Dat dit anno 2015 nog bevestigd moet worden.quote:Een grootschalig onderzoek naar de werking van homeopathie - uitgevoerd door de National Health and Medical Research Council (NHMRC) van Australië - toont volgens de onderzoekers aan dat homeopatische middelen geen enkele medische aandoening kunnen genezen.
Het is het eeuwenoude welles-nietesspelletje tussen de voor- en tegenstanders van homeopathie dat het grootste, Australische controleorgaan voor gezondheid en medische aandoeningen wil beëindigen. De instelling nam meer dan vijftig onderzoeken onder de loep die ofwel voor ofwel tegen homeopathie pleiten.
‘Spelen met de gezondheid’
Professor Paul Glasziou van de NHMRC concludeert dat de studies die voor homeopathie pleiten vaak slecht onderbouwd zijn en niet genoeg participanten hadden om conclusies uit te kunnen trekken. De studies die tegen homeopathie pleiten, waren stuk voor stuk wetenschappelijk correct uitgevoerd, aldus de Australische onderzoekers.
Glasziou vindt dan ook dat mensen die homeopathie verkiezen boven de traditionele geneeskunde een te groot risico nemen: ‘Wie een medische behandeling, waarvoor wetenschappelijke bewijzen zijn dat ze werkt, uitstelt of weigert om met homeopathische middelen te experimenteren, speelt met zijn gezondheid.’
‘Geen samenzwering van de NHMRC’
Aangezien de discussie tussen voor- en tegenstanders van homeopathie vaak snel verhit geraakt, benadrukt Glasziou dat het niet om een pesterij of een complot gaat maar om een echte studie die er gekomen is om de Australische bevolking correct in te lichten.
‘Onze studie bewijst dat je met homeopathie geen enkele ziekte geneest. We zullen de zondebok zijn van patiënten die zullen zeggen dat deze studie een samenzwering is van de NHMRC. Toch hoop ik dat de bevolking nu inziet dat er geen enkele garantie op succes is wanneer ze medische aandoeningen behandelt met homeopatische middelen’, argumenteert de professor.
Homeopaten reageren
Onmiddellijk na de publicatie van de studie reageerde de Australische Homeopatenassociatie verontwaardigd op het nieuws: ‘Wij raden de NHMRC aan om een betere onderzoeksbenadering te gebruiken om de efficiëntie van homeopatische middelen te onderzoeken.’
Bron: De Standaard
Het probleem is dat die 'beter onderzoeksbenadering' als volgt te werk gaat:quote:Op donderdag 12 maart 2015 14:48 schreef Glazenmaker het volgende:
Het is wel grappig dat de homeopaten reageren via de krant in plaats van een rechtszaak die ze makkelijk zouden kunnen winnen met hun vele veel betere onderzoeken
Een paar jaar geleden deden deze kwakzalvers helemaal niet aan onderzoek en kwamen ze niet verder dan met anekdotes. Het zou mij verbazen als ze in de tussentijd de moeite hebben genomen die jij hier beschrijft.quote:Op donderdag 12 maart 2015 14:51 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Het probleem is dat die 'beter onderzoeksbenadering' als volgt te werk gaat:
Stap 1: ga ervan uit dat homeopathie werkt
Stap 2: doe onderzoek
Stap 3: verhaspel de cijfers net zolang totdat je de juiste conclusie hebt.
Stap 4: eat sleep rave repeat.
Inhoudelijk heeft hij een punt. Maar wat een traag programma, ik was altijd fan van Buro Renkema. Dit komt echter niet verder dan een slap aftreksel van The Colbert Report en The Daily Show.quote:
Geweldig programma is hetquote:Op donderdag 12 maart 2015 15:02 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Inhoudelijk heeft hij een punt. Maar wat een traag programma, ik was altijd fan van Buro Renkema. Dit komt echter niet verder dan een matig aftreksel van The Colbert Report en The Daily Show.
Mwoah het is gewoon heel leuk en boven mijn verwachtingen.quote:Op donderdag 12 maart 2015 15:02 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Inhoudelijk heeft hij een punt. Maar wat een traag programma, ik was altijd fan van Buro Renkema. Dit komt echter niet verder dan een slap aftreksel van The Colbert Report en The Daily Show.
Boeit me niet.quote:Op donderdag 12 maart 2015 15:05 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Vind je The Colbert Show of The Daily Show niet veel beter?
Een kinderhand is snel gevuld. Maarja, off-topic, ik houd erover op.quote:Op donderdag 12 maart 2015 15:06 schreef Kosmoproleet het volgende:
[..]
Mwoah het is gewoon heel leuk en boven mijn verwachtingen.
Het is op zich best boeiend aangezien er mensen doodgaan omdat ze echte medicijnen weigeren.quote:Op donderdag 12 maart 2015 15:34 schreef Speculant. het volgende:
Boeiend. Het is en blijft big business. Het groeit alleen maar.
Ja, dus niet boeiend. Iedereen blij.quote:Op donderdag 12 maart 2015 15:35 schreef danny081 het volgende:
[..]
Het is op zich best boeiend aangezien er mensen doodgaan omdat ze echte medicijnen weigeren.
Aan de andere kant is het wel eigen schuld dikke bult natuurlijk. Natuurlijke selectie zeg maar.
Ook de hoestdrankjes kunnen niet werken in de theorie van homeopathie.quote:Op donderdag 12 maart 2015 15:53 schreef vaarsuvius het volgende:
Een van de problemen is dit
Echt homeopathie is natuurlijk inderdaad de grootste kul. Het is compleet nutteloos.
Maar die lui die het verkopen, verkopen ook allerlei zalfjes en kruidenproducten die voor onschuldige aandoeningen (jeuk of zo) best wel enige werking kunnen hebben.
Dit onder dezelfde merknaam.
Dus als tante Annie een of ander hoestdrankje van zo'n kwakzalver koopt en dat helpt wel, dan gelooft ze dat zijn homeopatische rommel óók wel zal werken.
En daarnaast heb je nog het placebo efffect.
O.a deze factoren zorgen ervoor dat er altijd mensen in blijven geloven.
Hoestdrankjes werken inderdaad niet...quote:Op donderdag 12 maart 2015 16:32 schreef danny081 het volgende:
[..]
Ook de hoestdrankjes kunnen niet werken in de theorie van homeopathie.
Volgens homeopathie is de truc; hoe minder geneesmiddel, hoe beter het werkt. Daarbij is het geneesmiddel vaak juist het tegenovergestelde van wat men verwacht. Dus voor slaaptekort krijg je caffeine.
Op ieder doosje staat tot de hoeveelste macht er het daadwerkelijke genezende product is toegevoegd.
En als je dat gaat uitrekenen komt dat er op neer dat je 16 zwembaden met water moet vullen. Vervolgens 1 druppel hoestsiroop moet toevoegen, dat heel goed mengen, en tot slot het mengsel in flesjes doet om te verkopen. Want hoe minder hoe beter.
Je krijgt dus logischerwijs gewoon water. Tegenwoordig met een smaakje om het echter te laten lijken, maar het is dus gewoon water.
Behalve als je erin gelooft dat die ene druppel zich op magische wijze vermenigvuldigd door het schudden.
Er worden ook niet homeopathische middelen verkocht onder de merken die bekend staan als homeopathisch, dus met significante toevoegingen van werkzame ingrediënten.quote:Op donderdag 12 maart 2015 16:32 schreef danny081 het volgende:
[..]
Ook de hoestdrankjes kunnen niet werken in de theorie van homeopathie.
Volgens homeopathie is de truc; hoe minder geneesmiddel, hoe beter het werkt. Daarbij is het geneesmiddel vaak juist het tegenovergestelde van wat men verwacht. Dus voor slaaptekort krijg je caffeine.
Op ieder doosje staat tot de hoeveelste macht er het daadwerkelijke genezende product is toegevoegd.
En als je dat gaat uitrekenen komt dat er op neer dat je 16 zwembaden met water moet vullen. Vervolgens 1 druppel hoestsiroop moet toevoegen, dat heel goed mengen, en tot slot het mengsel in flesjes doet om te verkopen. Want hoe minder hoe beter.
Je krijgt dus logischerwijs gewoon water. Tegenwoordig met een smaakje om het echter te laten lijken, maar het is dus gewoon water.
Behalve als je erin gelooft dat die ene druppel zich op magische wijze vermenigvuldigd door het schudden.
Dus niet homeopatisch. Opgelost.quote:Op donderdag 12 maart 2015 16:39 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Er worden ook niet homeopathische middelen verkocht onder de merken die bekend staan als homeopathisch, dus met significante toevoegingen van werkzame ingrediënten.
Zonder smiley? Je meent het nietquote:Op donderdag 12 maart 2015 16:49 schreef MevrouwPuff het volgende:
[quote][ afbeelding ] Op donderdag 12 maart 2015 16:43 schreef danny081 het volgende:
[..]
Ik moest lachen.
Klinkt als een vals dilemma.quote:Op donderdag 12 maart 2015 15:59 schreef Mafklapper het volgende:
Homeopathie Nee.
Natuurgeneeskunde: Heeft weldegelijk effect.
Het wordt tegenwoordig allemaal met elkaar vermengt. Beetje fytotherape, beetje bach bloesems, beetje homeopathie, olien etc. Om het werkend te houden zeg maar.quote:Op donderdag 12 maart 2015 15:59 schreef Mafklapper het volgende:
Homeopathie Nee.
Natuurgeneeskunde: Heeft weldegelijk effect.
Homeopathie is niet hetzelfde als natuurgeneeskunde. Homeopathie is een specifieke vorm van kwakzalverij, natuurgeneeskunde een andere specifieke vorm van kwakzalverij.quote:Op donderdag 12 maart 2015 18:20 schreef Farenji het volgende:
Heel veel "normale medicatie" is begonnen als "natuurgeneeskunde". Bekendste voorbeeld is aspirine... je kan ook op wilgenbast kauwen. Iets wat Beerendien uut Wisp had kunnen voorschrijven, maar feitelijk is het hetzelfde stofje. En er zijn nog genoeg middelen uit de natuur die weldegelijk werken, maar alleen nog niet voorzien zijn van een patent en merknaampje.
Jawel ik meen het echt ik moest echt lachen. Bij deze de smilequote:Op donderdag 12 maart 2015 16:51 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
Zonder smiley? Je meent het niet
Whaaaaa, ik heb nou precies het omgekeerde gehad. Bloedonderzoek via huisarts wees niet uit dat ik hypoglykemie had. En ik maar doorwerken maar om twee uur 's middags zoooo moe elke dag. Op advies van m'n vader een electro-acupuncturist bezocht. Onderzoek duurde twee uur en diagnose was gesteld. Ik kreeg homeopathische middelen mee, een stuk of drie.quote:‘Wie een medische behandeling, waarvoor wetenschappelijke bewijzen zijn dat ze werkt, uitstelt of weigert om met homeopathische middelen te experimenteren, speelt met zijn gezondheid.’
Als ze werken en dit met onderzoek bewezen kan worden dan krijgt het gewoon het tagje medicijn.quote:Op donderdag 12 maart 2015 18:20 schreef Farenji het volgende:
Heel veel "normale medicatie" is begonnen als "natuurgeneeskunde". Bekendste voorbeeld is aspirine... je kan ook op wilgenbast kauwen. Iets wat Beerendien uut Wisp had kunnen voorschrijven, maar feitelijk is het hetzelfde stofje. En er zijn nog genoeg middelen uit de natuur die weldegelijk werken, maar alleen nog niet voorzien zijn van een patent en merknaampje.
Juist, dat was ik precies het punt dat ik maakte.quote:Op donderdag 12 maart 2015 16:39 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Er worden ook niet homeopathische middelen verkocht onder de merken die bekend staan als homeopathisch, dus met significante toevoegingen van werkzame ingrediënten.
Heel fijn voor je, maar ik denk dat het meer het resultaat is van een verbeterd eetpatroon...quote:Op donderdag 12 maart 2015 19:41 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Whaaaaa, ik heb nou precies het omgekeerde gehad. Bloedonderzoek via huisarts wees niet uit dat ik hypoglykemie had. En ik maar doorwerken maar om twee uur 's middags zoooo moe elke dag. Op advies van m'n vader een electro-acupuncturist bezocht. Onderzoek duurde twee uur en diagnose was gesteld. Ik kreeg homeopathische middelen mee, een stuk of drie.
Na twee weken voelde ik me weer bijna beter. Na een half jaar was ik er vanaf.
En zo heb ik nog wel drie voorbeelden op de plank liggen.
Oh jij mag alles denken. Alles.quote:Op donderdag 12 maart 2015 19:46 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Heel fijn voor je, maar ik denk dat het meer het resultaat is van een verbeterd eetpatroon...
Toon maar aan dat dat het gevolg is van die homeopathische middelen.quote:Op donderdag 12 maart 2015 19:41 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Whaaaaa, ik heb nou precies het omgekeerde gehad. Bloedonderzoek via huisarts wees niet uit dat ik hypoglykemie had. En ik maar doorwerken maar om twee uur 's middags zoooo moe elke dag. Op advies van m'n vader een electro-acupuncturist bezocht. Onderzoek duurde twee uur en diagnose was gesteld. Ik kreeg homeopathische middelen mee, een stuk of drie.
Na twee weken voelde ik me weer bijna beter. Na een half jaar was ik er vanaf.
En zo heb ik nog wel drie voorbeelden op de plank liggen.
Zo was ik eens verkouden, kocht ik occilloccoscinum en na een paar dagen was ik weer beter!quote:Op donderdag 12 maart 2015 19:48 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Toon maar aan dat dat het gevolg is van die homeopathische middelen.
Tof!quote:Op donderdag 12 maart 2015 19:35 schreef danny081 het volgende:
[..]
Jawel ik meen het echt ik moest echt lachen. Bij deze de smile. Ik zou zelfs een bewegende emoticon toevoegen maar ik weet niet hoe dat moet op de iPad.
Kijk, zo stel ik me altijd de mensen voor, die de homeopathie niet serieus nemen:quote:Op donderdag 12 maart 2015 19:48 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Toon maar aan dat dat het gevolg is van die homeopathische middelen.
Het is toch oscillococcinum?quote:Op donderdag 12 maart 2015 19:50 schreef Zith het volgende:
[..]
Zo was ik eens verkouden, kocht ik occilloccoscinum en na een paar dagen was ik weer beter!
Nou, nu ben ik om hoor.quote:Op donderdag 12 maart 2015 19:53 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Kijk, zo stel ik me altijd de mensen voor, die de homeopathie niet serieus nemen:
[ afbeelding ]
quote:Op donderdag 12 maart 2015 19:53 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Kijk, zo stel ik me altijd de mensen voor, die de homeopathie niet serieus nemen:
[ afbeelding ]
quote:Op woensdag 4 maart 2015 18:35 schreef Pietverdriet het volgende:
Over Homeopatie
Maken we even een gedachten experiment,
We gaan even de assumptie aan dat water daadwerkelijk de magische geheugeneigenschap heeft. En we gaan Oscillococcinum maken.
We slachten een eend en nemen wat van zijn hart en lever en laten dit 40 dagen trekken. We filteren en vriesdrogen dat, en gaan het verdunnen. We nemen wat water, en voegen het er aan toe, schudden, nemen een beetje van de oplossing en verdunnen het verder met water. Dit herhalen we tot we de onvoorstelbare verdunning hebben van 10-400
Nu vraag ik me af, hoe weet je nu wat je verdunt hebt? De eendenlever? Ja, maar hoe zit het met de verontreinigingen van het water? Je hebt een plek waar je aan het gieten en aan het verdunnen bent, de lucht zit daar vol met stof, bacteriën, virussen, schimmels ja zelfs algensporen.
Zelfs in de modernste chipfabrieken is men maar tot een bepaalde graad in staat alles uit de lucht te halen. En het water dan? Hoe wil je weten dat je water geen andere sporenelementen bevat? Of heeft bevat? Water is bijna zo oud als het universum, en heeft dus aardig wat bedgenoten gehad in het bestaan.
En de flessen waarin je aan het verdunnen bent?
Allemaal brengen ze sporen mee, al zei het gering
Dat de Eendenlever een actief element is in de griepmedicatie is dus niet alleen vanwege de verdunning onwaarschijnlijk, maar ook omdat je vrijwel onmogelijk kan weten wat er nog meer oneindig verdunt is.
En dan heb je zo je best gedaan je bereiding zuiver te houden binnen bepaalde limieten en dan doe je die oplossing op suiker, suiker is hygroscopisch en trekt vocht uit de lucht. Heeft dat vocht ook een geheugen en wat staat daar in? Je Oscillococcinum gaat plastic buisjes in.
Die verpakking ademt in en uit bij veranderingen in luchtdruk, ja dat is weinig, maar meer dan 10-400
Mensen maken het open en nemen er 2 op hun vochtige hand (zweet) waar weer allerlei zaken oneindig in verdunt zijn en nemen het in hun mond, dat speeksel en je lichaamsvocht bevat ook allerlei oneindige verdunningen
1. Hoe weet je dat je werkzame stof degene is die de werking doet, en niet een van de verontreinigingen die je mee verdunt?
2. Hoe is kwaliteitscontrole mogelijk bij de fabricage van homeopatische middelen, als de verdunningen zo groot zijn dat er van je werkzame stof niets meer inzit?
3. Waarom is de werking nooit aangetoond bij gedegen dubbelblind onderzoek?
4. Hoe weet je objectief dat het werkt en wat er werkt als je daar geen onderzoek naar doet?
Bij homeopatie hebben we het over oplossingen van 10 -60 tot 10 -400.
Een oplossing van 10-60 is een verdunning die een even grote verdunning als 1 molecule actieve stof in 20.000.000.000.000 keer de inhoud van alle oceanen.
Oscillococcinum is een mooi voorbeeld van een homeopatisch middel, verdunde eendenhart en lever met een verdunning van 1 tot 10 -400
Hoe verdunt is dat?
Nu, als je 1 atoom van een eendenhart en lever zou nemen en je verdunt dat op het gehele universum is dat een verdunning van 1 op 10 -80
Dus, Oscillococcinum is volgens eigen opgave van de fabrikant, eendenhart en eendenlever zodanig verdunt dat het 1atoom is op 10 320 keer het universum
Dat is een 1 met 320 nullen erachter maal alle atomen in het universum, en 1 daarvan is van het eendenextract.
Geloof je werkelijk dat dit de werkzame stof is?
Dat kan ik beter tegen homeo-gelovigen kunnen zeggen. Denk eens na! In homeopathische middelen zit geen werkzame stof. Dat is een feit. (volgens de richtlijnen van Hanhemann zelf de originele bedenker)quote:Op donderdag 12 maart 2015 19:48 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Oh jij mag alles denken. Alles.![]()
Jongens, jongens, denk toch eens verder dan dat je neus lang is.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |