Waarom zouden ze dat doen?quote:Op maandag 9 maart 2015 19:45 schreef Mr.Ping het volgende:
Denken jullie ook dat de indianen een beetje hebben gejokt over de vindplaats van de rugtas?
Een schrijnend, bijna potsierlijk voorbeeld van confirmation bias.quote:Op maandag 9 maart 2015 19:28 schreef 11en30 het volgende:
[..]
... Daarna zijn ze erheen gegaan om te kijken of zo'n plek er is en vonden die in de steile helling met als voorland een rivierbedding.
Vooral ook de zwakte (uiterlijk; wat hij heeft gezegd, we weten niet welk onderzoek hij verder heeft gedaan) van de "uitsluitingen" van de andere (mogelijke) scenario's:quote:Op maandag 9 maart 2015 19:54 schreef Gorraay het volgende:
[..]
Een schrijnend, bijna potsierlijk voorbeeld van confirmation bias.
Stel ze vinden de rugtas en nemen het mee naar huis, later horen ze dat het van de meiden kan zijn. Dan voel je jezelf best rot en kan je verzinnen dat het véél verder lag en je het later daar hebt gevonden.quote:
Het persbericht bevat de volgende, voor mij cryptische, zin:quote:Op maandag 9 maart 2015 19:33 schreef 11en30 het volgende:
[..]
Vraag je nou aan mij om het woord "voorland" voor je te gaan googlen en dan hier het eerste antwoord te posten?
Feliciano heeft met die mensen (de rijstboertjes) gesproken en is die rugzak zelfs op gaan halen daar, meen ik. Hij zal toch wel gehoord hebben waar die precies gevonden is?quote:Op maandag 9 maart 2015 19:57 schreef Mr.Ping het volgende:
[..]
Stel ze vinden de rugtas en nemen het mee naar huis, later horen ze dat het van de meiden kan zijn. Dan voel je jezelf best rot en kan je verzinnen dat het véél verder lag en je het later daar hebt gevonden.
Ja, precies; het stroomgebied van de aanvoerrivieren/beken van de Changuinola. De Quebrada Alejandro (=2e quebrada) dus.quote:Op maandag 9 maart 2015 20:00 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Het persbericht bevat de volgende, voor mij cryptische, zin:
Uitgaande van een val van deze hellingen ligt het voorland van de valler(s) in de bedding van een van de rivieren welke uitkomen in de Culebra rivier.
De vallers, ik neem aan dat daarmee K en L worden bedoeld, hebben dus een voorland.
Nu ken ik wel de figuurlijke betekenis van voorland (namelijk "je toekomst"), maar het lijkt erop dat voorland hier letterlijk wordt bedoeld als een stuk land dat vóór de rivier ligt, of, anders gezegd, tussen rivier en berg. Maar als dat bedoeld werd, dan is dat voorland niet "van de vallers".
Enfin, ik kan er geen chocola van maken.
Die sociale controle houdt blijkbaar op als er mensen naar beneden donderen, dan weet niemand dat er ergens zoiets kan gebeuren.quote:Op maandag 9 maart 2015 19:56 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Vooral ook de zwakte (uiterlijk; wat hij heeft gezegd, we weten niet welk onderzoek hij verder heeft gedaan) van de "uitsluitingen" van de andere (mogelijke) scenario's:
- misdrijf - "achten we onwaarschijnlijk, want er is sociale controle op het pad" - ja, voor de Mirador en de Klim, erna kom je geen hont meer tegen
- gescheiden geraakt en zo naast het pad terug ook elkaar kwijtgeraakt - niet eens meegenomen in de beschouwing
Waar ga je hem testen dan? Niet in Nederland (veel te vlak) hoop ik? Verpak de telefoons en camera wel goed waterdicht, zou zonde zijn om die kwijt te raken...quote:Op maandag 9 maart 2015 20:01 schreef ootjekatootje het volgende:
Ik vind dat we morgen even moeten kijken hoe we aan zo'n tas komen en hoe deze het beste getest kan worden. Ook marktplaats staat geen tas en zelf bij grote buitenlandse websites is dit model uitverkocht. Ik vrees dat we dus genoegen moeten nemen met hetzelfde model van 2014 en de fabricant kunnen bellen om te vragen wat de verschillen zijn met het model van 2013.
Er is met touwen langs het pad (de Klim) gezocht, dus dat is het punt niet. Alleen niet op precies die plek die Frank aanwees. Daar is nu wel gezocht (maar niks concreets gevonden).quote:Op maandag 9 maart 2015 20:02 schreef Lutalo het volgende:
[..]
Die sociale controle houdt blijkbaar op als er mensen naar beneden donderen, dan weet niemand dat er ergens zoiets kan gebeuren.
Dit stuk bedoel ik. Q2 ontspringt niet bij de kruising met het pad. Ze kunnen er ook nog verder stroomopwaarts in terecht gekomen zijn via een val van de helling die ter hoogte van de mirador door F steep area genoemd is. Het pad komt volgens jouw kaart verderop weer bij het verlengde van dezelfde helling/steep area uit.quote:Op maandag 9 maart 2015 19:47 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Tussen dit punt en Q1 bedoel je? Wat bedoel je met "de andere kant"?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En als je dan van deze area het stuk tussen de corridor met aan weerszijde hoge wanden en de eerste beek pakt, dan ben je er volgens mij zoals het in de beschrijving staat aangegeven.
[ Bericht 7% gewijzigd door 11en30 op 09-03-2015 20:35:07 ]
quote:Op maandag 9 maart 2015 20:00 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Het persbericht bevat de volgende, voor mij cryptische, zin:
Uitgaande van een val van deze hellingen ligt het voorland van de valler(s) in de bedding van een van de rivieren welke uitkomen in de Culebra rivier.
De vallers, ik neem aan dat daarmee K en L worden bedoeld, hebben dus een voorland.
Nu ken ik wel de figuurlijke betekenis van voorland (namelijk "je toekomst"), maar het lijkt erop dat voorland hier letterlijk wordt bedoeld als een stuk land dat vóór de rivier ligt, of, anders gezegd, tussen rivier en berg. Maar als dat bedoeld werd, dan is dat voorland niet "van de vallers".
Enfin, ik kan er geen chocola van maken.
Hele artikel hier (klik op de plusjes):quote:2. (Zeem.) Land dat men voor zich heeft of vindt, land waar men op aanhoudt. Ook in fig. verband.
↪a. Land dat men op een gegeven oogenblik op zijn weg vindt of zal vinden; land dat men, zonder het vooraf bepaald of gewild te hebben, zal bereiken; land dat men op zeker oogenblik voor den boeg heeft.
quote:Op maandag 9 maart 2015 20:08 schreef 11en30 het volgende:
[..]
Dit stuk bedoel ik. Q2 ontspringt niet bij de kruising met het pad. Ze kunnen er ook nog verder stroomopwaarts in terecht gekomen zijn via een val van de helling die ter hoogte van de mirador door F steep area genoemd is. Het pad komt volgens jouw kaart verderop weer bij het verlengde van dezelfde helling/steep area uit.Ah dank je, duidelijker. Ok, ja, dat kan ook. Maar goed, dan wordt op zich het traject dat die rugzak en jeans moeten hebben afgelegd niet heel veel anders.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia
Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
Dat is nu juist het punt, er is aan de Boquete kant met touwen langs het pad gezocht.quote:Op maandag 9 maart 2015 20:05 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Er is met touwen langs het pad (de Klim) gezocht, dus dat is het punt niet. Alleen niet op precies die plek die Frank aanwees. Daar is nu wel gezocht (maar niks concreets gevonden).
Ja? Dus nu ga je dit op jouw kaart erbij zetten als 1130 val area?quote:Op maandag 9 maart 2015 20:11 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ah dank je, duidelijker. Ok, ja, dat kan ook. Maar goed, dan wordt op zich het traject dat die rugzak en jeans moeten hebben afgelegd niet heel veel anders.
Het punt is dat de hellingshoek van de bedding bepalend is. En ook/dus de stroomsnelheid. De test van Stacey is daarom niet zo nuttig als vergelijkingsmateriaal (dank voor het testen, Stacey, daar niet van!) omdat de Loosdrechtse plassen juist enorm vlak zijn in de Nederlandse delta.quote:Op maandag 9 maart 2015 20:10 schreef ootjekatootje het volgende:
wildwaterbaan Zoetermeer bezoeken? Vrees alleen dat die rugzak daar niet in het watergegooid kan worden
Gaat me er in eerste instantie om te zien wat dat tas doet in een bak met water, dus speciekuip of bad.
En dan minimaal 24 uur laten drijven om te zien of hij zakt of niet of half
Op zich zou de Geul in Zuid-Limburg nog niet zo'n slechte keuze zijn. Het is de snelst stromende rivier in Nederland, met een hoogteverschil van 250 meter.quote:Op maandag 9 maart 2015 20:03 schreef El_Matador het volgende:
Waar ga je hem testen dan? Niet in Nederland (veel te vlak) hoop ik?
ja, slimmerdquote:Op maandag 9 maart 2015 20:14 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Het punt is dat de hellingshoek van de bedding bepalend is. En ook/dus de stroomsnelheid. De test van Stacey is daarom niet zo nuttig als vergelijkingsmateriaal (dank voor het testen, Stacey, daar niet van!) omdat de Loosdrechtse plassen juist enorm vlak zijn in de Nederlandse delta.
Je zou dus veel meer in de bovenloop van rivieren moeten kijken (echt in de bergen) om een goeie vergelijking te kunnen trekken. In de buurt van Perico is het al een stuk beter te testen al is het daar ook nog veel lager/minder steil dan in Panama.
Nou dan sturen we hem op naar jouquote:Op maandag 9 maart 2015 20:16 schreef Perico het volgende:
[..]
Op zich zou de Geul in Zuid-Limburg nog niet zo'n slechte keuze zijn. Het is de snelst stromende rivier in Nederland, met een hoogteverschil van 250 meter.
Met de nodige bochten, rotsen en stroomversnellingen, niet te diep. Lijkt best wel op zo'n quebrada. Ook is het stroomgebied van 40 km. best compact.
Nee, het is een beter plan om Jackie 320 kilometer met de rugzak naar hier te laten komen en hem dan te water te laten.quote:
Niet precies, wel ongeveer:quote:Op maandag 9 maart 2015 20:18 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
ja, slimmerd, die hellingshoek weten we dus niet...
Dat hangt dus van factoren af die je in Nederland (misschien op de Geul na, bij Perico) niet kan testen.quote:Stap 2 voor mij: Blijft die tas drijven?
quote:Ondertussen hebben jullie de valplek gevonden en neemt Domnivoor de tas mee naar Boquete.
Hahahah, ik vind het allemaal prima!quote:Op maandag 9 maart 2015 20:25 schreef Perico het volgende:
[..]
Nee, het is een beter plan om Jackie 320 kilometer met de rugzak naar hier te laten komen en hem dan te water te laten.
Dat is geen straf.quote:Op maandag 9 maart 2015 20:25 schreef El_Matador het volgende:
Enige punt is dat we dan wel 2 maanden in Boquete moeten blijven (de tijdsduur tussen 11 april en 11 juni)...
Ik ben allereerst ook benieuwd of de tas blijft drijven of niet.quote:Op maandag 9 maart 2015 20:01 schreef ootjekatootje het volgende:
Ik vind dat we morgen even moeten kijken hoe we aan zo'n tas komen en hoe deze het beste getest kan worden. Ook marktplaats staat geen tas en zelf bij grote buitenlandse websites is dit model uitverkocht. Ik vrees dat we dus genoegen moeten nemen met hetzelfde model van 2014 en de fabricant kunnen bellen om te vragen wat de verschillen zijn met het model van 2013.
Je hebt een wildwaterbaan in Zoetermeer alleen net als bij een pretpark zullen ze daar niet toestaan dat je er spullen ingooitquote:Op maandag 9 maart 2015 20:33 schreef Nieuwschierig het volgende:
Er zijn pretparken die wildwaterbanen hebben, daar is met wat hulp van opvissen/wegen/teruggooien een parcours van 15 km af te leggen met te analyseren resultaten
yepquote:Op maandag 9 maart 2015 20:36 schreef jackie12 het volgende:
[..]
Ik ben allereerst ook benieuwd of de tas blijft drijven of niet.
Zinkt de tas dan hebben oa Stacey en Matador gelijk en hoef je het eigenlijk niet eens meer te testen in een soort gelijke rivier.
Klopt toch wat ik zeg?
Nee, jackie. Ik zeg ook NIET hetzelfde als Stacey. Ik denk ook niet dat die tas zinkt (zinken is het probleem niet, dat heb ik in een uitgebreide post uitgelegd).quote:Op maandag 9 maart 2015 20:36 schreef jackie12 het volgende:
[..]
Ik ben allereerst ook benieuwd of de tas blijft drijven of niet.
Zinkt de tas dan hebben oa Stacey en Matador gelijk en hoef je het eigenlijk niet eens meer te testen in een soort gelijke rivier.
Klopt toch wat ik zeg?
Regenseizoen, tropisch. De regens concentreren zich met name tussen april en december. Heb eergisteren mijn Rough Guide van Centraal Amerika erbij gepakt, staat ook een stukje over Boquete in.quote:Op maandag 9 maart 2015 20:40 schreef ootjekatootje het volgende:
Tropisch nevelwoud
Hoogte: 2500-4000 m
Gemiddelde temperatuur: 0-15 °C
Gemiddelde neerslag: 1500-3000 mm
bron: wiki
Maar hoeveel is dat voor ons gebied en wat is gemiddeld?
Ik vergelijk zo'n quebrada meer met een wildwaterbaan dan met een zeilplas. Zolang hij maar over de waterbaan blijft gaan zal hij de test doorstaan. In een meer zinkt hij als een baksteen. Dus nee ik denk niet dat de voorgestelde testen erg zinvol zijn.quote:Op maandag 9 maart 2015 20:37 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Je hebt een wildwaterbaan in Zoetermeer alleen net als bij een pretpark zullen ze daar niet toestaan dat je er spullen ingooit
Jouw kaart is erg mooi en duidelijk, dus zou die gewoon naast die van mij in de OP zetten.quote:Op maandag 9 maart 2015 20:54 schreef 11en30 het volgende:
@El_Matador Laat even weten of je de steep-area val-area op jouw kaart erbij tekent of dat ik een aparte kaart voor de OP moet maken.
Beter om helemaal geen interpretaties in de OP te hebben!quote:Op maandag 9 maart 2015 20:57 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Jouw kaart is erg mooi en duidelijk, dus zou die gewoon naast die van mij in de OP zetten.
Ik gebruik mijn kaart als basis voor daar en die zal dan ook geupdate worden met de echte routes (die witte stippellijn is een vermoeden, geen vast pad ofzo).
Beter om 2 interpretaties naast elkaar te hebben en dan kan je ook jouw kaart helemaal naar eigen smaak inrichten. Zie ook de eerdere kaarten van Geruisloos, matteo, Perico en miura.
Goeie!quote:Op maandag 9 maart 2015 20:19 schreef ootjekatootje het volgende:
Op maandag 9 maart 2015 20:16 schreef Perico het volgende:
[..]
Op zich zou de Geul in Zuid-Limburg nog niet zo'n slechte keuze zijn. Het is de snelst stromende rivier in Nederland, met een hoogteverschil van 250 meter.
Met de nodige bochten, rotsen en stroomversnellingen, niet te diep. Lijkt best wel op zo'n quebrada. Ook is het stroomgebied van 40 km. best compact.
Topic 181 posting #7 :quote:Op maandag 9 maart 2015 20:25 schreef 11en30 het volgende:
Als je het niet op jouw kaart erbij wilt zetten dan maak ik zelf een kaart die dan in de OP gezet moet worden. Zeg het maar.
Juist, ik bracht hier al de “steep area” in verband met de valpartij.quote:Op zaterdag 7 maart 2015 21:17 schreef gynaika het volgende:
Zou voor die “roetsjbaan” het “derde pad op de Mirador”, steep area, in aanmerking kunnen komen?
Waarom schiet je nou weer zo in aanvalsmodus?quote:Op maandag 9 maart 2015 21:02 schreef 11en30 het volgende:
[..]
Beter om helemaal geen interpretaties in de OP te hebben!
Eruit dus met dat ding. Of je maakt er echt een gezamenlijk project van ipv alleen net te doen alsof dat zo is wanneer dat jou uitkomt.
Punt blijft dat je in ieder geval aan de Caribische kant van de CD moet zijn. Dat zijn topografische feiten, kunnen we niks aan veranderen.quote:Op maandag 9 maart 2015 21:04 schreef gynaika het volgende:
[..]
Topic 181 posting #7 :
[..]
Juist, ik bracht hier al de “steep area” in verband met de valpartij.
Die “steep area” werd in de AFK-video door F weggewuifd maar ik denk er het mijne van.
Steeparea staat ook op exp.lijstje meende ik gisteren of eergisteren van Mata te hebben begrepen.quote:Op maandag 9 maart 2015 21:04 schreef gynaika het volgende:
Juist, ik bracht hier al de “steep area” in verband met de valpartij.
Die “steep area” werd in de AFK-video door F weggewuifd maar ik denk er het mijne van.
Ik zet graag dingen op scherp, dat zou je ondertussen moeten weten.quote:Op maandag 9 maart 2015 21:04 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Waarom schiet je nou weer zo in aanvalsmodus?
Als dat is toegezegd door de ouders aan de betreffende gemeenschap denk ik zeker dat ze woord houden.quote:Op maandag 9 maart 2015 20:38 schreef StaceySinger het volgende:
En komt dat scholencomplex er nog in de rimboe van Boquete ?
Zeker! Daarom, die dingen kunnen hier gewoon besproken worden. Het gaat om de vragen die ook de niet-Panamagangers hebben. De onduidelijkheden oplossen.quote:Op maandag 9 maart 2015 21:08 schreef doorgaan het volgende:
[..]
Steeparea staat ook op exp.lijstje meende ik gisteren of eergisteren van Mata te hebben begrepen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |