abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_149746388
Aidstweet ruïneert leven van vrouw

,,Going to Africa. Hope I don't get AIDS. Just kidding. I'm white!" Justine Sacco verstuurde de tweet net voor ze op het vliegtuig stapte naar Kaapstad. Door de 64 tekens werd ze online aan de schandpaal genageld, verloor haar werk, ontving doodsbedreigingen en sloot zichzelf op van schaamte. Twee jaar later is haar leven nog geruïneerd en doet ze haar verhaal.
.

Justine Sacco, pr-vrouw bij het grote Amerikaanse mediabedrijf IAC, stuurde nog een laatste tweet naar haar 170 volgers voor ze van Londen naar Kaapstad vloog. Tijdens de elf uur durende vlucht kwam de dame zonder het te weten in een helse Twitterstorm terecht.

Bij aankomst in Zuid-Afrika was het internet volledig over haar heen gevallen. Ze haalde de tweet nog weg, maar het was te laat.

Staking
Haar Twitterfeed was een opeenvolging van scheldpartijen, hoongelach en haatberichten. Ze werd uitgemaakt voor racist. Medewerkers van het Zuid-Afrikaanse hotel waar ze een kamer had geboekt, dreigden te staken als ze zou inchecken. Dus brak Justine haar vakantie maar eerder af.

Aids kreeg ze dan wel niet maar ze werd wel onmiddellijk de laan uitgestuurd door haar werkgever. Ze excuseerde ze nog publiekelijk maar de online lynchpartij ging door. ,,Ik heb mijn lichaamsgewicht eruit gehuild in de eerste 24 uur na de tweet", verklaarde de vrouw een jaar na de feiten aan The New York Times.

Gek
Ze vervolgt: ,,Enkel een gek denkt dat blanken geen aids kunnen krijgen. Ik had niet met de mogelijkheid rekening gehouden dat iemand dit letterlijk zou nemen. Het was een bijzonder traumatische ervaring. Je slaapt niet meer en indien je toch de slaap vat, schrik je middenin de nacht wakker en weet je niet meer waar je bent."

Ze vluchtte naar New York en vond daar uiteindelijk een nieuwe job. Maar het trauma bleef. Naar aanleiding van haar verhaal werd Sacco geïnterviewd door schrijver Ron Jonson die voor zijn boek drie jaar lang onderzoek deed naar de digitale schandpaal.

Volgens Ronson willen mensen die iets doms of grappig tweeten en diegenen die hen aan de schandpaal nagelen eigenlijk hetzelfde: aandacht. De conclusie is dan ook simpel: wees altijd voorzichtig met wat je tweet.

http://www.ad.nl/ad/nl/55(...)even-van-vrouw.dhtml

:{

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 16-02-2015 23:06:29 ]
  maandag 16 februari 2015 @ 23:07:37 #2
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_149746474
Moraalridders :')
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
pi_149746564
quote:
Lees het bericht nog even. ;)
pi_149746603
quote:
2s.gif Op maandag 16 februari 2015 23:09 schreef aloa het volgende:

[..]

Lees het bericht nog even. ;)
In 2013 heeft een random vrouwtje iets gezegd en ze heeft er nu nog last van

k
pi_149746618
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2015 23:10 schreef ClapClapYourHands het volgende:

[..]

In 2013 heeft een random vrouwtje iets gezegd en ze heeft er nu nog last van

k
^O^
  maandag 16 februari 2015 @ 23:14:48 #7
6941 APK
Factual, I think.
pi_149746806
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2015 23:05 schreef aloa het volgende:

Naar aanleiding van haar verhaal werd Sacco geïnterviewd door schrijver Ron Jonson die voor zijn boek drie jaar lang onderzoek deed naar de digitale schandpaal.

Ga ik zeker lezen, goede schrijver wmb :Y

Edit: http://www.picador.com/books/so-youve-been-publicly-shamed

[ Bericht 10% gewijzigd door APK op 16-02-2015 23:22:38 ]
Who the fuck can sleep with all this shit going on?
  maandag 16 februari 2015 @ 23:15:45 #8
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_149746845
quote:

Ze vervolgt: ,,Enkel een gek denkt dat blanken geen aids kunnen krijgen.
Ja, en enkel een gek kan zoiets belachelijks tweeten.
UI Made bij VanilleKwark.
pi_149747097
quote:
14s.gif Op maandag 16 februari 2015 23:15 schreef RingBewoner het volgende:

[..]

Ja, en enkel een gek kan zoiets belachelijks tweeten.
Precies. Dit soort grappen maak je in privékring, niet op het internet waar het stikt van de moraalridders.
pi_149747101
quote:
Justine Sacco, pr-vrouw
Als je een 'pr-vrouw' bent en je denk dat je weg kunt komen met zo'n tweet, dan verdien je inderdaad je baan niet. Dan ben je een pr-vrouw die niks van media snapt.
  maandag 16 februari 2015 @ 23:24:20 #11
155616 Proximo
For god, king & country
pi_149747162
White guilt
Life is visceral, rather than intellectual. And the most visceral practitioners of life are those who characterise themselves as “intellectuals”
pi_149747179
Dat zo'n intelligente vrouw zulke domme opmerkingen plaatst
Wem die Scheisse bis zum Hals steht, sollte den Kopf nicht hängen lassen
  maandag 16 februari 2015 @ 23:32:21 #13
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_149747438
Dat vrouwtje heeft het recht om achterlijke zooi op internet te plempen. Anderen hebben het recht om daar negatief op te reageren. Wat is nou precies het probleem?
pi_149747614
Ik snap het sowieso niet. Je vindt het vervelend dat je twee jaar later nog steeds op een foute twee wordt aangesproken, dus wat doe je? Je geeft een interview zodat die tweet wederom onder de aandacht gebracht wordt.

Je zou haast denken dat ze er stiekem een beetje trots op is.
pi_149748344
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2015 23:22 schreef karton2 het volgende:

[..]

Precies. Dit soort grappen maak je in privékring, niet op het internet waar het stikt van de moraalridders idioten.
Nou ja, dat is ook grotendeels hetzelfde.

Maar ik snap niet goed waarom je dit soort grappen niet zou kunnen maken.
Je suis Charlie!
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_149748543
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 februari 2015 00:01 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Je suis Charlie!
De laatste tijd doet men net alsof de vrijheid van meningsuiting betekent dat alles wat je zegt geen enkele repercussie meer mag hebben. Als iemand zoiets racistisch tweet, grappig bedoeld of niet, dan is het toch niet raar dat mensen daar op reageren?

Alsof ik met een Klu Klux Klan-pak door mijn voornamelijk allochtone wijk zou lopen en dan angstvallig "je suis Charlie!" roepen als de buren het niet leuk blijken te vinden. No shit. :')

Dat gezegd hebbende, de doodsbedreigingen zijn bizar. Het ontslag vind ik een stuk logischer gezien het feit dat het een "pr-vrouw" is. :')
pi_149749563
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 februari 2015 00:08 schreef Tchock het volgende:

[..]

De laatste tijd doet men net alsof de vrijheid van meningsuiting betekent dat alles wat je zegt geen enkele repercussie meer mag hebben. Als iemand zoiets racistisch tweet, grappig bedoeld of niet, dan is het toch niet raar dat mensen daar op reageren?

Alsof ik met een Klu Klux Klan-pak door mijn voornamelijk allochtone wijk zou lopen en dan angstvallig "je suis Charlie!" roepen als de buren het niet leuk blijken te vinden. No shit. :')

Dat gezegd hebbende, de doodsbedreigingen zijn bizar. Het ontslag vind ik een stuk logischer gezien het feit dat het een "pr-vrouw" is. :')
Nee, dat hoor je mij niet zeggen. Beledigen mag niet, goede naam aantasten ook niet. Kwetsen is een moeilijk begrip: of iets als kwetsend ervaren wordt hangt minstens evenzeer af van de spreker als van de hoorder.

Het ontslag is gebaseerd op de volkswoede, en dus in mijn ogen niet gerechtvaardigd.

Maar ik moet toegeven: het is vaak erg moeilijk om te beoordelen of een bericht satirisch/ironisch is of serieus.
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_149749636
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 februari 2015 00:54 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Nee, dat hoor je mij niet zeggen. Beledigen mag niet, goede naam aantasten ook niet. Kwetsen is een moeilijk begrip: of iets als kwetsend ervaren wordt hangt minstens evenzeer af van de spreker als van de hoorder.

Het ontslag is gebaseerd op de volkswoede, en dus in mijn ogen niet gerechtvaardigd.
Hoe weet je dat? :P Staat niet in het bericht. Misschien is ze ontslagen omdat ze het bedrijf schade heeft toegebracht (want die naam staat ook overal). Ik vind het eerlijk gezegd, gezien haar functie, niet zo verrassend als zou kunnen zijn.
quote:
Maar ik moet toegeven: het is vaak erg moeilijk om te beoordelen of een bericht satirisch/ironisch is of serieus.
Dat sowieso. Zeker als dit overal rondgepost wordt zonder enige context naar haar persoon.
pi_149749715
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 februari 2015 00:59 schreef Tchock het volgende:

[..]

Hoe weet je dat? :P Staat niet in het bericht. Misschien is ze ontslagen omdat ze het bedrijf schade heeft toegebracht (want die naam staat ook overal). Ik vind het eerlijk gezegd, gezien haar functie, niet zo verrassend als zou kunnen zijn.

[..]

Dat sowieso. Zeker als dit overal rondgepost wordt zonder enige context naar haar persoon.
Ach, ik ben zelf ook wel eens door een menigte aangevallen.
De eerste keer werd ik weggestemd door een vergadering, de tweede keer heb ik me een zondag verdedigd tegen de meest absurde beschuldigingen.
In beide gevallen was ik opgelucht dat ik niet echt gelyncht was, maar ik realiseerde me ook, dat ik mensen die zulke praatjes blindelings geloven, in het geheel niet wil kennen.
Laat ze fijn in de stront zakken!
pi_149750339
Dit is gewoon het melken van je 2 seconds of fame. Dame is niet voor niks in de PR.
pi_149750413
quote:
Knap joh, dat je kunt knippen en plakken. De juf op school is vast trots op je.

Nu nog even leren snappen dat NWS ook over achtergronden gaat en dat het artikel in de OP ingaat op de gevolgen die de tweet heeft gehad voor de dame in kwestie, zelfs anderhalf jaar later nog.
pi_149750437
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 februari 2015 02:25 schreef pietjepuk38 het volgende:
Dit is gewoon het melken van je 2 seconds of fame. Dame is niet voor niks in de PR.
Ik vind 160 volgers trouwens vrij weinig voor een dame die de PR doet bij een groot mediabedrijf.
pi_149750465
Dat ze er 1.5 jaar later nog gevolgen van ondervindt is ook niet echt nieuws...
pi_149750553
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 februari 2015 02:38 schreef meth1745 het volgende:
Dat ze er 1.5 jaar later nog gevolgen van ondervindt is ook niet echt nieuws...
Nou ja, social media bestaan nog niet extreem lang, dus wat de langetermijngevolgen van foute tweets zijn, is redelijk onontgonnen terrein.
pi_149750603
Social media...dodelijker dan kanker.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_149750647
Ach zo is er ook een jonge vrouw die zich voor de camera in de voetbalkantine heeft laten nemen door het halve team recht voor de draaiende camera om zich vervolgens te beklagen middels haar vriendinnen dat zij geen leven meer zou hebben omdat tig mensen die beelden inmiddels gezien hebben.
Er schijnt zelfs iemand een fapje op die beelden te hebben gedaan.
pi_149750690
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2015 23:22 schreef karton2 het volgende:

[..]

Precies. Dit soort grappen maak je in privékring, niet op het internet waar het stikt van de moraalridders.
Ach wat een onzin, eerst zaten mensen nog massaal te bleren om vrijheid van meningsuiting na CH en nu moet men opeens je muil houden ? of een grap nu gepast is of niet ?

(dat het niet slim is vanwege haar werk even achterwege gelaten natuurlijk)
"You can call me Susan if it makes you happy"
  dinsdag 17 februari 2015 @ 06:09:03 #28
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_149750780
Zie het probleem niet echt, is een vrij standaard grapje. Hoewel het niet echt slim is om zoiets op Twitter te zetten.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_149750954
quote:
Volgens Ronson willen mensen die iets doms of grappig tweeten en diegenen die hen aan de schandpaal nagelen eigenlijk hetzelfde: aandacht.
Klopt, sowieso dat hele twitter, alleen iets voor aandachtshoeren.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_149751358
Foto? Voor ergheidsassessment.
pi_149751386
Daarom dus altijd anoniem dingen op Internet posten.
  Trouwste user 2022 dinsdag 17 februari 2015 @ 08:42:38 #32
7889 tong80
Spleenheup
pi_149751509
WTF. Ik en andere FOK!kers maken hardere grappen. Zo onschuldig als de neten. En ik heb heel wat neten gekend in m'n leven.

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_149754981
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 februari 2015 03:53 schreef TLC het volgende:

[..]

Ach wat een onzin, eerst zaten mensen nog massaal te bleren om vrijheid van meningsuiting na CH en nu moet men opeens je muil houden ? of een grap nu gepast is of niet ?

(dat het niet slim is vanwege haar werk even achterwege gelaten natuurlijk)
Dat is wat ik tussen de regels door ook zei. Dom om zoiets op het internet te knallen, want je weet dat daar op gehapt gaat worden. Hoe treurig dat ook is.
  dinsdag 17 februari 2015 @ 11:29:27 #34
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_149755032
Mensen die veel waarde hechten aan de tweet van zo'n doos :')
Mensen die zoiets onder persoonlijke titel op internet plaatsen :')
pi_149756561
wat nou als je de holocaust en blanke AIDS ontkent in 1 Twitter post... hoeveel aandacht zou je dan krijgen?
pi_149761615
Ik weet dat PR-medewerkers in de regel niet al te slim zijn maar dit slaat alles. Niet begrijpen dat zo'n uitspraak op grote schaal opgepikt kan worden terwijl je zelf in het PR-wereldje zit, aantonen niet te begrijpen hoe je met het HIV-virus wordt besmet (ze denkt blijkbaar dat je het al krijgt als je het inademt of als je iemand aanraakt die hiermee besmet is :')) en dan nog dat racisme-saujes erover heen. Ze verdiende het en ze werd terecht ontslagen (wegens het niet geschikt zijn voor die functie) maar wat mij betreft mag ze nu weer de kans krijgen om haar leven op te pakken.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_149761640
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 februari 2015 15:15 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik weet dat PR-medewerkers in de regel niet al te slim zijn maar dit slaat alles. Niet begrijpen dat zo'n uitspraak op grote schaal opgepikt kan worden terwijl je zelf in het PR-wereldje zit, aantonen niet te begrijpen hoe je met het HIV-virus wordt besmet (ze denkt blijkbaar dat je het al krijgt als je het inademt of als je iemand aanraakt die hiermee besmet is :')) en dan nog dat racisme-saujes erover heen. Ze verdiende het maar wat mij betreft mag ze nu weer de kans krijgen om haar leven op te pakken.
Het was een grap, sherlock.
pi_149761661
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 februari 2015 15:16 schreef Tchock het volgende:

[..]

Wie denkt dat dit grappig is is niet veel slimmer dan haar. Ik heb een goed gevoel voor humor maar dit vind ik in de verste verte niet grappig, ik vind het enkel pijnlijk.
#NoDAPL
pi_149761669
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 februari 2015 15:16 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Wie denkt dat dit grappig is is niet veel slimmer dan haar.
Ik zeg niet dat het een geslaagde grap is, maar jij lijkt te denken dat het serieus bedoeld was.
pi_149761703
quote:
10s.gif Op dinsdag 17 februari 2015 15:17 schreef Tchock het volgende:

[..]

Ik zeg niet dat het een geslaagde grap is, maar jij lijkt te denken dat het serieus bedoeld was.
Serieus bedoeld of niet, het was oliedom van haar en ze toonde hiermee aan niet geschikt te zijn voor een PR-functie. Dat is het punt.
#NoDAPL
pi_149761726
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 februari 2015 15:16 schreef Tchock het volgende:

[..]

Dat zegt ze nu. Maar mensen zeggen wel vaker achterlijke dingen die ze heilig geloven.
pi_149761746
Wel grappig trouwens dat het dom gebruiken van een simpel stukje software genaamd Twitter dit kan aanrichten.
#NoDAPL
pi_149761909
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 februari 2015 00:01 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Je suis Charlie!
Charlie heeft er niets mee te maken. Dat was toch echt iets anders: de draak steken met iets irrationeels of zelf irrationeel doen. Ja, je mag zoiets zeggen maar ben dan niet verbaasd als het een eigen leven krijgt en je werkgever je ontslaat (in dit geval gezien haar functie best wel logisch).
#NoDAPL
pi_149782559
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 februari 2015 15:24 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Charlie heeft er niets mee te maken. Dat was toch echt iets anders: de draak steken met iets irrationeels of zelf irrationeel doen. Ja, je mag zoiets zeggen maar ben dan niet verbaasd als het een eigen leven krijgt en je werkgever je ontslaat (in dit geval gezien haar functie best wel logisch).
Internet is een slecht medium voor zaken als ironie, sarcasme en satire. En je hebt een punt als je zegt dat een PR-medewerker dat zou moeten weten.
Maar van de andere kant verwacht ik van mijn werkgever wel dat hij boven dit soort verwarring staat en zich niet laat meeslepen in een lynchpartij.
pi_149782629
quote:

[..]

Wie denkt dat dit grappig is is niet veel slimmer dan haar. Ik heb een goed gevoel voor humor maar dit vind ik in de verste verte niet grappig, ik vind het enkel pijnlijk.
Ik vond 'm behoorlijk grappig hoor _O- _O_
pi_149782858
quote:

[..]

Dit.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_149783105
_O-

ps: wat 'n domme opmerking van die kut
pi_149783289
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2015 00:54 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Internet is een slecht medium voor zaken als ironie, sarcasme en satire. En je hebt een punt als je zegt dat een PR-medewerker dat zou moeten weten.
Maar van de andere kant verwacht ik van mijn werkgever wel dat hij boven dit soort verwarring staat en zich niet laat meeslepen in een lynchpartij.
Het gaat er echter m.i. om dat deze mevrouw hiermee heeft laten zien niet zo geschikt te zijn voor deze functie. Als je dit niet inziet hoe geschikt ben je dan voor een PR-functie en dan nog wel een bij een mediabedrijf? Dan begrijp je toch weinig van (massa)media en die een beetje begrijpen lijkt me een nogal essentiële voorwaarde voor deze functie. Als zij een schoonmaakster of een administratieve medewerkster zou zijn dan zou het anders zijn, dan zou dit inderdaad geen reden voor ontslag zijn.
#NoDAPL
pi_149783303
Je ziet die lynchpartijen/doxxing steeds vaker. Vooral die Tumblr typetjes hebben er nogal een handje van.

Terugkeer naar de anonimiteit van de nicks?
pi_149783537
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2015 01:50 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Het gaat er echter m.i. om dat deze mevrouw hiermee heeft laten zien niet zo geschikt te zijn voor deze functie. Als je dit niet inziet hoe geschikt ben je dan voor een PR-functie en dan nog wel een bij een mediabedrijf? Dan begrijp je toch weinig van (massa)media en die een beetje begrijpen lijkt me een nogal essentiële voorwaarde voor deze functie. Als zij een schoonmaakster of een administratieve medewerkster zou zijn dan zou het anders zijn, dan zou dit inderdaad geen reden voor ontslag zijn.
Precies, je hebt nu eenmaal een bepaalde functie.

Maar dat rioolkanaal Twitter pleuren ze alle op. :r
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')