twitter:bitsoffreedom twitterde op woensdag 11-03-2015 om 10:31:36Rechter stelt Wet #bewaarplicht telecommunicatiegegevens buiten werking! http://t.co/iDiFYpQmbP reageer retweet
Voor de wet en overheid zijn ze het niet meer verplicht, voor eigen commerciėle doeleinden mogen ze dit echter en helaas nog wel gewoon opslaan en bewaren..quote:Op woensdag 11 maart 2015 10:51 schreef zarGon het volgende:
En wanneer zien we dit terug in de praktijk?
Houdt dit in dat de telecomproviders vanaf *nu* niets moeten/hoeven/mogen bewaren?
Jouw gok is zo goed als die van mij. Hier in ieder geval wat meer info over de zaak.quote:Op woensdag 11 maart 2015 10:51 schreef zarGon het volgende:
Houdt dit in dat de telecomproviders vanaf *nu* niets moeten/hoeven/mogen bewaren?
nuja, laten toegangsproviders weinig commercieel nut hebben aan opslag van verkeersgegevens (welke dan ook zou moeten voldoen aan de voorwaarden van de WBP). De kosten zijn veelal hoger dan eventuele baten.quote:Op woensdag 11 maart 2015 11:00 schreef Tism het volgende:
voor eigen commerciėle doeleinden mogen ze dit echter nog wel gewoon opslaan en bewaren..
De overheid kan de wet toch dusdanig aanpassen dat het wel weer kan?quote:Op woensdag 11 maart 2015 11:00 schreef Tism het volgende:
[..]
Voor de wet en overheid zijn ze het niet meer verplicht, voor eigen commerciėle doeleinden mogen ze dit echter en helaas nog wel gewoon opslaan en bewaren..
Stel je aan zeg.quote:Op woensdag 11 maart 2015 10:58 schreef Bram_van_Loon het volgende:
NB een dag nadat Opstelten, die weigerde het aan te passen, is afgetreden. (Onze host sloeg geen verkeersdata op.)
Jammer trouwens dat die laffe Opstelten (VVD) en Teeven (VVD) zich niet eerst verdedigden in het parlement en daarna pas opstapten.
Voor reclame-mafia hoef je het in ieder geval niet te doen, die heeft veel krachtigere middelen die hiervoor misbruikt kunnen worden. Ik zou niet weten wat ISP's hebben aan die data.quote:Op woensdag 11 maart 2015 11:02 schreef RM-rf het volgende:
[..]
nuja, laten toegangsproviders weinig commercieel nut hebben aan opslag van verkeersgegevens (welke dan ook zou moeten voldoen aan de voorwaarden van de WBP). De kosten zijn veelal hoger dan eventuele baten.
Dit is pas aanstellerij! Zie jij werkelijk niet in hoe slecht het is dat je het parlement niet te woord staat voordat je er tussenuit knijpt? Je hoeft nochtans geen politicus te zijn om dat te begrijpen.quote:
Boeit me niet nee. Ik kan verder kijken dan een verdomd bonnetje.quote:Op woensdag 11 maart 2015 11:06 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dit is pas aanstellerij! Zie jij werkelijk niet in hoe slecht het is dat je het parlement niet te woord staat voordat je er tussenuit knijpt? Je hoeft nochtans geen politicus te zijn om dat te begrijpen.
Het is daarnaast natuurlijk een slechte zaak dat ze op die manier hun verantwoordelijkheid kunnen ontlopen. Voer maar eens een wet in waarmee een voormalige minister/staatssecretaris ondervraagd kan worden door het parlement buiten een PE.
Het is ook wel heel duidelijk een campagne geweest om die twee weg te krijgen. Ik vind het niet erg, alleen jammer dat het op deze manier gegaan is. Verder wel offtopic helaas.quote:Op woensdag 11 maart 2015 11:11 schreef waht het volgende:
[..]
Boeit me niet nee. Ik kan verder kijken dan een verdomd bonnetje.
Dit gaat nergens over.
Wat mij betreft (zowel het opstappen, als dit gedoe over de bewaarplicht) gaat dat over de meest elementaire beginselen van de democratische rechtsstaat... Noem dat maar nergensquote:Op woensdag 11 maart 2015 11:11 schreef waht het volgende:
[..]
Dit gaat nergens over.
Als je weigert om je aan de wet te houden dan resteert er geen andere optie!quote:Op woensdag 11 maart 2015 11:16 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Het is ook wel heel duidelijk een campagne geweest om die twee weg te krijgen.
Het is maar wat je niets vindt.quote:Op woensdag 11 maart 2015 11:11 schreef waht het volgende:
[..]
Dit gaat nergens over.
Ik had het over het bonnetje en niet de walgelijke wetquote:Op woensdag 11 maart 2015 11:24 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Als je weigert om je aan de wet te houden dan resteert er geen andere optie!
Het Europese Hof heeft namelijk al bepaald dat door het handhaven van deze richtlijn mensenrechten disproportioneel worden geschonden. Ook de Raad van State en het CBP waren het erover eens dat de onrechtmatige bewaarplicht buiten werking gesteld moet worden.
Dat bonnetje was de smoes om van hen af te geraken, dit is waarschijnlijk de echte reden. Als je met A hen niet weg kan krijgen terwijl het wel nodig is dan moet het maar met B. Zo werkt dat in de politiek.quote:Op woensdag 11 maart 2015 11:26 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Ik had het over het bonnetje en niet de walgelijke wet
Nou ze moeten sowieso de gegevens bewaren zodat ze de rekeningen kunnen maken dus de billing servers blijven gewoon de data opslaan. dus de duur van de gesprekken en naar welke nummers er gebeld werd zal nog steeds opgeslagen blijven worden.quote:Op woensdag 11 maart 2015 10:51 schreef zarGon het volgende:
Het ging niet om het bonnetje (sla er de Handelingen maar op na) maar om het feit dat Opstelten zei dat het bonnetje niet in het bestand zat waar het later wel bleek in te zitten... Dat is liegen tegen het Parlement en dat is doodzonde nummer 1 voor een minister.quote:Op woensdag 11 maart 2015 11:27 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat bonnetje was de smoes om van hen af te geraken, dit is waarschijnlijk de echte reden. Als je met A hen niet weg kan krijgen terwijl het wel nodig is dan moet het maar met B. Zo werkt dat in de politiek.
Dat bonnetje interesseert ook mij geen zak maar ze verdienen het als geen ander om gedwongen te zijn om af te treden dus ik vind het prima dat ze dat bonnetje als leverage hebben gebruikt. Opgeruimd staat netjes.![]()
Dan mag Rutte ook opstappen ik heb mijn 1000,- ¤ nog niet ontvangen van hem zoals hij beloofd heeft!quote:Op woensdag 11 maart 2015 11:30 schreef SureD1 het volgende:
[..]
Het ging niet om het bonnetje (sla er de Handelingen maar op na) maar om het feit dat Opstelten zei dat het bonnetje niet in het bestand zat waar het later wel bleek in te zitten... Dat is liegen tegen het Parlement en dat is doodzonde nummer 1 voor een minister.
Dat is zo maar vaker wordt een bewinspersoon niet dan wel weggestuurd voor het liegen. Toch in ieder geval sinds Balkenende 1.0.quote:Op woensdag 11 maart 2015 11:30 schreef SureD1 het volgende:
[..]
Het ging niet om het bonnetje (sla er de Handelingen maar op na) maar om het feit dat Opstelten zei dat het bonnetje niet in het bestand zat waar het later wel bleek in te zitten... Dat is liegen tegen het Parlement en dat is doodzonde nummer 1 voor een minister.
Eens, maar jij zit niet in het Parlement he...en daar heeft hij dat nooit gezegd. En wat dat opstappen betreft, ff geduld nogquote:Op woensdag 11 maart 2015 11:32 schreef Stokken_en_stenen het volgende:
[..]
Dan mag Rutte ook opstappen ik heb mijn 1000,- ¤ nog niet ontvangen van hem zoals hij beloofd heeft!
Rutte heeft hem iig gedwongen...quote:Op woensdag 11 maart 2015 11:32 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat is zo maar vaker wordt een bewinspersoon niet dan wel weggestuurd voor het liegen. Toch in ieder geval sinds Balkenende 1.0.
Ik vermoed dat het een stok was waarmee ze hem eindelijk konden slaan omdat ze al van hem af wilden.
Hier gaan we weer met de rechtse onzin!quote:Op woensdag 11 maart 2015 11:32 schreef Stokken_en_stenen het volgende:
[..]
Dan mag Rutte ook opstappen ik heb mijn 1000,- ¤ nog niet ontvangen van hem zoals hij beloofd heeft!
Het zou trouwens kunnen dat de verkiezingen meespelen. Zo vlak voor de verkiezingen kan je negatieve PR missen als kiespijn. De VVD speelt die verkiezingen doorgaans zeer strategisch waarbij geen middel wordt geschuwd.quote:
Volgens mij wordt bij de anderen ook geen middel geschuwd gezien het feit dat de VVD'ers vallen bij bosjes... Met Ivo en Fred meegeteld ging het gisteren over zes(!) verschillende VVD'ers waar wat mee was...dat heeft zelfs de LPF nooit gepresteerdquote:Op woensdag 11 maart 2015 11:35 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het zou trouwens kunnen dat de verkiezingen meespelen. Zo vlak voor de verkiezingen kan je negatieve PR missen als kiespijn. De VVD speelt die verkiezingen doorgaans zeer strategisch waarbij geen middel wordt geschuwd.
Moet je nagaan dat er nog steeds wat VVD'ers zitten in de landelijke politiek die normaal gesproken al lang hun biezen hadden moeten pakken. Ik denk aan de parlementsvoorzitter die zo incompetent is dat je bijna medelijden met haar zou krijgen.quote:Op woensdag 11 maart 2015 11:37 schreef SureD1 het volgende:
[..]
Volgens mij wordt bij de anderen ook geen middel geschuwd gezien het feit dat de VVD'ers vallen bij bosjes... Met Ivo en Fred meegeteld ging het gisteren over zes(!) verschillende VVD'ers waar wat mee was...dat heeft zelfs de LPF nooit gepresteerd
Edit: 7 van Rey zat bij Pauw...
Is er een grond voor om opstelten hoofdelijk aansprakelijk te stellen voor het 'reet afvegen' met deze wet? Ondanks alle uitspraken van rechters en wetten?quote:Op woensdag 11 maart 2015 11:15 schreef Bram_van_Loon het volgende:
https://www.voys.nl/weblog/het-kort-geding-tegen-de-nl-staat
De advocaat van de overheid heeft nogal geblunderd. Ofwel dat ofwel heeft hij bewust gelogen. Kies zelf maar wat je meer beschamend vindt.
Verder geeft ze aan dat de gegevens alleen worden ingezet op verdenking van zeer ernstige misdrijven, waarop de advocaat van de eisers inbreekt en aangeeft dat verdenking van fietsendiefstal al ernstig genoeg is.
Haar stem brak weer toen ze door Wilders van partijdigheid werd beschuldigdquote:Op woensdag 11 maart 2015 11:39 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Moet je nagaan dat er nog steeds wat VVD'ers zitten in de landelijke politiek die normaal gesproken al lang hun biezen hadden moeten pakken. Ik denk aan de parlementsvoorzitter die zo incompetent is dat je bijna medelijden met haar zou krijgen.
Een man een man een woord een woord.quote:Op woensdag 11 maart 2015 11:34 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Hier gaan we weer met de rechtse onzin!![]()
Ook jij hebt last van dementie? Ook jij bent alweer vergeten dat de VVD die 1000 Euro niet leverde omdat de PvdA de zorgpremiedifferentiatie moest inleveren naar aanleiding van huiliehuiliegedrag van een paar onbeduidende VVD'ers?
Als de zorgpremiedifferentiatie tegelijkertijd wordt ingevoerd met terugwerkende kracht dan ga ik akkoord met die 1000 Euro.quote:Op woensdag 11 maart 2015 11:44 schreef Stokken_en_stenen het volgende:
[..]
Een man een man een woord een woord.
Geen smoesjes nooit!
Inderdaad. Het is onthutsend dat wij in Nederland de eerste de beste politica kiezen voor dit ambt in plaats van dat op basis van gebleken geschiktheid een politicus wordt verkozen. Meestal pakt het nog redelijk uit aangezien de meeste politici niet hun postje hebben gekregen zonder dat ze over bepaalde fundamentele inzichten beschikken, deze keer werden we eens afgestraft voor de onbezonnen manier waarop wij die voorzitter selecteren.quote:Op woensdag 11 maart 2015 11:43 schreef SureD1 het volgende:
[..]
Haar stem brak weer toen ze door Wilders van partijdigheid werd beschuldigdIk kijk al enkele decennia debatten maar ze is met afstand de slechtste voorzitter ooit...
Ze is zo overduidelijk partijdig... Een voorzitter hoort neutraal te zijn..zelfs Bosma begreep dat...
Ik wil dat Hans Hoogervorst mij met terugwerkende kracht en wettelijke rente financieel compenseert voor het teveel betaalde bedrag aan zorgpremie.quote:Op woensdag 11 maart 2015 11:48 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Als de zorgpremiedifferentiatie tegelijkertijd wordt ingevoerd met terugwerkende kracht dan ga ik akkoord met die 1000 Euro.
Zo werkt het niet! Het pakket (package deal) bestond uit deze twee zaken, niet uit al die andere shit.quote:Op woensdag 11 maart 2015 11:53 schreef Stokken_en_stenen het volgende:
[..]
Ik wil dat Hans Hoogervorst mij met terugwerkende kracht en wettelijke rente financieel compenseert voor het teveel betaalde bedrag aan zorgpremie.
Dit zou trouwens zo op die posters van de VVD kunnen, in blauwe letters met daaronder zo'n kekke oranje streep.quote:Op woensdag 11 maart 2015 11:44 schreef Stokken_en_stenen het volgende:
[..]
Een man een man een woord een woord.
Geen smoesjes nooit!
Precies, een politiek spel.quote:Op woensdag 11 maart 2015 11:25 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het is maar wat je niets vindt.
Het Europese Hof heeft namelijk al bepaald dat door het handhaven van deze richtlijn mensenrechten disproportioneel worden geschonden. Ook de Raad van State en het CBP waren het erover eens dat de onrechtmatige bewaarplicht buiten werking gesteld moet worden.
Doodleuk niet luisteren naar de hogere rechter. De wet niet aanpassen terwijl de hogere rechter heeft uitgelegd dat die wet ongeldig is.
Dat bonnetje was de smoes om van hen af te geraken, dit is waarschijnlijk de echte reden. Als je met A hen niet weg kan krijgen terwijl het wel nodig is dan moet het maar met B. Zo werkt dat in de politiek.
Ik vrees dat ze met bullshit komen dat de minister het deed en niet de persoon Opstelten of iets dergelijks.quote:Op woensdag 11 maart 2015 11:40 schreef Red_85 het volgende:
Is er een grond voor om opstelten hoofdelijk aansprakelijk te stellen voor het 'reet afvegen' met deze wet? Ondanks alle uitspraken van rechters en wetten?
Het belangrijkste is in dit geval dat het zeer terecht is dat hij is opgestapt.quote:
Het is een begin!quote:KPN, Telfort en Xs4all stoppen met uitvoeren bewaarplicht
Internet- en telecomprovider KPN en dochterbedrijven Xs4all en Telfort stoppen als eerste grote provider het met uitvoeren van de bewaarplicht na een uitspraak van de voorzieningenrechter in Den Haag. Die oordeelde dat de bewaarplicht in strijd is met het Europese mensenrechtenverdrag.
KPN"De uitspraak van de rechter is duidelijk", laat KPN weten. "We houden rekening met de uitspraak van de kortgedingrechter en zetten de uitvoering van de wet stop", aldus het bedrijf in een schriftelijke reactie. Een woordvoerder van de telecomprovider kan desgevraagd niet aangeven of al verzamelde data nu ook wordt verwijderd. "Daarover gaan we nog in gesprek", zegt hij. De beslissing geldt ook voor dochterbedrijven Xs4all en Telfort van KPN.
Eerder op woensdag oordeelde de rechtbank van Den Haag dat de bewaarplicht buiten werking moet worden gesteld, omdat de wet in strijd is met het Europese mensenrechtenverdrag. De rechtbank erkent het nut van de bewaarplicht voor het opsporen van misdadigers, maar vindt dat de huidige wet de inbreuk op de privacy niet rechtvaardigt. Ook laakt de rechter het gebrek aan onafhankelijke toetsing op de wet. De rechter oordeelde in een zaak die onder meer was aangespannen door burgerrechtenorganisatie Privacy First en een aantal kleinere voip- en internetproviders, zoals Voys, BIT en SpeakUp.
De enige andere provider die niet bij de zaak betrokken was en ook heeft aangegeven te zullen stoppen met het voldoen aan de bewaarplicht, is Tweak. Ziggo en UPC, die samen fuseren tot één provider, hebben nog niet besloten wat ze met de bewaarplicht doen.
VVD-Kamerlid Jeroen van Wijngaarden wil dat het kabinet zo spoedig mogelijk met een nieuwe, aangepaste wet komt. Het kabinet gaf eerder al aan te werken aan een nieuwe wet. Bij de wet is onder meer van belang dat een onafhankelijke partij opvragingen beoordeelt, zegt Van Wijngaarden tegenover Tweakers. "Er moet een balans zijn tussen privacy en bescherming van je persoonlijke levenssfeer, die gebaat is bij goede opsporing", zegt hij. Van Wijngaarden vindt daarbij dat burgers inzage moeten krijgen in hoe de bewaarplicht helpt om misdrijven op te lossen. "Want de wet is echt heel nuttig", stelt hij.
Ook D66 wil dat er een nieuwe versie van de wet komt, waarbij meer aandacht is voor de privacy. Volgens Kamerlid Gerard Schouw moet de nieuwe wet bijvoorbeeld regelen dat een rechter toestemming moet geven voordat er gegevens worden verzameld. PvdA-Kamerlid Astrid Oosenbrug zegt tegenover Nu.nl dat het kabinet met een oplossing moet komen 'waarbij zowel de privacy van onze burgers als het belang van de opsporing wordt gewaarborgd'.
Bron: Tweakers.net.
Lol, dit hele gebeuren gaat nergens over?quote:Op woensdag 11 maart 2015 11:11 schreef waht het volgende:
[..]
Dit gaat nergens over.
Goed begin inderdaad, al lag die uitspraak van het hoogste rechtscollege in Europa (Hof van Justitie van de Europese Unie) er al een tijd. Ergens schandalig dat je daar dan nog de Nederlandse kortgedingrechter voor nodig hebt om daadwerkelijk zo ver te komen...quote:Op woensdag 11 maart 2015 15:56 schreef µ het volgende:
[..]
Goed begin, en sneller dan ik had verwacht.
Opstelten en Teeven zijn weg en prompt worden de rechten van burgers ineens gerespecteerd, terwijl dit zo'n goeie deal was voor de overheid.quote:Op woensdag 11 maart 2015 15:56 schreef µ het volgende:
[..]
Goed begin, en sneller dan ik had verwacht.
Pownedquote:Nu telecomproviders geen privégegevens van klanten meer hoeven te bewaren, ziet het ministerie van Justitie en Veiligheid nadelige gevolgen voor het opsporen van boeven en ander akelig tuig.
Het ministerie overweegt dan ook om in hoger beroep te gaan tegen het besluit om de wet Bewaarplicht buiten werking te stellen. Eerder wilde Ivo Opstelten de wet sowieso al aanpassen, schrijft het ANP. Het wetsvoorstel dat Opstelten maakte, wordt door het ministerie nog verder ontwikkeld. Daarbij wordt het rechterlijk besluit van vandaag wel meegenomen.
De kortgedingrechter heeft in de ogen van het ministerie aangegeven dat de bewaarplicht "noodzakelijk en effectief" is, en dat de opslag van gegevens een "gerechtvaardigd doel" dient. Daarnaast is "voldoende aanmerkelijk gemaakt dat bepaalde criminaliteit bijna alleen via historische telecommunicatiegegevens te achterhalen is", vindt de Staat.
http://www.rijksoverheid.(...)de-bewaarplicht.htmlquote:Het ministerie van Veiligheid en Justitie zegt de beslissing van de rechtbank te betreuren en denkt na over een hoger beroep. "Inmiddels is er een wetsvoorstel dat voorziet in aanpassing van de Wet bewaarplicht. De inhoud van het vonnis wordt betrokken bij het wetsvoorstel, zodat de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van de betrokkenen afdoende is gewaarborgd. Het vonnis laat daarvoor alle ruimte. Het is voor de opsporing en vervolging van groot belang dat het wetsvoorstel zo spoedig mogelijk in werking kan treden."
Alle tot nu toe bewaarde gegevens wissen kost toch zeker geen weken? Zelfs als er een nieuwe wet komt, zijn ze deze data kwijt.quote:Op woensdag 11 maart 2015 11:03 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
De overheid kan de wet toch dusdanig aanpassen dat het wel weer kan?![]()
Het is al vaker gebleken dat de overheid dit soort wetsaanpassingen wel in een kort tijdsbestek doet.
Ik hoop dat ze die gegevens gaan wissen. Het liefst vandaag nog als ze het niet al hebben gedaan.quote:Op woensdag 11 maart 2015 18:04 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Alle tot nu toe bewaarde gegevens wissen kost toch zeker geen weken? Zelfs als er een nieuwe wet komt, zijn ze deze data kwijt.
Uit de Tweakuhs link van Drinky:quote:Op woensdag 11 maart 2015 18:16 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik hoop dat ze die gegevens gaan wissen. Het liefst vandaag nog als ze het niet al hebben gedaan.
Dat is nog maar afwachten dus...quote:Het is onduidelijk of reeds verzamelde data zullen worden verwijderd. De provider geeft aan dat het zich aan de wet zal houden, 'ook als dat betekent dat er gegevens weggegooid moeten worden.'
Oh ja? Het is nuttig en het helpt? Dan kun je dat nu toch ook uitleggen? Of moet er nog ff een verhaaltje worden gespind?quote:VVD-Kamerlid Jeroen van Wijngaarden wil dat het kabinet zo spoedig mogelijk met een nieuwe, aangepaste wet komt. Het kabinet gaf eerder al aan te werken aan een nieuwe wet. Bij de wet is onder meer van belang dat een onafhankelijke partij opvragingen beoordeelt, zegt Van Wijngaarden tegenover Tweakers. "Er moet een balans zijn tussen privacy en bescherming van je persoonlijke levenssfeer, die gebaat is bij goede opsporing", zegt hij. Van Wijngaarden vindt daarbij dat burgers inzage moeten krijgen in hoe de bewaarplicht helpt om misdrijven op te lossen. "Want de wet is echt heel nuttig", stelt hij.
Dat is de spin.quote:Op woensdag 11 maart 2015 18:38 schreef AchJa het volgende:
[..]
Uit de Tweakuhs link van Drinky:
[..]
Dat is nog maar afwachten dus...
En deze dan:
[..]
Oh ja? Het is nuttig en het helpt? Dan kun je dat nu toch ook uitleggen? Of moet er nog ff een verhaaltje worden gespind?
Ik ben er ook bang voor. Eea zal wel weer zo "aangepast" worden dat het op papier klopt maar dat eea in de praktijk hetzelfde blijft.quote:Op woensdag 11 maart 2015 18:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat is de spin.
"We gaan de wet zo aanpassen dat je privacy gewaarborgd blijft. Echt waar! We laten iemand er op toezien zodat er geen misbruik van wordt gemaakt."![]()
Het is nodeloos (zou het woord needless hier vandaan komen?) om toe te lichten dat dit het niet gaat worden wat betreft privacy.
Dat het nuttig is is niet zo moeilijk vast te stellen hoor. Het enige wat ervoor nodig is is een rondje op rechtspraak.nl, om daar te kijken hoeveel verdachten van zware (levens)delicten op de plaats delict gebracht worden met behulp van metadata uit de telecomgegevens.quote:Op woensdag 11 maart 2015 18:38 schreef AchJa het volgende:
[..]
Uit de Tweakuhs link van Drinky:
Oh ja? Het is nuttig en het helpt? Dan kun je dat nu toch ook uitleggen? Of moet er nog ff een verhaaltje worden gespind?
Voor dat laatste is het zeker niet nodig dat de gegevens een jaar lang worden bewaard, ook een half jaar is niet nodig, ook 3 maanden niet. Wat wel? Enkele dagen tot enkele weken. Bovendien is het tijdelijk bewaren van wanneer voor het laatst met welke zendmast is 'gecommuniceerd' een heel ander verhaal dan het bewaren van internetdata. Kortom, als je die paar goede toepassingen wil bewaren dan kan je ook op een fatsoenlijke wijze de wet formuleren zodat het niet zo gemakkelijk kan worden misbruikt.quote:Op woensdag 11 maart 2015 22:30 schreef Tempora het volgende:
Of even als recent voorbeeldje: het lichaam van Mariska Peeters dat gevonden is omdat ze wisten welke zendmast ze voor het laatst aangestraald heeft.
Neem er maar vergif op in dat het niet de laatste poging is.quote:Op donderdag 12 maart 2015 12:05 schreef VeX- het volgende:
Het is een schande dat die bewaarplicht er uberhaupt gekomen is.
Het is dan ook slechts één voorbeeld. Telecomgegevens zijn gewoon in heel veel recherche zaken essentieel gebleken. Als je een moord/verkrachting/overval onderzoekt heb je nu eenmaal niet meteen een verdachte in beeld. Daar gaat vaak maanden overheen.quote:Op woensdag 11 maart 2015 23:52 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Voor dat laatste is het zeker niet nodig dat de gegevens een jaar lang worden bewaard, ook een half jaar is niet nodig, ook 3 maanden niet. Wat wel? Enkele dagen tot enkele weken. Bovendien is het tijdelijk bewaren van wanneer voor het laatst met welke zendmast is 'gecommuniceerd' een heel ander verhaal dan het bewaren van internetdata. Kortom, als je die paar goede toepassingen wil bewaren dan kan je ook op een fatsoenlijke wijze de wet formuleren zodat het niet zo gemakkelijk kan worden misbruikt.
Ook het pedofielenargument zijn ze weer niet vergeten zie ikquote:Op woensdag 25 maart 2015 14:06 schreef AchJa het volgende:
Kabinet wil weer snel bewaarplicht privédata
DEN HAAG -
Het kabinet wil dat de bel- en e-mailgegevens van alle Nederlanders weer snel worden opgeslagen en bewaard. Een verplichting daartoe is belangrijk voor de opsporing en vervolging van verdachten van ernstige misdrijven.
De nieuwe minister van Veiligheid en Justitie Ard van der Steur zei dat woensdag tijdens een debat in de Tweede Kamer. Hij zal het wetsvoorstel zo spoedig mogelijk naar de Kamer sturen en hoopt dat die de kwestie snel zal behandelen. De Kamer is er nog niet helemaal uit.
De bewaarplicht voor telecommunicatiebedrijven en internetproviders bestond al, maar werd onlangs buiten werking gesteld door de rechter. Die oordeelde dat de persoonlijke levenssfeer van mensen te ernstig werd geschonden.
Van der Steur wil de bedrijven weer verplichten de communicatiegegevens op te slaan, maar wil het gebruik van deze data door politie en justitie strikter regelen. Zo moet een rechter er vooraf toestemming voor geven. Hij gaf een rits voorbeelden waarbij door internetgegevens grote zaken konden worden opgelost, zoals het internationale pedofielennetwerk rond Robert M., die werd veroordeeld voor misbruik op crčches.
VVD, PVV, CDA en ChristenUnie zijn voor het voorstel. Regeringspartij PvdA ziet erg op tegen de bewaarplicht en wil weten of een informatieplicht voor bedrijven een mogelijk alternatief is voor de massale opslag van privédata.
D66, GroenLinks en SP zijn tegen of willen meer onderbouwing voor nut en noodzaak van de maatregel. Ze vinden het onjuist dat van miljoenen onschuldige burgers alle verkeersdata worden opgeslagen.
Telegraaf
Damn...quote:De VVD noemde het betoog van andere partijen voor het tonen van cijfers over het nut van de bewaarplicht 'cijferfetisjisme': "Criminelen hebben niets liever dan dat de bewaarplicht wordt geschrapt", aldus VVD-Kamerlid Jeroen van Wijngaarden. "Wie is hier nou eigenlijk de verdachte? Het Openbaar Ministerie en de politie, of criminelen en kinderverkrachters?"
Interessante vraag, gezien het feit dat OM, politie en hun politieke aanstuurders zich stelselmatig schuldig maken aan strafbare feiten. Ik zou van de VVD wel een plan willen zien hoe te voorkomen dat gegevens toch niet bewaard worden in het geval van een stroomstoring.quote:De VVD noemde het betoog van andere partijen voor het tonen van cijfers over het nut van de bewaarplicht 'cijferfetisjisme': "Criminelen hebben niets liever dan dat de bewaarplicht wordt geschrapt", aldus VVD-Kamerlid Jeroen van Wijngaarden. "Wie is hier nou eigenlijk de verdachte? Het Openbaar Ministerie en de politie, of criminelen en kinderverkrachters?"
Om vervolgens zo gauw iets in het belang van het volk is te roepen dat je niet zomaar even een wet invoert en er jarenlang over te doen.quote:Op woensdag 25 maart 2015 14:18 schreef Ferdo het volgende:
Ja, als het om volksvijandige maatregelen gaat dan probeert men dat wel snel te regelen. Met de gratis id-kaart was men ook al ineens zo daadkrachtig.
Het viel al te vermoeden aangezien de nieuwe minister per se van de conservatie vleugel van de VVD moest komen en Opstelten blijkbaar het beste was wat die kon leveren maar nu is het 100% zeker aangezien van der Steur zelfs de meest eenvoudige vragen niet kan beantwoorden terwijl hij notabene zegt deze nieuwe wet ingevoerd te willen zien: de nieuwe minister is hopeloos incompetent, slecht geļnformeerd en voert slechts uit wat hem wordt opgedragen. Ge-wel-dig. Je kan als minister geen goede mening vormen zonder het dossier goed te kennen, dat hij het dossier niet goed kent is duidelijk. Dat mag in dat stadium (net benoemd) maar wacht dan eventjes met die mening te vormen en een wetsvoorstel te doen.quote:Op woensdag 25 maart 2015 14:28 schreef AchJa het volgende:
Ook andere Kamerleden toonden zich kritisch. Onder meer D66-Kamerlid Kees Verhoeven zei graag cijfers te willen over de noodzaak van de bewaarplicht, maar de nieuwe minister van Veiligheid en Justitie, Ard van der Steur, zei die niet te kunnen geven. Ook de ChristenUnie wilde die cijfers graag zien. "De minister moet met een goede bewijslast komen", aldus Kamerlid Gert-Jan Segers.
Dit is typisch voor de VVD de laatste jaren: factfree politics. Je ziet het bij de Republikeinen in de USA ook heel erg sterk.quote:Op woensdag 25 maart 2015 14:28 schreef AchJa het volgende:
Tweede Kamer is kritisch over nieuwe bewaarplicht
De VVD noemde het betoog van andere partijen voor het tonen van cijfers over het nut van de bewaarplicht 'cijferfetisjisme': "Criminelen hebben niets liever dan dat de bewaarplicht wordt geschrapt", aldus VVD-Kamerlid Jeroen van Wijngaarden. "Wie is hier nou eigenlijk de verdachte? Het Openbaar Ministerie en de politie, of criminelen en kinderverkrachters?"
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |