abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_150977679
Dit is best interessant wat bewustzijn betreft: http://en.wikipedia.org/wiki/Anton%E2%80%93Babinski_syndrome

Mensen met dit syndroom zijn blind maar ontkennen dit. Ze krijgen geen visuele informatie en zijn zich er niet van bewust dat ze niks zien.
Het bewustzijn, zo magisch als het lijkt, kan dus gewoon hard bewijs tegenover zich hebben en zich daar toch niet bewust van zijn.

Dit soort dingen laten je al gauw denken dat bewustzijn een soort illusie is. We zijn ons bewust van onzelf en de omgeving, maar bepaalde schade aan de hersens kan ervoor zorgen dat we ons niet bewust zijn van de simpelste meest voor de hand liggende dingen, zoals blindheid.
We're slowly approaching inevitable death.
pi_150979128
Tja, mensen met een psychose geloven ook in hun eigen complotten etc. Voor ons is het niet te bevatten, voor de persoon zelf is het gewoon de enige realiteit. Zo zijn er vele voorbeelden geloof ik.
Wel een interessant syndroom, had ik nog nooit van gehoord.

Ik geloof dat je als gezond persoon wel een goed, 'echt' bewustzijn hebt. Al heeft iedereen wel mindfucks op z'n tijd :') Zelfs door simpele dingen zoals sommige sterke visuele illusies waarbij ons brein ons gewoon totaal verkrachte info geeft.
pi_150981784
Daniel Dennett heeft meerdere oproepen gedaan om mensen die aan dat syndroom lijden op te sporen.

Hij zou namelijk heel graag zo iemand ontmoeten, maar het is een extreem zeldzaam iets dat meestal ook niet al te lang duurt. :)

Om de vraag in de TT in iets bredere zin te beantwoorden: of het een illusie is hangt er nogal vanaf wat je precies onder 'bewustzijn' verstaat.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_150982904
Ik denk dat de vorm die bewustijn kan aannemen inderdaad wel als een illusie beschouwd kan worden, maar bewustijn zelf niet. Doet me denken aan een stukje dat ik er ooit eens over las. Ik kan het niet meer terug vinden, want ik weet niet meer met welke zoektermen ik dat precies gevonden had. Maar daarin werd in ieder geval op een interessante wijze geschetst hoe we van nature geneigd zijn ons te vereenzelvigen met wat we denken, wat we (menen) waar(te)nemen; de geest kun je zien als een vijver met stil water. De gedachtes die we hebben als momenten waarop de het water in de vijver golft, of anderszins een vorm annneemt, bijvoorbeeld wanneer je er een steen in gooit; het komt in beweging. Die bewegingen vinden ook voortdurend in onze geest plaats; het ene moment neemt je bewustzijn de vorm van een angstige droom aan, op het andere moment manifesteert zich een boze gedachte, tot soms zelfs een complete psychose met alles erop en eraan. Hoe dan ook: het is als die vijver die zo nu en dan eens bewegingen van het water laat zien; die beweging stopt ook weer na verloop van tijd, en de vijver neemt weer haar oorspronkelijke vorm aan.

Dat ging overigens over meditatie. Maar moraal van het verhaal: het kan een vorm aannemen, er zijn manifestaties van bewustzijn, maar in de kern is en blijft het wat het is. Wat je ook voor dromen of nachtmerries beleeft binnen je geest, er is en blijft een soort waarnemer achter de waarnemer die uiteindelijk blijft wat ie is; zelfs ook al ben je op een bepaald moment volledig vereenzelvigd met de vorm die je bewustzijn aanneemt. Met andere woorden: er is een kern in ons dat onaangeroerd blijft, ongedacht wat zich ook aan de uiterlijke verschijningsvorm voordoet.
Zoiets als dit:

de golven zijn de vorm die het aanneemt, de lijn zelf is wat het is.
  dinsdag 24 maart 2015 @ 14:53:35 #5
434856 Terra-jin
it's all GOOD
pi_150985381
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2015 13:08 schreef Molurus het volgende:
Daniel Dennett heeft meerdere oproepen gedaan om mensen die aan dat syndroom lijden op te sporen.
Haha, dat kan ik me voorstellen... het lijkt zijn standpunt te ondersteunen. Ik vraag me nog steeds af wat Dennett precies bedoelt met "bewustzijn is een illusie".

quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2015 13:41 schreef Duikbril112 het volgende:
Ik denk dat de vorm die bewustijn kan aannemen inderdaad wel als een illusie beschouwd kan worden, maar bewustijn zelf niet.
Precies. Men kan er aan twijfelen of de wereld om hem heen echt is, maar niet aan het feit dat men een ervaring heeft. Je gewaarwordingen kunnen misleidend zijn (dromen, hallucinaties... matrix??) maar je kunt niet om het feit heen dat je gewaarwordingen hebt.

Bij nader inzien denk ik niet dat Dennett dit ontkent, hij zegt dat bewustzijn een fysiek proces is. Maar ik heb te weinig gelezen van hem om zijn mening correct weer te geven.
pi_150994682
En aan de andere kant heb je blinden die niet bewust kunnen zien maar wel visueel iets waarnemen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Blindsight

quote:
Blindsight is the ability of people who are cortically blind due to lesions in their striate cortex, also known as primary visual cortex or V1, to respond to visual stimuli that they do not consciously see.[1]
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_150995271
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2015 14:53 schreef Terra-jin het volgende:

[..]

Haha, dat kan ik me voorstellen... het lijkt zijn standpunt te ondersteunen. Ik vraag me nog steeds af wat Dennett precies bedoelt met "bewustzijn is een illusie".
Zegt hij dat werkelijk ergens?

Volgens mij is zijn standpunt voornamelijk dat bewustzijn niet is wat de meeste mensen denken dat het is.

"If it is real, the kind of magic that can actually be done, it is not 'real magic'."

Dennett beargumenteert dat iets soortgelijks geldt voor wat wij 'bewustzijn' noemen: zo gauw je de 'truc' verklapt, is het geen 'echt bewustzijn' meer.

Dit probleem ligt eerder in de verklaring voor bewustzijn dan in de definitie van bewustzijn. Als je uitlegt hoe bewustzijn werkt, welke uitleg je dan ook geeft, zal de gemiddelde mens zeggen: 'ja, maar dat is geen bewustzijn!'

Dennett verzet zich juist tegen dat idee volgens mij. Met name zijn critici zijn van mening dat Dennett beweert dat bewustzijn een illusie is. Maar Dennett zelf? Daar ben ik niet zo zeker van.
  dinsdag 24 maart 2015 @ 21:04:10 #8
434856 Terra-jin
it's all GOOD
pi_150999170
Voor zover ik weet ontkent Dennett het bestaan van qualia. Of iig het bestaan van qualia als separaat van de onderliggende fysieke signalen in onze hersens.

Ik heb n paar debatten met hem geluisterd, maar heb hem nooit kunnen volgen hierin. Maar ja ik ben dan ook een 'qualofiel' ;)

Ik zie geen mogelijke fysieke link tussen de fysieke signalen in onze hersens en de ervaringen zoals wij ze meemaken. Ik ben wat dat betreft van t kamp dat meent dat het "explanatory gap" een daadwerkelijk gat in het fysicalistische wereldmodel betekent en niet slechts n btje ontbrekende kennis. Ik weet dit uiteraard niet zeker, maar op basis van wat ik heb gelezen hierover kom ik tot die conclusie.
  dinsdag 24 maart 2015 @ 21:09:07 #9
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_150999415
Bewustzijn is een emergent fenomeen. Als één van de delen waaruit het emerget het laat afweten, is bewustzijn niet meteen een illusie.

Zie het als een auto: een auto bestaat feitelijk slechts bij gratie van het samenzijn van bepaalde onderdelen (carrosserie, motor, besturing). Als je v-snaar breekt of je band gaat aan flarden, laat één van je onderdelen het afweten. Maar daarom is de auto niet meer of minder echt.
pi_151001634
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2015 13:08 schreef Molurus het volgende:

Om de vraag in de TT in iets bredere zin te beantwoorden: of het een illusie is hangt er nogal vanaf wat je precies onder 'bewustzijn' verstaat.
Bewustzijn wordt vaak gedefineerd als "Weten dat je een appart individu bent". We zijn ons dus bewust van onzelf, maar zodra er een bepaald effect is kan deze bewustwording verdwijnen. Zoals bij dat syndroom of bij drugs.
Er zijn ook mensen die zich niet bewust zijn van het feit dat bv één van hun armen niet werkt. http://en.wikipedia.org/wiki/Anosognosia

Zelfbewustzijn lijkt dus volledig gelinkt aan wat de hersens aan het bewustzijn leveren. Daarbij is het vermogen om bewust te zijn ook gelinkt aan intelligentie. Domme mensen zijn zich minder snel van tekortkomingen bewust dan slimme mensen. http://nl.wikipedia.org/wiki/Dunning-krugereffect

Dus zelfbewustzijn lijkt te ontstaan uit intelligentie gepaard met informatie die de hersens verkrijgen van de omgeving.

Een hond is zich er waarschijnlijk niet van bewust dat de mens die auto bestuurt waar ze een ritje in maken. Was die hond slimmer, dan was hij zich er wel van bewust. Maar zodra hij slim genoeg is om te concluderen dat mensen auto's besturen, moet hij toch ook slim genoeg zijn om te weten dat hij een hond is waardoor hij automatisch zelfbewust wordt?

Bewustzijn lijkt puur een effect dat geleidelijk uitgroeid en geleverd wordt door zintuigen/processen, en niet een kwestie van "wel of niet". Vandaar dat ik het bestempelde als een illusie.
pi_151009337
Hebben mensen hier die geinteresseerd zijn in het bewustzijnsvraagstuk wel es overwogen om te gaan mediteren? Een soort van empirische benadering ipv een zuiver theoretische, zeg maar :P
  woensdag 25 maart 2015 @ 10:17:49 #12
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_151011766
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 08:05 schreef Haushofer het volgende:
Hebben mensen hier die geinteresseerd zijn in het bewustzijnsvraagstuk wel es overwogen om te gaan mediteren? Een soort van empirische benadering ipv een zuiver theoretische, zeg maar :P
Wel eens geprobeerd, maar niets voor mij. Ik ben meer voor het Stoïcijnse cum se ipso versari.
  woensdag 25 maart 2015 @ 10:40:25 #13
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_151012345
quote:
En wat levert dat op?
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_151014292
quote:
14s.gif Op woensdag 25 maart 2015 10:40 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

En wat levert dat op?
Inzicht in de werking van je eigen geest. Dat apparaat waarmee je alles ervaart en doet.
  woensdag 25 maart 2015 @ 11:56:13 #15
434856 Terra-jin
it's all GOOD
pi_151014591
Ik mediteer wel eens af en toe. Het schijnt allerlei voordelen te hebben, maar ik heb het nog niet dermate gedisciplineerd toegepast dat ik enige effecten heb bemerkt... jij dan Haushofer?
pi_151014708
quote:
1s.gif Op woensdag 25 maart 2015 11:47 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Inzicht in de werking van je eigen geest. Dat apparaat waarmee je alles ervaart en doet.
Heb je het over de hersens? Want dan lees ik liever een boek.
pi_151016988
quote:
Ja _O_ maar lang niet genoeg. O.a. door Sam Harris en Alan Watts aan meditatie begonnen. Het werkt zo ontzettend stressverlagend. Sam Harris benoemde eens het voorbeeld dat als je bijvoorbeeld iets naars megemaakt hebt en je 's ochtends wakker wordt duurt het altijd even voordat je aan dat nare moment wordt herinnert. Daarvoor heb je even een kort moment dat je compleet in het moment leeft, daar kan meditatie zo goed mee helpen. :)
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_151020141
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 11:59 schreef dustbrain het volgende:

[..]

Heb je het over de hersens? Want dan lees ik liever een boek.
Dat kan, maar daardoor krijg je geen inzicht in de werking van van je eigen geest. Er is een verschil tussen dingen zien en intellectueel begrijpen :)

Maar ieder zijn ding, natuurlijk. Ik ben theoretisch natuurkundige, dus ik hou ook van boeken :P
pi_151020196
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 11:56 schreef Terra-jin het volgende:
Ik mediteer wel eens af en toe. Het schijnt allerlei voordelen te hebben, maar ik heb het nog niet dermate gedisciplineerd toegepast dat ik enige effecten heb bemerkt... jij dan Haushofer?
Ja, ik mediteer sinds twee en een half jaar circa een half uur per dag, en merk wel de effecten daarvan. Met name het inzicht hoezeer je geneigd bent jezelf te identificeren met je emoties en gedachten. Die illusie doorprikken kan al heel bevrijdend werken :)
pi_151020777
quote:
1s.gif Op woensdag 25 maart 2015 14:43 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Dat kan, maar daardoor krijg je geen inzicht in de werking van van je eigen geest. Er is een verschil tussen dingen zien en intellectueel begrijpen :)

Maar ieder zijn ding, natuurlijk. Ik ben theoretisch natuurkundige, dus ik hou ook van boeken :P
Ik denk dat vooral erg verveelde mensen baat hebben bij mediteren.
pi_151021237
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 15:05 schreef dustbrain het volgende:

[..]

Ik denk dat vooral erg verveelde mensen baat hebben bij mediteren.
Ik denk juist dat jij erg baat hebt bij mediteren. :)
pi_151022277
quote:
Hebben mensen hier die geinteresseerd zijn in het bewustzijnsvraagstuk wel es overwogen om te gaan mediteren? Een soort van empirische benadering ipv een zuiver theoretische, zeg maar
Zeker wel. Sowieso doe ik het haast dagelijks om beter te kunnen inslapen, aangezien ik de neiging van nature heb om zeker nog een uur wakker te liggen voordat ik kan slapen en dan aan van alles en nog wat ga lopen denken en hele conversaties in m'n hoofd voer in bed. :P Maar dat is gewoon liggend in bed en letten op m'n ademhaling en alle gedachtes rustig loslaten die voorbij komen.
OP een kussentje zitten in de kleerzamerszit, doe ik wat minder. Ik zou het eigenlijk vaker moeten doen.
pi_151029752
De reden waarom ik het aanhaal is omdat dit vraagstuk puur intellectueel willen benaderen op mij wat overkomt als willen leren zwemmen van uit een boek zonder es naar het zwembad te willen gaan. Het kan onderhoudend zijn, maar als je het niet toepast dan laat je mogelijkheden liggen, imo. Zelfinzicht maakt machtiger en gelukkiger dan wat dan ook :)
pi_151030239
quote:
1s.gif Op woensdag 25 maart 2015 11:47 schreef Haushofer het volgende:

[..]

LSD vond ik wat dat betreft ook wel een bijzondere ervaring. :P
pi_151031612
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2015 21:04 schreef Terra-jin het volgende:
Voor zover ik weet ontkent Dennett het bestaan van qualia. Of iig het bestaan van qualia als separaat van de onderliggende fysieke signalen in onze hersens.

Ik heb n paar debatten met hem geluisterd, maar heb hem nooit kunnen volgen hierin. Maar ja ik ben dan ook een 'qualofiel' ;)

Ik zie geen mogelijke fysieke link tussen de fysieke signalen in onze hersens en de ervaringen zoals wij ze meemaken. Ik ben wat dat betreft van t kamp dat meent dat het "explanatory gap" een daadwerkelijk gat in het fysicalistische wereldmodel betekent en niet slechts n btje ontbrekende kennis. Ik weet dit uiteraard niet zeker, maar op basis van wat ik heb gelezen hierover kom ik tot die conclusie.
Waarom is er dan geen ervaring zonder hersenactiviteit?
  woensdag 25 maart 2015 @ 20:09:37 #26
434856 Terra-jin
it's all GOOD
pi_151032127
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 19:58 schreef Libertarisch het volgende:
Ik heb geen flauw idee! Dat is het mysterieuze ervan... het is onontkoombaar dat de (fysieke) hersenwerking een voorwaarde is voor bewustzijn, maar ik zie dat laatste puzzelstukje gewoon echt niet.

Hoewel ik het fysalistische wereldmodel niet sluitend vind, kan ik je helaas geen alternatief aanbieden... ik neig een beetje naar het idealistisch monisme (er is alléén bewustzijn, geen materie), maar ja, dat is ook weer zo wat...

Hoe denk jij dat bewustzijn uit het fysieke voortkomt?
pi_151035711
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2015 19:47 schreef Molurus het volgende:

[..]

Zegt hij dat werkelijk ergens?

Volgens mij is zijn standpunt voornamelijk dat bewustzijn niet is wat de meeste mensen denken dat het is.
Haha, ja Dennet. Schitterned dat een kerel een boek schrijft met een pretentieuze titel en dat het boek over alles gaat behalve bewustzijn. En hij het al helemaal niet verklaard.

quote:
"If it is real, the kind of magic that can actually be done, it is not 'real magic'."

Dennett beargumenteert dat iets soortgelijks geldt voor wat wij 'bewustzijn' noemen: zo gauw je de 'truc' verklapt, is het geen 'echt bewustzijn' meer.

Dit probleem ligt eerder in de verklaring voor bewustzijn dan in de definitie van bewustzijn. Als je uitlegt hoe bewustzijn werkt, welke uitleg je dan ook geeft, zal de gemiddelde mens zeggen: 'ja, maar dat is geen bewustzijn!'

Dennett verzet zich juist tegen dat idee volgens mij. Met name zijn critici zijn van mening dat Dennett beweert dat bewustzijn een illusie is. Maar Dennett zelf? Daar ben ik niet zo zeker van.
Die man weet zelf ook niet wat hij beweert. "Vader vergeef hem, hij weet niet wat hij beweert".

quote:
Als je mediteert weet je misschien wel hoe je denken functioneert maar niet hoe bewustzijn werkt. Aangezien bewustzijn ook buiten de hersenen functioneert.

Ik heb eens gemediteerd en toen was ik zo ontspannen dat ik van mijn fiets viel onderweg naar een winkel en niet meer uit mijn woorden kwam toen ik geholpen werd om op te staan. Alles was totaal in de war, op de een of andere manier. Dus sindsdien doe ik na mijn meditatie minimaal een half uur niks meer. En een goede tip is om op je wang te wrijven en langs je gezicht (dit heb ik van een meester in Qiquong geleerd), zo wordt je weer wakkerder.

quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 19:58 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

En waarom denk je dat er geen ervaring is zonder hersenactiviteit? De Wereld gonst van de geruchten en belevenissen van mensen die zonder hersenactiviteit allerlei avonturen beleefden (dat noemen ze BDE's). Maar die worden door veel mensen (vooral wetenschappers) ontkent, WANT er kan geen ervaring zijn zonder hersenactiviteit. In feite zitten deze mensen in een cirkelredenering zonder dat ze dit weten.
"Bettler aber sollte man ganz abschaffen! Wahrlich, man ärgert sich ihnen zu geben und ärgert sich ihnen nicht zu geben."
Friedrich Nietzsche
pi_151035934
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 21:25 schreef BerjanII het volgende:

[..]

Haha, ja Dennet. Schitterned dat een kerel een boek schrijft met een pretentieuze titel en dat het boek over alles gaat behalve bewustzijn. En hij het al helemaal niet verklaard.
Dit is dus zeer illustratief voor wat Dennett zegt. :D
pi_151046064
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 19:29 schreef Molurus het volgende:

[..]

LSD vond ik wat dat betreft ook wel een bijzondere ervaring. :P
Tegenwoordig is Ayahuasca helemaal hip, LSD is zo jarig 60 :7

- zei-ie heel tov, maar ik heb eigenlijk helemaal geen ervaring met dit soort middelen, dus als je je ervaring es wil delen dan ben ik wel benieuwd :P

[ Bericht 14% gewijzigd door Haushofer op 26-03-2015 08:10:18 ]
pi_151046072
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 21:25 schreef BerjanII het volgende:

[..]

[..]

Die man weet zelf ook niet wat hij beweert. "Vader vergeef hem, hij weet niet wat hij beweert".

[..]

Als je mediteert weet je misschien wel hoe je denken functioneert maar niet hoe bewustzijn werkt. Aangezien bewustzijn ook buiten de hersenen functioneert.

Ik heb eens gemediteerd en toen was ik zo ontspannen dat ik van mijn fiets viel onderweg naar een winkel en niet meer uit mijn woorden kwam toen ik geholpen werd om op te staan. Alles was totaal in de war, op de een of andere manier. Dus sindsdien doe ik na mijn meditatie minimaal een half uur niks meer. En een goede tip is om op je wang te wrijven en langs je gezicht (dit heb ik van een meester in Qiquong geleerd), zo wordt je weer wakkerder.

[..]

En waarom denk je dat er geen ervaring is zonder hersenactiviteit? De Wereld gonst van de geruchten en belevenissen van mensen die zonder hersenactiviteit allerlei avonturen beleefden (dat noemen ze BDE's). Maar die worden door veel mensen (vooral wetenschappers) ontkent, WANT er kan geen ervaring zijn zonder hersenactiviteit. In feite zitten deze mensen in een cirkelredenering zonder dat ze dit weten.
In mijn ervaring brengt meditatie je niet in een toestand van trance of sufheid, maar juist alertheid. Het is niets anders dan pure aandacht schenken aan het moment :)
pi_151046466
quote:
1s.gif Op donderdag 26 maart 2015 07:58 schreef Haushofer het volgende:

[..]

In mijn ervaring brengt meditatie je niet in een toestand van trance of sufheid, maar juist alertheid. Het is niets anders dan pure aandacht schenken aan het moment :)
Het is dus gewoon wat je doet als je wakker ligt in bed, of tijdens het schijten.
pi_151046597
quote:
1s.gif Op donderdag 26 maart 2015 07:57 schreef Haushofer het volgende:

[..]

- zei-ie heel tov, maar ik heb eigenlijk helemaal geen ervaring met dit soort middelen, dus als je je ervaring es wil delen dan ben ik wel benieuwd :P
Het is voor mij al wel heel lang geleden.

Voor heel veel complexe mechanismen geldt dat hun werking ineens veel duidelijker wordt als ze niet of anders dan normaal functioneren. Ik zie mijn ervaring met LSD dan ook in dat licht: je verstoort het normale functioneren van de hersenen ermee.

En dat heeft allerlei zeer eigenaardige effecten. Vanzelfsprekend zijn er de sterke visuele hallucinaties. Die zijn op zich het makkelijkste om te beschrijven, maar ook het minst relevant. Wat nog het meest indrukwekkend was is de invloed die dat spul heeft op het denken. Het is alsof er normaalgesproken continu een rem zit op het denken, die ervaringen in de echte wereld doseert en voert aan de cognitieve mechanismes in de hersenen. LSD haalt die rem eraf, waardoor die cognitieve mechanismes eigenlijk overspoeld worden met indrukken.

Dat heeft een enorme impact op bijvoorbeeld het besef van tijd. Een minuut kan letterlijk een uur lijken te duren. Ook gaan de gedachtes zo snel dat het nauwelijks mogelijk is om ze onder woorden te brengen. Tegen de tijd dat je 1 woord hebt uitgesproken ben je al 10 gedachtes verder. Communiceren met anderen is daardoor vrijwel onmogelijk.

Dat is even in het kort wat mij daarvan is bijgebleven. Later misschien meer. :)
  donderdag 26 maart 2015 @ 08:49:38 #33
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_151046703
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 08:42 schreef Molurus het volgende:

[..]

Voor heel veel complexe mechanismen geldt dat hun werking ineens veel duidelijker wordt als ze niet of anders dan normaal functioneren. Ik zie mijn ervaring met LSD dan ook in dat licht: je verstoort het normale functioneren van de hersenen ermee.

En dat heeft allerlei zeer eigenaardige effecten. Vanzelfsprekend zijn er de sterke visuele hallucinaties. Die zijn op zich het makkelijkste om te beschrijven, maar ook het minst relevant. Wat nog het meest indrukwekkend was is de invloed die dat spul heeft op het denken. Het is alsof er normaalgesproken continu een rem zit op het denken, die ervaringen in de echte wereld doseert en voert aan de cognitieve mechanismes in de hersenen. LSD haalt die rem eraf, waardoor die cognitieve mechanismes eigenlijk overspoeld worden met indrukken.

Dat heeft een enorme impact op bijvoorbeeld het besef van tijd. Een minuut kan letterlijk een uur lijken te duren. Ook gaan de gedachtes zo snel dat het nauwelijks mogelijk is om ze onder woorden te brengen. Tegen de tijd dat je 1 woord hebt uitgesproken ben je al 10 gedachtes verder. Communiceren met anderen is daardoor vrijwel onmogelijk.

Dat is even in het kort wat mij daarvan is bijgebleven. Later misschien meer. :)
Klinkt wel interessant maar om het uit te proberen heb ik het lef niet (meer)...
pi_151046879
Magic truffels hebben dat effect ook.

Heb nog nooit zo'n mooie ervaring van eenheid en liefde meegemaakt.. Rechtstreeks naar de bron, een lichtbron waar ik naartoe zweefde. Waar elk woord overbodig werd en totale rust en verwondering het overnam, en zoals eerder gezegd is, de rem er volledig afgaat. Woorden en gedachten gaan stromen zonder dat er moeite voor gedaan hoeft te worden. Alsof je ineens al je potentie gebruikt.. Kleuren en muziek leken 'écht' beleeft te worden, veel en veel intenser als normaal het geval is, of uberhaubt mogelijk is in de realiteit. Alsof alles een werkelijke triple full HD ervaring wordt. Muziek lijkt te gaan leven en is zo intens dat het een soort eenwording met de artiest word, je deelt de boodschap op een manier die normaal niet beleefd kan worden.

En wat ook een heel aparte gewaarwording was, was dat als ik in de spiegel keek het net was alsof je naar jezelf keek vanuit 'iemand anders'.. Heel raar om mee te maken.. :P

Zeer bijzondere ervaring geweest!

[ Bericht 2% gewijzigd door I-care op 26-03-2015 09:06:08 ]
Voor al uw dwaze oneliners en geavanceerde sofisterij
pi_151047189
quote:
1s.gif Op donderdag 26 maart 2015 07:57 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ayahuasca is niet zomaar een middel ter ontspanning.. Zoek maar eens op Youtube, dat is eerder een vorm van therapie, en alles behalve ter ontspanning.

Het is een hoop gekots en angsten, dit allemaal om een bv trauma's en slepende angsten te overwinnen, het losweken van het ego. Vanwaaruit de meeste problemen ontstaan.
pi_151048643
quote:
7s.gif Op donderdag 26 maart 2015 09:15 schreef I-care het volgende:

[..]

Ayahuasca is niet zomaar een middel ter ontspanning.. Zoek maar eens op Youtube, dat is eerder een vorm van therapie, en alles behalve ter ontspanning.

Het is een hoop gekots en angsten, dit allemaal om een bv trauma's en slepende angsten te overwinnen, het losweken van het ego. Vanwaaruit de meeste problemen ontstaan.
Ik heb daar wel eens over gelezen. Vooral in de zweverige hoek wordt er gebruik van gemaakt.

Omdat ik mijzelf als onvoorstelbaar rationeel beschouw ben ik heel benieuwd wat dat soort middelen met mij zouden doen. Aan de andere kant heb ik geen enkele behoefte om het te ontdekken, omdat het, zoals Molurus zegt, de normale werking van de hersenen verstoort. Die gedachte houdt mij ook heel erg tegen.

Eigenlijk ben ik vooral benieuwd naar of de effecten van hallucinogene middelen te ontkennen zijn. Zou ik op dat moment mij er bewust van kunnen zijn dat het slechts de middelen zijn die mij de vreemde ervaringen bezorgen, en daarmee hun effect voor een deel teniet kunnen doen?
  donderdag 26 maart 2015 @ 10:24:24 #37
16305 Jappie
parttime reverend
pi_151048947
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 10:13 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Eigenlijk ben ik vooral benieuwd naar of de effecten van hallucinogene middelen te ontkennen zijn. Zou ik op dat moment mij er bewust van kunnen zijn dat het slechts de middelen zijn die mij de vreemde ervaringen bezorgen, en daarmee hun effect voor een deel teniet kunnen doen?
De vraag is of dat uberhaupt zo is, je gaat er hierbij namelijk gemakshalve vanuit dat het middel zelf de ervaring verzorgt terwijl je ook heel makkelijk kunt beredeneren dat het middel de sluis naar niet langer door de hersens geremde ervaringen openzet.
Het middel zelf heeft dan wel invloed op de hersenen en daardoor indirect op de ervaring maar is dan zelf niet de veroorzaker van de ervaring.
pi_151049115
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 10:24 schreef Jappie het volgende:

[..]

De vraag is of dat uberhaupt zo is, je gaat er hierbij namelijk gemakshalve vanuit dat het middel zelf de ervaring verzorgt terwijl je ook heel makkelijk kunt beredeneren dat het middel de sluis naar niet langer door de hersens geremde ervaringen openzet.
Het middel zelf heeft dan wel invloed op de hersenen en daardoor indirect op de ervaring maar is dan zelf niet de veroorzaker van de ervaring.
Dan blijft de vraag natuurlijk hetzelfde. Kun je het effect verminderen door te weten dat het slechts veroorzaakt wordt door het gebruik van een zeker middel en dat het met enkele uren weer voorbij is?

Is het iets waar je je aan over moet geven, of is het iets wat je hoe dan ook zal overkomen?
  donderdag 26 maart 2015 @ 10:47:04 #39
16305 Jappie
parttime reverend
pi_151049480
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 10:31 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Dan blijft de vraag natuurlijk hetzelfde. Kun je het effect verminderen door te weten dat het slechts veroorzaakt wordt door het gebruik van een zeker middel en dat het met enkele uren weer voorbij is?

Is het iets waar je je aan over moet geven, of is het iets wat je hoe dan ook zal overkomen?
Wat ik er van gelezen en begrepen heb is verzet debet aan het langer dan nodig in stand houden van de negatieve randverschijnselen en zou vreemd genoeg volledige overgave resulteren in een groter besef van wat er gebeurt en daardoor groter idee van controle hebben maar dat veranderd mijn inziens niets aan de duur van het effect al ben ik geen ervaringsdeskundige op dat gebied.
pi_151049689
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 10:47 schreef Jappie het volgende:

[..]

Wat ik er van gelezen en begrepen heb is verzet debet aan het langer dan nodig in stand houden van de negatieve randverschijnselen en zou vreemd genoeg volledige overgave resulteren in een groter besef van wat er gebeurt en daardoor groter idee van controle hebben maar dat veranderd mijn inziens niets aan de duur van het effect al ben ik geen ervaringsdeskundige op dat gebied.
Het sluit wel aan bij mijn beperkte ervaringen met geestverruimende middelen. Alle leuke effecten heb ik niet ervaren. Niets geestverruimends, alleen maar lichamelijke klachten. Maar misschien zou dan wel anders zijn met synthetische drugs.
pi_151049762
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 08:49 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Klinkt wel interessant maar om het uit te proberen heb ik het lef niet (meer)...
Same here. Ik zie het als een waardevolle en indrukwekkende ervaring die ik heb gehad. Maar ik zou dat niet snel nog eens doen.

Je moet wel mentaal stevig in je schoenen staan om zoiets te doen. Het kan echt doodeng zijn. Een achtbaan is er niks bij.

[ Bericht 3% gewijzigd door Molurus op 26-03-2015 11:17:27 ]
pi_151050509
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 10:57 schreef Molurus het volgende:

[..]

Same here. Ik zie het als een waardevolle en indrukwekkende ervaring die ik heb gehad. Maar ik zou dat niet snel nog eens doen.

Je moet wel mentaal stevig in je schoenen staan om zoiets te doen. Het kan echt doodeng zijn. Een achtbaan is er niks bij.
Ik heb wel het idee dat het meer aantrekking uitoefent op mensen die mentaal juist niet zo sterk zijn.
pi_151050539
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 08:34 schreef dustbrain het volgende:

[..]

Het is dus gewoon wat je doet als je wakker ligt in bed, of tijdens het schijten.
Jij snapt um helemaal :')
pi_151051005
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 11:26 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Ik heb wel het idee dat het meer aantrekking uitoefent op mensen die mentaal juist niet zo sterk zijn.
Dat idee heb ik juist helemaal niet. Eerder het tegenovergestelde: mensen met een sterke geest die geinteresseerd zijn hoe de hersenen werken vinden dit soort spul echt interessant.

Mensen zoals Timothy Leary, Carlos Castaneda. :)
pi_151051200
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 11:44 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat idee heb ik juist helemaal niet. Eerder het tegenovergestelde: mensen met een sterke geest die geinteresseerd zijn hoe de hersenen werken vinden dit soort spul echt interessant.

Mensen zoals Timothy Leary, Carlos Castaneda. :)
Grappig, zou het referentiekader zijn? Ik baseer me op mijn omgeving, ik ken veel mensen die mentaal instabiel genoemd mogen worden, die regelmatig verlangen naar geestverruimende middelen en ze dan ook gebruiken. Ze geven heel snel toe aan het verlangen, ook al zijn de omstandigheden niet optimaal. De mentaal sterke mensen die ik ken, hebben die behoefte niet en hebben het ook nooit gedaan.
pi_151051547
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 11:51 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Grappig, zou het referentiekader zijn? Ik baseer me op mijn omgeving, ik ken veel mensen die mentaal instabiel genoemd mogen worden, die regelmatig verlangen naar geestverruimende middelen en ze dan ook gebruiken. Ze geven heel snel toe aan het verlangen, ook al zijn de omstandigheden niet optimaal. De mentaal sterke mensen die ik ken, hebben die behoefte niet en hebben het ook nooit gedaan.
Je hebt denk ik in hoofdlijnen twee soorten gebruikers... de mensen waar jij het over hebt, die zulke dingen regelmatig doen en het zien als een soort vlucht uit de realiteit. Zulke mensen gebruiken volgens mij eerder wiet, xtc en eventueel kleine doseringen paddo's. LSD is eenvoudig niet geschikt voor regelmatig gebruik.

En het soort mensen waar ik het over heb. Die doen dat meestal veel minder vaak, zeker niet regelmatig. En typisch andere middelen: LSD, datura, peyote, DMT, en hogere doseringen paddo's. Bij deze groepen is geen sprake van een behoefte, maar van een interesse.
pi_151051662
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 12:03 schreef Molurus het volgende:

[..]

Je hebt denk ik in hoofdlijnen twee soorten gebruikers... de mensen waar jij het over hebt, die zulke dingen regelmatig doen en het zien als een soort vlucht uit de realiteit. Zulke mensen gebruiken volgens mij eerder wiet, xtc en eventueel kleine doseringen paddo's. LSD is eenvoudig niet geschikt voor regelmatig gebruik.

En het soort mensen waar ik het over heb. Die doen dat meestal veel minder vaak, zeker niet regelmatig. En typisch andere middelen: LSD, datura, peyote, DMT, en hogere doseringen paddo's. Bij deze groepen is geen sprake van een behoefte, maar van een interesse.
Aha, die mensen ken ik helaas niet.

Zo zie je maar hoe weinig verstand ik er van heb.
pi_151051812
Soms is juist de vlucht uit de realiteit precies wat een mens nodig heeft..

Het kan je perceptie van de realiteit blijvend veranderen namelijk, zeker voor een strikt logisch/rationeel redenerend brein :P

Vooral de bewustwording van de relativiteit van alles, en de ervaring van heelheid en liefde is heel waardevol. Het is juist de angst die de mens vaak gevangen houd in allerlei denkkaders. Daar eens geheel uit durven stappen geeft een heel ander perspectief.
pi_151052080
quote:
7s.gif Op donderdag 26 maart 2015 12:11 schreef I-care het volgende:
Soms is juist de vlucht uit de realiteit precies wat een mens nodig heeft..

Het kan je perceptie van de realiteit blijvend veranderen namelijk, zeker voor een strikt logisch/rationeel redenerend brein :P

Vooral de bewustwording van de relativiteit van alles, en de ervaring van heelheid en liefde is heel waardevol. Het is juist de angst die de mens vaak gevangen houd in allerlei denkkaders. Daar eens geheel uit durven stappen geeft een heel ander perspectief.
Iets is toch alleen een probleem als het als een probleem ervaren wordt? Als ik niet aan soul-searching doe en geen behoefte voel die ervaring te hebben, waarom zou ik hem dan toch moeten hebben? Zeker als geen enkele garantie gegeven kan worden dat het op mij ook hetzelfde effect zou hebben.
pi_151052159
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 10:13 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Ik heb daar wel eens over gelezen. Vooral in de zweverige hoek wordt er gebruik van gemaakt.

Omdat ik mijzelf als onvoorstelbaar rationeel beschouw ben ik heel benieuwd wat dat soort middelen met mij zouden doen. Aan de andere kant heb ik geen enkele behoefte om het te ontdekken, omdat het, zoals Molurus zegt, de normale werking van de hersenen verstoort. Die gedachte houdt mij ook heel erg tegen.

Je kunt je daar zeker bewust van zijn op dat moment. Ook afhankelijk van de dosering natuurlijk. Het zou ook bij jou een enorm effect hebben, maar omdat er al weerstand en angst spreekt uit je reactie en je de controle wilt houden is het niet verstandig, want zodra je de controle zou gaan verliezen komt de angst boven.
pi_151052246
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 12:19 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Iets is toch alleen een probleem als het als een probleem ervaren wordt? Als ik niet aan soul-searching doe en geen behoefte voel die ervaring te hebben, waarom zou ik hem dan toch moeten hebben? Zeker als geen enkele garantie gegeven kan worden dat het op mij ook hetzelfde effect zou hebben.
Uiteraard, en niemand die je dwingt iets te doen als je die behoefte of interesse niet voelt.

Neem maar van mij aan dat ook bij jou het effect er zal zijn, al verschillen de ervaringen natuurlijk per persoon, terwijl de uiteindelijke resultaten vaak wel dezelfde zijn. Liefde en eenheid, verbonden met omgeving, natuur en mensen.

Zie het maar een beetje als het loslaten van alle geprogrammeerde en opgedane ervaringen van het ego.. Dan hou je de kern over. En die is vrijwel zonder uitzonderingen een liefdevol mens.
pi_151053323
Als je echt een kijkje wilt in de machinerie van je hersenen zou je DMT moeten gebruiken, het staat bij mij persoonlijk nog op m'n to-do list.

Hier een beschrijving van Terence Mckenna, dit is echt wel de overtreffende trap van LSD en paddestoelen

En ik denk dat ik zonder ervaring met psychedelica nooit zo geinteresseerd zou zijn in wetenschap en filosofie, alsmede enorme waardering en bewondering heb voor de natuur.
pi_151053961
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 10:31 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Er is altijd het plausible effect. Zodra je begint te zuipen bereiden de hersens zich al voor op dronkenschap waardoor je je aangeschoten kan voelen op puur water.

Dus ik denk dat het effect juist verergerd wordt. Vaak doen mensen ook domme shit me de gedachten "ach ik ben toch niet helemaal goed". Soort van " Self-fulfilling prohpecy"
pi_151054259
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 11:51 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Eerlijk gezegd is dit ook mijn ervaring. Bij mensen om mij heen, maar ook bij mijzelf. Op de momenten dat het heel goed gaat, heb ik totaal geen interesse om dit soort middelen eens te gebruiken. In slechte(re) periodes is die interesse er opeens wel, omdat ik dan ergens het idee heb dat het misschien iets kan "oplossen" ofzo (maar uiteindelijk nog nooit gedaan, omdat ik toch heel bang ben voor de uitwerking die het op mij zal hebben en die angst is er júist ook, omdat ik mij op die momenten mentaal dus júist wat minder sterk voel- snap je het nog? ;)).

[ Bericht 0% gewijzigd door Forbry op 26-03-2015 13:33:05 ]
Tails tell tales
pi_151054393
Overigens, kan ik mij bij die groep waar Molurus het over heeft toch ook wel prima een voorstelling maken :Y
Tails tell tales
pi_151054631
Een illusie is gewoon dat je iets op een andere manier ervaart via je zintuigen dan de realiteit is. Het kan zijn dat je het bewustzijn anders ervaart dan je denkt. Maar ik neem maar aan dat dit niet het geval is en het bewustzijn echt is. De vraag is vooral lijkt mij wat aan de basis staat van het bewustzijn. Een geheel van moleculen die op een bepaalde manier patronen vormen die met elkaar interactie hebben of dat er wel iets is als een 'ziel', iets bovennatuurlijks. Maar ja dat laatste is sowieso niet te bewijzen via de natuurkunde omdat het anders niet bovennatuurlijk zou zijn.

Naar mijn idee dus geen illusie maar zover ik kan inzien is er geen vrije wil om het zo maar te zeggen. Dus je kan het zien als een illusie omdat je het idee hebt dat je wel vrije wil hebt.
Fylax is op televisie geweest
pi_151059458
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 13:25 schreef Forbry het volgende:

[..]

Eerlijk gezegd is dit ook mijn ervaring. Bij mensen om mij heen, maar ook bij mijzelf. Op de momenten dat het heel goed gaat, heb ik totaal geen interesse om dit soort middelen eens te gebruiken. In slechte(re) periodes is die interesse er opeens wel, omdat ik dan ergens het idee heb dat het misschien iets kan "oplossen" ofzo (maar uiteindelijk nog nooit gedaan, omdat ik toch heel bang ben voor de uitwerking die het op mij zal hebben en die angst is er júist ook, omdat ik mij op die momenten mentaal dus júist wat minder sterk voel- snap je het nog? ;)).
Nou ja, dat werkt bij mij hetzelfde eigenlijk. Heb een periode gehad dat het wat minder ging en ik het ook overwogen heb (misschien juist daarom?), maar angstig was dat ik juist op dat moment volkomen gewrecked zou worden door de ervaring. Nu sta ik meer dan stevig in mijn schoenen, maar is de interesse ook flink verdwenen. Nu vind ik vooral de verhalen van anderen interessant, zoals in dit topic, maar prikkelt het mij niet om het zelf ook te ervaren.

Dus ja, volgens mij snap ik het nog ;)
pi_151063874
quote:

[..]

Die ervaring had ik dus ook. Zeker dat besef van tijd. Zo zat ik buiten een tijdschrift te lezen (was op een rustige camping) en toen kwam de gedachte dat het later ook mogelijk een flashback zou kunnen zijn. Het is heel moeilijk te omschrijven, maar het idee van verleden, heden en toekomst voelen opeens 'anders' aan. En toen het helemaal donker werd, leek het net alsof er een doek over aarde was gedaan. Pas toen het regende, besefte ik dat ik buiten was. En het gevoel dat de aarde door het heelal zweefde.
ROBODEMONS..................|:(
pi_151065135
quote:
10s.gif Op donderdag 26 maart 2015 18:05 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Die ervaring had ik dus ook. Zeker dat besef van tijd. Zo zat ik buiten een tijdschrift te lezen (was op een rustige camping) en toen kwam de gedachte dat het later ook mogelijk een flashback zou kunnen zijn. Het is heel moeilijk te omschrijven, maar het idee van verleden, heden en toekomst voelen opeens 'anders' aan. En toen het helemaal donker werd, leek het net alsof er een doek over aarde was gedaan. Pas toen het regende, besefte ik dat ik buiten was. En het gevoel dat de aarde door het heelal zweefde.
Klinkt bekend. :Y

Alles voelt ineens heel 'wollig' aan, ik kan het niet anders omschrijven. Het begint bij handen en ledematen die wat rubberig aanvoelen. Totdat eigenlijk de hele wereld zo aanvoelt. Ik kan me goed voorstellen dat je op zo'n moment niet meer doorhebt dat je buiten bent.
pi_151077211
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 15:52 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Nou ja, dat werkt bij mij hetzelfde eigenlijk. Heb een periode gehad dat het wat minder ging en ik het ook overwogen heb (misschien juist daarom?), maar angstig was dat ik juist op dat moment volkomen gewrecked zou worden door de ervaring. Nu sta ik meer dan stevig in mijn schoenen, maar is de interesse ook flink verdwenen. Nu vind ik vooral de verhalen van anderen interessant, zoals in dit topic, maar prikkelt het mij niet om het zelf ook te ervaren.

Dus ja, volgens mij snap ik het nog ;)
Je snapt het volgens mij nog beter dan ik had durven/kunnen dromen O+ ;)

Ik moet eerlijkheidshalve zeggen dat óók op de momenten dat de behoefte/interesse er niet echt is, er nog steeds ook wel angst is. Hoewel zoiets gebruiken als DMT mij op zich overweldigend fascinerend lijkt, lijkt de ervaring mij simpelweg ook doodeng. Ben op de momenten dat mijn leven lekker op rolletjes verloopt, veels te bang dat ik er juist -alsnog- mentaal instabiel van zou worden... In mindere periodes is het dan meer een beetje van "ach, wat heb ik te verliezen als het misgaat?". In eerste instantie dan. Al vrij snel volgt de gedachtegang die ik eerder schreef, het lijkt mij ook echt heel onverstandig om dit soort middelen op zulke momenten te gaan gebruiken.

[ Bericht 0% gewijzigd door Forbry op 26-03-2015 23:28:51 ]
Tails tell tales
pi_151078212
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 18:46 schreef Molurus het volgende:

[..]

Klinkt bekend. :Y

Alles voelt ineens heel 'wollig' aan, ik kan het niet anders omschrijven. Het begint bij handen en ledematen die wat rubberig aanvoelen. Totdat eigenlijk de hele wereld zo aanvoelt. Ik kan me goed voorstellen dat je op zo'n moment niet meer doorhebt dat je buiten bent.
had ik vroeger ook wel eens, dan leek het net alsof ik veel sneller dacht dan mijn omgeving, en alsof ik een heel groot hoofd had.
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
pi_151083215
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 23:14 schreef Forbry het volgende:

[..]

Je snapt het volgens mij nog beter dan ik had durven/kunnen dromen O+ ;)

Ik moet eerlijkheidshalve zeggen dat óók op de momenten dat de behoefte/interesse er niet echt is, er nog steeds ook wel angst is. Hoewel zoiets gebruiken als DMT mij op zich overweldigend fascinerend lijkt, lijkt de ervaring mij simpelweg ook doodeng. Ben op de momenten dat mijn leven lekker op rolletjes verloopt, veels te bang dat ik er juist -alsnog- mentaal instabiel van zou worden... In mindere periodes is het dan meer een beetje van "ach, wat heb ik te verliezen als het misgaat?". In eerste instantie dan. Al vrij snel volgt de gedachtegang die ik eerder schreef, het lijkt mij ook echt heel onverstandig om dit soort middelen op zulke momenten te gaan gebruiken.
Dat is natuurlijk waar. Aan de andere kant, er zijn elke dag duizenden mensen die dit doen, en je hoort alleen de horrorverhalen.

Het beste is het om het in een gecontroleerde omgeving te doen. Gewoon overdag, met een aantal nuchtere en ervaren mensen die je in de gaten houden. Dan zou ik het misschien nog aandurven. Het bewustzijn is zo fascinerend, en ik ben soms bijna geobsedeerd door de vraag hoezeer ik mijzelf onder controle heb.

Als je je er ooit aan gaat wagen, laat me dan weten wat het met je deed (en doe het onder de juiste omstandigheden).
pi_151089457
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 09:25 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk waar. Aan de andere kant, er zijn elke dag duizenden mensen die dit doen, en je hoort alleen de horrorverhalen.

Het beste is het om het in een gecontroleerde omgeving te doen. Gewoon overdag, met een aantal nuchtere en ervaren mensen die je in de gaten houden. Dan zou ik het misschien nog aandurven. Het bewustzijn is zo fascinerend, en ik ben soms bijna geobsedeerd door de vraag hoezeer ik mijzelf onder controle heb.

Als je je er ooit aan gaat wagen, laat me dan weten wat het met je deed (en doe het onder de juiste omstandigheden).
Mocht ik mij er ooit aan wagen en ik denk er rond die tijd (nog) aan, dan zal ik het je zeker laten weten! :* Maar die kans acht ik zeer klein hoor... tot nu toe sowieso nog maar echt nauwelijks iets van drugs gebruikt (drugs als alcohol e.d. even daargelaten). Vroeger heel af en toe wel eens een blowtje (is ooit één keer slecht gevallen, voor de rest merkte ik daar eigenlijk nooit zo veel van of het zorgde slechts voor een beetje "wazigheid" met daarbij vooral een hele hoop gegiechel ;)). Verder nog twee keer paddo's gebruikt, maar daar merkte ik toen -beide keren- echt helemaal niks van. Dat is alles (zelfs nooit XTC of iets dergelijks geprobeerd) en dan zijn de middelen waar we het nu over hebben opeens toch wel van een heel ander kaliber (maar juist die hebben bij tijd en wijle dan nog wel het meest mijn interesse).

Andersom moet jij het mij dan ook laten weten hoor! :)

O ja, wat je eerste zin betreft: ja, dat is ook zo ^O^ (wat jij zegt: gecontroleerde omgeving, juiste mensen en juiste omstandigheden en dan zal het waarschijnlijk ook wel loslopen).

[ Bericht 3% gewijzigd door Forbry op 27-03-2015 13:07:25 ]
Tails tell tales
pi_151090305
Zozo, drug veteranen hier in F&L ;)

Uiteindelijk ben je je er verdomd bewust van dat je een spelletje speelt met je brein en dat je gewoon 'high' bent. Je neemt jezelf eigenlijk een beetje in de maling, want als je weer nuchter bent zijn al die kosmische en spirituele inzichten weer verdwenen en ben je weer normale zelf.

Het is wel erg leuk en het geeft ook een sterk beeld van hoe belangrijk chemie is in het vormen van mentale processen, en dat elke staat van bewustzijn relatief is.
pi_151090713
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 13:24 schreef Libertarisch het volgende:

Uiteindelijk ben je je er verdomd bewust van dat je een spelletje speelt met je brein en dat je gewoon 'high' bent. Je neemt jezelf eigenlijk een beetje in de maling, want als je weer nuchter bent zijn al die kosmische en spirituele inzichten weer verdwenen en ben je weer normale zelf.

Het is wel erg leuk en het geeft ook een sterk beeld van hoe belangrijk chemie is in het vormen van mentale processen, en dat elke staat van bewustzijn relatief is.
Volgens heeft niemand hier geclaimd kosmische en spirituele inzichten te hebben gekregen. _O-
We bekijken het zuiver empirisch hier, en zo kun je natuurlijk over alles iets soortgelijks zeggen. "man, wat houden m'n hersens me toch voor de gek, nooit geweten dat ik verliefd op iemand kon worden" bij wijze van spreken. :)
pi_151091643
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 13:24 schreef Libertarisch het volgende:

:P

De rest van je post: ik zie dat voor een deel wel anders. Natuurlijk ben je op zulke momenten gewoon "high" en het meeste zal ook geen enkele betekenis hebben verder, maar ik ben er toch wel van overtuigd dat het bepaalde deurtjes in je hersenen/waarneming kan open zetten, die zonder die middelen (om wat voor reden dan ook) gesloten blijven en dat het in zoverre dus wel degelijk méér als een "spelletje" kán zijn (gezien mijn voorgaande posts duidelijk niet gebaseerd op enige ervaring van mijn kant met dit soort drugs, maar wel op basis van wat ik er zo allemaal over gehoord/gelezen heb en ook op basis van wat mij puur rationeel/wetenschappelijk bekeken gewoon ook best heel aannemelijk lijkt).
Tails tell tales
pi_151091799
@ al die drugsveteranen hier ;)

Vonden jullie het naast fascinerend ook niet heel eng of raakten jullie er op zijn minst niet een beetje van in de war (op het moment zelf en/of naderhand)?
Tails tell tales
pi_151092957
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 13:36 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

Volgens heeft niemand hier geclaimd kosmische en spirituele inzichten te hebben gekregen. _O-
We bekijken het zuiver empirisch hier, en zo kun je natuurlijk over alles iets soortgelijks zeggen. "man, wat houden m'n hersens me toch voor de gek, nooit geweten dat ik verliefd op iemand kon worden" bij wijze van spreken. :)
Ja dat is waar, verliefdheid is dan ook een tijdelijke gekte :P

Maar wat ik bedoel te zeggen is dat, hoe high je ook wordt, er altijd een soort van 'core' bewustzijn blijft. Een klein stemmetje wat zegt: "het is maar de LSD". Je raakt jezelf nooit echt kwijt (gelukkig), je belandt nooit écht in een andere werkelijkheid. Maar ondanks dat is het een geweldige ervaring, daar niet van.

Ik heb andere verhalen gehoord over DMT trouwens, ik heb slechts beperkte ervaring met DMT.

quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 14:04 schreef Forbry het volgende:

[..]

:P

De rest van je post: ik zie dat voor een deel wel anders. Natuurlijk ben je op zulke momenten gewoon "high" en het meeste zal ook geen enkele betekenis hebben verder, maar ik ben er toch wel van overtuigd dat het bepaalde deurtjes in je hersenen/waarneming kan open zetten, die zonder die middelen (om wat voor reden dan ook) gesloten blijven en dat het in zoverre dus wel degelijk méér als een "spelletje" kán zijn (gezien mijn voorgaande posts duidelijk niet gebaseerd op enige ervaring van mijn kant met dit soort drugs, maar wel op basis van wat ik er zo allemaal over gehoord/gelezen heb en ook op basis van wat mij puur rationeel/wetenschappelijk bekeken gewoon ook best heel aannemelijk lijkt).
Ja klopt, het opent zeker deuren. Je realiseert je dat je je bewustzijn radicaal kunt veranderen door wat stofjes in je hersenen te stoppen. Je realiseert je dat je bewustzijn relatief is, en dat iedereen de wereld anders ervaart. Ik probeer alleen de 'importantie' van drugs te relativeren, sommige mensen zoals Timothy Leary doen er bijna religieus over.

quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 14:09 schreef Forbry het volgende:

Vonden jullie het naast fascinerend ook niet heel eng of raakten jullie er op zijn minst niet een beetje van in de war (op het moment zelf en/of naderhand)?
Hangt van de drug en de persoon af. Je kunt in de war raken en je kunt bang worden ja. Het is en blijft een gok. Maar ikzelf kan angstiger worden van wiet dan van LSD.

Als je bang bent om angstig te worden kun je er voor zorgen dat je benzodiazepinen in huis hebt (valium, xanax, temazepam, oxazepam, de hele zooi) want die stoppen gegarandeerd een paniekaanval. Je drug ervaring zal wel gedempt worden, maar goed, je zult niet angstig zijn.

Ik kan het in ieder geval aanraden, het trippen. Het is zeker een bijzondere en verrijkende levenservaring. En het is beter voor het inzicht in het bewustzijn dan het zuiver theoretische boeken lezen (hoewel daar niks mis mee is).

EDIT:

helaas heeft de overheid al deze middelen verboden gemaakt
pi_151093784
quote:

Ik voel een format voor een volgende fokmeet opkomen :Y. M'n vriendin is beherend apotheker, dus ik zorg wel voor de angstremmers :7
pi_151094038
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 15:06 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik voel een format voor een volgende fokmeet opkomen :Y. M'n vriendin is beherend apotheker, dus ik zorg wel voor de angstremmers :7
En ik dacht voor een volgende meet gewoon brownies te kunnen bakken en daarmee de show te stelen ;(
pi_151101670
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 15:15 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

En ik dacht voor een volgende meet gewoon brownies te kunnen bakken en daarmee de show te stelen ;(
Je steelt misschien niet de show, maar het is wel erg leuk!
  vrijdag 27 maart 2015 @ 19:23:54 #72
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_151101921
quote:

Ik vond LSD *doodeng*, dat mag je best weten. Dat is 1 van de redenen dat ik dat nooit meer zal doen.

Laat niet weg dat het in de top 3 staat van de meest indrukwekkende dingen die ik heb meegemaakt. Ik heb er geen spijt van.
  vrijdag 27 maart 2015 @ 19:27:29 #73
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_151102034
quote:

[..]

Doe mij maar zo'n brownie hoor. :9

Dat zware spul is aan mij niet besteed.
  vrijdag 27 maart 2015 @ 23:02:52 #74
442090 Kateleentje
Life is short, get over it
pi_151111415
Zelf heb ik eens een mega-spacecake gecombineerd met een straff joint. Ik tripte totaal, totaal niet te vergelijken met een normale gebruik van cannabis.
Ik stapte in slow motion door mijn kamer, elke stap was die van een reus die met zijn hoofd tot in de wolken stak. Ik was een soort God en toch wist ik ergens dat het belachelijk was.
Maar toen kwam de angstaanval. Doodsangst, luisterend naar mijn bonzend hart dat elk ogenblik zou stoppen met kloppen. Ik realiseerde me dat mijn ouders gingen sterven en voelde hevig verdriet alsof ik op hun dubbele begrafenis stond. Ik begon te schreeuwen van 'neen' en 'stop' maar niets hielp. Even later dacht ik te voelen hoe het hele huis in de vlammen opging en ikzelf levend verbrandde.
Dat was ondertussen bijna 20 jaar geleden en ik vind het nu nog erg eraan terug te moeten denken.
Een kennis van mij nam LSD, maar dat durfde ik niet te nemen. Ik was een Pink Floyd fan en had meer dan eens gelezen dat de eerste groepsleider, Syd Barrett, werkelijk totaal gek was geworden wegens zijn LSD-gebruik.
pi_151115363
ik ben alleen een keer heel erg dronken geweest, maar toen ging ik ook zo vreselijk over mijn nek dat ik het daarna nooit meer geprobeerd heb. :r

ik slik uit principe geen pillen waarvan ik de herkomst niet ken.
pi_151116341
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 00:59 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
ik ben alleen een keer heel erg dronken geweest, maar toen ging ik ook zo vreselijk over mijn nek dat ik het daarna nooit meer geprobeerd heb. :r

ik slik uit principe geen pillen waarvan ik de herkomst niet ken.
Zo jongen! Jij hebt pas wat meegemaakt!
pi_151119601
quote:
14s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 01:53 schreef Apekoek het volgende:

[..]

Zo jongen! Jij hebt pas wat meegemaakt!
YOLO man!
pi_151119719
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2015 21:04 schreef Terra-jin het volgende:
Dit lijkt me een beetje hetzelfde: "als qualia niet seperaat van on de onderliggende fysieke signalen in de hersenen bestaan, dan zijn ze niet echt".

Het is hetzelfde semantische grapje. "If it is real, the kind of magic that can actually be done, it is not real magic".

En ook hier vraag ik mij af: ontkent Dennett het bestaan van qualia nu echt? Of is dat meer een interpretatie van zijn ideeen daarover?
pi_151120867
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 15:06 schreef Haushofer het volgende:

[..]

quote:

[..]

_O-

Mystikvm, het is ook maar net wat je allemaal in die brownies stopt ;)

quote:
10s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 19:23 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik vond LSD *doodeng*, dat mag je best weten. Dat is 1 van de redenen dat ik dat nooit meer zal doen.

Laat niet weg dat het in de top 3 staat van de meest indrukwekkende dingen die ik heb meegemaakt. Ik heb er geen spijt van.
Ja, dat had had ik van jou al een beetje begrepen en ik kan mij dat dus hartstikke goed voorstellen. Was dat "doodeng vinden" op voorhand, tijdens, naderhand... alledrie? Heb je nog wel van de trip genoten dan (even los van het feit dat je er achteraf geen spijt van hebt en het jou altijd zal bijstaan als één van jouw meest indrukwekkende ervaringen)?

quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 14:41 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Ja dat is waar, verliefdheid is dan ook een tijdelijke gekte :P

Maar wat ik bedoel te zeggen is dat, hoe high je ook wordt, er altijd een soort van 'core' bewustzijn blijft. Een klein stemmetje wat zegt: "het is maar de LSD". Je raakt jezelf nooit echt kwijt (gelukkig), je belandt nooit écht in een andere werkelijkheid. Maar ondanks dat is het een geweldige ervaring, daar niet van.

Ik heb andere verhalen gehoord over DMT trouwens, ik heb slechts beperkte ervaring met DMT.

[..]

Ja klopt, het opent zeker deuren. Je realiseert je dat je je bewustzijn radicaal kunt veranderen door wat stofjes in je hersenen te stoppen. Je realiseert je dat je bewustzijn relatief is, en dat iedereen de wereld anders ervaart. Ik probeer alleen de 'importantie' van drugs te relativeren, sommige mensen zoals Timothy Leary doen er bijna religieus over.

[..]

Hangt van de drug en de persoon af. Je kunt in de war raken en je kunt bang worden ja. Het is en blijft een gok. Maar ikzelf kan angstiger worden van wiet dan van LSD.

Als je bang bent om angstig te worden kun je er voor zorgen dat je benzodiazepinen in huis hebt (valium, xanax, temazepam, oxazepam, de hele zooi) want die stoppen gegarandeerd een paniekaanval. Je drug ervaring zal wel gedempt worden, maar goed, je zult niet angstig zijn.

Ik kan het in ieder geval aanraden, het trippen. Het is zeker een bijzondere en verrijkende levenservaring. En het is beter voor het inzicht in het bewustzijn dan het zuiver theoretische boeken lezen (hoewel daar niks mis mee is).

EDIT:

helaas heeft de overheid al deze middelen verboden gemaakt
Thnx voor uitgebreide reactie (niet veel aan toe te voegen verder)! ^O^
Tails tell tales
pi_151121151
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 11:22 schreef Forbry het volgende:

Was dat "doodeng vinden" op voorhand, tijdens, naderhand... alledrie?
Eigenlijk vooral tijdens. Ik had me op zich wel goed ingelezen van tevoren, maar er is denk ik niets dat je echt kan voorbereiden op hoe zo'n trip is.

quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 11:22 schreef Forbry het volgende:

Heb je nog wel van de trip genoten dan (even los van het feit dat je er achteraf geen spijt van hebt en het jou altijd zal bijstaan als één van jouw meest indrukwekkende ervaringen)?
Bij vlagen, jazeker. Met name de visuele hallucinaties waren erg mooi. :)

Maar het is wel genieten zoals je van een achtbaan geniet. Ik had geen enkel moment waarop ik dacht 'ja, nu heb ik het onder controle'. Ik vond het ook wel lang duren. Zeker de laatste uren waren best wel vermoeiend.
pi_151121436
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 11:32 schreef Molurus het volgende:

[..]

Eigenlijk vooral tijdens. Ik had me op zich wel goed ingelezen van tevoren, maar er is denk ik niets dat je echt kan voorbereiden op hoe zo'n trip is.

[..]

Bij vlagen, jazeker. Met name de visuele hallucinaties waren erg mooi. :)

Maar het is wel genieten zoals je van een achtbaan geniet. Ik had geen enkel moment waarop ik dacht 'ja, nu heb ik het onder controle'. Ik vond het ook wel lang duren. Zeker de laatste uren waren best wel vermoeiend.
Moet je een dergelijke gedachte eigenlijk ook niet volledig loslaten, wil je er echt vólop van kunnen genieten?
Maar klinkt heel heftig hoor en toch wel tof/stoer dat je het een keer hebt gedaan/aangedurfd (en er ook geen blijvende schade aan overgehouden hebt?)!
Tails tell tales
pi_151121569
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 11:44 schreef Forbry het volgende:

[..]

Moet je een dergelijke gedachte eigenlijk ook niet volledig loslaten, wil je er echt vólop van kunnen genieten?
Klopt inderdaad. Maar moeten en kunnen zijn verschillende dingen. :) Mijn brein verzet zich daar heftig tegen, ongeacht wat ik probeer. Zo ben ik bijvoorbeeld ook ontzettend slecht in het zien van die 3D plaatjes.

quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 11:44 schreef Forbry het volgende:

Maar klinkt heel heftig hoor en toch wel tof/stoer dat je het een keer hebt gedaan/aangedurfd (en er ook geen blijvende schade aan overgehouden hebt?)!
Ik was wel even een paar dagen van slag, maar verder geen blijvende schade gelukkig. Nu is de kans daarop volgens mij ook niet zo groot, behalve voor mensen die 'net niet schizofreen' zijn enzo. Het was meer van slag zoals je van slag kunt zijn na een heel heftige gebeurtenis die je hebt meegemaakt.

Ik weet van mijzelf dat ik mentaal redelijk sterk ben, en geestelijk prima gezond - dus op dat punt had ik eigenlijk geen grote zorgen. Niet ervoor, niet tijdens en niet erna.

Maar dat mijn brein zich dusdanig verzet tegen het verliezen van de controle zag ik niet van tevoren aankomen. Dat was veel zwaarder dan ik verwacht had. Alsof je verwacht een rondje te gaan rijden in een formule 1 wagen, wat bij nader inzien een warp-enabled en stuurloos ruimteschip blijkt te zijn.
pi_151122117
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 11:50 schreef Molurus het volgende:

[..]

Klopt inderdaad. Maar moeten en kunnen zijn verschillende dingen. :) Mijn brein verzet zich daar heftig tegen, ongeacht wat ik probeer. Zo ben ik bijvoorbeeld ook ontzettend slecht in het zien van die 3D plaatjes.

[..]

Ik was wel even een paar dagen van slag, maar verder geen blijvende schade gelukkig. Nu is de kans daarop volgens mij ook niet zo groot, behalve voor mensen die 'net niet schizofreen' zijn enzo. Het was meer van slag zoals je van slag kunt zijn na een heel heftige gebeurtenis die je hebt meegemaakt.

Ik weet van mijzelf dat ik mentaal redelijk sterk ben, en geestelijk prima gezond - dus op dat punt had ik eigenlijk geen grote zorgen. Niet ervoor, niet tijdens en niet erna.

Maar dat mijn brein zich dusdanig verzet tegen het verliezen van de controle zag ik niet van tevoren aankomen. Dat was veel zwaarder dan ik verwacht had. Alsof je verwacht een rondje te gaan rijden in een formule 1 wagen, wat bij nader inzien een warp-enabled en stuurloos ruimteschip blijkt te zijn.
_O- Komt op mij heel treffend over, zie het zo he-le-maal voor me :D

Ik ben volgens mij ook wel heel erg van de controle willen houden (en slaag daar in veel gevallen ook wel heel goed in), maar 3D plaatjes kan ik wel redelijk makkelijk zien (heeft wel even geduurd voordat ik ze überhaupt kon zien, maar vanaf het moment dat dat éénmaal een keer lukte gingen de keren daarop vrij rap).

Fijn dat je er niks aan overgehouden hebt verder, ook al was de kans daarop sowieso heel klein. Dat je er wel een paar dagen van slag van was, lijkt me volkomen logisch gezien de heftigheid ervan.
Tails tell tales
pi_151122464
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 12:15 schreef Forbry het volgende:

[..]

Ik ben volgens mij ook wel heel erg van de controle willen houden (en slaag daar in veel gevallen ook wel heel goed in), maar 3D plaatjes kan ik wel redelijk makkelijk zien (heeft wel even geduurd voordat ik ze überhaupt kon zien, maar vanaf het moment dat dat éénmaal een keer lukte gingen de keren daarop vrij rap).
Ik heb echt best wel bewondering voor mensen die dat kunnen. :) Het is me bij 1 of 2 plaatjes gelukt, heel kort. Maar op het moment dat ik het zie is het alsof mijn brein zegt 'hee, wacht even, dit klopt niet!!'. En poef, het beeld is weer weg. Best jammer, wat ik ervan gezien heb zijn het best mooie plaatjes. }:|
pi_151122516
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 12:27 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik heb echt best wel bewondering voor mensen die dat kunnen. :) Het is me bij 1 of 2 plaatjes gelukt, heel kort. Maar op het moment dat ik het zie is het alsof mijn brein zegt 'hee, wacht even, dit klopt niet!!'. En poef, het beeld is weer weg. Best jammer, wat ik ervan gezien heb zijn het best mooie plaatjes. }:|
3D-plaatjes (kunnen) zien staat dan ook in MIJN top 3 van meest indrukwekkende ervaringen :+
Tails tell tales
  zaterdag 28 maart 2015 @ 13:06:49 #86
434856 Terra-jin
it's all GOOD
pi_151123603
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 10:33 schreef Molurus het volgende:
Het is hetzelfde semantische grapje. "If it is real, the kind of magic that can actually be done, it is not real magic".
Mja, daar kan ik verder weinig mee...

Het is gewoon heel lastig om precies onder woorden te brengen wat bewustzijn is, kijk maar naar Nagel's definitie: "something it is like to be"

Ik zal deze video eens beluisteren, en dan kom ik erop terug.

pi_151123991
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 13:06 schreef Terra-jin het volgende:

[..]

Mja, daar kan ik verder weinig mee...

Het is gewoon heel lastig om precies onder woorden te brengen wat bewustzijn is, kijk maar naar Nagel's definitie: "something it is like to be"
Dat is op zich nog niet zo vreemd. Het is ook lastig onder woorden te brengen wat 'donkere energie' precies is. Mede ook omdat we niet precies weten wat het is.

Waarin donkere energie verschilt van bewustzijn is dit: zo gauw je er een uitleg aan geeft, welke uitleg dan ook, vinden mensen dat het geen 'echt bewustzijn' meer is. Vergelijkbaar met een goochelaar die je vertelt hoe hij zijn trucje doet. Het is dan een trucje, geen echte magie.

Het is deze categorische afwijzing van alle verklaringen waartegen Dennett protesteert. En dat wordt dan door critici uitgelegd alsof Dennett zou stellen dat bewustzijn niet bestaat.

quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 13:06 schreef Terra-jin het volgende:

Ik zal deze video eens beluisteren, en dan kom ik erop terug.

Nice! Die ga ik ook even kijken, ik kende deze nog niet.

In deze video legt hij dat punt van 'magie' vrij helder uit:

http://www.disclose.tv/ac(...)ic_of_Consciousness/

Om de 1 of andere reden is dit van youtube verwijderd. :{
  zaterdag 28 maart 2015 @ 13:34:38 #88
434856 Terra-jin
it's all GOOD
pi_151124337
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 13:19 schreef Molurus het volgende:
Waarin donkere energie verschilt van bewustzijn is dit: zo gauw je er een uitleg aan geeft, welke uitleg dan ook, vinden mensen dat het geen 'echt bewustzijn' meer is. Vergelijkbaar met een goochelaar die je vertelt hoe hij zijn trucje doet. Het is dan een trucje, geen echte magie.

Het is deze categorische afwijzing van alle verklaringen waartegen Dennett protesteert. En dat wordt dan door critici uitgelegd alsof Dennett zou stellen dat bewustzijn niet bestaat.
Hmmm, als iemand een uitleg niet accepteert kan dat inderdaad zijn omdat diegene het niet wil horen, maar het kan óók zijn dat de uitleg simpelweg niet overtuigt. Of dat je uiteindelijk tóch over verschillende concepten zat te praten... niet ondenkbaar gezien de glibberige definitie van "bewustzijn"...

Dat eerste kan ik ook alleen maar afkeuren; dat is gewoon geen goeie onderzoekende houding. Maar aan de andere kant moet men ook blijven zoeken naar nóg betere manieren om de ander van hun standpunt te overtuigen.

In de recommend videos zag ik deze staan; die leek me iets meer to the point. Is ook een uitgebreidere versie van de eerste video. Duurt wel ff voordat ik die (volledig aandachtig) gekeken heb, maar zodra dat zover is wil ik daar graag verder over discussiëren. Blijft een fascinerend onderwerp.

pi_151124426
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 13:34 schreef Terra-jin het volgende:

[..]

Hmmm, als iemand een uitleg niet accepteert kan dat inderdaad zijn omdat diegene het niet wil horen, maar het kan óók zijn dat de uitleg simpelweg niet overtuigt.

Dat eerste kan ik ook alleen maar afkeuren; dat is gewoon geen goeie onderzoekende houding. Maar aan de andere kant moet men ook blijven zoeken naar nóg betere manieren om de ander van hun standpunt te overtuigen.
Er zit natuurlijk wel een verschil tussen zeggen "deze verklaring overtuigt mij niet", en "deze verklaring komt neer op stellen dat bewustzijn een illusie is". Dat eerste kunnen we een goede inhoudelijke discussie over hebben. Dat laatste gaat eigenlijk alleen maar over semantiek. Het is geen kritiek op de verklaring an sich.

quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 13:34 schreef Terra-jin het volgende:

In de recommend videos zag ik deze staan; die leek me iets meer to the point. Is ook een uitgebreidere versie van de eerste video. Duurt wel ff voordat ik die (volledig aandachtig) gekeken heb, maar zodra dat zover is wil ik daar graag verder over discussiëren. Blijft een fascinerend onderwerp.

Eveneens toegevoegd aan mijn "to watch" list. ^O^
pi_151126710
quote:

Ik heb mij ook een keer met mijn eigen auto op de Nürburgring gewaagd, toen was ik ook blij toen ik er weer af was.
  zaterdag 28 maart 2015 @ 15:52:31 #91
339669 JerryWesterby
Keep rocking in the free world
pi_151127063
quote:

[..]

[..]

Interessante tekst. Staat bol van dualisme.
Ik vraag me wel af wat de zin is van steeds nieuwe topics openen over hetzelfde onderwerp, want dit had ik wel graag gevolgd. Heb nu geen zin het allemaal nog te gaan lezen.
Kan wel even melden dat ik zelf nog nooit enig bewustzijnsverruimend middel heb gebruikt. Kan je nagaan, al mijn posts zijn puur vanuit de ons bekende alledaagse realiteit gepost ;-)
The 'physical world' is a postulated explanatory framework which abstracts certain properties (physical properties) from our experience and thinks of them as objectively existing.
pi_151130046
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 15:52 schreef JerryWesterby het volgende:

[..]

Interessante tekst. Staat bol van dualisme.
Ik vraag me wel af wat de zin is van steeds nieuwe topics openen over hetzelfde onderwerp, want dit had ik wel graag gevolgd. Heb nu geen zin het allemaal nog te gaan lezen.
Strikt genomen heeft die post helemaal niets met dualisme te maken, dat is vooral jouw uitleg daarvan. Dat verklaart wellicht waarom jij ten onrechte denkt dat dit over hetzelfde gaat.

-->

quote:
Ik zie mijn ervaring met LSD dan ook in dat licht: je verstoort het normale functioneren van de hersenen ermee.
Fysieke hersenen dus. :P

[ Bericht 0% gewijzigd door Molurus op 28-03-2015 18:04:18 ]
  zaterdag 28 maart 2015 @ 18:07:51 #93
339669 JerryWesterby
pi_151130307
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 17:53 schreef Molurus het volgende:

[..]

Strikt genomen heeft die post helemaal niets met dualisme te maken, dat is vooral jouw uitleg daarvan. Dat verklaart wellicht waarom jij denkt dat dit over hetzelfde gaat.

-->

[..]

Fysieke hersenen dus. :P
Ik lees gewoon wat er staat. Lees het zelf maar na.
En ja, ik zie ook je interpretatie.
The 'physical world' is a postulated explanatory framework which abstracts certain properties (physical properties) from our experience and thinks of them as objectively existing.
  zaterdag 28 maart 2015 @ 18:57:16 #94
339669 JerryWesterby
pi_151131478
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2015 19:34 schreef oompaloompa het volgende:
En aan de andere kant heb je blinden die niet bewust kunnen zien maar wel visueel iets waarnemen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Blindsight

[..]

He Johnny Depp, ik heb nog een antwoord van jou tegoed.
pi_151131491
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 18:57 schreef JerryWesterby het volgende:

[..]

He Johnny Depp, ik heb nog een antwoord van jou tegoed.
waar?

En waarom Johnny Depp? :D
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
  zaterdag 28 maart 2015 @ 19:09:37 #96
339669 JerryWesterby
pi_151131793
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2015 19:47 schreef Molurus het volgende:

Bedoel je dat je gewoon een heleboel materialistische uitleggen moet geven van bewustzijn waarbij je het niet over bewustzijn hebt, en dat men dan na een bepaald aantal uitleggen niet meer mag zeggen dat je het niet over bewustzijn hebt?
  zaterdag 28 maart 2015 @ 19:23:14 #97
339669 JerryWesterby
pi_151132140
Hier.

Wat is Y.

quote:
7s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 18:57 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

waar?

En waarom Johnny Depp? :D
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2015 16:46 schreef JerryWesterby het volgende:

[..]

OK, ik denk dat ik de verwarring begrijp. Ik heb het niet over cognitieve processen waar we ons niet bewust van zijn (en kan daaruit dan ook geen conclusies trekken, ook geen verkeerde).
Ik reageerde op de vraag wat het nut is van bewuste ervaring. Ik zei toen dat geen enkel cognitief proces bewustzijn nodig lijkt te hebben om een organisme te laten functioneren. Net als die nieuwe zelfsturende auto's geen bewustzijn nodig hebben om te doen wat ze doen.

Wat dus de vraag opwerpt wat het evolutionair nut, het overlevingsvoordeel van bewustzijn is. Wat is het fenotypisch effect van bewustzijn waar natuurlijke selectie mee kan werken. Als dat er niet is, hoe kan het dan geevolueeerd zijn. Of was het er altijd al?

Evengoed is er ook jouw vraag: 'waarom is bewustzijn volgens jou geen cognitief proces'. Want dat is het volgens mij inderdaad niet, hoewel niet om de reden die jij dacht. Het is meer een kwestie van definitie (de term bewustzijn is wat dat betreft berucht). Ik bedoelde in mijn posts de subjectieve ervaring, zoals het in de TO staat: 'an event is consciously perceived if there is “something that it is like” to perceive it'.

Dat wil zeggen dat er een cognitief proces is, en ook nog (of niet) een subjectieve ervaring daarvan. Het maakt niet uit hoe je beide noemt. Je kan het één X noemen en het ander Y. Het punt is eigenlijk dat er X kan zijn met Y, maar ook zonder. X is het relatief easy problem. Y is de hard problem. Y lijkt niet persé causaal te volgen op X. Als ze samengaan is er wel correlatie (neurologie).Wat is Y?
pi_151132704
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 19:23 schreef JerryWesterby het volgende:
Hier.

Wat is Y.

[..]

[..]

Ik snap je vraag niet. Je noemt bewustzijn de ervaring van ervaren en zegt tegelijkertijd dat je het niet als een cognitief process ziet. Ik denk om heel eerlijk te zijn dat je met cognitie iets anders bedoelt dan wat de meest gebruikelijk definitie is want je spreekt jezelf een beetje tegen met die claim :P

Het nut (of dat evolutionair is of niet weten we niet), is iig dat het plannen, sociale interacties, en leren fasciliteert.
  zaterdag 28 maart 2015 @ 20:20:43 #99
339669 JerryWesterby
pi_151134070
Tsja om heel eerlijk te zijn bedoel ik met cognitie gewoon wat de meest gebruikelijke definitie is en spreek mezelf daarin niet tegen.

Om heel eerlijk te zijn denk ik dat jij het verschil niet wil zien tussen cognitie en ervaring.
Daarom snap ik jou wel en jij mij niet ;-)
pi_151134504
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 20:20 schreef JerryWesterby het volgende:
Tsja om heel eerlijk te zijn bedoel ik met cognitie gewoon wat de meest gebruikelijke definitie is en spreek mezelf daarin niet tegen.

Om heel eerlijk te zijn denk ik dat jij het verschil niet wil zien tussen cognitie en ervaring.
Daarom snap ik jou wel en jij mij niet ;-)
Als jij wilt, ik vind semantische discussies niet echt boeiend :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')