abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_149776071
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 februari 2015 17:24 schreef inkjet het volgende:
Wat ik bedoel is dat Cairo als bestemming voor een 787-900 onlogisch lijkt. Zou het niet beter zijn die op langere routes in te zetten gezien het brandstofgebruik?
KLM zal het wel goed uitgezocht hebben. Ten opzichte van een 777 of A330 is dat op zo'n route al een hele vooruitgang.
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 februari 2015 18:54 schreef Thetallguy het volgende:
Ander A380 nieuws; Turkish zou in de markt zijn om twee A380s van Malaysia te leasen.
Boeing en Airbus gaan nog heel wat grote kisten aan Turkish leveren.
Als de ME3 ergens concurrentie van gaan krijgen dan is het wel van Turkish Airlines.
quote:
2s.gif Op dinsdag 17 februari 2015 19:39 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
Ik kan niet zien wat KLM wat dat betreft doet op die route, maar als ik zie wat Egypt Air aan vracht meeneemt naar CAI. Dat is aardig wat ;)
Gezien KLM er dus een zware 777 op inzet en de rest wat ik over die route heb gelezen lijkt Caïro een aardige cargo/passagiers-markt te zijn inderdaad.
pi_149781431
Vandaag in de geschiedenis:



- 18 februari 1930:: Elm Farm Ollie is de eerste koe dat met het vliegtuig vervoerd wordt.
De Guernsey koe vloog met een Ford Trimotor van Bismarck, Missouri naar St. Louis.
Onderweg werd ze ook gemolken en de melk werd in kleine pakjes aan parachutes naar beneden geworpen, opgevangen door toeschouwers.
Ook Charles Lindberg kreeg een glas melk aangeboden.



- 18 februari 1969: Aanslag op El Al vlucht 432.
De Boeing 720-058B (4X-ABB; een verkorte versie van de 707) was onderweg van Amsterdam naar Tel Aviv, met een stop in Zurich.
Wanneer de 720 in Zurich op het punt staat te vertrekken springen 4 mannen van de Volksfront voor de Bevrijding van Palestina (PFLP) uit een auto en met AK-47's openen ze het vuur op het toestel.
Ook wordt er met granaten en dynamiet gegooid, maar deze falen.

De co-piloot wordt geraakt en overlijdt een maand later aan zijn verwondingen.
In het vliegtuig bevindt zich Mordechai Rahamim; deze rent naar de open cockpit, zoekt door het rechterraam naar de daders en opent met zijn pistool het vuur op een van de daders.
Daarna vraagt hij een stewardess om de rechterachterdeur te openen; glijdt hij met de noodglijbaan naar beneden en gaat daar verder.

De leider van de groep werd doodgeschoten door Rahamim. De aanval eindigt als de Zwitserse politie erbij komt en zowel Rahamim als de 3 overgebleven daders worden ingerekend.
Op het moment van de aanval bevonden zich 17 passagiers en 11 crew in de 720; naast dodelijk getroffen de co-piloot vallen er 6 gewonden.



Door de bekentenis van El Al van de aanwezigheid van Rahamim wordt het voor het eerst duidelijk dat er aan boord van hun vlucht gewapend personeel aanwezig is om kapingen te voorkomen.
Zowel de 3 daders als Rahamim worden door de Zwitsere autoriteiten vervolgd; de daders worden bestrafd; Rahamim wordt vrijgesproken.
De 720 wordt gerepareerd en vloog nog jaren rond voor verschillende maatschappijen; rond juli 1991 wordt het in Tucson gesloopt.



- 18 februari 1977: De eerste gezamenlijke vlucht voor de Shuttle Carrier Aircraft en de prototype Space Shuttle Enterprise op haar rug.
De 747-123 was in 1970 van de band gerold als de 86e 747 en werd aan American Airlines geleverd als N9668.
De 747 was geen succesverhaal voor American Airlines en werd dan ook in 1974 aan NASA verkocht.
Deze verspijkert de kist voor zo'n $30 miljoen (versteviging, extra vertical stabilizers, avionics en motoren upgrades) en gaat nu door het leven als N905NA met call sign NASA 905.

Op 18 februari maakt het de eerste combinatievlucht met de prototype Space Shuttle op haar rug boven Californië; een vlucht die ruim 2 uur duurt.



N905 bracht later de Discovery, Endeavour en de Enterprise naar hun respectievelijke musea toe.
(zie geschiedenispost van 18 juli 2014)
Zo bracht het op 27 april 2012 - 35 jaar, 2 maanden en 10 dagen na hun eerste gezamenlijke vlucht in 1977 - de Enterprise naar New York JFK waar die nu in het Intrepid Sea, Air and Space Museum staat.
De vlucht maakt een rondvlucht boven New Jersey en Manhattan voor het oog van duizenden toeschouwers:



(Landing op JFK)

N905 staat nu in het Space Center Houston waar het met de replica Space Shuttle Independence op haar rug tentoongesteld zal worden. De opening hiervan staat gepland voor dit jaar.
Haar zusterschip N911NA (oude Japan Airlines 747SR) heeft een minder rooskleurige toekomst; zij zal worden gebruikt voor onderdelen voor o.a. de NASA 747SP Sofia.



- 18 februari 2009:: Een United Airlines Boeing 767-322ER (N652UA) raakt zwaar beschadigd wanneer een sprinklersysteem in de hangar onjuist afgaat.
De waterstralen uit de waterkanonnen blazen 11 ramen uit (of eigenlijk in...) het vliegtuig die daar voor onderhoud stond. Avionics e.d. moeten vervangen worden.



- 18 februari 2013: Diamantroof Brussels Airport



Kort voor acht uur 's avonds maakt vlucht LX789 van Swiss International Air Lines (uitgevoerd door een Fokker F100 van Helvetic Airways; registratie is mij onbekend) zich gereed voor de terugvlucht naar Zurich.
Dan rijden een Mercedes Vito en een Audi met blauwe zwaailichten het luchthaventerrein op; de komen op het terrein door een gat in een hek dat ze daarvoor gemaakt hebben.
De 2 auto's rijden rechtstreeks naar de Fokker toe.

Op dat moment was de veiligheidsfirma Brink's Diamand & Jewelry Services bezig met het inladen van onder andere diamanten.
De als politieagenten vermomde, gewapende en gemaskerde mannen bedreigen de werknemers en de cockpitcrew; ze nemen een lading van zo'n 120 colli's met hoofdzakelijke diamanten mee.
Niemand raakt gewond en er wordt geen schot gelost.
Binnen 5 minuten zijn de twee auto's van het luchthaven terrein via hetzelfde gat weer verdwenen.


(Ja, let niet op het toestel wat ze hierboven hebben afgebeeld :+ )

De meeste inzittenden van het toestel merken er niets van; ze merken het pas wanneer ze wordt verteld dat ze het toestel moeten verlaten omdat de vlucht geannuleerd wordt.

De overvallers maken zo'n ¤37 miljoen aan - veelal ruwe - diamanten buit.
Een deel van de buit is teruggevonden en in 2013 zijn er in België, Frankrijk en Zwitserland tientallen mensen opgepakt; veelal bekenden van de politie.
Het onderzoek loopt nog.

[ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 18-02-2015 00:06:37 ]
  woensdag 18 februari 2015 @ 02:35:31 #53
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_149783625
Mooie post weer iemand _O_
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  woensdag 18 februari 2015 @ 08:34:59 #54
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_149785023
Bazen post _O_
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
pi_149789534
Vader en dochter schrijven luchtvaartgeschiedenis:

http://www.metronieuws.nl(...)chtvaartgeschiedenis

quote:
Piloot worden, daar heeft bijna iedereen wel eens van gedroomd in zijn jonge jaren. Wanneer dat lukt is dat natuurlijk heel bijzonder. Maar voor de 59-jarige piloot Peter Elliott werd het extra speciaal toen er begin deze maand een wel heel bekende co-piloot aan hem werd gekoppeld: zijn dochter!
:)
pi_149789686
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2015 12:22 schreef Ferry_76 het volgende:
Vader en dochter schrijven luchtvaartgeschiedenis:

http://www.metronieuws.nl(...)chtvaartgeschiedenis

[..]

:)
Gezellig :D
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_149790499
ehvairport twitterde op woensdag 18-02-2015 om 12:52:02 Er wordt weer mondjesmaat gevlogen. Check de website van Eindhoven Airport voor meer informatie. reageer retweet
pi_149792168
De 3e en laatste 787 voor Arke (PH-TFM) is in de nacht van maandag op dinsdag uit de fabriek gerold in Everett (achter de ANA 787):

g

Gezellig samen met KLM's 777 dus. :P
pi_149814718
Vandaag in de geschiedenis:



- 19 februari 1982:: Eerste vlucht van de Boeing 757.
Vanaf Renton Municipal Airport maakt de eerst gebouwde 757 met registratie N757A haar eerste vlucht.

Tussen 1981 en 2004 bouwt Boeing 1.050 757's
Op dit moment zijn er nog 743 757 in service.
Delta Airlines is met (momenteel) 140 toestellen de grootste operator van dit type toestel.

N757A is nooit aan een klant geleverd en bleef bij Boeing in gebruik als testvliegtuig.
Momenteel voor de Lockheed Martin F-22 Raptor:



-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



- 19 februari 1985:: Vlucht 610 van Iberia is onderweg van Madrid naar Bilbao.
De Boeing 727–256 (EC-DDU "Alhambra de Granada") heeft 141 passagiers en 7 crew aan boord.
De vlucht was vertrokken om 08:47 uur en stond gepland om op 09:35 uur te landen in Bilbao.

Bij nadering van de luchthaven klapt het op een zendmast op de top van de 1000 meter hoge berg Oitz.
De linkervleugel wordt van de romp afgerukt.
Geen van de 148 inzittenden overleven de crash.



- 19 februari 1985: Diezelfde dag in 1985 is China Airlines vlucht 006 onderweg van Taipei naar Los Angeles.
De vlucht wordt uitgevoerd door N4522V, een Boeing 747SP met 251 passagiers en 23 crew.

De vlucht was al 10 uur onderweg en was op 550 kilometer ten noordwesten van San Francisco, vliegend op 12.500 meter hoogte, wanneer de problemen beginnen.
Motor #4 valt uit. De gezagvoerder draagt de boorwerktuigkundig op om de motor weer te starten. Volgens de procedures moet men hiervoor eerst naar een hoogte van 9.100 meter zakken maar dit werd niet gedaan. Poging om de motor te herstarten faalden.

De airspeed begon te dalen en door het gebrek van vermogen aan de rechterzijde helde de 747 naar rechts. Wanneer de gezagvoerder de autopilot uitschakelt hangt de 747 al 60 graden naar rechts en begon de neus te zakken.
De Attitude Indicator (kunstmatige horizon) gaf dit ook aan maar omdat dit (extreme bank en pitch) hoogst onlogisch is, en omdat men door de wolken niets kon zien raakte de crew ruimtelijk gedesoriënteerd.

Hierop dook de 747 naar beneden; binnen 30 seconden daalden ze 3000 meter wat neerkomt op gemiddeld 150 meter per seconde. De inzittenden werden blootgesteld aan bijna 5g.
Wanneer ze onder de wolken uitkomen en zich weer konden oriënteren kregen ze de 747 weer onder controle en komen op 2900 meter hoogte weer vlak. In tweeënhalve minuut waren ze 9100 meter gedaald.



Hier kon men motor #4 weer aan de praat krijgen en vlogen ze door naar Los Angeles.
Maar toen ze ontdekten dat de het landingsgestel deels gezakt was, er gewonden aan boord waren, er een hydraulisch lek was en er niet meer genoeg brandstof was om LAX te bereiken (door de luchtweerstand van het landingsgestel) weken ze uit naar San Francisco.

Er waren 24 gewonden waarvan 2 ernstig.
Ook raakte de 747 zwaar beschadigd; de vleugels bogen 5-7 centimeter omhoog en het landinggestel was zwaar beschadigd.
Verder was vooral de staart beschadigd; de buitenkanten van de stabilo waren afgerukt alsmede de linker hoogteroer.




De 747 wordt gerepareerd en vloog nog 12 jaar langer voor China Airlines waarna het aan hun zustermaatschappij Mandarin Airlines wordt geleverd in 1997.
Aan het einde van dat jaar wordt het in Las Vegas opgeslagen.

In 2002 komt het in eigendom van een religieuze organisatie en wordt het "Global Peace One" gedoopt.
In 2005 verliest het haar vliegcertificaat wegens onvoldoende onderhoud en sinds december dat jaar staat het op de luchthaven van Tijuana, pal naast de Amerikaans-Mexicaanse grens.
Daar staat het nu dus al bijna 10 jaar.

China Airlines vlucht 006 gaat nog steeds van Taipei naar Los Angeles, maar wordt nu door een 777-300ER gevlogen.



- 19 februari 2002: De eerste vlucht van de Embraer 170 en hiermee de eerste vlucht voor de E-jet familie.
Na roll-out op 29 oktober 2001 maakt PP-XJE vandaag de eerste vlucht.



Embrear heeft momenteel 1090 kisten uit de E-jet familie geleverd, heeft nog 249 orders openstaan en nog 502 opties.
PP-XJE is in juni 2012 in Nashville, Tennessee gesloopt:

pi_149863125
Deze man komt toch best wel verzuurd over?

Arnold Burlage: De schrik van Schiphol (2)
pi_149866434
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 17:44 schreef Mylene het volgende:
Deze man komt toch best wel verzuurd over?

Arnold Burlage: De schrik van Schiphol (2)
Zo zijn al z'n columns, alles is slecht en hij weet het beter...
pi_149872311
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 19:40 schreef Mikey92 het volgende:

[..]

Zo zijn al z'n columns, alles is slecht en hij weet het beter...
Met die insteek lees ik zijn columns ook.
Hij kan zo bij de Telegraaf aan de slag.
pi_149873049
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 22:22 schreef blingbling11 het volgende:

[..]

Met die insteek lees ik zijn columns ook.
Hij kan zo bij de Telegraaf aan de slag.
Daar is ie alweer een paar jaar weg toch?
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_149899089
Paar willekeurige fotootjes van vanmiddag:













  zaterdag 21 februari 2015 @ 23:45:38 #65
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_149905271
Die Air Baltic is al een ouwetje zo te zien...

* flipsen googlet: jup, 22,5 jaar oud
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  zaterdag 21 februari 2015 @ 23:49:13 #66
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_149905416
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2015 23:45 schreef flipsen het volgende:
Die Air Baltic is al een ouwetje zo te zien...

* flipsen googlet: jup, 22,5 jaar oud
Valt wel mee toch? Volgens mij ligt de gemiddelde leeftijd van alle 747's die bij KLM in dienst zijn ook rond die leeftijd. Misschien ligt die wel hoger als je de vrachtkisten niet meetelt :)
pi_149905816
Vandaag in de geschiedenis. kort...




- 22 februari 1987: De eerste vlucht van de Airbus A320.
Na roll-out op 14 februari voor het oog van hooggeplaatste gasten (waaronder Prins Charles en prinses Diana) maakt de eerst gebouwde A320 F-WWAI die zondag haar eerste vlucht die 3 uur en 23 uur zal duren.
De A320 is het eerste passagierstoestel met digital fly-by-wire en side-stick control.
Met 6.415 gebouwde exemplaren (79 A318, 1433 A319ceo, 3867 A320ceo en 1036ceo) is het na de Boeing 737 (8.385 geleverd) de meest succesvolle passagiersstraalvliegtuig.
Het totaal aantal orders van 11.514 kruipt wel zeer dicht naar het totaal aantal orders van de 737 die op dit moment 12.654 staat.

F-WWAI vliegt nu als F-WWBA nog steeds als testvliegtuig voor Airbus rond:





- 22 februari 1993: De eerste vlucht van de McDonnell Douglas MD-90.
N901DC maakt de eerste vlucht vanuit Long Beach, Californië.

De MD-90 was de doorontwikkeling van de MD-80 wat weer een doorontwikkeling van de DC-9 was.
Later zou nog de MD-95 komen maar voordat de productie hiervan begon (mei 1997) werd McDonnell Douglas overgenomen door Boeing waardoor de MD-95 werd uitgebracht als de Boeing 717.
Een groot succes is de MD-90 niet geworden; er werden maar 166 stuks gebouwd waarmee het het minst succesvolle model van de reeks werd.

N901DC bleef bij McDonnel Douglas/Boeing maar werd in 2006 in Kingman, Arizona gesloopt:



[ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 22-02-2015 00:17:20 ]
pi_149906142
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2015 23:49 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Valt wel mee toch? Volgens mij ligt de gemiddelde leeftijd van alle 747's die bij KLM in dienst zijn ook rond die leeftijd. Misschien ligt die wel hoger als je de vrachtkisten niet meetelt :)
Jong is anders, maar er vliegen nog 737's van die leeftijd rond.

En 737's zijn niet te vergelijken met 737 qua leeftijd. De kleinere kisten maken veel meer cycles en cycles doen een grotere impact op de vliegtuigen dan vlieguren (welke bij de grotere kisten weer relatief meer is).
Daarom zie je de kleinere kisten (Embraer's, A320-familie) ook relatief jong gesloopt worden.
(naast het feit dat onderdelen dan nog meer waard zijn dan de kist in z'n geheel).

En KLM's 747's zitten tussen de 11 en bijna 26 jaar.
De oudste (PH-BFA) wordt over ongeveer 3 maanden 26 jaar oud.
pi_149914828
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 17:44 schreef Mylene het volgende:
Deze man komt toch best wel verzuurd over?

Arnold Burlage: De schrik van Schiphol (2)
Hebben er wel een meer een handje van, Schiphol bashen. Groeicijfers van vorig jaar was niks mis mee.
pi_149914965
Een "column" :') Een opeenhoping van dwarszittende scheten zou ik het eerder noemen, wat een vent.
pi_149934329
Wat nou 4x4? 24x0 werkt ook prima. _O-

  Moderator zondag 22 februari 2015 @ 21:53:25 #72
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_149936118
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2015 23:45 schreef flipsen het volgende:
Die Air Baltic is al een ouwetje zo te zien...

* flipsen googlet: jup, 22,5 jaar oud
Is dat een 300 of 500? Las dat ze uitgefaseerd werden bij airBaltic. Ook Oost Europeanen zijn de vloot dan flink aan het vernieuwen, ben aantal jaren geleden nog met een 500 van Amsterdam naar Sofia gevlogen, maar bij AirBulgaria zijn de 300 en 500's ook al uit de vloot.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_149936404
quote:
1s.gif Op zondag 22 februari 2015 21:53 schreef derLudolf het volgende:
Is dat een 300 of 500?
-500.

En die worden inderdaad uitgefaseerd, net als hun -300's en daarmee dus hun gehele 737 vloot.

[ Bericht 3% gewijzigd door Iemand91 op 22-02-2015 23:53:50 ]
pi_149940699
Vandaag een tour behind the scenes van Schiphol gedaan met m'n zoon van 6. Was cadeautje van m'n vriendin. Erg leuk, niks nieuws ofzo. Wat wel leuk is, is dat je het beveiligde deel van Schiphol oost opgaat.
pi_149946809
De nieuwste Triple 7 van KLM is inmiddels ook geverfd in de nieuwe 'dolphin' livery

"Get busy living, or get busy dying"
  maandag 23 februari 2015 @ 09:35:56 #76
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_149946832
Och... zo op een afstandje lijkt het helemaal niet zo lelijk als sommigen hier deden geloven.
  maandag 23 februari 2015 @ 09:47:03 #77
166093 nattermann
Waereldsjtad Gelaen
pi_149947064
Vind het er best netjes uitzien als ik eerlijk ben.
Tics van je petten.
pi_149947307
Niks mis mee. Maar ik vond de E190, F70 en 737 er ook top uitzien zo. (en de 787 op de CGI)
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_149948525
Een iets duidelijkere foto:
Ik blijf erbij dat ik het geen verbetering vind. :N
Dan maar liever een onpopulaire mening hebben. :6



[ Bericht 20% gewijzigd door Iemand91 op 23-02-2015 11:06:23 ]
  maandag 23 februari 2015 @ 18:08:27 #80
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_149960648
Ik had liever gezien dat ze de golflijn verder hadden doorgetrokken naar achter, maar ja.
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_149970965
400 meter zicht en dan toch volgas vooruit op de baan.
Dan moet denk ik toch wel even de figuurlijke knop om lijkt me :+

pi_149971541
quote:
0s.gif Op maandag 23 februari 2015 22:01 schreef Iemand91 het volgende:
400 meter zicht en dan toch volgas vooruit op de baan.
Dan moet denk ik toch wel even de figuurlijke knop om lijkt me :+

[ afbeelding ]
Een stukje vertrouwen in instrumenten en luchtverkeersleiding is dan wel essentieel ja ;)
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_149975830
Vandaag in de geschiedenis:



- 24 februari 1989:: Vlucht 811 van United Airlines vanuit San Francisco via Los Angeles is onderweg van Honolulu naar Sydney met een stop in Auckland.
De vlucht wordt uitgevoerd door een Boeing 747-122 (N4713U, de 89e 747 van de lijn) met 337 passagiers, 15 cabin crew en 3 cockpitcrew.
De vlucht zou de twee na laatste vlucht voor gezagvoerder David Cronin worden voor zijn verplichte pensionering.

Omdat ze turbulentie verwachten (ze maakten voorbereidingen om om onweersbuien heen te vliegen) lieten zij de seatbelt sign aan staan.
Wanneer ze na 16 minuten boven de Grote Oceaan van 6.700 naar 7,000 meter klimmen hoort men een knarsend geluid gevolgd door een luide knal wat door de hele 747 rammelt.
Anderhalve seconde later knalt de voorste vrachtdeur naar buiten. Dit gaat met zo'n geweld dat het een deel van de romp meetrekt.
Door het drukverschil en de wind wordt een deel van de cabinevloer naar beneden gedrukt; 10 stoelen van de Business Class worden naar buiten gerukt. 9 passagiers op deze stoelen gaan mee.
Een stewardess wordt bijna uit het vliegtuig gezogen maar wordt door collega's en passagiers in veiligheid gebracht.

De cockpit-crew laat de 747 onmiddellijk dalen naar een hoogte waar men weer kan ademen en draaien 180 graden terug naar Honolulu. Ook wordt er brandstof gedumpt.
Het zuurstofsysteem was door de schade onbruikbaar geworden.
De beide motoren aan de rechterkant liepen grote schade op door het puin wat uit de 747 werd gezogen; beiden stonden in brand. Motor #3 begon hevig te trillen en werd uitgeschakeld. Ook motor #4 werd later uitgeschakeld. Ook werd de rechtervleugel en het staartvlak beschadigd.

Omdat ook de intercom was beschadigd kon men geen contact opnemen met de cabin crew.
Hierop ging de boordwerktuigkundige naar beneden en ook om te kijken wat de schade was; dit was immers onbekend en niet te zien in de cockpit.
Toen hij zichtbaar geschroken terug in de cockpit kwam en hen de situatie vertelde dachten ze dat een bom de oorzaak was; de Lockerbie-aanslag was nog maar 10 weken geleden.

Bij nadering van Honolulu konden de flaps niet ver genoeg uitgeschoven worden; hierop werd de landing met een hoge snelheid van zo'n 350–370 km/h gemaakt; toch kreeg men de 747 op tijd tot stilstand.
Hierop werd de evacuatie gestart en binnen 45 waren alle inzittenden uit het vliegtuig; alle cabin crew liep hier verwondingen bij op.
De 9 inzittenden die uit het vliegtuig waren gezogen zijn - op zeer kleine resten na - nooit teruggevonden.
Alleen de vrachtdeur is opgedoken.




De oorzaak bleek uiteindelijk bij de sluiting van de vrachtdeur te zitten.
Waar veel deuren naar binnen openen en in gesloten toestand tegen het frame drukken als de druk buiten lager wordt en zo dus niet geopend kan worden gaat de vrachtdeur van de 747 naar buiten open. Het sluitingsmechanisme moet dus zo uitgevoerd worden dat deze deur nooit open kan gaan tijdens de vlucht.
Een latch pin wordt elektrisch gedraaid waarna d.m.v. een hendel aan de buitenkant van de deur hier een extra locking sector overschuift. Deze hendel onderbreekt ook de stroom van de motoren zodat de latch pin niet meer kan draaien.
De locking sector zou er ook voor moeten zorgen dat de latch pin niet meer kan draaien.



Beide onderdelen voldeden echter niet. Hoewel de hendel was omgezet stond er bij sommige tests nog steeds stroom op de motoren van de vergrendeling. Bij deze tests was de latch pin in staat de locking sector te verschuiven en hiermee de vrachtdeur te ontgrendelen.
Mocht er tijdens de vlucht dus stroom op de vergrendeling komen te staan dan kon dit er dus voor zorgen dat de vergrendeling open ging en de deur dus los kwam.
In het geval van vlucht 811 leek kortsluiting in de 18 jaar oude 747 de oorzaak te zijn; hierop kwam er stroom op de motoren te staan en bezweek de vergrendeling.

De 747 werd gerepareerd en kwam 7 maand later weer in dienst bij United Airlines met een nieuwe registratie: N4724U. In 1997 werd het als C5-FBS aan de Gambiaanse luchtvaartmaatschappij Air Dabia verkocht.
Tijdens onderhoud van de 747 op de luchthaven van Plattsburgh, New York in 2000 ging de maatschappij failliet en werd de 747 achtergelaten en verwaarloosd.
In 2004 werd de 747 gesloopt.



-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------





- 24 februari 2003: De eerste vlucht van de Boeing 777-300ER.
N5017V vertrok om 10:00 uur vanaf Paine Field in Everett, Washington voor een vlucht van iets meer dan 3 uur waarna het landde op Boeing Field in Seattle. N5017V is 423e gebouwde 777 en wel de eerste 777-300ER.

Het is de vierde variant van de 777 (na de 777-200, 777-200ER en de 777-300).
Gebaseerd op de -300 is het vliegbereik met 2400 kilometer verhoogd naar 13.427 kilometer (ondertussen gegroeid naar 14.490 km.), spanwijdte is met 3.9 meter vergroot en de vleugels hebben raked wingtips gekregen.
Daarnaast vernieuwde landingsgestellen, extra brandstoftanks, verstevigde romp, kan bijna 20 ton meer vracht vervoeren en de totale maximum takeoff weight (MTOW) ligt met 351,5 ton ruim 52 ton hoger dan de -300.
De -300ER wordt voortgestuwd door de General Electric GE90-115B1; 's werelds krachtigste straalmotor.
Dit alles zorgt ervoor dat de 777-300ER bij introductie zo'n 8-9% lagere operating cost had als de A340-600 en zo'n 20% minder brandstof verbruikt dan de 747-400.
(Deze cijfers verschillen natuurlijk enorm per maatschappij, belading, aantal passagiers etc. etc.)

De eerste 777-300ER wordt op 24 april 2004 als F-GSQA aan Air France geleverd.
De 777-300ER is de best verkochte variant van de 777-serie welke op zichzelf al de best verkochte wide-body is (toen Cathay Pacific begin 2014 een aantal 777-orders plaatste, stootte het de 747 als best verkochte wide-body van de troon; zie m'n bericht 3 januari 2014)

Tot op vandaag zijn er 1827 orders voor de 777 geplaatst waaronder 768 voor de -300ER.
Er staan nog 229 orders open en met 8.3 777-300ER's per maand / 100 per jaar zou de 777 productie over ruim 27 maanden - mei/juni 2017 - klaar zijn. Net voordat Boeing aan de 777x wil beginnen.

N5017V vliegt sinds juli 2004 als JA732J voor Japan Airlines; op dit moment is het bezig met de terugvlucht vanuit London Heathrow naar Haneda.

  dinsdag 24 februari 2015 @ 00:22:25 #84
166093 nattermann
Waereldsjtad Gelaen
pi_149976302
Blijft toch bijzonder, die 777 met z'n beestachtig grote motoren in verhouding tot de romp.

Of ben ik de enige die dat zo ziet? (8>
Tics van je petten.
pi_149979499
quote:
14s.gif Op dinsdag 24 februari 2015 00:22 schreef nattermann het volgende:
Blijft toch bijzonder, die 777 met z'n beestachtig grote motoren in verhouding tot de romp.

Of ben ik de enige die dat zo ziet? (8>
Nee... Ze heben om en nabij dezelfde diameter als de romp van een 737 8-)
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_149981667
Voor wie zin heeft in plaatjes kijken trouwens, een scheepslading aan plaatjes van de An-225: http://gelio.livejournal.com/193025.html

6 man flight crew :o
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_149989044
quote:
14s.gif Op dinsdag 24 februari 2015 00:22 schreef nattermann het volgende:
Blijft toch bijzonder, die 777 met z'n beestachtig grote motoren in verhouding tot de romp.

Of ben ik de enige die dat zo ziet? (8>
Boeing:
Diameter romp 777: 6.20 m.
Diameter GE90-115B fan: 3.2 m.
Verhouding: 1.94 / 1

Breedte romp 787 (romp van 787 is hoger dan het breed is): 5.77 m.
Diameter GEnx-1B64 / Trent 1000 fan: 2.8 m.
Verhouding: 2.06 / 1

Breedte romp 767: 5.03 m.
Diameter GE CF6-80A fan: 2.36 m.
Verhouding: 2.13 / 1

Breedte romp 757: 3.7 m.
Diameter PW2040 fan: 1.99 m.
Verhouding: 1.86 / 1

Diameter romp 737: 3.76 m.
Diameter CFM56-7B26 fan: 1.55 m.
Verhouding: 2.4 / 1

Airbus:
Diameter romp A330: 5.64 m.
Diameter PW4000 fan: 2.8 m.
Verhouding: 2 / 1

Diameter romp A350: 5.96 m.
Diameter Trent XWB: 3 m.
Verhouding: 1.99 / 1

Breedte romp A320neo: 3.95m.
Diameter PW1000G: 2.06 m.
Verhouding: 1.92 / 1

Ofwel een Boeing 757 met Pratt & Whitney motoren heeft in verhouding met de romp de grootste motoren gevolgd door de A320neo.
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 februari 2015 09:27 schreef Me_Wesley het volgende:
Nee... Ze heben om en nabij dezelfde diameter als de romp van een 737 8-)
pi_150005843
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 februari 2015 10:54 schreef LintuxCx het volgende:
Voor wie zin heeft in plaatjes kijken trouwens, een scheepslading aan plaatjes van de An-225
6 man flight crew :o
Old skool _O_
pi_150007813
En bij licht....blijft het lelijk als de nacht.

mattcawby twitterde op dinsdag 24-02-2015 om 19:50:00 KLM 777 PH-BVN departing Paine Field on a test flight reageer retweet
EDIT: en nog een:



[ Bericht 11% gewijzigd door Iemand91 op 25-02-2015 00:01:51 ]
  dinsdag 24 februari 2015 @ 21:50:16 #90
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_150008791
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 februari 2015 21:31 schreef Iemand91 het volgende:
En bij licht....blijft het lelijk als de nacht.

mattcawby twitterde op dinsdag 24-02-2015 om 19:50:00 KLM 777 PH-BVN departing Paine Field on a test flight [ afbeelding ] reageer retweet
Een voordeel voor deze kist: hij is niet lang de lelijkste. De 747 die binnenkort uit Subang terugkomt is waarschijnlijk nog veel lelijker ;)
  dinsdag 24 februari 2015 @ 22:04:15 #91
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_150009521
Op een 747 staat het, denk ik, echt niet mooi :D

Toch jammer dat ze de livery verder niet aangepast hebben naar echt iets nieuws.
pi_150012084
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 februari 2015 21:50 schreef OEM het volgende:
Een voordeel voor deze kist: hij is niet lang de lelijkste. De 747 die binnenkort uit Subang terugkomt is waarschijnlijk nog veel lelijker ;)
Ik vrees met grote vreze. ;(

Begin maart zal waarschijnlijk de testvlucht zijn in Subang; dus dan zullen de eerste foto's wel bekend zijn, zo niet eerder.
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 februari 2015 22:04 schreef Tinos85 het volgende:
Toch jammer dat ze de livery verder niet aangepast hebben naar echt iets nieuws.
Mwah, liever dit dan compleet anders. Het is juist een ijzersterk merk en in haast elke conditie staat dit gewoon goed omdat het zo'n eenvoudige livery is zonder fratsen. En daardoor is het ook vrijwel tijdloos.

Ik kan die lijn gewoon niet plaatsen, het waarom. Maar goed; ik maak me er geloof ik iets te druk om. :@

Anywho; drukke dagen de laatste tijd met het maken van posts; vanavond weer een geschiedenispost. :O
  dinsdag 24 februari 2015 @ 23:14:34 #93
357211 mar456
Is fan van Chloë Grace Moretz
pi_150013450
En toch blijft het jammer dat ze niet een van deze concepts hebben gebruikt:

Is trouwens ook fan van Taylor Swift
  dinsdag 24 februari 2015 @ 23:16:49 #94
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_150014015


Blijft mooi om die bedrijvigheid te zien in de late avond en nacht. Vind zelf Cargo erg interessant.

Leipzig is de Europese hub van DHL. Dit zijn dan ook allemaal DHL vluchten binnen Europa. :P
  dinsdag 24 februari 2015 @ 23:45:05 #96
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_150014687
quote:
Zo doen ze dat in Rusland _O- Die vent moest trouwens wel letterlijk rennen voor zijn leven :X
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_150015071
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 februari 2015 23:14 schreef mar456 het volgende:
En toch blijft het jammer dat ze niet een van deze concepts hebben gebruikt:

[ afbeelding ]
:N :r
quote:
O-)
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2015 21:20 schreef Iemand91 het volgende:
Wat nou 4x4? 24x0 werkt ook prima. _O-

quote:
0s.gif Op dinsdag 24 februari 2015 23:28 schreef zlotka het volgende:
[ afbeelding ]

Blijft mooi om die bedrijvigheid te zien in de late avond en nacht. Vind zelf Cargo erg interessant.

Leipzig is de Europese hub van DHL. Dit zijn dan ook allemaal DHL vluchten binnen Europa. :P
Ik hoor ze 's avonds / 's nachts vaak overkomen. Of de 777's naar Japan vanuit Parijs.
Ook een keer de Antonov 225 's nacht horen overkomen; die was zo duidelijk te herkennen aan het geluid.
pi_150015326
Vandaag in de geschiedenis:



De constructie van de eerste DC-9's en de DC-9 roll-out op 12 januari 1965

- 25 februari 1965: De eerste vlucht van de Douglas DC-9.
(Die na de fusie met McDonnell Aircraft door het leven ging als de McDonnell Douglas DC-9)
De eerst gebouwde DC-9 met registratie N9DC maakt die donderdag in 1965 de eerste vlucht.



De DC-9 zal een van de meest succesvolle passagierstoestellen ooit worden.
In totaal worden tussen 1965 en 1982 976 DC-9's gebouwd en wanneer in mei 2006 - na 41 jaar - de productie van de 717 stopt zijn er van de gehele DC-9 familie (DC-9, MD-80, MD-90 en Boeing 717) 2439 toestellen gebouwd.

Op 8 december 1965 maakt Delta Airlines de eerste commerciële vlucht.
Ruim 49 jaar later maakt diezelfde Delta Airlines op 16 januari 2014 de laatste - officiële - vlucht van de DC-9 in de VS:
zie m'n bericht van 6 januari 2014.
(Hoewel ze in de weken daarna nog enkele vluchten hebben uitgevoerd wegens vertraging in de levering van de 717's)

Ook KLM heeft met de DC-9's gevlogen. De eerste (PH-DNA) werd op 26 maart 1966 aan KLM geleverd.
Er zouden nog 24 stuks in verschillende vormen volgen (de laatste op 11 december 1981) die de opvolger werd voor de Vickers Viscounts.
KLM heeft tussen 1966 en 14 februari 1989 met de DC-9 gevlogen en in totaal hebben de kisten ruim 788.000 uren en 718.000 landingen gemaakt.
In hun gehele loopbaan voor KLM heeft geen enkele DC-9 de vloot voortijdig hoeven te verlaten door een ongeval of ernstig incident; wat op dat moment voor uniek was voor KLM.

Let overigens op de gloednieuwe 747 op de achtergrond met de nieuwe livery (die met KLM's eerste 747 PH-BUA geïntroduceerd werd) die op de rest van de vloot zou worden uitgerold.


De Fokker F100 en Boeing 737 werden de vervanger voor de DC-9 bij KLM.
Vandaag de dag vliegen er van de 976 gebouwde DC-9's nog zo'n 74 stuks rond.

N9DC vloog voor verschillende maatschappijen rond; als laatste voor de Spaanse maatschappij AirSur totdat deze begin jaren '90 failliet ging. De DC-9 werd uiteindelijk halverwege de jaren '90 - 30 jaar na haar eerste vlucht - op North Texas Regional Airport in...ehh...Texas gesloopt:



Een van Delta's DC-9's - voormalig N3333L, afgeleverd op 7 april 1968 - en later nog in service voor Ozark Airlines en TWA Airlines (die Ozark overnam) bestaat bijna 47 jaar later nog steeds...deels.
Deze staat namelijk met KLM-livery, naam (City of Schiphol) en verzonnen registratie (PH-AAS) op Schiphol Plaza.
Daar staat het naast de DC-10 landingsgestel, vleugel en motorgondel en zijn daar op 31 oktober 2007 heengebracht vanaf Schiphol-Oost voor de luchtvaartshop ‘Planes at Plaza'.



- 25 februari 2009: De Poldercrash.
Turkish Airlines-vlucht 1951 is onderweg van Istanbul naar Schiphol.
De vlucht wordt uitgevoerd door een 7 jaar en een maand oude Boeing 737-800 (TC-JGE 'Tekirdağ') en aan boord zijn 128 passagiers, 4 cabinepersoneel en 3 cockpitcrew.

Bij nadering van Schiphol komen boven Flevoland de eerste signalen van een probleem aan de linker radiohoogtemeter (van de gezagvoerder). De meter van de co-piloot (die de vlucht uitvoert) functioneert prima.
Bij nadering van de Polderbaan heeft de 737 een hoge snelheid en ligt het boven de normale glidescope.
De autothrottle neemt gas terug om op de glidescope terecht te komen.

Doordat de hoogtemeter een foutieve hoogte doorgeeft (lager dan de feitelijke hoogte) denkt het vliegtuig dat het al bijna bij de landingsbaan aangekomen was.
Uiteindelijk gaat de autothrottle terug naar retard mode; de stand vlak voor touchdown.
Wanneer de Stick shaker wordt geactiveerd komt de crew erachter dat de 737 bijna overtrekt; ze proberen dit nog op te vangen door motorvermogen op te voeren.
Doordat ze op slechts 150 meter hoogte bevinden was dit te laat; de 737 crasht om 10:26 uur op zo'n anderhalve kilometer voor de Polderbaan in een geploegde akker waarbij de staart als eerste de grond raakt.






De 737 breekt in drie stukken, de beide motoren breken af en komen op 100 meter van de romp terecht.
De hulpdiensten waren snel ter plaatse. Er werden 60 ambulances ingezet, 3 traumahelikopters en enkele brandweerwagens. Omdat het vliegtuig was neergekomen in modderig, omgeploegd akkerland werden ook rupsvoertuigen en tractoren ingezet om het vliegtuig te bereiken.
4 Amerikanen, een Turkse passagier, een cabinepersoneelslid en de volledige cockpitcrew overleven de crash niet. 120 inzittenden raakten gewond; 6 passagiers raakten niet gewond.

In maart worden de resten naar Schiphol-Oost gebracht voor onderzoek en op 6 mei 2010 volg het eindrapport van dit onderzoek.

Vlucht 1951 wordt nog steeds uitgevoerd door Turkish Airlines op deze route.
De vluchten worden uitgevoerd door 737's en A320's.

Vlakbij de crashsite werd een monument onthuld; 9 walnotenbomen voor elk slachtoffer.
  woensdag 25 februari 2015 @ 01:03:18 #99
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_150017134
Beste chaos in die 737. Ik vond het zo bizar om te een vliegtuig in stukken in dat weiland te zien liggen in het 'echt' en niet op tv ofzo.
pi_150026720
Nog een betere foto:



Ik moet eerlijk toegeven dat ik het niet eens lelijk vind.
"Get busy living, or get busy dying"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')