Haha, dat kan ik me voorstellen... het lijkt zijn standpunt te ondersteunen. Ik vraag me nog steeds af wat Dennett precies bedoelt met "bewustzijn is een illusie".quote:Op dinsdag 24 maart 2015 13:08 schreef Molurus het volgende:
Daniel Dennett heeft meerdere oproepen gedaan om mensen die aan dat syndroom lijden op te sporen.
Precies. Men kan er aan twijfelen of de wereld om hem heen echt is, maar niet aan het feit dat men een ervaring heeft. Je gewaarwordingen kunnen misleidend zijn (dromen, hallucinaties... matrix??) maar je kunt niet om het feit heen dat je gewaarwordingen hebt.quote:Op dinsdag 24 maart 2015 13:41 schreef Duikbril112 het volgende:
Ik denk dat de vorm die bewustijn kan aannemen inderdaad wel als een illusie beschouwd kan worden, maar bewustijn zelf niet.
quote:Blindsight is the ability of people who are cortically blind due to lesions in their striate cortex, also known as primary visual cortex or V1, to respond to visual stimuli that they do not consciously see.[1]
Zegt hij dat werkelijk ergens?quote:Op dinsdag 24 maart 2015 14:53 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
Haha, dat kan ik me voorstellen... het lijkt zijn standpunt te ondersteunen. Ik vraag me nog steeds af wat Dennett precies bedoelt met "bewustzijn is een illusie".
Bewustzijn wordt vaak gedefineerd als "Weten dat je een appart individu bent". We zijn ons dus bewust van onzelf, maar zodra er een bepaald effect is kan deze bewustwording verdwijnen. Zoals bij dat syndroom of bij drugs.quote:Op dinsdag 24 maart 2015 13:08 schreef Molurus het volgende:
Om de vraag in de TT in iets bredere zin te beantwoorden: of het een illusie is hangt er nogal vanaf wat je precies onder 'bewustzijn' verstaat.
Wel eens geprobeerd, maar niets voor mij. Ik ben meer voor het Stoïcijnse cum se ipso versari.quote:Op woensdag 25 maart 2015 08:05 schreef Haushofer het volgende:
Hebben mensen hier die geinteresseerd zijn in het bewustzijnsvraagstuk wel es overwogen om te gaan mediteren? Een soort van empirische benadering ipv een zuiver theoretische, zeg maar
En wat levert dat op?quote:Op woensdag 25 maart 2015 08:05 schreef Haushofer het volgende:
Hebben mensen hier die geinteresseerd zijn in het bewustzijnsvraagstuk wel es overwogen om te gaan mediteren? Een soort van empirische benadering ipv een zuiver theoretische, zeg maar
Inzicht in de werking van je eigen geest. Dat apparaat waarmee je alles ervaart en doet.quote:
Heb je het over de hersens? Want dan lees ik liever een boek.quote:Op woensdag 25 maart 2015 11:47 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Inzicht in de werking van je eigen geest. Dat apparaat waarmee je alles ervaart en doet.
Jaquote:Op woensdag 25 maart 2015 08:05 schreef Haushofer het volgende:
Dat kan, maar daardoor krijg je geen inzicht in de werking van van je eigen geest. Er is een verschil tussen dingen zien en intellectueel begrijpenquote:Op woensdag 25 maart 2015 11:59 schreef dustbrain het volgende:
[..]
Heb je het over de hersens? Want dan lees ik liever een boek.
Ja, ik mediteer sinds twee en een half jaar circa een half uur per dag, en merk wel de effecten daarvan. Met name het inzicht hoezeer je geneigd bent jezelf te identificeren met je emoties en gedachten. Die illusie doorprikken kan al heel bevrijdend werkenquote:Op woensdag 25 maart 2015 11:56 schreef Terra-jin het volgende:
Ik mediteer wel eens af en toe. Het schijnt allerlei voordelen te hebben, maar ik heb het nog niet dermate gedisciplineerd toegepast dat ik enige effecten heb bemerkt... jij dan Haushofer?
Ik denk dat vooral erg verveelde mensen baat hebben bij mediteren.quote:Op woensdag 25 maart 2015 14:43 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat kan, maar daardoor krijg je geen inzicht in de werking van van je eigen geest. Er is een verschil tussen dingen zien en intellectueel begrijpen
Maar ieder zijn ding, natuurlijk. Ik ben theoretisch natuurkundige, dus ik hou ook van boeken
Ik denk juist dat jij erg baat hebt bij mediteren.quote:Op woensdag 25 maart 2015 15:05 schreef dustbrain het volgende:
[..]
Ik denk dat vooral erg verveelde mensen baat hebben bij mediteren.
Zeker wel. Sowieso doe ik het haast dagelijks om beter te kunnen inslapen, aangezien ik de neiging van nature heb om zeker nog een uur wakker te liggen voordat ik kan slapen en dan aan van alles en nog wat ga lopen denken en hele conversaties in m'n hoofd voer in bed.quote:Op woensdag 25 maart 2015 08:05 schreef Haushofer het volgende:
LSD vond ik wat dat betreft ook wel een bijzondere ervaring.quote:Op woensdag 25 maart 2015 11:47 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Inzicht in de werking van je eigen geest. Dat apparaat waarmee je alles ervaart en doet.
Waarom is er dan geen ervaring zonder hersenactiviteit?quote:Op dinsdag 24 maart 2015 21:04 schreef Terra-jin het volgende:
Voor zover ik weet ontkent Dennett het bestaan van qualia. Of iig het bestaan van qualia als separaat van de onderliggende fysieke signalen in onze hersens.
Ik heb n paar debatten met hem geluisterd, maar heb hem nooit kunnen volgen hierin. Maar ja ik ben dan ook een 'qualofiel'
Ik zie geen mogelijke fysieke link tussen de fysieke signalen in onze hersens en de ervaringen zoals wij ze meemaken. Ik ben wat dat betreft van t kamp dat meent dat het "explanatory gap" een daadwerkelijk gat in het fysicalistische wereldmodel betekent en niet slechts n btje ontbrekende kennis. Ik weet dit uiteraard niet zeker, maar op basis van wat ik heb gelezen hierover kom ik tot die conclusie.
Ik heb geen flauw idee! Dat is het mysterieuze ervan... het is onontkoombaar dat de (fysieke) hersenwerking een voorwaarde is voor bewustzijn, maar ik zie dat laatste puzzelstukje gewoon echt niet.quote:Op woensdag 25 maart 2015 19:58 schreef Libertarisch het volgende:
Waarom is er dan geen ervaring zonder hersenactiviteit?
Haha, ja Dennet. Schitterned dat een kerel een boek schrijft met een pretentieuze titel en dat het boek over alles gaat behalve bewustzijn. En hij het al helemaal niet verklaard.quote:Op dinsdag 24 maart 2015 19:47 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zegt hij dat werkelijk ergens?
Volgens mij is zijn standpunt voornamelijk dat bewustzijn niet is wat de meeste mensen denken dat het is.
Die man weet zelf ook niet wat hij beweert. "Vader vergeef hem, hij weet niet wat hij beweert".quote:"If it is real, the kind of magic that can actually be done, it is not 'real magic'."
Dennett beargumenteert dat iets soortgelijks geldt voor wat wij 'bewustzijn' noemen: zo gauw je de 'truc' verklapt, is het geen 'echt bewustzijn' meer.
Dit probleem ligt eerder in de verklaring voor bewustzijn dan in de definitie van bewustzijn. Als je uitlegt hoe bewustzijn werkt, welke uitleg je dan ook geeft, zal de gemiddelde mens zeggen: 'ja, maar dat is geen bewustzijn!'
Dennett verzet zich juist tegen dat idee volgens mij. Met name zijn critici zijn van mening dat Dennett beweert dat bewustzijn een illusie is. Maar Dennett zelf? Daar ben ik niet zo zeker van.
Als je mediteert weet je misschien wel hoe je denken functioneert maar niet hoe bewustzijn werkt. Aangezien bewustzijn ook buiten de hersenen functioneert.quote:Op woensdag 25 maart 2015 08:05 schreef Haushofer het volgende:
En waarom denk je dat er geen ervaring is zonder hersenactiviteit? De Wereld gonst van de geruchten en belevenissen van mensen die zonder hersenactiviteit allerlei avonturen beleefden (dat noemen ze BDE's). Maar die worden door veel mensen (vooral wetenschappers) ontkent, WANT er kan geen ervaring zijn zonder hersenactiviteit. In feite zitten deze mensen in een cirkelredenering zonder dat ze dit weten.quote:Op woensdag 25 maart 2015 19:58 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Waarom is er dan geen ervaring zonder hersenactiviteit?
Dit is dus zeer illustratief voor wat Dennett zegt.quote:Op woensdag 25 maart 2015 21:25 schreef BerjanII het volgende:
[..]
Haha, ja Dennet. Schitterned dat een kerel een boek schrijft met een pretentieuze titel en dat het boek over alles gaat behalve bewustzijn. En hij het al helemaal niet verklaard.
Tegenwoordig is Ayahuasca helemaal hip, LSD is zo jarig 60quote:Op woensdag 25 maart 2015 19:29 schreef Molurus het volgende:
[..]
LSD vond ik wat dat betreft ook wel een bijzondere ervaring.
In mijn ervaring brengt meditatie je niet in een toestand van trance of sufheid, maar juist alertheid. Het is niets anders dan pure aandacht schenken aan het momentquote:Op woensdag 25 maart 2015 21:25 schreef BerjanII het volgende:
[..]
Haha, ja Dennet. Schitterned dat een kerel een boek schrijft met een pretentieuze titel en dat het boek over alles gaat behalve bewustzijn. En hij het al helemaal niet verklaard.
[..]
Die man weet zelf ook niet wat hij beweert. "Vader vergeef hem, hij weet niet wat hij beweert".
[..]
Als je mediteert weet je misschien wel hoe je denken functioneert maar niet hoe bewustzijn werkt. Aangezien bewustzijn ook buiten de hersenen functioneert.
Ik heb eens gemediteerd en toen was ik zo ontspannen dat ik van mijn fiets viel onderweg naar een winkel en niet meer uit mijn woorden kwam toen ik geholpen werd om op te staan. Alles was totaal in de war, op de een of andere manier. Dus sindsdien doe ik na mijn meditatie minimaal een half uur niks meer. En een goede tip is om op je wang te wrijven en langs je gezicht (dit heb ik van een meester in Qiquong geleerd), zo wordt je weer wakkerder.
[..]
En waarom denk je dat er geen ervaring is zonder hersenactiviteit? De Wereld gonst van de geruchten en belevenissen van mensen die zonder hersenactiviteit allerlei avonturen beleefden (dat noemen ze BDE's). Maar die worden door veel mensen (vooral wetenschappers) ontkent, WANT er kan geen ervaring zijn zonder hersenactiviteit. In feite zitten deze mensen in een cirkelredenering zonder dat ze dit weten.
Het is dus gewoon wat je doet als je wakker ligt in bed, of tijdens het schijten.quote:Op donderdag 26 maart 2015 07:58 schreef Haushofer het volgende:
[..]
In mijn ervaring brengt meditatie je niet in een toestand van trance of sufheid, maar juist alertheid. Het is niets anders dan pure aandacht schenken aan het moment
Het is voor mij al wel heel lang geleden.quote:Op donderdag 26 maart 2015 07:57 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Tegenwoordig is Ayahuasca helemaal hip, LSD is zo jarig 60
- zei-ie heel tov, maar ik heb eigenlijk helemaal geen ervaring met dit soort middelen, dus als je je ervaring es wil delen dan ben ik wel benieuwd
Klinkt wel interessant maar om het uit te proberen heb ik het lef niet (meer)...quote:Op donderdag 26 maart 2015 08:42 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het is voor mij al wel heel lang geleden.
Voor heel veel complexe mechanismen geldt dat hun werking ineens veel duidelijker wordt als ze niet of anders dan normaal functioneren. Ik zie mijn ervaring met LSD dan ook in dat licht: je verstoort het normale functioneren van de hersenen ermee.
En dat heeft allerlei zeer eigenaardige effecten. Vanzelfsprekend zijn er de sterke visuele hallucinaties. Die zijn op zich het makkelijkste om te beschrijven, maar ook het minst relevant. Wat nog het meest indrukwekkend was is de invloed die dat spul heeft op het denken. Het is alsof er normaalgesproken continu een rem zit op het denken, die ervaringen in de echte wereld doseert en voert aan de cognitieve mechanismes in de hersenen. LSD haalt die rem eraf, waardoor die cognitieve mechanismes eigenlijk overspoeld worden met indrukken.
Dat heeft een enorme impact op bijvoorbeeld het besef van tijd. Een minuut kan letterlijk een uur lijken te duren. Ook gaan de gedachtes zo snel dat het nauwelijks mogelijk is om ze onder woorden te brengen. Tegen de tijd dat je 1 woord hebt uitgesproken ben je al 10 gedachtes verder. Communiceren met anderen is daardoor vrijwel onmogelijk.
Dat is even in het kort wat mij daarvan is bijgebleven. Later misschien meer.
Ayahuasca is niet zomaar een middel ter ontspanning.. Zoek maar eens op Youtube, dat is eerder een vorm van therapie, en alles behalve ter ontspanning.quote:Op donderdag 26 maart 2015 07:57 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Tegenwoordig is Ayahuasca helemaal hip, LSD is zo jarig 60
- zei-ie heel tov, maar ik heb eigenlijk helemaal geen ervaring met dit soort middelen, dus als je je ervaring es wil delen dan ben ik wel benieuwd
Ik heb daar wel eens over gelezen. Vooral in de zweverige hoek wordt er gebruik van gemaakt.quote:Op donderdag 26 maart 2015 09:15 schreef I-care het volgende:
[..]
Ayahuasca is niet zomaar een middel ter ontspanning.. Zoek maar eens op Youtube, dat is eerder een vorm van therapie, en alles behalve ter ontspanning.
Het is een hoop gekots en angsten, dit allemaal om een bv trauma's en slepende angsten te overwinnen, het losweken van het ego. Vanwaaruit de meeste problemen ontstaan.
De vraag is of dat uberhaupt zo is, je gaat er hierbij namelijk gemakshalve vanuit dat het middel zelf de ervaring verzorgt terwijl je ook heel makkelijk kunt beredeneren dat het middel de sluis naar niet langer door de hersens geremde ervaringen openzet.quote:Op donderdag 26 maart 2015 10:13 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Eigenlijk ben ik vooral benieuwd naar of de effecten van hallucinogene middelen te ontkennen zijn. Zou ik op dat moment mij er bewust van kunnen zijn dat het slechts de middelen zijn die mij de vreemde ervaringen bezorgen, en daarmee hun effect voor een deel teniet kunnen doen?
Dan blijft de vraag natuurlijk hetzelfde. Kun je het effect verminderen door te weten dat het slechts veroorzaakt wordt door het gebruik van een zeker middel en dat het met enkele uren weer voorbij is?quote:Op donderdag 26 maart 2015 10:24 schreef Jappie het volgende:
[..]
De vraag is of dat uberhaupt zo is, je gaat er hierbij namelijk gemakshalve vanuit dat het middel zelf de ervaring verzorgt terwijl je ook heel makkelijk kunt beredeneren dat het middel de sluis naar niet langer door de hersens geremde ervaringen openzet.
Het middel zelf heeft dan wel invloed op de hersenen en daardoor indirect op de ervaring maar is dan zelf niet de veroorzaker van de ervaring.
Wat ik er van gelezen en begrepen heb is verzet debet aan het langer dan nodig in stand houden van de negatieve randverschijnselen en zou vreemd genoeg volledige overgave resulteren in een groter besef van wat er gebeurt en daardoor groter idee van controle hebben maar dat veranderd mijn inziens niets aan de duur van het effect al ben ik geen ervaringsdeskundige op dat gebied.quote:Op donderdag 26 maart 2015 10:31 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Dan blijft de vraag natuurlijk hetzelfde. Kun je het effect verminderen door te weten dat het slechts veroorzaakt wordt door het gebruik van een zeker middel en dat het met enkele uren weer voorbij is?
Is het iets waar je je aan over moet geven, of is het iets wat je hoe dan ook zal overkomen?
Het sluit wel aan bij mijn beperkte ervaringen met geestverruimende middelen. Alle leuke effecten heb ik niet ervaren. Niets geestverruimends, alleen maar lichamelijke klachten. Maar misschien zou dan wel anders zijn met synthetische drugs.quote:Op donderdag 26 maart 2015 10:47 schreef Jappie het volgende:
[..]
Wat ik er van gelezen en begrepen heb is verzet debet aan het langer dan nodig in stand houden van de negatieve randverschijnselen en zou vreemd genoeg volledige overgave resulteren in een groter besef van wat er gebeurt en daardoor groter idee van controle hebben maar dat veranderd mijn inziens niets aan de duur van het effect al ben ik geen ervaringsdeskundige op dat gebied.
Same here. Ik zie het als een waardevolle en indrukwekkende ervaring die ik heb gehad. Maar ik zou dat niet snel nog eens doen.quote:Op donderdag 26 maart 2015 08:49 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Klinkt wel interessant maar om het uit te proberen heb ik het lef niet (meer)...
Ik heb wel het idee dat het meer aantrekking uitoefent op mensen die mentaal juist niet zo sterk zijn.quote:Op donderdag 26 maart 2015 10:57 schreef Molurus het volgende:
[..]
Same here. Ik zie het als een waardevolle en indrukwekkende ervaring die ik heb gehad. Maar ik zou dat niet snel nog eens doen.
Je moet wel mentaal stevig in je schoenen staan om zoiets te doen. Het kan echt doodeng zijn. Een achtbaan is er niks bij.
Jij snapt um helemaalquote:Op donderdag 26 maart 2015 08:34 schreef dustbrain het volgende:
[..]
Het is dus gewoon wat je doet als je wakker ligt in bed, of tijdens het schijten.
Dat idee heb ik juist helemaal niet. Eerder het tegenovergestelde: mensen met een sterke geest die geinteresseerd zijn hoe de hersenen werken vinden dit soort spul echt interessant.quote:Op donderdag 26 maart 2015 11:26 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Ik heb wel het idee dat het meer aantrekking uitoefent op mensen die mentaal juist niet zo sterk zijn.
Grappig, zou het referentiekader zijn? Ik baseer me op mijn omgeving, ik ken veel mensen die mentaal instabiel genoemd mogen worden, die regelmatig verlangen naar geestverruimende middelen en ze dan ook gebruiken. Ze geven heel snel toe aan het verlangen, ook al zijn de omstandigheden niet optimaal. De mentaal sterke mensen die ik ken, hebben die behoefte niet en hebben het ook nooit gedaan.quote:Op donderdag 26 maart 2015 11:44 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat idee heb ik juist helemaal niet. Eerder het tegenovergestelde: mensen met een sterke geest die geinteresseerd zijn hoe de hersenen werken vinden dit soort spul echt interessant.
Mensen zoals Timothy Leary, Carlos Castaneda.
Je hebt denk ik in hoofdlijnen twee soorten gebruikers... de mensen waar jij het over hebt, die zulke dingen regelmatig doen en het zien als een soort vlucht uit de realiteit. Zulke mensen gebruiken volgens mij eerder wiet, xtc en eventueel kleine doseringen paddo's. LSD is eenvoudig niet geschikt voor regelmatig gebruik.quote:Op donderdag 26 maart 2015 11:51 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Grappig, zou het referentiekader zijn? Ik baseer me op mijn omgeving, ik ken veel mensen die mentaal instabiel genoemd mogen worden, die regelmatig verlangen naar geestverruimende middelen en ze dan ook gebruiken. Ze geven heel snel toe aan het verlangen, ook al zijn de omstandigheden niet optimaal. De mentaal sterke mensen die ik ken, hebben die behoefte niet en hebben het ook nooit gedaan.
Aha, die mensen ken ik helaas niet.quote:Op donderdag 26 maart 2015 12:03 schreef Molurus het volgende:
[..]
Je hebt denk ik in hoofdlijnen twee soorten gebruikers... de mensen waar jij het over hebt, die zulke dingen regelmatig doen en het zien als een soort vlucht uit de realiteit. Zulke mensen gebruiken volgens mij eerder wiet, xtc en eventueel kleine doseringen paddo's. LSD is eenvoudig niet geschikt voor regelmatig gebruik.
En het soort mensen waar ik het over heb. Die doen dat meestal veel minder vaak, zeker niet regelmatig. En typisch andere middelen: LSD, datura, peyote, DMT, en hogere doseringen paddo's. Bij deze groepen is geen sprake van een behoefte, maar van een interesse.
Iets is toch alleen een probleem als het als een probleem ervaren wordt? Als ik niet aan soul-searching doe en geen behoefte voel die ervaring te hebben, waarom zou ik hem dan toch moeten hebben? Zeker als geen enkele garantie gegeven kan worden dat het op mij ook hetzelfde effect zou hebben.quote:Op donderdag 26 maart 2015 12:11 schreef I-care het volgende:
Soms is juist de vlucht uit de realiteit precies wat een mens nodig heeft..
Het kan je perceptie van de realiteit blijvend veranderen namelijk, zeker voor een strikt logisch/rationeel redenerend brein
Vooral de bewustwording van de relativiteit van alles, en de ervaring van heelheid en liefde is heel waardevol. Het is juist de angst die de mens vaak gevangen houd in allerlei denkkaders. Daar eens geheel uit durven stappen geeft een heel ander perspectief.
Je kunt je daar zeker bewust van zijn op dat moment. Ook afhankelijk van de dosering natuurlijk. Het zou ook bij jou een enorm effect hebben, maar omdat er al weerstand en angst spreekt uit je reactie en je de controle wilt houden is het niet verstandig, want zodra je de controle zou gaan verliezen komt de angst boven.quote:Op donderdag 26 maart 2015 10:13 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Ik heb daar wel eens over gelezen. Vooral in de zweverige hoek wordt er gebruik van gemaakt.
Omdat ik mijzelf als onvoorstelbaar rationeel beschouw ben ik heel benieuwd wat dat soort middelen met mij zouden doen. Aan de andere kant heb ik geen enkele behoefte om het te ontdekken, omdat het, zoals Molurus zegt, de normale werking van de hersenen verstoort. Die gedachte houdt mij ook heel erg tegen.
Eigenlijk ben ik vooral benieuwd naar of de effecten van hallucinogene middelen te ontkennen zijn. Zou ik op dat moment mij er bewust van kunnen zijn dat het slechts de middelen zijn die mij de vreemde ervaringen bezorgen, en daarmee hun effect voor een deel teniet kunnen doen?
Uiteraard, en niemand die je dwingt iets te doen als je die behoefte of interesse niet voelt.quote:Op donderdag 26 maart 2015 12:19 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Iets is toch alleen een probleem als het als een probleem ervaren wordt? Als ik niet aan soul-searching doe en geen behoefte voel die ervaring te hebben, waarom zou ik hem dan toch moeten hebben? Zeker als geen enkele garantie gegeven kan worden dat het op mij ook hetzelfde effect zou hebben.
Er is altijd het plausible effect. Zodra je begint te zuipen bereiden de hersens zich al voor op dronkenschap waardoor je je aangeschoten kan voelen op puur water.quote:Op donderdag 26 maart 2015 10:31 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Dan blijft de vraag natuurlijk hetzelfde. Kun je het effect verminderen door te weten dat het slechts veroorzaakt wordt door het gebruik van een zeker middel en dat het met enkele uren weer voorbij is?
Is het iets waar je je aan over moet geven, of is het iets wat je hoe dan ook zal overkomen?
Eerlijk gezegd is dit ook mijn ervaring. Bij mensen om mij heen, maar ook bij mijzelf. Op de momenten dat het heel goed gaat, heb ik totaal geen interesse om dit soort middelen eens te gebruiken. In slechte(re) periodes is die interesse er opeens wel, omdat ik dan ergens het idee heb dat het misschien iets kan "oplossen" ofzo (maar uiteindelijk nog nooit gedaan, omdat ik toch heel bang ben voor de uitwerking die het op mij zal hebben en die angst is er júist ook, omdat ik mij op die momenten mentaal dus júist wat minder sterk voel- snap je het nog?quote:Op donderdag 26 maart 2015 11:51 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Grappig, zou het referentiekader zijn? Ik baseer me op mijn omgeving, ik ken veel mensen die mentaal instabiel genoemd mogen worden, die regelmatig verlangen naar geestverruimende middelen en ze dan ook gebruiken. Ze geven heel snel toe aan het verlangen, ook al zijn de omstandigheden niet optimaal. De mentaal sterke mensen die ik ken, hebben die behoefte niet en hebben het ook nooit gedaan.
Nou ja, dat werkt bij mij hetzelfde eigenlijk. Heb een periode gehad dat het wat minder ging en ik het ook overwogen heb (misschien juist daarom?), maar angstig was dat ik juist op dat moment volkomen gewrecked zou worden door de ervaring. Nu sta ik meer dan stevig in mijn schoenen, maar is de interesse ook flink verdwenen. Nu vind ik vooral de verhalen van anderen interessant, zoals in dit topic, maar prikkelt het mij niet om het zelf ook te ervaren.quote:Op donderdag 26 maart 2015 13:25 schreef Forbry het volgende:
[..]
Eerlijk gezegd is dit ook mijn ervaring. Bij mensen om mij heen, maar ook bij mijzelf. Op de momenten dat het heel goed gaat, heb ik totaal geen interesse om dit soort middelen eens te gebruiken. In slechte(re) periodes is die interesse er opeens wel, omdat ik dan ergens het idee heb dat het misschien iets kan "oplossen" ofzo (maar uiteindelijk nog nooit gedaan, omdat ik toch heel bang ben voor de uitwerking die het op mij zal hebben en die angst is er júist ook, omdat ik mij op die momenten mentaal dus júist wat minder sterk voel- snap je het nog?).
Die ervaring had ik dus ook. Zeker dat besef van tijd. Zo zat ik buiten een tijdschrift te lezen (was op een rustige camping) en toen kwam de gedachte dat het later ook mogelijk een flashback zou kunnen zijn. Het is heel moeilijk te omschrijven, maar het idee van verleden, heden en toekomst voelen opeens 'anders' aan. En toen het helemaal donker werd, leek het net alsof er een doek over aarde was gedaan. Pas toen het regende, besefte ik dat ik buiten was. En het gevoel dat de aarde door het heelal zweefde.quote:Op donderdag 26 maart 2015 08:42 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het is voor mij al wel heel lang geleden.
Voor heel veel complexe mechanismen geldt dat hun werking ineens veel duidelijker wordt als ze niet of anders dan normaal functioneren. Ik zie mijn ervaring met LSD dan ook in dat licht: je verstoort het normale functioneren van de hersenen ermee.
En dat heeft allerlei zeer eigenaardige effecten. Vanzelfsprekend zijn er de sterke visuele hallucinaties. Die zijn op zich het makkelijkste om te beschrijven, maar ook het minst relevant. Wat nog het meest indrukwekkend was is de invloed die dat spul heeft op het denken. Het is alsof er normaalgesproken continu een rem zit op het denken, die ervaringen in de echte wereld doseert en voert aan de cognitieve mechanismes in de hersenen. LSD haalt die rem eraf, waardoor die cognitieve mechanismes eigenlijk overspoeld worden met indrukken.
Dat heeft een enorme impact op bijvoorbeeld het besef van tijd. Een minuut kan letterlijk een uur lijken te duren. Ook gaan de gedachtes zo snel dat het nauwelijks mogelijk is om ze onder woorden te brengen. Tegen de tijd dat je 1 woord hebt uitgesproken ben je al 10 gedachtes verder. Communiceren met anderen is daardoor vrijwel onmogelijk.
Dat is even in het kort wat mij daarvan is bijgebleven. Later misschien meer.
Klinkt bekend.quote:Op donderdag 26 maart 2015 18:05 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Die ervaring had ik dus ook. Zeker dat besef van tijd. Zo zat ik buiten een tijdschrift te lezen (was op een rustige camping) en toen kwam de gedachte dat het later ook mogelijk een flashback zou kunnen zijn. Het is heel moeilijk te omschrijven, maar het idee van verleden, heden en toekomst voelen opeens 'anders' aan. En toen het helemaal donker werd, leek het net alsof er een doek over aarde was gedaan. Pas toen het regende, besefte ik dat ik buiten was. En het gevoel dat de aarde door het heelal zweefde.
Je snapt het volgens mij nog beter dan ik had durven/kunnen dromenquote:Op donderdag 26 maart 2015 15:52 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Nou ja, dat werkt bij mij hetzelfde eigenlijk. Heb een periode gehad dat het wat minder ging en ik het ook overwogen heb (misschien juist daarom?), maar angstig was dat ik juist op dat moment volkomen gewrecked zou worden door de ervaring. Nu sta ik meer dan stevig in mijn schoenen, maar is de interesse ook flink verdwenen. Nu vind ik vooral de verhalen van anderen interessant, zoals in dit topic, maar prikkelt het mij niet om het zelf ook te ervaren.
Dus ja, volgens mij snap ik het nog
had ik vroeger ook wel eens, dan leek het net alsof ik veel sneller dacht dan mijn omgeving, en alsof ik een heel groot hoofd had.quote:Op donderdag 26 maart 2015 18:46 schreef Molurus het volgende:
[..]
Klinkt bekend.![]()
Alles voelt ineens heel 'wollig' aan, ik kan het niet anders omschrijven. Het begint bij handen en ledematen die wat rubberig aanvoelen. Totdat eigenlijk de hele wereld zo aanvoelt. Ik kan me goed voorstellen dat je op zo'n moment niet meer doorhebt dat je buiten bent.
Dat is natuurlijk waar. Aan de andere kant, er zijn elke dag duizenden mensen die dit doen, en je hoort alleen de horrorverhalen.quote:Op donderdag 26 maart 2015 23:14 schreef Forbry het volgende:
[..]
Je snapt het volgens mij nog beter dan ik had durven/kunnen dromen![]()
![]()
Ik moet eerlijkheidshalve zeggen dat óók op de momenten dat de behoefte/interesse er niet echt is, er nog steeds ook wel angst is. Hoewel zoiets gebruiken als DMT mij op zich overweldigend fascinerend lijkt, lijkt de ervaring mij simpelweg ook doodeng. Ben op de momenten dat mijn leven lekker op rolletjes verloopt, veels te bang dat ik er juist -alsnog- mentaal instabiel van zou worden... In mindere periodes is het dan meer een beetje van "ach, wat heb ik te verliezen als het misgaat?". In eerste instantie dan. Al vrij snel volgt de gedachtegang die ik eerder schreef, het lijkt mij ook echt heel onverstandig om dit soort middelen op zulke momenten te gaan gebruiken.
Mocht ik mij er ooit aan wagen en ik denk er rond die tijd (nog) aan, dan zal ik het je zeker laten weten!quote:Op vrijdag 27 maart 2015 09:25 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk waar. Aan de andere kant, er zijn elke dag duizenden mensen die dit doen, en je hoort alleen de horrorverhalen.
Het beste is het om het in een gecontroleerde omgeving te doen. Gewoon overdag, met een aantal nuchtere en ervaren mensen die je in de gaten houden. Dan zou ik het misschien nog aandurven. Het bewustzijn is zo fascinerend, en ik ben soms bijna geobsedeerd door de vraag hoezeer ik mijzelf onder controle heb.
Als je je er ooit aan gaat wagen, laat me dan weten wat het met je deed (en doe het onder de juiste omstandigheden).
Volgens heeft niemand hier geclaimd kosmische en spirituele inzichten te hebben gekregen.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 13:24 schreef Libertarisch het volgende:
Zozo, drug veteranen hier in F&L
Uiteindelijk ben je je er verdomd bewust van dat je een spelletje speelt met je brein en dat je gewoon 'high' bent. Je neemt jezelf eigenlijk een beetje in de maling, want als je weer nuchter bent zijn al die kosmische en spirituele inzichten weer verdwenen en ben je weer normale zelf.
Het is wel erg leuk en het geeft ook een sterk beeld van hoe belangrijk chemie is in het vormen van mentale processen, en dat elke staat van bewustzijn relatief is.
quote:Op vrijdag 27 maart 2015 13:24 schreef Libertarisch het volgende:
Zozo, drug veteranen hier in F&L
Uiteindelijk ben je je er verdomd bewust van dat je een spelletje speelt met je brein en dat je gewoon 'high' bent. Je neemt jezelf eigenlijk een beetje in de maling, want als je weer nuchter bent zijn al die kosmische en spirituele inzichten weer verdwenen en ben je weer normale zelf.
Het is wel erg leuk en het geeft ook een sterk beeld van hoe belangrijk chemie is in het vormen van mentale processen, en dat elke staat van bewustzijn relatief is.
Ja dat is waar, verliefdheid is dan ook een tijdelijke gektequote:Op vrijdag 27 maart 2015 13:36 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Volgens heeft niemand hier geclaimd kosmische en spirituele inzichten te hebben gekregen.
We bekijken het zuiver empirisch hier, en zo kun je natuurlijk over alles iets soortgelijks zeggen. "man, wat houden m'n hersens me toch voor de gek, nooit geweten dat ik verliefd op iemand kon worden" bij wijze van spreken.
Ja klopt, het opent zeker deuren. Je realiseert je dat je je bewustzijn radicaal kunt veranderen door wat stofjes in je hersenen te stoppen. Je realiseert je dat je bewustzijn relatief is, en dat iedereen de wereld anders ervaart. Ik probeer alleen de 'importantie' van drugs te relativeren, sommige mensen zoals Timothy Leary doen er bijna religieus over.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 14:04 schreef Forbry het volgende:
[..]![]()
De rest van je post: ik zie dat voor een deel wel anders. Natuurlijk ben je op zulke momenten gewoon "high" en het meeste zal ook geen enkele betekenis hebben verder, maar ik ben er toch wel van overtuigd dat het bepaalde deurtjes in je hersenen/waarneming kan open zetten, die zonder die middelen (om wat voor reden dan ook) gesloten blijven en dat het in zoverre dus wel degelijk méér als een "spelletje" kán zijn (gezien mijn voorgaande posts duidelijk niet gebaseerd op enige ervaring van mijn kant met dit soort drugs, maar wel op basis van wat ik er zo allemaal over gehoord/gelezen heb en ook op basis van wat mij puur rationeel/wetenschappelijk bekeken gewoon ook best heel aannemelijk lijkt).
Hangt van de drug en de persoon af. Je kunt in de war raken en je kunt bang worden ja. Het is en blijft een gok. Maar ikzelf kan angstiger worden van wiet dan van LSD.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 14:09 schreef Forbry het volgende:
@ al die drugsveteranen hier
Vonden jullie het naast fascinerend ook niet heel eng of raakten jullie er op zijn minst niet een beetje van in de war (op het moment zelf en/of naderhand)?
Ik voel een format voor een volgende fokmeet opkomenquote:Op vrijdag 27 maart 2015 14:09 schreef Forbry het volgende:
Vonden jullie het naast fascinerend ook niet heel eng of raakten jullie er op zijn minst niet een beetje van in de war (op het moment zelf en/of naderhand)?
En ik dacht voor een volgende meet gewoon brownies te kunnen bakken en daarmee de show te stelenquote:Op vrijdag 27 maart 2015 15:06 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik voel een format voor een volgende fokmeet opkomen. M'n vriendin is beherend apotheker, dus ik zorg wel voor de angstremmers
Je steelt misschien niet de show, maar het is wel erg leuk!quote:Op vrijdag 27 maart 2015 15:15 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
En ik dacht voor een volgende meet gewoon brownies te kunnen bakken en daarmee de show te stelen
Ik vond LSD *doodeng*, dat mag je best weten. Dat is 1 van de redenen dat ik dat nooit meer zal doen.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 14:09 schreef Forbry het volgende:
Doe mij maar zo'n brownie hoor.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 15:15 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
En ik dacht voor een volgende meet gewoon brownies te kunnen bakken en daarmee de show te stelen
Zo jongen! Jij hebt pas wat meegemaakt!quote:Op zaterdag 28 maart 2015 00:59 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
ik ben alleen een keer heel erg dronken geweest, maar toen ging ik ook zo vreselijk over mijn nek dat ik het daarna nooit meer geprobeerd heb.
ik slik uit principe geen pillen waarvan ik de herkomst niet ken.
YOLO man!quote:Op zaterdag 28 maart 2015 01:53 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Zo jongen! Jij hebt pas wat meegemaakt!
Dit lijkt me een beetje hetzelfde: "als qualia niet seperaat van on de onderliggende fysieke signalen in de hersenen bestaan, dan zijn ze niet echt".quote:Op dinsdag 24 maart 2015 21:04 schreef Terra-jin het volgende:
Voor zover ik weet ontkent Dennett het bestaan van qualia. Of iig het bestaan van qualia als separaat van de onderliggende fysieke signalen in onze hersens.
quote:Op vrijdag 27 maart 2015 15:06 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik voel een format voor een volgende fokmeet opkomen. M'n vriendin is beherend apotheker, dus ik zorg wel voor de angstremmers
quote:Op vrijdag 27 maart 2015 15:15 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Ja, dat had had ik van jou al een beetje begrepen en ik kan mij dat dus hartstikke goed voorstellen. Was dat "doodeng vinden" op voorhand, tijdens, naderhand... alledrie? Heb je nog wel van de trip genoten dan (even los van het feit dat je er achteraf geen spijt van hebt en het jou altijd zal bijstaan als één van jouw meest indrukwekkende ervaringen)?quote:Op vrijdag 27 maart 2015 19:23 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik vond LSD *doodeng*, dat mag je best weten. Dat is 1 van de redenen dat ik dat nooit meer zal doen.
Laat niet weg dat het in de top 3 staat van de meest indrukwekkende dingen die ik heb meegemaakt. Ik heb er geen spijt van.
Thnx voor uitgebreide reactie (niet veel aan toe te voegen verder)!quote:Op vrijdag 27 maart 2015 14:41 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ja dat is waar, verliefdheid is dan ook een tijdelijke gekte
Maar wat ik bedoel te zeggen is dat, hoe high je ook wordt, er altijd een soort van 'core' bewustzijn blijft. Een klein stemmetje wat zegt: "het is maar de LSD". Je raakt jezelf nooit echt kwijt (gelukkig), je belandt nooit écht in een andere werkelijkheid. Maar ondanks dat is het een geweldige ervaring, daar niet van.
Ik heb andere verhalen gehoord over DMT trouwens, ik heb slechts beperkte ervaring met DMT.
[..]
Ja klopt, het opent zeker deuren. Je realiseert je dat je je bewustzijn radicaal kunt veranderen door wat stofjes in je hersenen te stoppen. Je realiseert je dat je bewustzijn relatief is, en dat iedereen de wereld anders ervaart. Ik probeer alleen de 'importantie' van drugs te relativeren, sommige mensen zoals Timothy Leary doen er bijna religieus over.
[..]
Hangt van de drug en de persoon af. Je kunt in de war raken en je kunt bang worden ja. Het is en blijft een gok. Maar ikzelf kan angstiger worden van wiet dan van LSD.
Als je bang bent om angstig te worden kun je er voor zorgen dat je benzodiazepinen in huis hebt (valium, xanax, temazepam, oxazepam, de hele zooi) want die stoppen gegarandeerd een paniekaanval. Je drug ervaring zal wel gedempt worden, maar goed, je zult niet angstig zijn.
Ik kan het in ieder geval aanraden, het trippen. Het is zeker een bijzondere en verrijkende levenservaring. En het is beter voor het inzicht in het bewustzijn dan het zuiver theoretische boeken lezen (hoewel daar niks mis mee is).
EDIT:
helaas heeft de overheid al deze middelen verboden gemaakt
Eigenlijk vooral tijdens. Ik had me op zich wel goed ingelezen van tevoren, maar er is denk ik niets dat je echt kan voorbereiden op hoe zo'n trip is.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 11:22 schreef Forbry het volgende:
Was dat "doodeng vinden" op voorhand, tijdens, naderhand... alledrie?
Bij vlagen, jazeker. Met name de visuele hallucinaties waren erg mooi.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 11:22 schreef Forbry het volgende:
Heb je nog wel van de trip genoten dan (even los van het feit dat je er achteraf geen spijt van hebt en het jou altijd zal bijstaan als één van jouw meest indrukwekkende ervaringen)?
Moet je een dergelijke gedachte eigenlijk ook niet volledig loslaten, wil je er echt vólop van kunnen genieten?quote:Op zaterdag 28 maart 2015 11:32 schreef Molurus het volgende:
[..]
Eigenlijk vooral tijdens. Ik had me op zich wel goed ingelezen van tevoren, maar er is denk ik niets dat je echt kan voorbereiden op hoe zo'n trip is.
[..]
Bij vlagen, jazeker. Met name de visuele hallucinaties waren erg mooi.
Maar het is wel genieten zoals je van een achtbaan geniet. Ik had geen enkel moment waarop ik dacht 'ja, nu heb ik het onder controle'. Ik vond het ook wel lang duren. Zeker de laatste uren waren best wel vermoeiend.
Klopt inderdaad. Maar moeten en kunnen zijn verschillende dingen.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 11:44 schreef Forbry het volgende:
[..]
Moet je een dergelijke gedachte eigenlijk ook niet volledig loslaten, wil je er echt vólop van kunnen genieten?
Ik was wel even een paar dagen van slag, maar verder geen blijvende schade gelukkig. Nu is de kans daarop volgens mij ook niet zo groot, behalve voor mensen die 'net niet schizofreen' zijn enzo. Het was meer van slag zoals je van slag kunt zijn na een heel heftige gebeurtenis die je hebt meegemaakt.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 11:44 schreef Forbry het volgende:
Maar klinkt heel heftig hoor en toch wel tof/stoer dat je het een keer hebt gedaan/aangedurfd (en er ook geen blijvende schade aan overgehouden hebt?)!
quote:Op zaterdag 28 maart 2015 11:50 schreef Molurus het volgende:
[..]
Klopt inderdaad. Maar moeten en kunnen zijn verschillende dingen.Mijn brein verzet zich daar heftig tegen, ongeacht wat ik probeer. Zo ben ik bijvoorbeeld ook ontzettend slecht in het zien van die 3D plaatjes.
[..]
Ik was wel even een paar dagen van slag, maar verder geen blijvende schade gelukkig. Nu is de kans daarop volgens mij ook niet zo groot, behalve voor mensen die 'net niet schizofreen' zijn enzo. Het was meer van slag zoals je van slag kunt zijn na een heel heftige gebeurtenis die je hebt meegemaakt.
Ik weet van mijzelf dat ik mentaal redelijk sterk ben, en geestelijk prima gezond - dus op dat punt had ik eigenlijk geen grote zorgen. Niet ervoor, niet tijdens en niet erna.
Maar dat mijn brein zich dusdanig verzet tegen het verliezen van de controle zag ik niet van tevoren aankomen. Dat was veel zwaarder dan ik verwacht had. Alsof je verwacht een rondje te gaan rijden in een formule 1 wagen, wat bij nader inzien een warp-enabled en stuurloos ruimteschip blijkt te zijn.
Ik heb echt best wel bewondering voor mensen die dat kunnen.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 12:15 schreef Forbry het volgende:
[..]
Ik ben volgens mij ook wel heel erg van de controle willen houden (en slaag daar in veel gevallen ook wel heel goed in), maar 3D plaatjes kan ik wel redelijk makkelijk zien (heeft wel even geduurd voordat ik ze überhaupt kon zien, maar vanaf het moment dat dat éénmaal een keer lukte gingen de keren daarop vrij rap).
3D-plaatjes (kunnen) zien staat dan ook in MIJN top 3 van meest indrukwekkende ervaringenquote:Op zaterdag 28 maart 2015 12:27 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik heb echt best wel bewondering voor mensen die dat kunnen.Het is me bij 1 of 2 plaatjes gelukt, heel kort. Maar op het moment dat ik het zie is het alsof mijn brein zegt 'hee, wacht even, dit klopt niet!!'. En poef, het beeld is weer weg. Best jammer, wat ik ervan gezien heb zijn het best mooie plaatjes.
Mja, daar kan ik verder weinig mee...quote:Op zaterdag 28 maart 2015 10:33 schreef Molurus het volgende:
Het is hetzelfde semantische grapje. "If it is real, the kind of magic that can actually be done, it is not real magic".
Dat is op zich nog niet zo vreemd. Het is ook lastig onder woorden te brengen wat 'donkere energie' precies is. Mede ook omdat we niet precies weten wat het is.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 13:06 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
Mja, daar kan ik verder weinig mee...
Het is gewoon heel lastig om precies onder woorden te brengen wat bewustzijn is, kijk maar naar Nagel's definitie: "something it is like to be"
Nice! Die ga ik ook even kijken, ik kende deze nog niet.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 13:06 schreef Terra-jin het volgende:
Ik zal deze video eens beluisteren, en dan kom ik erop terug.
Hmmm, als iemand een uitleg niet accepteert kan dat inderdaad zijn omdat diegene het niet wil horen, maar het kan óók zijn dat de uitleg simpelweg niet overtuigt. Of dat je uiteindelijk tóch over verschillende concepten zat te praten... niet ondenkbaar gezien de glibberige definitie van "bewustzijn"...quote:Op zaterdag 28 maart 2015 13:19 schreef Molurus het volgende:
Waarin donkere energie verschilt van bewustzijn is dit: zo gauw je er een uitleg aan geeft, welke uitleg dan ook, vinden mensen dat het geen 'echt bewustzijn' meer is. Vergelijkbaar met een goochelaar die je vertelt hoe hij zijn trucje doet. Het is dan een trucje, geen echte magie.
Het is deze categorische afwijzing van alle verklaringen waartegen Dennett protesteert. En dat wordt dan door critici uitgelegd alsof Dennett zou stellen dat bewustzijn niet bestaat.
Er zit natuurlijk wel een verschil tussen zeggen "deze verklaring overtuigt mij niet", en "deze verklaring komt neer op stellen dat bewustzijn een illusie is". Dat eerste kunnen we een goede inhoudelijke discussie over hebben. Dat laatste gaat eigenlijk alleen maar over semantiek. Het is geen kritiek op de verklaring an sich.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 13:34 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
Hmmm, als iemand een uitleg niet accepteert kan dat inderdaad zijn omdat diegene het niet wil horen, maar het kan óók zijn dat de uitleg simpelweg niet overtuigt.
Dat eerste kan ik ook alleen maar afkeuren; dat is gewoon geen goeie onderzoekende houding. Maar aan de andere kant moet men ook blijven zoeken naar nóg betere manieren om de ander van hun standpunt te overtuigen.
Eveneens toegevoegd aan mijn "to watch" list.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 13:34 schreef Terra-jin het volgende:
In de recommend videos zag ik deze staan; die leek me iets meer to the point. Is ook een uitgebreidere versie van de eerste video. Duurt wel ff voordat ik die (volledig aandachtig) gekeken heb, maar zodra dat zover is wil ik daar graag verder over discussiëren. Blijft een fascinerend onderwerp.
Ik heb mij ook een keer met mijn eigen auto op de Nürburgring gewaagd, toen was ik ook blij toen ik er weer af was.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 11:50 schreef Molurus het volgende:
Maar dat mijn brein zich dusdanig verzet tegen het verliezen van de controle zag ik niet van tevoren aankomen. Dat was veel zwaarder dan ik verwacht had. Alsof je verwacht een rondje te gaan rijden in een formule 1 wagen, wat bij nader inzien een warp-enabled en stuurloos ruimteschip blijkt te zijn.
Interessante tekst. Staat bol van dualisme.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 11:50 schreef Molurus het volgende:
[..]
Klopt inderdaad. Maar moeten en kunnen zijn verschillende dingen.Mijn brein verzet zich daar heftig tegen, ongeacht wat ik probeer. Zo ben ik bijvoorbeeld ook ontzettend slecht in het zien van die 3D plaatjes.
[..]
Ik was wel even een paar dagen van slag, maar verder geen blijvende schade gelukkig. Nu is de kans daarop volgens mij ook niet zo groot, behalve voor mensen die 'net niet schizofreen' zijn enzo. Het was meer van slag zoals je van slag kunt zijn na een heel heftige gebeurtenis die je hebt meegemaakt.
Ik weet van mijzelf dat ik mentaal redelijk sterk ben, en geestelijk prima gezond - dus op dat punt had ik eigenlijk geen grote zorgen. Niet ervoor, niet tijdens en niet erna.
Strikt genomen heeft die post helemaal niets met dualisme te maken, dat is vooral jouw uitleg daarvan. Dat verklaart wellicht waarom jij ten onrechte denkt dat dit over hetzelfde gaat.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 15:52 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Interessante tekst. Staat bol van dualisme.
Ik vraag me wel af wat de zin is van steeds nieuwe topics openen over hetzelfde onderwerp, want dit had ik wel graag gevolgd. Heb nu geen zin het allemaal nog te gaan lezen.
Fysieke hersenen dus.quote:Op donderdag 26 maart 2015 08:42 schreef Molurus het volgende:
Ik zie mijn ervaring met LSD dan ook in dat licht: je verstoort het normale functioneren van de hersenen ermee.
Ik lees gewoon wat er staat. Lees het zelf maar na.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 17:53 schreef Molurus het volgende:
[..]
Strikt genomen heeft die post helemaal niets met dualisme te maken, dat is vooral jouw uitleg daarvan. Dat verklaart wellicht waarom jij denkt dat dit over hetzelfde gaat.
-->
[..]
Fysieke hersenen dus.
He Johnny Depp, ik heb nog een antwoord van jou tegoed.quote:Op dinsdag 24 maart 2015 19:34 schreef oompaloompa het volgende:
En aan de andere kant heb je blinden die niet bewust kunnen zien maar wel visueel iets waarnemen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Blindsight
[..]
waar?quote:Op zaterdag 28 maart 2015 18:57 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
He Johnny Depp, ik heb nog een antwoord van jou tegoed.
Bedoel je dat je gewoon een heleboel materialistische uitleggen moet geven van bewustzijn waarbij je het niet over bewustzijn hebt, en dat men dan na een bepaald aantal uitleggen niet meer mag zeggen dat je het niet over bewustzijn hebt?quote:Op dinsdag 24 maart 2015 19:47 schreef Molurus het volgende:
Dennett beargumenteert dat iets soortgelijks geldt voor wat wij 'bewustzijn' noemen: zo gauw je de 'truc' verklapt, is het geen 'echt bewustzijn' meer.
Dit probleem ligt eerder in de verklaring voor bewustzijn dan in de definitie van bewustzijn. Als je uitlegt hoe bewustzijn werkt, welke uitleg je dan ook geeft, zal de gemiddelde mens zeggen: 'ja, maar dat is geen bewustzijn!'
quote:
quote:Op zaterdag 7 maart 2015 16:46 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
OK, ik denk dat ik de verwarring begrijp. Ik heb het niet over cognitieve processen waar we ons niet bewust van zijn (en kan daaruit dan ook geen conclusies trekken, ook geen verkeerde).
Ik reageerde op de vraag wat het nut is van bewuste ervaring. Ik zei toen dat geen enkel cognitief proces bewustzijn nodig lijkt te hebben om een organisme te laten functioneren. Net als die nieuwe zelfsturende auto's geen bewustzijn nodig hebben om te doen wat ze doen.
Wat dus de vraag opwerpt wat het evolutionair nut, het overlevingsvoordeel van bewustzijn is. Wat is het fenotypisch effect van bewustzijn waar natuurlijke selectie mee kan werken. Als dat er niet is, hoe kan het dan geevolueeerd zijn. Of was het er altijd al?
Evengoed is er ook jouw vraag: 'waarom is bewustzijn volgens jou geen cognitief proces'. Want dat is het volgens mij inderdaad niet, hoewel niet om de reden die jij dacht. Het is meer een kwestie van definitie (de term bewustzijn is wat dat betreft berucht). Ik bedoelde in mijn posts de subjectieve ervaring, zoals het in de TO staat: 'an event is consciously perceived if there is “something that it is like” to perceive it'.
Dat wil zeggen dat er een cognitief proces is, en ook nog (of niet) een subjectieve ervaring daarvan. Het maakt niet uit hoe je beide noemt. Je kan het één X noemen en het ander Y. Het punt is eigenlijk dat er X kan zijn met Y, maar ook zonder. X is het relatief easy problem. Y is de hard problem. Y lijkt niet persé causaal te volgen op X. Als ze samengaan is er wel correlatie (neurologie).Wat is Y?
Ik snap je vraag niet. Je noemt bewustzijn de ervaring van ervaren en zegt tegelijkertijd dat je het niet als een cognitief process ziet. Ik denk om heel eerlijk te zijn dat je met cognitie iets anders bedoelt dan wat de meest gebruikelijk definitie is want je spreekt jezelf een beetje tegen met die claimquote:
Als jij wilt, ik vind semantische discussies niet echt boeiendquote:Op zaterdag 28 maart 2015 20:20 schreef JerryWesterby het volgende:
Tsja om heel eerlijk te zijn bedoel ik met cognitie gewoon wat de meest gebruikelijke definitie is en spreek mezelf daarin niet tegen.
Om heel eerlijk te zijn denk ik dat jij het verschil niet wil zien tussen cognitie en ervaring.
Daarom snap ik jou wel en jij mij niet ;-)
Het is geen semantische discussie. Je maakt je er weer van af, maar wat jij wil. Maar ga dan Pirates of the Caribbean kijken.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 20:32 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Als jij wilt, ik vind semantische discussies niet echt boeiend
Ik zou willen dat ik een film kon kijken, maar moet helaas werkenquote:Op zaterdag 28 maart 2015 20:41 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Het is geen semantische discussie. Je maakt je er weer van af, maar wat jij wil. Maar ga dan Pirates of the Caribbean kijken.
Wat is dat voor werk op zaterdagavond?quote:Op zaterdag 28 maart 2015 20:49 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Ik zou willen dat ik een film kon kijken, maar moet helaas werken
Ik ben cognitief wetenschapperquote:Op zaterdag 28 maart 2015 21:17 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Wat is dat voor werk op zaterdagavond?
Als je bedoelt, een discussie waarbij semantiek van de centrale termen veel verwarring kan zaaien, dan jaquote:Op zaterdag 28 maart 2015 21:23 schreef Molurus het volgende:
En ja, the hard problem is inderdaad een semantische discussie.
Dit vind ik wel een interessante uitspraak.quote:
Zie ook post hierboven.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 21:50 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
Als je bedoelt, een discussie waarbij semantiek van de centrale termen veel verwarring kan zaaien, dan ja
OK vandaar dat je het niet snapt dan zeker.quote:
Betere vraag is wie heeft die illusie.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 22:36 schreef Molurus het volgende:
Als we dit nu toepassen op bewustzijn en stellen dat bewustzijn een illusie is... waar is het dan eigenlijk een illusie van?
quote:
Een soort Hans Kazan uitspraak dit.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 22:48 schreef starla het volgende:
Het bewustzijn is de illusie van de realiteit.
Zet je chagrijnig-pet af.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 23:10 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Een soort Hans Kazan uitspraak dit.
Weet jij wel wat een illusie is? Of moeten we alles tot semantische discussie verklaren en Pirates of the Caribbean gaan kijken.
Als bewustzijn de ervaring van het ervaren is, dus niet je geheugen en je percepties, maar de ervaring daarvan. En je geheugen en percepties vatbaar zijn voor fouten (als ik je zo goed volg), is je bewustzijn dan een illusie van de realiteit of de illusiemaker?quote:Op zaterdag 28 maart 2015 21:49 schreef starla het volgende:
Bewustzijn is de grootste illusie die er is. Het merendeel van je herinneringen klopt niet (constructed memories), simultaan bestaat niet (zo zie je niets direct maar met vertraging, dat geldt ook voor dingen horen en voelen), het brein maakt aannames en vult hiaten zelf in etc etc.
Maar wel een illusie die echt isZo is Hans Kazan die een trucje doet ook echt, alleen wat hij doet is niet de realiteit. Zo is het bewustzijn er ook, alleen is het nooit helemaal bewust van de realiteit maar van fysieke beperkingen i.c.m. door evolutie erin geslepen aannames.
Heb trouwens 2 keer een patiënt gehad met syndroom van Anton, was wel indrukwekkend.
Aandoeningen waarbij er een gestoorde waarneming is zijn altijd interessant (zoek maar eens op Capgras, dat is pas wack)
Ik ben allerminst chagrijnig hoor. De posts hierboven zijn amusant genoeg ;-)quote:Op zaterdag 28 maart 2015 23:15 schreef starla het volgende:
[..]
Zet je chagrijnig-pet af.
Als je die uitspraak plaatst in de context van mijn post daarvoor dan snap je wel wat ik ermee bedoel en is het minder Kazaniaans.
Herring illusie: de horizontale lijnen lopen echt parallel, maar lijken gebogen.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 23:28 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Als bewustzijn de ervaring van het ervaren is, dus niet je geheugen en je percepties, maar de ervaring daarvan. En je geheugen en percepties vatbaar zijn voor fouten (als ik je zo goed volg), is je bewustzijn dan een illusie van de realiteit of de illusiemaker?
De illusies liggen al op een lager niveau maar worden vaak gecreeerd door eerdere ervaringen en kennis die je toepast in de interpretatie (als je begrijpt wat ik bedoel?).
Een voorbeeld ter illustratie, de Muller Lyer illusie:
[ afbeelding ]
De golflengtes die je ogen bereiken zijn voor iedereen gelijk en zijn twee evenlange lijnen.
De perceptie ervan is dat de ene lijn langer is dan de andere.
Niet iedereen heeft last van de illusie, er is vrij veel bewijs dat die illusie tot stand komt door herhaaldelijke interacties met rechthoekige gebouwen, de carpented world hypothesis.
In dit geval zorgt eerder opgedane kennis (eventueel zou je dat bewustzijn kunnen noemen?) voor de illusie, maar ligt de illusie zelf niet in het bewustzijn maar al bij de perceptie.
Oei wat een gewaagde uitspraak! Waar vindt de perceptie plaats? En zeg niet het oog, want die ziet gewoon 2 even lange lijnen (want ze zijn even lang). De hersenen maken er iets anders van en dat is inherent verbonden aan 'bewustzijn', want zonder een bewustzijn kun je je niet bewust zijn van de illusie.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 23:28 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Als bewustzijn de ervaring van het ervaren is, dus niet je geheugen en je percepties, maar de ervaring daarvan. En je geheugen en percepties vatbaar zijn voor fouten (als ik je zo goed volg), is je bewustzijn dan een illusie van de realiteit of de illusiemaker?
De illusies liggen al op een lager niveau maar worden vaak gecreeerd door eerdere ervaringen en kennis die je toepast in de interpretatie (als je begrijpt wat ik bedoel?).
Een voorbeeld ter illustratie, de Muller Lyer illusie:
[ afbeelding ]
De golflengtes die je ogen bereiken zijn voor iedereen gelijk en zijn twee evenlange lijnen.
De perceptie ervan is dat de ene lijn langer is dan de andere.
Niet iedereen heeft last van de illusie, er is vrij veel bewijs dat die illusie tot stand komt door herhaaldelijke interacties met rechthoekige gebouwen, de carpented world hypothesis.
In dit geval zorgt eerder opgedane kennis (eventueel zou je dat bewustzijn kunnen noemen?) voor de illusie, maar ligt de illusie zelf niet in het bewustzijn maar al bij de perceptie.
Top lezing dit!quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |