen.
Zie mijn latere postingquote:Op donderdag 26 maart 2015 21:11 schreef Queller het volgende:
[..]
Lijkt me stug. Rechtstreeks in contact gaan met de werkgever waar het gesprek is geweest, lijkt me een no-go (maar vooral voor die werkgever). Wat TS verder doet gaat de dame in kwestie niets aan. Tenzij.... ze netjes van te voren heeft gemeld wat de consequenties van de samenwerking zijn. Bovendien denk ik dat de recruiter alleen iets te zeggen zou kunnen hebben over eventuele opdrachtgevers die TS heeft afgewezen.
Een mailbom is zo verstuurd. Weet je veel; misschien heeft de recruiter TS per mail wel bij 150 werkgevers aangeboden. Zou je werkelijk denken dat TS daarom nu met die 150 (onbekende) werkgevers geen contact mag opnemen?
En in z'n algemeenheid: stilzwijgend conformeren lijkt me heel ruim bemeten bij iets dat blijkbaar zulke consequenties heeft.
Ik zag ze. Het gaat me vooral om het stilzwijgend conformeren. Daar geloof ik niet in en kan onmogelijk houdbaar zijn als de regels ineens zijn zo de recruiter ze stelt. Gaat ze niet mee wegkomen.quote:
Je weet het niet. Wellicht bluft ze er vrolijk op los. Heeft de betreffende werkgever ook helemaal niets getekend.quote:Maar goed, TS maakt geen schijn van kans bij die werkgever als zij daar nu op eigen houtje heengaat.
Met die posting zat ik ook fout, had er op zich een edit bij kunnen plaatsen in plaats van verderop met andere info te komen. Maar gezien het topic leek het mij voor de lezers wel duidelijk hoe het echt zit.quote:Op donderdag 26 maart 2015 21:15 schreef Queller het volgende:
[..]
Ik zag ze. Het gaat me vooral om het stilzwijgend conformeren. Daar geloof ik niet in en kan onmogelijk houdbaar zijn als de regels ineens zijn zo de recruiter ze stelt. Gaat ze niet mee wegkomen.
[..]
Je weet het niet. Wellicht bluft ze er vrolijk op los. Heeft de betreffende werkgever ook helemaal niets getekend.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dit dus, als het een recruiter in vaste dienst van een bedrijf zou zijn, zou je ook niet zeggen dat ze "over jouw rug" haar maandsalaris opstriijkt ?quote:Op donderdag 26 maart 2015 21:29 schreef BlauweSporttas het volgende:
Werkgever (= opdrachtgever) mag het bovendien niet eens doen. Recruiment bureau en werkgever hebben immers een overeenkomst waarin ze dat met elkaar afgesproken hebben dat jij, na introductie, niet meer buiten bureau om daar aan de slag mag.
Dus ts, doe gewoon niet zo moeilijk
Ik vind het nogal een aanname te denken dat die recruiter een opdrachtgever had waarvoor specifiek gezocht is naar iemand met de vaardigheden van TS.quote:Op donderdag 26 maart 2015 20:36 schreef hottentot het volgende:
[..]
Opdrachtgever mag op straffe van een boete jou een bepaalde periode geen dienstverband aanbieden.
Ik ben benieuwd hoe jij als "recruiter" dan je geld kunt verdienen, zeker als je bedenkt dat bij de meeste vacatures expliciet vermeld wordt dat acquisitie niet op prijs wordt gesteld.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 07:23 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik vind het nogal een aanname te denken dat die recruiter een opdrachtgever had waarvoor specifiek gezocht is naar iemand met de vaardigheden van TS.
Een hoop "recruiters" werken helemaal niet in opdracht maar lopen interessant te doen met vacatures die ze zelf ook gewoon gevonden hebben.
Dus?quote:Op vrijdag 27 maart 2015 07:23 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik vind het nogal een aanname te denken dat die recruiter een opdrachtgever had waarvoor specifiek gezocht is naar iemand met de vaardigheden van TS.
Een hoop "recruiters" werken helemaal niet in opdracht maar lopen interessant te doen met vacatures die ze zelf ook gewoon gevonden hebben.
Ben je jaloers dat ze zoveel verdiendquote:Op donderdag 26 maart 2015 20:21 schreef proletariaan het volgende:
De dame in kwestie heeft 1 gesprekje met mij gehad, en misschien (en dan reken ik het ruim) twintig uur getelefoneerd om afspraken voor mij te maken. Geloof me, gebaseerd op een fee van een maandsalaris is haar uurtarief al vrij hoog, gebaseerd op een fee van drie maanden is hij excessief.
Waar maak jij je druk om? Je speelt nu een gemeen spelletje. Die recruiter doet haar werk en heeft ws. een baan voor je geregeld. Nu wil jij om haar heen?quote:Op donderdag 26 maart 2015 20:04 schreef proletariaan het volgende:
Nu komt de clou! Zegt ze dus dat ik dan niet meer ergens mag solliciteren waar zij me geïntroduceerd heeft, dat zowel ik als de eventuele werkgever dan in "overtreding" zijn. Vraag: is dit complete bullshit? Het lijkt mij toch sterk dat zij bepaald of ik al dan niet ergens mag solliciteren, onafhankelijk van of zij mij eventueel al kennen via haar? Misschien relevant; ik heb niets getekend.
Slim, krijg je een jaar lang 5 euro per maand. Kan jij rondkomen van 60 euro bruto per jaar?quote:Op vrijdag 27 maart 2015 00:47 schreef Mark het volgende:
Zet haar een hak en teken een contract met een maandsalaris van 5 euro![]()
OT: waar maak je je druk om?
Het is mij diverse keren gebeurdquote:Op vrijdag 27 maart 2015 01:02 schreef Daboman het volgende:
En waarom zou je het willen? 2 keer op dezelfde vacature reageren (op eigen naam en via een recruiter) staat nogal knullig.
betaaltquote:Op donderdag 26 maart 2015 20:04 schreef proletariaan het volgende:
Inderdaad, niet mijn probleem, eventuele nieuwe werkgever betaald dat dan
verdiendquote:maar het wordt toch "aan" mij verdient
bepaaltquote:Het lijkt mij toch sterk dat zij bepaald of ik al dan niet ergens mag solliciteren
verbetertquote:Op donderdag 26 maart 2015 20:19 schreef proletariaan het volgende:
[..]
QFTquote:Op donderdag 26 maart 2015 20:25 schreef eriksd het volgende:
[..]
Mij ook. Kennelijk iemand bij wie "principes" op verkeerde momenten opspelen. Ik zou er verre van blijven.
Voor niks gaat de zon op. Natuurlijk werkt dit, leef jij onder een steen ofzo? Wat denk jij dan dat een recruitmentbureau doet? Die scout mensen voor functies, koppelt ze en verdient daaraan. Als je door een recruiter wordt voorgesteld dan mag het bedrijf jou niet los aannemen natuurlijk.quote:Op donderdag 26 maart 2015 20:04 schreef proletariaan het volgende:
Een heel goede avond,
Een poosje geleden ben ik benaderd door een recruiter, of ik ergens anders wilde gaan werken. Op zich was ik er op dat moment niet heel erg mee bezig, maar heb toen gezegd dat een gesprekje geen kwaad kon. Na dat gesprekje zou ze "geheel vrijblijvend" een paar kennismakingsgesprekken regelen. Goed, prima, eerste gesprek gehad, direct een aanbod. Inmiddels had ik echter vernomen dat de fee van deze recruiter maar liefst 25% van een (lees: mijn) jaarsalaris bedraagt; dus drie maandsalarissen. Ik vind dit echt een belachelijk hoog bedrag. Inderdaad, niet mijn probleem, eventuele nieuwe werkgever betaald dat dan, maar het wordt toch "aan" mij verdient, en ik voel me daar niet chill bij.
Paar dagen geleden heb ik haar gevraagd of ze er geen 1 maandsalaris van kon maken, dat gaf ze aan niet te kunnen. Toen heb ik er nog even over nagedacht, en vandaag gebeld dat ik het gewoon niet oké vind hoe veel ze vraagt, en dat ik het dan liever zelf ga doen.
Nu komt de clou! Zegt ze dus dat ik dan niet meer ergens mag solliciteren waar zij me geïntroduceerd heeft, dat zowel ik als de eventuele werkgever dan in "overtreding" zijn. Vraag: is dit complete bullshit? Het lijkt mij toch sterk dat zij bepaald of ik al dan niet ergens mag solliciteren, onafhankelijk van of zij mij eventueel al kennen via haar? Misschien relevant; ik heb niets getekend.
Dank alvast!
Sarcasme niet herkennenquote:Op vrijdag 27 maart 2015 09:07 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Slim, krijg je een jaar lang 5 euro per maand. Kan jij rondkomen van 60 euro bruto per jaar?
Uh dat mag wel.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 10:20 schreef Skv het volgende:
[..]
Voor niks gaat de zon op. Natuurlijk werkt dit, leef jij onder een steen ofzo? Wat denk jij dan dat een recruitmentbureau doet? Die scout mensen voor functies, koppelt ze en verdient daaraan. Als je door een recruiter wordt voorgesteld dan mag het bedrijf jou niet los aannemen natuurlijk.
Nee, natuurlijk niet. Werkgever geeft opdracht aan recruiter om mensen te selecteren. Daarbij wordt natuurlijk afgesproken dat de door de recruiter aangedragen kandidaten niet worden afgewezen om daarna los te worden aangenomen. Zou wel heel stompzinnig van het recruitingbureau zijn als ze dit niet doen.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 12:23 schreef xzaz het volgende:
oor niks gaat de zon op. Natuurlijk werkt dit, leef jij onder een steen ofzo? Wat denk jij dan dat een recruitmentbureau doet? Die scout mensen voor functies, koppelt ze en verdient daaraan. Als je door een recruiter wordt voorgesteld dan mag het bedrijf jou niet los aannemen natuurlijk.
Recruiter hoeft niet altijd in de opdracht van het bedrijf te werken. Ze scannen gewoon posities en kijken als ze daar iemand voor kunnen vinden. Wij krijgen vaak genoeg belletjes van recruiters die vragen of wij nog een positie open hebben omdat er een (oude) vacature openstaat. Als we dan vragen wie het is geven ze natuurlijk de naam van de kandidaat natuurlijk niet door.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 12:32 schreef Skv het volgende:
[..]
Nee, natuurlijk niet. Werkgever geeft opdracht aan recruiter om mensen te selecteren. Daarbij wordt natuurlijk afgesproken dat de door de recruiter aangedragen kandidaten niet worden afgewezen om daarna los te worden aangenomen. Zou wel heel stompzinnig van het recruitingbureau zijn als ze dit niet doen.
De enige vuile rat is TS eigenlijk.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 09:05 schreef zarGon het volgende:
Ik snap zo even niet waarom zij een vuile rat is.... Iedereen weet daadwerkelijk wat er speelt; jij krijgt wat jou beloofd wordt, de recruiter krijgt wat hij/zij is beloofd en de werkgever krijgt de werknemer die hem/haar is beloofd.
Vuile rat, wat nou?!
Dat.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 10:18 schreef WRH het volgende:
Lekker asociaal wel, dat jij je gaat bemoeien met een overeenkomst die 2 andere partijen met wederzijds goedkeuren hebben gesloten. En dan bovendien ook nog even eigenhandig wil beslissen wat ze dan maar wel moeten overeenkomen. Doe je dat ook als je buren hun huis verkopen?
(bovendien: als je de wereld van banen, recruiting, overeenkomsten en fees niet begrijpt: blijf er dan vooral buiten)
Parel dit topic.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 22:29 schreef admiraal_anaal het volgende:
![]()
geweldig, omwille van je principes wat je geen cent kost heb je een toekomstige werkgever voorbij laten schieten
![]()
Echt, serieus![]()
Dat dus. Exact hetzelfde hier 1,5 jaar geleden. Wel allerlei testen af moeten leggen bij de recruiter. En hij ging mee bij gesprekken nieuwe werkgever. 15k is veel geld, maar je wil ook niet weten hoe vaak er geen match is volgens mij. En de hele toko moet blijven draaien uiteraard.quote:Op donderdag 26 maart 2015 22:12 schreef Wijnbo het volgende:
Godsamme ts, kom je net op de arbeidsmarkt ofzoIk ga morgen tekenen voor een nieuw contract, voor derde keer via recruiter. Proeftijd 2 maanden paar honderd euro omhooggevallen plus lease auto. Welgeteld 2 gesprekken gehad en 0 zenuwen of concurrentie. Die gasten zijn hun geld meer dan waard, zowel voor bedrijf als sollicitant. Overigens is 3 maandsalarissen redelijk achterhaald, die van mij krijgt gewoon fixed 15k en klaar. Heeft het bedrijf ook niet het idee dat recruiter je te duur weg zet om meer premie te vangen.
Hoe wordt TS' salaris precies uitgehold, volgens jou?quote:Op zaterdag 28 maart 2015 10:05 schreef hpeopjes het volgende:
Ik geef TS wel gelijk. Zij is degene die het werk moet doen, maar haar salaris wordt nu uitgehold doordat er zo'n inhalige rat tussen zit.
LOL waar denk jij dat die 3 maanden fee voor die rat van betaald wordt?quote:Op zaterdag 28 maart 2015 10:08 schreef Copycat het volgende:
[..]
Hoe wordt TS' salaris precies uitgehold, volgens jou?
Oh my.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 10:09 schreef hpeopjes het volgende:
LOL waar denk jij dat die 3 maanden fee voor die rat van betaald wordt?
Niet van het salaris van de nieuwe medewerker die via deze recruiter gevonden is. Daar is simpelweg budget voor vrijgemaakt. Hoeveel tijd/geld denk je dat een bedrijf kwijt is aan random sollicitatieprocedures? Dit is een stuk efficiënter, en dus ook kostenefficiënter.quote:
TS onderhandelt toch gewoon over haar salaris tot zowel zij als werkgever tevreden zijn. Als haar salaris 'uitgehold' is moet ze het niet accepteren.quote:
En jij denkt dat budget voor het één, niet ten koste gaat van budget voor het ander? Jij gelooft dat geld aan de boom groeit ofzo?quote:Op zaterdag 28 maart 2015 10:11 schreef Copycat het volgende:
[..]
Niet van het salaris van de nieuwe medewerker die via deze recruiter gevonden is. Daar is simpelweg budget voor vrijgemaakt.
Kan zo wezen, maar doet niks af aan mijn post.quote:Hoeveel tijd/geld denk je dat een bedrijf kwijt is aan random sollicitatieprocedures? Dit is een stuk efficiënter, en dus ook kostenefficiënter.
Lolquote:Op zaterdag 28 maart 2015 10:09 schreef hpeopjes het volgende:
[..]
LOL waar denk jij dat die 3 maanden fee voor die rat van betaald wordt?
Goh. Iemand die wel verder kan denken dan zijn of haar neus lang is. Iemand die het snapt!quote:Op zaterdag 28 maart 2015 10:13 schreef BarryOSeven het volgende:
25% is ook echt wel asociaal hoog. 3 maanden werken voor een club die alleen maar bemiddelt.
En het is niet dat die werkgever dat dan zomaar betaalt. Als straks wordt uitgerekend hoe rendabel je bent, dan gaat de werkgever die fee niet vergeten. Die komt gewoon bij jouw kostenplaatje op, je bent dus wel degelijk duurder.
Er wordt dan hoogstwaarschijnlijk ook meer van je verwacht.
Iets dat iedereen hier schijnt te vergeten.
Oh my.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 10:14 schreef hpeopjes het volgende:
En jij denkt dat budget voor het één, niet ten koste gaat van budget voor het ander? Jij gelooft dat geld aan de boom groeit ofzo?
[..]
Kan zo wezen, maar doet niks af aan mijn post.
quote:Op zaterdag 28 maart 2015 10:13 schreef BarryOSeven het volgende:
25% is ook echt wel asociaal hoog. 3 maanden werken voor een club die alleen maar bemiddelt.
En het is niet dat die werkgever dat dan zomaar betaalt. Als straks wordt uitgerekend hoe rendabel je bent, dan gaat de werkgever die fee niet vergeten. Die komt gewoon bij jouw kostenplaatje op, je bent dus wel degelijk duurder.
Er wordt dan hoogstwaarschijnlijk ook meer van je verwacht.
Iets dat iedereen hier schijnt te vergeten.
quote:Op zaterdag 28 maart 2015 10:15 schreef hpeopjes het volgende:
[..]
Goh. Iemand die wel verder kan denken dan zijn of haar neus lang is. Iemand die het snapt!
Ik heb niet zoveel zin om zoveel onzin te ontkrachten.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 10:20 schreef hpeopjes het volgende:
De argumenten zijn vandaag op, zie ik.
Haha echt he.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 10:22 schreef Copycat het volgende:
Nee hoor, herhaling maakt ze enkel niet meer of minder waar.
Maar geloof vooral dat voor bedrijven die met recruiters werken drie maandsalarissen een enorme horde is die ze hun nieuwe medewerker tot in de eeuwigheid na zullen dragen.
Gast stop alsjeblieft voordat je nog meer onzin uit gaat kramen.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 10:20 schreef hpeopjes het volgende:
De argumenten zijn vandaag op, zie ik.
Dat zegt niemand.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 10:22 schreef Copycat het volgende:
Nee hoor, herhaling maakt ze enkel niet meer of minder waar.
Maar geloof vooral dat voor bedrijven die met recruiters werken drie maandsalarissen een enorme horde is die ze hun nieuwe medewerker tot in de eeuwigheid na zullen dragen.
Welnee. De contacten zijn immers al gelegd!quote:Op zaterdag 28 maart 2015 10:33 schreef Copycat het volgende:
Met het buitenspel zetten van de recruiter, hevel je de kostenpost over naar je eigen organisatie.
Misschien. Wellicht is één parttime P&O'er met de juiste kennis, op jaarbasis wel véél goedkoper dan al die fees voor alle ratten bij elkaar.quote:Met het risico veel meer kwijt te zijn vanwege niet de juiste kennis in huis.
Oh wacht, misschien kunnen ze daar iemand extra voor aannemen ...
Door de recruiter ... Waarmee de organisatie graag in zee gaat, waarvoor de organisatie graag betaalt. Op basis van een kosten- en batenanalyse.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 10:41 schreef hpeopjes het volgende:
Welnee. De contacten zijn immers al gelegd!
Dat "graag" weet jij helemaal niet zeker.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 10:47 schreef Copycat het volgende:
[..]
Door de recruiter ... Waarmee de organisatie graag in zee gaat, waarvoor de organisatie graag betaalt. Op basis van een kosten- en batenanalyse.
Dat zegt genoeg over jouw manier van opereren in een organisatie. Ik zit zelf aan de andere kant van de tafel en hoezeer mijn directeur ook op de kosten zit, er is nog nooit gesproken over een constructie waarbij we de recruiter buitenspel zetten en verder gaan met de kandidaat in kwestie. Iets met goed ondernemerschap enzo. Ook omdat we simpelweg erg tevreden zijn met het werk wat de recruiter verricht en de kandidaten die ze aandraagt.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 10:31 schreef hpeopjes het volgende:
[..]
Dat zegt niemand.
Maar uiteindelijk is het een heel simpel rekensommetje. Er wordt door het bedrijf een substantiële hoeveelheid geld uitgegeven aan een eenmalige kostenpost die valt onder de noemer "overhead", met als doel een nieuwe werknemer aan te nemen. Als men erin slaagt om die kostenpost te schrappen (lees: die rat buitenspel te zetten) en toch het doel te behalen, worden alle overige partijen daar uiteindelijk beter van.
Nee hoor. Eerder als een welkome dienst die we afnemen.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 11:06 schreef hpeopjes het volgende:
[..]
Dat "graag" weet jij helemaal niet zeker.
Ik denk eerder dat het bedrijf die recruiter als niet veel meer ziet dan een noodzakelijk kwaad.
een noodzakelijk kwaad? Het bedrijf heeft mogelijkheden zat om het anders aan te pakken dan via een recruiter. Als ze het als noodzakelijk kwaad zien, zouden ze dat wel doen.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 11:06 schreef hpeopjes het volgende:
[..]
Dat "graag" weet jij helemaal niet zeker.
Ik denk eerder dat het bedrijf die recruiter als niet veel meer ziet dan een noodzakelijk kwaad. Maar als dan toch mocht blijken dat dat kwaad helemaal niet zo "noodzakelijk" meer is, als het in eerste instantie leek, zodat die 15k uitgespaard kan worden (waardoor er bijvoorbeeld weer meer ruimte komt voor loonsverhogingen, personeelsfeestjes en/of betere secundaire arbeidsvoorwaarden), dan zal dat bedrijf er waarschijnlijk "graag" aan meewerken om dat mogelijk te maken.
Ik heb overigens in mijn vrienden- en kennissenkring ook al enkele malen zien gebeuren dat de recruiter buitenspel wordt gezet, als de contacten eenmaal zijn gelegd. In die gevallen gebeurde dat op initiatief van het bedrijf; dat dan weer wel.
Hier stopte ik met lezen.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 11:17 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat zegt genoeg over jouw manier van opereren in een organisatie. Ik zit zelf aan de andere kant van de tafel
Volgens mij is dit er een van het foute type. Zo'n acquisitie type. Ofwel : veel cv's versturen inderdaad hoop dat iemand een werknemer zoekt... En dan een fee rekenen. Cowboys.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 07:40 schreef avotar het volgende:
Dit zal als een schok komen voor je, maar recruiters werken gewoon met een lijstje aan functies waarvoor ze mensen zoeken.
Ze zoeken dus mensen bij een functie, geen functie bij mensen. Dat is een hele andere tak van sport.
Dat het van haar onprofessioneel is om jou haar fee te vertellen staat buiten kijf.
Bedenk aan de andere kant welk signaal je geeft richting je toekomstige opdrachtgever door buiten de recruiter om te gaan. Veel bedrijven maken overigens gebruik van een vast recruitment bureau voor hun vacatures. \
[..]
Ik ben benieuwd hoe jij als "recruiter" dan je geld kunt verdienen, zeker als je bedenkt dat bij de meeste vacatures expliciet vermeld wordt dat acquisitie niet op prijs wordt gesteld.
Daarbij is de "aanname" volkomen logisch als je leest dat TS niets heeft getekend.
Het is geen liefdadigheid.
De meeste bedrijven doen er alles aan om elke vorm van overhead (dus ook deze) zoveel mogelijk te beperken. Zeker in tijden van crisis met marges die onder druk staan.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 11:21 schreef Holenbeer het volgende:
[..]
een noodzakelijk kwaad? Het bedrijf heeft mogelijkheden zat om het anders aan te pakken dan via een recruiter. Als ze het als noodzakelijk kwaad zien, zouden ze dat wel doen.
En dan zeg je tegen mij dat de argumenten op zijn?quote:
Dan huren ze geen recruiter in.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 11:29 schreef hpeopjes het volgende:
[..]
De meeste bedrijven doen er alles aan om elke vorm van overhead (dus ook deze) zoveel mogelijk te beperken. Zeker in tijden van crisis met marges die onder druk staan.
Nee hoor.quote:Bedrijven die dat niet doen krijgen vroeg of (meestal te) laat een heel groot probleem.
Ik denk dat hpeopjes vooral werkt bij a) een fout bedrijf en b) veel met foute recruiters te maken heeft, en c) veel foute vrienden heeft.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 11:29 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Volgens mij is dit er een van het foute type. Zo'n acquisitie type. Ofwel : veel cv's versturen inderdaad hoop dat iemand een werknemer zoekt... En dan een fee rekenen. Cowboys.
Meeste fatsoenlijkebedrijvrn schakelen een bureau in die vooraf een fee krijgen voor bepaalde inspanning en eventueel een bonus als ze echt slagen. Dit zijn mensen die dus doordeweeks opdrachtgever worden ingehuurd.
Maar er lopen een hoop foute types rond.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |