Knus wel.quote:Op zaterdag 1 augustus 2015 15:04 schreef Isegrim het volgende:
Nèh.
[ afbeelding ]
Maar het crumbshot geeft hoop!
[ afbeelding ]
Luistert toch een heel stuk nauwer met desem, dit soort brood.
Ze zíjn in een vorm gebakken.quote:Op zaterdag 1 augustus 2015 15:24 schreef minilot het volgende:
[..]
Knus wel.Maar waarom niet in een vorm gebakken om zo wat meer hoogte te krijgen?
Ietsje langer ja, worden ze ook wat mooier bruin.quote:Op zaterdag 1 augustus 2015 16:02 schreef qltel het volgende:
Broodjes zijn heel aardig geworden. Filmpje "rond brood vormen" gevolgd en gewicht per broodje afgewogen.
[ afbeelding ]
Ik twijfel nu wel of ze misschien iets langer in de oven hadden gemoeten, de korst had wat harder gemogen.
Allemaal precies 100 gram deeg..quote:
Bedankt voor de tip. Ik heb ze er nu gewoon met de hand op/in gedrukt na het vormen.quote:Op zaterdag 1 augustus 2015 16:04 schreef minilot het volgende:
Oh, en voor een goede verdeling van de zaadjes/pitjes erop:
Plat schaaltje vullen pet pitjes/zaadjes naar keuze. Broodbolletje inkwasten (met water of melk of eidooier+melk dus) en dan het bolletje ondersteboven door de pitjes/zaadjes rollen.
Krijg je een supergoede gelijkmatige verdeling van de pitjes/zaadjes over de bovenkant en blijven ze heel goed plakken.
Het was niet helemaal mijn eerste poging met broodjes, maar wel de eerste poging met broodjes die ik op de goede manier gevormd heb..quote:Op zaterdag 1 augustus 2015 16:13 schreef Trusten het volgende:
[..]
Goed gelukt toch voor een eerste poging?![]()
Ik bak de laatste weken met supermarktbloem (die broodjes ook). Komt van de Aldi in Duitsland (type 405) en kost 32 cent voor een kilo.quote:Op zaterdag 1 augustus 2015 16:25 schreef Trusten het volgende:
2. Kwam er, toen alles al klaar stond, achter dat mijn bloem van de molen bijna op was dus heb 180 gram bloem aangevuld met 200 gram 'supermarkt' bloem
Ik had patentbloem, das type 45 geloof ik?quote:Op zaterdag 1 augustus 2015 17:06 schreef qltel het volgende:
Ik bak de laatste weken met supermarktbloem (die broodjes ook). Komt van de Aldi in Duitsland (type 405) en kost 32 cent voor een kilo.
geen idee, Die types zijn verschillend in verschillende landen, dacht ik. Maar ik neem aan dat het wel hetzelfde zal zijn, zoveel verschil zal er niet zitten tussen meel in supermarkten.quote:Op zaterdag 1 augustus 2015 17:11 schreef Trusten het volgende:
[..]
Ik had patentbloem, das type 45 geloof ik?
Ik hoop dat een expert straks het verlossende antwoord kan gevenquote:Op zaterdag 1 augustus 2015 17:27 schreef qltel het volgende:
[..]
geen idee, Die types zijn verschillend in verschillende landen, dacht ik. Maar ik neem aan dat het wel hetzelfde zal zijn, zoveel verschil zal er niet zitten tussen meel in supermarkten.
Nope, was mijn eerste desembrood. Desem had ik gisteravond uit de koelkast gehaald en 'gevoerd'. Vanmorgen was het (iets meer dan) verdubbeld en heb ik het gebruikt. Zal er eens over lezen, thanks.quote:Op zaterdag 1 augustus 2015 17:53 schreef Isegrim het volgende:
Heb je desem al eens met koude rijs (autolyse, hele nacht in koeling) geprobeerd? Dat is iets meer 'foolproof', minder foutgevoelig.
Maar dat is bepaald niet slecht voor de eerste keer hoor! En je hebt ook meteen voor een best lastig brood gekozen.quote:Op zaterdag 1 augustus 2015 18:07 schreef Trusten het volgende:
[..]
Nope, was mijn eerste desembrood. Desem had ik gisteravond uit de koelkast gehaald en 'gevoerd'. Vanmorgen was het (iets meer dan) verdubbeld en heb ik het gebruikt. Zal er eens over lezen, thanks.
Hierbij nog een crumbshot![]()
[ afbeelding ]
Thanks, moet zeggen dat hij ook erg goed smaaktquote:Op zaterdag 1 augustus 2015 18:41 schreef Isegrim het volgende:
Maar dat is bepaald niet slecht voor de eerste keer hoor! En je hebt ook meteen voor een best lastig brood gekozen.
Ziet er qua kruim toch hartstikke goed uit?quote:Op zaterdag 1 augustus 2015 18:07 schreef Trusten het volgende:
[..]
Nope, was mijn eerste desembrood. Desem had ik gisteravond uit de koelkast gehaald en 'gevoerd'. Vanmorgen was het (iets meer dan) verdubbeld en heb ik het gebruikt. Zal er eens over lezen, thanks.
Hierbij nog een crumbshot![]()
[ afbeelding ]
Ja het viel uiteindelijk erg meequote:Op woensdag 5 augustus 2015 12:35 schreef minilot het volgende:
[..]
Ziet er qua kruim toch hartstikke goed uit?
yum.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 12:36 schreef minilot het volgende:
Aangezien vanavond The Great British Bakeoff weer op de BBC begint heb ik vanmorgen iets gebakken uit een eerder seizoen (die van 2012):
[ afbeelding ]
Recept: http://www.bbc.co.uk/food/recipes/middle_eastern_taboon_90922![]()
![]()
Drie ervan in de vriezer gegooid, de rest nu samen met collega's op mijn werk aan het opeten met hummus en koriander
Hadden we gisteren gekocht..quote:Op donderdag 6 augustus 2015 21:18 schreef computergirl het volgende:
was de sesam in de aanbieding ?
Lastig? Dat valt wel mee.quote:Op woensdag 12 augustus 2015 17:39 schreef nathalie85 het volgende:
Maar volgens mij moet het toch maar op de echte manier met meel en een oven. Iemand tips hoe te beginnen? Nu ik dit topic zo doorlees lijkt het me heel lastig.
Meel van de molen of Amerikaanse patentbloem (ivm hoger eiwitgehalte). Supermarkt gist os prima, alleen opletten in het recept of het over droge of verse gist gaatquote:Op woensdag 12 augustus 2015 18:14 schreef nathalie85 het volgende:
Nog tips voor goede kwaliteit meel? En de gist kan ik daarvoor gewoon gist uit de supermarkt gebruiken?
Ja, rare omschrijving..quote:Op woensdag 12 augustus 2015 18:28 schreef computergirl het volgende:
tarwemeel waar teveel tarwe inzit?
Te volle volkorenmeel?quote:Op woensdag 12 augustus 2015 18:35 schreef qltel het volgende:
[..]
Ja, rare omschrijving..
Ik denk dat er teveel zemelen (zo heten die dingen toch, die specifiek zijn voor tarwebrood?) in zitten. Vandaar dat ik 't vermeng met witte bloem. En dan is het nog steeds donker genoeg.
Ahh je ziet het ook dat je ze een beetje in moest krimpen, anders waren ze toch wel heel top gelukt geweest!quote:Op donderdag 20 augustus 2015 18:18 schreef minilot het volgende:
Vandaag slordige baguettes gebakken. Oven bleek te klein voor mijn expres wat dunner uitgerolde broden dus ik moest proppen (raakte daarmee wat luchtigheid kwijt), en scheermesje in lame was duidelijk aan vervanging toe. Naja, ach.Volgende keer beter!
[ afbeelding ]
Ze staan nu af te koelen dus nog geen crumbshot.
Recept was dat van Paul Hollywood uit the Great British Bakeoff van gisteren:
http://www.bbc.co.uk/food/recipes/paul_hollywoods_55351
Tof dat je het geprobeerd hebt! Hoe is de structuur? Zit er een beetje samenhang in?quote:Op donderdag 20 augustus 2015 21:42 schreef computergirl het volgende:
soda bread, poging 1
[ link | afbeelding ]
Beetje te diep ingesneden denk ik achteraf.
Weet nog niet of ik het lekker vind, de smaak past waarschijnlijk wel goed bij een stevige soep
vrij compact, maar het was een recept met zware melen zoals volkoren en roggequote:Op donderdag 20 augustus 2015 21:49 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Tof dat je het geprobeerd hebt! Hoe is de structuur? Zit er een beetje samenhang in?
Ik wist dan ook niet hoe het heette..quote:Op donderdag 20 augustus 2015 18:26 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Te volle volkorenmeel?![]()
Tarwemeel wat je zeeft is (tarwe)bloem. Blijft tarwe![]()
Goede bloem is ongebleekt en steengemalen, daar zit de kiem van de kern nog in, maar de zemel is er uitgezeefd. De kiem is relatief vet en geeft een wat gele kleur aan de bloem.
Ik bak al het brood voor ons gezin zelf.. En graan wordt nu eenmaal maar 1x per jaar geoogst.quote:Op donderdag 20 augustus 2015 22:06 schreef computergirl het volgende:
250 kilo?!?!?
wel muis-proof opgeborgen?
Heb je het brood wel aan de bovenzijde ingesneden?quote:Op maandag 24 augustus 2015 17:07 schreef Martijn1P het volgende:
Als het brood van boven op verschillende plekken scheurt tijdens het bakken heeft het dan niet lang genoeg gerezen?
Wij bewaren het meel in deze:quote:Op donderdag 20 augustus 2015 22:14 schreef qltel het volgende:
[..]
Ik bak al het brood voor ons gezin zelf.. En graan wordt nu eenmaal maar 1x per jaar geoogst.
Ik hoop wel dat het muisvrij blijft. Ik heb het graan hier overigens niet staan, wel het bloem, zemelen en gries.
Goede oplossing!quote:Op maandag 24 augustus 2015 17:34 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Wij bewaren het meel in deze:
[ afbeelding ]
Gaat 120 liter in, een kilo of 80 a 85. Deksel sluit luchtdicht af.
Ja, maar ik denk diep genoeg. Niet met een scheermesje, maar met een gekarteld mes. Hoe diep moet de snee ongeveer zijn?quote:Op maandag 24 augustus 2015 17:10 schreef minilot het volgende:
[..]
Heb je het brood wel aan de bovenzijde ingesneden?
Leuk! Hou ons op de hoogte van het resultaat, ja?quote:Op maandag 24 augustus 2015 20:02 schreef Pietverdriet het volgende:
Ga morgen weer eens proberen een brood te maken mbv most ipv water en gist.
Oh, dat lijkt me wel een leuke voor on de bakkerij. Is het niet meer cake-achtig?quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 08:13 schreef minilot het volgende:
Ik bakte gisteren voor het ontbijt vandaag een Scandinavisch brood met karnemelk, stroop, anijs- venkel- en karwijzaad. Moest eigenlijk roggemeel in maar dat bleek op te zijn, dus heb ik volkorenmeel gebruikt.
[ afbeelding ]
Wat een zacht en lekker en aromatisch ding is dit!Eet het nu op met een lik boter en wat pure hagelslag.
Recept: http://www.davidlebovitz.com/2013/07/sour-milk-bread-recipe/
Nope. Lijkt zo door de vorm (gebakken in cakeblik), maar qua textuur is het helemaal niet zo. Zitten ook geen eieren in. Het Het lijkt vooral op een zachtere, aaibaardere versie van de Hollandse kruidkoek. Met andere specerijen.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 08:23 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Oh, dat lijkt me wel een leuke voor on de bakkerij. Is het niet meer cake-achtig?
uiteraardquote:Op dinsdag 25 augustus 2015 08:11 schreef minilot het volgende:
[..]
Leuk! Hou ons op de hoogte van het resultaat, ja?
met roggemeel lijkt het me erg op ontbijtkoekquote:Op dinsdag 25 augustus 2015 08:13 schreef minilot het volgende:
Ik bakte gisteren voor het ontbijt vandaag een Scandinavisch brood met karnemelk, stroop, anijs- venkel- en karwijzaad. Moest eigenlijk roggemeel in maar dat bleek op te zijn, dus heb ik volkorenmeel gebruikt.
[ afbeelding ]
Wat een zacht en lekker en aromatisch ding is dit!Eet het nu op met een lik boter en wat pure hagelslag.
Recept: http://www.davidlebovitz.com/2013/07/sour-milk-bread-recipe/
Het werd een smakelijk brood en een erg lekkere pizza. Het deeg rees erg goed, heb een deel opzij gezet als preferment voor het volgende brooddeeg. Je proeft niets van de most, het brood wordt niet zuur of zoet erdoor.quote:Op maandag 24 augustus 2015 20:02 schreef Pietverdriet het volgende:
Ga morgen weer eens proberen een brood te maken mbv most ipv water en gist.
Dit recept
Poolish/preferment
200g Federweißer (most)
200g Meel van harde tarwe
voor het preferment het meel en de Federweisser vermengen en 12-16 uur laten staan
Deeg
De poolish/het preferment
300 gram roggemeel
600g meel van harde tarwe
100g Federweißer (most)
390g Water
20g Zout
Deeg
Ingredienten samenvoegen en goed kneden zodat de gluten zich vormen.
2 Uur laten rijzen
Twee broden van vormen en in rijsmandjes doen, ca zes uur laten rijzen.
De oven met chamottesteen er in bij 250 graden voorverwarmen.
Water onder in de oven doen voor de stoom.
10 minuten op 250 graden bakken en dan de oven terugdraaien op 200 graden en nog 30 minuten verder bakken.
Zit te denken om er ook een pizza mee te maken.
Mooi hoor. Voor mij zouden ze niet luchtiger hoeven (dan blijft er geen brood meer over tussen de gaten...)quote:Op zaterdag 12 september 2015 14:40 schreef Zo-is-dat het volgende:
Ciabatta gebakken, ze mogen nog luchtiger maar zijn erg lekker! En wat een leuk deeg om mee te werken zo slap en nat![]()
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Desem + gist
Type 450 waarschijnlijkquote:Op zaterdag 1 augustus 2015 17:27 schreef qltel het volgende:
[..]
geen idee, Die types zijn verschillend in verschillende landen, dacht ik. Maar ik neem aan dat het wel hetzelfde zal zijn, zoveel verschil zal er niet zitten tussen meel in supermarkten.
Ik deed het altijd met een koksmes, maar heb tegenwoordig een kunststof deegschraper, en dat gaat een stuk makkelijker.quote:Op zondag 13 september 2015 10:24 schreef computergirl het volgende:
ok, vast een suffe vraag...
Wat is de handigste manier om deeg in porties te verdelen? Met kunstof of metalen deegschraper?
Mooi!quote:Op zondag 13 september 2015 18:19 schreef Zo-is-dat het volgende:
http://uitdekeukenvanarde(...)et-sesamzaadjes.html
[ afbeelding ]
Erg lekker!
Was het stiekem niet gewoon tijd voor wat beters?quote:Op zaterdag 19 september 2015 15:35 schreef Grutsk het volgende:
Vandaag een eerste poging gedaan tot vlechtbroodjes. Resultaat goedkope mixer aan gort en een chemische lucht door de hele kamer, maar het deeg staat wel mooi te rijzen
Volgende keer maar lekker met de hand!
Haha, ironisch genoeg hadden we vanochtend het idee om voor kerst een KitchenAid aan te schaffen. Maar dit was echt niet de bedoelingquote:Op zaterdag 19 september 2015 17:31 schreef Joosie200 het volgende:
[..]
Was het stiekem niet gewoon tijd voor wat beters?![]()
Oh, wat mooi. Pretzel-plus!quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 17:06 schreef Zo-is-dat het volgende:
Fougasse gebakken![]()
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Zuurdesem met een snufje gist
Te kort kneden?quote:Op zaterdag 3 oktober 2015 09:16 schreef jitzzzze het volgende:
Ben nu een paar weken aan het bakken, vooralsnog wat simpele bruine broden. Eerst als een echte barbaar met de koopman mixen.
Na 2 weken had ik dat wel gezien en heb zelf alle ingrediënten bij een molen gekocht. Samen met een bakblik is het helemaal compleet.
Het brood is altijd erg lekker, maar best korrelig en kruimeld verschrikkelijk. Waar kan dat door komen?
quote:Op zaterdag 3 oktober 2015 09:20 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
een minuut of 10, in een keukenmachine met deeghaak. Tot het een elastische bal geworden is
hm, ik vrees dat de mixer nog wat langer aan de slag moet. Het is wel glad als stop met mixen maar niet zoals in dat filmpjequote:
dat zijn de gluten die hun werk hebben gedaan idd, het ene meel heeft ook meer gluten dan andere maar de basis is goed lang kneden.quote:Op zaterdag 3 oktober 2015 09:27 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
hm, ik vrees dat de mixer nog wat langer aan de slag moet. Het is wel glad als stop met mixen maar niet zoals in dat filmpje
quote:Op zaterdag 3 oktober 2015 09:31 schreef computergirl het volgende:
[..]
dat zijn de gluten die hun werk hebben gedaan idd, het ene meel heeft ook meer gluten dan andere maar de basis is goed lang kneden.
Thanksquote:Op zaterdag 3 oktober 2015 09:33 schreef Zo-is-dat het volgende:
Op de website van dat filmpje:http://uitdekeukenvanarden.blogspot.nl/?m=1
Vind je trouwens nog veel meer goede informatie over (basis)technieken voor brood bakken. Haar boek is trouwens ook een aanrader voor elke beginnende bakker!
Gaaf! Maar wat een boel werk is dat hè?quote:Op zaterdag 3 oktober 2015 22:48 schreef Oceanonix het volgende:
Meld me ook weer eens. Had voor mijn en tijdens mijn vakantie bijzonder weinig inspiratie. Nu weer lekker aan het bakken. Mijn zuurdesem heeft 5 weken verwaarlozing overleefd.![]()
[ afbeelding ]
eindelijk croissants gebakken.
Was dit misschien bedoeld voor in het bakkerij-topic?quote:Op zondag 4 oktober 2015 08:38 schreef RobinOok het volgende:
Vraagje : wat kosten 2 kleine broden en 2 chocolade chunk cookies bij elkaar.. :p
Maar straks, hmmmm! Dan is t al het geplak waardquote:Op zondag 4 oktober 2015 09:35 schreef minilot het volgende:
Nu bezig met dit:
http://thewoksoflife.com/2015/01/milk-bread-2/
Bijna klaar met eerste rijs.
Wat is het toch altijd een feest, met de hand een slap deeg kneden waar melk, room en ei in zit.
Nou, het plakken valt nog wel mee. Bij zulk zacht deeg (ook brioche enzo) hanteer ik de immer zeer goed werkende van-een-hoogte-op-het aanrecht-laten-vallen-kneedwijze. Alleen ben ik klein en onhandig en zit dus aan het einde van die twintig (!) minuten stukjes deeg in mijn wenkbrauwen en onder mijn oksels.quote:Op zondag 4 oktober 2015 09:37 schreef Zo-is-dat het volgende:
[..]
Maar straks, hmmmm! Dan is t al het geplak waard
Veel werk vind ik eigenlijk wel meevallen. Het duurt alleen lang omdat je het echt de tijd moet geven om te rusten.quote:Op zondag 4 oktober 2015 08:35 schreef minilot het volgende:
[..]
Gaaf! Maar wat een boel werk is dat hè?![]()
Heb je toevallig ook een foto van de laagjes aan te binnenkant?
Tip: als broodjes al bruin genoeg zijn van boven maar nog moeten doorgaren in de oven is heel losjes een velletje aluminiumfolie erop leggen een prima manier om zwarte stukjes korst te voorkomen.
quote:Op zondag 4 oktober 2015 12:45 schreef minilot het volgende:
*burp* Dat was een prima laat ontbijt!
Mijn hand:
[ afbeelding ]
Vriendhand:
[ afbeelding ]
Mjjjjam!
[ afbeelding ]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |