Dat niemand ze onderweg gezien heeft (of in elk geval geen getuigenis heeft afgelegd) bewijst toch niets? Niet ten voordele van een hypothetische pick-up truck, niet ten voordele van dat ze wandelend gegaan zouden zijn.quote:Op maandag 2 maart 2015 23:21 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Ja nu ga je zijn complete hypothese weer weerleggen maar desondanks is het zo klaar als een klontje dat wanneer ze door Pietje Puk zijn opgepikt en naar halverwege de Pianista zijn gereden ze door geen getuige onderweg zijn gezien en ook dat Pietje Puk zich ook niet meldt als hij ze daarna in zijn geheime grot vasthield.
Dat er geen gezamelijke foto is bewijst net zo goed niet dat Pietje daar niet was.
Ja, ik hoor dit voor het eerst. Barman? Heb je daar info over?quote:Op maandag 2 maart 2015 23:32 schreef doorgaan het volgende:
[..]
Dacht al dat je dat zou vragen: was het niet van het restaurant Nelvis??
Top.quote:
Nee niets. Dat beweer ik ook niet. Maar daarom kan het nog wel.quote:Op maandag 2 maart 2015 23:32 schreef agter het volgende:
[..]
Dat niemand ze onderweg gezien heeft (of in elk geval geen getuigenis heeft afgelegd) bewijst toch toch niets?
Nada - niente - noppesquote:Op maandag 2 maart 2015 23:32 schreef agter het volgende:
Dat niemand ze onderweg gezien heeft (of in elk geval geen getuigenis heeft afgelegd) bewijst toch niets?
Precies. En het probleem wordt groter als je hetzelfde argument zowel voor als tegen gaat gebruiken. Dat is geen eerlijke redenatie.quote:Op maandag 2 maart 2015 23:32 schreef agter het volgende:
[..]
Dat niemand ze onderweg gezien heeft (of in elk geval geen getuigenis heeft afgelegd) bewijst toch niets? Niet ten voordele van een hypothetische pick-up truck, niet ten voordele van dat ze wandelend gegaan zouden zijn.
Dan kun je ook geen conclusies trekken uit het feit dat buschauffeurs of taxichauffeurs ze niet gezien (of gemeld ) hebben.quote:Op maandag 2 maart 2015 23:36 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Nee niets. Dat beweer ik ook niet. Maar daarom kan het nog wel.
Alle bewijzen bij elkaar optellend is de enige conclusie dat K. nog gewoon leeft want dat deed ze bij Q1 op de steen.
Niet om het als bewijs voor iets wat later gebeurt te gebruiken. Maar wel om aan te tonen dat ze op de Mirador konden komen zonder gezien te zijn en zonder helikopter. En daar ging het over, toch?quote:Op maandag 2 maart 2015 23:36 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Precies. En het probleem wordt groter als je hetzelfde argument zowel voor als tegen gaat gebruiken. Dat is geen eerlijke redenatie.
1 rugzak lijkt me logisch. Geen truitjes mee (als dat echt zo is idd) vind ik minder logisch maar als ze besloten samen te gaan (het was goed weer) ook weer niet echt.quote:Op maandag 2 maart 2015 23:21 schreef doorgaan het volgende:
[..]
Ja en ik denk meer aan de betekenis van:
- één rugtas...(doen ze dat vaker zo?)
- één waterfles (als dat klopt)
- geen extra truitjes (weten we niet zeker), maar je zou denken, kort of lange tocht, áltijd doen.
- één persoon die terugging voor schoenen in hostel (als dat klopt)
- waarom zoveel geld mee?
- waarom zoveel muggenolie (of is er op de kamer teruggevonden) hoeveel is veel?
- halfgeladen telefoons
-
-
noem nog eens wat
-
Nee, want er is ook geen getuigenis die ze met derden gezien heeft.quote:Op maandag 2 maart 2015 23:40 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Niet om het als bewijs voor iets wat later gebeurt te gebruiken. Maar wel om aan te tonen dat ze op de Mirador konden komen zonder gezien te zijn en zonder helikopter. En daar ging het over, toch?
Doe ik ook niet.quote:Op maandag 2 maart 2015 23:39 schreef agter het volgende:
[..]
Dan kun je ook geen conclusies trekken uit het feit dat buschauffeurs of taxichauffeurs ze niet gezien (of gemeld ) hebben.
Dat kan, idd.quote:Op maandag 2 maart 2015 23:50 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Doe ik ook niet.
Het kan dat ze tot halverwege de Pianista zijn gekomen in een auto zonder dat iemand ze gezien heeft.
Het kan dat diegene ze na Q1 ombracht en zich logischerwijze daarna niet meldde als chauffeur.
Dat deze persoon aan de hand van de foto's niet waarschijnlijk is zegt uiteindelijk ook niets als hij bijvoorbeeld steeds stiekem 100 meter achter ze aan liep om zijn kans af te wachten.
Dat is de vraag, maar het lijkt van wel (schaduwen, geen twijfel bij ouders, de mogelijke foto's van voor 1 april).quote:
Dan zou ik de hypothese aan moeten hangen dat alle bewijzen nadien vervalst en geplaatst zijn, en dat doe ik niet.quote:Op maandag 2 maart 2015 23:52 schreef agter het volgende:
[..]
Dat kan, idd.
Maar dan moet je de nachtfoto's en de telefoon-pogingen verklaren.
Kloppen de foto en gsm-tijden volgens jou?
Ach, voor een sofisticated killer (waar we hier dan vanuit gaan), zou een ad random methode de beste methode zijn.quote:Op maandag 2 maart 2015 23:54 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Dat is de vraag, maar het lijkt van wel (schaduwen, geen twijfel bij ouders, de mogelijke foto's van voor 1 april).
Het punt is ook; als ze niet kloppen, dan moeten ze consequent een bepaalde tijd anders staan. Je kan niet zeggen dat _475 niet klopt maar _499 wel. Of stellen dat _491 een uur eerder hoort te zijn en _505 een uur later, allemaal om naar je scenario (niet jij, in het algemeen) toe te rekenen.
Maar doen de foto's die we hebben dan vermoeden dat er iemand bij ze was die ze eerst vertrouwden en daarna opeens "stiekem 100 m erachter ging lopen"?quote:Op maandag 2 maart 2015 23:50 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Doe ik ook niet.
Het kan dat ze tot halverwege de Pianista zijn gekomen in een auto zonder dat iemand ze gezien heeft.
Het kan dat diegene ze na Q1 ombracht en zich logischerwijze daarna niet meldde als chauffeur.
Dat deze persoon aan de hand van de foto's niet waarschijnlijk is zegt uiteindelijk ook niets als hij bijvoorbeeld steeds stiekem 100 meter achter ze aan liep om zijn kans af te wachten.
Weer een avondje cirkel-redeneren en herkauwen..geen nieuwe feiten helaas.quote:Op maandag 2 maart 2015 23:56 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Dan zou ik de hypothese aan moeten hangen dat alle bewijzen nadien vervalst en geplaatst zijn, en dat doe ik niet.
Sowieso is vragen naar een sluitend bewijs zinloos met de ons bekende gegevens. Dat is nu net het enige waar iedereen het over eens
Nee, maar dat sluit niet uit dat er zo'n persoon was...quote:Op maandag 2 maart 2015 23:59 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Maar doen de foto's die we hebben dan vermoeden dat er iemand bij ze was die ze eerst vertrouwden en daarna opeens "stiekem 100 m erachter ging lopen"?
Uitsluiten kunnen we niks, maar de logica ontbreekt volkomen en zelfs de ouders die "criminaliteit" vermoeden, hebben dit nooit te berde gebracht.quote:Op dinsdag 3 maart 2015 00:01 schreef agter het volgende:
[..]
Nee, maar dat sluit niet uit dat er zo'n persoon is...
Een gids die niet op de foto wil, die geen foto van hun beiden wil maken...tja.. Geen idee in hoeverre de voelsprieten ontwikkeld waren.quote:Op dinsdag 3 maart 2015 00:03 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Uitsluiten kunnen we niks, maar de logica ontbreekt volkomen en zelfs de ouders die "criminaliteit" vermoeden, hebben dit nooit te berde gebracht.
Ik zou echt niet doorgaan met een wandeling als je met een "gids" gaat en die gaat ineens heel raar doen op zo'n wandeling. En ik denk als ik een 21-jarige meid was in een land waar ik de taal niet sprak, nog minder....
We weten niet of ze teruggegaan zijn naar het hostel. We weten alleen dat ze bij de taalschool waren. Ze kunnen ook vanaf daar een taxi pakken naar de Pianista. En die taxi kan ze afzetten op een punt hogerop (zie Retiring; je kan daar gewoon rijden).quote:Op dinsdag 3 maart 2015 00:01 schreef jackie12 het volgende:
Doordat er geen getuigen zijn die Kris en Lisanne hebben gezien nadat ze op 1 april bij de taalschool zijn vertrokken naar hun hostel ben ik eind juni al na gaan denken hoe dat kan.
Geen taxichauffeur,buschauffeur of medepassagier heeft zich namelijk gemeld.
Ook niet nadat het groots in het nieuws kwam in Panama en de te geven beloning van 30.000 dollar.
Je kunt dan denken dat een eventuele getuige zich niet durft te melden uit angst om als verdachte te worden gezien maar dat is natuurlijk gelul. Begin april heb je als taxi-bus chauffeur of als mede passagier geen enkele reden om je niet te melden.
Dus dan kun je denken dat ze wel gezien zijn maar dat de getuige zich gewoon nooit heeft gemeld of dat ze gewoon ook echt niet zijn gezien door wie dan ook.
En dat laatste vind ik het meest voor de hand liggen.
Bovendien,in alle video's van Telemetro, AFK, Edwin en verslagen van mensen die zelfs helemaal naar Bocas gingen komen de mensen op de Pianista of zelfs achter de mirador mensen tegen.
Ik heb ze laatste geteld en kwam op 12 van de 12.
Maar dus niet bij Kris en Lisanne.
Dat niemand zich heeft gemeld die hen heeft gezien na 10 uur op 1 april is geen bewijs dat niemand hen ook daadwerkelijk heeft gezien maar door het te negeren kun je de plank wel eens vreselijk misslaan.
Verder, en dat is misschien nog wel belangrijker, is de tijdspanne van de ochtend van 1 april.
En in die tijdspanne is het verdomd moeilijk om na 10 uur nog bij de taalschool te zijn, daarna teruglopen naar de hostel 500 meter verder (6 minuten lopen) spullen pakken, 6 minuten teruglopen naar de taalschool.
300 meter doorlopen naar de hoofdweg, de nieuwe brug over te steken bij San Fransisco Plaza en dan net mazzel hebt met een langskomende taxi die je dan in 20 minuten naar de Pianista brengt.
Kris en Lisanne zijn hier flink door de mangel gehaald, maar naief (en zelfs zo naief) zou ik ze niet noemen...quote:Op dinsdag 3 maart 2015 00:06 schreef agter het volgende:
[..]
Een gids die niet op de foto wil, die geen foto van hun beiden wil maken...tja.. Geen idee in hoeverre de voelsprieten ontwikkeld waren.
Nu kunnen we net zo goed een misdaadroman gaan schrijven maar...quote:Op maandag 2 maart 2015 23:59 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Maar doen de foto's die we hebben dan vermoeden dat er iemand bij ze was die ze eerst vertrouwden en daarna opeens "stiekem 100 m erachter ging lopen"?
Ze gingen dus met hun bergschoenen al aan naar de taalschool lekker in een hangmatje liggen??quote:Op dinsdag 3 maart 2015 00:07 schreef El_Matador het volgende:
[..]
We weten niet of ze teruggegaan zijn naar het hostel. We weten alleen dat ze bij de taalschool waren. Ze kunnen ook vanaf daar een taxi pakken naar de Pianista. En die taxi kan ze afzetten op een punt hogerop (zie Retiring; je kan daar gewoon rijden).
14 dikke plussen. We zijn het hier een keer eensquote:Als de ouders bekend zouden maken waar die eerste foto genomen was (van 11:05) hadden we nu veel minder onzekerheid. We hoeven de foto zelf nog niet eens te zien, maar gewoon weten waar dat was.
Taxi van de taalschool naar het begin van de Pianista duurt 20 minuten. Misschien een paar minuten minder maar minder zeker nietquote:Taxi van Boquete naar begin Pianista duurt geen 20 minuten trouwens. Binnen 10 min ben je er. Zie het stuk wat de motorrijders (die langzamer reden, stopten onderweg en onverhard reden) deden in 10 minuten. Dat is ongeveer net zoveel als van het hostel naar begin Pianista. En dat is over een verharde autoweg.
Het kan, we kunnen niks uitsluiten, maar:quote:Op dinsdag 3 maart 2015 00:11 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Nu kunnen we net zo goed een misdaadroman gaan schrijven maar...
Pietje die ze de vorige avond hebben gesproken en vertrouwden ziet ze langs de weg lopen
Pietje, waar gaan jullie naar toe, meerijden?
L en K: Pianista wandelen, pleasant day hike.
Ik breng jullie naar halfweg OK?
K en L: OK
Tijdens ritje denkt Pietje: lekker broekje, daar wil ik in.
K en L stappen uit, Pietje keert om en rijdt weg ( 200 meter uit het zicht)
Pietje stapt uit en loopt buiten het zicht achter K en L aan tot voorbij Q1...
en de rest van het verhaal is (on)bekend
Kan toch? We weten het niet. Jij stelt dat ze terug zijn gegaan naar het hostel. Ook dat weten we niet.quote:Op dinsdag 3 maart 2015 00:13 schreef jackie12 het volgende:
[..]
Ze gingen dus met hun bergschoenen al aan naar de taalschool lekker in een hangmatje liggen??
Hoe WEET je dat?quote:Taxi van de taalschool naar het begin van de Pianista duurt 20 minuten. Misschien een paar minuten minder maar minder zeker niet
Pietje bleef natuurlijk wachten tot ze doorliepen, aanvankelijk wachtte hij namelijk tot ze terug zouden keren en in zijn armen zouden lopen.quote:Op dinsdag 3 maart 2015 00:15 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Het kan, we kunnen niks uitsluiten, maar:
- dat moet iemand zijn die ze vertrouwden, een beetje kenden
- hoe groot acht je de kans dat ze precies die Pietje die ochtend tegenkwamen
- waarom hebben de ouders Pietje nooit genoemd?
- Lisanne en Kris pauzeerden op de Mirador, iemand die daar 200 m achter loopt komt daar ook aan. Denk je niet dat die meiden dan gek worden en wegrennen/terug willen? Ze liepen rustig door, fotootjes nemend
Als ik er ben zal ik het voor je timen.quote:Op dinsdag 3 maart 2015 00:23 schreef jackie12 het volgende:
Er zijn verschillende video's te zien op you tube die allemaal niet rechtstreeks van de taalschool naar de Pianista gaan maar je wel achterelkaar kunt plakken.
De taalschool ligt in Alto Boquete. Om naar de Pianista te komen moet je eerst naar Bajo Boquete, vervolgens met een slakkengang door het centrum heel Bajo door en daarna naar boven naar het restaurant Il Pianista waar iedere taxichauffeur hun klanten afzet omdat daar het echte begin van de trail begint.
20 minuten duurt de rit van 9 kilometer
vergeet niet de tijd om in gebroken engels/spaans uit te leggen waar je naar toe wilt en daarna de betaling en een vriendelijk afscheid. Je weet niet hoe lang ze hebben gekletst met de taxichauffeur...quote:Op dinsdag 3 maart 2015 00:25 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Als ik er ben zal ik het voor je timen.
Die slakkengang is een aanname.
Interessant! Bedankt voor de link,ik ga hem even afkijkenquote:Op dinsdag 3 maart 2015 00:50 schreef vronie het volgende:
Interessant om te beluisteren in het begin erg rommelig.
http://www.ornstein.org/o(...)ver-lisanne-en-kris/
Als derden in het spel zijn geweest kunnen er natuurlijk wel foto's zijn genomen,maar ook weer gewist zijn om niet herkenbaar te zijnquote:Op maandag 2 maart 2015 23:44 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Nee, want er is ook geen getuigenis die ze met derden gezien heeft.
Ja, het is een mogelijkheid. Maar de mogelijkheid dat ze niet in het gezelschap van derden waren is alleen m.b.t. getuigenissen net zo groot.
Tel daarbij op dat er geen aanwijzingen zijn voor derden (ook geen foto's met "die leuke gids die ons meenam"), en je verhaal wordt nog zwakker.
Niet vóór de 1e quebrada.quote:Op dinsdag 3 maart 2015 01:01 schreef vronie het volgende:
[..]
Als derden in het spel zijn geweest kunnen er natuurlijk wel foto's zijn genomen,maar ook weer gewist zijn om niet herkenbaar te zijn
Ik heb dit (natuurlijk) achter de schermen al geprobeerd maar kom er niet uit.quote:Op dinsdag 3 maart 2015 00:28 schreef ootjekatootje het volgende:
Ik plaatste hier vanmiddag de fotoserie van Toni B weer, omdat we misschien de foto's kunnen terug beredeneren, 11:16 11:25 en 11:42. Kunnen we vanaf de Mirador (ons bekende) de route terug vastleggen met de foto momenten van andere Pianista-wandelaars?
Sorry niet om lullig te doen maar was dit in je dromenquote:
Die $30.000 was alleen voor degene die ervoor kon zorgen dat de dochters weer met hun ouders verenigd konden worden, niet voor een simpele getuige. De formulering liet overigens in het midden of dat levend dan wel dood mocht geschieden.quote:Op dinsdag 3 maart 2015 00:01 schreef jackie12 het volgende:
Ook niet nadat het groots in het nieuws kwam in Panama en de te geven beloning van 30.000 dollar.
Je kunt dan denken dat een eventuele getuige zich niet durft te melden uit angst om als verdachte te worden gezien maar dat is natuurlijk gelul. Begin april heb je als taxi-bus chauffeur of als mede passagier geen enkele reden om je niet te melden.
Echte bergschoenen hadden ze niet. Gewoon eenvoudige wandelschoenen klasse A, hooguit A/B. Zeker geen C of D.quote:Op dinsdag 3 maart 2015 00:13 schreef jackie12 het volgende:
[..]
Ze gingen dus met hun bergschoenen al aan naar de taalschool lekker in een hangmatje liggen??
[..]
Deze chauffeur was hier wel in beeld.quote:Op dinsdag 3 maart 2015 01:49 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Die $30.000 was alleen voor degene die ervoor kon zorgen dat de dochters weer met hun ouders verenigd konden worden, niet voor een simpele getuige. De formulering liet overigens in het midden of dat levend dan wel dood mocht geschieden.
Er kunnen andere redenen zijn geweest voor een taxichaufeur om zich niet te melden.
Die was bijna een volle dag te vroeg.quote:Op dinsdag 3 maart 2015 02:03 schreef vronie het volgende:
[..]
Deze chauffeur was hier wel in beeld.
https://www.google.nl/#q=leonardo+boquete&spell=1
Kun jij dan eens uitleggen, wat die dronken arbeiders, de perfecte foto's en jouw idee dat K & wel onder begeleiding moeten hebben gelopen, dan wèl met elkaar te maken hebben?quote:
God Kristus, je hebt gelijk. Wat een RK kutstad! Nou, dan waren ze zeker weten inderdaad onder begeleiding.quote:Op maandag 2 maart 2015 13:14 schreef Poekje01 het volgende:
en Boquete is een katholiek georienteerde stad, met Johannes de Doper als beschermheilige van de stad.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |