niels0 | donderdag 26 maart 2015 @ 10:33 |
Crisisnummers GermanWings: 0049 30 5000 3000 (Buitenland) & 0800 11 33 55 77 (Duitsland)![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Diverse links: Vlucht afspelen op Flighttracker24 Airbus a320 cockpit locking system Eerste Berichtgeving: -NOS- In het zuiden van Frankrijk is een passagiersvliegtuig neergestort. Het is een Airbus A320 van de Duitse prijsvechter Germanwings. De Franse president Hollande en premier Valls hebben gezegd dat er waarschijnlijk geen overlevenden zijn. Het toestel was onderweg van Barcelona naar Düsseldorf, met 142 passagiers aan boord en zes bemanningsleden. Het verdween rond 11.00 van de radar. Volgens het Franse persbureau AFP is het wrak inmiddels vanuit helikopters gezien. Het vliegtuig is volgens diverse berichten neergestort in de regio Digne, ten noorden van Marseille. Het is niet bekend welke nationaliteit de inzittenden hebben. Het ministerie van Buitenlandse Zaken in Den Haag onderzoekt of er Nederlanders aan boord waren. Update 26-03-15: -Bild- De namen van de piloten zouden zijn: Patrick S. (Gezagvoerder, 6000 vlieguren op de a320) en Andreas L. (Co-piloot, 630 vlieguren). -NOS- Nabestaanden van de slachtoffers van de vliegtuigcrash in de Franse Alpen bezoeken vandaag de rampplek. Vanochtend vertrokken vanuit Barcelona in Spanje en Düsseldorf in Duitsland speciale vluchten van Lufthansa naar Marseille. -New York Times- Volgens (niet officiële) berichten zou één van de piloten niet hebben kunnen terugkeren naar de cockpit ivm buitensluiting. Dit zou blijken uit de opnames van één van de 'black-boxen', de zogeheten 'cockpit voice recorder'. Volgens procedures is de deur altijd op slot en kan deze alleen van binnenuit geopend worden. Wel is er een noodprocedure om de deur te openen, maar dit kan worden geblokkeerd door degene in de cockpit. Het openen werkt niet dmv een sleutel/code oid. Onduidelijk is welke van de twee piloten zou zijn buitengesloten. -Meerdere bronnen- De memory unit van de tweede 'black-box', welke de vluchtgegevens zou bevatten, is nog steeds niet terecht. Wel is het frame waarin deze capsule in hoort te zitten inmiddels teruggevonden. -Meerdere bronnen- De namen van de piloten zijn (nog) niet vrijgegeven. -BFMTV- Luchtvaartexperts sluiten een zelfmoordaktie van één van de piloten niet uit. Update 25-03-15: -Volkskrant- Reddingswerkers hebben vanmiddag laat de eerste lichamen van slachtoffers van de vliegramp in het zuiden van Frankrijk geborgen. Dat heeft de politie in de stad Digne-les-Bains gezegd. De gendarmerie is begonnen stoffelijke resten met behulp van helikopters te bergen. Update 24-03-15: -Omroep Brabant- Bij de crash zou ook een 20-jarige vrouw uit Deurne om het leven zijn gekomen. Een vriendin van het slachtoffer heeft bevestigd dat zij is ingecheckt op de vlucht naar Düsseldorf. YouTubes: [ Bericht 3% gewijzigd door niels0 op 26-03-2015 12:48:09 ] | |
NewHorizon | donderdag 26 maart 2015 @ 10:34 |
Over 2 uur een persconferentie van de OvJ te Marseille. Ben benieuwd of zij ook een onderzoek gaan starten naar aanleiding van de laatste geruchten | |
hans1985 | donderdag 26 maart 2015 @ 10:36 |
Bij de grote aanslagen op zeg maar sterke landen waarbij de aanslag werd opgeeist konden de terroristen van een ding zeker zijn. Dat ze compleet plat gebombardeerd werden. Inmiddels zijn er zoveel groeperingen die tegen het westen zijn dat bij een aanslag heel veel groepen ervoor verantwoordelijk kunnen zijn. En wat is nu enger en moeilijker, een vijand die je niet kent of een vijand die je wel kent en actie kunt ondernemen. Vanuit terroristisch punt gezien zijn anonieme aanslagen veel beter. | |
#ANONIEM | donderdag 26 maart 2015 @ 10:40 |
Is het ook bekend wie de piloten zijn en of ze eventueel tot een aanslag/zelfmoord in staat zijn? Is daar een reden voor! | |
eriksd | donderdag 26 maart 2015 @ 10:49 |
Goede vraag! | |
Rabieluh | donderdag 26 maart 2015 @ 10:49 |
Die is zeker weer in het Frans? | |
WhateverWhatever | donderdag 26 maart 2015 @ 10:51 |
'Zelfmoordactie piloot niet uit te sluiten' | |
Hexagon | donderdag 26 maart 2015 @ 10:51 |
Nou nee, het doel van aanslagen plegen op willekeurige burgers heeft als doel om mensen bang te maken voor jouw terreurorganisatie. Dan heeft het niet zoveel zin als je vervolgens niet gaat vertellen dat een aanslag jouw werk was. | |
Patrice_Consigny | donderdag 26 maart 2015 @ 10:52 |
France24 in Anglais zal het wel live voor je vertalen. | |
El_Grando101 | donderdag 26 maart 2015 @ 10:52 |
Newhorizon hoe zit dat eigenlijk met de nooddeuren? Ik neem aan dat die ook niet zomaar open te trekken zijn toch? Neem aan dat die geactiveerd worden als de grond of water geraakt is. Ik vloog die dag een paar uur later van Barcelona naar Amsterdam en wij vlogen een hele andere route. Zie link: http://www.flightradar24.com/data/airplanes/ph-bxo/#5d4dbbb Kan zijn dat we zijn omgeleid maar dit was gezien het weer ook de snelste route al weet ik niet hoe dat een paar uur eerder was. | |
BE | donderdag 26 maart 2015 @ 10:53 |
Nee, ik denk in het Nederlands. ![]() Want toen wij persconferenties gaven over MH17 gingen die ook in een andere taal dan onze eigen... ![]() | |
Onnoman | donderdag 26 maart 2015 @ 10:53 |
snap trouwens niet dat daar nooit goed over nagedacht is.. een deur van de cockpit moet altijd vanuit de andere kant te openen zijn door al het personeel | |
Patrice_Consigny | donderdag 26 maart 2015 @ 10:54 |
Ik zag na de crash vrijwel niemand boven dat gebied zitten behalve wat privé-spul en die Stratotanker. | |
forzavit | donderdag 26 maart 2015 @ 10:54 |
Of op 1 of andere manier vanaf de grond? Dat moet toch niet zo lastig zijn lijkt me | |
Mestras | donderdag 26 maart 2015 @ 10:54 |
Hij is te openen door middel van een noodcode die de stewards kennen | |
Tourniquet | donderdag 26 maart 2015 @ 10:55 |
Is ook te openen d.m.v. een noodprocedure met code. Echter kan deze vanuit de cockpit weer overruled worden (bijv. omdat een kaper anders het cabinepersoneel kan dwingen de code in te toetsen). | |
Patrice_Consigny | donderdag 26 maart 2015 @ 10:55 |
Dan kan een kaper het ook. Het probleem is denken dat de piloten 100% onfeilbaar zijn en altijd juist handelen. | |
Onnoman | donderdag 26 maart 2015 @ 10:55 |
waarom zou je dan proberen een deur in te trappen? | |
Onnoman | donderdag 26 maart 2015 @ 10:56 |
bron? | |
Patrice_Consigny | donderdag 26 maart 2015 @ 10:56 |
Schijf dat knopje naar lock en de deur gaat niet open hoor. ![]() | |
Onnoman | donderdag 26 maart 2015 @ 10:56 |
zet dan een toilet in de ruimte van de piloot en spreek af dat de piloten nooit de cabine mogen verlaten tijdens de vlucht | |
Tourniquet | donderdag 26 maart 2015 @ 10:56 |
| |
eriksd | donderdag 26 maart 2015 @ 10:57 |
Klinkt logisch. Dus even een steward een mes op de keel zetten en je bent de cockpit binnen. Ik denk het niet he. Code intoetsen, cockpit krijgt signaal, kan dan deur openen. | |
Onnoman | donderdag 26 maart 2015 @ 10:57 |
ok.. duidelijk ![]() | |
Waterdrinker | donderdag 26 maart 2015 @ 10:57 |
![]() | |
falling_away | donderdag 26 maart 2015 @ 10:57 |
zucht.. kijk heel even in het vorige topic. video is al vaak langs gekomen | |
NewHorizon | donderdag 26 maart 2015 @ 10:58 |
Eerste vraag: Nee, die kun je niet opentrekken tijdens de vlucht. Tweede vraag: Jullie starten sowieso al de andere kant op vanwege de wind. Dan kan het zomaar efficiënter zijn om linksom te gaan ipv rechtsom. Een en ander is ook afhankelijk van de wind onderweg. ![]() | |
WhateverWhatever | donderdag 26 maart 2015 @ 10:58 |
'Buitengesloten piloot kan cockpit weer in' | |
BE | donderdag 26 maart 2015 @ 10:59 |
Misschien moet je eerst het topic eens doorlezen, de afgelopen 3-4 delen is al voldoende voor je hier dingen gaat roepen als 'wat raar dat iemand daar nog nooit over nagedacht heeft'. ![]() | |
Patrice_Consigny | donderdag 26 maart 2015 @ 10:59 |
Ik beweer toch niet anders? | |
NewHorizon | donderdag 26 maart 2015 @ 10:59 |
Daar is over nagedacht na 9/11, en toen is besloten dat dat juist NIET moet kunnen zonder toestemming van de cockpitbemanning. | |
JeMoeder | donderdag 26 maart 2015 @ 10:59 |
Juist niet, aangezien alles nu kaping-proof moet zijn. | |
WhateverWhatever | donderdag 26 maart 2015 @ 11:00 |
Ik ben echt zo benieuwd naar de namen van de piloten | |
Biancavia | donderdag 26 maart 2015 @ 11:00 |
Nee, andersom, anders kan de steward nog steeds niet naar binnen als de piloten bewusteloos zijn oid. Als de code is ingetoetst krijgen de piloten 30 seconden de tijd om de deur alsnog te locken. | |
eriksd | donderdag 26 maart 2015 @ 11:00 |
Ik ben blij dat jij het allemaal goed door hebt. Ohnee, niet. | |
nils7 | donderdag 26 maart 2015 @ 11:01 |
Uit dat artikel van de telegraaf lijkt het dus moedwillig te zijn geblokkeerd of het slot moet toevallig ook kapot zijn geweest (en piloot dan onwel). | |
eriksd | donderdag 26 maart 2015 @ 11:01 |
Je hebt gelijk, excuus. | |
Onnoman | donderdag 26 maart 2015 @ 11:01 |
daar heb ik werklozen als jij voor die dat voor mij willen uitzoeken | |
JeMoeder | donderdag 26 maart 2015 @ 11:01 |
Waarom? | |
NewHorizon | donderdag 26 maart 2015 @ 11:01 |
En het vliegtuig uit zichzelf gaan dalen. | |
Patrice_Consigny | donderdag 26 maart 2015 @ 11:02 |
Piloot is onwel geworden en zijn hand viel op het knopje. | |
Onnoman | donderdag 26 maart 2015 @ 11:02 |
kijken of er een naam eindigt op mohammed | |
Rabieluh | donderdag 26 maart 2015 @ 11:02 |
Wat een onaardige post. | |
eriksd | donderdag 26 maart 2015 @ 11:02 |
Ik doe het met liefde. | |
JeMoeder | donderdag 26 maart 2015 @ 11:02 |
![]() Ga ergens anders trollen. | |
nils7 | donderdag 26 maart 2015 @ 11:02 |
Te veel "toevalligheden" mijn gedacht maar goed uitsluiten zou ik het niet durven. | |
Patrice_Consigny | donderdag 26 maart 2015 @ 11:03 |
Kijken of een van de piloten niet Heinrich Muller maar Mohammed Boom Salad heet. | |
Alentejana | donderdag 26 maart 2015 @ 11:03 |
Wat betreft de namen van de piloten, hier gaat men er stiekem vanuit dat daar wel wat mee zou zijn, als is moslim ofzo, maar namen worden sowieso nooit vrijgegeven voordat de familie op de hoogte is en het kan zijn dat door omstandigheden dat nog niet is gebeurd. Bv. | |
Onnoman | donderdag 26 maart 2015 @ 11:03 |
wat nou trollen.. het is gewoon zoeken naar bevestiging | |
Waterdrinker | donderdag 26 maart 2015 @ 11:03 |
Ja, maar dan moet de piloot dat alsnog goedvinden en de deur unlocken. Als 'ie dat niet doet kom je er gewoon niet meer in. Maargoed, wat iemand in het vorige topic al zei: je moet ergens stoppen qua beveiliging. Als je de boel zo maakt dat iemand altijd naar binnen kan dan kan een steward(ess) weer de piloot bedreigen. Je moet gewoon uitgaan van een basisvertrouwen in de piloot/piloten, een andere optie is er niet echt. Of geheel verbieden dat de piloten de cockpit verlaten, maar dat zal ook niet altijd gaan. | |
Waterdrinker | donderdag 26 maart 2015 @ 11:04 |
Dat knopje wordt na 5 minuten weer op de neutrale stand gezet, toch? Dan zou je na 5 minuten wachten dus alsnog de deur kunnen openen, tenzij hij dan wéér z'n hand per ongeluk op het knopje laat vallen, maar dan wordt het wel erg veel toeval. | |
#ANONIEM | donderdag 26 maart 2015 @ 11:04 |
Zou op zich wel verklaren waarom die Fransen een Mirage hebben gescrambled... Wellicht heeft cabin crew / buitengesloten piloot de autoriteiten gecontact? Wat ik niet snap is dat er geen verhalen zijn over mensen die familie hebben gesmst/belt. Als je zo lang in een daling zit en op een gegeven moment probeert een van de piloten met geweld de cockpit in te komen moet je toch wel vermoeden dat er iets mis is... | |
NewHorizon | donderdag 26 maart 2015 @ 11:04 |
Interessante aan de persco met de OvJ is overigens dat justitie eigenlijk niks te maken heeft met zo een onderzoek. Ze mogen ook helemaal niks met de bevindingen van het BEA-onderzoek. Zou kunnen dat ze gaan vertellen (nog) geen aanwijzingen te hebben dat er iets crimineels is gebeurd, of dat ze naar aanleiding van de geruchten zelf een eigen onderzoek gaan starten. Of, in het meest extreme geval, dat BEA naar aanleiding van hun bevindingen het onderzoek aan justitie willen overdragen. Wordt wel een interessante persco, denk ik. | |
eriksd | donderdag 26 maart 2015 @ 11:04 |
Nee, want dan zou bij een piloot die onwel is geworden het vliegtuig per definitie neerstorten. De piloot kan de ingevoerde code overrulen door binnen 30 seconden te locken. Goed systeem, en volledig doordacht. | |
Biancavia | donderdag 26 maart 2015 @ 11:05 |
Lijkt me een heel waarschijnlijk scenario. ![]() | |
Waterdrinker | donderdag 26 maart 2015 @ 11:05 |
Je hebt geen bereik in een vliegtuig. | |
Onnoman | donderdag 26 maart 2015 @ 11:05 |
al is het vaak dat mensen hun persoonlijke leed graag met derden wenst te delen iets wat we de laatste jaren steeds vaker voorkomt ook met familie drama's e.d. iemand is onzichtbaar labiel en depressief en wilt het leven verlaten | |
MissButterflyy | donderdag 26 maart 2015 @ 11:05 |
Ik denk eerlijk gezegd dat als het een Islamitische naam was geweest dat dit al naar buiten zou zijn gekomen. Dat zou pas sensatie brengen. De media zou er van smullen. | |
#ANONIEM | donderdag 26 maart 2015 @ 11:05 |
Kan best hoor, zeker als je boven land zo laag vliegt. | |
HiZ | donderdag 26 maart 2015 @ 11:06 |
Ja, hoor, die deuren zijn JUIST niet te openen om te voorkomen dat iemand van buiten de cockpit het vliegtuig kan overnemen/kapen. | |
JeMoeder | donderdag 26 maart 2015 @ 11:06 |
Wanneer dat het geval was geweest had hij het vliegtuig gewoon in Marseille, Montpellier, Cannes, Nice of Monaco kunnen crashen voor nog meer slachtoffers. Terrorisme lijkt me vooralsnog niet het motief. | |
Waterdrinker | donderdag 26 maart 2015 @ 11:06 |
Ik heb altijd vanaf een paar minuten na het opstijgen al geen bereik meer. ![]() | |
Onnoman | donderdag 26 maart 2015 @ 11:06 |
is net al 50 keer uitgelegd ![]() | |
Biancavia | donderdag 26 maart 2015 @ 11:07 |
Maar je zit wel boven de Alpen. | |
nils7 | donderdag 26 maart 2015 @ 11:07 |
De duikvlucht was natuurlijk maar 8 minuten dus heel veel tijd was er niet. | |
Waterdrinker | donderdag 26 maart 2015 @ 11:07 |
True, maar ik bedoelde meer dat als iemand bij bewustzijn is hij gewoon kan tegenhouden dat er iemand binnenkomt. Als 'ie dat niet wil dan gebeurt het ook niet want dan lockt hij gewoon de deur. | |
PicoMMP | donderdag 26 maart 2015 @ 11:07 |
Als de piloot Heinrich Muller heette, is het waarschijnlijk een ongeluk. Als de piloot Mohammed heette, is het waarschijnlijk een aanslag. ![]() | |
Mestras | donderdag 26 maart 2015 @ 11:08 |
Als de piloten niet bij bewustzijn zijn, dan kan het cabinepersoneel de cockpit in via die procedure. Alleen kunnen ze in de cockpit die procedure alsnog afbreken als ze daartoe in staat zijn. | |
Onnoman | donderdag 26 maart 2015 @ 11:10 |
het is dus onwaarschijnlijk dat de piloot in cabine niet bij bewustzijn was aangezien dat knopje bewust is omgezet | |
alpeko | donderdag 26 maart 2015 @ 11:11 |
Standaard procedure als er geen contact meer is | |
yvonne | donderdag 26 maart 2015 @ 11:11 |
Zo'n hele cockpit zit vol met mooie dingsigheidjes heb je hier gewoon een lullig schakelaartje voor ![]() | |
niels0 | donderdag 26 maart 2015 @ 11:11 |
OP beetje aangepast. Scheelt weer 100.000 keer hetzelfde vragen | |
WhateverWhatever | donderdag 26 maart 2015 @ 11:12 |
Aanslag op een berg? | |
#ANONIEM | donderdag 26 maart 2015 @ 11:13 |
Er was toch ook iets met Mohammed en een berg? | |
PicoMMP | donderdag 26 maart 2015 @ 11:13 |
Op 149 mensen? | |
Amplifier | donderdag 26 maart 2015 @ 11:13 |
Wat mij tegenzit is: Waarom moet de piloot naar de wc op een vlucht van 2 uur? Je kan toch wel van te voren gaan of niet? | |
11en30 | donderdag 26 maart 2015 @ 11:13 |
Als hij Heinrich Muller heette was het een bekeerling. | |
yvonne | donderdag 26 maart 2015 @ 11:13 |
Je trollt, eerste en meteen laatste waarschuwing. | |
Waterdrinker | donderdag 26 maart 2015 @ 11:14 |
Vrouwen moeten ook altijd net naar de wc als je 10 minuten in de auto zit. | |
yvonne | donderdag 26 maart 2015 @ 11:14 |
Nou dat, daar snap ik geen hol van. | |
JeMoeder | donderdag 26 maart 2015 @ 11:14 |
Dit. Aangezien het niet de Tempelberg was lijkt het me onwaarschijnlijk. | |
Onnoman | donderdag 26 maart 2015 @ 11:14 |
als je moet dan moet je ![]() | |
11en30 | donderdag 26 maart 2015 @ 11:14 |
Op weg naar Parijs? Mirage heeft erger voorkomen? | |
Onnoman | donderdag 26 maart 2015 @ 11:15 |
pardon? iedereen zit hier gvd te speculeren, ga nou niet sentimenteel doen. | |
Rabieluh | donderdag 26 maart 2015 @ 11:15 |
Wat laxerends gekregen van zijn collega piloot, anders werkt zijn duivelse plannetje niet. Voor zover dit dan klopt he. | |
WhateverWhatever | donderdag 26 maart 2015 @ 11:15 |
Ja, maar als hij een aanslag zou plegen had hij wel een mooie groot gebouw gezocht met nog meer slachtoffers. | |
PicoMMP | donderdag 26 maart 2015 @ 11:16 |
Ik zeg niet dat het een aanslag is he. Maar mensen die "namen moeten weten" en benieuwd zijn naar de achtergrond (lees: is het een moslim?) zijn zo bevooroordeeld. | |
PicoMMP | donderdag 26 maart 2015 @ 11:16 |
Precies. | |
WhateverWhatever | donderdag 26 maart 2015 @ 11:16 |
Of hij dah de avond tevoren een hele slechte paella gegeten | |
Amplifier | donderdag 26 maart 2015 @ 11:18 |
Deze idd | |
JeMoeder | donderdag 26 maart 2015 @ 11:18 |
Jij bent duidelijk bevooroordeeld. Dat heeft niets met speculeren van doen. | |
Hexagon | donderdag 26 maart 2015 @ 11:18 |
Piloten gaan er doorgaans niet vanuit dat hun copiloot hun WC bezoek gebruikt om tegen ene berg aan te vliegen. | |
Rabieluh | donderdag 26 maart 2015 @ 11:22 |
Misschien horen ze op de voicerecorder wel iets als "Ach nein! ich muss scheißen! hnngggh". | |
Infection | donderdag 26 maart 2015 @ 11:22 |
Waarom denkt iedereen aan zelfmoord of een aanslag? Een hartaanval / beroerte van de co-piloot klinkt mij een stuk logischer. | |
#ANONIEM | donderdag 26 maart 2015 @ 11:23 |
Hij moest gewoon even een snuifje nemen, 2 uur is lang mannnnnn | |
11en30 | donderdag 26 maart 2015 @ 11:23 |
En hoe noem je mensen die het scenario van een aanslag uit alle macht proberen te vermijden? Het is een reële mogelijkheid bij geen decompressie, geen midair explosie, vliegtuig is blijven vliegen, stemmen/geluiden, gecontroleerde daling, alleen de degelijke achtergrond van de gezagvoerder bekendgemaakt. Moslimterreur is gewoon een grote kanshebber. Hoe lang wil je je kop in het zand houden? | |
starla | donderdag 26 maart 2015 @ 11:23 |
Precies. Dan had ik 'em in hartje Parijs laten crashlanden. | |
WhateverWhatever | donderdag 26 maart 2015 @ 11:23 |
Hier de namen? @Ugo_Dv: According to German tabloid Bild both pilots Germans: Andreas & Patrick are their names. #germanwings http://www.bild.de/news/a(...)s-40308982.bild.html ..." | |
WhateverWhatever | donderdag 26 maart 2015 @ 11:23 |
Nee, want dan ''lock'' je de deur niet | |
#ANONIEM | donderdag 26 maart 2015 @ 11:23 |
Najah, als ze al op autopiloot vlogen (is dat bekend?) zou er dan dus niks gebeuren, zeker geen daling. Dus waarschijnlijk zou hij wel echt manueel de controle moeten overnemen en hem dan naar beneden sturen? | |
Alentejana | donderdag 26 maart 2015 @ 11:23 |
Wat bellen betreft, er is geen bereik, maar zelfs als dat er is geloof je gewoon tot het laatste moment dat het wel goedkomt. Dat heb ik zelf meegemaakt. (Dat kwam dus duidelijk goed ![]() Bij de 9/11 toestanden met bellers heb je het over zichtbare kapers en dan weet je dat er iets gaat gebeuren, dat je in elk geval niet op de afgesproken tijd op de afgesproken plek aankomt, dat is anders. Dat waren niet eens 911 calls, maar berichten van liefde/afscheid aan familie.Geen blinde paniek ofzo. Je wordt nl eerst overvallen door ongeloof. | |
TargaFlorio | donderdag 26 maart 2015 @ 11:24 |
Apart verhaal met die deur. ![]() | |
Tchock | donderdag 26 maart 2015 @ 11:24 |
Waarom niet? Een piloot zit wel langer dan die twee uur vluchttijd in het vliegtuig en hij kan probleemloos naar de wc in de periode dat het vliegtuig op autopiloot vliegt. Waarom zou je het dan niet doen ![]() | |
Onnoman | donderdag 26 maart 2015 @ 11:25 |
haha.. ik denk dat jij je juist schuldig maakt aan veroordeling, je moet jezelf niet zo mantelen in blinde moraal. Ik speculeer, niet meer ![]() | |
starla | donderdag 26 maart 2015 @ 11:25 |
En je zit met z'n tweeën in de cockpit, júist in het geval iemand onwel wordt. | |
Roel_Jewel | donderdag 26 maart 2015 @ 11:26 |
Was deze Q&A al voorbijgekomen?
| |
Infection | donderdag 26 maart 2015 @ 11:27 |
Misschien is hij gevallen en heeft zo iets geraakt? | |
WhateverWhatever | donderdag 26 maart 2015 @ 11:27 |
Klopt, maar als de andere even naar de wc gaat... | |
starla | donderdag 26 maart 2015 @ 11:28 |
Iemand ff naar WC en juist dan raakt de piloot onwel? Kan, maar damn wat een pech dan ![]() | |
NewHorizon | donderdag 26 maart 2015 @ 11:28 |
Of de autopilot gewoon naar een lagere hoogte draaien. Er is in ieder geval input voor nodig. | |
Tchock | donderdag 26 maart 2015 @ 11:29 |
Voor zover ik weet zitten die deuren altijd op slot. Het zou dus prima kunnen dat de andere piloot onwel is geworden terwijl de eerste op het toilet zat. Alleen de daling heb je daar nog niet mee verklaard. Een onbestuurbaar toestel blijft meestal gewoon netjes op koers door de autopiloot. | |
muzas | donderdag 26 maart 2015 @ 11:29 |
En toevallig viel ie met zn neus op de 'lock' schakelaar? | |
NewHorizon | donderdag 26 maart 2015 @ 11:29 |
Dan moet je wel heel raar vallen ![]() | |
muzas | donderdag 26 maart 2015 @ 11:30 |
Het zijn ook rare lui, die pilootjes ![]() | |
11en30 | donderdag 26 maart 2015 @ 11:31 |
Mensen willen dat graag geloven want stel je voor dat het niet zo is, dan kan het morgen weer gebeuren als je zelf in het toestel zit. | |
Sjongejonge11 | donderdag 26 maart 2015 @ 11:31 |
Klopt. Andreas Al Jihad-Jihad en Patrick Bin Laden. | |
eriksd | donderdag 26 maart 2015 @ 11:31 |
Nee Tchock, dan zou niemand meer de cockpit binnenkomen als de piloot onwel is. Als iemand de toegangscode intoetst heeft de piloot 30 seconden de tijd dit te blokkeren, anders gaat de deur open. | |
WhateverWhatever | donderdag 26 maart 2015 @ 11:31 |
Das nog speculeren, lijkt mij als je onwel raakt niet nog even een lock knopje omzet ![]() | |
Tchock | donderdag 26 maart 2015 @ 11:32 |
Ik hoorde een expert op tv zeggen dat als er sterke rookontwikkeling is in de cockpit, ze misschien de koers per ongeluk gewijzigd kunnen hebben. Nu hoeft dat van die rook niet waar te zijn maar in elk geval is het dus niet extreem complex om een koers te wijzigen. | |
Patrice_Consigny | donderdag 26 maart 2015 @ 11:33 |
Zijn bratwurst viel uit zijn mond op de schakelaar. | |
FrauMilena | donderdag 26 maart 2015 @ 11:34 |
Deur op lock zetten door er tegen aan te vallen/stoten, is dat uberhaupt mogelijk? Vanuitgaande wat er in dit filmpje te zien is (2:22), moet de schakelaar eerst omhoog getrokken worden. | |
heywoodu | donderdag 26 maart 2015 @ 11:34 |
Bild ![]() ![]() Echt een schande inderdaad, dat nabestaanden niet even, hup, in een helikopter naar de plaats van het ongeval mogen ![]() Daaronder overigens een zeer boeiend verhaal over een aantal vrouwen die, net als Angelina Jolie nu, zonder eierstokken door het leven gaan. ![]() | |
Tchock | donderdag 26 maart 2015 @ 11:34 |
Ja kak. ![]() In dat geval: http://news.aviation-safe(...)ed-by-pilot-suicide/ | |
Isabeau | donderdag 26 maart 2015 @ 11:36 |
Als het menselijke opzet was dan is in ieder geval de fabrikant van dat vliegtuig opgelucht. Lag het niet aan hun toestel. | |
11en30 | donderdag 26 maart 2015 @ 11:36 |
Hij stootte de schakelaar per ongeluk om tijdens het bidden. | |
Tchock | donderdag 26 maart 2015 @ 11:37 |
Wat zit jij nou de hele tijd over moslims te zeuren? | |
Biancavia | donderdag 26 maart 2015 @ 11:38 |
Christenen bidden ook, hoor. | |
JeMoeder | donderdag 26 maart 2015 @ 11:39 |
Goed, de namen zijn inmiddels bekend, je hoeft hierover dus niet meer te speculeren. | |
#ANONIEM | donderdag 26 maart 2015 @ 11:40 |
Ik mag toch hopen dat ze dit soort dingen (net als bv. autopiloot uitschakelen) redelijk tweestaps maken? Dat je dus niet even per ongeluk door stoten of iets laten vallen zo'n functie kan in- of uitschakelen. | |
Tchock | donderdag 26 maart 2015 @ 11:40 |
Bedankt, nooit geweten. Maar die bedoelt 11en30 natuurlijk helemaal niet. | |
starla | donderdag 26 maart 2015 @ 11:45 |
Ach ja, je wordt niet voor niets ONWEL. Dat je dan niet meer goed kan nadenken en lock doet ipv unlock is zo gek nog niet. Bewuste actie lijkt me nochtans logischer. | |
hans1985 | donderdag 26 maart 2015 @ 11:47 |
maar moslims knikken voorover. wellicht boog die, klapt zijn hoofd op de deurslot pen. piloot dood, zakt naar onderen en trekt slot in de lock stand. | |
#ANONIEM | donderdag 26 maart 2015 @ 11:47 |
Lijkt mij ook ja. Ik heb het altijd raar gevonden dat bepaalde groepen aanslagen van tevoren al aankondigde. Ik vraag me alleen af wat de groep eraan heeft om de aanslag niet op te eisen. | |
11en30 | donderdag 26 maart 2015 @ 11:49 |
Is wel gek. De deur valt achter de gezagvoerder dicht en BAM! acute ... ja wat eigenlijk? | |
Patrice_Consigny | donderdag 26 maart 2015 @ 11:49 |
De zaal die ze hadden gehuurd voor de persconferentie was dubbel geboekt, Hassan's verjaardagsfeestje was al eerder geplande dus ze wachten nu op een vervangende ruimte. | |
alpeko | donderdag 26 maart 2015 @ 11:50 |
Niet officiële bronnen beweren dat de co-piloot stond te kloppen. | |
Isabeau | donderdag 26 maart 2015 @ 11:50 |
Goed, je zit op cruisehoogte. Er is tijd voor een plaspauze want vliegtuig toch op auto-piloot. * Je achterblijvende collega wordt onwel. Kan. * Hij valt zo dat hij op het 'lock' knopje terecht komt. Wordt al wat onwaarschijnlijker huh. * Terwijl het vliegtuig op automatische piloot staat zet hij vanzelf een daling in. Zoveel toeval in 1x?! | |
Twentsche_Ros | donderdag 26 maart 2015 @ 11:51 |
Ondertussen op GeenStijl: http://www.geenstijl.nl/m(...)itdeur.html#comments Even de comments gecheckt op een aantal steekwoorden: 16x islam 15x moslim 5x mohammed 3x achmed We wachten af... | |
Pleun2011 | donderdag 26 maart 2015 @ 11:51 |
Binnenkort zullen de media wel gaan wroeten in het leven van die piloot. | |
Patrice_Consigny | donderdag 26 maart 2015 @ 11:51 |
Is wel hip:
| |
poemojn | donderdag 26 maart 2015 @ 11:52 |
De volledige namen zijn bekend en de facebookpagina's van de piloten zijn verwijderd, volgens Duitse fora. | |
Kleffe_Dop | donderdag 26 maart 2015 @ 11:53 |
Ik weet niet wat de procedure is bij GermanWings, maar bij veel airlines is het gebruikelijk dat de plaats van de piloot of co-piloot wordt ingenomen door één van de flight attendants (tijdens een wc bezoek bijv.). Júist om te voorkomen dat er maar één persoon achterblijft in de cockpit. Maar dat was wellicht in een eerder deel van deze reeks al vemeld. | |
WhateverWhatever | donderdag 26 maart 2015 @ 11:53 |
Kom maar door met de namen? | |
oheng | donderdag 26 maart 2015 @ 11:53 |
Het is logisch dat mensen dat denken, immers, moslims staan bekend om hun zelfmoordaanslagen. Als enige groep ook. Onderzoek moet echter uitwijzen hoe deze ramp heeft kunnen gebeuren. | |
Pleun2011 | donderdag 26 maart 2015 @ 11:53 |
Jaar of 10 terug ook nog Silk Air bij Indonesie | |
Hexagon | donderdag 26 maart 2015 @ 11:55 |
Een aanslag niet opeisen heeft alleen als je een specifiek persoon wilt vermoorden. Bijvoorbeeld een afrekening door criminelen. Een terreuraanslag op willekeurige mensen is om angst te zaaien voor een bepaalde terreurgroep. Dan moeten mensen dus wel weten wie er voor verantwoordelijk is. | |
MissButterflyy | donderdag 26 maart 2015 @ 11:55 |
Dan waren die namen allang uitgelekt naar de media. | |
woid | donderdag 26 maart 2015 @ 11:55 |
| |
poemojn | donderdag 26 maart 2015 @ 11:58 |
Dat zal niet lang meer duren nu, journalisten gebruiken ook twitter. Het zijn gewoon Duitse namen. | |
Patrice_Consigny | donderdag 26 maart 2015 @ 11:58 |
Is dit nou een mobile krachtwijk?![]() | |
#ANONIEM | donderdag 26 maart 2015 @ 12:00 |
Dan zou je hierbij dus geen aanslag verwachten. Niet door een bepaalde groep dan. Dan zou het eerder zelfmoord of hartstilstand of iets dergelijks zijn. | |
Patrice_Consigny | donderdag 26 maart 2015 @ 12:00 |
Herken de omroepen.![]() | |
WhateverWhatever | donderdag 26 maart 2015 @ 12:03 |
Hou is op met die vage linken | |
RingBewoner | donderdag 26 maart 2015 @ 12:04 |
Wat werd ik toch verketterd toen ik maandag direct mijn vraagtekens zette bij iedereen die zei dat het wel eens een aanslag kon zijn. | |
Alentejana | donderdag 26 maart 2015 @ 12:04 |
Hartstilstand of iets dergelijks is uitgesloten omdat er actief dingen zijn gedaan nadat de piloot is buitengesloten. (Deur op slot, daling ingezet, dat doet het vliegtuig nl niet zelf.) | |
#ANONIEM | donderdag 26 maart 2015 @ 12:05 |
Luchtvaartexperts sluiten een zelfmoordactie van een van de piloten van de Airbus van Germanwings die dinsdag crashte in Zuid-Frankrijk niet uit. Dat meldt de Franse tv-zender BFMTV na berichtgeving van The New York Times dat een van de piloten de cockpit niet meer in kon komen. Het zelfmoordscenario komt niet veel voor, maar is ook niet zeldzaam in de luchtvaartgeschiedenis. In diverse vliegdatabases, zoals de Federal Aviation Administration en de Aviation Safety Network, zijn diverse gevallen opgenomen waarbij een piloot zelfmoord pleegt. Meestal nam de suïcidale copiloot enkele tientallen slachtoffers mee in zijn daad. Op 31 oktober 1999 op een vlucht van Egypt Air kwamen 217 inzittenden om het leven. Ongeveer een half uur na vertrek uit New York verliet de gezagvoerder de cockpit. De vermoedelijke oorzaak was zelfmoord, maar hard bewijs is er nooit gevonden. De copiloot zou elf keer hebben gezegd: 'Ik vertrouw op God'. Egyptische autoriteiten betwistten een opzettelijke daad en houden vol dat er iets mis was met het vliegtuig. Ook dit is nooit bewezen. Het laatste geval van een piloot die zelfmoord pleegde was in 2013 op de vlucht van Mozambique Airlines( LAM), daarbij kwamen 33 mensen om het leven. De Franse krant Le Monde meldde dat het de gezagvoerder was die nog in de cockpit was en dat de co-piloot was buitengesloten. Daarvoor spraken zij Duits met elkaar, schrijft de krant. Ervaring De gezagvoerder op de vlucht was een zeer ervaren piloot met 6000 vlieguren op dit type toestel. Hij had meer dan tien jaar ervaring. De copiloot kwam in 2013 bij Germanwings in dienst en zou 630 vlieguren achter zijn naam hebben staan. Onder welk contract de piloten in dienst waren, is onduidelijk. Maar volgens de Amsterdamse luchtvaarteconoom Rogier Lieshout is dat wél een punt van zorg. ,,Onder andere Ryanair en Norwegian laten hun piloten werken op nulurencontracten of als zzp'ers. Als ze niet vliegen omdat ze ziek zijn, verdienen ze niets," zegt Lieshout. Luchtvaartdeskundige en ex-verkeersvlieger Benno Baksteen: ,,Als je in dienst bent, trek je aan de bel als er iets is of je vindt dat iets te ver gaat. Maar als zzp'er ben je kwetsbaar." Volgens oud-directeur Jean-Paul Troadec van de Franse onderzoeksraad voor luchtvaartveiligheid BEA moet voorzichtig worden omgegaan met de onthulling dat een van de piloten buiten zou zijn gesloten. Die informatie moet worden afgezet tegen andere gegevens uit bijvoorbeeld de flight data recorder om tot een afgewogen oordeel te kunnen komen, zei hij tegen BFMTV. Alleen de cockpit voice recorder, met daarop de gesprekken van de piloten in de cockpit, is tot nog toe gevonden. Onwel Naast zelfmoord is er volgens Baksteen nog een scenario. De piloot kon volgens hem ook onwel zijn geworden. De deur van de cockpit kan namelijk alleen van binnenuit geopend worden. Als de piloot die buiten staat een code intoetst gaat er een geluidssignaal af in de cockpit. Of hij heeft dit signaal dus bewust genegeerd of was buiten bewustzijn waardoor hij niet meer kon reageren. http://www.ad.nl/ad/nl/34(...)uit-te-sluiten.dhtml [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 26-03-2015 12:06:24 ] | |
Patrice_Consigny | donderdag 26 maart 2015 @ 12:06 |
Hij zette een lichte daling in, kreeg een hartstilstand en viel met zijn neus op de deurknop. Huppakee. Niks uitgesloten. | |
NewHorizon | donderdag 26 maart 2015 @ 12:06 |
AD moet wat beter luisteren naar wat Benno zegt ![]() | |
WhateverWhatever | donderdag 26 maart 2015 @ 12:06 |
Nee, jij was juist iedereen aan het uitkafferen omdat mensen aan het speculeren waren. | |
MissButterflyy | donderdag 26 maart 2015 @ 12:07 |
Inderdaad. Vind zelfs dat meer een verklaring dan zelfmoord. | |
RingBewoner | donderdag 26 maart 2015 @ 12:08 |
En naar nu blijkt, geheel terecht. | |
Tchock | donderdag 26 maart 2015 @ 12:09 |
"Uitgesloten" is alleen dat het vliegtuig stiekem ergens anders geland is. Voor de rest staan alle opties open. | |
#ANONIEM | donderdag 26 maart 2015 @ 12:09 |
![]() | |
starla | donderdag 26 maart 2015 @ 12:09 |
Acuut herseninfarct leidend tot een dysfasie en alexie (niet vrij ongebruikelijk in de linker hemisfeer) waardoor de piloot niet meer kon lezen en/of het te lezen woord niet meer kon begrijpen. Onwaarschijnlijk? Ja Onmogelijk? Nee | |
WhateverWhatever | donderdag 26 maart 2015 @ 12:10 |
Wat ben jij een naar menneke | |
Tchock | donderdag 26 maart 2015 @ 12:10 |
Vrijwel elk vliegtuigongeluk is een opeenstapeling van onwaarschijnlijkheden. Dat is ook de reden dat er ondanks vele duizenden vluchten niet elke dag een passagierskist uit de lucht mietert. | |
RingBewoner | donderdag 26 maart 2015 @ 12:11 |
Dat klopt als een zwerende vinger. | |
alpeko | donderdag 26 maart 2015 @ 12:11 |
Ik ben blij dat er ook nog winnaars zijn in deze trieste gebeurtenis. | |
RingBewoner | donderdag 26 maart 2015 @ 12:11 |
Altijd alles van de positieve kant bekijken. | |
#ANONIEM | donderdag 26 maart 2015 @ 12:11 |
Klopt, maar er is hier toch ook een ander scenario wat een tikkie minder toevalligheden bevat en naar mijn idee daardoor wat geloofwaardiger is. | |
NewHorizon | donderdag 26 maart 2015 @ 12:12 |
Co-pilot met 630 uur overigens. | |
PicoMMP | donderdag 26 maart 2015 @ 12:13 |
Misschien was er onder de passagiers wel een nieuwe Hitler en heeft de piloot met deze actie wellicht miljoenen mensen hun levens gered. ![]() | |
RingBewoner | donderdag 26 maart 2015 @ 12:13 |
Nog maar net begonnen dus. | |
11en30 | donderdag 26 maart 2015 @ 12:13 |
Juist niet. De oorzaak is altijd simpel en eenduidig, geen complexe ketens van onmogelijke toevalligheden met kleinere winkansen dan de 100 miljoen in de staatsloterij. | |
Tchock | donderdag 26 maart 2015 @ 12:14 |
Prima, maar het is onzin daarom andere opties uit te sluiten. Stranger things have happened. | |
heywoodu | donderdag 26 maart 2015 @ 12:14 |
Als het ene scenario 1 factor nodig heeft met een kans van 0,00001% dat het gebeurt vind ik dat inderdaad ook wel een stukkie geloofwaardiger dan het andere scenario waar 3-4-5 factoren nodig zijn met diezelfde kans. | |
MissButterflyy | donderdag 26 maart 2015 @ 12:14 |
Zo te lezen is een zelfmoord helemaal niet vaak voorgekomen. | |
Alentejana | donderdag 26 maart 2015 @ 12:14 |
Autopiloot had er dan normaal gesproken (ik zal eens voorzichtig zijn)voor gezorgd dat het vliegtuig naar plaats van bestemming vloog. (En daar na rondcirckelen door brandstof gebrek neer zou storten) | |
RingBewoner | donderdag 26 maart 2015 @ 12:15 |
Zover wilde ik nog net niet gaan maar dat is theoretisch gezien mogelijk ja. | |
Patrice_Consigny | donderdag 26 maart 2015 @ 12:16 |
"A Yakovlev 40 4K-87504 was returning from a training flight and was on its approach to Ganja Airport. A stray bullet struck the Yak-40 and hit an oxygen cylinder. A fire broke out and control was lost." Volgens mij win je nog eerder de loterij. Alles kan. | |
#ANONIEM | donderdag 26 maart 2015 @ 12:16 |
Maar dat iemand flauwvalt en in die val op minstens 2 knoppen drukt wel? | |
Tchock | donderdag 26 maart 2015 @ 12:16 |
Ah, we hebben statistiekenexperts in ons midden ![]() | |
starla | donderdag 26 maart 2015 @ 12:17 |
Wat is er moeilijk te begrijpen aan NIET MEER KUNNEN LEZEN. Misschien deed hij per ongeluk wel de autopiloot uit omdat hij dacht dat het 'unlock' was, of 'alarm' weet ik veel. | |
Patrice_Consigny | donderdag 26 maart 2015 @ 12:17 |
Zitten nogal wat knopjes om je heen. | |
Pleun2011 | donderdag 26 maart 2015 @ 12:18 |
Geen enkele oorzaak bij een vliegramp komy vaak voor bij mijn weten..ieder geval heeft weer zijn eigen unieke omstandigheden | |
#ANONIEM | donderdag 26 maart 2015 @ 12:18 |
Ja maar dan PRECIES deze 2 knoppen hé, niet de intercom aan, of de airco uit. Deur op slot, autopiloot off, en daling ingezet. Tjah. Zoals ik lees moet je dus ook echt bewust de boel nog geblokkeerd houden als iemand met z'n noodcode naar binnen wil, dus daar gaat het ook al enigszins mank. | |
11en30 | donderdag 26 maart 2015 @ 12:18 |
Daarbij moet de lock volgens de video naar je toe gehaald worden en niet van je af geduwd (wat bij een val zou gebeuren) of zit die zelfs in het bovenpaneel. | |
heywoodu | donderdag 26 maart 2015 @ 12:18 |
Helemaal niet. Maar kom op, iets wat relatief vrij simpel is is toch een stuk geloofwaardiger dan dat iemand een hartstilstand krijgt en dan ook nog eens op precies zo'n manier valt dat ie daarbij op precies de juiste knop(pen) druk waarmee precies op dat moment de deur niet meer open kan, en dat allemaal exact in die paar minuten dat de andere piloot even is gaan pissen. | |
Tchock | donderdag 26 maart 2015 @ 12:19 |
Vorig jaar kwam een ander toestel van hetzelfde model in de problemen omdat de autopiloot ineens uit zichzelf ging dalen. Dat konden de piloten opvangen. Natuurlijk is de kans klein. Maar de kans dat dit toestel gewoon in Dusseldorf zou landen was vrijwel 1. | |
Patrice_Consigny | donderdag 26 maart 2015 @ 12:19 |
Als je het knopje naar lock schuift werkt de deurcode voor 5-20min niet meer, hoeft dus maar 1 keer. | |
starla | donderdag 26 maart 2015 @ 12:19 |
Eensch, tijd zal het leren ![]() | |
Marrije | donderdag 26 maart 2015 @ 12:19 |
ik kijk meestal wel even of ik de piloot zie, als ik ga vliegen. Om een wat zekerder gevoel te krijgen ![]() Is het al duidelijk of het de piloot of de co was die uit de cabine ging? | |
FrauMilena | donderdag 26 maart 2015 @ 12:19 |
![]() Helios 522 is daar een ''mooi'' voorbeeld van. ![]() | |
heywoodu | donderdag 26 maart 2015 @ 12:19 |
Dat we hier serieus op ingaan eigenlijk...het is toch gewoon volstrekt belachelijk om het "hartstilstand-en-op-de-juiste-knopjes-gevallen-scenario" waarschijnlijker te achten dat het zelfmoordscenario? ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 26 maart 2015 @ 12:20 |
Ook de noodcode? Want ik lees dus dat je die in kan voeren en JUIST de persoon in de piloot hem echt moet 'overriden', anders gaat na een korte periode de deur alsnog open? | |
NewHorizon | donderdag 26 maart 2015 @ 12:20 |
Nouja, die knop gebruik je zo vaak, daarvoor hoef je niet te lezen hoor ![]() | |
heywoodu | donderdag 26 maart 2015 @ 12:21 |
Ach, dat komt misschien door eigen angsten ![]() Zelf heb ik er genoeg vertrouwen in dat een piloot/co-piloot weet wat hij doet, als dat niet zo was zou ie de opleiding niet doorgekomen zijn. | |
NewHorizon | donderdag 26 maart 2015 @ 12:21 |
Zijn conflicterende berichten over. Het is trouwens niet eens zeker dat dit hele verhaal überhaupt waar is. | |
starla | donderdag 26 maart 2015 @ 12:21 |
Klopt, een cockpit is zo'n makkelijke omgeving met al die knoppen en lampjes als je niet meer kunt lezen, mogelijk de helft van je gezichtsvermogen kwijt bent, taal niet meer begrijpt en je waarschijnlijk ook nog eens halfzijdig verlamd bent. | |
Alentejana | donderdag 26 maart 2015 @ 12:22 |
Er zijn veiligheidsdingen die de piloot overrulen als er onlogische handelingen gebeuren. | |
#ANONIEM | donderdag 26 maart 2015 @ 12:23 |
MAAR DAN WEL PRECIES DE JUISTE (LEES: VERKEERDE) KNOPPEN OMGOOIEN HE, DEUR OP SLOT, AUTOPILOOT UIT, DEUR BLOKKEREN, DALING INZETTEN ![]() Nee, echt heel plausibel inderdaad. Veel plausibeler dan dat een geestesziek persoon zoiets bewust heeft gedaan. | |
starla | donderdag 26 maart 2015 @ 12:24 |
Lees mijn eerdere posts even. Ik citeer mijzelf: 'een bewuste actie lijkt me nochtans waarschijnlijker'. Paar posts eerder. Dus eerst lezen en dan pas zeiken. Dank! PS: post #131 | |
NewHorizon | donderdag 26 maart 2015 @ 12:24 |
Alle knopjes die vaak gebruikt worden doe je bijna zonder te kijken. Daar weet je namelijk de plek van. Als je verlamd bent wordt alles wat lastiger ja. | |
#ANONIEM | donderdag 26 maart 2015 @ 12:25 |
Tjah sorry, ik vind het redelijk belachelijk dat er mensen vanuit gaan dat zo'n domino-effect van precies op een paar juiste knoppen 'vallen' aannemelijker is dan een bewuste actie. Het is namelijk nogal een sequence, en het lijkt me niet dat het gros van die handelingen met één onbedoelde aanraking in gang te zetten is. | |
Nielsch | donderdag 26 maart 2015 @ 12:25 |
Scenario 1: co-piloot is code vergeten en kan deze niet achterhalen via cabin crew - Scenario 1a: piloot is bij bewustzijn en wil co-piloot er bewust niet inlaten - Scenario 1b: piloot is niet bij bewustzijn en kan co-piloot er niet inlaten Scenario 2: co-piloot is code niet vergeten - Scenario 2a: piloot wil co-piloot er bewust niet inlaten Ik ga voor scenario 2a, puur op basis dat de andere twee scenario's (1a en 1b) nog onwaarschijnlijker zijn. | |
11en30 | donderdag 26 maart 2015 @ 12:26 |
Piloten krijgen wel medische onderzoeken maar er worden geen psychologische testen gedaan mbt religieuze of andere verwarring. | |
starla | donderdag 26 maart 2015 @ 12:27 |
Ik heb het ook niet over vallen, maar over een verwarde piloot. Daardoor zijn in het verleden eerder ongelukken gebeurd, en dan niet eens door een aandoening, maar door bijvoorbeeld hevige turbulentie waardoor ze de schermpjes niet meer goed konden aflezen (alles trilde gigantisch) en de verkeerde motor hebben uitgezet (lees: de motor die NIET in brand stond). | |
Houtenbeen | donderdag 26 maart 2015 @ 12:27 |
| |
woid | donderdag 26 maart 2015 @ 12:28 |
scenario 1c: the cabincrew weet de code ook niet meer.... | |
Nielsch | donderdag 26 maart 2015 @ 12:29 |
Dat die piloot nog op die deur heeft staan bonzen toont volgens mij ook wel aan dat de druk niet is weggevallen. Iedereen heeft alles dan bewust meegekregen. Das ook kut. | |
Nielsch | donderdag 26 maart 2015 @ 12:29 |
Ja, dat valt voor mij onder Scenario 1 in z'n geheel; hij weet de code niet meer en hij kan hem niet via iemand achterhalen... | |
Amplifier | donderdag 26 maart 2015 @ 12:29 |
Of iedereen was bewusteloos behalve de co-piloot omdat hij op de wc zat? | |
NewHorizon | donderdag 26 maart 2015 @ 12:30 |
Interessant als dit klopt. Wellicht dat het onderzoek aan justitie gaat worden overgedragen, geen idee hoe de OvJ anders aan die informatie komt. | |
heywoodu | donderdag 26 maart 2015 @ 12:30 |
In een film zou dat misschien kunnen. | |
xzaz | donderdag 26 maart 2015 @ 12:30 |
Maar dan nog; één piloot kan toch gewoon een vliegtuig landen? | |
Nielsch | donderdag 26 maart 2015 @ 12:30 |
valt daar de druk dan niet weg? | |
woid | donderdag 26 maart 2015 @ 12:30 |
de autopilot kan dat ding landen... | |
Alentejana | donderdag 26 maart 2015 @ 12:30 |
Iedereen krijgt volgens mij dezelfde lucht binnen. | |
NewHorizon | donderdag 26 maart 2015 @ 12:31 |
Ja. Moet hij wel in de cockpit zijn ![]() | |
Marrije | donderdag 26 maart 2015 @ 12:31 |
ik heb geen idee, zoiets als een bevroren onderdeel en dat het systeem dan bepaalde dingen wil die juist niet moeten, dan komt het ook op ervaring aan? Misschien ook niet. | |
xzaz | donderdag 26 maart 2015 @ 12:31 |
(co)piloot | |
11en30 | donderdag 26 maart 2015 @ 12:31 |
Nou vind ik persoonlijk een zelfmoord op deze wijze ook weer minder plausibel dan een (zelfmoord)aanslag. Hopelijk is er tijdens de ontkenningsfase al wel een onderzoek naar zijn achtergrond gaande. | |
Nielsch | donderdag 26 maart 2015 @ 12:31 |
Graag naam van de piloot publiceren. Indien Islamitisch zal dat al een hoop verklaren... | |
Tchock | donderdag 26 maart 2015 @ 12:32 |
Ik reageer ook niet op die "volgorde", maar op mensen die beweren dat een ongeluk absoluut uitgesloten is omdat het onwaarschijnlijk lijkt. | |
Admiraal_Kontkanaal | donderdag 26 maart 2015 @ 12:32 |
De passagiers hebben dat bonzen waarschijnlijk gewoon gezien en zagen het vliegtuig langzaam zakken richting de bergen. Pff, lekker dan. | |
onlogisch | donderdag 26 maart 2015 @ 12:32 |
![]() | |
NewHorizon | donderdag 26 maart 2015 @ 12:32 |
Ja, die kunnen en doen alletwee hetzelfde werk, dat weet ik. Maar het gaat er nu om dat een van de piloten wellicht bewust het vliegtuig heeft neergestort. | |
11en30 | donderdag 26 maart 2015 @ 12:33 |
Voor een mayday of aanvraag noodlanding is niet zo veel ervaring nodig denk ik. | |
DustPuppy | donderdag 26 maart 2015 @ 12:33 |
Dat is denk ik precies de reden waarom ze het niet doen. | |
Nielsch | donderdag 26 maart 2015 @ 12:33 |
ja ontken het maar eens ![]() | |
ajacied4lf | donderdag 26 maart 2015 @ 12:33 |
Andreas L. | |
Lienekien | donderdag 26 maart 2015 @ 12:33 |
De gezagvoerder zou zijn buitengesloten (NOS). | |
NewHorizon | donderdag 26 maart 2015 @ 12:34 |
Iedereen die in die cockpit zit kan als het nodig is veilig een toestel landen. Anders zit je er niet. | |
Tchock | donderdag 26 maart 2015 @ 12:34 |
Simpele. | |
heywoodu | donderdag 26 maart 2015 @ 12:35 |
En dan moet hij dat wel willen. | |
NewHorizon | donderdag 26 maart 2015 @ 12:36 |
Dat is opzich wel een voorwaarde ja. | |
Nielsch | donderdag 26 maart 2015 @ 12:37 |
Wat weten zij wat de rest niet wist? Suspicious. Of moet ik dan naar BNW? Maar wacht eens: Hmmm.... Klinkt nogal exotisch... | |
heywoodu | donderdag 26 maart 2015 @ 12:37 |
Aliens! | |
Marrije | donderdag 26 maart 2015 @ 12:37 |
daarvoor misschien niet, maar juist de situaties waarin dat niet afdoende is | |
11en30 | donderdag 26 maart 2015 @ 12:39 |
Wat zou jij nu doen als je gezagvoerder was en je staat ingeroosterd met Mo al Vaag met 400 vlieguren? | |
heywoodu | donderdag 26 maart 2015 @ 12:39 |
Ik denk dat je onnoemelijk veel mogelijke scenario's geoefend hebt tijdens je opleiding. NewHorizon? | |
Isabeau | donderdag 26 maart 2015 @ 12:39 |
Mijn collega gewoon vertrouwen? | |
NewHorizon | donderdag 26 maart 2015 @ 12:39 |
Bij complexe failures die buiten de procedures gaan speelt ervaring wel een rol. Die zijn echter heel erg zeldzaam. Voor de meeste failures liggen kant en klare procedures klaar die je ook vertellen hoe je vanaf daar verder moet. Daar kan iedereen met een typerating voor dat toestel mee overweg. | |
poemojn | donderdag 26 maart 2015 @ 12:40 |
Gewoon Duits dus. Een goede reden om niet te publiceren, want niet relevant voor publiek maar wel voor de nabestaanden (captain had 2 kinderen). | |
ajacied4lf | donderdag 26 maart 2015 @ 12:40 |
| |
11en30 | donderdag 26 maart 2015 @ 12:41 |
Deed de captain met 10 jaar ervaring ook. Hij ligt nu wel in 1000 stukjes tegen een bergwand geplakt samen met 6 collega's en 140 klanten. ![]() | |
NewHorizon | donderdag 26 maart 2015 @ 12:41 |
Uiteraard, en nu nog steeds meerdere keren per jaar hoor ![]() Maar je kunt niet alles trainen uiteraard. Er kunnen zich altijd onvoorziene situaties voordoen waarin je moet improviseren. Die zijn gelukkig heel erg zeldzaam. | |
Onnoman | donderdag 26 maart 2015 @ 12:41 |
vraag me soms af of de bombarie rondom een ramp niet bijdraagt aan de bewustzijn van de impact van een potentiele persoon die kwaad in zijn zin heeft | |
Jibberwism | donderdag 26 maart 2015 @ 12:42 |
FOK! op zn best ![]() | |
alpeko | donderdag 26 maart 2015 @ 12:42 |
En je alternatief is? Als je niemand vertrouwt heb je ook geen leven. | |
#ANONIEM | donderdag 26 maart 2015 @ 12:42 |
Die houdt zich dan ook lekker aan de voorschriften, er vanuitgaande dat hij vrijwillig de cockpit heeft verlaten. | |
vuvuzela | donderdag 26 maart 2015 @ 12:43 |
bewust vliegtuig laten dalen dus ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 26 maart 2015 @ 12:44 |
In de cockpit gaan zitten schijten is ook weer zoiets he. | |
Houtenbeen | donderdag 26 maart 2015 @ 12:44 |
ja | |
NewHorizon | donderdag 26 maart 2015 @ 12:44 |
Welke voorschriften? ![]() | |
Waterdrinker | donderdag 26 maart 2015 @ 12:44 |
Je mag toch wel een plasje doen als je echt moet? ![]() | |
DustPuppy | donderdag 26 maart 2015 @ 12:44 |
Die voorschriften worden per maatschappij betaalt. Is geen wetgeving of iets. Voor Amerikaanse vliegmaatschappijen is het inderdaad verplicht dat er altijd 2 man in de cockpit zijn. Of dat voor Germanwings ook zo is, weet ik niet. Kan iemand dat eens checken? | |
heywoodu | donderdag 26 maart 2015 @ 12:44 |
De co heette Mo al Vaag? | |
Nielsch | donderdag 26 maart 2015 @ 12:44 |
De hele vlucht m'n plas inhouden ![]() | |
11en30 | donderdag 26 maart 2015 @ 12:45 |
De procedure is om je collega's niet te vertrouwen. De ervaren captain heeft zich daar niet aan gehouden. | |
#ANONIEM | donderdag 26 maart 2015 @ 12:46 |
Wat was de nationaliteit / afkomst van deze piloot en gezagvoerder? Is dat bekend? | |
Houtenbeen | donderdag 26 maart 2015 @ 12:46 |
| |
11en30 | donderdag 26 maart 2015 @ 12:46 |
Iemand die je niet kent en nog nooit gezien hebt. Vertrouw je daar de rest van je team en al je klanten blind aan toe? Deze gezagvoerder deed het. En half FOK! zou hetzelfde doen. | |
heywoodu | donderdag 26 maart 2015 @ 12:46 |
Hij kende de co-piloot niet en had hem nog nooit gezien? | |
Nielsch | donderdag 26 maart 2015 @ 12:46 |
Beiden Duits, maar... er was ook een Israëliër aan boord... ik zie een motief ![]() | |
Ryan3 | donderdag 26 maart 2015 @ 12:47 |
| |
heywoodu | donderdag 26 maart 2015 @ 12:47 |
Volgens het geprinte WC-papier dat ook wel Bild heet zouden de namen Patrick en Andreas (of iets dergelijks) zijn. | |
alpeko | donderdag 26 maart 2015 @ 12:47 |
Kortom bij kennis dus. Bewuste actie. | |
NewHorizon | donderdag 26 maart 2015 @ 12:48 |
Voorlopige conclusie inderdaad opzet. Onderzoek zal nu waarschijnlijk overgegeven worden aan justitie. | |
vuvuzela | donderdag 26 maart 2015 @ 12:48 |
Duitse piloten, net bevestigt | |
Rabieluh | donderdag 26 maart 2015 @ 12:48 |
En dan nu fokkers aan zet om "zwaar ademen" te analyseren. | |
arj1o1 | donderdag 26 maart 2015 @ 12:48 |
Eerst richel, dan harde klap... | |
NewHorizon | donderdag 26 maart 2015 @ 12:49 |
We gaan het nu 3 topics hebben over hypoxia en aanverwante symptomen. | |
heywoodu | donderdag 26 maart 2015 @ 12:49 |
Volgens de CNN-tolk ademde hij normaal. | |
Nielsch | donderdag 26 maart 2015 @ 12:50 |
Even Facebook bekijken op mensen met de naam Andreas uit Montabaur... | |
Patrice_Consigny | donderdag 26 maart 2015 @ 12:50 |
![]() | |
heywoodu | donderdag 26 maart 2015 @ 12:50 |
"Delibarate attempt to destroy the aircraft" | |
Patrice_Consigny | donderdag 26 maart 2015 @ 12:50 |
CNN. ![]() | |
nattermann | donderdag 26 maart 2015 @ 12:50 |
![]() | |
Lienekien | donderdag 26 maart 2015 @ 12:50 |
De daling moet moedwillig zijn ingezet door de copiloot (NOS-persconferentie). | |
#ANONIEM | donderdag 26 maart 2015 @ 12:50 |
Wat zou het motief kunnen zijn, er is nog geen partij die de aanslAg claimt, dus zelfmoord omdat hij het niet meer zag zitten of vanuit een bepaalde organisatie? | |
bitterbal | donderdag 26 maart 2015 @ 12:51 |
Fucking naar als het echt moedwillig is gedaan. | |
Dr.Jan-Itor | donderdag 26 maart 2015 @ 12:51 |
Hoe is het mogelijk dat de copiloot of de gezagsvoerder geen sleutel of code heeft waardoor ze zelf de toegang tot de cockpit kunnen krijgen?! Is het mogelijk dat de gezagsvoerder hier wel een sleutel van had, maar dat hij deze niet bij zich had? | |
roos85 | donderdag 26 maart 2015 @ 12:51 |
Net notificatie van NOS en RTL app dat het erop lijkt dat de (co)piloot opzettelijk heeft laten crashen ![]() | |
byah | donderdag 26 maart 2015 @ 12:52 |
óf, piloot gaat kakken, terrorist klopt op deur, copiloot laat hem binnen en wordt gedwongen om vliegtuig te laten crashen? | |
Patrice_Consigny | donderdag 26 maart 2015 @ 12:52 |
Sleutels zijn pre 9/11. Uitleg staat nu al 40x in dit topic. | |
Ferry_76 | donderdag 26 maart 2015 @ 12:52 |
Juist om te voorkomen dat iemand zich vanuit de cabine toegang verschaft tot de cockpit, bijvoorbeeld door een personeelslid te gijzelen. | |
vuvuzela | donderdag 26 maart 2015 @ 12:53 |
gegil in het vliegtuig te horen ![]() | |
Lienekien | donderdag 26 maart 2015 @ 12:53 |
Dat was te horen geweest op de band. | |
Marrije | donderdag 26 maart 2015 @ 12:53 |
dat is eigenlijk wat ik bedoel. Zo vaak gaat het uiteindelijk ook niet compleet fout. | |
alpeko | donderdag 26 maart 2015 @ 12:53 |
Dat is inderdaad een stuk lastiger te relativeren dan een aaneenschakeling van technische mankementen. Dat kun je nog over pech spreken. | |
Odaiba | donderdag 26 maart 2015 @ 12:53 |
Wou hij zelfmoord plegen, maar niet alleen gaan ofzo? | |
Slobeend | donderdag 26 maart 2015 @ 12:54 |
| |
Nielsch | donderdag 26 maart 2015 @ 12:54 |
Andreas Lysson werkte bij Lufthansa en was afgelopen vrijdag nog in Malaga, kwam ook regelmatig op Dusseldorf Airport. | |
11en30 | donderdag 26 maart 2015 @ 12:54 |
Dan heet het een zelfmoordaanslag. | |
Patrice_Consigny | donderdag 26 maart 2015 @ 12:54 |
Als je zelfmoord pleegt denk je niet meer aan anderen. Denk maar aan de mensen die voor een trein springen. | |
arj1o1 | donderdag 26 maart 2015 @ 12:54 |
![]() | |
CherryOnTop | donderdag 26 maart 2015 @ 12:54 |
En dan klagen over mensen die voor de trein springen, en dat ze daar anderen mee tot last zijn... ![]() | |
Infection | donderdag 26 maart 2015 @ 12:54 |
Toch vreemd dat als dit een zelfmoord is, je even 150 man met je meeneemt. Ik begin bijna te denken dat er nog een tweede persoon in de cockpit was toen de piloot voor de deur stond. | |
Lienekien | donderdag 26 maart 2015 @ 12:55 |
Nee, dat was te horen geweest. | |
LouisLitt | donderdag 26 maart 2015 @ 12:55 |
http://www.lubitz-pr.de/index.php?id=39 Brandstapel met deze man |