Hier ben ik het wel mee eens, ben blij dat ik niet op die uni zit.quote:Op donderdag 26 februari 2015 10:30 schreef ssebass het volgende:
[..]
Wat ik al zei, deze hele kneuzenoptocht laat alleen maar zien wat voor clowns er tegenwoordig op de uni worden toegelaten. Paar interviews gezien, maar kreeg nou niet het idee dat ze wisten waar ze naar toe wilden. Dit is meer een anticampagne voor studenten...
Ja kijk dat maar eens terug, het is werkelijk hilarisch.quote:Op donderdag 26 februari 2015 10:28 schreef Mishu het volgende:
[..]
Ik heb alleen maar grotendeels slimme welbespraakte mensen gezien bij AT5 gisteren. Beter dan de rest van Nederland.
Dat is schromelijk overdreven. Het is niet eenvoudig om een spontane discussie in een taal te voeren die niet je eerste taal is. Van de zijlijn is het makkelijk kritiek leveren. We vinden van onszelf ongetwijfeld dat we prima Engelse teksten kunnen lezen en schrijven, maar spontaan mondeling taalgebruik is een geval apart. Het zou me niets verbazen als het merendeel van de mensen die hier kritiek leverde zelden langere gesprekken in het Engels voert. (Ik doe het ook alleen tijdens Engelstalige colleges, met buitenlandse studenten en op conferenties.)quote:Op donderdag 26 februari 2015 10:32 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ik heb niets gezien maar begreep dat hun Engels (waarom ook?) van een belabberd niveau was, nog slechter dan dat van een 59-jarige politicus.
Nee, maar financiering op basis van kwaliteit en rendement (niet per se financieel) vind ik erg belangrijk. Je kunt niet alles financieren. Naar mijn idee neemt de kwaliteit sterk af. Zo snel mogelijk mensen een papiertje in de handen duwen zodat er geld wordt gevangen. Dan maar de opleidingen makkelijker maken, niemand mag vertraging oplopen. Dit zie je steeds meer. Ik weet niet wat jij doet maar als je iets in de academie doet dan moet het je zijn opgevallen dat het academisch denken en creativiteit heeft plaatsgemaakt voor een grote leerfabriek en productie draaien. Meeste studies hebben niets meer met academisch denken te maken.quote:Op donderdag 26 februari 2015 10:30 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ja, zo werkt het gewoon, maar dat betekent niet dat het daarom zo moet werken. Ik werk ook hard om zelf subsidies binnen te halen en het is een idiote en belachelijke rat race. Liever steek ik energie in goed onderwijs geven en goed onderzoek bedenken en uitvoeren. Je zou denken dat de subsidies dan vanzelf komen, maar dat is helaas niet zo.
Ik werk in een afdeling waarin heel veel nadruk ligt op kwaliteit, maar men legt het af tegen de kwantiteitsdenkers. De mensen die véél publiceren en al vroeg in hun carrière de belangrijke subsidies weten te krijgen, zijn de mensen die later in hun carrière de meeste fondsen krijgen. Dat heet het Mattheüseffect: de rijken worden rijken en de armen worden armer.quote:Op donderdag 26 februari 2015 10:36 schreef ssebass het volgende:
[..]
Nee, maar financiering op basis van kwaliteit en rendement (niet per se financieel) vind ik erg belangrijk. Naar mijn idee neemt de kwaliteit sterk af. Zo snel mogelijk mensen een papiertje in de handen duwen zodat er geld wordt gevangen. Dan maar de opleidingen makkelijker maken, niemand mag vertraging oplopen. Dit zie je steeds meer. Ik weet niet wat jij doet maar als je iets in de academie doet dan moet het je zijn opgevallen dat het academisch denken en creativiteit heeft plaatsgemaakt voor een grote leerfabriek en productie draaien. Meeste studies hebben niet meer met academisch denken te maken.
Whuut??quote:Op donderdag 26 februari 2015 10:36 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat is schromelijk overdreven. Het is niet eenvoudig om een spontane discussie in een taal te voeren die niet je eerste taal is. Van de zijlijn is het makkelijk kritiek leveren. We vinden van onszelf ongetwijfeld dat we prima Engelse teksten kunnen lezen en schrijven, maar spontaan mondeling taalgebruik is een geval apart. Het zou me niets verbazen als het merendeel van de mensen die hier kritiek leverde zelden langere gesprekken in het Engels voert. (Ik doe het ook alleen tijdens Engelstalige colleges, met buitenlandse studenten en op conferenties.)
Och, het is allemaal vrij spontaan gegaan, heb ik begrepen.quote:Op donderdag 26 februari 2015 10:42 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Whuut??
Kom nou gauw. Een academicus in opleiding hoort prima Engels te kunnen.
En "zomaar opeens", och arme studentjes, "voor een groot publiek moeten praten?!"![]()
Ja ZIJ bezetten toch die uni? Daar kiezen ze toch zelf voor, die aandacht, spreektijd, etc. Dan zorg je toch dat je een goed verhaal hebt? En als je Engels te slecht is in het Nederlands. Waarom Engels is me ook een raadsel.
Je bent helemaal niet klant. Worden klanten gestimuleerd door de overheid om iets te doen?quote:Op donderdag 26 februari 2015 10:30 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Nee, ik ben het met sebass eens. Alumni wel, studenten niet.
Als student ben je klant. Je kiest ook niet het hoofd vleeswaren in de supermarkt, hoe trouw je ook "naar college" gaat.
Studenten hebben trouwens genoeg te doen en met de studielening nu alleen nog maar meer.
Houd de inspraak van CvB voor medewerkers met een adviserende rol voor alumni, zoiets.
Het Engels van de studenten was beter dan het Louis van Gaal Engels van het CvB en in mindere mate de burgemeester.quote:Op donderdag 26 februari 2015 10:42 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Whuut??
En "zomaar opeens", och arme studentjes, "voor een groot publiek moeten praten?!"![]()
Ja ZIJ bezetten toch die uni? Daar kiezen ze toch zelf voor, die aandacht, spreektijd, etc. Dan zorg je toch dat je een goed verhaal hebt? En als je Engels te slecht is in het Nederlands. Waarom Engels is me ook een raadsel.
Ja wat betreft publicaties moet wel iets veranderen. Krijg je ook niet meer die ruzies om de plaats van de auteur. Financiering op basis van eerste auteurschappen en H-index etc. Het is een bekend probleem, maar er is nooit echt een goed alternatief gekomen. Hopelijk gaat dit nog veranderen.quote:Op donderdag 26 februari 2015 10:40 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik werk in een afdeling waarin heel veel nadruk ligt op kwaliteit, maar men legt het af tegen de kwantiteitsdenkers. De mensen die véél publiceren en al vroeg in hun carrière de belangrijke subsidies weten te krijgen, zijn de mensen die later in hun carrière de meeste fondsen krijgen. Dat heet het Mattheüseffect: de rijken worden rijken en de armen worden armer.
Ik heb als promovendus bijvoorbeeld niet meegedraaid in een groep waarin ik al meteen kon publiceren. Ik moest zelf vanaf het begin beginnen, deed onderzoek op het snijvlak van verschillende disciplines dat moeilijk te publiceren viel en heb daardoor van meet af aan een achterstand opgelopen. Het is onwaarschijnlijk dat ik die ooit nog inhaal.
Al moet ik eraan toevoegen dat hij mij vooralsnog voor de wind gaat aan de universiteit. Ik heb vrij snel een mogelijkheid tot een UD-plek gekregen, heb niet van postdocplek naar postdocplek hoeven hoppen, ik krijg veel vrijheid en veel mogelijkheden. Ik heb dus ook heel veel om blij mee te zijn. (Dat mag ook wel eens gezegd worden.)
Ze willen een democratisch gekozen bestuur, en 1 bestuurszetel voor een studentjes en 1 bestuurszetel voor een docent.quote:Op donderdag 26 februari 2015 10:30 schreef ssebass het volgende:
[..]
Wat ik al zei, deze hele kneuzenoptocht laat alleen maar zien wat voor clowns er tegenwoordig op de uni worden toegelaten. Paar interviews gezien, maar kreeg nou niet het idee dat ze wisten waar ze naar toe wilden. Dit is meer een anticampagne voor studenten...
Deze post bevat alles, kunnen die lamzakken dit ook even lezen, kunnen ze gelijk weer naar hun studentenkamertje om de afwas te gaan doen.quote:Op donderdag 26 februari 2015 10:36 schreef ssebass het volgende:
[..]
Nee, maar financiering op basis van kwaliteit en rendement (niet per se financieel) vind ik erg belangrijk. Je kunt niet alles financieren. Naar mijn idee neemt de kwaliteit sterk af. Zo snel mogelijk mensen een papiertje in de handen duwen zodat er geld wordt gevangen. Dan maar de opleidingen makkelijker maken, niemand mag vertraging oplopen. Dit zie je steeds meer. Ik weet niet wat jij doet maar als je iets in de academie doet dan moet het je zijn opgevallen dat het academisch denken en creativiteit heeft plaatsgemaakt voor een grote leerfabriek en productie draaien. Meeste studies hebben niets meer met academisch denken te maken.
Ja dus? Dan mag je geen redelijk niveau Engels verwachten?quote:Op donderdag 26 februari 2015 10:43 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Och, het is allemaal vrij spontaan gegaan, heb ik begrepen.
Ik heb overigens een in jouw ogen waardeloze studie theoretische taalwetenschap gedaan en één van de dingen die ik heb geleerd is dat mensen hun eigen taalvaardigheid neigen te overschatten.
Ik zie wel weerstand van studenten, maar die begrijp ik wel. Ik neem hen niet kwalijk dat ze voornamelijk voor hun tentamens leren, want daar legt de universiteit ook de nadruk op. Het zou dom zijn als ze het niet zouden doen.quote:Op donderdag 26 februari 2015 10:47 schreef ssebass het volgende:
[..]
Ja wat betreft publicaties moet wel iets veranderen. Krijg je ook niet meer die ruzies om de plaats van de auteur. Financiering op basis van eerste auteurschappen en H-index etc. Het is een bekend probleem, maar er is nooit echt een goed alternatief gekomen. Hopelijk gaat dit nog veranderen.
Maar zie jij ook de verdwijning van het academisch denken? Dat is naar mijn idee het grootste probleem.
Precies ook mijn idee. Zeker in deze tijd hoor je gewoon goed engels te kunnen. Met Nederlands kom je niet zo ver in deze wereld. Daarnaast hoor je van jongs af aan al overal engels om je heen, iets wat de oudere generatie niet had. Zeker van die pretentieuze lui die zich erg wereldwijs vinden..quote:Op donderdag 26 februari 2015 10:42 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Whuut??
Engels horen is iets anders dan spreken.quote:Op donderdag 26 februari 2015 10:50 schreef ssebass het volgende:
[..]
Precies ook mijn idee. Zeker in deze tijd hoor je gewoon goed engels te kunnen. Met Nederlands kom je niet zo ver in deze wereld. Daarnaast hoor je van jongs af aan al overal engels om je heen, iets wat de oudere generatie niet had. Zeker van die pretentieuze lui die zich erg wereldwijs vinden..
quote:Op donderdag 26 februari 2015 10:49 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ja dus? Dan mag je geen redelijk niveau Engels verwachten?
Het was "spontaan". Nah met zoveel man? Dan sta je alleen maar zwakker in je boodschap. Had daar desnoods een Fidel Castro als spreker neergezet dan.
Niet die domme hipsters met hun GroenLinksbrilletjes.
quote:Op donderdag 26 februari 2015 10:45 schreef Mishu het volgende:
[..]
Je bent helemaal niet klant. Worden klanten gestimuleerd door de overheid om iets te doen?
Hoe kan het toch dat jij over zoveel dingen zo´n grote waffel hebt, terwijl je echt geen idee hebt waar je het over hebt?quote:Op donderdag 26 februari 2015 10:51 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Natuurlijk ben je klant. Je neemt een product (academisch onderwijs) af. En daar betaal je voor. Nu met leenstelsel, voorheen was het dik gesubsidieerd.
Ja leuk, een dictatuur nadoen. Dat is een goede boodschap.quote:Op donderdag 26 februari 2015 10:49 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ja dus? Dan mag je geen redelijk niveau Engels verwachten?
Het was "spontaan". Nah met zoveel man? Dan sta je alleen maar zwakker in je boodschap. Had daar desnoods een Fidel Castro als spreker neergezet dan.
Niet die domme hipsters met hun GroenLinksbrilletjes.
Dat klopt dus dan moeten ze dat maar gaan oefenen. Dit behoor je gewoon te kunnen, hoe je dat leert moet je zelf weten. Maargoed ze komen vast weer met het excuus dat ze dit op de opleiding niet gehad hebben, want je zal toch jezelf eens ontwikkelen naast de voorgeschotelde informatie.quote:Op donderdag 26 februari 2015 10:50 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Engels horen is iets anders dan spreken.
Serieus genomen?quote:Op donderdag 26 februari 2015 10:26 schreef Mishu het volgende:
[..]
Ze worden nu pas serieus genomen. Blijkbaar werkt handtekeningen verzamelen niet om een serieuze gesprekspartner te worden. Is namelijk allemaal al jaren gedaan.
Volgens mij zijn ze er een beetje klaar mee. Het CvB heeft alleen maar ontzag voor illegale acties.
Ik heb niet zoveel vertrouwen in de arbeidsmarkt ik zie werkgelegenheid door automatisatie in de toekomst dalen.quote:Op donderdag 26 februari 2015 10:28 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Of het zin heeft, hangt van de kwaliteit van je opleiding af. Als je een duidelijker onderscheid hebt tussen goede en minder goede opleidingen, dan zal de arbeidsmarkt zulke factoren vanzelf in overweging gaan nemen.
Kwaliteit, dat hoort hoog op de agenda te staan. Aan een kwalitatief goede obscure studie heb je meer dan aan een ondermaatse studie die populair is onder studenten en veel geld oplevert. In de toekomst zal er steeds minder behoefte zijn aan mensen die specifiek opgeleid zijn voor één taak. Wat de universiteit dus moet doen, is algemene vaardigheden als kritisch en creatief denken stimuleren. Dat kan in vrijwel elke context.
Onderwijs in qua aard en karakter TOTAAL anders dan een plasma televisie.quote:Op donderdag 26 februari 2015 10:51 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Natuurlijk ben je klant. Je neemt een product (academisch onderwijs) af. En daar betaal je voor. Nu met leenstelsel, voorheen was het dik gesubsidieerd.
Mijn UvA-master was Engelstalig maar je merkte bij veel studenten dat ze niet erg goed in Engels zijn en dus liever nooit met uitwisselingsstudenten wilden samenwerken (o jee, Engels praten!) en hun werkstukken ook liever in het Nederlands schreven.quote:Op donderdag 26 februari 2015 10:36 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat is schromelijk overdreven. Het is niet eenvoudig om een spontane discussie in een taal te voeren die niet je eerste taal is. Van de zijlijn is het makkelijk kritiek leveren. We vinden van onszelf ongetwijfeld dat we prima Engelse teksten kunnen lezen en schrijven, maar spontaan mondeling taalgebruik is een geval apart. Het zou me niets verbazen als het merendeel van de mensen die hier kritiek leverde zelden langere gesprekken in het Engels voert. (Ik doe het ook alleen tijdens Engelstalige colleges, met buitenlandse studenten en op conferenties.)
Dan moet het blijkbaar nog langer doorgaan.quote:Op donderdag 26 februari 2015 10:56 schreef hmmmmmmm het volgende:
[..]
Serieus genomen?
Ben vrij zeker dat niemand ze echt serieus neemt.
[..]
Ik heb niet zoveel vertrouwen in de arbeidsmarkt ik zie werkgelegenheid door automatisatie in de toekomst dalen.
Dus dat we al die studenten aan een baan kunnen helpen ik denk het niet.
Ik ben niet hoog opgeleid en dat zal ik waarschijnlijk ook nooit worden.
Maar met het werk wat ik doe zie ik veel werk voor hogeropgeleiden verdwijnen.
Al die toepassingen op het internet die met de dag uitgebreider worden.
Veel werk zoals prijsaanpassingen worden automatisch door software uitgevoerd.
Dat is niet het domste werk.
Ik denk dat de studenten zichzelf weg concurreren aan de ene kant willen ze meer werkgelegenheid aan de andere kant willen ze toepassingen ontwikkelingen en oplossingen bedenken die voor minder werkgelegenheid zorgen.
Nope het is nog steeds dik gesubsidieerd. Kijk maar naar het instellingsgeld vs collegegeld dan vooral wanneer je niet aan de eisen voldoet voor subsidie (dus bijv buiten-EER):quote:Op donderdag 26 februari 2015 10:51 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Verdienen ze die 32000 per jaar ooit wel terug?quote:Op donderdag 26 februari 2015 10:59 schreef ssebass het volgende:
[..]
Nope het is nog steeds dik gesubsidieerd. Kijk maar naar het instellingsgeld vs collegegeld dan vooral wanneer je niet aan de eisen voldoet voor subsidie (dus bijv buiten-EER):
http://www.rug.nl/education/tuition/fees/bachelor-degrees
Collegeld 1950,- kosten bachelor geneeskunde per jaar 32000,- Toch een redelijke discrepantie.
Dat dus. Daarnaast was de studiefinanciering geen subsidie voor universiteiten, maar een tegemoetkoming in de kosten van levensonderhoud van studenten.quote:Op donderdag 26 februari 2015 10:59 schreef ssebass het volgende:
[..]
Nope het is nog steeds dik gesubsidieerd. Kijk maar naar het instellingsgeld vs collegegeld dan vooral wanneer je niet aan de eisen voldoet voor subsidie (dus bijv buiten-EER):
http://www.rug.nl/education/tuition/fees/bachelor-degrees
Collegeld 1950,- kosten bachelor geneeskunde per jaar 32000,- Toch een redelijke discrepantie.
Wat dacht je dat een arts aan belastingen betaalt per jaar?quote:Op donderdag 26 februari 2015 11:02 schreef hmmmmmmm het volgende:
[..]
Verdienen ze die 32000 per jaar ooit wel terug?
De opbrengst kan ook immateriëel zijn in plaats van materieel. We weten in feite niet wat er gebeurt als Nederland weer dom wordt.quote:Op donderdag 26 februari 2015 11:02 schreef hmmmmmmm het volgende:
[..]
Verdienen ze die 32000 per jaar ooit wel terug?
Nou ja ik weet niet uit welk land die studenten komen en of ze hier blijven dat is maar de vraag.quote:Op donderdag 26 februari 2015 11:03 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Wat dacht je dat een arts aan belastingen betaalt per jaar?
De meeste zijn gewoon Nederlands.quote:Op donderdag 26 februari 2015 11:05 schreef hmmmmmmm het volgende:
[..]
Nou ja ik weet niet uit welk land die studenten komen en of ze hier blijven dat is maar de vraag.
Ik heb het over de niet EER studenten die dus die 32000 per jaar moeten betalen.quote:Op donderdag 26 februari 2015 11:08 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
De meeste zijn gewoon Nederlands.
Ah...quote:Op donderdag 26 februari 2015 11:10 schreef hmmmmmmm het volgende:
[..]
Ik heb het over de niet EER studenten die dus die 32000 per jaar moeten betalen.
Die betalen hun opleiding dus volledig zelf. Als ze hier blijven is dat mooi en hebben we kosteloos hogeropgeleiden binnengehaald en als ze weg gaan is er ook geen man overboord want ze zijn dus niet gefinancieerd.quote:Op donderdag 26 februari 2015 11:10 schreef hmmmmmmm het volgende:
[..]
Ik heb het over de niet EER studenten die dus die 32000 per jaar moeten betalen.
quote:Op donderdag 26 februari 2015 11:15 schreef Vasilevski het volgende:
Het verschil tussen studenten en klanten is dat studenten zelf ook weer bijdragen aan hun vakgebied. Het duidelijkst zie je dat natuurlijk in degenen die het onderzoek in gaan. Maar ook b.v. practica in bepaalde studierichtingen die daadwerkelijk een economisch of academisch nut hebben. Degenen die niet voor hun PhD gaan, zetten hun talent en op de universiteit opgedane kennis in in het bedrijfsleven, de overheid, enz.
Ik denk ook dat het utopisch is om te denken dat alles maar vrijheid blijheid moet zijn en dat er maar over elk wissewasje een stemming of zelfs consensus moet komen. Maar het is wel degelijk logisch dat studenten iets te zeggen willen hebben over zowel hun inhoudelijk onderwijs als hun leefomstandigheden. De reden is simpelweg dat het niveau van de opleiding die je geniet, daadwerkelijk invloed heeft op je toekomstige carrière. Als dat niveau b.v. omlaag gaat om maar een hoger afstudeerpercentage te krijgen, dan is dat niet in je belang. Iemand die een beetje nadenkt, zou daar graag expliciet op de hoogte van willen zijn en een middel willen hebben om dat tegen te houden.
Vroeger had de medezeggenschap op universiteiten meer te zeggen. Het CvB moest de besluiten van de verkozen universiteitsraad uitvoeren. De wetgeving uit 1970 was een directe verworvenheid van de democratiseringsstrijd, inclusief de bekende Maagdenhuisbezetting van '69. Dit model was beperkt: het was een parlementair systeem in plaats van directe democratie (zoals de radicalen toen en nu willen), en de besluitvorming was vaak langdradig en log. Maar het werkte in die zin dat de betrokkenen zowel medezeggenschap als medebestuur hadden, en er dus altijd een 'check' op CvB's zat (die toen overigens veel meer klassieke academici waren in plaats van bureaucraten en managers).
In de jaren '90 is dit allemaal 'gemoderniseerd' en zijn medezeggenschapsorganen verworden tot adviesorganen. Je hebt verschillende studentenpartijen, maar niemand komt meer opdagen om te stemmen, omdat alles óf zo ver van de gewone student afstaat, óf het gaat over banale dingen zoals de koffie, waar je natuurlijk helemaal geen parlementaire structuur voor nodig hebt. Het is vooral interessant voor de bestuurlijk actieve student om te borrelen en netwerken. CvB's verdienen steeds meer, doen waar ze zin in hebben en spelen ondernemertje met gemeenschapsgeld, met vergelijkbare resultaten als in de sociale huursector en de zorg. Er zijn geen doorzichtige democratische machtsstructuren om hen een halt toe te roepen als de betrokkenen het niet willen. Blijkbaar zijn we weer terug in de tijd dat alleen het machtsmiddel van een bezetting nog werkt.
Een medezeggenschapsraad is nooit een doel geweest maar een middel. De "democratisering van het onderwijs' slaat dan ook niet op het studenten mee laten beslissen met het onderwijsbeleid, maar op de tendens van de jaren vijftig om het hoger onderwijs toegankelijk te maken voor het volk, de demos en niet alleen voor de maatschappelijke elite!quote:Op donderdag 26 februari 2015 11:15 schreef Vasilevski het volgende:
Het verschil tussen studenten en klanten is dat studenten zelf ook weer bijdragen aan hun vakgebied. Het duidelijkst zie je dat natuurlijk in degenen die het onderzoek in gaan. Maar ook b.v. practica in bepaalde studierichtingen die daadwerkelijk een economisch of academisch nut hebben. Degenen die niet voor hun PhD gaan, zetten hun talent en op de universiteit opgedane kennis in in het bedrijfsleven, de overheid, enz.
Ik denk ook dat het utopisch is om te denken dat alles maar vrijheid blijheid moet zijn en dat er maar over elk wissewasje een stemming of zelfs consensus moet komen. Maar het is wel degelijk logisch dat studenten iets te zeggen willen hebben over zowel hun inhoudelijk onderwijs als hun leefomstandigheden. De reden is simpelweg dat het niveau van de opleiding die je geniet, daadwerkelijk invloed heeft op je toekomstige carrière. Als dat niveau b.v. omlaag gaat om maar een hoger afstudeerpercentage te krijgen, dan is dat niet in je belang. Iemand die een beetje nadenkt, zou daar graag expliciet op de hoogte van willen zijn en een middel willen hebben om dat tegen te houden.
Vroeger had de medezeggenschap op universiteiten meer te zeggen. Het CvB moest de besluiten van de verkozen universiteitsraad uitvoeren. De wetgeving uit 1970 was een directe verworvenheid van de democratiseringsstrijd, inclusief de bekende Maagdenhuisbezetting van '69. Dit model was beperkt: het was een parlementair systeem in plaats van directe democratie (zoals de radicalen toen en nu willen), en de besluitvorming was vaak langdradig en log. Maar het werkte in die zin dat de betrokkenen zowel medezeggenschap als medebestuur hadden, en er dus altijd een 'check' op CvB's zat (die toen overigens veel meer klassieke academici waren in plaats van bureaucraten en managers).
In de jaren '90 is dit allemaal 'gemoderniseerd' en zijn medezeggenschapsorganen verworden tot adviesorganen. Je hebt verschillende studentenpartijen, maar niemand komt meer opdagen om te stemmen, omdat alles óf zo ver van de gewone student afstaat, óf het gaat over banale dingen zoals de koffie, waar je natuurlijk helemaal geen parlementaire structuur voor nodig hebt. Het is vooral interessant voor de bestuurlijk actieve student om te borrelen en netwerken. CvB's verdienen steeds meer, doen waar ze zin in hebben en spelen ondernemertje met gemeenschapsgeld, met vergelijkbare resultaten als in de sociale huursector en de zorg. Er zijn geen doorzichtige democratische machtsstructuren om hen een halt toe te roepen als de betrokkenen het niet willen. Blijkbaar zijn we weer terug in de tijd dat alleen het machtsmiddel van een bezetting nog werkt.
Roerend mee eens. Je vorige post ook.quote:Op donderdag 26 februari 2015 12:49 schreef Ryon het volgende:
Ja, de reden waarom ik het nadrukkelijk over de externe democratisering heb is omdat de bezetters van het Bungehuis/Maagdenhuis een omverwerping van het huidige systeem / machtsstructuren voor ogen hebben. Althans, dat is het beeld dat je krijgt uit de spandoeken en volgens mij ook min of meer de rode draad tijdens alle debatten. Het gaat niet alleen om dat zij inspraak willen hebben, maar dat alles anders moet.
Het clubje hippies dat zich nu als 'de studenten' opwerpt zijn het clubje studenten die de hardste klappen te verduren krijgen. Zij hebben ongetwijfeld het gevoel dat de wijze van ontplooiing die zij voor ogen hebben hun nu door de heersende klasse onmogelijk gemaakt wordt 'want niet rendabel, dus niet wenselijk in het kapitalistische systeem".
In zoverre doemen er parallellen op met de jaren vijftig. Toen werd een grote maatschappelijk groep ook bewust de toegang ontzegd tot het door hun gewenste academisch onderwijs wat hun arbeidsperspectieven nadrukkelijk beïnvloedde. In de zin van: door het niet mogen volgen van dat onderwijs konden zij later bepaalde maatschappelijke posities niet bekleden.
Even kort door de bocht gezegd: toen ging het nog ergens om en de studentenprotesten van toen waren m.i meer dan terecht. Nu gaat het om een clubje marginalen die bang zijn dat hun hobby niet meer gefinancierd wordt door de mensen die wel proberen enige betekenis te geven aan de wetenschap. Met als hoofdschuldige 'het management in de CvB' en natuurlijk de bèta's van het KNAW die de centen verdelen.
De roep om inspraak (interne democratie) van de jaren zeventig vloeide voort uit de externe democratisering die daarvoor kwam. Er was een nieuwe academische werkelijkheid geschapen waarin oude machtsrelaties omver geworpen waren en er moest gezocht worden (door de betrokkenen) hoe daar invulling aangegeven kon worden. Er werd toen ook geopperd om het hele beoordelingssysteem (met cijfers) af te schaffen omdat het ongelijkheid zou creëren. Dat kon toen ook gewoon.
Maar anno 2015 leeft er bij de huidige studentenpopulatie helemaal geen behoefte om mee te denken "hoe het anders moet", juist omdat de huidige situatie voor 95% van de studenten wel wenselijk is. Er is geen behoefte aan externe democratisering (die is er al) en om die reden ook geen behoefte aan interne democratie. Studenten willen liever dat de dingen blijven zoals ze waren (met meer gratis bier) dan alles op de schop moet.
In die spagaat verkeren de maagdenhuisbezetters nu ook. Zij willen eigenlijk niet dat dingen anders gaan, ze willen gewoon dat de dingen (en dan dus voor het verdwijnen van de Geestenwetenschappen) blijven zoals ze waren. Weinig progressief aan. En dat is m.i ook de reden waarom al dat gelul over meer democratie gewoon gebakken lucht is. Het is niets meer dan een middel voor om een onrealistisch doel te willen verwezenlijken.
We moeten nog zien hoe het verder gaat. Het is te hopen dat het juist geen anti-bèta, 'oh wat zijn we zielig/belangrijk'-verhaal wordt. Eerder was er al ophef over samenwerking en fusie tussen de bètafaculteiten van de UvA en VU. Als dit soort deelstrijdjes samengevoegd worden, dan kan het wat zinnigs opleveren. Anders zal het inderdaad op termijn weer wegebben.quote:Op donderdag 26 februari 2015 12:49 schreef Ryon het volgende:
Ja, de reden waarom ik het nadrukkelijk over de externe democratisering heb is omdat de bezetters van het Bungehuis/Maagdenhuis een omverwerping van het huidige systeem / machtsstructuren voor ogen hebben. Althans, dat is het beeld dat je krijgt uit de spandoeken en volgens mij ook min of meer de rode draad tijdens alle debatten. Het gaat niet alleen om dat zij inspraak willen hebben, maar dat alles anders moet.
Het clubje hippies dat zich nu als 'de studenten' opwerpt zijn het clubje studenten die de hardste klappen te verduren krijgen. Zij hebben ongetwijfeld het gevoel dat de wijze van ontplooiing die zij voor ogen hebben hun nu door de heersende klasse onmogelijk gemaakt wordt 'want niet rendabel, dus niet wenselijk in het kapitalistische systeem".
In zoverre doemen er parallellen op met de jaren vijftig. Toen werd een grote maatschappelijk groep ook bewust de toegang ontzegd tot het door hun gewenste academisch onderwijs wat hun arbeidsperspectieven nadrukkelijk beïnvloedde. In de zin van: door het niet mogen volgen van dat onderwijs konden zij later bepaalde maatschappelijke posities niet bekleden.
Even kort door de bocht gezegd: toen ging het nog ergens om en de studentenprotesten van toen waren m.i meer dan terecht. Nu gaat het om een clubje marginalen die bang zijn dat hun hobby niet meer gefinancierd wordt door de mensen die wel proberen enige betekenis te geven aan de wetenschap. Met als hoofdschuldige 'het management in de CvB' en natuurlijk de bèta's van het KNAW die de centen verdelen.
De roep om inspraak (interne democratie) van de jaren zeventig vloeide voort uit de externe democratisering die daarvoor kwam. Er was een nieuwe academische werkelijkheid geschapen waarin oude machtsrelaties omver geworpen waren en er moest gezocht worden (door de betrokkenen) hoe daar invulling aangegeven kon worden. Er werd toen ook geopperd om het hele beoordelingssysteem (met cijfers) af te schaffen omdat het ongelijkheid zou creëren. Dat kon toen ook gewoon.
Maar anno 2015 leeft er bij de huidige studentenpopulatie helemaal geen behoefte om mee te denken "hoe het anders moet", juist omdat de huidige situatie voor 95% van de studenten wel wenselijk is. Er is geen behoefte aan externe democratisering (die is er al) en om die reden ook geen behoefte aan interne democratie. Studenten willen liever dat de dingen blijven zoals ze waren (met meer gratis bier) dan alles op de schop moet.
In die spagaat verkeren de maagdenhuisbezetters nu ook. Zij willen eigenlijk niet dat dingen anders gaan, ze willen gewoon dat de dingen (en dan dus voor het verdwijnen van de Geestenwetenschappen) blijven zoals ze waren. Weinig progressief aan. En dat is m.i ook de reden waarom al dat gelul over meer democratie gewoon gebakken lucht is. Het is niets meer dan een middel voor om een onrealistisch doel te willen verwezenlijken.
Ja, bij die fusie tussen UvA en VU (althans, de exacte faculteiten) speelde natuurlijk ook veel meer mee op de achtergrond. Niet in de laatste plaats dat een grote groep medewerkers bang was voor hun baantje, immers als er sprake is van schaalvergroting dan verdwijnen er eerder functies dan dat er nieuwe arbeidsplekken geschapen worden. Dus lekker hakken in het zand en veel lopen zeuren over 'cultuurverschillen' en dergelijke die gedeeltelijk ook wel waar waren.quote:Op donderdag 26 februari 2015 13:00 schreef Vasilevski het volgende:
[..]
We moeten nog zien hoe het verder gaat. Het is te hopen dat het juist geen anti-bèta, 'oh wat zijn we zielig/belangrijk'-verhaal wordt. Eerder was er al ophef over samenwerking en fusie tussen de bètafaculteiten van de UvA en VU. Als dit soort deelstrijdjes samengevoegd worden, dan kan het wat zinnigs opleveren. Anders zal het inderdaad op termijn weer wegebben.
Een studentenlid in het CvB? Schitterend. Ik weet nog wel hoe Karel van der Toorn betweterige studenten aanpakte die meer inspraak wilde krijgen. Dat was ook een alfa trouwens. Die vent verzon een onzinfunctie, ging vervolgens uitgebreid dineren met de studenten zodat ze dachten dat ze heel belangrijk waren en dat was het dan wel.quote:Op donderdag 26 februari 2015 13:18 schreef Frozen-assassin het volgende:
Inmiddels zou het CvB hebben toegezegd dat een studentlid in het bestuur komt. Hoe dit geregeld wordt is niet bekend.
Ja, boehoe. "We schaffen jullie studie af" "Oh, dat vinden wij echt superkut" "Dank voor de feedback, we nemen het mee naar achteren voor de volgende keer".quote:Ik lees hier iets over omverwerping van het huidige systeem. Dat klopt, hiermee zorgen de studenten ervoor dat zij ook gehoord worden wanneer de anderen een besluit willen nemen. Bijvoorbeeld het afschaffen van een bepaalde studie krijgt dan ook een feedback vanuit de studenten daarop. Dat lijkt me een goede zaak. Het zou zonde zijn als we zulke kennis weggooien omdat het niet rendabel is. Is dat wat wij zijn? Puur handelsmateriaal dat geld op moet leveren...
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |