Vorige verkiezingen deden pas voor het eerst landelijke partijen mee meen ik.quote:Op woensdag 18 februari 2015 14:35 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Dat laatste is precies wat mijn indruk dus ook is. Is dat iets van de laatste 10-15 jaar?
2008 waren de eerste verkiezingen met een lijstenstelsel. Daarvoor stelde iedereen zich op persoonlijke titel kandidaat.quote:Op woensdag 18 februari 2015 14:35 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Dat laatste is precies wat mijn indruk dus ook is. Is dat iets van de laatste 10-15 jaar?
Nou ja, de eerste steekproef die ik doe levert 1% ongeldig op. (Vechtstromen)quote:Op dinsdag 17 februari 2015 22:29 schreef Euribob het volgende:
Het percentage ongeldige stemmen is trouwens wel opvallend hoog voor de waterschapsverkiezingen, zie ik nu. Geen enkel waterschap weet het onder de 8% te houden (bij Brabantse Delta is het zelfs 12%).
http://www.nlverkiezingen.com/#WS
Dat is een waterschap met recente verkiezing na een herindeling. De voorgangers zaten bij de voorgaande verkiezingen beiden boven de tien procent. Ze zullen er dus wel van geleerd hebbenquote:Op woensdag 18 februari 2015 18:20 schreef pfaf het volgende:
[..]
Nou ja, de eerste steekproef die ik doe levert 1% ongeldig op. (Vechtstromen)
Als geboren Tukker moet ik nu eigenlijk zeggen dat dat komt door de superieure intelligentie van de inwoners van het waterschap Vechtstromen, maar de harde waarheid is dat het model van het stembiljet in de tussenliggende jaren aangepast is. Er hoefde niet meer een geboortejaar ingevuld te worden. Het stembiljet zag er net zo uit als een normaal stembijet. Volgens mij stonden er alleen geen namen van kandidaten op, om de breedte binnen de perken te houden.quote:Op woensdag 18 februari 2015 18:20 schreef pfaf het volgende:
[..]
Nou ja, de eerste steekproef die ik doe levert 1% ongeldig op. (Vechtstromen)
Leuk! Ik heb nog nooit een Waterschapstemwijzer gedaan.quote:Op dinsdag 17 februari 2015 19:42 schreef Hexagon het volgende:
Andre Krouwel heeft voor het kieskompas nu de waterschappen onder de loep genomen.
Dus kun je eindelijk bepalen waar je daar nou voor zou moeten stemmen.
https://www.kieskompas.nl/
Ik woon in Waterschap de Dommel. Bij mij komt PvdA uit. Al stem ik waarschijnlijk op het wat milieuradicalere Water Natuurlijk.
Ik ben benieuwd naar je uitslagquote:Op woensdag 18 februari 2015 19:04 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Leuk! Ik heb nog nooit een Waterschapstemwijzer gedaan.
Oh, ik heb em alweer gewistquote:
Netjes opgelost door de gemeente, de 5 inwoners krijgen automatisch een kiezerspas.quote:Op vrijdag 20 februari 2015 09:27 schreef DestroyerPiet het volgende:
bij ons in de gemeente mogen 5 mensen in een andere gemeente stemmen omdat anders hun stemgeheim in gevaar komt. Ze wonen namelijk in een ander waterschap dan de rest van de gemeente
http://www.bd.nl/regio/re(...)te-stemmen-1.4759311
dat klopt alleen ligt de nieuwe gemeente meierijstad wel in 2 verschillende waterschappen dan. Maar goed dat zijn wel meer gemeentes die dat hebben.quote:Op vrijdag 20 februari 2015 10:01 schreef freako het volgende:
In dit geval lost het probleem zich de komende jaren vanzelf op, nu Veghel gaat herindelen.
Vooral op basis van de stroomgebieden van het water, neem ik aan. En die lopen natuurlijk lang niet altijd gelijk met de ook nogal willekeurige gemeentegrenzen.quote:Op vrijdag 20 februari 2015 11:03 schreef DestroyerPiet het volgende:
op basis waarvan zijn eigenlijk die waterschapsgrenzen getrokken? ze lijken me af en toe compleet willekeurig
En daarna is men veel gefuseerd waarbij die stroomgebieden ook wel zijn losgelaten in de praktijk.quote:Op vrijdag 20 februari 2015 14:32 schreef freako het volgende:
[..]
Vooral op basis van de stroomgebieden van het water, neem ik aan. En die lopen natuurlijk lang niet altijd gelijk met de ook nogal willekeurige gemeentegrenzen.
Waterschappen zijn volgens mij een van de oudste vormen van bestuur. Die gebieden zijn ooit een historisch vastgesteld toen het bestuur nog daadwerkelijk voor en door de mensen was.quote:Op vrijdag 20 februari 2015 14:32 schreef freako het volgende:
[..]
Vooral op basis van de stroomgebieden van het water, neem ik aan. En die lopen natuurlijk lang niet altijd gelijk met de ook nogal willekeurige gemeentegrenzen.
Dat was ergens toen het zich ontwikkelde van nul tot ca 1200 waterschappen. De concentratie tot pakweg 25 stuks heeft weinig meer met die historie van doen.quote:Op vrijdag 20 februari 2015 14:49 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Waterschappen zijn volgens mij een van de oudste vormen van bestuur. Die gebieden zijn ooit een historisch vastgesteld toen het bestuur nog daadwerkelijk voor en door de mensen was.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |