Hij is nog niet veroordeeld, beste vriend.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 11:17 schreef Elfletterig het volgende:
Om te janken is het, die rechtspraak in dit land. Dronken vent rijdt baby dood en het is een "gewoon" ongeluk. Je zult als nabestaanden, vrienden en bekenden maar in die situatie zitten. Denk je in een land te wonen waar het recht zegeviert, krijg je dit.
Om te janken is het.
De rechter heeft nog niet geoordeeld.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 11:17 schreef Elfletterig het volgende:
Om te janken is het, die rechtspraak in dit land. Dronken vent rijdt baby dood en het is een "gewoon" ongeluk. Je zult als nabestaanden, vrienden en bekenden maar in die situatie zitten. Denk je in een land te wonen waar het recht zegeviert, krijg je dit.
Om te janken is het.
Nou, krijg je dat automobilisten niet voor doodslag worden veroordeeld omdat ze zelf m.b.t. het ongeval geen schuld hebben. Schandalig!quote:Op dinsdag 16 juni 2015 11:17 schreef Elfletterig het volgende:
Om te janken is het, die rechtspraak in dit land. Dronken vent rijdt baby dood en het is een "gewoon" ongeluk. Je zult als nabestaanden, vrienden en bekenden maar in die situatie zitten. Denk je in een land te wonen waar het recht zegeviert, krijg je dit.
Om te janken is het.
Zou ook wat zijn. Dan heeft Nederland blijkbaar het snelrecht ingevoerd.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 11:23 schreef DS4 het volgende:
[..]
De rechter heeft nog niet geoordeeld.
Leer toch eens lezen!
3 maanden geleden.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 11:25 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Zou ook wat zijn. Dan heeft Nederland blijkbaar het snelrecht ingevoerd.
Baby is vorige week doodgereden.
Ah, stuk is van maart. Overheen gelezen.quote:
Het gaat om wat te bewijzen valt. Doodslag kennelijk niet aldus het OM. Dan val je terug op dood door schuld in het verkeer.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 11:25 schreef Leandra het volgende:
Is er kans op een hogere straf voor een "gewoon ongeluk" dan voor doodslag?
de rechtbank zal vermoedelijk bepaald hebben dat het gaat om een overtreding van artikel 6 van de Wegenverkeerswet 1994:quote:Op dinsdag 16 juni 2015 11:06 schreef Marcoss het volgende:
De rechtbank Overijssel heeft inmiddels bepaald dat het in plaats daarvan nu om een verkeersongeval gaat, aldus de raadsman. De zaak wordt nog niet inhoudelijk behandeld, mede omdat nog een reconstructie plaats moet vinden.
en niet artikel 307 van het Wetboek van Strafrecht: Dood door schuld..quote:Artikel 6 Het is een ieder die aan het verkeer deelneemt verboden zich zodanig te gedragen dat een aan zijn schuld te wijten verkeersongeval plaatsvindt waardoor een ander wordt gedood of waardoor een ander zwaar lichamelijk letsel wordt toegebracht of zodanig lichamelijk letsel dat daaruit tijdelijke ziekte of verhindering in de uitoefening van de normale bezigheden ontstaat.
Ik kan lezen. Ik lees dat de verdenking is teruggeschroefd van doodslag naar 'een gewoon verkeersongeval'. Ik heb hele topics over deze bizarre kronkel in ons rechtssysteem vol gepend. Ik verafschuw en veroordeel deze gang van zaken. Wie dronken achter het stuur stapt, neemt willens en wetens risico's en moet volledig verantwoordelijk worden gehouden voor alle consequenties.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 11:22 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Hij is nog niet veroordeeld, beste vriend.
De baby is op 12 maart doodgereden. Dat is ruim drie maanden geleden.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 11:25 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Zou ook wat zijn. Dan heeft Nederland blijkbaar het snelrecht ingevoerd.
Baby is vorige week doodgereden.
Op dit punt voldoet de wet totaal niet. Dronken achter het stuur stappen zou per definitie als roekeloos gedrag moeten worden aangemerkt, zonder dat daarvoor nog aanvullende zaken nodig zijn. Ga je rijden met drank op, dan neem je willens en wetens grote risico's. Roekeloos gedrag, dus.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 11:35 schreef RM-rf het volgende:
In dit geval als het aangetoond kan worden dat de bestuurder roekeloos gedrag vertoonde (wat overigens meer bewijs vereist dan enkel het genuttigd hebben van alcohol, een getuige zou bv moeten bevestigen dat de automobilist tijdens het rijden grote risico's nam, bv te snel reed e.d.), de strafmaat bij het betreffende artikel op tot 4 jaar gevangenis en 5 jaar ontzeggeing rijbevoegdheid
http://www.juridischkenni(...)vw/artikel-6-wvw.htm
en dan?quote:Op dinsdag 16 juni 2015 11:42 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Op dit punt voldoet de wet totaal niet. Dronken achter het stuur stappen zou per definitie als roekeloos gedrag moeten worden aangemerkt, zonder dat daarvoor nog aanvullende zaken nodig zijn. Ga je rijden met drank op, dan neem je willens en wetens grote risico's. Roekeloos gedrag, dus.
Op zich is het roekeloos gedrag, maar dat is niet voldoende. Het gaat om de vraag in hoeverre dat gedrag heeft geleid tot de dood van het slachtoffer bij artikel 6.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 11:42 schreef Elfletterig het volgende:
Op dit punt voldoet de wet totaal niet. Dronken achter het stuur stappen zou per definitie als roekeloos gedrag moeten worden aangemerkt, zonder dat daarvoor nog aanvullende zaken nodig zijn. Ga je rijden met drank op, dan neem je willens en wetens grote risico's. Roekeloos gedrag, dus.
Joh, we hebben hier op FOK! werkelijk TIG topics behandeld van roekeloze weggebruikers die anderen doodrijden. Ongeacht of het nou drankrijders waren, of figuren die meer dan 50 kilometer te hard door de bebouwde kom rijden.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 11:51 schreef RM-rf het volgende:
[..]
en dan?
wil je iedereen die bij een alcohol controle gepakt wordt een gevangenisstraf gaan geven?
In dit geval is de aanwezigheid van alcohol een duidelijk strafverzwarende factor bij artikel 6... naast dus ook verder roekeloos gedrag of andere verzwarende factoren..
maar het is verder geen factor die opeens allesbepalend is.. het is gewoon een van de vele gegevens die een rechter moet afwegen en sterk afhankelijk van individuele aspecten vane en geval...
het is meestal niet zo zinnig te doen alsof je enkel in een wet een 'catch-all-vaststelling kan plaatsen die opeens alle uitspraken 'goed' maakt... Iedere rechtzaak na een dodelijk ongeval is meestal een treurig gebeuren en geen uitspraak of strafoplegging kan de gevolgen voor de nabestaanden 'opheffen'.
En terecht.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 12:04 schreef RM-rf het volgende:
Een voorbeeld van een Hoge Raad uitspraak over roekeloosheid, en specifiek de vaststelling dat enkel zwaar alcoholgebruik nog niet genoeg bewijs van roekeloosheid is:
http://uitspraken.rechtsp(...)=ECLI:NL:HR:2014:351
bij een aanklacht wegens 'roekeloos' rijgedrag moet de aanklager daadwerkelijk bewijzen dat de bestuurder zeer gevaarlijk handelingen aan het stuur uitgevoerd heeft en gedrag vertoond..
enkel de vaststelling van een extreem hoog alcoholgehalte in het bloed voldoet nog niet voor de vaststelling van 'roekeloos rijgedrag', hooguit voor 'zeer onoplettend en onvoorzichtig rijgedrag', wat voor de strafmaat een redelijk groot verschil kan uitmaken (verdubbeling van de strafmaat)
Inderdaad.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 11:55 schreef Xa1pt het volgende:
Mensen die alcohol op hebben dienen volgens Elf vogelvrij te worden verklaard. Ook als je zelf alle regels hebt gevolgd en geen verwijtbaar risico o.i.d. hebt genomen en het slachtoffer gevaarlijke situaties hebt gecreerd met alle gevolgen vandien dien je alsnog veroordeeld te worden. Omdat alcohol. Dat is een stuk rechtvaardiger tenslotte!
Prima, maar daar is niets rechtvaardig aan.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 12:07 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Inderdaad.Stap je met drank op achter het stuur, dan ben je per definitie schuldig aan al het letsel dat vervolgens wordt aangericht. Zelfs als mensen op het bizarre idee komen om zichzelf voor jouw auto te smijten.
Als je precies hetzelfde rijdt als zonder drank op valt de bestuurder m.b.t. een ongeval waarbij het slachtoffer zichzelf voor de auto gooit niets te verwijten. Althans, m.b.t. het ongeval.quote:Er bestaat niet zoiets als rijden met drank op en geen verwijtbaar risico nemen. Je neemt per definitie een verwijtbaar risico als dat doet.
Dat valt nog te bezien natuurlijk, er gaan niet echt rationele overwegingen aan vooraf.quote:Toch doen mensen het. Sommigen zelfs onverbeterlijk, zoals deze drankrijder uit Lutten, die al TIG keer was gepakt. En nu gaat het dus een keer flink mis, bestraf ze er dan ook naar.
En ja, dat is inderdaad stukken rechtvaardiger dan wat er nu gebeurt: roekeloze figuren die anderen dood- of de vernieling in rijden en dan wegkomen met flutstrafjes. Regel het wettelijk zoals ik net heb uitgelegd. Het gaat ook nog eens een boel verkeersdoden voorkomen, omdat mensen dan eindelijk stoppen met risico's nemen.
Het is 100 procent rechtvaardig. Iedereen kan vooraf kennis nemen van de nieuwe wet- en regelgeving, die pas op een bepaalde datum ingaat. Iedereen kan besluiten om zijn verantwoordelijkheid te nemen en niet met drank op te gaan rijden. Doe je dat toch en raak je betrokken bij een ongeluk, dan ben je [i]per definitie/i] schuldig. Dat risico heb je namelijk willens en wetens genomen.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 12:11 schreef Xa1pt het volgende:
Prima, maar daar is niets rechtvaardig aan.
.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 12:11 schreef Xa1pt het volgende:
Als je precies hetzelfde rijdt als zonder drank op valt de bestuurder m.b.t. een ongeval waarbij het slachtoffer zichzelf voor de auto gooit niets te verwijten. Althans, m.b.t. het ongeval.
Tuurlijk wel. Mensen nemen willens en wetens het risico. Ze denken: "Ach, er wordt toch niet gecontroleerd", of "Ach, het is maar een klein stukje", of "Ach, niet kunnen rijden met drank op geldt alleen voor anderen, ik kan dat prima". Vul het maar in: zelfoverschatting, calculeren van de pakkans, relativeren... - mensen maken volop overwegingen.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 12:11 schreef Xa1pt het volgende:
Dat valt nog te bezien natuurlijk, er gaan niet echt rationele overwegingen aan vooraf.
dat gearceerde gelooft de drankrijder altijd volgens mij, maar toch zou reactiesnelheid verschil kunnen maken of je net op tijd een ongeluk kan voorkomen bij dom gedrag van een ander.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 12:11 schreef Xa1pt het volgende:
Als je precies hetzelfde rijdt als zonder drank op valt de bestuurder m.b.t. een ongeval waarbij het slachtoffer zichzelf voor de auto gooit niets te verwijten. Althans, m.b.t. het ongeval.
Ja, maar dat valt ook redelijk objectief te onderzoeken.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 12:26 schreef computergirl het volgende:
[..]
dat gearceerde gelooft de drankrijder altijd volgens mij, maar toch zou reactiesnelheid verschil kunnen maken of je net op tijd een ongeluk kan voorkomen bij dom gedrag van een ander.
Valt strafrechtelijk gezien vast niets mee te doen
Iemand straffen om iets waar hij zelf geen invloed op heeft is niet rechtvaardig.quote:
Onrechtvaardiger en destructiever ook niet.quote:Mijn inzet is dat we alles op alles zetten om drankrijders te verbannen uit het verkeer. Maar dan ook werkelijk alles op alles. Geen halfslachtige straffen, geen vage, schimmige argumenten over verminderde schuld, niks van dat. Rijd je met drank op, dan ben jij per definitie schuldig. Punt uit.
Duidelijker kan niet.
In de meeste overwegingen die je noemt speelt de strafmaat al geen enkele rol.quote:Tuurlijk wel. Mensen nemen willens en wetens het risico. Ze denken: "Ach, er wordt toch niet gecontroleerd", of "Ach, het is maar een klein stukje", of "Ach, niet kunnen rijden met drank op geldt alleen voor anderen, ik kan dat prima". Vul het maar in: zelfoverschatting, calculeren van de pakkans, relativeren... - mensen maken volop overwegingen.
Omhoog met die straffen en rap graag.
Je hebt als automobilist de volledige invloed over de (foute) keuze om met drank op te gaan rijden. Mijn punt is dat we mensen straffen vanwege fout gedrag waar ze wel degelijk invloed op hebben, namelijk het besluit om te gaan rijden met drank op.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 12:40 schreef Xa1pt het volgende:
Iemand straffen om iets waar hij zelf geen invloed op heeft is niet rechtvaardig.
Je hebt geen invloed op mensen die zich voor je auto werpen. Dat voorkom je niet, of je nu wel of geen drank op hebt.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 12:47 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Je hebt als automobilist de volledige invloed over de (foute) keuze om met drank op te gaan rijden. Mijn punt is dat we mensen straffen vanwege fout gedrag waar ze wel degelijk invloed op hebben, namelijk het besluit om te gaan rijden met drank op.
Klopt. En toch verklaren we de drankrijder in zo'n (extreme) situatie schuldig. De drankrijder is namelijk per definitie schuldig omdat hij met drank op achter het stuur zit. Het oogt misschien wat krom, maar het doel heiligt de middelen: drankrijden compleet verbannen.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 13:05 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Je hebt geen invloed op mensen die zich voor je auto werpen. Dat voorkom je niet, of je nu wel of geen drank op hebt.
In dit geval weet ik niet hoe de zaken ervoor staan, zou best kunnen dat hij wel nalatig heeft gehandeld door zijn drankgebruik. Elf beweert echter dat je altijd gestraft dient te worden als je iemand doorrijdt, ook al heb je je netjes aan de regels gehouden en geen gevaarlijke situaties hebt gecreëerd.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 12:45 schreef Leandra het volgende:
[..]
Hij was onder invloed, dat is een keuze.
Aan het rijden met alcohol op, ja. Niet aan het ongeval. Dat moet nog blijken en zijn 2 totaal verschillende zaken.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 13:06 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Klopt. En toch verklaren we de drankrijder in zo'n (extreme) situatie schuldig. De drankrijder is namelijk per definitie schuldig omdat hij met drank op achter het stuur zit.
Je wilt me niet snappen, geloof ik. Je blijft hangen in een vastgeroest patroon van: "Zo is het en zo moet het altijd blijven". Ik geef net aan dat ik op dit punt de wet gewoon wil veranderen. In mijn voorstel is de drankrijder niet alleen schuldig aan rijden met alcohol op, maar ook aan het ongeval, omdat we wettelijk afspreken dat de drankrijder per definitie schuldig is.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 13:08 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Aan het rijden met alcohol op, ja. Niet aan het ongeval. Dat moet nog blijken en zijn 2 totaal verschillende zaken.
dus dat. Tijd om niet langer de veroorzaker te beschermen. Is te vaak wel het geval. IMO.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 11:09 schreef computergirl het volgende:
[..]
dan kan het dus nooit een 'gewoon ongeluk' zijn, aangezien hij ook deze keer dronken was
Wat jij voorstelt is niet veel anders dan de straf op alcomobilisme op zeg 4 jaar cel zetten. Alleen dan rechtvaardiger (want geldt dan gewoon voor alcomobilsme en niet sec voor als door toeval iemand zich voor de auto werpt).quote:Op dinsdag 16 juni 2015 13:06 schreef Elfletterig het volgende:
Klopt. En toch verklaren we de drankrijder in zo'n (extreme) situatie schuldig. De drankrijder is namelijk per definitie schuldig omdat hij met drank op achter het stuur zit. Het oogt misschien wat krom, maar het doel heiligt de middelen: drankrijden compleet verbannen.
Knap dat je dat vanuit Zuid-Amerika allemaal weet zeg.quote:Op maandag 16 maart 2015 15:15 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Dorpskroeg, ons kent ons, rustige wegen, kleine kroegjes waar nog gerookt mag worden, etc.
Nee, Lutten had ik nooit van gehoord, maar genoeg andere dorpen in Nederland waar het wel zo werkt, dus 1+1=2.
De OP zelf geeft het ook aan; hij was een notoire drankrijder en ik vermoed dat het niet de eerste keer was dat hij daar aan de bar zat.
Wat vind je dan van de regel dat een fietser een zwakkere verkeersdeelnemer is, en bij een ongeluk de auto daarom altijd (of iig een deel) schuld heeft?quote:Op dinsdag 16 juni 2015 12:40 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Iemand straffen om iets waar hij zelf geen invloed op heeft is niet rechtvaardig.
[..]
Onrechtvaardiger en destructiever ook niet.
[..]
In de meeste overwegingen die je noemt speelt de strafmaat al geen enkele rol.
Ik vind dat idioot, maar het is niet vergelijkbaar met het voorstel van elfje.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 13:52 schreef probeer het volgende:
[..]
Wat vind je dan van de regel dat een fietser een zwakkere verkeersdeelnemer is, en bij een ongeluk de auto daarom altijd (of iig een deel) schuld heeft?
Ook bij een ongeval met dodelijke afloop?quote:Op dinsdag 16 juni 2015 13:52 schreef probeer het volgende:
[..]
Wat vind je dan van de regel dat een fietser een zwakkere verkeersdeelnemer is, en bij een ongeluk de auto daarom altijd (of iig een deel) schuld heeft?
Geen idee.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 14:01 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Ook bij een ongeval met dodelijke afloop?
Wat wil je dan? Urenlang doorpraten terwijl we het toch niet eens zijn of worden?quote:
Notoire alcomobilist, inderdaad. TIG keer eerder gepakt met drank op achter het stuur.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 14:08 schreef penny-wise het volgende:
Was die dader niet een notoire alcomobilist of was dat een ander geval?
zeer notoirquote:Op dinsdag 16 juni 2015 14:08 schreef penny-wise het volgende:
Was die dader niet een notoire alcomobilist of was dat een ander geval?
Hij probeert je uit te leggen waarom jouw oplossing geen oplossing is, maar een wanhoopsdaad.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 14:09 schreef Elfletterig het volgende:
Wat wil je dan? Urenlang doorpraten terwijl we het toch niet eens zijn of worden?
We hebben dit wel vaker. Jij vindt iets, ik vind iets heel anders. Ons wereldbeeld verschilt enorm. Dat komt vooral omdat ik me bij bepaalde zaken niet wens neer te leggen en dat ik wil denken in mogelijkheden, wat de aanpak betreft. Jij bent meer van de 'verstandige' dingen zeggen, alles laten zoals het is, etc.
Wat op zich pleit voor zwaardere straffen voor die feiten (onder meer omdat die strafmaat naar verhouding erg laag ligt) en meer controles om de pakkans te verhogen.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 14:10 schreef Elfletterig het volgende:
Notoire alcomobilist, inderdaad. TIG keer eerder gepakt met drank op achter het stuur.
Wat ik niet begrijp is dat mensen die meerdere keren gepakt worden met drank op hun rijbewijs nog terugkrijgen. Dat juist deze mensen een keer een dodelijk onegluk maken is namelijk een kwestie van statistiek..quote:Op dinsdag 16 juni 2015 15:08 schreef DS4 het volgende:
[..]
Wat op zich pleit voor zwaardere straffen voor die feiten (onder meer omdat die strafmaat naar verhouding erg laag ligt) en meer controles om de pakkans te verhogen.
Het is geen reden om niet meer te kijken naar de oorzaak van het ongeval en de schuldvraag serieus te nemen.
Hear Hear.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 20:44 schreef Monopoly het volgende:
Iemand die inhoudelijk iets meer weet?
Laat ik voorop stellen dat ik totaal geen empathie opbreng voor een notoire drankrijder, maar vandaag stond in het het nieuws dat het behandeld werd als een (zeer intens triest) verkeersongeval.
Met drank op achter het stuur heb je sowieso veel meer reactie tijd nodig, maar stel nou dat de vader met de kinderwagen/buggy overstak, zonder links en rechts te kijken? Nogmaals, niet om in de bres te springen voor de dader, maar dan was een nuchtere bestuurder wellicht ook te laat om uit te wijken. Vandaar dat we moeten wachten tot de gehele reconstructie of feiten op tafel liggen. Neemt absoluut niet weg dat ik vind dat de dader een behoorlijke straf moet krijgen, alcohol op achter het stuur is altijd walgelijk!
Een ongeval heeft meerdere samenlopen van omstandigheden. Het is zeer zeer tragisch dat er een dodelijk slachtoffer is, helemaal de hel die de nabestaanden door moeten, verschrikkelijk.
Gelukkig.quote:Het Openbaar Ministerie weerlegt de uitlatingen van de advocaat. De drankrijder wordt nog altijd verdacht van doodslag of poging tot doodslag, meldt het OM aan RTV Oost. Ook de uitlating dat er een reconstructie zal plaatsvinden wil het OM nog niet bevestigen. 'We willen nog niet op de zaken vooruit lopen', aldus het OM.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |