abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 26 januari 2016 @ 22:43:17 #201
57047 macondo
Macondo weet wel beter, heus
pi_159423963
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 20:33 schreef Zith het volgende:

[..]

Zoals je ziet, na 23 Dec en voor 30 Dec kwamen er oppeens kosten uit vorige maanden tussen.
Dit is bizar, dit moet niet kunnen. Ik zou een klacht indienen.

[ Bericht 6% gewijzigd door macondo op 26-01-2016 23:12:21 ]
Overal verstand van.
  dinsdag 26 januari 2016 @ 23:15:26 #202
359381 malleable
a/b should be solve(bx = a)
pi_159425184
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2016 15:33 schreef Murene het volgende:
was even zoeken naar dit topic, maar heb hem toch weer gevonden.

Ben sinds kort begonnen met ETF's. Ik heb nu onder anderen Vanguard S&P 500 UCITS ETF. Deze heb ik aangekocht via DeGiro.

Nu stond er vorige week bij de corporate actions dat dit fonds dividend uit had gekeerd.
Alleen als ik nu kijk is dit nergens terug te vinden. Het is dus niet bijgeschreven en staat nergens meer vermeld.
Weet iemand hoe dit zit? Krijg je dit nog gestort?
Heb je wel bij USD gekeken? dividend van die ETF word in USD toegekend en pas bij daadwerkelijke betaling door DEGIRO omgezet in EUR.
  † In Memoriam † dinsdag 26 januari 2016 @ 23:30:58 #203
230491 Zith
pls tip
pi_159425824
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 22:00 schreef impact9 het volgende:
Je verliest ook al 5% rendement door 1 tracker te kopen..
Jep, zie dat nu ook... Dacht dat die in de gratis Kernselectie zat maar ik zie hem er niet staan. Zal daar dus niets meer van kopen met mijn gekregen dividend :P

Terwijl ik in de kernselectie aan het kijken was... ISHARES WORLD (AMS) staat daar wel in en ook daar vragen ze kosten voor...

https://www.degiro.nl/data/pdf/DEGIRO_Trackers_Kernselectie.pdf (zoek ishares world)

https://www.degiro.nl/data/pdf/Tarievenoverzicht.pdf

quote:
DEGIRO Trackers Kernselectie: Gratis
Maar goed, ik ga denk ik terug naar mijn huisbank de ING... doet ook gratis ETFs maar dan met bewaarkosten.En wellicht had ik wel zelf die 'Real Time' duitse beurs optie aangevinkt hoor, kan het mij alleen niet herrinneren en vind het vervelend dat ze de maandelijkse kosten ervan pas na een jaar oppotten afrekenen (en de 'factuurdatum' wel op elke specifieke maand zelf zetten)
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_159429709
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 23:30 schreef Zith het volgende:

[..]

Jep, zie dat nu ook... Dacht dat die in de gratis Kernselectie zat maar ik zie hem er niet staan. Zal daar dus niets meer van kopen met mijn gekregen dividend :P

Terwijl ik in de kernselectie aan het kijken was... ISHARES WORLD (AMS) staat daar wel in en ook daar vragen ze kosten voor...

https://www.degiro.nl/data/pdf/DEGIRO_Trackers_Kernselectie.pdf (zoek ishares world)

[ afbeelding ]

https://www.degiro.nl/data/pdf/Tarievenoverzicht.pdf

[..]

Maar goed, ik ga denk ik terug naar mijn huisbank de ING... doet ook gratis ETFs maar dan met bewaarkosten.En wellicht had ik wel zelf die 'Real Time' duitse beurs optie aangevinkt hoor, kan het mij alleen niet herrinneren en vind het vervelend dat ze de maandelijkse kosten ervan pas na een jaar oppotten afrekenen (en de 'factuurdatum' wel op elke specifieke maand zelf zetten)
Bij degiro kan je per kern selectie etf maar 1x per maand gratis handelen. Weet niet of je die etf toevallig al eerder had gekocht?
pi_159431707
Ik zit met mijn beleggingen bij de ING (zelf beleggen / vermogensopbouw) en heb een ETF/ indexfonds portefeuille met uitsluitend Nederlandse fondsen. Een combinatie van think en actiam.
Kosten liggen op 0,24% beheerskosten per jaar + 16 euro basisfee (¤ 4 p/kw).
Als je wilt kun je meerdere portefeuilles maken zonder extra kosten.
  † In Memoriam † woensdag 27 januari 2016 @ 11:55:48 #206
230491 Zith
pls tip
pi_159433669
quote:
1s.gif Op woensdag 27 januari 2016 06:33 schreef Murene het volgende:

[..]

Bij degiro kan je per kern selectie etf maar 1x per maand gratis handelen. Weet niet of je die etf toevallig al eerder had gekocht?
Ah! Bedankt
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_159495989
Ik kijk vandaag weer naar mijn Degiro portefeuille en zie ik opeens twee vreemde fee's afgeschreven worden, gedateerd op 31/12/15, die er vorige week nog niet op stonden. Rara?

Het gaat om een 'Giro Exchange Connection Fee Till 2015' en een 'Giro Corporate Action Fee'. Iemand enig idee wat dat inhoudt en vooral waar dat opeens vandaan komt?
Ik dacht namelijk te handelen in de gratis kernselectie etf's (1x p. maand).

Ik heb het ook al gevraagd aan de giro maar daar is het even afwachten op antwoord.
pi_159496083
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 16:33 schreef MSR het volgende:
Ik kijk vandaag weer naar mijn Degiro portefeuille en zie ik opeens twee vreemde fee's afgeschreven worden, gedateerd op 31/12/15, die er vorige week nog niet op stonden. Rara?

Het gaat om een 'Giro Exchange Connection Fee Till 2015' en een 'Giro Corporate Action Fee'. Iemand enig idee wat dat inhoudt en vooral waar dat opeens vandaan komt?
Ik dacht namelijk te handelen in de gratis kernselectie etf's (1x p. maand).

Ik heb het ook al gevraagd aan de giro maar daar is het even afwachten op antwoord.
Wat ik las hebben ze met terugwerkende kracht kosten in werking gebracht. Weet niet precies hoe of wat, maar in het beleggen topic op Tweakers staat het een en ander erover.
pi_159496279
Dat zou ik wel een vreemde situatie vinden, vooral zonder daar uberhaupt over te communiceren.
Maar bedankt voor je reactie, ik ga het betreffende Tweakers topic even opzoeken!
pi_159496920
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 16:37 schreef Zocalo het volgende:

[..]

Wat ik las hebben ze met terugwerkende kracht kosten in werking gebracht. Weet niet precies hoe of wat, maar in het beleggen topic op Tweakers staat het een en ander erover.
Gevonden, dank! Blijkbaar moet je betalen om te kunnen handelen in buitenlandse beurzen, tot dusver de gratis trackers dus.
Helaas daar geen account maar daar is dus nog niemand de fee 'Giro corporate action' tegengekomen, enkel de 'exchange fee'.
  vrijdag 29 januari 2016 @ 23:02:32 #211
57047 macondo
pi_159506683
Staat wat over op amsterdamtrader.com

Corporate Action fee is in principe voor bijzondere situaties op de beurs. Zoals afwikkeling van een overname oid.
Overal verstand van.
pi_159517638
Kreeg gisteravond een mail dat binnenkort de kosten bijschrijving dividend worden afgeschreven onder de noemer Corporate action fee. Maar dat was daarvoor dus al gebeurd.
Hoe dan ook, het is weer duidelijk waar de 2 fee's vandaan komen. Hoeft degiro ook niet meer te antwoorden op mijn email hieromtrent.
  donderdag 11 februari 2016 @ 20:20:55 #213
344855 Apenzoon
Van eindbaas naar eindaap.
pi_159844178
Bij een ETF zoals deze:

http://www.morningstar.nl(...)t.aspx?id=0P00013VX5

staat bij jaarlijkse kosten:

Management Fee: 0.07%
Lopende Kosten Factor: 0.07%

Moet ik deze getallen bij elkaar optellen om de jaarlijkse kosten te berekenen? Of zit de management fee bij de lopende kosten factor in?

Bij sommige ETFs staat er ook:
Lopende Kosten Factor: -%
Wat betekent dat dan?
groetjens mij
pi_159895284
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2016 20:20 schreef Apenzoon het volgende:
Bij een ETF zoals deze:

http://www.morningstar.nl(...)t.aspx?id=0P00013VX5

staat bij jaarlijkse kosten:

Management Fee: 0.07%
Lopende Kosten Factor: 0.07%

Moet ik deze getallen bij elkaar optellen om de jaarlijkse kosten te berekenen? Of zit de management fee bij de lopende kosten factor in?

Bij sommige ETFs staat er ook:
Lopende Kosten Factor: -%
Wat betekent dat dan?
De lopende kosten factor is inderdaad inclusief de management fee.

Heb je een voorbeeldje van die ETF's die geen lopende kosten factor kennen? Kan overigens goed zijn dat Morningstar onjuiste of verouderde informatie heeft over fondsen. Zou dus eigenlijk altijd aanraden om dit soort info van de sites van de beheerders af te halen.
  zondag 14 februari 2016 @ 18:25:46 #215
344855 Apenzoon
Van eindbaas naar eindaap.
pi_159915934
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 februari 2016 21:32 schreef MickTB het volgende:

[..]

De lopende kosten factor is inderdaad inclusief de management fee.

Heb je een voorbeeldje van die ETF's die geen lopende kosten factor kennen? Kan overigens goed zijn dat Morningstar onjuiste of verouderde informatie heeft over fondsen. Zou dus eigenlijk altijd aanraden om dit soort info van de sites van de beheerders af te halen.
Ahh bedankt! :)

eg:
http://www.morningstar.nl(...)?id=0P00002DAH&tab=5
Management fee 0.48%
LKF -%

Alleen zoals je aanraadt heb ik even op de Ishares site gekeken (https://www.ishares.com/u(...)q-biotechnology-etf) en daar staat bij expense ratio 0.48, dus ik ga er vanuit dat -% gewoon "gelijk aan management fee" betekend.
groetjens mij
pi_159922519
quote:
0s.gif Op zondag 14 februari 2016 18:25 schreef Apenzoon het volgende:

[..]

Ahh bedankt! :)

eg:
http://www.morningstar.nl(...)?id=0P00002DAH&tab=5
Management fee 0.48%
LKF -%

Alleen zoals je aanraadt heb ik even op de Ishares site gekeken (https://www.ishares.com/u(...)q-biotechnology-etf) en daar staat bij expense ratio 0.48, dus ik ga er vanuit dat -% gewoon "gelijk aan management fee" betekend.
Vermoed dat het in dit geval komt doordat de lopende kosten factor een Nederlands begrip is en dus op wat punten afwijkt van de TER die vaak voor Amerikaanse fondsen gebruikt wordt. Op morningstar.com kan je voor Amerikaanse ETF's wel de expense ratio's terugvinden, maar goed, zou dus altijd ook op de site van de beheerder kijken. Morningstar gaat dus denk ik geen lopende kosten factors berekenen speciaal voor ons Nederlanders als het fondshuis die niet publiceert :) .
pi_160566429
Hoi,

Ik wil eigenlijk beginnen met ETF's en heb een paar vraagjes.
Ik wil elke maand 500 euro erin stoppen, om zo het instapmoment te spreiden. Ik wil dit meerdere jaren doen, het is dus ook echt voor de lange termijn (denk 5 jaar + ).
Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Welke broker moet ik pakken? Kan ik het het beste per kwartaal doen of per maand? En ga zo maar door.

Bij voorbaat dank, en ik hoop dat ik geen al te domme dingen vraag.
Hier schreef Maver24:
Opgetyft met je grafkop. Zal ik hem een koppie kleiner maken, mongool
Hier schreef Roypsv:
stoer, kom hierdan beuk ik je gezicht naar de tering
  vrijdag 11 maart 2016 @ 15:19:45 #218
57047 macondo
pi_160591685
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2016 14:26 schreef Kamikazie het volgende:
Hoi,

Ik wil elke maand 500 euro erin stoppen, om zo het instapmoment te spreiden. Ik wil dit meerdere jaren doen, het is dus ook echt voor de lange termijn (denk 5 jaar + ).
Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Welke broker moet ik pakken? Kan ik het het beste per kwartaal doen of per maand? En ga zo maar door.

Ik zou ondanks alle (terechte!) kritiek toch gaan voor DeGiro. Je kunt er eenmaal per maand een gratis transactie doen in een ETF uit hun "kernselectie".
Overal verstand van.
pi_160594580
quote:
Hoi,

Je, kunt hier eens naar kijken: https://www.ing.nl/partic(...)-de-beurs/index.html
Verder zou ik zeggen maandelijks en je kunt hier eens kijken naar ETF's: https://thinketfs.nl/academy/hoe-en-waar-koopt-u-etfs
pi_160594604
Kijk ook eens op meesman.nl, geen ETF maar een index fonds. Kun je makkelijk per maand inleggen.
  vrijdag 11 maart 2016 @ 18:23:34 #221
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_160596104
quote:
?
pi_160620578
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 18:23 schreef leolinedance het volgende:

[..]

?
Zith betaalde hier 2,01 euro voor één stuk ETF die hem 40,28 euro kostte. 2,01/40.28x100%=4,99% al vooraf weg aan transactiekosten.
  zondag 13 maart 2016 @ 00:18:59 #223
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_160627367
quote:
Verrek ja, dacht dat die etf ook bij die zonder transactiekosten zat.
pi_160630881
quote:
Hoi,

Ligt er een beetje aan wat je zoekt, maar als je per maand wilt inleggen is Meesman een goeie optie.
Relatief goedkoop, maar wel beperkt in de opties.
pi_160633275
Zitten er mensen hier in goudmijnaandelen? Zit te denken over de GDX etf. Is ook aardig gedaald de afgelopen jaren.
pi_160638965
Een vraagje over Meesman indexbeleggen.
Als je een eenmalige storting wilt doen, is het minimumbedrag ¤10.000. Ik wil alleen niet zo veel (tegelijk) investeren. Aan maandelijkse stortingen zit geen minimumbedrag vast (evenals geen transactiekosten?). Is het mogelijk om éénmalig een maandelijkse order te doen van, pak 'm beet, ¤3000, om direct na die order mijn maandelijkse storting te veranderen in +-¤200?
pi_160640894
quote:
0s.gif Op zondag 13 maart 2016 16:41 schreef Quattroporte47 het volgende:
Een vraagje over Meesman indexbeleggen.
Als je een eenmalige storting wilt doen, is het minimumbedrag ¤10.000. Ik wil alleen niet zo veel (tegelijk) investeren. Aan maandelijkse stortingen zit geen minimumbedrag vast (evenals geen transactiekosten?). Is het mogelijk om éénmalig een maandelijkse order te doen van, pak 'm beet, ¤3000, om direct na die order mijn maandelijkse storting te veranderen in +-¤200?
Je hoeft eenmalig helemaal niets in te leggen. Als je kiest voor minimaal 100 euro per maand mag je er al een rekening openen. Voor alles betaal je transactiekosten, altijd 0.25%. Maakt niet uit of het de eerste storting is of een maandelijkse storting.
pi_160641549
quote:
0s.gif Op zondag 13 maart 2016 17:54 schreef lolnoob123 het volgende:

[..]

Je hoeft eenmalig helemaal niets in te leggen. Als je kiest voor minimaal 100 euro per maand mag je er al een rekening openen. Voor alles betaal je transactiekosten, altijd 0.25%. Maakt niet uit of het de eerste storting is of een maandelijkse storting.
Maar wat als je in 1x 3k wilt storten? Dat is de vraag
pi_160641687
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2016 18:20 schreef Underdoggy het volgende:

[..]

Maar wat als je in 1x 3k wilt storten? Dat is de vraag
Je mag gewoon bijstorten. Dus stel een maandelijkse storting van 200 euro in. Je rekening wordt dan geopend en je kunt direct 3k bijstorten.
Schip ahoy!
pi_160645019
quote:
0s.gif Op zondag 13 maart 2016 18:23 schreef Piet__Piraat het volgende:

[..]

Je mag gewoon bijstorten. Dus stel een maandelijkse storting van 200 euro in. Je rekening wordt dan geopend en je kunt direct 3k bijstorten.
Ah dat zocht ik! Thanks lolnoob123 en Piet_Piraat!
  maandag 14 maart 2016 @ 12:39:13 #231
107951 JortK
Immer kwaliteitsposts
pi_160657777
Alle verliezen van 2016 zijn hier inmiddels weer ingelopen. :)

Wat is jullie favoriete ETF op dit moment?
pi_160658684
quote:
14s.gif Op maandag 14 maart 2016 12:39 schreef JortK het volgende:
Alle verliezen van 2016 zijn hier inmiddels weer ingelopen. :)

Wat is jullie favoriete ETF op dit moment?
Afgelopen tijd iShares Core S&P Small-Cap ETF toegevoegd aan mijn portfeuille om meer exposure te krijgen in US(D). Europa is wat te fragiel voor mij op het moment.

Daarnaast corrigeer ik de over-exposure op large-caps in de iShares world hiermee.

[ Bericht 5% gewijzigd door Underdoggy op 14-03-2016 13:26:43 ]
pi_161159517
quote:
Hoi,

Ik ervaar precies hetzelfde. DeGiro, Brand New Day, Meesman, Lynx, het is echt zoveel keus. Ik zie door de bomen de bos niet meer...
pi_161159838
quote:
0s.gif Op zondag 3 april 2016 23:23 schreef Warrick21 het volgende:

[..]

Ik ervaar precies hetzelfde. DeGiro, Brand New Day, Meesman, Lynx, het is echt zoveel keus. Ik zie door de bomen de bos niet meer...
Brand New Day, Meesman, Lynx heb je niet veel controle over. Slechts enkel fondsen. Wel makkelijk omdat je elk willekeurig bedrag kan inzetten.

DeGiro kan je uit een grotere pakket aan ETFs kiezen. Dan kan je wat meer diversiteit inbouwen.

Ik doe ze gewoon allemaal :P
450 BND (250 BND pensioen), 100 Meesman en gemiddeld 300-600 DeGiro
pi_161162743
Het is ook een beetje wat je zelf wil. Ik weet er nog niet zo veel van en ben ook druk met andere dingen, dan is één van de de drie genoemde fondsen die alles voor je regelen heel praktisch. Gewoon automatische overboeking instellen en niet meer naar om kijken.

DeGiro vereist wat meer uitzoekwerk en je hebt zelf wat meer invloed. Da's ook leuk, maar je moet er wel wat energie in willen stoppen.
Schip ahoy!
pi_161164462
quote:
0s.gif Op zondag 3 april 2016 23:40 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Brand New Day, Meesman, Lynx heb je niet veel controle over. Slechts enkel fondsen. Wel makkelijk omdat je elk willekeurig bedrag kan inzetten.

DeGiro kan je uit een grotere pakket aan ETFs kiezen. Dan kan je wat meer diversiteit inbouwen.

Ik doe ze gewoon allemaal :P
450 BND (250 BND pensioen), 100 Meesman en gemiddeld 300-600 DeGiro
Is dat niet een beetje overkill qua diversificatie? Zijn je transactiekosten dan niet onnodig hoog?
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_161169411
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2016 10:51 schreef miro86 het volgende:

[..]

Is dat niet een beetje overkill qua diversificatie? Zijn je transactiekosten dan niet onnodig hoog?
DeGiro kent geen transactiekosten voor een grote set aan ETF's.

En wat betreft BND/Meesman. Die rekenen een percentage. Dus dat komt absoluut gezien op hetzelfde neer. Meesman had ik genomen omdat deze geen dividendlek heeft. Maar dat heeft BND nu ook niet meer. In principe kan ik meesman nu dus ook stopzetten.
Onder water doen ze wel net wat andere ETFs.
pi_161172034
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2016 15:22 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

DeGiro kent geen transactiekosten voor een grote set aan ETF's.

En wat betreft BND/Meesman. Die rekenen een percentage. Dus dat komt absoluut gezien op hetzelfde neer. Meesman had ik genomen omdat deze geen dividendlek heeft. Maar dat heeft BND nu ook niet meer. In principe kan ik meesman nu dus ook stopzetten.
Onder water doen ze wel net wat andere ETFs.
DeGiro vindt ik op het moment vanwege de nieuws niks. Dan blijft BND en Meesman over. Welk van deze twee geniet meer jouw voorkeur?
pi_168846222
Ik heb op dit ogenblik een mooi kapitaal in fondsen zitten, waarbij ik elke maand een goeie 500 euro extra in stort.

Aandelen heb ik een tijdje gedaan, maar houden een zeker risico in. Als het bedrijf failliet gaat ben je je volledige inzet kwijt. Doorgaans haalde ik wel een mooie 10% winst per aandeel in de komende 2 jaar.
Maar nu heb ik wel interesse in indexbeleggen via trackers. Ik dacht aan iShare MSCI World en Emerging Markets. Helaas kan ik hier niet maandelijks in beleggen want zoveel kapitaal heb ik niet op overschot.

Maar ik zou graag in tijden dat beurzen een correctie ondergaan telkens 1500 euro willen bijstorten in deze trackers. Als broker dacht ik aan MeDirect, waarbij je voor 7,5 euro per transactie deze trackers kan kopen.
Wat de verborgen kosten zijn is een beetje gissen, maar MeDirect is over het algemeen wel goedkoop.

DeGiro sluit ik uit omdat zij je beleggingen uitlenen aan derden. Meesman ken ik niet zo goed, maar daar zit je ook 10 jaar vast heb ik begrepen?

Hoe zien jullie dit?
Is indexbeleggen een goed idee of koop ik mij beter een paar aandelen per jaar?

Eigenlijk zijn 2à3 koopmomenten wel voldoende op een jaar. Ik zou ong. 3500 euro per fonds willen inbrengen op jaarbasis.
Cindy De Vuyst
pi_168846388
Wij beleggen maandelijks een bedrag bij Brand New Day. Net begonnen. Hebben 90% aandelen en 10% obligaties. Willen dit 30 jaar doen. Is die verdeling nu goed of moeten we meer/minder nu in obligaties?
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_168847173
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2017 10:20 schreef einzeinz het volgende:
DeGiro sluit ik uit omdat zij je beleggingen uitlenen aan derden. Meesman ken ik niet zo goed, maar daar zit je ook 10 jaar vast heb ik begrepen?
Niet dat ik weet.
Meesman heeft wel graag een portefeuille van minimaal 10k omdat het anders niet rendabel is voor hen. Dus dat is ofwel eenmalig storten en je bent klaar. Ofwel maandelijks bijstorten, minimaal 100 euro. En dan geldt nog steeds: als je stopt op 3k zullen ze je er niet meteen uit kieperen. Als je er dan echter lange tijd niets mee doet, kan het wel zijn dat ze je gaan benaderen om alsnog bij te storten omdat ze anders geld bijleggen. En in principe kun je altijd uitstappen.

quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2017 10:31 schreef Patroon het volgende:
Wij beleggen maandelijks een bedrag bij Brand New Day. Net begonnen. Hebben 90% aandelen en 10% obligaties. Willen dit 30 jaar doen. Is die verdeling nu goed of moeten we meer/minder nu in obligaties?
Het is net wat je wil. Obligaties hebben wat minder risico dan aandelen, maar leveren ook minder op. Plus dat de obligaties die je nu koopt, de komende jaren wellicht minder aantrekkelijk worden. Lang verhaal kort: je krijgt nu obligaties tegen een X percentage. Als over een tijdje de (spaar)rentes weer gaan stijgen, bestaat de kans dat die boven dat percentage X van jouw obligaties komen. Dan is gewoon sparen bij de bank dus aantrekkelijker dan jouw obligatie overkopen. Die zal dus wat minder waard worden.
Schip ahoy!
pi_168847247
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2017 11:13 schreef Piet__Piraat het volgende:

[..]

Niet dat ik weet.
Meesman heeft wel graag een portefeuille van minimaal 10k omdat het anders niet rendabel is voor hen. Dus dat is ofwel eenmalig storten en je bent klaar. Ofwel maandelijks bijstorten, minimaal 100 euro. En dan geldt nog steeds: als je stopt op 3k zullen ze je er niet meteen uit kieperen. Als je er dan echter lange tijd niets mee doet, kan het wel zijn dat ze je gaan benaderen om alsnog bij te storten omdat ze anders geld bijleggen. En in principe kun je altijd uitstappen.

[..]

Het is net wat je wil. Obligaties hebben wat minder risico dan aandelen, maar leveren ook minder op. Plus dat de obligaties die je nu koopt, de komende jaren wellicht minder aantrekkelijk worden. Lang verhaal kort: je krijgt nu obligaties tegen een X percentage. Als over een tijdje de (spaar)rentes weer gaan stijgen, bestaat de kans dat die boven dat percentage X van jouw obligaties komen. Dan is gewoon sparen bij de bank dus aantrekkelijker dan jouw obligatie overkopen. Die zal dus wat minder waard worden.
Oké. Dus ik zou nu gezien de lange looptijd ook prima 100% aandelen kunnen doen?
  zondag 12 februari 2017 @ 11:20:26 #243
151749 Gnittoo
I WANT THAT ONE!
pi_168847293
quote:
Oké. Dus ik zou nu gezien de lange looptijd ook prima 100% aandelen kunnen doen?
Zeker. die 10% obligaties zetten ook geen zoden aan de dijk.
pi_168847390
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2017 11:20 schreef Gnittoo het volgende:

[..]

Zeker. die 10% obligaties zetten ook geen zoden aan de dijk.
Nee idd. Dacht ik ook.
pi_168847646
quote:
1s.gif Op zondag 12 februari 2017 11:17 schreef Patroon het volgende:

[..]

Als je bereid bent dat risico te lopen, dan kan dat zeker. Ik heb mijn maandelijkse inleg op obligaties recent gestopt en ga voorlopig vooral in aandelen. Over een paar jaar zie ik wel weer verder.
Schip ahoy!
pi_168847981
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2017 11:40 schreef Piet__Piraat het volgende:

[..]

Als je bereid bent dat risico te lopen, dan kan dat zeker. Ik heb mijn maandelijkse inleg op obligaties recent gestopt en ga voorlopig vooral in aandelen. Over een paar jaar zie ik wel weer verder.
Ja zo dacht ik ook. Bedankt voor het advies!

We zijn vorige maand begonnen en de EFT stond toen op ¤17,33. Nu staat hij al op ¤17,53. Leuk om te zien, al ¤2.40 rendement, al weet ik dondersgoed dat het ook even snel de andere kant op kan ;)
pi_168848077
Ondanks dat ik niks aan mijn portfolio verander, log ik inderdaad ook regelmatig in om even te checken hoe het ervoor staat. Gewoon omdat het kan. :)

En verder mooi door blijven investeren. Vooral met een langetermijnfocus komt het dan vast goed. En zo niet: gegokt en verloren. Hoort bij het spel.
Schip ahoy!
pi_168848190
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2017 12:03 schreef Piet__Piraat het volgende:
Ondanks dat ik niks aan mijn portfolio verander, log ik inderdaad ook regelmatig in om even te checken hoe het ervoor staat. Gewoon omdat het kan. :)

En verder mooi door blijven investeren. Vooral met een langetermijnfocus komt het dan vast goed. En zo niet: gegokt en verloren. Hoort bij het spel.
Idd..zouden we geen rendement maken, dan is er niks aan de hand. Die 0.3% levert bij de bank ook niets op.

Wij hebben ook nog spaargeld achter de hand. Nu bedacht ik om daarvan ook een deel in EFT te steken en op te nemen wanneer we dat nodig hebben (voor onverziene uitgaven) dit kan dus een half jaar of paar maanden zijn ( of langer) of is het niet verstandig om dat te mixen met onze maandelijkse inleg voor later?

Ik hou dan bij in excel voor hoeveel extra wij hebben ingelegd en de koers van dat moment. Als we het dan nodig hebben nemen we het op zonder rendement en mocht het minder waard zijn geworden dan nemen we minder op dan de inleg. Zodat we niet alvast snoepen van onze maandelijkse inleg.
pi_168849217
quote:
1s.gif Op zondag 12 februari 2017 12:09 schreef Patroon het volgende:

[..]

Idd..zouden we geen rendement maken, dan is er niks aan de hand. Die 0.3% levert bij de bank ook niets op.

Wij hebben ook nog spaargeld achter de hand. Nu bedacht ik om daarvan ook een deel in EFT te steken en op te nemen wanneer we dat nodig hebben (voor onverziene uitgaven) dit kan dus een half jaar of paar maanden zijn ( of langer) of is het niet verstandig om dat te mixen met onze maandelijkse inleg voor later?

Ik hou dan bij in excel voor hoeveel extra wij hebben ingelegd en de koers van dat moment. Als we het dan nodig hebben nemen we het op zonder rendement en mocht het minder waard zijn geworden dan nemen we minder op dan de inleg. Zodat we niet alvast snoepen van onze maandelijkse inleg.
Dat zou ik niet doen. Te grote kans dat je'm gaat zitten schijten als er een crash komt. Je bent dan in principe geld uit je 'onvoorziene uitgaven' potje aan het lenen om daar etfs van te kopen.
pi_168849396
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2017 12:51 schreef ratatat het volgende:

[..]

Dat zou ik niet doen. Te grote kans dat je'm gaat zitten schijten als er een crash komt. Je bent dan in principe geld uit je 'onvoorziene uitgaven' potje aan het lenen om daar etfs van te kopen.
Ja zit wat in...

Zelf hebben we beide ook een spaarrekening. Dit loopt elke maand op en doe ik eigenlijk niks mee. Voor onvoorziene kosten hebben we onze gezamenlijke spaarrekening. Nu wil ik daar af en toe wel geld van overhevelen naar onze EFT. Dit hoeft dan ook niet snel opgenomen te worden, want heb het toch niet nodig. Zit wel even te kijken naar een vorm dat ik het niet ga mengen met onze maandelijkse inleg. Wellicht is ergens anders een EFT openen een betere optie.
pi_168851745
quote:
1s.gif Op zondag 12 februari 2017 12:09 schreef Patroon het volgende:

[..]

Ik zou je reserve als reserve houden en niet in indexen stoppen. Je wil er meteen beschikking over hebben. Ploft de beurs en heb jij drie dagen later geld nodig, ben je ineens de helft kwijt. Dan ben je al de pisang omdat je onvoorziene kosten hebt, vallen die ook nog eens twee keer zo duur uit...

Ik zou enkel geld in indexen stoppen dat je echt kan missen. Als morgen alles op z'n gat gaat, moet je het desnoods twintig jaar kunnen laten staan voordat het weer op het oude niveau is, zonder dat je daar echt pijn van hebt. Heb je die pijn wel? Dan niet investeren. Zelf zou ik altijd een buffer van een paar duizend euro direct opneembaar op de bank houden, zodat je eventuele problemen direct kan ondervangen.

Zorg voor spreiding en balans. Niet alle eieren in je index-mandje. Maar ook niet alles op de spaarrekening. Als je 'gekke' dingen moet doen en risico's moet nemen om kleine tegenvallers op te vangen, kun je concluderen dat de boel niet in (veilige) balans is.
Schip ahoy!
pi_168852118
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2017 14:32 schreef Piet__Piraat het volgende:

[..]

Ik zou je reserve als reserve houden en niet in indexen stoppen. Je wil er meteen beschikking over hebben. Ploft de beurs en heb jij drie dagen later geld nodig, ben je ineens de helft kwijt. Dan ben je al de pisang omdat je onvoorziene kosten hebt, vallen die ook nog eens twee keer zo duur uit...

Ik zou enkel geld in indexen stoppen dat je echt kan missen. Als morgen alles op z'n gat gaat, moet je het desnoods twintig jaar kunnen laten staan voordat het weer op het oude niveau is, zonder dat je daar echt pijn van hebt. Heb je die pijn wel? Dan niet investeren. Zelf zou ik altijd een buffer van een paar duizend euro direct opneembaar op de bank houden, zodat je eventuele problemen direct kan ondervangen.

Zorg voor spreiding en balans. Niet alle eieren in je index-mandje. Maar ook niet alles op de spaarrekening. Als je 'gekke' dingen moet doen en risico's moet nemen om kleine tegenvallers op te vangen, kun je concluderen dat de boel niet in (veilige) balans is.
Thnx! Je hebt gelijk!
pi_168863453
Wat zouden jullie doen?

- Gewoon aandelen afzonderlijk kopen
- Aan indexbeleggen doen in een tracker

En waar dan? Bij mijn traditionele broker of gewoon bij Meesman?
Hoe veilig is Meesman eigenlijk? En waarom willen ze 10.000 euro? Iemand die maandelijks maar 200 euro stort en tijdelijk pauzeert wanneer de beurzen hoog genoteerd staan is natuurlijk jaren bezig om 10.000 bij elkaar te sparen.
Cindy De Vuyst
  maandag 13 februari 2017 @ 00:03:46 #254
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_168866873
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2017 21:40 schreef einzeinz het volgende:
Wat zouden jullie doen?

- Gewoon aandelen afzonderlijk kopen
- Aan indexbeleggen doen in een tracker

En waar dan? Bij mijn traditionele broker of gewoon bij Meesman?
Hoe veilig is Meesman eigenlijk? En waarom willen ze 10.000 euro? Iemand die maandelijks maar 200 euro stort en tijdelijk pauzeert wanneer de beurzen hoog genoteerd staan is natuurlijk jaren bezig om 10.000 bij elkaar te sparen.
Dat kunnen wij niet beantwoorden. Is afhankelijk van je kennis, tijd en het doel.

Die vragen betreffende Meesman kun je het beste aan hen stellen. Wat bedoel je met "iemand die maar 200 euro stort is jaren bezig om 10.000 bij elkaar te sparen"? Dat is toch niet relevant? Als je sneller 10.000 euro wil bereiken zul je meer in moeten leggen...
pi_168868059
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2017 21:40 schreef einzeinz het volgende:
Meesman wil graag 10k om kostendekkend te zijn, maar dat is geen harde eis die ze op de website noemen ofzo. Als je bedenkt dat ze 0,5% vragen voor de kosten, kun je je voorstellen dat aankoop, beheer etc niet heel rendabel zijn als iemand maar 1.000 euro laat staan, dan vang je maar 5 euro bij uitbetaling. Als jij er voor kiest om voor de lange termijn bij hen in te stappen voor een uiteindelijk 'fatsoenlijk' bedrag, dan kan dat gewoon.

Die lage kosten moeten ergens vandaan komen hè. Je kunt ook een broker pakken die 2% ofzo rekent, daar zullen mogelijk minder eisen aan zitten, maar dat kost ook wat.
Schip ahoy!
pi_168870829
Nieuwkomer meldt :W
Nav het lage rente topic :+
Haters can be so lame and vicious
Hating on me because I'm ambitious
They sound like they need lots of love, lots of love
That's why I'm sending them hugs and kisses
pi_168875589
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2017 12:58 schreef Patroon het volgende:

[..]

Ja zit wat in...

Zelf hebben we beide ook een spaarrekening. Dit loopt elke maand op en doe ik eigenlijk niks mee. Voor onvoorziene kosten hebben we onze gezamenlijke spaarrekening. Nu wil ik daar af en toe wel geld van overhevelen naar onze EFT. Dit hoeft dan ook niet snel opgenomen te worden, want heb het toch niet nodig. Zit wel even te kijken naar een vorm dat ik het niet ga mengen met onze maandelijkse inleg. Wellicht is ergens anders een EFT openen een betere optie.
Waarom is die vermenging met de maandelijkse inleg zo erg?
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
  maandag 13 februari 2017 @ 17:29:40 #258
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_168877303
quote:
99s.gif Op maandag 13 februari 2017 15:54 schreef CaLeX het volgende:

[..]

Waarom is die vermenging met de maandelijkse inleg zo erg?
Dat begrijp ik ook nooit zo goed.
Zelfs die maandelijkse inleg vind ik apart, maar dat ligt waarschijnlijk aan mij :P
Ik spaar/beleg/crowdfund de ene maand niks omdat ik bijvoorbeeld iets duurs heb gekocht. De andere maand 500 euro en de maand erop 1000 euro omdat er bonus/dividend uitgekeerd is ofzo.

En dan is het ook nog eens variabel waar het bedrag naartoe gaat :P

Btw, de beurs gaat weer als een malle de afgelopen dagen :9
pi_168877397
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2017 17:29 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Dat begrijp ik ook nooit zo goed.
Zelfs die maandelijkse inleg vind ik apart, maar dat ligt waarschijnlijk aan mij :P
Ik spaar/beleg/crowdfund de ene maand niks omdat ik bijvoorbeeld iets duurs heb gekocht. De andere maand 500 euro en de maand erop 1000 euro omdat er bonus/dividend uitgekeerd is ofzo.

En dan is het ook nog eens variabel waar het bedrag naartoe gaat :P

Dat is voor ons vrij logisch. Wij hebben een gezamenlijke spaarrekening en beide hebben we een spaarrekening voor ons eigen hobby's etc. Wij leggen gezamenlijk een vast bedrag per maand in voor later en wanneer we een bonus of iets dergelijks hebben beslissen we op dat moment wat we er mee doen (of naar de gezamenlijke spaar, of naar de eigen spaar, of naar de gezamelijke belegging etc). Wanneer nu eigen spaargeld in de beleggingsrekening stop en ik heb het over 6 maanden nodig en de beurs is in tussentijd gezakt, dan zou ik geld afsnoepen van onze gezamenlijke potje voor de toekomst. Dat vind ik niet fair. Dus ik wil dat geschieden houden.
  maandag 13 februari 2017 @ 17:34:42 #260
142116 ThaBrain
Baka desu ne?
pi_168877404
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2017 17:29 schreef leolinedance het volgende:

[..]
Ik zit juist te wachten op een correctie voordat ik met aandelen begin...
pi_168877491
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2017 17:34 schreef Patroon het volgende:

[..]

Dat is voor ons vrij logisch. Wij hebben een gezamenlijke spaarrekening en beide hebben we een spaarrekening voor ons eigen hobby's etc. Wij leggen gezamenlijk een vast bedrag per maand in voor later en wanneer we een bonus of iets dergelijks hebben beslissen we op dat moment wat we er mee doen (of naar de gezamenlijke spaar, of naar de eigen spaar, of naar de gezamelijke belegging etc). Wanneer nu eigen spaargeld in de beleggingsrekening stop en ik heb het over 6 maanden nodig en de beurs is in tussentijd gezakt, dan zou ik geld afsnoepen van onze gezamenlijke potje voor de toekomst. Dat vind ik niet fair. Dus ik wil dat geschieden houden.
Dat is iets duidelijker, dan open je idd toch gewoon een nieuw account? Of je koopt een andere ETF van dat geld (waarbij je even schriftelijk met elkaar afspreekt dat dat jouw geld is).
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2017 17:34 schreef ThaBrain het volgende:

[..]

Voor specifiek aandelen zit je in het verkeerde topic. Afhankelijk van je doel inleg en manier kan dat niet altijd even slim zijn trouwens.
pi_168877546
Wij zijn net ingestapt met de EFT van BND en zitten er (nog maar) voor 1200 euro in. Ik zie dat de AEX best hoog staat vergelijken afgelopen 10 jaar. Is het dan idd niet beter om te wachten tot hij weer zakt? Niet dat ik op elke koersbeweging wil reageren hoor, stappen er eerst voor 20-30 jaar in en zien dan wel verder (als we nog leven :P)
pi_168877638
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2017 17:41 schreef Patroon het volgende:
Wij zijn net ingestapt met de EFT van BND en zitten er (nog maar) voor 1200 euro in. Ik zie dat de AEX best hoog staat vergelijken afgelopen 10 jaar. Is het dan idd niet beter om te wachten tot hij weer zakt? Niet dat ik op elke koersbeweging wil reageren hoor, stappen er eerst voor 20-30 jaar in en zien dan wel verder (als we nog leven :P)
Wanneer gaat hij zakken dan? gaat hij uberhaupt wel zakken? tikt hij eerst nog de 800 aan of kijken we de komend e 15 jaar tegen een 130punten aex aan?

Wie het weet mag het zeggen, ik zit op een vergelijkbaar punt als jij. Over 25 jaar maakt het niet heel veel meer uit of je op 480 of 430 gekocht hebt.
pi_168877669
quote:

[..]

Idem dito, veel te veel hoogtevrees.
Cindy De Vuyst
  maandag 13 februari 2017 @ 17:56:37 #265
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_168877804
quote:

[..]

Kan nog wel even duren. Je instapmoment is op lange termijn niet zo belangrijk, zeker niet als je periodiek bij blijft storten (dan middel je je instapmoment uit).

Daarnaast is de kans groot dat de correctie minder groot is als de koersstijging de afgelopen (en komende) tijd.
  maandag 13 februari 2017 @ 18:00:10 #266
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_168877886
quote:
99s.gif Op maandag 13 februari 2017 17:47 schreef CaLeX het volgende:

[..]

Wanneer gaat hij zakken dan? gaat hij uberhaupt wel zakken? tikt hij eerst nog de 800 aan of kijken we de komend e 15 jaar tegen een 130punten aex aan?

Wie het weet mag het zeggen, ik zit op een vergelijkbaar punt als jij. Over 25 jaar maakt het niet heel veel meer uit of je op 480 of 430 gekocht hebt.
Dat dus, rationeel gezien maakt het geen fluit uit.
pi_168879132
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2017 11:19 schreef OscarMopperkont het volgende:
Nieuwkomer meldt :W
Nav het lage rente topic :+
Welkom!
pi_168879306
Mij heeft deze serie aan blogposts erg geholpen: http://jlcollinsnh.com/stock-series/

Het is nogal veel om zo even te lezen, maar alleen de eerste paar posts beantwoorden al een aantal vragen die ik hier lees.
  maandag 13 februari 2017 @ 19:31:56 #269
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_168879638
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2017 19:18 schreef lolnoob123 het volgende:
Mij heeft deze serie aan blogposts erg geholpen: http://jlcollinsnh.com/stock-series/

Het is nogal veel om zo even te lezen, maar alleen de eerste paar posts beantwoorden al een aantal vragen die ik hier lees.
Ik heb een stuk gelezen en het leest lekker weg! Als je al wat ervaring met beleggen hebt zal een groot deel niet nieuw zijn. Maar wel vermakelijk om te lezen ook, thanks :)
pi_168885733
Nouja, zoals al gezegd: gewoon instappen en regelmatig bijstorten. Dan maakt het allemaal niet meer zo veel uit en wordt het wel gelijk getrokken. Je weet het met de beurs toch nooit.

https://qz.com/487013/thi(...)ll-stocks-right-now/

En speel het vooral een paar keer ;)
Schip ahoy!
  dinsdag 14 februari 2017 @ 08:16:36 #271
385546 corehype
ogen uitgestoken
pi_168887681
tvp voor in de toekomst :)

Ik vertrouw de markt niet meer sinds ik 3k heb verloren bij Imtech :r
Maar wellicht kan ik in de toekomst veiliger inleggen...
"Geen kut is ooit nat geworden van een autist die 100 cijfers achter de komma van Pi uit zijn kop kan drummen."
corehype in KLB / Wiskundige bewijzen
pi_168923493
Meesman biedt de fondsen die ik wil niet aan.

-IShares MSCI World
-IShares MSCI Emerging markets
-IShares bonds

Het lijkt er op dat Meesman hun eigen dakfonds samenstelt waarin ze het geld beleggen.
Cindy De Vuyst
  woensdag 15 februari 2017 @ 22:44:07 #273
317945 Repeating
- Kwaliteitposts.
pi_168930166
quote:
6s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 08:16 schreef corehype het volgende:
tvp voor in de toekomst :)

Ik vertrouw de markt niet meer sinds ik 3k heb verloren bij Imtech :r
Maar wellicht kan ik in de toekomst veiliger inleggen...
Beleggen in de markt doe je op lange termijn.

quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2017 19:11 schreef einzeinz het volgende:
Meesman biedt de fondsen die ik wil niet aan.

-IShares MSCI World
-IShares MSCI Emerging markets
-IShares bonds

Het lijkt er op dat Meesman hun eigen dakfonds samenstelt waarin ze het geld beleggen.
Zover ik weet bied Meesman pakketen aan waarin je kunt beleggen. Ik raad je Degiro aan indien je niet doet daytraden. Zeer goedkope broker!
pi_168932940
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2017 22:44 schreef Repeating het volgende:
Beleggen in de markt doe je op lange termijn.
Dat is waar, maar als het bedrijf waarin je aandelen hebt failliet gaat, kun je die dalen daarna moeilijk opvangen natuurlijk. Dat is het mooie aan indexen: interne risicospreiding.
Schip ahoy!
pi_168937210
Ik zou dus graag in trackers beleggen. Ondanks dat ik op veel websites lees dat het interessant is is er een bevriend belegger die het mij ten sterkste afraadt.

'Trackers zijn te volatiel, met beleggingsfondsen bereik je op het einde van de rit meer'

Maar hoe zit dat nu? Het gaat hier om indextrackers.
Cindy De Vuyst
pi_168939087
quote:
99s.gif Op maandag 13 februari 2017 17:38 schreef CaLeX het volgende:

[..]

Dat is iets duidelijker, dan open je idd toch gewoon een nieuw account? Of je koopt een andere ETF van dat geld (waarbij je even schriftelijk met elkaar afspreekt dat dat jouw geld is).

[..]

Voor specifiek aandelen zit je in het verkeerde topic. Afhankelijk van je doel inleg en manier kan dat niet altijd even slim zijn trouwens.
Ik kon vrij gemakkelijk een 2e beleggingsrekening open bij BND. Nu is het mooi gesplitst.
pi_168939632
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2017 12:48 schreef einzeinz het volgende:

'Trackers zijn te volatiel,
Een tracker is zo volatiel als de index dat ie volgt. Dat kan erg volatiel zijn of juist niet. Bedenk het verschil tussen een "Dubbel-Long AEX" en een "AAA Euro Sovereigns" ETF. Als je verschillende ETFs met elkaar combineert (in een gediversifieerd portfolio) kun je elke gewenste volatilitieit bereiken.
quote:
met beleggingsfondsen bereik je op het einde van de rit meer'
Gemmideld gezien is dit niet waar. Veel onderzoek toot aan dat wat belegginsfondsmanagers doen gemiddeld gezien geen toegevoegde waarde heeft. Omdat je dan met hogere kosten zit, zijn ETFs op het einde van de rit gemiddeld beter.
Let wel op: ik zeg steeds gemiddeld. Je hebt altijd een parel van een beleggingsfondsmanager die dan wel consistent zijn index verslaat, zelfs na zijn kosten.
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
pi_168941222
Ik zou een paar iShares kopen via DeGiro

- MSCI World
- MSCI Emerging Markets
- Bonds

Dus die 3, als verdeling dacht ik aan 70 - 15 - 15. Dus grote gewicht voor MSCI World.

Oorspronkelijk zou ik enkel kopen in tijden van correctie. Dus zou in 2016 enkel in februari, juni en november geweest zijn. Maar via DeGiro betaal je geen transactiekosten en zou je eigenlijk best maandelijks 100 euro/fonds kunnen beleggen. (Met uitzondering van de EM en obligaties).
Maar hoe staan jullie daar tegenover?

Die kerel zegt steeds dat ik niet moet zeuren als ik plots -40% sta. Maar die trackers zijn toch zo volatiel niet?
Maar dan zegt hij weer 'Nu niet, maar over 2 jaar misschien wel'.
Cindy De Vuyst
  † In Memoriam † donderdag 16 februari 2017 @ 17:50:10 #279
230491 Zith
pls tip
pi_168942219
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2017 16:47 schreef einzeinz het volgende:

- MSCI World
- MSCI Emerging Markets
- Bonds

Dus die 3, als verdeling dacht ik aan 70 - 15 - 15. Dus grote gewicht voor MSCI World.

Oorspronkelijk zou ik enkel kopen in tijden van correctie. Dus zou in 2016 enkel in februari, juni en november geweest zijn. Maar via DeGiro betaal je geen transactiekosten en zou je eigenlijk best maandelijks 100 euro/fonds kunnen beleggen. (Met uitzondering van de EM en obligaties).

Die kerel zegt steeds dat ik niet moet zeuren als ik plots -40% sta. Maar die trackers zijn toch zo volatiel niet?
Mja, in 2007-2008 ging de Dow Jones in 12 maanden 40% omlaag. Het kan dus zeker.
  donderdag 16 februari 2017 @ 19:36:19 #280
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_168944523
quote:

- MSCI World
- MSCI Emerging Markets
- Bonds

Je moet maar eens stoppen met het over beleggen praten met deze kerel :P

Kijk zelf anders eens naar de koersontwikkeling van enkele ETF's en zet daar de afgeleide (bijvoorbeeld AEX) én een beleggingsfonds naast elkaar. Of kijk alleen maar naar de behaalde rendementen over een bepaalde periode. Dan kun je je eigen conclusies wel trekken.

Je kunt overigens best op -40% komen hoor. Je volgt immers een koers, en als die zakt zak je mee.
pi_168948833
Als je er echt in wilt duiken kun je er een boek over lezen. Ik had veel aan "a random walk down wallstreet".

Als je je er even goed in verdiept blijkt dat het eigenlijk allemaal best simpel is.

Vuistregels:
• Geef minder uit dan wat je verdient
• Gooi wat je over houdt in een index fonds
• Het enige wat echt telt over de lange termijn zijn de totale kosten van het fonds
• Geen geld lenen, behalve misschien voor een huis
• Doe dit voor een lange tijd (20 jaar bijvoorbeeld) en je bent rijk.
pi_168950494
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2017 21:37 schreef lolnoob123 het volgende:
Vuistregels:
• Geef minder uit dan wat je verdient
• Gooi wat je over houdt in een index fonds
• Het enige wat echt telt over de lange termijn zijn de totale kosten van het fonds
• Geen geld lenen, behalve misschien voor een huis
Het kan zo simpel zijn hè :D Alleen de daadwerkelijke discipline opbrengen om zo lang maandelijks geld te storten, dat is voor velen knap lastig.

quote:

Ten eerste: laat je nou eens niet gek lullen door wat een ander zegt. Ga op onderzoek uit en trek je eigen conclusies. Je kunt zelf je risico en strategie bepalen maar over één ding is men het eens: stap in voor de lange termijn. Twintig jaar en langer. Ga je in één keer voluit? Dan kun je proberen te timen, maar de kans dat het lukt is klein. Ga je voor maandelijkse inleg, dan maakt het op de lange termijn geen klap uit wanneer je instapt.
Schip ahoy!
pi_168953936
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2017 21:37 schreef lolnoob123 het volgende:

Vuistregels:

Hoeveel inleg zou je nodig hebben per maand om 'rijk' te worden? (afhankelijk van je definitie van rijk natuurlijk ;)
Wat doet bijvoorbeeld 200 euro over 20 jaar grof geschat? Niemand kan de beurs voorspellen, maar een wilde schatting is al iets.
pi_168954654
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2017 00:44 schreef archito het volgende:

[..]

Hoeveel inleg zou je nodig hebben per maand om 'rijk' te worden? (afhankelijk van je definitie van rijk natuurlijk ;)
Wat doet bijvoorbeeld 200 euro over 20 jaar grof geschat? Niemand kan de beurs voorspellen, maar een wilde schatting is al iets.
Je kan het zelf hier uitrekenen: https://www.berekenhet.nl/modules/beleggen/meerrente.html

Dus 200 euro per maand levert je na 20 jaar 73.000 euro op als je bijvoorbeeld uitgaat van 4% rendement. Ga je uit van 8%, dan zit je al op de 114.000. Mijn eigen idee is dat je je niet te snel rijk moet rekenen op basis van historische rendementen.

Overigens: inflatie en vermogensbelasting moet je dan nog wel er vanaf trekken.

[ Bericht 6% gewijzigd door The_Temp op 17-02-2017 06:55:44 ]
  vrijdag 17 februari 2017 @ 08:08:01 #285
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_168954943
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 februari 2017 06:46 schreef The_Temp het volgende:

[..]

Je kan het zelf hier uitrekenen: https://www.berekenhet.nl/modules/beleggen/meerrente.html

Dus 200 euro per maand levert je na 20 jaar 73.000 euro op als je bijvoorbeeld uitgaat van 4% rendement. Ga je uit van 8%, dan zit je al op de 114.000. Mijn eigen idee is dat je je niet te snel rijk moet rekenen op basis van historische rendementen.

Overigens: inflatie en vermogensbelasting moet je dan nog wel er vanaf trekken.
Inflatie niet, daardoor wordt het bedrag niet lager. Je koopkracht uiteraard wel, maar dat is iets anders.
pi_168955013
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 februari 2017 08:08 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Inflatie niet, daardoor wordt het bedrag niet lager. Je koopkracht uiteraard wel, maar dat is iets anders.
Technisch correct, maar het is makkelijker om de inflatie er gewoon af te trekken. Je hebt een veel beter gevoel over wat zo'n bedrag waard is als je het relateert aan het huidige prijsniveau.
pi_168955038
Ik zou dan deze tool gebruiken:
https://www.berekenhet.nl/modules/beleggen/vermogensgroei.html

Kun je ook VRH e.d. in meenemen.
Schip ahoy!
pi_168955074
Aah die is beter ja ^O^
pi_168955688
Bedankt voor de tip!
Ik kijk wel uit met het mezelf rijk rekenen. ;)
Ben vooral op zoek naar een manier om redelijk veilig iets meer rendement uit mijn spaargeld te halen aangezien alleen inflatie al hoger is dan de spaarrente, vermogensbelasting nog niet eens meegerekend.
Ik overweeg nu om periodiek 200-300 euro te beleggen bij Meesman en daarnaast met een deel van opgebouwd spaargeld hypotheek versneld af te lossen.
pi_168956406
quote:

- MSCI World
- MSCI Emerging Markets
- Bonds

Klinkt redelijk standaard.
quote:
Hoe defineer je een correctie? Normaal gezien weet je pas achteraf waar je aan toe bent.
quote:
-40% kan zeker. In 2008 ging de MSCI World met 40,3% omlaag, de MSCI EM ging omlaag met 51%, terwijl de WGBI unhedged omhoog ging met 11%. Je portofolio zou dus een verlies hebben gedraaid van zo'n 34%.
Het belangrijkste is echter dat een beleggingsfonds met dezelfde verdeling gemmideld gezien ook ook een verlies zou hebben gedraaid van zo'n 34%, maar je zou nog eens hogere kosten hebben gehad. De beleggingsfondsen van mijn ouders deden precies dit in 2008...
Je vriend heeft nog geen enkel argument gevoerd waarom een beleggingsfonds met dezelfde Beta (en dezelfde verdeling) beter zou moeten zijn dan ETFs. Gezien de hogere kosten moet je vriend je kunnen vertellen dat belegingsfondsen het gemiddeld gezien beter doen dan hun benchmark, na kosten. Als hij dat zegt, dan liegt hij.
pi_168960299
Ter info:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_168960565
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2017 10:18 schreef miro86 het volgende:

Je vriend heeft nog geen enkel argument gevoerd waarom een beleggingsfonds met dezelfde Beta (en dezelfde verdeling) beter zou moeten zijn dan ETFs.

Als ze exact hetzelfde zijn moet je kijken naar de kosten ja.

Het is daarom belangrijk dat je kijkt of een beleggingsfonds niet gewoon een indexhugger is.
Maar een fonds kan wel echt waar voor zijn geld zijn.

Mijn portefolie bestaat uit het grootste gedeelte uit ETF's heb alleen voor de EM een beleggingsfonds. Aangezien ik geloof dat je in die markt actief echt het verschil kan maken.
Dat blijkt ook wel uit zijn trackrecord.

http://www.morningstar.nl(...)t.aspx?id=F00000NPQR
pi_168982870
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2017 09:25 schreef archito het volgende:
Bedankt voor de tip!
Ik kijk wel uit met het mezelf rijk rekenen. ;)
Ben vooral op zoek naar een manier om redelijk veilig iets meer rendement uit mijn spaargeld te halen aangezien alleen inflatie al hoger is dan de spaarrente, vermogensbelasting nog niet eens meegerekend.
Ik overweeg nu om periodiek 200-300 euro te beleggen bij Meesman en daarnaast met een deel van opgebouwd spaargeld hypotheek versneld af te lossen.
Hypotheek aflossen is in de meeste gevallen inderdaad ook een goed idee wat mij betreft.

Ik zou voor de mensen die twijfelen aanraden om gewoon te beginnen met een klein beetje geld. Je hoeft niet meteen al je spaargeld erin te stoppen.
pi_169007894
Wat zijn jullie ideeën over obligatie-ETF's?

Ik overweeg om een deel van mijn portefeuille te beleggen in een ETF met staatsobligaties. De rente is nu heel laag en dus ook de opbrengst. Ik ben van plan om de ETF vele jaren aan te houden en verwacht dat de rente de komende jaren wel iets omhoog zal gaan.

De Think iBoxx Government Bond UCITS ETF bijvoorbeeld houdt een index van staatobligaties aan. Begrijp ik goed dat als de rente stijgt, het dividend van de ETF uiteindelijk ook zal stijgen?
pi_169008980
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2017 19:02 schreef Reddingsdeken het volgende:

Ik overweeg om een deel van mijn portefeuille te beleggen in een ETF met staatsobligaties. De rente is nu heel laag en dus ook de opbrengst. Ik ben van plan om de ETF vele jaren aan te houden en verwacht dat de rente de komende jaren wel iets omhoog zal gaan.

De Think iBoxx Government Bond UCITS ETF bijvoorbeeld houdt een index van staatobligaties aan. Begrijp ik goed dat als de rente stijgt, het dividend van de ETF uiteindelijk ook zal stijgen?
In eerste instantie daalt de waarde van je obligatie, op termijn stijgt je dividend langzamerhand.
  zondag 19 februari 2017 @ 19:55:33 #296
151749 Gnittoo
I WANT THAT ONE!
pi_169009201
Waarom kies je voor een obligatie etf en niet voor een indextracker?
pi_169011783
quote:
1s.gif Op zondag 19 februari 2017 19:47 schreef Underdoggy het volgende:
In eerste instantie daalt de waarde van je obligatie, op termijn stijgt je dividend langzamerhand.
En op termijn stijgt dan ook weer de waarde van de EFT, lijkt me? Er zitten dan weer nieuwe obligaties in met de nieuwe, hogere rente.

quote:
1s.gif Op zondag 19 februari 2017 19:55 schreef Gnittoo het volgende:
Waarom kies je voor een obligatie etf en niet voor een indextracker?
Je bedoelt bijvoorbeeld een tracker die de AEX volgt? Dat ben ik inderdaad ook van plan. Ik lijkt me goed om een deel te investeren in 'veilige' obligatie-ETF en een deel in de wat risicovollere aandelen-ETF.
  zondag 19 februari 2017 @ 21:34:56 #298
151749 Gnittoo
I WANT THAT ONE!
pi_169012940
quote:
Je bedoelt bijvoorbeeld een tracker die de AEX volgt? Dat ben ik inderdaad ook van plan. Ik lijkt me goed om een deel te investeren in 'veilige' obligatie-ETF en een deel in de wat risicovollere aandelen-ETF.
Als je voor de lange termijn (+15 jaar) gaat zou ik een klein deel aan obligaties doen. Rendement is gewoon vrij matig. Heb zelf 9% BND, maandelijks dividend is wel geinig.

AEX trackers :') kijk dan naar een S&P500 ofzo.
pi_169013658
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2017 21:34 schreef Gnittoo het volgende:

[..]

Als je voor de lange termijn (+15 jaar) gaat zou ik een klein deel aan obligaties doen. Rendement is gewoon vrij matig. Heb zelf 9% BND, maandelijks dividend is wel geinig.

AEX trackers :') kijk dan naar een S&P500 ofzo.
Ik zit ook bij BND en willen voor termijn 20-30 jaar. Op dit moment doen we 0% obligaties. Wel laten we de laatste 10 jaar % obligaties oplopen voor minder fluctuaties op het einde. Nog geen idee wat goed is betreft verhouding. Ach over 15 jaar zal ik wel niet meer bij BND zitten...
pi_169016409
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2017 19:02 schreef Reddingsdeken het volgende:

Bij een stijgende rente daalt doorgaan de koers van je obligatie. Dus zou ik de komende jaren wat voorzichtig zijn met obligaties. De gloriejaren met 7a8% rendement liggen toch al even achter ons en ik denk ook niet dat je dit de komende 10 jaar terug moet verwachten.
Ik zou een klein deel in obligaties aanhouden.

Verder denk ik dat indextrackers relatief veilig zijn. Dan heb je een mandje met bv. 25 aandelen. De kans dat een tracker naar 0% gaat is zeer klein (zoniet onbestaande)
De kans dat een aandeel, optie, turbo of fonds dat doet is veel groter.

Vandaar ook dat ik dacht dat trackers 'veilige beleggingen' waren? Uiteraard niet als je hoog koopt.
Cindy De Vuyst
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')