Is een hond een grijze wolf?quote:Op vrijdag 13 maart 2015 00:40 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
Natuurlijk niet. Een hond is een hond en is niet ineens een olifant. Een hond kan ook niks met een olifant en vice versa.
Ik was er niet bij, maar ik zie de kreukels, en er is een gemeten snelheid.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 10:34 schreef Semisane het volgende:
[..]
Maar....je was er toch niet bij...
Het prijswaardig hoor dat een aantal van jullie het nog steeds proberen, maar ik denk dat er een fundamenteel verschil in inzicht zit wat nu precies de werkelijkheid is en hoe deze is te beschrijven tussen CRR en vele anderen in dit topic. Het wordt nu toch wel een eindeloze herhaling van zetten...ik vind het moedig, maar het is wel wat zinloos zo.
Dat is het mooie van natuurwetenschap, advocaat, dat je zoveel factoren en onzekerheden bij elkaar moet nemen om iets te zeggen.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 11:21 schreef Molurus het volgende:
Om even advocaat van de duivel te spelen: een gemeten snelheid zegt verder natuurlijk betrekkelijk weinig over de leeftijd van de aarde of het geologische verleden.
Tijd = afstand/snelheidquote:Op zaterdag 14 maart 2015 11:21 schreef Molurus het volgende:
Om even advocaat van de duivel te spelen: een gemeten snelheid zegt op zichzelf natuurlijk betrekkelijk weinig over de leeftijd van de aarde of het geologische verleden.
Als jij een fietser voorbij ziet rijden met een snelheid van 20 km/u, kun je daar dan aan zien hoe lang hij al onderweg is, of welke afstand hij heeft afgelegd?quote:Op zaterdag 14 maart 2015 11:29 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Tijd = afstand/snelheid
De enige aanname bij geologie is dat de newtoniaanse natuurkunde niet gewijzigd is.
Ehhhhh.....quote:Op zaterdag 14 maart 2015 11:29 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
De enige aanname bij geologie
Nee, maar als ie 200 horloges om heeft en die vallen stil op het moment dat ze van zijn pols glijden en elke zoveel km laat hij er eentje vallen, kun je wel wat meer zeggen...quote:Op zaterdag 14 maart 2015 11:30 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als jij een fietser voorbij ziet rijden met een snelheid van 20 km/u, kun je daar dan aan zien hoe lang hij al onderweg is, of welke afstand hij heeft afgelegd?
Dat behelst wel een paar aanvullende aannames, lijkt me. Niet in de laatste plaats de aanname dat die horloges ook in het verleden door hem zijn achtergelaten.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 11:31 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Nee, maar als ie 200 horloges om heeft en die vallen stil op het moment dat ze van zijn pols glijden en elke zoveel km laat hij er eentje vallen, kun je wel wat meer zeggen...
Er is zelfs aan die horloges te zien waar zich de magnetische noord- en zuidpool bevonden. En die horloges zijn weer te calibreren met andere data. Zo dropt de wielrenner ook om de zoveel tijd een keuteltje en dat bevat radio-actieve elementen waar je het verval van kunt gebruiken om de leeftijd te bepalen.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 11:33 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat behelst wel een paar aanvullende aannames, lijkt me. Niet in de laatste plaats de aanname dat die horloges ook in het verleden door hem zijn achtergelaten.
Mijn afstudeerrichting, d_t_a.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 11:37 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Structurele geologie
https://nl.wikipedia.org/wiki/Structurele_geologie
een fietser niet, maar een bulldozer welquote:Op zaterdag 14 maart 2015 11:30 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als jij een fietser voorbij ziet rijden met een snelheid van 20 km/u, kun je daar dan aan zien hoe lang hij al onderweg is, of welke afstand hij heeft afgelegd?
Genetisch wel toch? Ze zijn onderling vruchtbaar dus nog steeds 1 soort.quote:
Ze kunnen zich onderling voortplanten, dat klopt. Maar dat geldt voor meerdere soorten die we toch als verschillende soorten beschouwen. Het is geen gouden regel. Bovendien krijg je dan problemen met ringsoorten enzo.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 11:42 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Genetisch wel toch? Ze zijn onderling vruchtbaar dus nog steeds 1 soort.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Wolf-hondhybride
Wat bedoel je met een hond?quote:Op zaterdag 14 maart 2015 11:52 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ze kunnen zich onderling voortplanten, dat klopt. Maar dat geldt voor meerdere soorten die we toch als verschillende soorten beschouwen. Het is geen gouden regel. Bovendien krijg je dan problemen met ringsoorten enzo.
Er zijn ook wel een aantal heel opvallende verschillen tussen wolven en honden. Vanzelfsprekend het uiterlijk, maar ook qua gedrag zijn ze alles behalve dezelfde soort. Je kunt nog zo je best doen, een wolf kan eigenlijk niet worden opgevoed als huisdier. Vroeg of laat zet zo'n dier een keer zijn tanden in je.
Laten we, om het argument maximaal scherp neer te zetten, nou eens aannemen dat ik daar een Chihuahua mee bedoel.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 11:55 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Wat bedoel je met een hond?
Een chihuahuaof een husky
?
Dat kan niet, wiki schrijft:quote:Op zaterdag 14 maart 2015 12:04 schreef Molurus het volgende:
[..]
Laten we, om het argument maximaal scherp neer te zetten, nou eens aannemen dat ik daar een Chihuahua mee bedoel.
Want of wolven en Chihuahua's zich onderling kunnen voortplanten wil ik nog wel eens zien!
Eigenlijk dus ook een ringsoort variant.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 13:09 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Dat kan niet, wiki schrijft:
Kruisingen tussen wolven en honden zijn alleen mogelijk met honden die genetisch gezien sterk lijken op wolven zoals de Duitse herder en Siberische husky.
ik wist niet eens dat de wolf en de hond ringsoorten waren. Verdomme manquote:Op zaterdag 14 maart 2015 13:09 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Dat kan niet, wiki schrijft:
Kruisingen tussen wolven en honden zijn alleen mogelijk met honden die genetisch gezien sterk lijken op wolven zoals de Duitse herder en Siberische husky.
Je moet ook nog een onderscheid maken tussen dieren die zich niet kunnen voortplanten om genetische redenen (zoals mensen en paarden) en dieren die zich genetisch wel kunnen voortplanten maar om praktische redenen niet (zoals een chihuahua en een husky). Die laatste categorie kan wel onder dezelfde soort vallen.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 12:04 schreef Molurus het volgende:
[..]
Laten we, om het argument maximaal scherp neer te zetten, nou eens aannemen dat ik daar een Chihuahua mee bedoel.
Want of wolven en Chihuahua's zich onderling kunnen voortplanten wil ik nog wel eens zien!
Precies. Ook het vermogen om zich onderling voort te planten (genetisch of praktisch) is zeker geen gouden regel voor de indeling van soorten. Het is een leuke vuistregel, maar niet meer dan dat.quote:Op zondag 15 maart 2015 14:39 schreef Tchock het volgende:
[..]
Je moet ook nog een onderscheid maken tussen dieren die zich niet kunnen voortplanten om genetische redenen (zoals mensen en paarden) en dieren die zich genetisch wel kunnen voortplanten maar om praktische redenen niet (zoals een chihuahua en een husky). Die laatste categorie kan wel onder dezelfde soort vallen.
Maar het verdelen van dieren in soorten en families is, hoewel een goed systeem, altijd enigszins arbitrair. De natuur is nou eenmaal niet zwart-wit.
Sowieso is die regel al niet van toepassing op die overweldigende meerderheid van de organismen die zich ongeslachtelijk voortplanten.quote:Op zondag 15 maart 2015 14:43 schreef Molurus het volgende:
[..]
Precies. Ook het vermogen om zich onderling voort te planten (genetisch of praktisch) is zeker geen gouden regel voor de indeling van soorten. Het is een leuke vuistregel, maar niet meer dan dat.
quote:Op dinsdag 10 maart 2015 00:27 schreef Firewarrior het volgende:
[..]
Maar door wat mensen zelf doen ontstaan ook ziektes en wordt de kans op het krijgen van ziektes vergroot.
Dan had ie de mensen zo moeten ontwikkelen/ontwerpen dat de mensen dat niet deden.
Griep: Mensen hadden deze ziekte waarschijnlijk niet gekregen als ze niet vanuit Afrika naar Europa waren gegaan.
Ebola: Ontstaan doordat mensen apen- of vleermuisvlees hebben gegeten.
Kanker: Doordat auto's die op benzine rijden de lucht vervuilen en mensen die lucht inademen, krijgen meer mensen kanker.
Door het gebruik van sigaretten krijgen meer mensen kanker.
Er zitten kankerverwekkende stoffen in voedingsmiddelen die door veel mensen gebruikt worden.
Tuberculose/tyfus/cholera: Wordt veroorzaakt door slechte hygiėne.
Dan verkies ik liever de dood, dan te creperen in een Nederlands verpleeghuis.quote:Op dinsdag 10 maart 2015 08:45 schreef piekartz87 het volgende:
[..]
Je zou nog eenvoudiger een lijstje kunnen maken wat de medische wereld wel kan behandelen.
En als ze je niet meer kunnen helpen dan komt die hogere macht inderdaad, dan ben je dood
Ok, wat heeft dit exact te maken met evolutie vs schepping?quote:Op dinsdag 17 maart 2015 23:32 schreef Begripvol het volgende:
[..]
Dan verkies ik liever de dood, dan te creperen in een Nederlands verpleeghuis.
Want daar begint echt de hel.
Ik hoorde ooit het verhaal van een grote merrie en een kleine hengst die er wel zin in hadden. De merrie ging in een gegraven gat staan en de hengst bovenop de rand daarvan.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 12:04 schreef Molurus het volgende:
[..]
Er zijn diersoorten waar het verschil tussen mannetje en vrouwtje nog groter is...quote:Op vrijdag 20 maart 2015 01:11 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ik hoorde ooit het verhaal van een grote merrie en een kleine hengst die er wel zin in hadden. De merrie ging in een gegraven gat staan en de hengst bovenop de rand daarvan.
Maar wolven en chihuahua's is wel een ander verhaal.
De evolutietheorie gaat daar niet over. De evolutietheorie gaat over het ontwikkelen van soorten over langere tijd.quote:Op zondag 22 maart 2015 18:06 schreef daniela_007 het volgende:
In het algemeen leven de vrouwen langer dan de mannen. Wat is de reden hiervan volgens de evolutietheorie?
Dat is ook zo.quote:Op zondag 22 maart 2015 19:54 schreef Hexxenbiest het volgende:
Dacht juist dat er meer vrouwen zijn dan mannen...
Mannen zijn niet belangrijk voor de opvoeding, als mannen jong sterven maar wel een vrouw zwanger hebben gemaakt, biedt dat geen evolutionair voordeel, als vrouwen vroeg sterven sterven de kinderen ook vaak. Dus langlevende vrouwen hebben een evolutionaire plus.quote:Op zondag 22 maart 2015 18:06 schreef daniela_007 het volgende:
In het algemeen leven de vrouwen langer dan de mannen. Wat is de reden hiervan volgens de evolutietheorie?
Dat is niet echt relevant, want het verschil tussen mannen en vrouwen ontstaat pas op een leeftijd dat ze beide normaliter geen kinderen meer krijgen.quote:Op zondag 22 maart 2015 20:26 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Mannen zijn niet belangrijk voor de opvoeding, als mannen jong sterven maar wel een vrouw zwanger hebben gemaakt, biedt dat geen evolutionair voordeel, als vrouwen vroeg sterven sterven de kinderen ook vaak. Dus langlevende vrouwen hebben een evolutionaire plus.
Klopt ook. Het verschil in het voordeel van mannen bij de geboorte wordt meer dan volledig gecompenseerd door het feit dat mannen jonger sterven dan vrouwen.quote:Op zondag 22 maart 2015 19:54 schreef Hexxenbiest het volgende:
Dacht juist dat er meer vrouwen zijn dan mannen...
Maar je zult bij een kruising tussen wolf en chihuahua toch echt met kunstgrepen moeten gaan werken. Met een mannetjeswolf krijg ik gruwelbeelden van babyverkrachting en een mannetjes chihuahua zou bijna compleet verzuipen.quote:Op vrijdag 20 maart 2015 11:11 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Er zijn diersoorten waar het verschil tussen mannetje en vrouwtje nog groter is...
daar vergis je je je in, als vrouwen eerder sterven heeft dat een direct negatief effect op de populatie, omdat de zorgtijd bij mensen zo extreem lang s.quote:Op zondag 22 maart 2015 20:28 schreef Tchock het volgende:
[..]
Dat is niet echt relevant, want het verschil tussen mannen en vrouwen ontstaat pas op een leeftijd dat ze beide normaliter geen kinderen meer krijgen.
Volgens mij sterven er toch een statistisch significant grotere hoeveelheid mannen in de leeftijd tussen 15 en 50. Daar zijn, dacht ik, wel vrij duidelijke gegevens over te vinden. (Maar ben even te lui om op te zoeken...sorry.quote:Op zondag 22 maart 2015 20:28 schreef Tchock het volgende:
[..]
Dat is niet echt relevant, want het verschil tussen mannen en vrouwen ontstaat pas op een leeftijd dat ze beide normaliter geen kinderen meer krijgen.
En dan zijn de vogels nog niet in zoogdieren veranderd.quote:Op vrijdag 13 maart 2015 00:51 schreef Tchock het volgende:
[..]
Dit is het basisbeginsel van evolutie. Het klassieke voorbeeld zijn Darwins vinken.
Stel dat je een eiland hebt met daarop een grote groep vogeltjes. Die eten allemaal kleine zaadjes, want die kunnen ze makkelijk vinden. Voedsel voor iedereen. Op een dag is er een grote storm. De helft van de vogels van het eiland wordt in de storm weggeblazen en belandt op een ander eiland. Ze kunnen niet terugvliegen. Op dat tweede eiland zijn helemaal geen kleine zaadjes te vinden, maar alleen nootjes. De vinken zijn allemaal ietsje anders, zo is dat nou eenmaal in de natuur. Sommige vinken hebben dus iets grotere snavels. Wat blijkt? Die grotere snavels zijn veel beter geschikt om noten te eten dan de kleine "zaadjessnavels". De vinken met grotere snavels kunnen dus meer eten en hebben meer kans om nakomelingen te produceren. Die nakomelingen hebben vaker grotere snavels, want dat hadden hun ouders ook. Op hun beurt hebben ook van hen de exemplaren met grote snavels meer kans om zich voort te planten en dus zullen hun kinderen ook vaker grotere snavels hebben. Als dit proces zich vele generaties en duizenden jaren herhaalt krijg je uiteindelijk op eiland twee alleen maar noteneters. Die zijn dus genetisch en uiterlijk anders dan de originele zaadjesvinken. Zo ontstaat een nieuwe soort.
Er is bij mijn weten ook geen bioloog die dit beweert.quote:Op maandag 23 maart 2015 17:06 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
En dan zijn de vogels nog niet in zoogdieren veranderd.
Dat betekent nog niet dat elke diersoort in elke andere diersoort verandert.quote:Op maandag 23 maart 2015 17:06 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
Ik weet niet wat er nu op school wordt geleerd maar het veranderen van diersoort naar diersoort hoorde vroeger bij de evolutietheorie.
Je begrijpt niet dat als dit proces zich keer op keer op keer op keer op keer herhaalt, de veranderingen steeds groter zullen worden? Als twee vinken zo kunnen veranderen dat ze niet meer onderling kunnen voortplanten en niet meer hetzelfde voedsel kunnen eten, kan het op termijn ook dat ze er radicaal anders uit gaan zien.quote:Op maandag 23 maart 2015 17:06 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
En dan zijn de vogels nog niet in zoogdieren veranderd.
Ik weet niet wat er nu op school wordt geleerd maar het veranderen van diersoort naar diersoort hoorde vroeger bij de evolutietheorie.
Dus het heeft nu niks meer met evolutie te maken, volgens jou?quote:Op vrijdag 13 maart 2015 08:57 schreef piekartz87 het volgende:
Het transformeren van diersoort tot andere diersoort heeft niets met evolutie te maken en is een schoolvoorbeeld van een stroman argument.
- Ik heb daar al eerder op gereageerd.quote:Op vrijdag 13 maart 2015 23:51 schreef Kees22 het volgende:
Dit is al de derde keer dat ik dit post, en ik geef rechtstreeks antwoord op je vraag. Dus waarom je niet reageert is mij een raadsel.
Overigens ben ik wel erg benieuwd naar je motivatie, omdat je tegelijk zegt niet religieus te zijn.
Dan nog hoeft de auto in de kreukels niet de auto te zijn die de remsporen heeft veroorzaakt.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 10:25 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
CRR als jij remsporen ziet en een auto in de kreukels, dan tel je toch ook 1en1 bij elkaar op?
Kijk eens naar India: remsporen en kreukels, en we hebben zelfs een gemeten snelheid van India
Dat ligt aan jou. Jij stelt een vraag en Kees geeft heel direct antwoord.quote:Op maandag 23 maart 2015 17:13 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
- Ik zie in je reactie echt geen antwoord op mijn vraag.
het heeft sowieso weinig zin om over het bestaan te discussiėren.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 10:40 schreef Molurus het volgende:
Wat Semisane zegt inderdaad.
Het heeft weinig zin om te discussiėren over argumenten als men het niet eens is over de premissen.
Wat hij bedoelt is dat wat wij 'soorten' noemen continu in de tijd veranderen. Het is niet alsof, zeg, een wolf ineens een nestje met dalmatiers krijgt. Dat gaat heeeeeel geleidelijk.quote:Op maandag 23 maart 2015 17:12 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Dus het heeft nu niks meer met evolutie te maken, volgens jou?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |