abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_151096712
quote:
99s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 16:30 schreef CaLeX het volgende:
Ze wordt dus een soort tussenhandelaar voor freubeltjes.

Dan nog liever de paardenzandbak :X
QVC in het klein ;)
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_151097007
Bodemloze put lijkt dat me inderdaad. Plus dat het concept niet nieuw is, je moet het hebben van gelegenheidskopers. En als je dan ook nog geen doorgewinterde verkoper bent, is dit gedoemd om 'weggegooid geld' te zijn.
Schip ahoy!
  vrijdag 27 maart 2015 @ 16:42:42 #103
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_151097052
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 13:16 schreef AngeliqueK het volgende:
Hypotheken voor verhuurd vastgoed aan particlulieren worden op dit moment niet meer verstrekt door banken. Daarom is SamenInGeld gestart.

Leners kiezen voor ons omdat ze nu wel een pand voor de verhuur kunnen kopen en voor de maandelijkse kosten beheren wij de hypotheek en zorgen we voor de administratie.

Voor investeerders zijn de kosten 1% van het vermogen met een max van 75 euro per jaar.
De kosten - en andere vragen rondom investeren - staan hier:
http://www.sameningeld.nl/belangrijke-vragen/over-investeren/

We zijn bezig met overwegen om de kosten voor investeren te verlagen. Wordt vervolgd.
Ik begrijp uit je commentaren dat je namens SamenInGeld spreekt? Zou je dan je username wellicht willen anapassen of op andere wijze duidelijk willen maken dat dat zo is? Dat maakt je positie duidelijker bij mensen die niet alles gelezen hebben.
pi_151097797
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 12:34 schreef Justme7005 het volgende:
Het vervolg op Eve Energy (bericht van GvE)

Enige weken geleden benaderde de heer R. Homai van Eve Energy ons met de boodschap dat de mede-ondertekenaar van de schuldbekentenis, mevrouw M. Beuling, van haar hoofdelijke aansprakelijkheid ontslagen wilde worden. Reden daarvoor is dat zij haar aandelen voor 1 euro heeft overgedragen aan de heer Homai en afscheid heeft genomen van Eve Energy. Haar beweegredenen zijn van persoonlijke aard, de verstandhouding tussen de twee is nog steeds uitstekend.

We hebben u daarop om een reactie gevraagd en door een behoorlijk aantal van u is daarop gereageerd, haast uitsluitend met een negatief oordeel.

Daaropvolgend hebben we vandaag aan de heer Homai en mevrouw Beuling meegedeeld dat de hoofdelijke aansprakelijkheid van mevrouw Beuling niet wordt doorgehaald. De overeenkomst die Eve Energy me u heeft blijft onverminderd van kracht.

We gaan er vanuit dat wij u hiermee voldoende op de hoogte hebben gesteld.

Bedankt voor het ons op de hoogte houden!
Een prima afwikkeling lijkt mij.
pi_151097819
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 16:42 schreef Coelho het volgende:

[..]

Ik begrijp uit je commentaren dat je namens SamenInGeld spreekt? Zou je dan je username wellicht willen anapassen of op andere wijze duidelijk willen maken dat dat zo is? Dat maakt je positie duidelijker bij mensen die niet alles gelezen hebben.
^O^
pi_151098059
https://www.kapitaalopmaat.nl/BTW-VAT-PLAZA

Nieuw project of heb ik deze eerder gemist?
  vrijdag 27 maart 2015 @ 17:26:34 #107
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_151098659
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 17:09 schreef MSR het volgende:

Om BTW PLAZA verder te ontwikkelen en een internationale uitrol (VAT PLAZA) te bewerkstelligen is er behoefte aan extra kapitaal. Dit kapitaal willen wij verwerven via Kapitaal Op Maat

Hoe vaag kun je zijn? Bovendien, is die twee ton die ze willen in- of exclusief BTW 8-)
pi_151098835
ZENCAP nieuw:
¤ 50.000 Kredietbedrag
5 Jaar
6,60% Rentevoet

Categorie A (d één na hoogste)
Glanssa Hygiëne Products bv wil de lening gebruiken ter versterking van het werkkapitaal, debiteurenfinanciering, aanschaf van 2 tanks voor grondstoffen en een afvulstraat om de kleinverpakkingen af te vullen.

gezonde balansverhoudingen , ruim 50%/187K eigen vermogen en ruim overschot liquiditeit (vlottende activa minus kortlopende schulden + 140K)

Ik ga mee :)
Pecunia non olet
pi_151098884
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 17:09 schreef MSR het volgende:

Voor mij is hij ook nieuw of ik heb hem ook gemist….
Begrijp ik nu goed dat ze 7000 gebruikers hebben maar de informatie is altijd gratis geweest en nu willen ze abonnementen gaan verkopen voor vergelijkbare maar actuele info al dan niet aangevuld met individuele adviezen? Verder willen ze nu ook internationaal advies gaan geven. Verder hebben ze zelf al 1000k ingebracht en nu nog op zoek naar 200k. Dan moet er wel wat geld gaan binnen komen voor e.e.a. rendabel gaat worden of mis ik nu van alles :? ?
pi_151098932
quote:
14s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 17:34 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Voor mij is hij ook nieuw of ik heb hem ook gemist….
Begrijp ik nu goed dat ze 7000 gebruikers hebben maar de informatie is altijd gratis geweest en nu willen ze abonnementen gaan verkopen voor vergelijkbare maar actuele info al dan niet aangevuld met individuele adviezen? Verder willen ze nu ook internationaal advies gaan geven. Verder hebben ze zelf al 1000k ingebracht en nu nog op zoek naar 200k. Dan moet er wel wat geld gaan binnen komen voor e.e.a. rendabel gaat worden of mis ik nu van alles :? ?
Zo lees ik het ook ja...
pi_151100047
Een abonnement op BTW info lijkt mij niet echt heel interessant. Bij de BTW is het vaak een kwestie van iets goed uitzoeken (mag wat kosten) en daarna kun je weer lange tijd vooruit. En anders heb je nog een BTW-almanak of bel je de Fiscus zelf.
Pecunia non olet
pi_151101275
De checks van overdag stonden niet goed. Nu wel als het goed is.
జ్ఞ‌ా
  vrijdag 27 maart 2015 @ 19:06:40 #113
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_151101340
Ze komen nu allemaal binnen.
pi_151102045
Ja de avond-job werkte prima. Die van overdag liep niet goed.

Overdag check ik namelijk vaker dan 's avonds.
జ్ఞ‌ా
pi_151102338
Bij mij hebben nu ook 2 van de 7 projecten bij Lendico betalingsachterstanden. In beide gevallen is de kredietnemer niet in staat geweest een derde (!) termijn te betalen. Veel van de beloofde verbeteringen op de website van Lendico blijven vooralsnog uit. Het tabblad met het overzicht van de lopende investeringen is wel verbeterd.

quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 16:55 schreef troepjepdat het volgende:
Lendico is toch een soort Isepankur/Bondora? Persoonlijke leningen voor (enorm) hoge rentes?
Zulke (enorm) hoge recentepercentages kun je er als investeerder niet halen hoor. Ondanks mijn relatief hoge risicoprofiel bij Lendico, kom ik niet boven de 7,7% rente uit. In de risicoklassen A en B is er amper wat te halen. met C kun je geluk hebben. De risicoklassen D en E bieden inderdaad kans op een wat hoger rendement, maar de kosten voor het gebruik van het platform liggen ook hoger dan bij GVE en KOM.
  vrijdag 27 maart 2015 @ 19:47:02 #116
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_151102765
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 17:32 schreef obligataire het volgende:
ZENCAP nieuw:
¤ 50.000 Kredietbedrag
5 Jaar
6,60% Rentevoet

Categorie A (d één na hoogste)
Glanssa Hygiëne Products bv wil de lening gebruiken ter versterking van het werkkapitaal, debiteurenfinanciering, aanschaf van 2 tanks voor grondstoffen en een afvulstraat om de kleinverpakkingen af te vullen.

gezonde balansverhoudingen , ruim 50%/187K eigen vermogen en ruim overschot liquiditeit (vlottende activa minus kortlopende schulden + 140K)

Ik ga mee :)
Welke site is dat? Ik zie niks op GvE en KoM?
pi_151102885
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 19:47 schreef Coelho het volgende:

[..]

Welke site is dat? Ik zie niks op GvE en KoM?
Zencap is een apart platform
  vrijdag 27 maart 2015 @ 19:55:57 #118
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_151103141
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 19:50 schreef eenjongen... het volgende:

[..]

Zencap is een apart platform
Ik dacht dat het bedrijf Zencap heette |:(
pi_151106275
[quote]0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 19:35 schreef Groepfunder het volgende:
Bij mij hebben nu ook 2 van de 7 projecten bij Lendico betalingsachterstanden. In beide gevallen is de kredietnemer niet in staat geweest een derde (!) termijn te betalen. Veel van de beloofde verbeteringen op de website van Lendico blijven vooralsnog uit. Het tabblad met het overzicht van de lopende investeringen is wel verbeterd.

[..]
Bij de derde termijn al betalingsproblemen...
Welke klassen hebben die projecten? D of E?
pi_151115177
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 21:02 schreef Camogli het volgende:
Bij de derde termijn al betalingsproblemen...
Welke klassen hebben die projecten? D of E?
Eén project heeft klasse D, de andere klasse E. In totaal gaat het bij mij om een investering van 75 euro. Bij het project in klasse E hebben drie personen elk 100 euro ingelegd en daarmee gezanelijk 60% van het uitgeleende bedrag bij elkaar gebracht. Voor hen is het wel zuur. Nog erger is het voor de investeerders in het project met klasse D: 27 investeerders van wie één persoon zelfs 2.000 euro heeft geïnvesteerd. Slechts 8 van hen hebben minder dan 100 euro geïnvesteerd: 25 of 50 euro. Ik was er gelukkig één van.
pi_151118026
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 00:51 schreef Groepfunder het volgende:

[..]

Eén project heeft klasse D, de andere klasse E. In totaal gaat het bij mij om een investering van 75 euro. Bij het project in klasse E hebben drie personen elk 100 euro ingelegd en daarmee gezanelijk 60% van het uitgeleende bedrag bij elkaar gebracht. Voor hen is het wel zuur. Nog erger is het voor de investeerders in het project met klasse D: 27 investeerders van wie één persoon zelfs 2.000 euro heeft geïnvesteerd. Slechts 8 van hen hebben minder dan 100 euro geïnvesteerd: 25 of 50 euro. Ik was er gelukkig één van.
Dank voor het delen van deze informatie. De conclusie voor wat betreft lendico is voor mij helder: ik pas daarvoor. Er zijn betere mogelijkheden om je geld in te investeren.
pi_151118435
Het geeft maar weer aan hoe risicovol particulieren zijn. Bedrijven hebben uiteenlopende manieren om zichzelf liquiditeit te verschaffen als het tijdelijk moeilijk gaat. Bijvoorbeeld door de gewone crediteuren wat op te laten lopen of door wat feller op de debiteuren te zitten. Een particulier kan dat allemaal niet, als het geld op is is het op en de huur, g.w.l., zorgnota, het moet gewoon betaald worden. En sorry dat ik het zeg, maar de wereld zit vol debielen die van dag tot dag leven en geen grip op hun uitgaven hebben. Maar dat zeggen ze uiteraard niet tegen Lendico c.s., als ze financiering willen. Een loonstrook is redelijk objectief maar het is natuurlijk heel makkelijk om bepaalde vaste lasten even te 'vergeten'.
Pecunia non olet
pi_151118570
Klopt helemaal. En dan komt Lendico om de hoek, maar ook daar gaat het dus al gauw mis. Je kunt beter een avond goed gaan zuipen van je centen dan ze bij Lendico droppen, heb ik het idee.
Schip ahoy!
pi_151118653
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 09:21 schreef obligataire het volgende:
En sorry dat ik het zeg, maar de wereld zit vol debielen die van dag tot dag leven en geen grip op hun uitgaven hebben.
Absoluut waar!
pi_151118997
Geldt dit ook voor de particulieren die via GvE gefinancierd worden?
Ik heb er een paar ... (Tot nu toe geen betaalproblemen)

Of zal de check bij GvE beter zijn dan die bij lendico?
pi_151120312
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 10:04 schreef Camogli het volgende:

Denk niet dat de check heel veel anders is of beter. Denk alleen dat Lendico ook projecten doorlaat met een hogere risico en daardoor een hogere rente.
pi_151122550
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 10:04 schreef Camogli het volgende:

Check zal ongeveer hetzelfde inhouden, kredietwaardigheid e.d. Maar GvE kan natuurlijk ook geen garanties geven. Al leggen ze de grens misschien wat scherper dus laten ze projecten met veel risico al niet toe.

Maar toegegeven...meestal begin ik er niet aan. Vooral omdat het vaak om kleine bedragen gaat en als particulieren dat al niet bij elkaar kunnen sparen, waarom zou een lening ze dan wel lukken? En vaak gaat het om 'luxegoederen', het strookt ook niet met mijn opvattingen om die te financieren: wat je niet kan betalen moet je niet kopen. Dus ik ga er ook geen geld voor uitlenen.
Schip ahoy!
pi_151122772
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 09:21 schreef obligataire het volgende:
Een loonstrook is redelijk objectief maar het is natuurlijk heel makkelijk om bepaalde vaste lasten even te 'vergeten'.
Dat is waar, maar als kredietnemers na 2 betalingstermijn al betalingsachterstanden oplopen, dan vraag ik mij toch af of Lendico zijn beoordelingsbeleid wel op orde heeft. Begrijp me niet verkeerd: de kredietgever blijft wat mij betreft ten alle tijden eindverantwoordelijk voor zijn eigen investering! Maar Lendico stelt op zijn website: "Lendico hanteert een grondige selectieprocedure, alleen kredietwaardige kredietnemers worden op het platform toegelaten." Het inkomen wordt daadwerkelijk geverifieerd, maar hoe zit het met de uitgaven? Als kredietgever zou je willen dat Erica Verdegaal de kredietnemer vooraf zou hebben gedwongen een maand lang een kasboekje bij te houden, zodat bekend is hoeveel aflossingsruimte er echt is. Al eerder hebben we op dit forum geconcludeerd dat Lendico aan kredietgevers wel het inkomen, de kale huurlasten, allimentatie en eventuele andere aflossingsverplichtingen van kredietnemers laat ziet, maar ze eigenlijk geen inzicht geeft in de daadwerkelijke aflossingscapaciteit. Kosten voor gas, licht, water, internet, telefonie, televisie, voeding, kleding et cetera zijn allemaal onbekend. Wat dat betreft zeggen de cijfers die wel worden genoemd vrij weinig en heb je dus niets meer dan de risicoklasse van Lendico om je investeringsrisico tegen de geboden rente en aflossingstermijn af te wegen. En hoe die risicoklasse tot stand komt is ook een zwarte doos.

quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 09:33 schreef Piet__Piraat het volgende:
Je kunt beter een avond goed gaan zuipen van je centen dan ze bij Lendico droppen, heb ik het idee.
Dat was met de kennis van nu een betere beslissing geweest, maar dan had ik daar wel graag wat mensen van deze hangplek bij uitgenodigd in een café in het centrum van Utrecht.
pi_151122977
[quote]0s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 12:39 schreef Groepfunder het volgende:

[..]

Het inkomen wordt daadwerkelijk geverifieerd, maar hoe zit het met de uitgaven? Als kredietgever zou je willen dat Erica Verdegaal de kredietnemer vooraf zou hebben gedwongen een maand lang een kasboekje bij te houden, zodat bekend is hoeveel aflossingsruimte er echt is. Al eerder hebben we op dit forum geconcludeerd dat Lendico aan kredietgevers wel het inkomen, de kale huurlasten, allimentatie en eventuele andere aflossingsverplichtingen van kredietnemers laat ziet, maar ze eigenlijk geen inzicht geeft in de daadwerkelijke aflossingscapaciteit. Kosten voor gas, licht, water, internet, telefonie, televisie, voeding, kleding et cetera zijn allemaal onbekend

Ik lees dat je bij het aanvragen van een lening een rekeningoverzicht van de afgelopen 2 maanden mee moet sturen. Hierop staan ook bovengenoemde zaken. Dus ik neem aan dat Lendico dat ook checkt.
pi_151123045
Worden de track records van de verschillende platforms ergens bijgehouden?
pi_151123092
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 12:47 schreef komrad het volgende:
Zover ik weet niet en zoja dan zou ik dat ook graag horen.
pi_151123190
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 12:45 schreef didi80 het volgende:
Ik lees dat je bij het aanvragen van een lening een rekeningoverzicht van de afgelopen 2 maanden mee moet sturen. Hierop staan ook bovengenoemde zaken. Dus ik neem aan dat Lendico dat ook checkt.
Vast, maar mijn punt is dat je als kredietgever deze gegevens niet hebt en uiteindelijk niet meer harde informatie hebt dan de Lendico-risicoklasse, de geboden rente en de aflossingstermijn om te bepalen of je in een project wilt investeren. Daarnaast heb je natuurlijk nog de zachte informatie: de beschrijving van het doel van het krediet. Daar zit de gunfactor.
pi_151123284
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 12:49 schreef MSR het volgende:

[..]

Zover ik weet niet en zoja dan zou ik dat ook graag horen.
geeft GvE zelf geen gegevens vrij hierover? Bv welk % default per risico categorie icm met het gemiddelde verlies?
pi_151123348
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 12:52 schreef Groepfunder het volgende:

[..]

Vast, maar mijn punt is dat je als kredietgever deze gegevens niet hebt en uiteindelijk niet meer harde informatie hebt dan de Lendico-risicoklasse, de geboden rente en de aflossingstermijn om te bepalen of je in een project wilt investeren. Daarnaast heb je natuurlijk nog de zachte informatie: de beschrijving van het doel van het krediet. Daar zit de gunfactor.
Ja daar heb je zeker een punt.
pi_151123375
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 12:55 schreef komrad het volgende:

[..]

geeft GvE zelf geen gegevens vrij hierover? Bv welk % default per risico categorie icm met het gemiddelde verlies?
Nee, doen ze niet. Daarbij hebben ze meerdere projecten die default zijn gegaan uit eigen middelen betaald en daar dus niets over gezegd. Kwam naar buiten toen GvE laatst is overgenomen door Trustbuddy.
pi_151123475
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 12:58 schreef MSR het volgende:

[..]

Nee, doen ze niet. Daarbij hebben ze meerdere projecten die default zijn gegaan uit eigen middelen betaald en daar dus niets over gezegd. Kwam naar buiten toen GvE laatst is overgenomen door Trustbuddy.
dat laatste is erg netjes! Maar objectieve cijfers zou wel prettig zijn.
pi_151123707
Enerzijds kun je het inderdaad netjes noemen. Anderzijds kun je het puur eigenbelang noemen: zolang bestaat GvE nog niet en dmv het betalen uit eigen middelen kweken ze vertrouwen in het crowdfunden. Door het lage default percentage trekt dat investeerders en dus verdiensten aan voor GvE zelf.

Overigens is deze pot met geld afgeschaft door de nieuwe eigenaar van GvE.
pi_151126797
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 13:02 schreef komrad het volgende:

[..]

dat laatste is erg netjes! Maar objectieve cijfers zou wel prettig zijn.
Ik vind dat niet heel netjes. Dat is de boel voor de buitenwereld mooier voordoen dan het in werkelijkheid is.
pi_151130401
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 15:38 schreef didi80 het volgende:

[..]

Ik vind dat niet heel netjes. Dat is de boel voor de buitenwereld mooier voordoen dan het in werkelijkheid is.
volgens mij hebben ze ondernemers die even niet aan de betalingsverplichting konden voldoen tijdelijk uit de brand geholpen.
pi_151130543
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 18:11 schreef Camogli het volgende:

[..]

volgens mij hebben ze ondernemers die even niet aan de betalingsverplichting konden voldoen tijdelijk uit de brand geholpen.
Ja, door het betalen van rente, aflossing en het voor hun rekening nemen van de incasso kosten.
pi_151130688
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 18:11 schreef Camogli het volgende:

[..]

En daarmee geven ze de investeerders het idee dat alle projecten top lopen, terwijl dit niet zo is.
Want volgens mij hebben ze het niet meegedeeld aan de investeerders.

Was het echt tijdelijk? Of zijn het projecten die daarna alsnog geklapt zijn? Of juist weer goed lopen?
pi_151133562
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 18:22 schreef didi80 het volgende:

[..]

En daarmee geven ze de investeerders het idee dat alle projecten top lopen, terwijl dit niet zo is.
Want volgens mij hebben ze het niet meegedeeld aan de investeerders.

Was het echt tijdelijk? Of zijn het projecten die daarna alsnog geklapt zijn? Of juist weer goed lopen?
dat weet ik niet. GvE zei me een paar maanden geleden wel dat ze dat natuurlijk niet (meer) doen als het niet meer goed gaat komen. Ik begrijp best wel dat onnodige betalingsachterstand niet gecommuniceerd wordt: dat is niet goed voor GvE.
Een default van 3-5% wordt verwacht volgens mij. Dan hebben we nog wat tegoed want er zijn er 'pas' 2 of 3 echt fout gelopen dacht ik.
pi_151133868
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 20:07 schreef Camogli het volgende:

[..]

dat weet ik niet. GvE zei me een paar maanden geleden wel dat ze dat natuurlijk niet (meer) doen als het niet meer goed gaat komen. Ik begrijp best wel dat onnodige betalingsachterstand niet gecommuniceerd wordt: dat is niet goed voor GvE.
Een default van 3-5% wordt verwacht volgens mij. Dan hebben we nog wat tegoed want er zijn er 'pas' 2 of 3 echt fout gelopen dacht ik.
Zo werkt statistiek niet helemaal natuurlijk. :P
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_151134222
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 20:14 schreef Monolith het volgende:

[..]

Zo werkt statistiek niet helemaal natuurlijk. :P
:-)
Wat ik bedoel is dat het nog meevalt met de wanbetalers.
pi_151137468
Vandaag een toegangskaartje voor een bezoek aan het openlucht museum ontvangen. Dit is de incentive van het project WindshareFund.
pi_151158486
Stukje van de site van de Telegraaf:
http://www.telegraaf.nl/p(...)punt_leningen__.html
Het is een premium stuk, dus niet iedereen kan het gratis lezen vandaar dat ik het hieronder even zal plaatsen.
Trefpunt leningen
Bernard Vogelsang

Geld lenen voor een verbouwing, nieuwe auto of bruiloft kan bij de bank, maar dat is vaak duur. Een goedkoper alternatief kan zijn om te lenen via marktplaatsen op internet, waar consumenten hun overtollige spaarcenten tegen een aantrekkelijke rente aanbieden.

Leensites die vragers en aanbieders van geld bij elkaar brengen, bestaan al langer. In de Verenigde Staten verdient Prosper.com er een dik belegde boterham mee, terwijl Zopa.com goede zaken doet in Groot-Brittannië. In Nederland was Boober.nl in 2007 de eerste online marktplaats voor consumptief krediet. Maar dit werd geen succes omdat Boober frontaal in aanvaring kwam met de Autoriteit Financiële Markten en De Nederlandsche Bank. Ook waren er problemen met wanbetalers.

Lendico.nl waagt nu een nieuwe poging om van het zogenoemde peer-to-peer lenen een succes te maken. Deze website is inmiddels niet alleen in Nederland actief, maar ook in Duitsland, Oostenrijk, Polen, Spanje en Zuid-Afrika. Op Lendico kan maximaal ¤25.000 per keer worden geleend.

„Geld lenen via zulke internetplatformen staat nog in de kinderschoenen. Het zou een grote hit kunnen worden omdat particuliere kredietverstrekkers er een hogere rente kunnen krijgen dan op een spaarrekening terwijl kredietnemers veelal een lagere rente betalen dan bij de bank. Maar het kan ook een stille dood sterven”, zegt Matthijs van Herten van financieel onderzoeksbureau MoneyView.

Consumenten die via Lendico willen lenen, moeten diverse persoonlijke gegevens verstrekken. Op basis van onder meer hun jaarsalaris, leeftijd en BKR-registraties wordt hun kredietwaardigheid bepaald. Afhankelijk van die status en de hoogte, looptijd en het risico van de lening wordt het rentetarief bepaald.

Volgens financieel onderzoeker Van Herten zullen geldverstrekkers kieskeurig zijn met projecten waarvoor zij krediet beschikbaar willen stellen. „Als iemand geld voor een nieuwe televisie wil, zullen de investeerders niet in de rij staan. Maar een werknemer met een goede kredietwaardigheid die vanwege een nieuwe baan een auto nodig heeft, maakt een goede kans.”

Ondanks dat via de Amerikaanse geldsite Prosper al ruim ¤2 miljard is geleend, kan Lendico in Nederland nog niet in de schaduw staan van de banken die ruim ¤20 miljard aan consumptieve kredieten hebben uitstaan. Veel Nederlanders blijven dan ook voorlopig voor een persoonlijke lening of doorlopend krediet aangewezen op de gevestigde financiële partijen. Die rekenen meestal een pittige rente van 7%. Van Herten: „Maar dat is minder dan zes jaar geleden, toen die rente gemiddeld nog boven 9% lag.”

De MoneyView-onderzoeker heeft deze maand de rentetarieven en overige voorwaarden van 23 persoonlijke leningen en 24 doorlopende kredieten onder de loep genomen. Freo, een onderdeel van Rabobank-dochter De Lage Landen, komt uit de bus als een voordelige aanbieder van zowel persoonlijke leningen als doorlopende kredieten. ABN Amro scoort hoge ogen als naar de voorwaarden wordt gekeken. De doorlopende kredieten van deze bank onderscheiden zich onder meer door de mogelijkheid voor een aflossingsvrije periode en een kredietpas om geldopnames en betalingen te verrichten.

De rente op persoonlijke leningen en doorlopende kredieten is meestal niet fiscaal aftrekbaar. Een uitzondering geldt voor consumenten die een persoonlijke lening benutten om een woning aan te schaffen. Zij mogen de rente wel van de belasting aftrekken.
pi_151158877
quote:
Het zou een grote hit kunnen worden omdat particuliere kredietverstrekkers er een hogere rente kunnen krijgen dan op een spaarrekening terwijl kredietnemers veelal een lagere rente betalen dan bij de bank. Maar het kan ook een stille dood sterven”
Goeie analyse. :')
'Het kan wat worden. Maar misschien ook niet.'

Ik heb ook nog wel iets meer mijn twijfels bij leningen aan particulieren.
  zondag 29 maart 2015 @ 20:46:46 #148
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_151168308
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 12:39 schreef Groepfunder het volgende:

[..]

Dat was met de kennis van nu een betere beslissing geweest, maar dan had ik daar wel graag wat mensen van deze hangplek bij uitgenodigd in een café in het centrum van Utrecht.
Altijd leuk!
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
  zondag 29 maart 2015 @ 20:49:07 #149
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_151168405
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 12:47 schreef komrad het volgende:
Nee, je hoort ook niets van de platformen zelf. De omgevallen GVE projecten weet ik via dit topic.
  zondag 29 maart 2015 @ 21:05:29 #150
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_151169451
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2015 16:30 schreef Monolith het volgende:

[..]

Goeie analyse. :')
'Het kan wat worden. Maar misschien ook niet.'

Ik heb ook nog wel iets meer mijn twijfels bij leningen aan particulieren.
Ik ook, doe er niet aan mee.
pi_151169599
Kreeg nog bericht van KoM dat er van een project waarvan de totstandkoming wat lang heeft geduurd een extra rente-uitkering komt. Dat is dan wel weer netjes.
  zondag 29 maart 2015 @ 21:21:56 #152
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_151170419
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 21:38 schreef Horsemen het volgende:
Vandaag een toegangskaartje voor een bezoek aan het openlucht museum ontvangen. Dit is de incentive van het project WindshareFund.
idem. Leuke incentive :)
pi_151171630
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2015 21:07 schreef Monolith het volgende:
Kreeg nog bericht van KoM dat er van een project waarvan de totstandkoming wat lang heeft geduurd een extra rente-uitkering komt. Dat is dan wel weer netjes.
Ja, zeker netjes. Hoe lang zat er tussen?
pi_151171710
quote:
1s.gif Op zondag 29 maart 2015 21:42 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ja, zeker netjes. Hoe lang zat er tussen?
Ik geloof dat het wel twee maanden sinds mijn investering is inmiddels.
pi_151172637
quote:
1s.gif Op zondag 29 maart 2015 21:44 schreef Monolith het volgende:

[..]

ik kreeg dat bericht ook. Idd erg netjes van KoM.
Ik heb eind februari gestort en de eerste aflossing is begin mei.
pi_151174062
quote:
1s.gif Op zondag 29 maart 2015 21:44 schreef Monolith het volgende:

[..]

Dat is inderdaad wel lang maar netjes opgelost.
pi_151180351
Een TVP-tje :) lijkt mij erg interessant om te doen. Al mensen "rijk" mee geworden? :)
  maandag 30 maart 2015 @ 08:34:31 #158
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_151181277
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2015 02:37 schreef RoW_0 het volgende:
Een TVP-tje :) lijkt mij erg interessant om te doen. Al mensen "rijk" mee geworden? :)
Kredietnemers wellicht. Wat is rijk? Er zijn nog geen investeerders die een ton hebben verdiend nee, mocht je dat bedoelen. Denk aan een paar honderd tot paar duizend per jaar.
pi_151181429
quote:
1s.gif Op maandag 30 maart 2015 08:34 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Kredietnemers wellicht. Wat is rijk? Er zijn nog geen investeerders die een ton hebben verdiend nee, mocht je dat bedoelen. Denk aan een paar honderd tot paar duizend per jaar.
En daar moet je dan ook nog de rente die je anders op een spaarrekening zou hebben gekregen op in mindering brengen.
Schip ahoy!
pi_151182406
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2015 08:51 schreef Piet__Piraat het volgende:

[..]

En daar moet je dan ook nog de rente die je anders op een spaarrekening zou hebben gekregen op in mindering brengen.
Plus de tijd die je erin moet steken.

Eigenlijk kost dit geld ;)
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_151182927
quote:
99s.gif Op maandag 30 maart 2015 10:03 schreef CaLeX het volgende:

[..]

Plus de tijd die je erin moet steken.

Eigenlijk kost dit geld ;)
Een belangrijk element is voor mij ook dat ik het leuk vind omm te doen.
  maandag 30 maart 2015 @ 10:38:41 #162
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_151183171
Nog één betaling van Uni-Sell BV en mijn eerste succesvol afgeronde project is een feit *O*
pi_151183505
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2015 02:37 schreef RoW_0 het volgende:
Ach 'rijk', het heeft een redelijk rendement en het risico is niet extreem hoog.
Als je echt 'rijk' wilt worden moet je in de iets speculatievere zaken gaan zitten, maar dat kan ook betekenen dat je hele vermogen morgen is verdwenen als je de verkeerde keuzes maakt. :P
Of je moet meer in het crowdfunden van start-ups gaan zitten waarbij je een aandeel in het bedrijf krijgt in plaats van een vaststaande rente over een lening en hopen dat je net een significant bedrag hebt geïnvesteerd in de nieuwe Google of Facebook. ;)
pi_151183506
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2015 10:38 schreef leolinedance het volgende:
Nog één betaling van Uni-Sell BV en mijn eerste succesvol afgeronde project is een feit *O*
Inderdaad ook een mijlpaal! Daar moet ik nog een klein jaartje op wachten.
pi_151183789
quote:
1s.gif Op maandag 30 maart 2015 10:55 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Inderdaad ook een mijlpaal! Daar moet ik nog een klein jaartje op wachten.
Ik nog ruim een jaar... nou ja, HIN verzekeringen lost rond 1 april (geen grapje hopelijk :P ) alles inclusief rente af, dus in principe ook een succesvol afgerond project *O*
pi_151183903
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2015 11:10 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Ik nog ruim een jaar... nou ja, HIN verzekeringen lost rond 1 april (geen grapje hopelijk :P ) alles inclusief rente af, dus in principe ook een succesvol afgerond project *O*
Ja, mooiere projecten zal je niet meer krijgen denk ik.
  maandag 30 maart 2015 @ 11:28:42 #167
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_151184058
Nieuwe:

https://geldvoorelkaar.nl(...)roject.aspx?id=10157

Denk dat ik een klein bedrag doe.
pi_151184063
st1ppy: zou je de mails aan kunnen passen met een directe link naar GvE? Moet nu een keer extra via jouw site klikken wat geen verdere meerwaarde heeft.

Vandaag kwam de mail van u snel :)
pi_151184072
Nieuwe: https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=10157
Rating 2/A, 7%, 48 maanden, ¤50.000.

Zier er wat mij betreft goed uit, wordt ook ¤25.000 aan eigen vermogen geïnvesteerd,
pi_151184086
quote:
14s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 19:04 schreef µ het volgende:
De checks van overdag stonden niet goed. Nu wel als het goed is.
Doet het nu perfect, dank!!
  maandag 30 maart 2015 @ 11:30:09 #171
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_151184087
Ratings zijn inderdaad erg goed. Het verhaal is wat karig en wat eigengereid als je het mij vraagt, maar dat neem ik wel op de koop toe ;)
pi_151184108
quote:
Gezellig projectje he, zit ik ook in :)

Bij mij loopt de kapper (Rene Professional) ook af. Jammer vind ik dat, kreeg je nog wel eens een kadootje of mailtje van. Erg leuk om zoiets te funden. Als ie weer iets nodig heeft sta ik vooraan.
pi_151184120
Ratings zijn prima idd. Rente is wederom wat laag. Maar toch maar ingelegd.
  maandag 30 maart 2015 @ 11:32:43 #174
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_151184156
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2015 11:31 schreef athlonkmf het volgende:
Als de ratings inderdaad het risico afspiegelen (wat we allemaal hopen ;) ), dan snap ik dit rentepercentage ook wel.
pi_151184247
Net maar even een mailtje naar IIC assembly gestuurd voor de incentive. Was ik effe vergeten :P

Iemand al iets ontvangen?
pi_151184351
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2015 11:31 schreef athlonkmf het volgende:
Voor zulke ratings krijg je helaas geen 10%, crowdfunding op GVE is toch een spel van herinvesteren.

Ik gooi er weer wat kleins in, gaat wel hard richting mijn doel van 2015.
pi_151184486
Het is de laatste maanden rustig geweest aan het crowdfundingfront qua interessante projecten, maar laatste week toch weer wat interessante projecten: Ecosoft, Cing ICT, Tigerprint, Aurora Flowers... leuk!
  maandag 30 maart 2015 @ 11:50:14 #178
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_151184557
Investering Tigerprint op de valreep nog even opgehoogd van ¤ 200,- naar ¤ 500,-
Mooi project wel.
  maandag 30 maart 2015 @ 11:51:54 #179
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_151184597
En hij is vol :'(

20 minuten...
pi_151184616
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2015 11:51 schreef leolinedance het volgende:
Sorry, maar heb net op de valreep er nog een paar 100 ingestopt ;)
pi_151184634
Ook maar wat ingestopt. Rente aan de lage kant, maar helaas zijn (net als de rentes overal) de rentes niet meer zo hoog dan een jaar geleden. Verder zag het er degelijk uit.
  maandag 30 maart 2015 @ 11:53:30 #182
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_151184637
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2015 11:52 schreef troepjepdat het volgende:

[..]

Sorry, maar heb net op de valreep er nog een paar 100 ingestopt ;)
Ik ook.
pi_151184648
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2015 11:53 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Ik ook.
Oh, gelukkig :D Dacht dat het net niet meer gelukt was ;)
  maandag 30 maart 2015 @ 11:54:34 #184
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_151184659
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2015 11:54 schreef troepjepdat het volgende:

[..]

Oh, gelukkig :D Dacht dat het net niet meer gelukt was ;)
Juist wel. Begonnen met 200 in het begin en op de valreep opgehoogd naar 500 :)
pi_151184694
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2015 11:51 schreef leolinedance het volgende:

20 minuten...
pff, net te laat!

Was er eindelijk weer eens een projectje wat de moeite waard is, let je net ff niet op.

Mis die mailing van Tha Duck nog steeds :'(
pi_151184996
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2015 11:36 schreef athlonkmf het volgende:
Net maar even een mailtje naar IIC assembly gestuurd voor de incentive. Was ik effe vergeten :P

Iemand al iets ontvangen?
Hier nog niks ontvangen. Weet iemand toevallig al wanneer de rondleidingen zijn?
pi_151185470
Ik kreeg op 11:56 een mailtje van het nieuwe project, maar toen zat ie al vol. Ik zag het project gelukkig eerder. Ik heb hier ook in geïnvesteerd.
  maandag 30 maart 2015 @ 12:18:58 #188
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_151185501
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2015 11:54 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Juist wel. Begonnen met 200 in het begin en op de valreep opgehoogd naar 500 :)
Als je ophoogt, krijg je dan 2 bedragen overgemaakt of zijn ze zo slim om dat onder 1 investeerder te laten vallen?
pi_151185566
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2015 12:18 schreef Coelho het volgende:

[..]

Als je ophoogt, krijg je dan 2 bedragen overgemaakt of zijn ze zo slim om dat onder 1 investeerder te laten vallen?
Je oude gaat eruit en je krijgt 1 investeringsbedrag.
  maandag 30 maart 2015 @ 12:26:50 #190
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_151185804
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2015 12:18 schreef Coelho het volgende:

[..]

Wordt gewoon één investering.
pi_151186459
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2015 11:28 schreef leolinedance het volgende:
Nieuwe:

https://geldvoorelkaar.nl(...)roject.aspx?id=10157

Denk dat ik een klein bedrag doe.
Tja, ik had een probleem wat we allemaal op zijn tijd hebben, gemist / te laat gezien. Anders had ik hem ook mee gepakt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Horsemen op 30-03-2015 13:02:46 ]
  maandag 30 maart 2015 @ 13:06:35 #192
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_151186931
quote:
Die heb ik ook ja, en mn allereerste project loopt ook aankomende maand af en dan ook nog die terugbetaling ineens van dat verzekeringsproject.

Dus aankomende maand 3 in elk geval in de pocket.
  maandag 30 maart 2015 @ 13:11:37 #193
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_151187053
Ik verhoog best vaak mn inleg nog, kijk eerst snel globaal of het me wat lijkt en zoja dan leg ik al vast wat in (eigenlijk leg ik de eerste 2 honderd euro op de rating + rente in) en dan kijk ik later nog wat beter en verhoog ik het eventueel als dat nog kan.
pi_151191388
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2015 11:30 schreef Graankorrel het volgende:

[..]

Doet het nu perfect, dank!!
Thanks voor de feedback :s).
జ్ఞ‌ా
pi_151193242
quote:
14s.gif Op maandag 30 maart 2015 15:37 schreef µ het volgende:

[..]

Bij mij kwam de mail pas om 11.55 uur binnen, toen het project al vol was.
pi_151193521
Ik had 'm ook wel meegepakt. Zag 'm zelfs op tijd, maar toen zo druk met werk dat ik geen tijd had om even het verhaaltje te lezen en te verdiepen. Een half uur later was het gebeurd, uiteraard :P
Schip ahoy!
pi_151193742
quote:
14s.gif Op maandag 30 maart 2015 16:26 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Bij mij kwam de mail pas om 11.55 uur binnen, toen het project al vol was.
Hier ook 11:58, maar zag hem gelukkig hier langskomen.
pi_151195297
Ik heb overdag weinig tijd om hier mee bezig te zijn. Zo te lezen mis ik dan regelmatig de kleinere projecten met goede ratings...
  maandag 30 maart 2015 @ 17:24:42 #199
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_151195408
quote:
14s.gif Op maandag 30 maart 2015 15:37 schreef µ het volgende:

[..]

ik heb m niet gehad :)
pi_151201586
:{