abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_150145086
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2015 14:40 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
Ik wil nog even een oude gedachte naar voren brengen.

K. en L. hadden een buitengewoon slecht richtingsgevoel, net zoals veel vrouwen. Om die reden hebben zijn steeds gedacht dat zij richting Boquete liepen en niet juist er vandaan. Dat lijkt vreemd, omdat wij de kaart nu kennen en weten dat zij noordwaarts liepen terwijl Boquete in het zuiden lag.

Maar verplaats je even in hun situatie. Ze zijn daar nog nooit geweest, kennen de omgeving niet, hebben geen kaart en ook geen richtingsgevoel. Ze nemen een taxi, die rijdt een stuk met wat bochten, de vrouwen letten ook niet goed op.

Dan worden ze ergens afgezet. Misschien met de mededeling: "Lopen jullie die kant op naar de Mirador en daarna lopen jullie weer terug naar Boquete". Zo'n oppervlakkige mededeling kan gemakkelijk verkeerd worden begrepen, zeker als je de taal nauwelijks beheerst.

Enfin, ze hebben om een of andere reden het idee dat ze zich aan de achterzijde van de berg bevinden (geredeneerd vanuit Boquete). En als je die gedachte hebt, dan is het logisch dat je de berg over moet om weer terug te komen in Boquete.

Vandaar dat ze eerst gewoon naar boven zijn gelopen, naar de Mirador, en daarna gewoon zijn dóórgelopen, omdat ze immers weer terug naar Boquete wilden. Ze hebben die eerste dag nooit het idee gehad dat ze fout zaten, maar realiseerden zich rond 16.30 wel dat ze het niet meer zouden hálen. Toen hebben ze tevergeefs geprobeerd te bellen. Dat lukte niet. Dus zijn ze 's nachts, of, waarschijnlijker, de volgende dag, gewoon wéér doorgelopen, omdat ze nog steeds het idee hadden dat ze richting Boquete liepen.

Samenvattend is mijn hypothese dus eenvoudig: ze hebben slechts één foute gedachte gehad en die consequent volgehouden.
Dit scenario zou best wel eens kunnen kloppen.
  zaterdag 28 februari 2015 @ 15:13:55 #52
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_150145364
Ja, alleen zooo afgelegen dat er helemaal niemand in dat gebied komt is het nou ook weer niet. Dus wel raar dat ze dan in 9 dagen niemand zijn tegen gekomen. Maar alee, dat kan.
pi_150147152
quote:
99s.gif Op zaterdag 28 februari 2015 11:03 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]

Exact. User El M. heeft coördinaten van een ander punt dat 250 meter terug lag geďntrepeteerd als zijnde ook een Mirador en dit op zijn zelf gefabriceerde kaarten als waarheid ingetekend.
Laster en leugens. :r

Die 2e Mirador kwam niet van mij, maar van Gorraay zelf, in zijn 1e post. Ik heb het laten staan totdat hij het opheldert.

Die kaarten zijn niet "zelf gefabriceerd" maar het resultaat van samenwerking.

Gezellig om weer es te komen kijken. :')
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_150147327
quote:

K. en L. hadden een buitengewoon slecht richtingsgevoel, net zoals veel vrouwen. Om die reden hebben zijn steeds gedacht dat zij richting Boquete liepen en niet juist er vandaan. Dat lijkt vreemd, omdat wij de kaart nu kennen en weten dat zij noordwaarts liepen terwijl Boquete in het zuiden lag.

Maar verplaats je even in hun situatie. Ze zijn daar nog nooit geweest, kennen de omgeving niet, hebben geen kaart en ook geen richtingsgevoel. Ze nemen een taxi, die rijdt een stuk met wat bochten, de vrouwen letten ook niet goed op.

Dan worden ze ergens afgezet. Misschien met de mededeling: "Lopen jullie die kant op naar de Mirador en daarna lopen jullie weer terug naar Boquete". Zo'n oppervlakkige mededeling kan gemakkelijk verkeerd worden begrepen, zeker als je de taal nauwelijks beheerst.

Enfin, ze hebben om een of andere reden het idee dat ze zich aan de achterzijde van de berg bevinden (geredeneerd vanuit Boquete). En als je die gedachte hebt, dan is het logisch dat je de berg over moet om weer terug te komen in Boquete.

Vandaar dat ze eerst gewoon naar boven zijn gelopen, naar de Mirador, en daarna gewoon zijn dóórgelopen, omdat ze immers weer terug naar Boquete wilden. Ze hebben die eerste dag nooit het idee gehad dat ze fout zaten, maar realiseerden zich rond 16.30 wel dat ze het niet meer zouden hálen. Toen hebben ze tevergeefs geprobeerd te bellen. Dat lukte niet. Dus zijn ze 's nachts, of, waarschijnlijker, de volgende dag, gewoon wéér doorgelopen, omdat ze nog steeds het idee hadden dat ze richting Boquete liepen.

Samenvattend is mijn hypothese dus eenvoudig: ze hebben slechts één foute gedachte gehad en die consequent volgehouden.
Duidelijk verhaal maar ik ben het niet met je eens.

• het is meer dan richtinggevoel alleen; het is alles bij elkaar (klimaat, hoogte, zonnestanden -al dan niet onbewust meegenomen- etc.)
• als ze samen waren al die tijd en het is niet dat je "lekker terugloopt naar Boquete" maar over onbekende paddocks, onbekend gebied na de paddocks, onbekende kabelbruggen en onbekende levensgevaarlijke Culebra's, ga je op een gegeven moment nadenken (en omkeren), daar heb je tijd genoeg voor
• Op basis van 1 los commentaartje "je kan zo doorlopen naar Boquete" 7-10 dagen stug doorlopen is zeer onwaarschijnlijk
• Het zou een vreemd soort domheid veronderstellen als je zoiets al die dagen blijft doen; als je weet dat Boquete maar 2-2,5 uur terug is, ga je niet 7+ dagen de andere kant op lopen
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

zaterdag 28 februari 2015 @ 16:34:02 #55
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_150147396
quote:
13s.gif Op zaterdag 28 februari 2015 16:25 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Die 2e Mirador kwam niet van mij, maar van Gorraay zelf, in zijn 1e post. Ik heb het laten staan totdat hij het opheldert.

gezellig dat je er weer bent
  zaterdag 28 februari 2015 @ 16:41:38 #56
387433 Gorraay
hi-de-hi! ho-de-ho!
pi_150147686
quote:

[..]

Dat was dus een misverstand dat nu al lang en breed is opgehelderd. Ik heb het andere punt op de kaart (de knik in de route) van coördinaten voorzien als ijkpunt, om te laten zien in welk tempo de coördinaten verlopen - vergelijkbaar met een schaalverdeling 1 op ....
In combinatie met mijn opmerking over een stukje doorlopen voor het Caribische uitzicht heeft dat tot een misverstand geleid, maar geen man overboord: op een forum kun je dat binnen de kortste keren rechtzetten.
Aldoor dat metalen ruischen van de metalen stralende zee ...
pi_150147746
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2015 16:41 schreef Gorraay het volgende:

[..]

Dat was dus een misverstand dat nu al lang en breed is opgehelderd. Ik heb het andere punt op de kaart (de knik in de route) van coördinaten voorzien als ijkpunt, om te laten zien in welk tempo de coördinaten verlopen - vergelijkbaar met een schaalverdeling 1 op ....
In combinatie met mijn opmerking over een stukje doorlopen voor het Caribische uitzicht heeft dat tot een misverstand geleid, maar geen man overboord: op een forum kun je dat binnen de kortste keren rechtzetten.
Ja, precies, ik neem jou ook niks kwalijk (mezelf ook niet), maar als er gelasterd wordt dat ik "wat verzinsels op een kaart zet" (geparafraseerd), dan moet ik wel reageren.

pi_150147817
quote:

Precies, K en L waren geen hikers, zijn daar nog nooit geweest, kennen de omgeving niet, hebben geen kaart en volgens jou hebben zij net als vele vrouwen geen richtingsgevoel. Daarom is dat voor hun een reden geweest om deze trip niet alleen te ondernemen en hadden zij het geluk dat derden dat met hen wilden gaan doen........
pi_150147974
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2015 00:24 schreef Perico het volgende:
Een re-post van #299 uit het vorige topic:

Okee dan, de stelling is: "De Fototijden en de nummering kloppen".

VOORS:
-- Nummering is genesteld in de foto metadata en kan niet 100% gewijzigd worden, wel voor 95% van de tekens
-- De tijden zijn niet onlogisch en zijn niet door NFI, Panama, de familie, of actualiteitenrubrieken en kranten ter discussie gesteld
-- Het lijkt vergezocht, dat in het geval van een misdrijf, een handlanger of dader, foto metadata manipuleert op de geheugenkaart, of dat Panama ermee knoeit om het onderzoek richting een verdwaling of ongeluk te stuwen.

TEGENS:
-- Het is laagdrempelig en eenvoudig om foto metadata te veranderen. Je kunt een bestaande foto nemen en dan gewoon met 1 muisklik de metadata importeren van een andere foto, de hele waslijst. Niemand die het zou opvallen. Je kunt ook eenvoudig individuele velden veranderen, in Windows Verkenner, of met gratis laagdrempelige software.

-- Het NFI is nooit gevraagd om naar de foto metadata te kijken met als inzet: manipulatie. Je moet echt in de 26.000 velden duiken, om dingen op te merken.
-- De fototijden kloppen met geen enkele getuigenverklaring.
-- Thumbnail data ontbreken (twee maal vier digitalen), die er 100% wel zouden moeten zijn, in de metadata.
-- We hebben te maken met verkleiningen van originelen, die in Windows bewerkt zijn. De datum van de camera is 1 april 2013 en de fototijden beginnen op 17:15. Men doet de aanname, dat alleen het jaartal niet klopt en dat je zes uur moet aftrekken van de tijden.

-- 1Vandaag, in het bezit van het NFI dossier, het politiedossier en alle originele foto's, hanteert in de uitzending andere fototijden en een andere nummering.

-- 1Vandaag stelt dat foto 491 de allerlaatste bekende foto is voor de nachtfoto's en situeert deze om 14:00. Terwijl de metadata 12:03 teruggerekend aangeeft (18:03:08).

[ afbeelding ]

-- 1Vandaag geeft als tijd voor foto 542 : 2:17 ... terwijl 'onze' metadata 1:38:12 aangeeft, teruggerekend.

[ afbeelding ]

-- 1Vandaag geeft als tijd voor foto 550: 1:05 ... terwijl 'onze' metadata deze om 1:39:54 situeert.

[ afbeelding ]

-- Conclusie: 1 Vandaag hanteert een andere nummering en andere fototijden, in het bezit zijnde van alle dossiers.

Is een medewerker slordig geweest bij het in beeld brengen van al deze fototijden en bedoelde hij foto 508 in plaats van 491 te plaatsen, als laatste... of hebben we gewoon zelf met ondeugdelijke verkleinde kopieen te maken, met corrupte metadata en vertellen de originelen een ander verhaal?
Goed overzicht, Perico.

Je vergeet bij de Voors 2 dingen

- de families en alle anderen in het bezit van de fotodata twijfelen niet aan de fototijden
- de fototijden kloppen met de zonnestand en schaduwen

Over EenVandaag en fototijden: ik denk dat de kans vele malen groter is dat de redactie slordig is geweest dan dat de fototijden niet zouden kloppen.

14:00 voor _491 kan helemaal niet, want die foto van Kris in de 1e quebrada was om 13:54 de laatste normale foto van de trip (_508).

Het kan niet allebei waar zijn, daarom zou ik zeggen dat de enige fototijd die onzeker is, die 3:54 van EenVandaag is; we weten niet de echte tijd van die foto van Kris haar hoofd.

pi_150148470
quote:

[..]

Net zo veel laster en leugens dan die jij over het Apollo-project rondstrooit. Dat vind ik eigenlijk nog veel erger wat hier soms over F. of andere Panamezen wordt geinisnueerd.
Hoe dan ook, er zijn nu een paar honderd posts gewijd aan die 1e en de 2e Mirador dus ik ben daar helemaal klaar mee.
Wie dit leest is gek
pi_150148600
quote:
99s.gif Op zaterdag 28 februari 2015 17:06 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]

Net zo veel laster en leugens dan die jij over het Apollo-project rondstrooit. Dat vind ik eigenlijk nog veel erger wat hier soms over F. of andere Panamezen wordt geinisnueerd.
Dat is geen laster en geen leugens, dat is nu juist het doorprikken van de leugens en fakery van NASA zelf.

F en andere Panamezen zijn gewone leden van het volk, die geen complotten smeden over het grootste algemeen.

Dat ligt bij een organisatie als NASA ietsje anders. Die houdt de hele wereld voor de gek (inclusief mij tot een jaar geleden).

Maar het gaat hier over Kris en Lisanne, voor Apollo is er een apart topic (waar ik je nog niet zag).

pi_150148740
quote:
12s.gif Op zaterdag 28 februari 2015 16:31 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Duidelijk verhaal maar ik ben het niet met je eens.

• het is meer dan richtinggevoel alleen; het is alles bij elkaar (klimaat, hoogte, zonnestanden -al dan niet onbewust meegenomen- etc.)
• als ze samen waren al die tijd en het is niet dat je "lekker terugloopt naar Boquete" maar over onbekende paddocks, onbekend gebied na de paddocks, onbekende kabelbruggen en onbekende levensgevaarlijke Culebra's, ga je op een gegeven moment nadenken (en omkeren), daar heb je tijd genoeg voor
• Op basis van 1 los commentaartje "je kan zo doorlopen naar Boquete" 7-10 dagen stug doorlopen is zeer onwaarschijnlijk
• Het zou een vreemd soort domheid veronderstellen als je zoiets al die dagen blijft doen; als je weet dat Boquete maar 2-2,5 uur terug is, ga je niet 7+ dagen de andere kant op lopen
Het verklaart niet waarom ze 7 dagen door zouden lopen (maar we weten niet of ze dat daadwerkelijk gedaan gebben, ze kunnen ook in de eerste de beste finca vastgehouden zijn.
Het verklaart wel waarom ze in eerste instantie doorgelopen zijn. De zon stond toen recht boven hun hoofd en pas later op de dag bedenk je misschien pas dat de zon aan de verkeerde kant ondergaat als je naar het zuiden loopt.
Wie dit leest is gek
pi_150149668
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2015 14:42 schreef Gorraay het volgende:

[..]

Geen "onbekende bron" maar een goed gedocumenteerde, op GPS-gegevens berustende route, geprojecteerd op de Google Earth-kaart door Wikiloc-user sosoa.
http://es.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=7630459
Waar zijn hier 2 miradors zichtbaar?
  zaterdag 28 februari 2015 @ 17:44:22 #64
1593 Perico
Serpent Rouge
pi_150149761
quote:
14s.gif Op zaterdag 28 februari 2015 16:48 schreef El_Matador het volgende:
Over EenVandaag en fototijden: ik denk dat de kans vele malen groter is dat de redactie slordig is geweest dan dat de fototijden niet zouden kloppen.
Daar is een zeer gerede kans op, maar dan zouden ze wel echt super slordig zijn geweest dus. In beeld zeggen ze dat wat wij kennen als foto 491, de laatste is en maken van 13:54 dan 14:00.

En dan zouden ze zich ook nog eens twee maal vergist hebben met de tijd voor de nachtfoto's. Ik kan me voorstellen dat met een dossier met 130 fototijden het gaat duizelen en dat degene die de grafische dingen verzorgt, zonder affiniteit met het dossier, ook nog eens fouten kan hebben gemaakt.

Maar dat zijn dus veel vergissingen bij elkaar.
pi_150149861
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2015 17:44 schreef Perico het volgende:

[..]

Daar is een zeer gerede kans op, maar dan zouden ze wel echt super slordig zijn geweest dus. In beeld zeggen ze dat wat wij kennen als foto 491, de laatste is en maken van 13:54 dan 14:00.

En dan zouden ze zich ook nog eens twee maal vergist hebben met de tijd voor de nachtfoto's. Ik kan me voorstellen dat met een dossier met 130 fototijden het gaat duizelen en dat degene die de grafische dingen verzorgt, zonder affiniteit met het dossier, ook nog eens fouten kan hebben gemaakt.

En dan zeggen dat de wildste verhalen de ronde doen....
Het had simpel voorkomen kunnen worden.
Hoe hoger de geest, hoe groter het beest.(Maaike Vaatstra)
pi_150149938
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2015 17:44 schreef Perico het volgende:

[..]

Klopt, en je hebt zeker goeie argumenten om hen serieus te nemen.

Het zou goed zijn als we de hele NFI-lijst hadden met alle tijden van alle foto's om te vergelijken.

Als "_491" (Kris met flesje, die ik bij de begin Klim situeer) echt om 14:00 genomen is, moet er een registratie in die lijst zijn om 14:00. Of om 02:17 of wat was die nieuwe tijd van een van die nachtfoto's.

Als de fototijden van Eenvandaag niet kloppen zouden ze:
- 2 foto's hebben omgewisseld (per ongeluk _542 om 02:17 gezet terwijl toen eigenlijk _563 of weet ik veel welk nummer genomen werd)
- nieuwe tijden "verzonnen"

dat laatste is onwaarschijnlijk slordig en daarom is je argument ook sterk
het eerste heb ik ook weer moeite mee door _491 om 14:00 (NA de laatste foto van overdag volgens alle berichten die we hebben??)

Het zou dus ook een combinatie slordigheid (omwisselen) en "we weten geen tijd precies, geen tijd meer om de familie te vragen, het moet nu op TV, zet maar 14:00 neer" kunnen zijn?

zaterdag 28 februari 2015 @ 18:02:04 #67
387433 Gorraay
hi-de-hi! ho-de-ho!
pi_150150322
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2015 17:41 schreef RapaNui het volgende:

[..]

Waar zijn hier 2 miradors zichtbaar?
Ik zal nog maar even citeren wat ik schreef bij dat kaartje:
quote:
Er is, zoals bekend, een uitzicht naar het zuiden (b.v. te zien op de laatste 'vrolijke' foto's van de meiden) en een uitzicht naar de Caraďbische kant. Ik weet niet of je beide uitzichten hebt vanaf hetzelfde punt, of dat je een stukje moet doorlopen voor het uitzicht naar het noorden. Ik meen dat laatste wel eens gelezen te hebben, maar misschien verbeeld ik me dat.
Er zijn overigens in het topje (het noordoosten) van dat GPS-spoor twee meetpunten te zien die vlak bij elkaar liggen. Maar wat ik daarover schreef was dus speculatie, en dat zei ik er uitdrukkelijk bij.
Aldoor dat metalen ruischen van de metalen stralende zee ...
pi_150152813
quote:
Gezellig om weer es te komen kijken.
hallo weer terug :W
  zaterdag 28 februari 2015 @ 19:25:19 #69
1593 Perico
Serpent Rouge
pi_150153104
quote:
19s.gif Op zaterdag 28 februari 2015 17:49 schreef El_Matador het volgende:

Het zou dus ook een combinatie slordigheid (omwisselen) en "we weten geen tijd precies, geen tijd meer om de familie te vragen, het moet nu op TV, zet maar 14:00 neer" kunnen zijn?
Ik denk dat je hierin gelijk hebt. De TV journalisten zijn uitstekend, maar moeten ook iedere dag een uitzending maken.

De reportage stak goed in elkaar en zag er mooi uit en kost naast het andere werk weken van voorbereiding, maar wordt ook onder redelijke tijdsdruk gemonteerd.

Prioriteit ligt dan bij dat het er mooi uitziet en foto 491 is een fraaie compositie. Incorrecte weergave van tijden zal dan toch van secundair belang zijn, al zal men het niet met opzet doen.

Ik steun het verzoek om toch volledige openheid te geven over het fotodossier. De Wet Openbaarheid Bestuur stelde de Telegraaf en actualiteitenrubrieken in staat alle dossiers in handen te krijgen.
pi_150153142
quote:
14s.gif Op zaterdag 28 februari 2015 16:48 schreef El_Matador het volgende:
14:00 voor _491 kan helemaal niet, want die foto van Kris in de 1e quebrada was om 13:54 de laatste normale foto van de trip (_508).
Hans letterlijke woorden zijn wel: laatste normale foto van Kris....klinkt een beetje alsof er toch van L. nog ergens eentje is.
pi_150153248
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2015 18:02 schreef Gorraay het volgende:
hetzelfde punt, of dat je een stukje moet doorlopen voor het uitzicht naar het noorden. Ik meen dat laatste wel eens gelezen te hebben, maar misschien verbeeld ik me dat.
Als jij het niet was die het ooit eerder noemde heb ik dat ook ergens gelezen, ik meen in een of ander blog.
pi_150153587
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2015 19:15 schreef doorgaan het volgende:

[..]

hallo weer terug :W
Dank je! O+

Er stond trouwens een goede up-to-date kaart in de OP maar die is eruit gehaald. Nu staat er alleen een verouderde met 2 Miradors. -O-

Nog een keer de meest up to date-kaart (met datum) van het centrale gebied (Klim-Mirador-Quebrada's-Paddocks):

De grijze HERE huizen fase 2 zijn die van Lutalo en ootjekatootje. De eerste twee daarvan staan geplot, de rest ligt noordelijker, nog een vrij onbekend terrein qua mapping.

Ootje, ik weet dat je me negeert, maar 1 huisje hadden we al; die witte. De andere twee in dit gebied die je had gevonden heb ik geplot, de meest zuidelijke had ik als vraagteken in de kaart staan, maar kan goed een huisje zijn.

[ Bericht 23% gewijzigd door El_Matador op 28-02-2015 19:57:52 ]

zaterdag 28 februari 2015 @ 19:44:39 #73
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_150153683
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2015 19:26 schreef doorgaan het volgende:

[..]

Hans letterlijke woorden zijn wel: laatste normale foto van Kris....klinkt een beetje alsof er toch van L. nog ergens eentje is.
of dat de harenfoto de laatste niet normale foto van kris is
pi_150153979
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 februari 2015 19:44 schreef Marrije het volgende:
ja dat kan ook nog heel goed.
pi_150154384
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 februari 2015 19:44 schreef Marrije het volgende:

[..]

Dat bedoelde pa natuurlijk ook. Het is ook niet echt een normale foto, die van haar hoofd, toch? ;)

Foto's van Lisanne na die 13:54-foto lijkt me vreemd:

- het lijkt de laatste foto in de serie
- Lisanne stond sowieso minder op foto's, lijkt het (we zijn gebiased door de familie K. die harder aan de bel trokken)
- Pa K. spreekt alleen over zijn eigen dochter, lijkt me logisch
- moeilijk uit zo'n zinnetje echt meer informatie te halen, was het:

"Het was de láátste normale foto van Kris"
of
"Het was de laatste normále foto van Kris"
of
"Het was de laatste normale foto van Krís"

Dat zijn 3 verschillende statements waar je andere informatie uit kan halen. Ik zou toch eerder voor een combinatie van de eerste twee gaan dan voor de laatste. Sowieso, 66 % kans. :7

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')