VVD is meer klassiek liberaal en gericht op ondernemerschap, D66 progressief en meer gericht op duurzaamheid en onderwijs.quote:Op woensdag 11 februari 2015 19:20 schreef eend112 het volgende:
Behalve de culturen van beide partijen vraag ik me af wat nu echt de grootste verschillen zijn tussen deze partijen.
Op Europees gebied vrijwel identiek aan elkaar, heb het idee dat ze het op papier met elkaar eens zijn maar in de praktijk vaak niet.
Nja daar staan ze om bekend ja, maar hoe vind je dit concreet terug in wat ze willen doen?quote:Op woensdag 11 februari 2015 19:25 schreef Skv het volgende:
[..]
VVD is meer klassiek liberaal en gericht op ondernemerschap, D66 progressief en meer gericht op duurzaamheid en onderwijs.
Partijprogramma's?quote:Op woensdag 11 februari 2015 19:28 schreef eend112 het volgende:
[..]
Nja daar staan ze om bekend ja, maar hoe vind je dit concreet terug in wat ze willen doen?
Speerpunten zijn anders. D66 is iets minder rechts en iets genuanceerder heb ik het gevoel.quote:Op woensdag 11 februari 2015 19:32 schreef eend112 het volgende:
D66 wil ook ondernemerschap stimuleren, VVD wil ook goed onderwijs.
Dat laatste heb ik ook maar is op papier niet terug te vindenquote:Op woensdag 11 februari 2015 19:35 schreef Skv het volgende:
[..]
Speerpunten zijn anders. D66 is iets minder rechts en iets genuanceerder heb ik het gevoel.
VVD en goed onderwijs?quote:Op woensdag 11 februari 2015 19:32 schreef eend112 het volgende:
D66 wil ook ondernemerschap stimuleren, VVD wil ook goed onderwijs.
Nee heel Nederland stemt PVV tegenwoordig.quote:Op woensdag 11 februari 2015 20:03 schreef TruCkDr1V3r het volgende:
Zijn er nog wel mensen die uberhaupt VVD / D66 / PvdA stemmen..
Zoals 't hoort.quote:Op woensdag 11 februari 2015 20:06 schreef deadprez het volgende:
[..]
Nee heel Nederland stemt PVV tegenwoordig.
Omdat die gasten net doen alsof er niks aan de hand is.quote:
Op dat laatste valt nog wel wat af te dingen. Ook D66 komt doorgaans niet echt heel best uit de test als het stemgedrag van partijen langs de privacy-meetlat wordt gelegd.quote:Op woensdag 11 februari 2015 20:08 schreef JeMoeder het volgende:
Het grootste verschil tussen beide partijen is dat de VVD onder het vaandel van Engnek Opstelten en Fret Teeven onze privacy verkrachten, en het nu ook nog eens voor elkaar gaan krijgen, terwijl D66 er alles aan doet om onze privacy er aan te bewaken.
Rot gewoon op, hier gaat het niet om.quote:Op woensdag 11 februari 2015 20:10 schreef TruCkDr1V3r het volgende:
[..]
Omdat die gasten net doen alsof er niks aan de hand is.
Miljoenen naar het buitenland, terwijl er steeds meer armoede komt in nederland.
Oudere mensen uit bejaarden tehuizen, en maar Asielzoekers-centra van maken.
PvdA wilt gratis zorg voor die idioten, maar wij nederlanders elke maand de volle pond betalen?
Laatst een busje aangehouden in kroatie, met allemaal zware wapens die onderweg waren naar nederland, dat ene busje is aangehouden maar hoeveel zijn er doorgereden? ze kunnen allemaal doorlopen, met die open-grenzen, maar volgens die mark kutte is er niks aan de hand. Het komt wel allemaal dichterbij.
Wat er nu allemaal gebeurt, roept Geert wilders, al 10 jaar lang.
Enne trouwens, ik wacht nog steeds op me 1000 euro van de VVD, maar dat hebt de PvdA allang gestolen obviously.
Grootste, criminelen zitten daar in den-haag.
Nee, waar dan wel om?quote:Op woensdag 11 februari 2015 20:12 schreef eend112 het volgende:
[..]
Rot gewoon op, hier gaat het niet om.
quote:
Oh wacht, je meent het serieus.quote:Op woensdag 11 februari 2015 20:10 schreef TruCkDr1V3r het volgende:
[..]
Miljoenen naar het buitenland, terwijl er steeds meer armoede komt in nederland.
PvdA wilt gratis zorg voor die idioten, maar wij nederlanders elke maand de volle pond betalen?
Laatst een busje aangehouden in kroatie, met allemaal zware wapens die onderweg waren naar nederland, dat ene busje is aangehouden maar hoeveel zijn er doorgereden? ze kunnen allemaal doorlopen, met die open-grenzen, maar volgens die mark kutte is er niks aan de hand. Het komt wel allemaal dichterbij.
Enne trouwens, ik wacht nog steeds op me 1000 euro van de VVD, maar dat hebt de PvdA allang gestolen obviously.
Bij bits of freedom komen ze er juist er goed uit. Ook als je kijkt wie er tegen de ACTA heeft gevochten in Europa, dan is D66 de NL partij geweest die daar het hardst (zo niet als enige) tegen gevochten heeft.quote:Op woensdag 11 februari 2015 20:10 schreef Monolith het volgende:
[..]
Op dat laatste valt nog wel wat af te dingen. Ook D66 komt doorgaans niet echt heel best uit de test als het stemgedrag van partijen langs de privacy-meetlat wordt gelegd.
Kolere, weer zo'n standaard riedeltje. Gaat dit topic daarover? Nee toch? Maak je eigen topic aan aub.quote:Op woensdag 11 februari 2015 20:10 schreef TruCkDr1V3r het volgende:
[..]
Voorwaarde daarvan is dat elke cent die wordt bespaard met het opheffen van de basisbeurs 1 op 1 het onderwijs in gaat. Dus de kwaliteit verbeteren, iets dat al jaren geleden ingezet had moeten worden. Nu vraag ik me wel af of het kabinet die beloftes gaat waarmaken, ze hebben al zoveel beloftes naast zich neer gelegd dat ik vrees dat dit geld naar belastingverlichting voor bedrijven of privacybeperkende maatregelen gaat.quote:Op woensdag 11 februari 2015 20:17 schreef Dingflofbips het volgende:
Europees profileert d66 veel meer met privacy dan de vvd. Verder is d66 inderdaad heel zo 'sociaal' niet meer als ooit de bedoeling was. En neem het onderwijsbeleid. Die basisbeurscrap komt uit de koker van nb d66. Zeg maar daag tegen goed toegankelijk hoger onderwijs
Het interesseert me geen reet of die basisbeurs wordt afgeschaft of niet, als het geld maar terugkomt in het onderwijs voor de mensen waar de beurs in eerste instantie voor was bedoeld. Ik vrees dat het weer allemaal van die sneue summer campus-talentprogramma'tjes gaan worden. Er is zoveel genivelleerd in het hoger onderwijs dat er nu pluspakketjes voor studenten met talent worden georganiseerd.quote:Op woensdag 11 februari 2015 20:17 schreef Dingflofbips het volgende:
Europees profileert d66 veel meer met privacy dan de vvd. Verder is d66 inderdaad heel zo 'sociaal' niet meer als ooit de bedoeling was. En neem het onderwijsbeleid. Die basisbeurscrap komt uit de koker van nb d66. Zeg maar daag tegen goed toegankelijk hoger onderwijs
En D66 niet zo vreemd bekrompen als het om softdrugs gaatquote:Op woensdag 11 februari 2015 20:24 schreef Hexagon het volgende:
-D66 is meer internationaal gericht
-D66 is wat pragmatischer als het om sociaaleconomische politiek gaat
-D66 is een stuk linkser op natuur en milieu
-D66 is ook redelijk links als het gaat om geld voor cultuur en erfgoed
-D66 is wat minder Law & Order
-D66 heeft meer prioriteit bij onderwijs, wetenschap en innovatie
Nou ja wel stukken beter dan de VVD, maar wel minder dan SP, PvdD en GL:quote:Op woensdag 11 februari 2015 20:16 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Bij bits of freedom komen ze er juist er goed uit. Ook als je kijkt wie er tegen de ACTA heeft gevochten in Europa, dan is D66 de NL partij geweest die daar het hardst (zo niet als enige) tegen gevochten heeft.
Het klopt zeker dat ze niet het beste jongetje van de klas zijn, in Nederland in ieder geval. In Europa zetten ze veel zwaarder in op privacy.quote:Op woensdag 11 februari 2015 20:41 schreef Monolith het volgende:
[..]
Nou ja wel stukken beter dan de VVD, maar wel minder dan SP, PvdD en GL:
[ afbeelding ]
De VVD heeft op dit moment bewindslieden waar ze in een totalitaire staat nog van zouden schrikken.quote:
De VVD is geenszins klassiek liberaal. Het liberalisme van de VVD beperkt zich puur tot de economie en heeft niks te maken met het recht op zelfbeschikking waar klassiek liberalen zich hard voor maakten. De VVD is neoliberaal met conservatieve elementen terwijl D66 over het gehele spectrum gematigd liberaal te noemen is.quote:Op woensdag 11 februari 2015 19:25 schreef Skv het volgende:
[..]
VVD is meer klassiek liberaal en gericht op ondernemerschap, D66 progressief en meer gericht op duurzaamheid en onderwijs.
Heb je gelijk in, VNL was meer klassiek-liberaal. LibDem kan er ook wat van.quote:Op woensdag 11 februari 2015 21:01 schreef TorroFernandes het volgende:
[..]
De VVD is geenszins klassiek liberaal. Het liberalisme van de VVD beperkt zich puur tot de economie en heeft niks te maken met het recht op zelfbeschikking waar klassiek liberalen zich hard voor maakten. De VVD is neoliberaal met conservatieve elementen terwijl D66 over het gehele spectrum gematigd liberaal te noemen is.
De jongerenpartij van de VVD ook trouwens.quote:Op woensdag 11 februari 2015 21:06 schreef Skv het volgende:
[..]
Heb je gelijk in, VNL was meer klassiek-liberaal. LibDem kan er ook wat van.
Irritante progressieven versus harteloze conservatieven. Altijd hetzelfde verhaal.quote:Op woensdag 11 februari 2015 19:25 schreef GSbrder het volgende:
Beetje het Groenlinks / PvdA-verhaal.
Die hele 'kwaliteitsimpuls' is natuurlijk een wassen neus zonder studenten. Er is heden een drempel voor hogere studies. Dus minder studenten. Bovendien hebben we bij de roc's gezien wat het oplevert, zo'n kwaliteitsimpuls: veel luxe, veel mensen die niks willen. Ik vind het persoonlijk echt een lachertje dat juist d66 zo'n onderwijs-afbraak voorstel doet. Beter komt er een uitkering a la bijstand voor de student en mag de bijstandsklant een lening afsluiten. Vanuit staatsontwikkelingsgedachte prima te verantwoorden.quote:Op woensdag 11 februari 2015 20:24 schreef Skv het volgende:
[..]
Het interesseert me geen reet of die basisbeurs wordt afgeschaft of niet, als het geld maar terugkomt in het onderwijs voor de mensen waar de beurs in eerste instantie voor was bedoeld. Ik vrees dat het weer allemaal van die sneue summer campus-talentprogramma'tjes gaan worden. Er is zoveel genivelleerd in het hoger onderwijs dat er nu pluspakketjes voor studenten met talent worden georganiseerd.Dan gaat het toch al bij de kern mis?
drempel en minder studenten is prima. We hebben nu toch een overschot aan werkloze hoogopgeleiden. Er is juist vraag naar vakmanlieden.quote:Op woensdag 11 februari 2015 21:33 schreef Dingflofbips het volgende:
[..]
Die hele 'kwaliteitsimpuls' is natuurlijk een wassen neus zonder studenten. Er is heden een drempel voor hogere studies. Dus minder studenten. Bovendien hebben we bij de roc's gezien wat het oplevert, zo'n kwaliteitsimpuls: veel luxe, veel mensen die niks willen. Ik vind het persoonlijk echt een lachertje dat juist d66 zo'n onderwijs-afbraak voorstel doet. Beter komt er een uitkering a la bijstand voor de student en mag de bijstandsklant een lening afsluiten. Vanuit staatsontwikkelingsgedachte prima te verantwoorden.
Goed. D66 scheelt dus inderdaad een stuk minder met de vvd dan vroeger en dan volgens mij ooit de bedoeling was.
Bij mij zijn er plannen om een bioscoop te bouwen. Meer geld naar het onderwijs.quote:Op woensdag 11 februari 2015 21:33 schreef Dingflofbips het volgende:
[..]
Die hele 'kwaliteitsimpuls' is natuurlijk een wassen neus zonder studenten. Er is heden een drempel voor hogere studies. Dus minder studenten. Bovendien hebben we bij de roc's gezien wat het oplevert, zo'n kwaliteitsimpuls: veel luxe, veel mensen die niks willen. Ik vind het persoonlijk echt een lachertje dat juist d66 zo'n onderwijs-afbraak voorstel doet. Beter komt er een uitkering a la bijstand voor de student en mag de bijstandsklant een lening afsluiten. Vanuit staatsontwikkelingsgedachte prima te verantwoorden.
Goed. D66 scheelt dus inderdaad een stuk minder met de vvd dan vroeger en dan volgens mij ooit de bedoeling was.
Daar verschillen wij dan van meningquote:Op woensdag 11 februari 2015 22:00 schreef Skv het volgende:
[..]
drempel en minder studenten is prima. We hebben nu toch een overschot aan werkloze hoogopgeleiden. Er is juist vraag naar vakmanlieden.
Dat is zo'n dubieuze flapdrollenclub:quote:Op woensdag 11 februari 2015 20:41 schreef Monolith het volgende:
[..]
Nou ja wel stukken beter dan de VVD, maar wel minder dan SP, PvdD en GL:
[ afbeelding ]
Op GL en SP stemmen om Oostbloksituaties tegen te gaan. Right....quote:Een samenleving die op wantrouwen is gebaseerd, kan alleen met meer controle overeind blijven. Dat is het pad van het vroegere Oostblok. De goede bedoelingen van de politiek leiden dus tot een verkeerd resultaat. Daarom is het nu de tijd om de politiek daar op te wijzen. Nu is de tijd om de politiek bij te sturen en weer vertrouwen aan de mensen te geven. Nu is de tijd om de politiek te laten weten dat het wantrouwen en die enorme controle- en registratiedrift moet stoppen.
Als je dit zo ziet vraag je je af waarom mensen uberhaupt op de VVD stemmenquote:Op woensdag 11 februari 2015 20:24 schreef Hexagon het volgende:
De VVD insteek is nagenoeg regelrecht gekopieerd van Angelsaksische conservatieven. Het is dat er nog wat liberalen tussenlopen...quote:Op woensdag 11 februari 2015 19:56 schreef Monolith het volgende:
D66 profileert zich in ieder geval een stuk minder als law and order partij, staat in principe nog steeds staatsrechtelijke vernieuwingen voor, de VVD is restrictiever wat migratie betreft en zo zijn er nog wel wat aspecten. Veelal hebben ze betrekking op het feit dat de VVD ook wel een zekere conservatieve achterban heeft.
wel heel kort door de bocht. Alhoewel de partij op enkele punten hier wel degelijk doorslaat. Partijstandpunten tav de rol van de gemeente in het onderwijs en tav fusies werken contraproductief en mag wat mij betreft de prullenbak in. On topic: denk dat TorroFernandes een punt heeft. De VVD is in basis een conservatieve partij. Juist op de maatschappelijk relevante punten leunt deze snel achterover. Icoon Wiegel vind ik wat dat betreft HET voorbeeld van de klassieke conservatieve beschermheer van de kapitaalkrachtigen. In dat kader was Dijkstal iemand die zo de overstap naar de echte liberalen kon maken.quote:Op donderdag 12 februari 2015 08:37 schreef Kandijfijn het volgende:
D66 gelooft vooral in het oneindig veel geld blijven kieperen in het onderwijs ook al gaat het onderwijs achteruit gewoon meer geld in drukken dat is de oplossing.
Mooi gezegd.quote:Op woensdag 11 februari 2015 21:01 schreef TorroFernandes het volgende:
[..]
De VVD is geenszins klassiek liberaal. Het liberalisme van de VVD beperkt zich puur tot de economie en heeft niks te maken met het recht op zelfbeschikking waar klassiek liberalen zich hard voor maakten. De VVD is neoliberaal met conservatieve elementen terwijl D66 over het gehele spectrum gematigd liberaal te noemen is.
quote:Op woensdag 11 februari 2015 20:24 schreef Hexagon het volgende:
Beide discussiepunten (gezichtsbedekkende kleding en de productie/verspreiding van drugs) raken de kerntaak van de overheid: zorg dragen voor een veilige samenleving. Het is een klassiek liberaal dilemma of je de uitvoering van de kerntaak van de overheid zwaarder laat wegen dan de persoonlijke vrijheid van een aantal individuen.quote:Op donderdag 12 februari 2015 10:14 schreef AgLarrr het volgende:
Waar in mijn beleving D66 op veel onderwerpen wat meer naar een 'linkse' -lees socialere- oplossing kijkt, is de VVD wat meer geneigd de conservatieve route te keizen. Neem bijvoorbeeld het burkaverbod, of hun standpunten mbt softdrugs. Daar vind ik de VVD opvallend onliberaal.
Oneens, het is niet alsof je de samenleving veiliger maakt door drugs te verbieden. Integendeel zelfs. Nog even afgezien van de hypocrisie omtrent het onderwerp, aangezien diverse drugs nogal wat minder schadelijk - zowel op individueel als maatschappelijk niveau - zijn dan alcohol.quote:Op donderdag 12 februari 2015 10:43 schreef Ryon het volgende:
[..]
Beide discussiepunten (gezichtsbedekkende kleding en de productie/verspreiding van drugs) raken de kerntaak van de overheid: zorg dragen voor een veilige samenleving. Het is een klassiek liberaal dilemma of je de uitvoering van de kerntaak van de overheid zwaarder laat wegen dan de persoonlijke vrijheid van een aantal individuen.
Het is dan ook maar de vraag in hoeverre dat niet 'liberaal' is, volgens dezelfde redenatie zou een vuurwapenverbod dan ook niet liberaal zijn. Een echte liberaal weet dat beperking van de vrijheid van de één soms nodig is om de vrijheid van de ander te kunnen vergroten.
Wat betreft de eerste stelling: dat is natuurlijk een aanname die betwist kan worden en dat ook wordt. Het uitgangspunt dat de VVD hanteert is dat (ook gelet op de internationale context) de productie en verspreiding van hard en softdrugs wel degelijk criminaliteit faciliteert, een aanzuigende werking heeft of op overlast en de maatschappij op verschillende wijze schade berokkent.quote:Op donderdag 12 februari 2015 10:47 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Oneens, het is niet alsof je de samenleving veiliger maakt door drugs te verbieden. Integendeel zelfs. Nog even afgezien van de hypocrisie omtrent het onderwerp, aangezien diverse drugs nogal wat minder schadelijk - zowel op individueel als maatschappelijk niveau - zijn dan alcohol.
Uberhaupt is de V&J-focus van de VVD hier verkeerd, het zou veel meer vanuit VWS benaderd moeten worden.
Het heet alleen criminele activiteit omdat het verboden is, iets dat enkel het geval is vanuit culturele overwegingen en niets te maken heeft met rationele overwegingen vanuit het perspectief van volksgezondheid.quote:Op donderdag 12 februari 2015 10:54 schreef Ryon het volgende:
[..]
Wat betreft de eerste stelling: dat is natuurlijk een aanname die betwist kan worden en dat ook wordt. Het uitgangspunt dat de VVD hanteert is dat (ook gelet op de internationale context) de productie en verspreiding van hard en softdrugs wel degelijk criminaliteit faciliteert, een aanzuigende werking heeft of op overlast en de maatschappij op verschillende wijze schade berokkent.
In het bijzonder speelt hier Europese regelgeving mee (wat legalisering onmogelijk maakt, maar een gedoogbeleid extreem lucratief maakt voor criminelen) en de negatieve impact die coffeeshops hebben op de leefbaarheid in de buurt en de schoolprestaties van kinderen.
Vanuit een superverantwoord politiek-filosofisch en academisch standpunt zou ik nog wel begrip kunnen hebben voor de liberale visie van D66 op dit onderwerp. Met het oog op de praktijk (als ik nu uit mijn raam kijk zie ik één van de meest beruchte coffeeshops van Amsterdam) denk ik dat de VVD een hele terechte en ook liberaal verantwoorde afweging maakt.
Ja, inderdaad. De soft-drugs discussie is natuurlijk al vaker gevoerd dus om die te gaan herhalen gaat wel wat ver.quote:Op donderdag 12 februari 2015 11:03 schreef Kaas- het volgende:
Het is maar wat je liberaal noemt. Maar dat is dan ook duidelijk het verschil: VVD vindt verbieden liberaal omdat ze de burgers daarmee denkt te beschermen, D66 vindt legalisatie liberaal omdat ze daarmee ook denken de burgers te beschermen en daarnaast ruimte voor zelfbeschikking creëren.
P.s. Dit gaat wel off-topic.
Dat is niet links maar juist rechts. Op de wijze waaruit zij het uitvoeren. Bijv. BTW willen verhogen (= denivellerend) maar niet voor theater en kunst.quote:Op woensdag 11 februari 2015 20:24 schreef Hexagon het volgende:
Mits je iets kunt he. Onrendabelen krijgen geen medelijden.quote:
iets verbieden is nooit een liberale aanpakquote:Op donderdag 12 februari 2015 11:14 schreef Ryon het volgende:
[..]
Ja, inderdaad. De soft-drugs discussie is natuurlijk al vaker gevoerd dus om die te gaan herhalen gaat wel wat ver.
Ik zelf wilde hiermee ook het verschil tussen D66 en VVD benadrukken. Het is goed mogelijk dat er in het kader van hetzelfde onderwerp meerdere liberale visies bestaan die ook haaks op elkaar staan. Zeker in Nederland geloven veel mensen erin dat er zoiets bestaat als één vorm van het liberalisme. Ook in dit topic is de term 'echte liberaal' al gevallen.Wat de echte liberaal is, is een uitzichtloze discussie als je bedenkt dat er meer dan 120 varianten van het liberalisme te onderscheiden zijn.
De kracht van de VVD is dat er binnen de partij ruimte is voor meerdere liberale stromingen, doordat de conservatief-liberalen iets de overhand hebben (55% versus 45%) wordt de VVD nog wel eens in de conservatief-liberale hoek geplaatst. Mensen kijken dan gemakshalve over het feit heen dat het een brede partij is.
ah een echte vvd-er, selectief liberaal, ikke wel jij nietquote:Op donderdag 12 februari 2015 11:31 schreef waht het volgende:
[..]
Mits je iets kunt he. Onrendabelen krijgen geen medelijden.
Niet echt. De keuze maakt de liberaal niet, maar degene die zichzelf vrijwillig uitsluit.quote:Op donderdag 12 februari 2015 11:33 schreef fs180 het volgende:
[..]
ah een echte vvd-er, selectief liberaal, ikke wel jij niet
dat zei ik, selectief heet datquote:Op donderdag 12 februari 2015 11:35 schreef waht het volgende:
[..]
Niet echt. De keuze maakt de liberaal niet, maar degene die zichzelf vrijwillig uitsluit.
Moord verbieden is niet liberaal? Bijzondere zienswijze.quote:Op donderdag 12 februari 2015 11:32 schreef fs180 het volgende:
[..]
iets verbieden is nooit een liberale aanpak
De puinhoopveroorzakers krijgen geen medelijden?quote:Op donderdag 12 februari 2015 11:31 schreef waht het volgende:
[..]
Mits je iets kunt he. Onrendabelen krijgen geen medelijden.
"Saddam heeft massavernietigingswapens"quote:Op donderdag 12 februari 2015 11:35 schreef Ryon het volgende:
[..]
Moord verbieden is niet liberaal? Bijzondere zienswijze.
Ik begrijp de redenering achter het verhaal van de VVD op deze punten ook wel, ik maak een andere afweging. Ergo: ik val door de mand als D66 'er.quote:Op donderdag 12 februari 2015 10:43 schreef Ryon het volgende:
[..]
Beide discussiepunten (gezichtsbedekkende kleding en de productie/verspreiding van drugs) raken de kerntaak van de overheid: zorg dragen voor een veilige samenleving. Het is een klassiek liberaal dilemma of je de uitvoering van de kerntaak van de overheid zwaarder laat wegen dan de persoonlijke vrijheid van een aantal individuen.
Het is dan ook maar de vraag in hoeverre dat niet 'liberaal' is, volgens dezelfde redenatie zou een vuurwapenverbod dan ook niet liberaal zijn. Een echte liberaal weet dat beperking van de vrijheid van de één soms nodig is om de vrijheid van de ander te kunnen vergroten.
Wat is er volgens jou dan wel liberaal aan het verbieden van moord?quote:Op donderdag 12 februari 2015 11:35 schreef Ryon het volgende:
[..]
jollige stelling, wil je dat ik serieus reageer of is meelachen voldoende?quote:Op donderdag 12 februari 2015 11:35 schreef Ryon het volgende:
[..]
VVD-ers dragen dan weer vaak oranje broeken.quote:Op donderdag 12 februari 2015 11:55 schreef Klopkoek het volgende:
Verschil tussen D66 en VVD:
D66 is de Apple van de politiek. De paarse broeken weten het goed als een hip en dynamisch merk neer te zetten. Je wilt 'erbij horen'. Dan hoor je bij het verfijnde volksdeel, denkt men. VVD is wat saaier en buit dat ook uit als zijnde een degelijk imago.
Voor de rest is er niet zoveel verschil. Ze stemmen voor 90% hetzelfde (feit) en als Hans van Baalen 60000 euro declareert en graait in Europa dan denkt die andere club 'dat willen wij ook, maar eerst even wat blabla over broodnodige belastinghervormingen'.
Het is een serieuze reactie op de volgende (extreme) stelling:quote:Op donderdag 12 februari 2015 12:09 schreef fs180 het volgende:
[..]
jollige stelling, wil je dat ik serieus reageer of is meelachen voldoende?
denkfoutquote:Op donderdag 12 februari 2015 12:18 schreef Ryon het volgende:
[..]
Het is een serieuze reactie op de volgende (extreme) stelling:
"iets verbieden is nooit een liberale aanpak"
Er mag dus op gereageerd worden.Ik kan duizend-en-één gedragingen bedenken die prima verboden kunnen worden zonder dat het 'niet liberaal' is. Moord is slechts één en misschien de meest voor de hand liggende gedraging.
Eh.. De schade is niet wezenlijk anders dan bij een verkeersongeluk of een operatie die niet goed gaat. In de zin van dat iemand overleden is. Maar het zijn wel wezenlijke andere gedragingen, waardoor men ook een juridisch onderscheid maakt.quote:Op donderdag 12 februari 2015 12:25 schreef fs180 het volgende:
[..]
denkfout
moord is puur de juridische uitleg van een bepaalde soort schade, doodslag is niet anders, of wel?
dat zei ikquote:Op donderdag 12 februari 2015 12:29 schreef Ryon het volgende:
[..]
Eh.. De schade is niet wezenlijk anders dan bij een verkeersongeluk of een operatie die niet goed gaat. In de zin van dat iemand overleden is. Maar het zijn wel wezenlijke andere gedragingen, waardoor men ook een juridisch onderscheid maakt.
Waarom is het niet 'niet liberaal' dan? Voor zover ik weet is de basis van liberalisme dat de regering zo min mogelijk invloed uitoefent op het dagelijkse leven van haar burgers en dat men geen beperkingen wordt opgelegd op basis van hun stand. Dus moord toestaan voor iedereen is toch gewoon de liberalere oplossing dan het verbieden?quote:Op donderdag 12 februari 2015 12:18 schreef Ryon het volgende:
[..]
Het is een serieuze reactie op de volgende (extreme) stelling:
"iets verbieden is nooit een liberale aanpak"
Er mag dus op gereageerd worden.Ik kan duizend-en-één gedragingen bedenken die prima verboden kunnen worden zonder dat het 'niet liberaal' is. Moord is slechts één en misschien de meest voor de hand liggende gedraging.
Nee, klaarblijkelijk niet. Kan jij mij in Jip-en-Janneke taal (met behulp van meerdere plaatjes als het kan) even precies uitleggen wat je bedoelt en tegelijkertijd ook even een reactie geven op mijn eerdere post? Maak het vooral niet te moeilijk en druk je zo compleet en helder mogelijk uit. Anders snap ik het wellicht niet.quote:
Nee, het liberalisme kent een ander uitgangspunt. Even van de wiki gehaald:quote:Op donderdag 12 februari 2015 12:33 schreef TorroFernandes het volgende:
[..]
Waarom is het niet 'niet liberaal' dan? Voor zover ik weet is de basis van liberalisme dat de regering zo min mogelijk invloed uitoefent op het dagelijkse leven van haar burgers en dat men geen beperkingen wordt opgelegd op basis van hun stand. Dus moord toestaan voor iedereen is toch gewoon de liberalere oplossing dan het verbieden?
Iemand anders vermoorden is een behoorlijke beperking van de vrijheid (en nog wel meer dingenquote:Het liberalisme heeft als uitgangspunt zo veel mogelijk vrijheid van het individu zolang hij de vrijheid van anderen niet beperkt. Liberalen streven naar een samenleving waarin burgers grote vrijheden genieten, zoals de burgerrechten die het individu beschermen en de macht van de staat en de kerk beperken.
Eerlijk zullen we alles delen suikergoed en marsepijn?quote:Op donderdag 12 februari 2015 11:55 schreef Klopkoek het volgende:
Verschil tussen D66 en VVD:
Voor de rest is er niet zoveel verschil. Ze stemmen voor 90% hetzelfde (feit) en als Hans van Baalen 60000 euro declareert en graait in Europa dan denkt die andere club 'dat willen wij ook, maar eerst even wat blabla over broodnodige belastinghervormingen'.
Nederland grossiert dan ook in partijen die dit principe niet onderschrijven.quote:Op donderdag 12 februari 2015 12:40 schreef Ryon het volgende:
Het liberalisme heeft als uitgangspunt zo veel mogelijk vrijheid van het individu zolang hij de vrijheid van anderen niet beperkt.
Tegelijkertijd hebben wel een enigszins substantieel idee van een persoon en diens politieke oriëntatie als diegene een 'liberaal' wordt genoemd.quote:Op donderdag 12 februari 2015 12:50 schreef Klopkoek het volgende:
Liberalisme is een inhoudsloos nonbegrip. Een container waar je alles in kunt pleuren.
Oké, goed punt.quote:Op donderdag 12 februari 2015 12:40 schreef Ryon het volgende:
[..]
Nee, het liberalisme kent een ander uitgangspunt. Even van de wiki gehaald:
[..]
Iemand anders vermoorden is een behoorlijke beperking van de vrijheid (en nog wel meer dingen) van een ander persoon. Vanuit het liberalisme is juist het bieden van bescherming (door moord te verbieden) belangrijk. Dingen verbieden kan dus ook heel liberaal verantwoord zijn.
Liberalisme is (voor mij) complete zelfbeschikking in alle vrijheid tot het moment waarop mijn vrijheid die van een ander inperkt. Daar is moord een duidelijk voorbeeld van.quote:Op donderdag 12 februari 2015 12:33 schreef TorroFernandes het volgende:
[..]
Waarom is het niet 'niet liberaal' dan? Voor zover ik weet is de basis van liberalisme dat de regering zo min mogelijk invloed uitoefent op het dagelijkse leven van haar burgers en dat men geen beperkingen wordt opgelegd op basis van hun stand. Dus moord toestaan voor iedereen is toch gewoon de liberalere oplossing dan het verbieden?
In principe eens met je tweede zin, maar dat maakt je eerste zin niet waar.quote:Op donderdag 12 februari 2015 12:50 schreef Klopkoek het volgende:
Liberalisme is een inhoudsloos nonbegrip. Een container waar je alles in kunt pleuren.
Nee, het begrip is meer een spons waar je naar believen iets uit kunt knijpen.quote:Op donderdag 12 februari 2015 14:15 schreef Kaas- het volgende:
[..]
In principe eens met je tweede zin, maar dat maakt je eerste zin niet waar.
Fatwa Koser Kayaquote:Op donderdag 12 februari 2015 14:33 schreef Morendo het volgende:
[..]
Nee, het begrip is meer een spons waar je naar believen iets uit kunt knijpen.
Overigens, los van de inhoudelijke verschillen, lijkt de VVD meer wortels te hebben in de samenleving en moest D66 in 2006 nog, toen ze 0 zetels peilden, een genocide ontkennen (of althans je hoefde niet te érkennen dat iets dergelijks heeft plaatsgevonden jegens de Armeniërs, om alsnog wat stemmen van grijze wolven te sprokkelen. En voorwaar: het hielp ook nog.
En dat is dan die partij met zo'n keurig 'beschaafd' imago.
Even quoten zodat ik er later opnieuw van kan genieten.quote:Op donderdag 12 februari 2015 14:33 schreef Morendo het volgende:
[..]
Nee, het begrip is meer een spons waar je naar believen iets uit kunt knijpen.
Overigens, los van de inhoudelijke verschillen, lijkt de VVD meer wortels te hebben in de samenleving en moest D66 in 2006 nog, toen ze 0 zetels peilden, een genocide ontkennen (of althans je hoefde niet te érkennen dat iets dergelijks heeft plaatsgevonden jegens de Armeniërs, om alsnog wat stemmen van grijze wolven te sprokkelen. En voorwaar: het hielp ook nog.
En dat is dan die partij met zo'n keurig 'beschaafd' imago.
Ach joh, je moet toch iets als omhooggevallen rechtenstudentje.quote:Op donderdag 12 februari 2015 14:39 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Even quoten zodat ik er later opnieuw van kan genieten.
quote:Op donderdag 12 februari 2015 14:39 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Even quoten zodat ik er later opnieuw van kan genieten.
Komt het iets te dicht bij?quote:Op donderdag 12 februari 2015 14:55 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Ach joh, je moet toch iets als omhooggevallen rechtenstudentje.
Dat zou impliceren dat er ook maar 1 post op FOK! staat die me iets interesseert. Er zijn hier enkel posts die me entertainen en posts die me niet entertainen. Die van jou entertainde me.quote:Op donderdag 12 februari 2015 14:59 schreef Morendo het volgende:
[..]
[..]
Komt het iets te dicht bij?
Totaal mislukte versie alleen.quote:Op donderdag 12 februari 2015 16:27 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Ja dag, dat is van het ultra-kapitalistische Microsoft.
Eens. Maar de vergelijking gaat wel mank. Microsoft past qua ideologie veel meer bij VVD. En D66 inderdaad meer bij Apple.quote:
True, Moeten we alleen even een faal softwarebedrijf zien te vinden voor de SP.quote:Op donderdag 12 februari 2015 16:29 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Eens. Maar de vergelijking gaat wel mank. Microsoft past qua ideologie veel meer bij VVD. En D66 inderdaad meer bij Apple.
China Operating System of Alibaba.quote:Op donderdag 12 februari 2015 16:31 schreef Tem het volgende:
[..]
True, Moeten we alleen even een faal softwarebedrijf zien te vinden voor de SP.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |