abonnement Unibet Coolblue
pi_151210871
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2015 23:48 schreef AchJa het volgende:

[..]

Begin eerst maar eens in de zorg en de sociale zekerheid, daar is het grote geld te vangen.
En dan met name de zorg, kolere wat wordt er daar een boel geld in gepompt.
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 31 maart 2015 @ 00:47:12 #152
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_151212331
Koenders: Europa moet slagkracht krijgen

Redactie 30-03-2015 22:14

Een Europees leger ligt niet direct voor de hand als het aan minister Bert Koenders van Buitenlandse Zaken ligt. Maar 'Europese slagkracht' is wel nodig. En Europa moet niet bang zijn om zijn militaire middelen in te zetten.

"We hebben militaire instrumenten als Battlegroups die nu lijken op die mooie bank van je oma die nog in folie ingepakt is. We moeten bereid zijn om die te gebruiken als dat volkenrechtelijk en buitenlandpolitiek nodig zal zijn", aldus Koenders.

Hij zei dat maandag in zijn 'Europa-speech' voor studenten van de universiteit van Leiden. Deze tijd van dreigingen aan de grenzen van Europa - van Mali tot Pakistan - vragen volgens hem om een 'gedeeld, sterk en overtuigd buitenlandpolitiek optreden'. Een verdeeld Europa is namelijk een zwak Europa, aldus Koenders.

Bron: Koenders: Europa moet slagkracht krijgen
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_151213467
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2015 23:05 schreef ErwinRommel het volgende:
Netherlands moves closer to CH-47F acquistion

No delivery timeline has been given, but the State Department says the new tandem-rotor helicopters will "supplement and eventually replace" the Royal Netherlands Air Force's "aging fleet" of CH-47s.
Nice ^O^

Nu nog een manier om die dingen ergens te krijgen ipv externe inhuur..... ;)
  dinsdag 31 maart 2015 @ 08:50:10 #154
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_151214451
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2015 23:48 schreef AchJa het volgende:

[..]

Begin eerst maar eens in de zorg en de sociale zekerheid, daar is het grote geld te vangen.
De sociale zekerheid valt inderdaag nog op af te dingen, te log aparaat met al die toeslagen etc. Kan simpeler door het belastingstelsel goed op de schop te gooien, maar daar wilt men niet aan.

Gezondheidszorg idemdito.
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
  dinsdag 31 maart 2015 @ 08:55:37 #155
440943 Jibberwism
Hekel aan alles.
pi_151214516
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2015 23:48 schreef AchJa het volgende:

[..]

Begin eerst maar eens in de zorg en de sociale zekerheid, daar is het grote geld te vangen.
Begin maar eens met fatsoenlijke belasting. Nederland geeft bakken met geld weg aan commerciële partijen.
Walk the streets for moestuin, you don't care if it's wrong or if it's right.
  dinsdag 31 maart 2015 @ 12:48:41 #156
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_151221000
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2015 23:49 schreef Aapsoldaat het volgende:

[..]

En dan met name de zorg, kolere wat wordt er daar een boel geld in gepompt.
De hele onderzeebootgroep kost kost per jaar evenveel als een dagdeel zorg.
  dinsdag 31 maart 2015 @ 13:11:33 #157
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_151221804
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2015 12:48 schreef Erasmo het volgende:

[..]

De hele onderzeebootgroep kost kost per jaar evenveel als een dagdeel zorg.
Dat zijn goede teksten voor op spandoeken. Het zegt alles...

[ Bericht 15% gewijzigd door Pumatje op 31-03-2015 13:18:53 ]
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_151225774
quote:
15s.gif Op maandag 30 maart 2015 11:19 schreef AchJa het volgende:
Ondertussen bij onze zuiderburen:

Gitzwarte scenario's voor Defensie

Minister van Defensie Steven Vandeput (N-VA) overlegt vanochtend met de uitgebreide legertop over zijn visie op de toekomst van het Belgische leger. Bij elk scenario dat voorligt verdwijnt de helft van de defensiestaf, een derde van de kazernes wordt gesloten.

Vandeput wil graag een leger dat zich kan aanpassen aan de nieuwe dreigingen en breed inzetbaar is. Maar met een budget van 2,15 miljard in plaats van 2,5 miljard nu, is dat geen optie.

De Defensiestaf zit op dezelfde lijn. In het 133 pagina’s tellende document ‘De Belgische Defensie van de toekomst: Horizon 2030’, dat De Standaard kon inkijken, zijn - op vraag van Vandeput - drie verschillende scenario’s uitgewerkt met zo’n budget van 2,15 miljard. De scenario’s zijn somber, maar laten na diepgaand te kiezen. In het ene scenario wordt iets meer gesnoeid in de landcomponent, in het andere in de luchtcomponent en in het volgende in de marine. De basispremissen zijn wel streng. De werking van het militair hospitaal wordt grondig hervormd, de helft van de defensiestaf verdwijnt en een derde van de kazernes moet de deuren sluiten. Vooral dat laatste belooft nog politiek vuurwerk op te leveren.

De conclusies zijn telkens gitzwart: ‘Het is niet mogelijk om binnen een budget van 2,15 miljard binnen elk van de operationele dimensies Land, Lucht, Marine en Cyberspace een volwaardige gevechtscapaciteit te behouden en te ontwikkelen.’ Ook de samenwerking met partners als Nederland of Frankrijk komt dan zwaar onder druk, luidt het. ‘Dit traject leidt tot unilateralisme, de ondermijning van de Europese solidariteit en de geloofwaardigheid van het Belgisch lidmaatschap van de Navo en uiteindelijk het verdwijnen van de Belgische Defensie.’

Vandeput probeert in zijn toekomstplannen al voorbij de besparingsronde te kijken, en zal vanochtend een visie voorstellen richting 2030. Daarom liet hij de Defensiestaf ook een vierde scenario uitwerken waarin het legerbudget na de besparingen in 2019 groeit richting die 1,35 procent bbp. Het hoeft geen betoog dat dit met grote voorsprong het scenario is dat Defensie zelf verkiest – al is het erg onrealistisch.

Standaard.be
_O-
Denken ze kwantum korting te krijgen. We geven jullie meer taken maar het moet minder kosten.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_151225919
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2015 22:35 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Absoluut gezien per inwoner de nummer 15 van de wereld in 2009, ik weet niet hoe het nu is gezien de laatste bezuinigingsronde, ze moesten echter in heel het 'westen' bezuinigen op van alles dus ik vermoed dat ook veel andere 'westerse' landen hebben bezuinigd op het leger.
https://en.wikipedia.org/(...)penditure_per_capita
Corrigeer eens voor PPP
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_151225990
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2015 23:39 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Voor al die mensen die klagen over de bezuinigingen: klagen is gemakkelijk, kunnen jullie ook een alternatieve bezuinigingspost geven?
Onderwijs? Gezondheidszorg? Armoedebestrijding? Infrastructuur? Buitenlandse ambassades? ...
Plus ontwikkelingshulp.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  dinsdag 31 maart 2015 @ 15:01:48 #161
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_151226073
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2015 14:57 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Corrigeer eens voor PPP
Fair enough. Anderzijds is het in een oorlog niet echt belangrijk of dat je meer welvaart hebt, zolang je maar een sterker leger hebt. Ik ben benieuwd hoe de cijfers in 2014 waren gezien de bezuinigingen in verschillende landen op het leger.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_151226549
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2015 15:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Fair enough. Anderzijds is het in een oorlog niet echt belangrijk of dat je meer welvaart hebt, zolang je maar een sterker leger hebt. Ik ben benieuwd hoe de cijfers in 2014 waren gezien de bezuinigingen in verschillende landen op het leger.
In westerse legers nemen de personeelskosten ruim het merendeel van de begroting in beslag.
Een land als Singapore kan daardoor een groter leger hebben dan NL ondanks dezelfde uitgaven.

Je ziet dat ook bij bezuinigingen terugkomen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  dinsdag 31 maart 2015 @ 15:12:46 #163
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_151226589
Ik kan me voorstellen dat veel mensen zich afvragen wat vandaag de dag het nut is van een sterk leger voor een land in dit deel van Europa. Nu zoveel 'westerse' landen samen een bondgenootschap vormen ben je al snel veilig, ook als al die landen individueel een half zo sterk leger zouden hebben als vroeger. Binnen Europa is het grotendeels vredig, meer dan dat het in een hele lange tijd is geweest. Europese landen proberen al heel erg lang niet meer om elkaar te veroveren, de binnenlandse oorlogen (Joegaslavië) zijn ook alweer even voorbij.
Ik wil maar aangeven als advocaat van de duivel dat als de voorstanders van een sterk leger graag meer geld willen dat ze dan zullen moeten onderbouwen wat het Nederland oplevert. Zo evident als dat het ooit was is het momenteel niet. Kunnen de voorstanders van een sterker Nederlands leger goede argumenten geven dat de modale Nederlander er baat bij heeft als dat leger sterker zou zijn en meer dan wanneer het geld bijvoorbeeld wordt geïnvesteerd in onderwijs, onderzoek, infrastructuur, natuurbeheer, ...?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  dinsdag 31 maart 2015 @ 15:19:55 #164
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_151226924
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2015 15:11 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

In westerse legers nemen de personeelskosten ruim het merendeel van de begroting in beslag.
Een land als Singapore kan daardoor een groter leger hebben dan NL ondanks dezelfde uitgaven.

Je ziet dat ook bij bezuinigingen terugkomen.
Yep, daarom kan Nederland onmogelijk een wereldspeler zijn op dat gebied. We zijn een te klein landje met te weinig inwoners en we hebben dus te weinig geld om een gigantisch groot leger te betalen. Dan is toch de logische conclusie dat een landje zoals Nederland vooral een voldoende sterk leger moet hebben om samen met allerlei andere landen een bondgenoot te kunnen hebben (nu de NATO)? Zolang al die landen samen een voldoende sterk leger kunnen leveren om bijvoorbeeld de Russen te ontmoedigen om een van die landen aan te vallen of Iran het al te hoog in haar bol te laten krijgen is het toch prima?
Ik heb trouwens liever dat we wat meer soldaten hebben dan meer werkelozen, in een tijd waarin er relatief veel werkeloosheid lijkt een bezuiniging op het personeel van het leger niet een geweldig idee.

Zou jij het zien zitten als enkele Noord-Europese landen samen 1 groot leger zouden vormen? Ik denk aan Nederland, Duitsland, Denemarken en misschien nog een kleine hand vol landen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  Moderator dinsdag 31 maart 2015 @ 15:30:38 #165
257132 crew  Awsom
pi_151227392
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2015 15:19 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Zou jij het zien zitten als enkele Noord-Europese landen samen 1 groot leger zouden vormen? Ik denk aan Nederland, Duitsland, Denemarken en misschien nog een kleine hand vol landen.
en wie moet dan de meest risicovolle operaties gaan uitvoeren?

Dit is hier laatst ook al voorbij gekomen en telkens komen we tot de conclusie dat het niet werkt.
  dinsdag 31 maart 2015 @ 15:34:23 #166
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_151227551
quote:
99s.gif Op dinsdag 31 maart 2015 15:30 schreef Awsom het volgende:

[..]

en wie moet dan de meest risicovolle operaties gaan uitvoeren?

Dit is hier laatst ook al voorbij gekomen en telkens komen we tot de conclusie dat het niet werkt.
Wat als die landen gezamelijk een commissie vormen met hierin 1 zeer hoge ambtenaar (de grote baas van de ambtenaren van het ministerie van defensie van dat land) en 1 hoge generaal per land. Die commissie zou er op kunnen toezien dat het allemaal eerlijk wordt verdeeld en zodoende de politieke angel eruit kunnen halen. Vanzelfsprekend moet je dan wel goede afspraken maken over de financiering.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_151227681
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2015 15:19 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Yep, daarom kan Nederland onmogelijk een wereldspeler zijn op dat gebied. We zijn een te klein landje met te weinig inwoners en we hebben dus te weinig geld om een gigantisch groot leger te betalen. Dan is toch de logische conclusie dat een landje zoals Nederland vooral een voldoende sterk leger moet hebben om samen met allerlei andere landen een bondgenoot te kunnen hebben (nu de NATO)? Zolang al die landen samen een voldoende sterk leger kunnen leveren om bijvoorbeeld de Russen te ontmoedigen om een van die landen aan te vallen of Iran het al te hoog in haar bol te laten krijgen is het toch prima?
Ik heb trouwens liever dat we wat meer soldaten hebben dan meer werkelozen, in een tijd waarin er relatief veel werkeloosheid lijkt een bezuiniging op het personeel van het leger niet een geweldig idee.

Zou jij het zien zitten als enkele Noord-Europese landen samen 1 groot leger zouden vormen? Ik denk aan Nederland, Duitsland, Denemarken en misschien nog een kleine hand vol landen.
Geld is het punt niet, we blijven vergeten dat we gigantisch rijk zijn.
Overigens kijk eens verder dan NL/EU. Wij hebben als handelsnatie overal belangen die verdedigd moeten worden. Niet in de laatste plaats onze eilanden die wij moeten verdedigen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  dinsdag 31 maart 2015 @ 15:42:55 #168
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_151227897
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2015 15:37 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Wij hebben als handelsnatie overal belangen die verdedigd moeten worden. Niet in de laatste plaats onze eilanden die wij moeten verdedigen.
Dat eerste geloof ik maar ik zou het graag meer concreet willen kunnen invullen. De bestrijding van piraterij is duidelijk, verder is er volgens mij allerlei geopolitiek die in essentie met het veilig stellen van grondstoffen en misschien het voorkomen van te grote machtsblokken die ons vijandig gezind zijn te maken heeft.
Ik ben er minder van overtuigd dat die eilandjes verdediging nodig hebben, waarom zou iemand die eilandjes willen aanvallen? Zoveel valt daar toch niet te halen?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_151227912
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2015 15:19 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Zou jij het zien zitten als enkele Noord-Europese landen samen 1 groot leger zouden vormen? Ik denk aan Nederland, Duitsland, Denemarken en misschien nog een kleine hand vol landen.
Dus jij denkt dat als we ineens met landen gaan samenwerken die allemaal kut met hun defensie omgaan, lees Duitsland en Belgie, dat we ineens wel shit voor mekaar krijgen. De Duitsers kunnen zich nog niet eens vinden in de internationaal gelegitimeerde R2P-doctrine, laat staan dat ze daadwerkelijk bereid zijn ergens anders stevig zoden aan de dijk te zetten. En wat zijn de Belgen tegenwoordig aan het doen? Voor Afghanistan leverden ze niet meer dan een kleine FP eenheid van KAIA en wat PRT personeel. Ik zie het nog niet zo rooskleurig in dat Nederland op dit moment zich veel verder op politiek-strategisch niveau gaat betrekken met welliswaar goed bevriende buurlanden, maar die echt het verantwoordelijkheidsgevoel in de internationale veiligheid hebben van likmevestje.
Bij de korporaal komt men met persoonlijke ideeën. Met de ideeën van de korporaal gaat men weg.
pi_151227981
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2015 15:42 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dat eerste geloof ik maar ik zou het graag meer concreet willen kunnen invullen. De bestrijding van piraterij is duidelijk, verder is er volgens mij allerlei geopolitiek die in essentie met het veilig stellen van grondstoffen en misschien het voorkomen van te grote machtsblokken die ons vijandig gezind zijn te maken heeft.
Ik ben er minder van overtuigd dat die eilandjes verdediging nodig hebben, waarom zou iemand die eilandjes willen aanvallen? Zoveel valt daar toch niet te halen?
Om de zelfde reden als de falklands, af leiden van binnenlands wanbestuur. Venezuela dreigt daar al jaren mee bv.
Dat is bv ook de reden dat we de VS om de zoveel jaar vragen om te komen power projecten.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  dinsdag 31 maart 2015 @ 17:02:29 #171
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_151230824
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2015 15:42 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dat eerste geloof ik maar ik zou het graag meer concreet willen kunnen invullen. De bestrijding van piraterij is duidelijk, verder is er volgens mij allerlei geopolitiek die in essentie met het veilig stellen van grondstoffen en misschien het voorkomen van te grote machtsblokken die ons vijandig gezind zijn te maken heeft.
Ik ben er minder van overtuigd dat die eilandjes verdediging nodig hebben, waarom zou iemand die eilandjes willen aanvallen? Zoveel valt daar toch niet te halen?
http://www.rijksoverheid.(...)binnen-te-vallen.pdf
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  dinsdag 31 maart 2015 @ 17:19:11 #172
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_151231375
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  Moderator dinsdag 31 maart 2015 @ 17:37:53 #173
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_151231949
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2015 15:34 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Wat als die landen gezamelijk een commissie vormen met hierin 1 zeer hoge ambtenaar (de grote baas van de ambtenaren van het ministerie van defensie van dat land) en 1 hoge generaal per land. Die commissie zou er op kunnen toezien dat het allemaal eerlijk wordt verdeeld en zodoende de politieke angel eruit kunnen halen. Vanzelfsprekend moet je dan wel goede afspraken maken over de financiering.
nu ga je ervanuit dat men de boel eerlijk wil verdelen

denemarken zou dat een tof idee vinden terwijl duitsland het minder leuk zal vinden omdat die dan meer moeten doen dan nu het geval is
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  dinsdag 31 maart 2015 @ 22:50:02 #174
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_151245536
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2015 14:54 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

_O-
Denken ze kwantum korting te krijgen. We geven jullie meer taken maar het moet minder kosten.
Het rapport staat online: Defensie Plan

Ik vind het een bazenverhaal, het is gewoon een keiharde tik op de vingers van de politiek, van luister eens, als we op deze koers doorgaan met dit budget gebeurt er dat.
  dinsdag 31 maart 2015 @ 22:51:12 #175
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_151245604
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2015 15:34 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Wat als die landen gezamelijk een commissie vormen met hierin 1 zeer hoge ambtenaar (de grote baas van de ambtenaren van het ministerie van defensie van dat land) en 1 hoge generaal per land. Die commissie zou er op kunnen toezien dat het allemaal eerlijk wordt verdeeld en zodoende de politieke angel eruit kunnen halen. Vanzelfsprekend moet je dan wel goede afspraken maken over de financiering.
Een soort NATO bedoel je?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')