Vandaag in de geschiedenis:
- 24 februari 1989:: Vlucht 811 van United Airlines vanuit San Francisco via Los Angeles is onderweg van Honolulu naar Sydney met een stop in Auckland.
De vlucht wordt uitgevoerd door een Boeing 747-122 (N4713U, de 89e 747 van de lijn) met 337 passagiers, 15 cabin crew en 3 cockpitcrew.
De vlucht zou de twee na laatste vlucht voor gezagvoerder David Cronin worden voor zijn verplichte pensionering.
Omdat ze turbulentie verwachten (ze maakten voorbereidingen om om onweersbuien heen te vliegen) lieten zij de seatbelt sign aan staan.
Wanneer ze na 16 minuten boven de
Grote Oceaan van 6.700 naar 7,000 meter klimmen hoort men een knarsend geluid gevolgd door een luide knal wat door de hele 747 rammelt.
Anderhalve seconde later knalt de voorste vrachtdeur naar buiten. Dit gaat met zo'n geweld dat het een deel van de romp meetrekt.
Door het drukverschil en de wind wordt een deel van de cabinevloer naar beneden gedrukt; 10 stoelen van de Business Class worden naar buiten gerukt. 9 passagiers op deze stoelen gaan mee.
Een stewardess wordt bijna uit het vliegtuig gezogen maar wordt door collega's en passagiers in veiligheid gebracht.
De cockpit-crew laat de 747 onmiddellijk dalen naar een hoogte waar men weer kan ademen en draaien 180 graden terug naar Honolulu. Ook wordt er brandstof gedumpt.
Het zuurstofsysteem was door de schade onbruikbaar geworden.
De beide motoren aan de rechterkant liepen grote schade op door het puin wat uit de 747 werd gezogen; beiden stonden in brand. Motor #3 begon hevig te trillen en werd uitgeschakeld. Ook motor #4 werd later uitgeschakeld. Ook werd de rechtervleugel en het staartvlak beschadigd.
Omdat ook de intercom was beschadigd kon men geen contact opnemen met de cabin crew.
Hierop ging de boordwerktuigkundige naar beneden en ook om te kijken wat de schade was; dit was immers onbekend en niet te zien in de cockpit.
Toen hij zichtbaar geschroken terug in de cockpit kwam en hen de situatie vertelde dachten ze dat een bom de oorzaak was; de Lockerbie-aanslag was nog maar 10 weken geleden.
Bij nadering van Honolulu konden de flaps niet ver genoeg uitgeschoven worden; hierop werd de landing met een hoge snelheid van zo'n 350–370 km/h gemaakt; toch kreeg men de 747 op tijd tot stilstand.
Hierop werd de evacuatie gestart en binnen 45 waren alle inzittenden uit het vliegtuig; alle cabin crew liep hier verwondingen bij op.
De 9 inzittenden die uit het vliegtuig waren gezogen zijn - op zeer kleine resten na - nooit teruggevonden.
Alleen de vrachtdeur is opgedoken.
![after_landing.jpg]()
![p00nqc0x_640_360.jpg]()
De oorzaak bleek uiteindelijk bij de sluiting van de vrachtdeur te zitten.
Waar veel deuren naar binnen openen en in gesloten toestand tegen het frame drukken als de druk buiten lager wordt en zo dus niet geopend kan worden gaat de vrachtdeur van de 747 naar buiten open. Het sluitingsmechanisme moet dus zo uitgevoerd worden dat deze deur nooit open kan gaan tijdens de vlucht.
Een latch pin wordt elektrisch gedraaid waarna d.m.v. een hendel aan de buitenkant van de deur hier een extra locking sector overschuift. Deze hendel onderbreekt ook de stroom van de motoren zodat de latch pin niet meer kan draaien.
De locking sector zou er ook voor moeten zorgen dat de latch pin niet meer kan draaien.
![figure1.jpg]()
![figure2.jpg]()
Beide onderdelen voldeden echter niet. Hoewel de hendel was omgezet stond er bij sommige tests nog steeds stroom op de motoren van de vergrendeling. Bij deze tests was de latch pin in staat de locking sector te verschuiven en hiermee de vrachtdeur te ontgrendelen.
Mocht er tijdens de vlucht dus stroom op de vergrendeling komen te staan dan kon dit er dus voor zorgen dat de vergrendeling open ging en de deur dus los kwam.
In het geval van vlucht 811 leek kortsluiting in de 18 jaar oude 747 de oorzaak te zijn; hierop kwam er stroom op de motoren te staan en bezweek de vergrendeling.
De 747 werd gerepareerd en kwam 7 maand later weer in dienst bij United Airlines met een nieuwe registratie: N4724U. In 1997 werd het als C5-FBS aan de Gambiaanse luchtvaartmaatschappij Air Dabia verkocht.
Tijdens onderhoud van de 747 op de luchthaven van Plattsburgh, New York in 2000 ging de maatschappij failliet en werd de 747 achtergelaten en verwaarloosd.
In 2004 werd de 747 gesloopt.
![0017066.jpg]()
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
![0322683.jpg]()
![0325079.jpg]()
- 24 februari 2003: De eerste vlucht van de Boeing 777-300ER.
N5017V vertrok om 10:00 uur vanaf Paine Field in Everett, Washington voor een vlucht van iets meer dan 3 uur waarna het landde op Boeing Field in Seattle. N5017V is 423e gebouwde 777 en wel de eerste 777-300ER.
Het is de vierde variant van de 777 (na de 777-200, 777-200ER en de 777-300).
Gebaseerd op de -300 is het vliegbereik met 2400 kilometer verhoogd naar 13.427 kilometer (ondertussen gegroeid naar 14.490 km.), spanwijdte is met 3.9 meter vergroot en de vleugels hebben raked wingtips gekregen.
Daarnaast vernieuwde landingsgestellen, extra brandstoftanks, verstevigde romp, kan bijna 20 ton meer vracht vervoeren en de totale maximum takeoff weight (MTOW) ligt met 351,5 ton ruim 52 ton hoger dan de -300.
De -300ER wordt voortgestuwd door de General Electric GE90-115B1; 's werelds krachtigste straalmotor.
Dit alles zorgt ervoor dat de 777-300ER bij introductie zo'n 8-9% lagere operating cost had als de A340-600 en zo'n 20% minder brandstof verbruikt dan de 747-400.
(Deze cijfers verschillen natuurlijk enorm per maatschappij, belading, aantal passagiers etc. etc.)De eerste 777-300ER wordt op 24 april 2004 als F-GSQA aan Air France geleverd.
De 777-300ER is de best verkochte variant van de 777-serie welke op zichzelf al de best verkochte wide-body is (toen Cathay Pacific begin 2014 een aantal 777-orders plaatste, stootte het de 747 als best verkochte wide-body van de troon; zie m'n bericht
3 januari 2014)
Tot op vandaag zijn er 1827 orders voor de 777 geplaatst waaronder 768 voor de -300ER.
Er staan nog 229 orders open en met 8.3 777-300ER's per maand / 100 per jaar zou de 777 productie over ruim 27 maanden - mei/juni 2017 - klaar zijn. Net voordat Boeing aan de 777x wil beginnen.
N5017V vliegt sinds juli 2004 als JA732J voor Japan Airlines; op dit moment is het bezig met de terugvlucht vanuit London Heathrow naar Haneda.