Lieverd, ik beweer nergens wat anders.quote:Op maandag 16 februari 2015 19:54 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Nogmaals. Dit is het eurocrisis topic, niet perse een topic over griekenland!! Kijk naar de titel en de OP. alle zake. Die relatie hebben met de eurocrisis kunnen hier besproken worden.
quote:
quote:“It’s surprising how open the Russian influence is,” said Péter Krekó, a Hungarian analyst at the Political Capital consultancy. “It’s not hidden. We are exposed. The Russians are making complete fools of us. Orbán has become a puppet of Putin. He thinks he can play east against west.”
Moscow’s influence extends far beyond Hungary. The Putin regime is bankrolling France’s National Front on the far right. On the hard left, it has close ties to the new Greek government of Alexis Tsipras whose leftwing foreign minister has said Greece could be Russia’s “military and economic ally”.
En zullen we even niet vergeten dat de Chinezen als eersten werden gepiepeld door dat fijne Syriza?quote:Op maandag 16 februari 2015 20:08 schreef Igen het volgende:
[..]
China doet niet echt aan allianties. China heeft wel interesse in grondstoffen, bijv. uit Afrika of Rusland.
Dat zijn trouwens meestal "turn-key"-oplossingen, om corruptie te voorkomen. Bijvoorbeeld: China koopt een mijn of een stuk landbouwgrond voor een periode van 50 jaar en betaalt daarvoor. Of China legt een spoorlijn aan, gebouwd door Chinese bedrijven, zodat het investeringsgeld nooit China uit hoeft en dus niet in corrupte zakken kan verdwijnen, en het begunstigde land moet en zal tegen elke prijs na de aanleg de lening terugbetalen.
Als er één land waar je volgens mij niet moet zijn met dat soort principes aan moet komen zetten, dan is het Griekenland wel.
Interessant dat het overleg nu is opgeblazen ,omdat volgens de Grieken Dijsselbloem op het laatste momente de gezamelijke verklaring zou hebben veranderd. Ik kan me er ook iets bij voorstellen, want als er iemand geen enkel politiek gevoel heeft ,is het wel Dijsselbloem, die onlangs zn eigen glazen nog ingooide door Juncker een alcoholist te noemen. Op het laatste moment een overeenkomst veranderen voor een europees dictaat is uiteraard onacceptabel voor de Grieken... Niet slim om zo'n hork als eurogroep voorzitter onderhandelingen te laten leiden.quote:Op maandag 16 februari 2015 21:23 schreef HiZ het volgende:
[..]
En zullen we even niet vergeten dat de Chinezen als eersten werden gepiepeld door dat fijne Syriza?
Nogmaals , de grieken kunnen gewoon in de euro blijven, ook al houden ze zich aan geen enkele afspraak. De grieken kunnen gewoon zelf euro's bijdrukken namelijk en een onvrijwillige exit is verdragstechnisch onmogelijk. De Grieken hebben alle troeven in handen, dus als Dijsselbloem slim is ,komt er een genereus gebaar naar de Grieken door bijvoorbeeld de helft van de schuld kwijt te schelden en kunnen we vervolgens op meer realistische termen verder.quote:Op maandag 16 februari 2015 22:18 schreef HiZ het volgende:
Alsof de Grieken zulke fijne betrouwbare mensen zijn dat je altijd hun visie op de gebeurtenissen moet geloven.
Ik blijf hopen dat er geen accoord komt en dat Griekenland uit de eurozone dondert.
Daar hebben ze toestemming van de ECB voor nodigquote:Op maandag 16 februari 2015 22:23 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Nogmaals , de grieken kunnen gewoon in de euro blijven, ook al houden ze zich aan geen enkele afspraak. De grieken kunnen gewoon zelf euro's bijdrukken namelijk en een onvrijwillige exit is verdragstechnisch onmogelijk. De Grieken hebben alle troeven in handen, dus als Dijsselbloem slim is ,komt er een genereus gebaar naar de Grieken door bijvoorbeeld de helft van de schuld kwijt te schelden en kunnen we vervolgens op meer realistische termen verder.
en wat als de Grieken dat gewoon aan de laars lappen? Het land moet immers wel bestuurbaar blijven. Ik zou als Griek zeggen, dikke vinger. Niet uit de eu en gewoon zelf euro's genereren. Niemand kan daar iets aan doen, want er is geen onvrijwillige exit mogelijk en we gaan echt geen oorlog voeren met de Grieken.quote:Op maandag 16 februari 2015 22:24 schreef arjan1112 het volgende:
[..]
Daar hebben ze toestemming van de ECB voor nodig
Ja dan hebben ze de eurozone verlaten dus.quote:Op maandag 16 februari 2015 22:28 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
en wat als de Geieken dat gewoon aan de laars lappen? Het land moet immers wel bestuurbar blijven. Ik zou als Griek zeggen, dikke vinger. Niet uit de eu en gewoon zelf euro's genereren. Niemand kan daar iets aan doen, want er is geen onvrijwillige exit mogelijk en we gaan echt geen oorlog voeren met de Grieken. Nogmaals , de Grieken hebben alle troeven in handen. Bijzonder interessant hoe het spel de komende dagen gespeeld gaat worden. My guess is dat de eurogroep door de knieen gaat en flinke concessies zal doen aan de Grieken.
Nou nee, want zoals ik al zei, de Grieken kunnen de eurozone en hiermee de EU verdragstechnisch niet onvrijwillig verlaten!! Dat is hem nu juist de crux. De ecb kan de grieken wel verbieden euro's te genereren, maar wie houdt ze tegen?quote:Op maandag 16 februari 2015 22:29 schreef arjan1112 het volgende:
[..]
Ja dan hebben ze de eurozone verlaten dus.
goed puntquote:Op maandag 16 februari 2015 22:30 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
x. De ecb kan de grieken wel verbieden euro's te genereren, maar wie houdt ze tegen?
Tomahawks, dit zal namelijk direct als een oorlogshandeling worden opgevat.quote:Op maandag 16 februari 2015 22:30 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Nou nee, want zoals ik al zei, de Grieken kunnen de eurozone en hiermee de EU verdragstechnisch niet onvrijwillig verlaten!! Dat is hem nu juist de crux. De ecb kan de grieken wel verbieden euro's te genereren, maar wie houdt ze tegen?
De ECB, als de ECB zegt dat de euro's die de Grieken uitgeven geen euro's zijn zal er niemand zo gek zijn ze aan te nemen als euro's.quote:Op maandag 16 februari 2015 22:30 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Nou nee, want zoals ik al zei, de Grieken kunnen de eurozone en hiermee de EU verdragstechnisch niet onvrijwillig verlaten!! Dat is hem nu juist de crux. De ecb kan de grieken wel verbieden euro's te genereren, maar wie houdt ze tegen?
Men kan de euro's van de Grieken als valsemunterij beschouwen en weigeren aan te nemen.quote:Op maandag 16 februari 2015 22:30 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
quote:Op dinsdag 17 februari 2015 00:23 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Men kan de euro's van de Grieken als valsemunterij beschouwen en weigeren aan te nemen.
Dan hebben ze geen internationaal bankverkeer meer. Met andere woorden, dan kunnen ze een autarkische levensstijl aannemen.quote:Op maandag 16 februari 2015 22:28 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
en wat als de Grieken dat gewoon aan de laars lappen?
Er is geen verschil te zien tussen euro's geprint in Griekenland en die geprint in een ander land. Oftewel, de pinautomaten kunnen gewoon gevuld worden met euro's internationaal bankverkeer zal ook gewoon kunnen, want er zijn genoeg landen die wel zaken met de grieken willen doen als ze betalen met euro's. Nogmaal het systeem heeft er nooit in voorzien dat een land de euro zou kunnen verlaten, daar profiteren de Grieken nu van, omdat ze dit als drukmiddel kunnen gebruiken.quote:Op dinsdag 17 februari 2015 00:06 schreef HiZ het volgende:
[..]
De ECB, als de ECB zegt dat de euro's die de Grieken uitgeven geen euro's zijn zal er niemand zo gek zijn ze aan te nemen als euro's.
Mee eens, het slaafs volgen van de troijka zal leiden tot een burgeroorlog, ik denk dat niemand dit wil. Goed dat de Grieken nu hun eigen lijn trekken en heerlijk open hoe Varoufakis daar over communiceert, wat een verademing!quote:Op dinsdag 17 februari 2015 08:19 schreef SomaliMan het volgende:
Na jaren geprobeerd te hebben, is het duidelijk dat het beleid, dat tot nu toe gevoerd is door het Troika, niet het gewenste resultaat heeft opgeleverd. Dan moet er voor een andere weg gekozen worden. Wat de nieuwe Griekse regering doet onder leiding van Tsipras, lijkt zonder meer verstandig.
Bijzonder, net nadat Draghi via de achterdeur van QE juist een transferunie zonder politiek mandaat heeft ingevoerd.quote:Op dinsdag 17 februari 2015 09:15 schreef Digi2 het volgende:
De onderhandelingen met Griekenland zijn al snel op niets uitgelopen vandaag. Blijkbaar hebben de overige eurolanden geen behoefte aan een transferunie. Als Griekenland een kwijtschelding van de schulden wil, dan willen de overige eurolidstaten daarvoor in ruil dat ze opdonderen uit de eurozone zodat ze niet telkens weer met hun problemen geconfronteerd worden. Het valt me wel op hoe eensgezind de eurolanden zich tov Griekenland opstellen. Deze eensgezindheid maakt ook dat een evt Grexit niet snel een dominoeffect zal veroorzaken. De meeste schulden die via het ESM/EFSF lopen hoeven de grieken pas vanaf 2023 af te lossen en er 1,5% rente over te betalen. Landen als Frankrijk en Italie die Griekenland geld hebben geleend moeten daar nu wel rente over betalen want zij hebben dat geld ook 1st moeten lenen. Nederland en Duitsland hebben het wat makkelijker omdat ze bijna zonder rente kunnen lenen. Frankrijk en Italie zijn dus zeer ruimhartig naar de grieken toe en verwachten dan ook meer begrip voor de situatie in hun eigen land. De kans op een Grexit is nu dan ook zeer groot. Ben wel benieuwd wat de ECB gaat doen als eind deze week er nog steeds geen akkoord is. Ik denk dat ze dan ook het ELA-loket gaan sluiten. Dat betekent dat veel griekse banken zonder cash komen te zitten en er net zoals in Cyprus destijds alleen nog elke dag een klein bedrag gepinned kan worden. In de tussentijd zal men de drachme dan weer kunnen invoeren waarmee ze dan de uitkeringen, pensioenen en ambtenaren kunnen betalen. Dit is ook de beste oplossing omdat Griekenland qua loonkosten versus produktiviteit nog steeds veeeel te duur is bijv tov van polen. Vandaar ook dat internationale investeerders er wegblijven tenzij er vette EU subsidies bij gegeven worden.
Ik denk ook dat Nederland en Duitsland de handen ineen zouden moeten slaan en uit de euro zouden moeten stappen.andere landen zouden dan volgen. Landen met een vergelijkbare economie zouden de munden kunnen koppelen, waarbij de landen altijd zelf de vrijheid hebben de koppeling los te laten. Dat zou pas echt het beste voor iedereen zijn.quote:Op dinsdag 17 februari 2015 09:39 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Bijzonder, net nadat Draghi via de achterdeur van QE juist een transferunie zonder politiek mandaat heeft ingevoerd.
Ik heb een iets handigere oplossing voor Nederland. Zelf uitstappen.
Dat is er wel degelijk - zowel de drukker als het land van uitgifte is van het biljet te lezen. Dat zouden ze dan moeten vervalsen. Maar het idee dat Griekenland zonder de vereiste instemming van de ECB euro's zou drukken (en waarom drukken als je ze gewoon electronisch kunt maken) is belachelijk. Ierland heeft op het hoogtepunt van zijn bankencrisis 50 miljard ongeplande euro's gemaakt, maar deed dat met toestemming van de ECB.quote:Op dinsdag 17 februari 2015 08:38 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
Er is geen verschil te zien tussen euro's geprint in Griekenland en die geprint in een ander land.
Vast, maar de bilaterale overeenkomsten die je daarvoor nodig hebt, plus de infrastructuur, tover je niet uit een hoge hoed. En zolang Griekenland diep in het krijt staat bij Europa zullen weinig buitenlanden (en banken) geneigd zijn hun vingers aan Gr te branden.quote:internationaal bankverkeer zal ook gewoon kunnen, want er zijn genoeg landen die wel zaken met de grieken willen doen als ze betalen met euro's.
Dus jij meent daadwerkelijk dat Griekenland in de onderhandelingen dit soort absurde dreigementenquote:Nogmaal het systeem heeft er nooit in voorzien dat een land de euro zou kunnen verlaten, daar profiteren de Grieken nu van, omdat ze dit als drukmiddel kunnen gebruiken.
Dude, dit is een grote hoop onzin.quote:Op dinsdag 17 februari 2015 08:38 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Er is geen verschil te zien tussen euro's geprint in Griekenland en die geprint in een ander land. Oftewel, de pinautomaten kunnen gewoon gevuld worden met euro's internationaal bankverkeer zal ook gewoon kunnen, want er zijn genoeg landen die wel zaken met de grieken willen doen als ze betalen met euro's. Nogmaal het systeem heeft er nooit in voorzien dat een land de euro zou kunnen verlaten, daar profiteren de Grieken nu van, omdat ze dit als drukmiddel kunnen gebruiken.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |