M'n woordkennis was wel goed, maar die debiele grammatica... In de praktijk kan ik dat allemaal prima, maar je moet me niet gaan vragen het te theoretiserenquote:Op vrijdag 6 maart 2015 11:14 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Woordjes leren voor Engels, in de paar minuten tussen lessen even de rijtjes nalezen in het boek en vervolgens een 10 scoren
Als je klasgenoten chagrijnig wil hebben, moet je dat doen.
Ja maar stampen werkt dus niet. Er zijn veel effectievere manieren van lerenquote:Op vrijdag 6 maart 2015 11:15 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Nou ja, enige feitenkennis is wel handig en voor talen is stampwerk noodzakelijk om de taal fatsoenlijk te kunnen spreken.
Er wordt niet voor niks geklaagd dat studenten te weinig parate kennis hebben op hun vervolgopleiding
Ik ben meer van uitbreiden in de praktijk, dus ik vind stampwerk niet noodzakelijk.quote:Op vrijdag 6 maart 2015 11:15 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Nou ja, enige feitenkennis is wel handig en voor talen is stampwerk noodzakelijk om de taal fatsoenlijk te kunnen spreken.
Er wordt niet voor niks geklaagd dat studenten te weinig parate kennis hebben op hun vervolgopleiding
Als er een voorbeeldje bij stond kon ik het allemaal wel, maar de werkwoordsvormen een naam geven, dat kan ik nog steeds niet, terwijl het volgens mij heel erg logisch is. Maar het hoe en waarom? Geen idee. 'Omdat het zo goed klinkt.'quote:Op vrijdag 6 maart 2015 11:16 schreef MissMSX het volgende:
[..]
M'n woordkennis was wel goed, maar die debiele grammatica... In de praktijk kan ik dat allemaal prima, maar je moet me niet gaan vragen het te theoretiseren
Zwanger kan ookquote:Op vrijdag 6 maart 2015 11:15 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Daar hoef ik niet ziek voor te zijn
En dat terwijl ik juist zo zielig benquote:
Dat is toch een variant op ziek?quote:
Juist, dat voel je toch gewoon aan? Nou ja, ik danquote:Op vrijdag 6 maart 2015 11:17 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Als er een voorbeeldje bij stond kon ik het allemaal wel, maar de werkwoordsvormen een naam geven, dat kan ik nog steeds niet, terwijl het volgens mij heel erg logisch is. Maar het hoe en waarom? Geen idee. 'Omdat het zo goed klinkt.'
Afleiding is afleidingquote:Op vrijdag 6 maart 2015 11:18 schreef MissMSX het volgende:
[..]
En dat terwijl ik juist zo zielig ben
Ik heb een bril, maar dat heb ik dus ookquote:Op vrijdag 6 maart 2015 11:18 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Volgens mij heb ik gewoon een bril nodig, ik stoot me echt te vaak aan dingen.
Last van een parasietquote:
Engels was bij mij ook de uitzondering.quote:Op vrijdag 6 maart 2015 11:14 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Woordjes leren voor Engels, in de paar minuten tussen lessen even de rijtjes nalezen in het boek en vervolgens een 10 scoren
Als je klasgenoten chagrijnig wil hebben, moet je dat doen.
Ik heb toch liever lieve afleidingquote:Op vrijdag 6 maart 2015 11:18 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Afleiding is afleiding.
Voor lief heb je Air.
Glazen omstoten, me stoten aan de deur terwijl ik de deurklink wil pakken, er gewoon een halve meter naastzitten als ik de sleutel in het slot wil steken, achter dingen blijven hakenquote:Op vrijdag 6 maart 2015 11:18 schreef MissMSX het volgende:
[..]
Ik heb een bril, maar dat heb ik dus ook
Toch maar even langs de opticien?quote:Op vrijdag 6 maart 2015 11:20 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Glazen omstoten, me stoten aan de deur terwijl ik de deurklink wil pakken, er gewoon een halve meter naastzitten als ik de sleutel in het slot wil steken, achter dingen blijven hakenOf ik heb ALS.
Boeken lezen, gewoon een boek uit m'n eigen boekenkast pakken dat ik al kendequote:Op vrijdag 6 maart 2015 11:20 schreef HeatWave het volgende:
Engels was geen vak voor mij dat was een soort breinpauze, nadenken hoefde niet.
Was ook het enige vak waar ik helemaal niets voor hoefde te doen hoor.
Dat heb ik zo het eerste half uur na het wakker worden nogal eens...quote:Op vrijdag 6 maart 2015 11:20 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Glazen omstoten, me stoten aan de deur terwijl ik de deurklink wil pakken, er gewoon een halve meter naastzitten als ik de sleutel in het slot wil steken, achter dingen blijven hakenOf ik heb ALS.
Aardrijkskunde was voor mij ook zo'n uitmijnneusvreetuurtjequote:Op vrijdag 6 maart 2015 11:20 schreef HeatWave het volgende:
Engels was geen vak voor mij dat was een soort breinpauze, nadenken hoefde niet.
Daardoor heb ik mijn cijfer juist naar beneden gehaald, literatuur boeit me echt voor geen meterquote:Op vrijdag 6 maart 2015 11:21 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Boeken lezen, gewoon een boek uit m'n eigen boekenkast pakken dat ik al kende
Hoewel ik dan voor Nederlands weer een goed cijfer had voor m'n mondeling, maar dat was omdat ik één extreem lastig boek had en ze daar dus 90% van de tijd naar vroegen (en ik me daar dus juist extreem goed in had verdieptquote:Op vrijdag 6 maart 2015 11:22 schreef MissMSX het volgende:
[..]
Daardoor heb ik mijn cijfer juist naar beneden gehaald, literatuur boeit me echt voor geen meter
Nou ja, daar moest ik wel voor studeren, nou ja, stampen, soms. Ik heb voor engels echt nooit ene fuck hoeven doen.quote:Op vrijdag 6 maart 2015 11:22 schreef MissMSX het volgende:
[..]
Aardrijkskunde was voor mij ook zo'n uitmijnneusvreetuurtje
Voor de rest was ik een stumper
Ik heb er als klein kind ontzettend veel voor gedaan. Elke zaterdag en zondag tekenfilms op Skychannel kijken vanaf een uur of half zevenquote:Op vrijdag 6 maart 2015 11:20 schreef HeatWave het volgende:
Wij keken altijd Sky Channel in het weekend. Ook heel leerzaam.quote:Op vrijdag 6 maart 2015 11:24 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Nou ja, daar moest ik wel voor studeren, nou ja, stampen, soms. Ik heb voor engels echt nooit ene fuck hoeven doen.
Ik zat al van kleins af aan, zonder het toen te snappen, met games op de MSX etc te kloten, ouders waren er van overtuigd dat engels heel belangrijk was, dus die waren er ook al vroeg mee begonnen bij ons.
Dus toen ik 14 was ofzo was het bijna een tweede taal al.
quote:Op vrijdag 6 maart 2015 11:25 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Ik heb er als klein kind ontzettend veel voor gedaan. Elke zaterdag en zondag tekenfilms op Skychannel kijken vanaf een uur of half zeven![]()
Fascinerend hoe snel je kinderbrein een taal die je totaal niet kent oppikt. In het begin was het gewoon plaatjes kijken, 2 jaar later versta je Engels op eindexamenniveau
Dat ook dus idd, niets nagesynced ofzo, gewoon lezen met je kop kutkind, leer je wat vanquote:Op vrijdag 6 maart 2015 11:25 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Ik heb er als klein kind ontzettend veel voor gedaan. Elke zaterdag en zondag tekenfilms op Skychannel kijken vanaf een uur of half zeven![]()
Fascinerend hoe snel je kinderbrein een taal die je totaal niet kent oppikt. In het begin was het gewoon plaatjes kijken, 2 jaar later versta je Engels op eindexamenniveau
ik heb mijn hele middelbare school carrière niks gedaan. Ik was alleen maar vervelendquote:Op vrijdag 6 maart 2015 11:22 schreef MissMSX het volgende:
[..]
Aardrijkskunde was ik een kei in topografie. Overgehouden aan mijn fascinatie met landkaarten als klein kind. Maar zelfs dat ben ik grotendeels vergeten dus.quote:Op vrijdag 6 maart 2015 11:22 schreef MissMSX het volgende:
[..]
Dat was toch zeker 10 uur per weekend, zoveel tijd heb ik daarna nooit meer in één weekend aan een vak besteed.quote:
ja omdat er in jouw tijd nog niet eens een lerarenopleiding voor wasquote:Op vrijdag 6 maart 2015 11:28 schreef HeatWave het volgende:
Ik zeg 1 ding:
Maatschappijleer!.
Dat was gewoon een uur extra pauze.
In mijn tijd waren er nog geen opleidingen, alleen grottekeningenquote:Op vrijdag 6 maart 2015 11:29 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
ja omdat er in jouw tijd nog niet eens een lerarenopleiding voor was
traditioneel onderwijs misschienquote:Op vrijdag 6 maart 2015 11:24 schreef MissMSX het volgende:
Hoe dan ook, school is een kansloos instituut.
Wij hadden een overjarige hippie als docent. Als we geen zin hadden in les vroegen we of hij één van zijn drugsverhalen wilde vertellenquote:Op vrijdag 6 maart 2015 11:28 schreef HeatWave het volgende:
Ik zeg 1 ding:
Maatschappijleer!.
Aardrijkskunde was ook tof ja.quote:Op vrijdag 6 maart 2015 11:22 schreef MissMSX het volgende:
[..]
99% van het onderwijs dus.quote:
Zoeen had ik voor Engels. De (korte) verhalen waar hij altijd mee aan kwam zetten vond ik echt tof. Lekker bizar altijd.quote:Op vrijdag 6 maart 2015 11:30 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Wij hadden een overjarige hippie als docent. Als we geen zin hadden in les vroegen we of hij één van zijn drugsverhalen wilde vertellen
Ik win altijd met Triviantquote:Op vrijdag 6 maart 2015 11:32 schreef HeatWave het volgende:
Mwah, ik heb niet het idee dat mijn schoolopleiding volkomen nutteloos was, zeker de talen waren handig. Biologie, natuurkunde, niet heel veel nodig gehad, maar wel fijn om van de basisdingen iets te weten.
Ik heb een vrij brede kennis, maar maar van weinig zaken echt diepe kennis. Ik doe het dan ook altijd erg goed op pubquizzen.
We moesten in de derde alleen bepaalde boeken uit de bieb van de school lezen, daar stonden dan vragen over op de computers die je moest maken en aan de hand daarvan kreeg je je cijfer. Maar je mocht aan het eind van de vragen niet op FINISH klikken, dat moest de docent doen. Dus ik klik met m'n domme kop op FINISH en had een 1. Ik kende het boek al (had hem zelf thuis ook, de volledige versie en niet de ingekorte scholierenversie uit de bieb) en had de films gezien, dus ik had eigenlijk een 8 gehad. Lekker zuurquote:Op vrijdag 6 maart 2015 11:22 schreef MissMSX het volgende:
[..]
Daardoor heb ik mijn cijfer juist naar beneden gehaald, literatuur boeit me echt voor geen meter
nee joh, al lang niet meerquote:
Het curriculum is toch vrijwel overal gelijk? Exameneisen enzo.quote:
Wat een debiele bureaucratiequote:Op vrijdag 6 maart 2015 11:33 schreef CherryLips het volgende:
[..]
We moesten in de derde alleen bepaalde boeken uit de bieb van de school lezen, daar stonden dan vragen over op de computers die je moest maken en aan de hand daarvan kreeg je je cijfer. Maar je mocht aan het eind van de vragen niet op FINISH klikken, dat moest de docent doen. Dus ik klik met m'n domme kop op FINISH en had een 1. Ik kende het boek al (had hem zelf thuis ook, de volledige versie en niet de ingekorte scholierenversie uit de bieb) en had de films gezien, dus ik had eigenlijk een 8 gehad. Lekker zuur
Paar weken later zaten we weer in het computerlokaal en was ik vroeg klaar, mocht ik van de docente die vragen van het boekverslag nog een keer beantwoorden, had ik een 9Dat mens helemaal verbaasd dat ik dat nog allemaal wist
Kende de film uit m'n hoofd.
Onze docent maatschappijleer ging mee naar het schoolreisje naar Parijsquote:Op vrijdag 6 maart 2015 11:28 schreef HeatWave het volgende:
Ik zeg 1 ding:
Maatschappijleer!.
ja maar daarin is al heel veel veranderd. En hoe je daar komt al helemaalquote:Op vrijdag 6 maart 2015 11:34 schreef MissMSX het volgende:
[..]
Het curriculum is toch vrijwel overal gelijk? Exameneisen enzo.
Ik geloof niet dat ik het verbeteringen vindquote:Op vrijdag 6 maart 2015 11:36 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
ja maar daarin is al heel veel veranderd. En hoe je daar komt al helemaal
dat is ook al niet meer overalquote:Op vrijdag 6 maart 2015 11:39 schreef MissMSX het volgende:
En nog steeds hebben we het lagensysteem in NL: VMBO-HAVO-VWO. De verschillen onderling zijn groot en leerlingen zitten wat alle vakken betreft binnen een vaste bandbreedte ook al kunnen ze bepaalde vakken op een hoger niveau, of juist alleen op een lager niveau.
Lezen, daar ben ik mee begonnen de vakantie na mijn eindexamen. Van de verplichte literatuurlijsten moest ik niks hebben natuurlijk en had daarom al besloten dat lezen 'stom' was. Maar ik ging nogal eens naar de bieb om daar tijdschriften (games en computers) te lezen.quote:Op vrijdag 6 maart 2015 11:33 schreef CherryLips het volgende:
[..]
We moesten in de derde alleen bepaalde boeken uit de bieb van de school lezen.
Ik volg ze wel. En natuurlijk zal het niet overal meer zo zijn, maar ik vind gewoon dat er weinig echt zinnige ingrepen worden gedaan. Ik heb gewoon een andere visie op onderwijsquote:Op vrijdag 6 maart 2015 11:40 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
dat is ook al niet meer overal
Prima om kritisch te zijn op het onderwijs, dat ben ik ook. Maar misschien moet je dan eerst kijken naar de ontwikkelingen binnen het onderwijs
Games waarvan de audio in het NL is vertaald.quote:Op vrijdag 6 maart 2015 11:44 schreef HeatWave het volgende:
Het scheelt idd toch echt of je alles voorgekauwd in het nederlands krijgt of niet. Games werden vroeger gewoon niet vertaald, dus je moest wel.
Ik heb Monkey Island nog in het Duits gespeeld.
Japanse games waren toch wel wat lastig te volgenquote:Op vrijdag 6 maart 2015 11:44 schreef HeatWave het volgende:
Het scheelt idd toch echt of je alles voorgekauwd in het nederlands krijgt of niet. Games werden vroeger gewoon niet vertaald, dus je moest wel.
Ik heb Monkey Island nog in het Duits gespeeld.
Bloedirritant idd, en tegenwoordig hebben veel consoles ook dat als je je systeem op NL zet je games ook nederlands zijnquote:Op vrijdag 6 maart 2015 11:46 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Games waarvan de audio in het NL is vertaald.![]()
![]()
![]()
![]()
Voor jou toch niet?quote:Op vrijdag 6 maart 2015 11:46 schreef MissMSX het volgende:
[..]
Japanse games waren toch wel wat lastig te volgen
Ik ben wel benieuwd wat jij hiervan vindt:quote:Op vrijdag 6 maart 2015 11:40 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
dat is ook al niet meer overal
Prima om kritisch te zijn op het onderwijs, dat ben ik ook. Maar misschien moet je dan eerst kijken naar de ontwikkelingen binnen het onderwijs
Toen nog welquote:
Ik heb ook nog wel wat pogingen gedaan met japanse MSX games, iets als Gradius ging nog welquote:
maar wat is jouw visie dan? Want ik ben er vrij zeker van dat er een stroming is, met scholen, die hem deeltquote:Op vrijdag 6 maart 2015 11:44 schreef MissMSX het volgende:
[..]
Ik volg ze wel. En natuurlijk zal het niet overal meer zo zijn, maar ik vind gewoon dat er weinig echt zinnige ingrepen worden gedaan. Ik heb gewoon een andere visie op onderwijs
quote:Op vrijdag 6 maart 2015 11:46 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Games waarvan de audio in het NL is vertaald.![]()
![]()
![]()
![]()
Ja ik ben zelf echt meer een praktijk iemand dus dit soort dingen zijn voor mij iets te hoog gegrepen maar op lerarenopleidingen word je daar tegenwoordig ook mee dood gegooid hoorquote:Op vrijdag 6 maart 2015 11:48 schreef MissMSX het volgende:
[..]
Ik ben wel benieuwd wat jij hiervan vindt:
http://onsonderwijs2032.nl/
quote:
Ik zeg ook niet uniek te zijnquote:Op vrijdag 6 maart 2015 11:51 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
maar wat is jouw visie dan? Want ik ben er vrij zeker van dat er een stroming is, met scholen, die hem deelt
En films waar alleen Nederlandse ondertiteling bij zitquote:
Die jeugd moet straks wel jouw billen wassenquote:Op vrijdag 6 maart 2015 11:55 schreef HeatWave het volgende:
Ach, ik hoef me nooit meer druk te maken over onderwijs gelukkig, dat scheelt
Het moment dat ik dat niet zelf meer kan stop ik ermeequote:Op vrijdag 6 maart 2015 11:57 schreef MissMSX het volgende:
[..]
Die jeugd moet straks wel jouw billen wassen
De overheid is gewoon altijd wat traag. Er komt waarschijnlijk een groot onderzoek, vanuit de overheid , naar democratisch onderwijs. Dus ze hebben wel interesse. Het kost alleen altijd wat tijd om beleidsmakers aan boord te krijgen, ook al is de werkvloer zeg maar al overtuigd.quote:Op vrijdag 6 maart 2015 11:55 schreef MissMSX het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet uniek te zijnIk zeg alleen dat het overgrote deel daar niet aan voldoet. En de overheid is wat dat betreft ook een molog. En daar heeft toch iedere school mee te maken. Het curriculum voor de basisschool vind ik tenenkrommend bekrompen bijvoorbeeld.
Bovendien ben ik eigenlijk heel anti-schoolMaar als het dan toch moet denk ik richting democratisch onderwijs. Meer gericht op individuele zwakke en sterke punten van kinderen. Van alle kinderen, niet alleen de hoog- en laagvliegers.
In die tijd las ik ook nog wel geregeld. Maar boeken waar je een verslag over maakte moesten wel een bepaald aantal punten hebben natuurlijk en de boeken die ik las stonden natuurlijk niet in het systeem dus dan moest je alsnog één of ander saai kutboek gaan lezen om een nog saaier kutverslag over te schrijven. Die negatieve associaties met lezen die toen gelegd zijn, spelen me nu nog steeds parten.quote:Op vrijdag 6 maart 2015 11:21 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Boeken lezen, gewoon een boek uit m'n eigen boekenkast pakken dat ik al kende
Die nieuwste? Neequote:Op vrijdag 6 maart 2015 12:02 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Jij hebt Lara Croft nagesynchroniseerd?
Ik vond het schokkend dat de staatssecretaris thuisonderwijs wilde verbieden. Hoe bekrompen kun je zijn?quote:Op vrijdag 6 maart 2015 12:00 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
De overheid is gewoon altijd wat traag. Er komt waarschijnlijk een groot onderzoek, vanuit de overheid , naar democratisch onderwijs. Dus ze hebben wel interesse. Het kost alleen altijd wat tijd om beleidsmakers aan boord te krijgen, ook al is de werkvloer zeg maar al overtuigd.
En binnen de gestelde voorwaarden/regels is nog steeds heel veel mogelijk
middagpauze.. dus gewoon naar huisquote:Op vrijdag 6 maart 2015 12:12 schreef CherryLips het volgende:
Wat is er aan de hand zeg, ik hoor allemaal gillende kinderen buiten. Het zal wel pauze zijn, maar de dichtstbijzijnde basisschool is wel een eindje verderop. Mogen ze alleen tussen twaalf en kwart over twaalf even gillen ofzo?
Ik woon echt aan een basisschool, heb er natuurlijk nooit last van, want ik werk, maar als ik vrij ben is het elk speelkwartier echt een soort intifada buitenquote:Op vrijdag 6 maart 2015 12:12 schreef CherryLips het volgende:
Wat is er aan de hand zeg, ik hoor allemaal gillende kinderen buiten. Het zal wel pauze zijn, maar de dichtstbijzijnde basisschool is wel een eindje verderop. Mogen ze alleen tussen twaalf en kwart over twaalf even gillen ofzo?
Ik vind de hele staatssecretaris echt een eiquote:Op vrijdag 6 maart 2015 12:11 schreef MissMSX het volgende:
[..]
Ik vond het schokkend dat de staatssecretaris thuisonderwijs wilde verbieden. Hoe bekrompen kun je zijn?
En dat hij zei: "We hebben het de laatste jaren wel veel over de randvoorwaarden van onderwijs gehad, maar eigenlijk te weinig over de inhoud, dus bij deze heb ik bedacht dat we dat nu gaan doen.". Hoe kun je nu een hele beroepsgroep op een dergelijke manier wegzetten? Het waren juist altijd de professionals in het onderwijs die zich met de inhoud bezig wilden houden, maar daar was geen ruimte voor. En dan doen alsof hijzelf ineens een briljante ingeving had.
Overheid
quote:Op vrijdag 6 maart 2015 12:15 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
Ik vind de hele staatssecretaris echt een eiDus ik luister al heel lang niet meer naar wat hij zegt. Te slecht voor mijn bloeddruk
Of ze hebben een gezamenlijk uitjequote:Op vrijdag 6 maart 2015 12:17 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Met z'n tientallen samen gillend naar een huis?
Of ze wonen in dezelfde straat/wijkquote:Op vrijdag 6 maart 2015 12:17 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Met z'n tientallen samen gillend naar een huis?
Kan jij ook niks aan doen.quote:
Dat je een goeie kooptquote:Op vrijdag 6 maart 2015 13:25 schreef CherryLips het volgende:
O ja, ik zoek een 11 inch laptop oid, tweedehands, waar moet ik op letten?
Budget is niet zo grootquote:Op vrijdag 6 maart 2015 13:49 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Dat je een goeie koopt.
Ligt er helemaal aan wat je er mee wil, wat je budget is etc.
Sja, kleine laptops zijn altijd duurder.quote:Op vrijdag 6 maart 2015 13:59 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Budget is niet zo grootAls ik er iets van MS Office of Open Office en Netflix op kan zetten, is het eigenlijk wel goed. En een HDMI aansluiting, maar ik zie alleen maar micro HDMI, wat dat ook moge zijn.
Jammer dat Apple zo duur is
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |