Nou die heb ik nog niet ontvangen. Misschien dattie nog bij mn ouders ligt (verhuisd in april) maar anders moet ik daar nog even achteraan.quote:Op woensdag 4 maart 2015 16:36 schreef freako het volgende:
[..]
Wat zegt je stempas (of woon je zelf niet in Dordt)?
Ja, die had uiterlijk vandaag binnen moeten zijn. Het ding zou verstuurd moeten zijn naar het adres waar je op 2 februari ingeschreven stond. Voor zowel de stempas voor de Statenverkiezingen als de waterschapsverkiezingen moet je bij de gemeente zijn.quote:Op woensdag 4 maart 2015 16:37 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Nou die heb ik nog niet ontvangen. Misschien dattie nog bij mn ouders ligt (verhuisd in april) maar anders moet ik daar nog even achteraan.
Hier vandaag. Heel handig, want de open haard moet aangemaakt worden.quote:
Thanks, uit die kaart kon k het niet echt halen. Ga ik het dalijk eens invullen.quote:Op woensdag 4 maart 2015 16:43 schreef freako het volgende:
[..]
Ja, die had uiterlijk vandaag binnen moeten zijn. Het ding zou verstuurd moeten zijn naar het adres waar je op 2 februari ingeschreven stond. Voor zowel de stempas voor de Statenverkiezingen als de waterschapsverkiezingen moet je bij de gemeente zijn.
Het hele Eiland van Dordrecht valt overigens onder Hollandse Delta. De grens loopt midden door de Merwede.
Je geeft nu argumenten waarom het stemrecht niet voor iedereen zou mogen zijnquote:Op vrijdag 6 maart 2015 09:30 schreef freako het volgende:
Ik ben eigenlijk best benieuwd hoe de waterschapsverkiezingen gaan verlopen. Hoe vaak gaan we het volgende zien:
• Kiezer wil alleen voor de Staten stemmen
• Kiezer kan zijn partij niet vinden op het stembiljet (hee, doet D66 niet mee?) en komt uit het stemhokje terug
• Blanco en ongeldige stemmen (bewust of omdat de gewenste partij niet meedoet)
• Niet-Nederlanders hebben stemrecht voor het waterschap maar niet voor de Staten
• Kiezers komen met 2 volmachten voor zowel het waterschap en de Staten (en krijgen dus 6 stembiljetten mee)
Dan heb jij iets meer gezien in je leven dan ikquote:Op zaterdag 7 maart 2015 13:49 schreef Hexagon het volgende:
Vandaag trouwens voor het eerst in mijn leven mensen uit het waterschap campagne zien voeren.
Nou, ik vind dat op zichzelf een domme wens, lagere lasten.quote:Op vrijdag 6 maart 2015 02:11 schreef MakkieR het volgende:
Haha hoe voorspelbaar mijn uitkomst : lagere lasten burgers....wie wil dat nou niet
http://opiniepanel.eenvan(...)erschapsverkiezingenquote:Weinig draagvlak waterschapsverkiezingen
Er is weinig draagvlak voor de waterschapsverkiezingen die gelijk met de Provinciale Statenverkiezingen gehouden worden op 18 maart. Dat blijkt uit onderzoek van EenVandaag onder 20.000 panelleden.
De helft van de ondervraagden (56%) vindt dat de waterschapsverkiezingen beter afgeschaft kunnen worden. Zij menen dat bestuurders beter gekozen kunnen worden op basis van hun kennis en expertise en niet op basis van hun politieke kleur. Nog eens 21 procent weet het niet of interesseert het niet. Slechts een kwart (23%) vindt het belangrijk dat burgers rechtstreeks het bestuur van hun waterschap kunnen kiezen.
Onbekendheid groot
De matige interesse in de verkiezingen heeft vooral te maken met onbekendheid met de verkiezingsissues en de deelnemende partijen. Maar liefst 91 procent van de deelnemers zegt weinig of helemaal niet bekend te zijn met de verkiezingsthema's die spelen in hun waterschap. De partijen die zich verkiesbaar stellen zijn vooralsnog onzichtbaar. Zes op de tien ondervraagden (61%) weet niet op welke partijen zij kunnen stemmen tijdens de waterschapsverkiezingen.
Ik denk dat de meesten ook gelijk even voor het waterschap zal stemmen. De opkomst zal dus wel stijgen.quote:Op maandag 16 maart 2015 18:13 schreef Schroevendraaier het volgende:
Ik vraag me af of het opkomstpercentage voor de waterschappen dit keer hoger zal uitvallen, nu het gelijk met de Provinciale Statenverkiezingen valt.
Zullen mensen die normaal wel voor de Provinciale Staten stemmen en totaal geen interesse hebben in de waterschappen, nu weer niet voor de waterschappen stemmen? Of zullen ze blanco stemmen nu ze er toch zijn? Of misschien op "zijn/haar" politieke partij stemmen als die toevallig ook met de waterschappen meedoen?
Wat denken jullie?
Meer dan de 20% in 2008 zal toch moeten lukken.quote:Op maandag 16 maart 2015 18:13 schreef Schroevendraaier het volgende:
Ik vraag me af of het opkomstpercentage voor de waterschappen dit keer hoger zal uitvallen, nu het gelijk met de Provinciale Statenverkiezingen valt.
Zullen mensen die normaal wel voor de Provinciale Staten stemmen en totaal geen interesse hebben in de waterschappen, nu weer niet voor de waterschappen stemmen? Of zullen ze blanco stemmen nu ze er toch zijn? Of misschien op "zijn/haar" politieke partij stemmen als die toevallig ook met de waterschappen meedoen?
Wat denken jullie?
Voordat de waterschappen met een lijstenstelsel werkten, wemelde het tussen de kandidaten van de studenten die naar een vorm van bestuurservaring voor hun CV aasden. Was dat zoveel beter?quote:Op woensdag 25 februari 2015 01:53 schreef Childofthe90s het volgende:
Ik denk dat ik maar blank stem bij de Waterschapsverkiezingen. Toen ik die stemwijzer invulde en zag dat 50PLUS meedeed, had ik het even niet meer. Hebben ouderen speciale behoeften als het gaat om waterbeheer? Serieus, wat een onzin dat politiseren van zoiets als het waterschapsbeheer...
wel een risico wat ze nemen. wie zegt dat de kiezer niet gewoon op een landelijke partij stemt omdat ze het CDA nergens kunnen vinden?quote:Op dinsdag 17 maart 2015 01:49 schreef trabant het volgende:
En het CDA maakt het in Limburg wel erg bont. In de wetenschap dat de Limburger het liefst op iets zo dicht mogelijk bij huis stemt al heeft hij geen fauw benul wat het inhoudt, doet die partij mee als negen zeer lokale waterbelangen.
Het is op het randje van kiezersbedrog, om nog een extra zetel voor het boerenbelang erbij te trukeren.
Dat valt wel mee. De concurrentie is overzichtelijk. Naast de lijstverbinding van die trits waterbelangen heb je in mijn waterschap nog Water Natuurlijk*, dat zich landelijk als een echte waterschapspartij afficheert en voor een zo ecologisch mogelijke benadering kiest, de VVD als VVD en 50plus. Want senioren wateren vaker, hè.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 09:08 schreef DestroyerPiet het volgende:
[..]
wel een risico wat ze nemen. wie zegt dat de kiezer niet gewoon op een landelijke partij stemt omdat ze het CDA nergens kunnen vinden?
een hoop kiezers zullen voor het eerst voor het waterschap stemmen en inderdaad geen flauw benul heeft wat het inhoud, dus de kans is best groot dat ze voor een bekende nationale partij kiezen.
woon jij toevallig in waterschap Aa en Maas. want bij ons is de lijsttrekker van Water natuurlijk ook een ex CDA wethouder.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 10:57 schreef trabant het volgende:
[..]
*De lijsttrekker daarvan heeft dan weer wel een CDA-verleden, je krijgt ze met geen spons en zeem weggepoetst...
Roer en Overmaas, Limburg, je weet weits de wèlquote:Op dinsdag 17 maart 2015 11:19 schreef DestroyerPiet het volgende:
[..]
woon jij toevallig in waterschap Aa en Maas. want bij ons is de lijsttrekker van Water natuurlijk ook een ex CDA wethouder.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |