abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_150341997
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2015 07:57 schreef RapaNui het volgende:
Goeie moggel allemaal! Lekker geslapen? Oh, nee, ik zie dat jullie nachtdienst hebben gedraaid. *)

Als K&L op 1 april die val op die plek [ergens tussen M en 1eQ] hebben gemaakt, dan moeten ze haast wel onderkoeld zijn geraakt, vooral 's nachts: niet alleen de hoogte speelt mee, maar nu ook de waterige omgeving. Hoe hebben ze het zo lang vol kunnen houden?

En: Volgens verschillende beschrijvingen zijn de oevers van de Culebra steil en diep. Je kunt het water niet zomaar bereiken. Hoe zijn de resten dan zo hoog op het land terecht gekomen? Van de rugzak is het me duidelijk, die plek was niet steil, dat was in de buurt van een rijstveldje. Maar waar de schoenen en het bekken zijn gevonden? Die lagen hoog op het land. Ook in het geval van een cabeza de agua, zou het water alles mee omlaag hebben gesleurd, niet omhoog, zo hoog op het land.
Mogge Rapa, geen nachtdienst hier.

Het ravijn ligt op zo'n 1600 m hoogte, de jeans en zeker de rugzak zo'n 800-1000 m lager en zo'n 10/15 kilometer (!) stroomafwaarts. Zie de HEREkaart...

Goed punt over die onderkoeling. Als je "vast" zit in zo'n dal warm je ook niet op overdag en droog word je ook niet dan..
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_150342137
ik ben in Frankrijk vorige zomer in de Pyrieneen geweest, een kloof. Wanden van ca. 30 tot 50 meter hoog. Wandeltocht. Lange broek aan, rugzakje met drinken mee, en andere spulletjes. Onderweg meerdere keren een noodtelefoon tegengekomen. Lopen langs een rivier. Hier en daar loopbruggen. Eindigde bij een grot en een waterval. Wat bleek? Ergens halverwege stond een bord. In 1998 was een plotselinge opkomende vloedgolf (flashflood) aan water geweest, waardoor het waterniveau in de gehele kloof binnen 10 minuten was gestegen met 8 meter.

Als L en K vast zijn komen te zitten, kunnen de eerste regenbuien van het seizoen het einde voor ze hebben betekend. Onderkoeling. Verzwakt. Bewusteloos. Verdrinken. Een pijnloze dood.
pi_150342870
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2015 08:18 schreef Poekje01 het volgende:
In 1998 was een plotselinge opkomende vloedgolf (flashflood) aan water geweest, waardoor het waterniveau in de gehele kloof binnen 10 minuten was gestegen met 8 meter.
Is in Panama ook heel gewoon. Zie al die mensen die alleen al in Chiriquí zijn verdronken dit en vorig jaar.

quote:
Als L en K vast zijn komen te zitten, kunnen de eerste regenbuien van het seizoen het einde voor ze hebben betekend. Onderkoeling. Verzwakt. Bewusteloos. Verdrinken. Een pijnloze dood.
Helaas weten we dat dit niet zo is. Ze hebben namelijk nog vele dagen lang noodoproepen proberen te doen en een week later een nachtelijke fotosessie.
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

pi_150342917
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2015 01:50 schreef Domnivoor het volgende:

[..]

Inderdaad: hoe betrouwbaar zijn de telefoongegevens die wij hebben?
Volgens één bron (ik kan hem niet direct vinden) was de eerste noodoproep tussen 15:00 en 16:00.
Dat klinkt al logischer, want om 14.00 waren ze bij de 1e Q, als ze niet verdwaald waren en dus niet veel verder zijn gelopen, vind ik dichter bij 15.00 beter passen dan 16.30.
Hoe hoger de geest, hoe groter het beest.(Maaike Vaatstra)
pi_150343180
quote:
14s.gif Op vrijdag 6 maart 2015 02:36 schreef ootjekatootje het volgende:
Ok weer on topic (al ben ik rete nieuwsgierig naar het scenario van JIC), ik begreep van de zoektocht in januari dat ze juist bij de plekken van de gevonden resten onderwater onderzoek wilden gaan doen met aparte lampen onderwater. Lampen waarbij eventuele botresten zouden oplichten.

Imo begin je dan bij het einde (dus bij het verste punt van de gevonden resten) en werk je terug naar de basis want waar is die?
Ze konden lang niet zo ver komen als ze wilden.
Ze moeten toch minstens bij de (georafisch, dus dichts bij Boquete zeg maar) eerst gevonden menselijke resten zijn gekomen, om de conclusie, zoals die er nu is, te kunnen trekken.
pi_150343290
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2015 02:37 schreef JustinCase het volgende:

[..]

Was natuurlijk retorisch, dat oprotten. El_Matador vindt het normaal ook prima dat ik vooral zit door te prikken.
Wat zijn je prikken in de eindconclusie van Hans K en Frank d G ?
pi_150343433
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2015 09:29 schreef Lutalo het volgende:

[..]

Ze konden lang niet zo ver komen als ze wilden.
Ze moeten toch minstens bij de (georafisch, dus dichts bij Boquete zeg maar) eerst gevonden menselijke resten zijn gekomen, om de conclusie, zoals die er nu is, te kunnen trekken.
Daar ben ik het helemaal mee eens, maar daar is dus onduidelijkheid over. Er wordt hier gesproken van 2 teams die naar elkaar toegewerkt hebben; 1 vanaf het noorden naar het zuiden (stroomopwaarts) en Frank met zijn touwen en klimwerk van zuid een stukje naar "noord" (beter gezegd; stroomafwaarts).

Dat is het punt; bij elk nieuw feit of elke nieuwe expeditie komen er weer nieuwe vragen op die meestal te maken hebben met de onduidelijkheid van die feiten of expedities zelf.

Hopelijk kunnen wij wat uitrichten, niet alleen in het veld, maar ook en vooral door de voorbereiding met de thuisblijvers die wel mee willen denken en bijdragen.

pi_150343453
Ik vraag me af als op 1 april door de meiden zelf kenbaar was gemaakt dat ze het Pianista pad zouden lopen, iemand wel op het idee gekomen was, dat ze dan op die speciale locatie (waar kennelijk toch amper ooit iets gebeurd) naar beneden kunnen zijn gegleden.
pi_150343534
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2015 00:56 schreef vronie het volgende:
Ik kwam enkele dagen geleden een bericht hier tegen ik dacht een Twitter bericht van JvP over de zoek tochten.
Het eerste team ging zoeken bij Alto Romero en het tweede team bij Rambala?

[ Bericht 0% gewijzigd door vronie op 06-03-2015 01:06:50 ]
RAMBALA
Nee, vanuit dat vliegveld Rambala zouden ze Alto Romero, Valle del Risco en Bocas del Toro als bestemming hebben.
http://elsiglo.com/cronic(...)-bocas-toro/23835845
pi_150343553
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2015 09:44 schreef Lutalo het volgende:
Ik vraag me af als op 1 april door de meiden zelf kenbaar was gemaakt dat ze het Pianista pad zouden lopen, iemand wel op het idee gekomen was, dat ze dan op die speciale locatie (waar kennelijk toch amper ooit iets gebeurd) naar beneden kunnen zijn gegleden.
Dat lijkt me sterk aangezien ze dat zelfs in 11 maanden niet eerder bedachten. Wat wel zo is, is dat ze met geluid (fluitjes, megafoons, flares, etc.) dan wel gered hadden kunnen worden.

Het is ook interessant om dat oude nieuwsbericht van "het horen van schreeuwen" weer onder de loep te nemen. Waar was dat precies? Volgens dit scenario hadden dat dus heel goed de meiden kunnen zijn (en dus gered kunnen worden)...

Het laatste scenario beantwoordt wel een duidelijke vraag; waarom niet teruggelopen van de paddocks en waarom juist zover daarover heen. Zoals het eruitziet zijn ze dat ook niet gegaan.

Het scenario zoals het beschreven wordt kan ik niet volledig in meegaan door de gevonden resten. Wel dat Kris noodgedwongen door de 2e quebrada moest en Lisanne met rugzak bovenlangs.

pi_150343603
Ook hebben de onderzoekers het Pianistapad afgelopen zoals de ouders van Kris deze zomer ook deden

"Met name het laatste stuk van de afdaling van de Pianista heeft geografisch valmogelijkheden in zich.

Het laatste stuk van de afdaling...
AFK: Hans K. 'we zijn al weer bijna bij de volgende berg' ...
pi_150343647
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2015 09:47 schreef doorgaan het volgende:

[..]

RAMBALA
Nee, vanuit dat vliegveld Rambala zouden ze Alto Romero, Valle del Risco en Bocas del Toro als bestemming hebben.
http://elsiglo.com/cronic(...)-bocas-toro/23835845
dank voor de link, maar het is 1 gebied, geen 3:

con destino a la comunidad de Alto Romero, en Valle Risco, Bocas del Toro

"gemeente" Alto Romero in [corregimiento] Valle [del] Riscó in de provincie Bocas del Toro.

pi_150343648
quote:
19s.gif Op vrijdag 6 maart 2015 09:47 schreef El_Matador het volgende:
Het is ook interessant om dat oude nieuwsbericht van "het horen van schreeuwen" weer onder de loep te nemen. Waar was dat precies? Volgens dit scenario hadden dat dus heel goed de meiden kunnen zijn (en dus gered kunnen worden)...
We hebben nooit gehoord wáár dat precies was.
Als je daaraan denkt, vreselijk.
pi_150343671
quote:
19s.gif Op vrijdag 6 maart 2015 09:47 schreef El_Matador het volgende:

[..]

[quote]Dat lijkt me sterk aangezien ze dat zelfs in 11 maanden niet eerder bedachten. Wat wel zo is, is dat ze met geluid (fluitjes, megafoons, flares, etc.) dan wel gered hadden kunnen worden.
Maar ook dan, zou die plek wel in beeld moeten zijn. Ik neem aan dat ze toch nu ook op de diverse zoektochten dat soort attributen mee genomen hebben?

quote:
Heel ergens anders.

[ Bericht 19% gewijzigd door Lutalo op 06-03-2015 12:41:57 ]
pi_150343717
quote:
19s.gif Op vrijdag 6 maart 2015 09:51 schreef El_Matador het volgende:

[..]

dank voor de link, maar het is 1 gebied, geen 3:

con destino a la comunidad de Alto Romero, en Valle Risco, Bocas del Toro

"gemeente" Alto Romero in [corregimiento] Valle [del] Riscó in de provincie Bocas del Toro.
Ja dank voor de aanvulling; ik haal maar de tekst aan uit de krant. Wij weten het inmiddels.
pi_150343721

[ Bericht 100% gewijzigd door El_Matador op 06-03-2015 09:56:02 ]

pi_150343769
quote:
15s.gif Op vrijdag 6 maart 2015 09:53 schreef El_Matador het volgende:
Dat artikel heb ik laatst nog voor Toni (nou ja, voor iedereen eigenlijk, maar op zijn verzoek) vertaald.
Ja, dat artikel staat bij mij bovenaan sinds het kwam. Helaas te laat en had die plek al honderd keer willen uitkammen.
pi_150343835

pi_150343866
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2015 09:17 schreef Lutalo het volgende:
Inderdaad: hoe betrouwbaar zijn de telefoongegevens die wij hebben?
Volgens één bron (ik kan hem niet direct vinden) was de eerste noodoproep tussen 15:00 en 16:00.
Ja in de eerste berichtgevingen leek het wel of die noodoproep steeds een uur opschoof en dan weer een half uur. Het is gezegd in het allereerste begin dat herinnner ik me ook.
pi_150343891
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2015 10:00 schreef doorgaan het volgende:

[..]

Ja in de eerste berichtgevingen leek het wel of die noodoproep steeds een uur opschoof en dan weer een half uur.
Spookverhalen?

pi_150343978
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 19:40 schreef 11en30 het volgende:

[..]

Nee dat hou je lekker aan met een gebroken bekken. 8)7
Met een gebroken bekken (hoe je als jong persoon je bekken breekt is me een raadsel) trek je dat broekje never nooit niet uit. Dat broekje geeft nog enige 'steun' als een slecht functionerend gipsverband. En uit doen is zo extreem pijnlijk dat je dat wel uit je hoofd laat.

Even voor de duidelijkheid: De bekende gebroken 'heup' is in werkelijkheid niet een breuk van het bekken maar een breuk van het bovenbeen ter hoogte van het bekken.

pi_150343980
quote:
12s.gif Op vrijdag 6 maart 2015 10:01 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Spookverhalen?
Konden we maar nog iets ontzenuwen. Die schreeuw, de parfumgeur en het metaal geluid (sonada golpeada)
dat zit me dwars vanaf t begin. Slaan met een steen tegen iets van een Buis? steen tegen steen hoor je niet toch. Al die dingen.
pi_150344004
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2015 09:52 schreef Lutalo het volgende:
Heel ergens anders.
Dat artikel dateert van half mei. Zes weken nadat de meiden werden vermist!!!!!
pi_150344010
De meisjes zijn gezien op een pad bekend als El Pianista in het noordelijke deel van Boquete, Chiriqui.

Daar begon deze zoektocht woensdag voor zonsopgang.

Op het moment dat ze teruggingen, en het al donker werd, roken 2 van de zoekteamleden een sterke, maar aangename geur van parfum. Het leek een zoet vrouwenparfum te zijn.

15 minuten later, hoort de hele groep een geluid, alsof er met een blikje tegen iets wordt geslagen. Het geluid verstomt snel, na minder dan een minuut, wat in het bos een eeuwigheid lijkt.

Wanneer het geluid van het blik stopt , hoort men duidelijk een schreeuw, een heel scherpe stem.

De groep blijft gedurende enkele seconden verstijfd stilstaan en zoeken waar deze "roep" vandaan komt. De stem lijkt te komen vanaf de bodem van een kloof, niet deel uitmakend van de trail.

Ze komen bij een open plek, niets. Ze besluiten om eromheen te lopen

========

Waar deze plek precies is weten we niet, maar in ieder geval op de Pianista en bij het teruggaan naar Boquete. Wel vreemd dat er "een open plek" niet al te ver vandaan is, waar die helikopter later landde. Dat lijkt dan weer niet het stuk "gang" tussen Q1 en Mirador....

pi_150344019
quote:
18s.gif Op vrijdag 6 maart 2015 09:58 schreef El_Matador het volgende:
Hier dus, die fokking irritante klotebug!:

BNW / Kris Kremers & Lisanne Froon #164 - Teveel addertjes onder het gras...
Thx again voor de link.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')