abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_149549919


Jup, geen TT. Sue me. :6

[ Bericht 1% gewijzigd door Iemand91 op 10-02-2015 21:48:11 ]
pi_149553299
Laatste post:

Helaas blijven een aantal 747's ook niet vrij van de nieuwe - spuuglelijke - 'Dolphin'-livery.

PH-BFT die sinds 6 januari in Subang staat:

  dinsdag 10 februari 2015 @ 22:12:42 #3
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_149554576

Leuk informatief filmpje van de klm
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one
  dinsdag 10 februari 2015 @ 22:44:20 #4
379282 Woods
Ich Bin Ein Berliner
pi_149556380
Vliegt KLM met combi's naar Curaqao?
woensdag 6 mei 2015 17:54 schreef Libertarisch het volgende:
Helaas pindakaas dan, het leven is hard. Je kunt niet iedereen blijven begeleiden alsof het kinderen zijn, je zult het zelf moeten doen.
pi_149559422
Vandaag in de geschiedenis:



- 11 februari 1992: F-16 crash in Hengelo.

J-054, een General Dynamics F-16 Fighting Falcon van de Koninklijke Luchtmacht stort neer in de Hengelose woonwijk Hasseler Es.
De F-16 kreeg motorproblemen bij takeoff en de piloot wilde zo snel mogelijk weer landen op baan 11 van Vliegbasis Twente. Hij koos hiervoor de kortste route en ging hierbij over de woonwijk.
Hier viel de motor in zicht van de baan uit en ging de F-16 neer.
De 23-jarige piloot kon ontkomen met zijn schietstoel maar de F-16 stortte iets voor 10 uur 's ochtends neer in de woonwijk waar het in een plantsoen terecht kwam; bovenop een peuterspeelplaats.
Hierbij scheerde het door de achtertuinen waarbij tuinhuisjes werden verwoest, meerdere woningen raakten (zwaar) beschadigd en een vloog in brand.
De rechtervleugel van de F-16 lag in een keuken(raam) van een van de woningen.
Toch vielen er geen doden of gewonden.
De F-16 was op 29 juli 1988 aan de luchtmacht geleverd.




De crash van de F-16 was lang niet de eerste voor Nederland; sinds de KLU de F-16 in 1979 in gebruik nam waren er al 24 neergestort waarvan 13 boven Nederland waarbij 13 piloten om het leven kwamen.
Alleen al die laatste 2 jaren gingen er 6 F-16's verloren met 3 doden als gevolg.
Een maand eerder was een Nederlandse F-16 neergestort op het militaire oefenterrein Vliehors op Vlieland waarbij de piloot om het leven kwam.

Nederland heeft in totaal 213 F-16's gekocht. Sinds 1979 zijn er 36 F-16's van de KLU afgeschreven. Momenteel beschikt de KLU over 68 F-16's. De meeste zijn verkocht, 13 zijn gesloopt en 10 staan ter display.



- 11 februari 2002: De eerste vlucht van de Airbus A340-500 boven Toulouse door F-WWTE.
De A340-500 werd gepresenteerd als het vliegtuig met de grootste vliegbereik; volgeladen haalt de A340-500 bijna 15.000 kilometer; genoeg voor een non-stop vlucht van Londen naar Perth.
(retour moet wel een techstop vanwege tegenwind)

Landing na de eerste vlucht:


De -500 heeft in vergelijking met de 'standaard' -300 een 4.3 meter langere romp, 3.15 meter grotere spanwijdte, grotere horizontal stabilizer en kleinere vertical stabilizer (staart).
De brandstofcapaciteit werd met 45% vergroot van 148.000 liter naar 215.000 liter en de maximum takeoff weight (MTOW) werd met 34% vergroot van 277 ton naar 372 ton.
Om dit gewicht op te kunnen vangen werd het landingsgestel veranderd van 3 bogies met 4 wielen buiten en 2 midden naar 3 bogies met op elke bogie 4 wielen.
Ook ging de cruisesnelheid iets omhoog en de motoren werden de krachtigere Trent 500's.

Op 13 oktober 2006 vloog de A340-500IGW (Increased Gross Weight) voor het eerst.
Deze versie heeft een sterkere romp, groter brandstofcapaciteit (222.000 liter) en de MTOW ging naar 380 ton.

Toch is de markt voor een dergelijke toestel erg klein en in februari 2006 kwam de Boeing 777-200LR op het toneel. Dit toestel vliegt verder dan de A340-500IGW, kan tegelijk meer passagiers én cargo beneden meenemen en verbruikt op een vergelijkbare vlucht zo'n 20% minder brandstof.
In totaal zijn er dan ook maar 36 A340-500's gebouwd.

Vandaag zijn er nog maar enkele in gebruik:
- 3x Emirates (A6-ERB, A6-ERE, A6-ERJ) die ze vooral op inzet. EK zet ze in op korte vluchten zoals Algiers, Athene en Kuweit.
- 4x Etihad (A6-EHA t/m A6-EHD) die ze op diverse steden inzet.
- 2x Azerbaijan Airlines (AZAL) (4K-AZ85, 4K-AZ86) die ze hoofdzakelijk tussen Baku en New York/Beijing inzet.
- 2x Arik Air (CS-TFW, CS-TFX) die ze vanaf Lagos respectievelijk naar New York en Londen inzet.
Daarnaast heeft Qatar er nog een als regeringstoestel (A7-HHH), Koeweit heeft er 2 (9K-GBA en 9K-GBB) en Algerije (7T-VPP).

Dit zijn de enige 15 toestellen die nog rondvliegen. Zowel Emirates als Etihad faseren het type dit jaar nog uit (Zo ging afgelopen vrijdag A6-ERI naar Tardes, Frankrijk), AZAL vliegt er nog maar 2 jaar mee rond en Arik Air heeft orders voor 2 747-8i en 7 787-9 in bestelling staan die als vervanging kunnen dienen; maar het is twijfelachtig of die ooit geleverd gaan worden.
Volgend jaar zullen op deze dag dus nog maar hooguit 4 commerciële vluchten uitvoeren en in totaal 8 rondvliegen. Kleine kans dat enkele kisten nog voor VIP-gebruik zullen worden verbouwd.

F-WWTE werd in 2004 als A6-ERF aan Emirates geleverd en werd in mei 2013 uit de vloot gehaald en werd op de luchthaven van Ras Al Khaimah opgeslagen waar het ondertussen gesloopt wordt.
(Foto van november 2014)


[ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 11-02-2015 13:00:26 ]
  woensdag 11 februari 2015 @ 00:30:25 #6
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_149560050
Toch blijft de A340 mijn favoriete vliegtuig op langere afstanden, door de 2-4-2 stoelindeling :Y Iberia gebruikt ze nog altijd naar Zuid Amerika *O* Dan wel zonder PES, maar tenminste ook geen vreemde, vervelende, dikke, stinkende en zwetende mensen naast je :)
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  Moderator woensdag 11 februari 2015 @ 01:16:22 #7
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_149560645
Ik vind het ook een zeer vet toestel. Helaas zal ik er wel nooit inzitten gezien de uitfasering.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  woensdag 11 februari 2015 @ 02:43:35 #8
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_149561348
Arik Air heeft de 787-8 orders al vervangen door 777-300ER's.
pi_149574908
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat:
- De gemiddelde klant liever een 787-9 heeft
- vanwege de grote vraag naar 789's er een soort 'overloop' naar 777's is ontstaan. Het prijsniveau in relatie tot de overgang naar een nieuw model speelt hier ook een rol.
--
pi_149581848
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 22:44 schreef Woods het volgende:
Vliegt KLM met combi's naar Curaqao?
Onder andere.
quote:
0s.gif Op woensdag 11 februari 2015 02:43 schreef leolinedance het volgende:
Arik Air heeft de 787-8 orders al vervangen door 777-300ER's.
Maar nergens is dat bevestigd.
Boeing heeft geen orders staan voor 77W's van Arik maar wel de 787's en 747's.

Het is uiteraard maar wel zeer de vraag of en wat er geleverd gaat worden. :+
quote:
0s.gif Op woensdag 11 februari 2015 16:47 schreef inkjet het volgende:
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat:
- De gemiddelde klant liever een 787-9 heeft
De 787-8 was eerder beschikbaar dan de -9. Nu de -9 beschikbaar is heeft die toch wel een aantal voordelen boven de -8 (net wat meer passagiers, meer cargo-capaciteit, grotere range en per stoel gerekend efficiënter.).
quote:
- vanwege de grote vraag naar 789's er een soort 'overloop' naar 777's is ontstaan. Het prijsniveau in relatie tot de overgang naar een nieuw model speelt hier ook een rol.
Leg uit?

Straks zowel nieuwe afleveringen van Luchthaven 24/7 (20:40 - 21:10 uur op Een) en Bangkok Airport (21:00 - 22:00) uur.
Gaan respectievelijk over Brussel Airport en...ehm...Bangkok geloof ik...
Die laatste valt tegen; heb ik nauwelijks bekeken.

[ Bericht 44% gewijzigd door Iemand91 op 12-02-2015 00:22:17 ]
  donderdag 12 februari 2015 @ 18:02:18 #11
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_149606463
quote:
Transavia breidt vloot uit met extra Boeing 737-800’s

SEATTLE - Transavia heeft bij Boeing een order geplaatst voor zeventien toestellen van het type 737-800 Next-Generation. De deal, met een cataloguswaarde van 1,6 miljard dollar, omvat tevens opties op drie extra vliegtuigen. Dat maakte Boeing donderdag bekend. De toestellen zijn besteld met het oog op de groeiplannen van het dochterbedrijf van Air France-KLM.

Met name in Frankrijk zal Transavia de komende jaren flink uitbreiden. De vloot groeit van vijftien tot zo’n veertig toestellen in 2020. Ook in Nederland wil Transavia groeien tot veertig vliegtuigen, zo meldde de maatschappij vorige maand. Op dit moment beschikt de maatschappij over een gecombineerde vloot van 45 Next-Generation 737’s, voornamelijk 737-800's.

Transavia-topman Bram Gräber prijst de "ongeëvenaarde" efficiëntie en betrouwbaarheid van de Next-Generation 737. De maatschappij vliegt al sinds eind jaren negentig met Boeing 737-800’s. Al veel langer is Transavia Boeing 737-klant. De maatschappij nam al in de jaren zeventig haar eerste 737-200 in gebruik, en vloog sindsdien onafgebroken met het type.
Vreemd dat ze niet voor de MAX gaan.
pi_149606829
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2015 18:02 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Vreemd dat ze niet voor de MAX gaan.
Duurder, langere wachttijd, hoewel het een 737 is toch een iets ander 'type' dan de -800 dus weer nieuwe systemen, manuals etc :)
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_149607404
quote:
0s.gif Op woensdag 11 februari 2015 20:37 schreef Iemand91 het volgende:

Leg uit?

Wat ik bedoel is dat er 777's worden besteld door klanten die waarschijnlijk eerder een 789 zouden willen maar gezien de levertijd voor de triple kiezen. Omdat er een nieuwe 777 aankomt en Boeing de productielijn ondertussen in bedrijf wil houden is dat interessant.

Ik sta geheel open voor discussie over dit onderwerp ;)
--
pi_149607442
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2015 18:02 schreef Sunri5e het volgende:

Vreemd dat ze niet voor de MAX gaan.
Er stonden al een stel 738's in bestelling voor Transavia, de HSK, HSM, HSN, HSO en HSQ.
--
pi_149607651
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2015 18:46 schreef inkjet het volgende:
Wat ik bedoel is dat er 777's worden besteld door klanten die waarschijnlijk eerder een 789 zouden willen maar gezien de levertijd voor de triple kiezen. Omdat er een nieuwe 777 aankomt en Boeing de productielijn ondertussen in bedrijf wil houden is dat interessant.

Ik sta geheel open voor discussie over dit onderwerp ;)
Oh zo. Weet zo niet zo een maatschappij die dat heeft gedaan (en ook geen zin om na te kijken) maar zou best kunnen.

Plus de 777-300ER is nu natuurlijk goedkoper dan ooit, helpt ook mee.
  donderdag 12 februari 2015 @ 19:18:01 #16
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_149608564
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2015 18:54 schreef Iemand91 het volgende:
Plus de 777-300ER is nu natuurlijk goedkoper dan ooit, helpt ook mee.
Nah, doe mij er dan maar eentje, leuk met Tipica Reizen logo erop :P
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_149615107
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2015 19:18 schreef flipsen het volgende:

[..]

Nah, doe mij er dan maar eentje, leuk met Tipica Reizen logo erop :P
Ach en dan krijg je de rekening voor het aftanken ;)
--
pi_149631638
PH-BVN heeft gisteren haar eerste vlucht gemaakt:




(Donkerblauwe kleur van de engine nacelle lijkt me tijdelijk.
Donkerblauw is geen onderdeel van nieuwe livery en de linkermotor is gewoon wit)
pi_149638843
Er staan nu twee A-10 Warthogs op Schiphol, omdat er eentje een voorzorgslanding moest maken.

http://www.nu.nl/binnenla(...)egtuig-op-schiphol-6
pi_149659685
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_149665212
A-10 Thunderbolt maakt noodlanding uit voorzorg op Schiphol.

Had vandeweek al ergens gelezen dat er een stuk of wat naar Duitsland zouden gaan een dezer dagen. Daar zijn ze dus.
pi_149669100
Mensen het spijt me; ik ben weer iets te enthousiast geweest voor de post van morgen.
Het werd *iets* uitgebreider dan ik had verwacht. :@

Als je het morgen leest snap je denk ik wel waarom, ik hoop dat jullie het niet erg vinden...
pi_149669790
Ik denk niet dat iemand dat erg vindt hier ;)
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_149678544
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2015 18:29 schreef Me_Wesley het volgende:
Ik denk niet dat iemand dat erg vindt hier ;)
:D

D-ABYT is op dit moment bezig met haar allereerste (test)vlucht: http://www.flightradar24.com/5871123




Het is veel wit maar toch; het ziet er wel heel erg mooi uit IMHO.
Ik geloof een van de weinige livery's die de laatste tijd zijn gekomen waar nagenoeg iedereen positief over is. :P




KLM zou in 2019 écht een 747 in retro-livery moeten doen. :Y



[ Bericht 4% gewijzigd door Iemand91 op 15-02-2015 00:56:38 ]
pi_149678728
Met liveries is het wat mij betreft inderdaad 'less is more'. Gewoon een paar mooie strakke lijnen en geen tierlantijnen en kleurenschema's. Ik ben wellicht wat biased richting KLM, maar ben altijd fan geweest van de 'simpelheid' van hun liveries. Erg zonde is dus ook de weg die ze nu inslaan... :)
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
  zaterdag 14 februari 2015 @ 23:55:46 #26
166093 nattermann
Waereldsjtad Gelaen
pi_149681471
Sowieso 747 _O_
Tics van je petten.
pi_149681634
Vandaag in de geschiedenis:



- 15 februari 1961: De crash van Sabena vlucht 548.
Vlucht 548 van Sabena nadert de luchthaven van Brussel; Zaventem.
De vlucht vanuit New York Idlewild (het huidige JFK) wordt uitgevoerd door een nagenoeg nieuwe Boeing 707-320: OO-SJB.
Deze kist die in december 1959 voor het eerst vloog was op 15 januari 1960 aan Sabena geleverd.

Aan boord bevinden zich 11 crew en 61 passagiers; waaronder het volledige kunstschaatsteam van de Verenigde Staten en hun 16 familieleden, coaches en officials die op weg zijn naar de wereldkampioenschappen in Praag.

Het team bij het boarden van vlucht 548 op Idlewild, op 14 februari:



Rond 10 uur 's ochtends bij nadering van baan 20 word op 275 meter hoogte de landing gear opgetrokken en motorvermogen opgevoerd. De 707 maakt nog 3 rondjes bij de luchthaven, klimt naar 475 meter hoogte maar duikt dan naar beneden.
De 707 crasht in de wijk het Lemmeken, in Berg.
Alle inzittenden zijn op slag dood. Een landbouwer wordt dodelijk getroffen door wegvliegend materiaal en diens vriend raakt een deel van zijn been kwijt.

De exacte oorzaak is nooit bekend geworden.
Het is de eerste fatale crash van een commerciële 707 die nog maar ruim 2 jaar commerciële vluchten uitvoerde.
Met 73 doden is het tot op de dag van vandaag de dodelijkste luchtvaartongeluk op Belgische bodem.




Aankomst van PH-BUA op Schiphol

- 15 februari 1971: De eerste commerciële vlucht voor de KLM 747.

Op zondag 31 januari 1971 landt de eerste 747 voor KLM op Schiphol.
Het is PH-BUA "Mississippi" en is de 96e gebouwde 747 en de 2e 747-200.
Op Schiphol wordt de kist groots onthaald inclusief persconferentie.
De 747 was redelijk uniek op Schiphol; de eerste 747 op Schiphol (van Pan Am) was nog maar een half jaar eerder geweest; en op enkele Pan Am vluchten na was dit dus de eerste 747 op Schiphol.
(De man links vooraan is Eerste Officier Veldhuyzen van Zanten, de latere gezagvoerder van de fatale 747 crash op Tenerife)




De 747 wordt hierna in de nieuwe hangar 11 gereden om gereed te worden gemaakt voor de eerste vlucht.
(Het wrange is dat 6 jaar later hier in diezelfde hangar de lichamen werden opgebaard van de fatale crash op Tenerife)






Op 15 februari 1971 is het zover; vlucht KL641 zal vertrekken naar New York.
Hiermee is KLM de eerste maatschappij ter wereld die de nieuwe 747-200 commercieel in gebruik neemt.
De 747 is het begin van een nieuw tijdperk voor KLM; PH-BUA is de eerste kist die de nieuwe livery draagt en is haar eerste widebody.
Daarnaast kan de 747 met 353 passagiers ruim 100 passagiers meer vervoeren dan hun vorige grootste toestel; de Douglas DC-8.
In plaats van 2 rijen met een gangpad waren er nu 3 rijen met 2 gangpaden; 5 pantries i.p.v. 2 en op het bovenste dek (ook iets nieuws) had men nu een lounge voor de passagiers van de Royal Class.

Royal Class is ook de reden waarom de 747's van KLM zo'n grote galley rechtsvoor hebben; hierdoor kon cabin crew gemakkelijk deze passagiers à la carte gerechten bereiden en serveren.
Nadat KLM deze class begin jaren '90 afschafte bleef deze galley zitten omdat het te duur werd bevonden om deze te verbouwen.
Zelfde geldt voor de MD-11; de enigszins rare business class was het gevolg van het feit dat dit type vlak voor uitfasering van Royal Class werd aangeschaft.

Vlucht KL641 naar New York bestaat nog steeds; deze wordt tegenwoordig door een Boeing 777 uitgevoerd.




Dezelfde dag vloog de 747 weer terug vanuit New York.
Dat jaar zou KLM nog 6 747's ontvangen; de volgende (PH-BUB) volgde begin maart.
KLM dacht dat de keuze voor de 747 gerechtvaardigd was want men verwachtte groei.
Echter brachten de komende jaren hogere brandstofprijzen (oliecrisis van 1973) en overcapaciteit.
Hierop nam KLM in 1975 haar eerste 747-200 Combi toestel in gebruik. (KLM's 8e 747)

Zoals de meesten ondertussen wel zullen weten werd PH-BUA in november 1973 gekaapt (zie deze geschiedenispost), in 1980 werd het upper deck verbouwd (lounge werd nu een business class; extra ramen en een nooddeur; zie mijn post hierover hier).
In 1989 verkocht KLM de 747 aan America West (samen met PH-BUB t/m -BUD) die het wilde inzetten op haar Phoenix - Hawai -Japan route maar deze route faalde compleet.
Hierop werd voormalig PH-BUA in Las Vegas opgeslagen en later naar Phoenix gebracht.
Hier werd het gesloopt; de cockpit werd nog tijdelijk voor antiterrorisme-training gebruikt (weer de ironie)
Rond 2003 was ook deze cockpit-sectie verdwenen.



- 15 februari 2005: Roll-out van de Boeing 777-200LR.
N6066Z wordt het publiek getoond in de fabriekshal van Boeing op Everett.
De 777-200LR werd naast de -300ER ontwikkeld en beschikt over een gegroeide maximum takeoff weight (MTOW), raked wingtips, herontwikkelde main landing gear en extra versterking.
Daarnaast kan het beschikken over 3 extra brandstoftanks achterin de cargo-hold die elk de ruimte van 2 LD-3 containers innemen en waarmee de totale brandstofcapaciteit kan oplopen tot ruim 200.000 liter.

De -200LR wordt voortgestuwd door de General Electric GE90-110B1 of GE90-115B1; 's werelds krachtigste straalmotoren. Krachtig genoeg om in z'n eentje een Boeing 747 in de lucht te houden.
Maximaal vliegbereik met maximum payload komt op 17.400 kilometer; genoeg om bijna elke twee luchthavens ter wereld non-stop met elkaar te verbinden; hierdoor krijgt het de naam "Worldliner".
Het heeft genoeg range voor non-stop New York - Singapore, Londen - Heathrow of New York - Auckland om maar wat te noemen.
Hiermee duwt het eerder genoemde Airbus A340-500 van de troon.

Dezelfde kist houdt het afstand- en tijdsrecord voor een commercieel vliegtuig; het vloog op 9-10 november 2005 vanaf Hong Kong naar London via de oostelijke route (i.p.v. de gebruikelijke westelijke route) een afstand van 21.602 kilometer in 22 uur en 42 minuten.
Zie mijn geschiedenispost van geschiedenispost van 10 november 2014.

Deze 777-200LR wordt net geen jaar later in maart 2006 aan launch customer Pakistan Airlines geleverd als AP-BGZ die er nog steeds mee rondvliegt.
(kist taxiët op dit moment naar de baan van Manchester voor de terugvlucht naar Islamabad))

Boeing heeft sindsdien 59 777-200LR's gebouwd en afgeleverd; momenteel zijn er 49 actief.

[ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 15-02-2015 18:56:29 ]
pi_149682608
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2015 00:00 schreef Iemand91 het volgende:

Deze 777-200LR wordt net geen jaar later in maart 2006 aan launch customer Pakistan Airlines geleverd als AP-BGZ die er nog steeds mee rondvliegt.
(kist taxiët op dit moment naar de baan van Manchester voor de terugvlucht naar Islamabad))
Daar gaat ie ;)

Wie dit leest is gek
pi_149723807
quote:
0s.gif Op woensdag 11 februari 2015 01:16 schreef derLudolf het volgende:
Ik vind het ook een zeer vet toestel. Helaas zal ik er wel nooit inzitten gezien de uitfasering.
Ik heb alleen maar in de -300 variant gevlogen. Toch vrij krap, en dan was het nog wel Cathay.
  Moderator maandag 16 februari 2015 @ 13:39:21 #30
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_149724400
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2015 13:17 schreef Leatherface het volgende:

[..]

Ik heb alleen maar in de -300 variant gevlogen. Toch vrij krap, en dan was het nog wel Cathay.
Heb nog nooit groter dan een A321 meegemaakt :P Dus allicht is een A340 ruimer :P

[ Bericht 0% gewijzigd door derLudolf op 16-02-2015 13:49:18 ]
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_149726171
Moet je vlucht 3166 van Iberia nog maar een keer meepakken.
Deze vlucht van Madrid naar Heathrow willen ze nog wel eens een A340-300 inzetten.
Vlucht kost weinig; kun je het nog redelijk goedkoop uitproberen en heb je opzich ook wel een re-de-lijk unieke vlucht. Waarschijnlijk een van de kortste A340 vluchten die er zijn.

Of toch nog even een vluchtje naar Bangkok/Taipei of Paramaribo meepikken?
Die A340's zullen ook niet lang meer blijven.

China Airlines is bezig met het uitfaseren van hun A340's en Surinam Airways schijnt rond oktober afstand te nemen van hun A340...

Einde van dit jaar kan dus best eens eind van alle 747 en A340 vluchten van/naar Schiphol.
(747's van KLM natuurlijk uitgezonderd)
pi_149726547
Gelukkig heeft Turkish nog wat A340s en zetten ze (zeker in de zomermaanden) alles wat ze kunnen vinden weleens in op de vluchten naar Amsterdam *O*
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
  maandag 16 februari 2015 @ 15:06:34 #33
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_149727341
Delta komt toch ook weer met een 747?
pi_149727693
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2015 14:30 schreef Iemand91 het volgende:
Moet je vlucht 3166 van Iberia nog maar een keer meepakken.
Deze vlucht van Madrid naar Heathrow willen ze nog wel eens een A340-300 inzetten.
Vlucht kost weinig; kun je het nog redelijk goedkoop uitproberen en heb je opzich ook wel een re-de-lijk unieke vlucht. Waarschijnlijk een van de kortste A340 vluchten die er zijn.
Over korte vluchten met grote kisten gesproken. Dubai - Muscat (drie kwartier) in een 777-200 (weet niet meer of het een ER of LR was).
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_149727817
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2015 14:42 schreef Thetallguy het volgende:
Gelukkig heeft Turkish nog wat A340s en zetten ze (zeker in de zomermaanden) alles wat ze kunnen vinden weleens in op de vluchten naar Amsterdam *O*
quote:
1s.gif Op maandag 16 februari 2015 15:06 schreef Tinos85 het volgende:
Delta komt toch ook weer met een 747?
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2015 14:30 schreef Iemand91 het volgende:
Einde van dit jaar kan dus best eens eind van alle 747 en A340 vluchten van/naar Schiphol.
(747's van KLM natuurlijk uitgezonderd)
;)

quote:
2s.gif Op maandag 16 februari 2015 15:17 schreef Karstman het volgende:
Over korte vluchten met grote kisten gesproken. Dubai - Muscat (drie kwartier) in een 777-200 (weet niet meer of het een ER of LR was).
Die zetten ULH-kisten in op die korte routes; routes waarvoor bijv. de A340-500 helemaal niet is bedoeld.
Maar op die manier zijn de brandstofkosten niet zo hoog en daarom worden die kisten nu daar ingezet.

EK zet ook wel A380's in op hele korte routes.

Net als KLM doet met hun longhaul-kisten.
De langste routes worden (al) uitgevoerd door de nieuwste types en de wat oudere types gaan dan de kortere routes doen (denk aan Montreal/Toronto met de MD-11, New York voor diverse types (zoals de 747-classics).
pi_149728328
Morgen is de eerste commerciële vlucht voor de oud KLM 747 PH-CKD.
Nu als VQ-BWW zal de 14e 747F (8e 774F) voor AirBridgeCargo morgen om 19:20 uur vertrekken naar Chicago.

pi_149736945
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2015 15:21 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

[..]

[..]

;)

[..]

Die zetten ULH-kisten in op die korte routes; routes waarvoor bijv. de A340-500 helemaal niet is bedoeld.
Maar op die manier zijn de brandstofkosten niet zo hoog en daarom worden die kisten nu daar ingezet.

EK zet ook wel A380's in op hele korte routes.

Net als KLM doet met hun longhaul-kisten.
De langste routes worden (al) uitgevoerd door de nieuwste types en de wat oudere types gaan dan de kortere routes doen (denk aan Montreal/Toronto met de MD-11, New York voor diverse types (zoals de 747-classics).
Wat dat betreft is het best opvallend dat KLM naar Cairo een triple inzet en naar Tel Aviv een 737-900... scheelt haast niets qua afstand. Cairo is niet elke dag, dus qua aantal pax scheelt het kennelijk niet zoveel.

[ Bericht 0% gewijzigd door inkjet op 16-02-2015 19:54:57 (vaudjuh) ]
--
pi_149737679
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2015 19:53 schreef inkjet het volgende:
Wat dat betreft is het best opvallend dat KLM naar Cairo een triple inzet en naar Tel Aviv een 737-900... scheelt haast niets qua afstand. Cairo is niet elke dag, dus qua aantal pax scheelt het kennelijk niet zoveel.
Ik vind het ook wel opvallend inderdaad om zo'n zwaar toestel in te zetten op Caïro.
Als het al groot moet had ik eerder een A330 verwacht; die kan op een dergelijke route praktisch alles qua passagiers/vracht wat een 772 ook kan maar dan een stuk efficiënter.

Maar het gaat natuurlijk niet alleen om afstand. Het gaat meer om aantal passagiers en vracht en gezien het toestel zal er dus wel vrij veel passagiers/vracht tussen Amsterdam - Caïro vervoerd worden.

Niet voor niets zet BA bijvoorbeeld ook 767's in op Schiphol.
Hell; 't is dat passagiers frequentie willen, maar anders vlogen er dagelijks wel een aantal 747's of zelfs A380's tussen Londen en Amsterdam heen en weer.
Alleen KLM vliegt dagelijks zo'n 1100-1500 passagier naar Heathrow alleen, dat zijn al gauw 3-4 full-pax 747's.

Maar vanaf 30 november wordt Caïro de 2e route waar de 787-9 op ingezet gaat worden; 2 v.d. 4 vluchten zal worden uitgevoerd door de kleinere/lichtere 787-9.
Dus misschien is de 777 ook wel een tussenoplossing.

[ Bericht 66% gewijzigd door Iemand91 op 16-02-2015 20:37:56 ]
pi_149741476
Vracht zou wel eens het verschil kunnen maken in dit geval. Voor de A330 lijkt me dit te dichtbij, maar een 787-9 lijkt dat ook? Waarom dan geen 747 naar CAI? Gezien het brandstofgebruik zet KLM die meest in op niet te lange routes. Uitzondering is LAX. Net te ver voor een A330-300?
--
pi_149744908
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2015 21:28 schreef inkjet het volgende:
Vracht zou wel eens het verschil kunnen maken in dit geval.
Voor de A330 lijkt me dit te dichtbij, maar een 787-9 lijkt dat ook? Waarom dan geen 747 naar CAI?
Hier volg ik je vraag niet helemaal.

Een A330 kan op deze route praktisch hetzelfde als een 777. Een 747 gaat natuurlijk heel andere getallen opleveren. Afhankelijk van type (full-pax of combi) praat je dan over meer/minder passagiers/cargo.
quote:
Gezien het brandstofgebruik zet KLM die meest in op niet te lange routes. Uitzondering is LAX. Net te ver voor een A330-300?
Op LAX zal KLM vast penalty's moeten nemen (minder vracht of aantal rijen stoelen afsluiten) om dat te bereiken inderdaad.
Plus LAX is een enorme vrachtmarkt waar KLM dus ook de 747-combi op inzet. Denk aan paarden en aparte vracht wat niet onderin een kist kan.
pi_149765682
Wat ik bedoel is dat Cairo als bestemming voor een 787-900 onlogisch lijkt. Zou het niet beter zijn die op langere routes in te zetten gezien het brandstofgebruik?
--
pi_149766478
Weet iemand wat er met de PH-KZI aan de hand is? Die staat al sinds 5 januari aan de grond v.z.i.w.
--
  dinsdag 17 februari 2015 @ 18:16:27 #43
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_149767300
Vanaf 1 juni gaat Emirates 4x per dag met een A380 tussen Milaan naar JFK vliegen.
pi_149768242
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 februari 2015 17:49 schreef inkjet het volgende:
Weet iemand wat er met de PH-KZI aan de hand is? Die staat al sinds 5 januari aan de grond v.z.i.w.
Onderhoud. Misschien beetje uitgelopen.
V10
pi_149768689
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 februari 2015 18:16 schreef Sunri5e het volgende:
Vanaf 1 juni gaat Emirates 4x per dag met een A380 tussen Milaan naar JFK vliegen.
4x per dag lijkt mij sterk. Zou jet op 4x/week houden (overige frequenties 77W)

Ander A380 nieuws; Turkish zou in de markt zijn om twee A380s van Malaysia te leasen.
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
  dinsdag 17 februari 2015 @ 19:02:03 #46
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_149768966
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 februari 2015 18:54 schreef Thetallguy het volgende:

[..]

4x per dag lijkt mij sterk. Zou jet op 4x/week houden (overige frequenties 77W)

Ander A380 nieuws; Turkish zou in de markt zijn om twee A380s van Malaysia te leasen.
Excuus. 4 dagelijkse vluchten met een A389 naar JFK. Niet 4 allemaal vanuit Milaan :)
pi_149770057
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 februari 2015 19:02 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Excuus. 4 dagelijkse vluchten met een A389 naar JFK. Niet 4 allemaal vanuit Milaan :)
Las net ook het bericht ja. Dagelijks DXB MXP JFK en 3x dagelijks DXB JFK dus :)
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
  dinsdag 17 februari 2015 @ 19:39:20 #48
156145 Lucifer_Doosje
Licht ontvlambaar
pi_149770426
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2015 20:11 schreef Iemand91 het volgende:
Het gaat meer om aantal passagiers en vracht en gezien het toestel zal er dus wel vrij veel passagiers/vracht tussen Amsterdam - Caïro vervoerd worden.
Ik kan niet zien wat KLM wat dat betreft doet op die route, maar als ik zie wat Egypt Air aan vracht meeneemt naar CAI. Dat is aardig wat ;)
Op zaterdag 26 juli 2008 11:43 schreef Kali-Mist1 het volgende:
lucifer FTW!!!!
pi_149770909
quote:
2s.gif Op dinsdag 17 februari 2015 19:39 schreef Lucifer_Doosje het volgende:

[..]

Ik kan niet zien wat KLM wat dat betreft doet op die route, maar als ik zie wat Egypt Air aan vracht meeneemt naar CAI. Dat is aardig wat ;)
Maar dat is normaliter ook een 737 tegenwoordig toch? Vroeger nog weleens een A330 of 777.
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
  dinsdag 17 februari 2015 @ 20:06:09 #50
156145 Lucifer_Doosje
Licht ontvlambaar
pi_149771402
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 februari 2015 19:52 schreef Thetallguy het volgende:

[..]

Maar dat is normaliter ook een 737 tegenwoordig toch? Vroeger nog weleens een A330 of 777.
Dat is helaas een 73'tje ja. Een groter type zou zo nu en dan best handig zijn.
Op zaterdag 26 juli 2008 11:43 schreef Kali-Mist1 het volgende:
lucifer FTW!!!!
pi_149776071
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 februari 2015 17:24 schreef inkjet het volgende:
Wat ik bedoel is dat Cairo als bestemming voor een 787-900 onlogisch lijkt. Zou het niet beter zijn die op langere routes in te zetten gezien het brandstofgebruik?
KLM zal het wel goed uitgezocht hebben. Ten opzichte van een 777 of A330 is dat op zo'n route al een hele vooruitgang.
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 februari 2015 18:54 schreef Thetallguy het volgende:
Ander A380 nieuws; Turkish zou in de markt zijn om twee A380s van Malaysia te leasen.
Boeing en Airbus gaan nog heel wat grote kisten aan Turkish leveren.
Als de ME3 ergens concurrentie van gaan krijgen dan is het wel van Turkish Airlines.
quote:
2s.gif Op dinsdag 17 februari 2015 19:39 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
Ik kan niet zien wat KLM wat dat betreft doet op die route, maar als ik zie wat Egypt Air aan vracht meeneemt naar CAI. Dat is aardig wat ;)
Gezien KLM er dus een zware 777 op inzet en de rest wat ik over die route heb gelezen lijkt Caïro een aardige cargo/passagiers-markt te zijn inderdaad.
pi_149781431
Vandaag in de geschiedenis:



- 18 februari 1930:: Elm Farm Ollie is de eerste koe dat met het vliegtuig vervoerd wordt.
De Guernsey koe vloog met een Ford Trimotor van Bismarck, Missouri naar St. Louis.
Onderweg werd ze ook gemolken en de melk werd in kleine pakjes aan parachutes naar beneden geworpen, opgevangen door toeschouwers.
Ook Charles Lindberg kreeg een glas melk aangeboden.



- 18 februari 1969: Aanslag op El Al vlucht 432.
De Boeing 720-058B (4X-ABB; een verkorte versie van de 707) was onderweg van Amsterdam naar Tel Aviv, met een stop in Zurich.
Wanneer de 720 in Zurich op het punt staat te vertrekken springen 4 mannen van de Volksfront voor de Bevrijding van Palestina (PFLP) uit een auto en met AK-47's openen ze het vuur op het toestel.
Ook wordt er met granaten en dynamiet gegooid, maar deze falen.

De co-piloot wordt geraakt en overlijdt een maand later aan zijn verwondingen.
In het vliegtuig bevindt zich Mordechai Rahamim; deze rent naar de open cockpit, zoekt door het rechterraam naar de daders en opent met zijn pistool het vuur op een van de daders.
Daarna vraagt hij een stewardess om de rechterachterdeur te openen; glijdt hij met de noodglijbaan naar beneden en gaat daar verder.

De leider van de groep werd doodgeschoten door Rahamim. De aanval eindigt als de Zwitserse politie erbij komt en zowel Rahamim als de 3 overgebleven daders worden ingerekend.
Op het moment van de aanval bevonden zich 17 passagiers en 11 crew in de 720; naast dodelijk getroffen de co-piloot vallen er 6 gewonden.



Door de bekentenis van El Al van de aanwezigheid van Rahamim wordt het voor het eerst duidelijk dat er aan boord van hun vlucht gewapend personeel aanwezig is om kapingen te voorkomen.
Zowel de 3 daders als Rahamim worden door de Zwitsere autoriteiten vervolgd; de daders worden bestrafd; Rahamim wordt vrijgesproken.
De 720 wordt gerepareerd en vloog nog jaren rond voor verschillende maatschappijen; rond juli 1991 wordt het in Tucson gesloopt.



- 18 februari 1977: De eerste gezamenlijke vlucht voor de Shuttle Carrier Aircraft en de prototype Space Shuttle Enterprise op haar rug.
De 747-123 was in 1970 van de band gerold als de 86e 747 en werd aan American Airlines geleverd als N9668.
De 747 was geen succesverhaal voor American Airlines en werd dan ook in 1974 aan NASA verkocht.
Deze verspijkert de kist voor zo'n $30 miljoen (versteviging, extra vertical stabilizers, avionics en motoren upgrades) en gaat nu door het leven als N905NA met call sign NASA 905.

Op 18 februari maakt het de eerste combinatievlucht met de prototype Space Shuttle op haar rug boven Californië; een vlucht die ruim 2 uur duurt.



N905 bracht later de Discovery, Endeavour en de Enterprise naar hun respectievelijke musea toe.
(zie geschiedenispost van 18 juli 2014)
Zo bracht het op 27 april 2012 - 35 jaar, 2 maanden en 10 dagen na hun eerste gezamenlijke vlucht in 1977 - de Enterprise naar New York JFK waar die nu in het Intrepid Sea, Air and Space Museum staat.
De vlucht maakt een rondvlucht boven New Jersey en Manhattan voor het oog van duizenden toeschouwers:



(Landing op JFK)

N905 staat nu in het Space Center Houston waar het met de replica Space Shuttle Independence op haar rug tentoongesteld zal worden. De opening hiervan staat gepland voor dit jaar.
Haar zusterschip N911NA (oude Japan Airlines 747SR) heeft een minder rooskleurige toekomst; zij zal worden gebruikt voor onderdelen voor o.a. de NASA 747SP Sofia.



- 18 februari 2009:: Een United Airlines Boeing 767-322ER (N652UA) raakt zwaar beschadigd wanneer een sprinklersysteem in de hangar onjuist afgaat.
De waterstralen uit de waterkanonnen blazen 11 ramen uit (of eigenlijk in...) het vliegtuig die daar voor onderhoud stond. Avionics e.d. moeten vervangen worden.



- 18 februari 2013: Diamantroof Brussels Airport



Kort voor acht uur 's avonds maakt vlucht LX789 van Swiss International Air Lines (uitgevoerd door een Fokker F100 van Helvetic Airways; registratie is mij onbekend) zich gereed voor de terugvlucht naar Zurich.
Dan rijden een Mercedes Vito en een Audi met blauwe zwaailichten het luchthaventerrein op; de komen op het terrein door een gat in een hek dat ze daarvoor gemaakt hebben.
De 2 auto's rijden rechtstreeks naar de Fokker toe.

Op dat moment was de veiligheidsfirma Brink's Diamand & Jewelry Services bezig met het inladen van onder andere diamanten.
De als politieagenten vermomde, gewapende en gemaskerde mannen bedreigen de werknemers en de cockpitcrew; ze nemen een lading van zo'n 120 colli's met hoofdzakelijke diamanten mee.
Niemand raakt gewond en er wordt geen schot gelost.
Binnen 5 minuten zijn de twee auto's van het luchthaven terrein via hetzelfde gat weer verdwenen.


(Ja, let niet op het toestel wat ze hierboven hebben afgebeeld :+ )

De meeste inzittenden van het toestel merken er niets van; ze merken het pas wanneer ze wordt verteld dat ze het toestel moeten verlaten omdat de vlucht geannuleerd wordt.

De overvallers maken zo'n ¤37 miljoen aan - veelal ruwe - diamanten buit.
Een deel van de buit is teruggevonden en in 2013 zijn er in België, Frankrijk en Zwitserland tientallen mensen opgepakt; veelal bekenden van de politie.
Het onderzoek loopt nog.

[ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 18-02-2015 00:06:37 ]
  woensdag 18 februari 2015 @ 02:35:31 #53
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_149783625
Mooie post weer iemand _O_
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  woensdag 18 februari 2015 @ 08:34:59 #54
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_149785023
Bazen post _O_
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
pi_149789534
Vader en dochter schrijven luchtvaartgeschiedenis:

http://www.metronieuws.nl(...)chtvaartgeschiedenis

quote:
Piloot worden, daar heeft bijna iedereen wel eens van gedroomd in zijn jonge jaren. Wanneer dat lukt is dat natuurlijk heel bijzonder. Maar voor de 59-jarige piloot Peter Elliott werd het extra speciaal toen er begin deze maand een wel heel bekende co-piloot aan hem werd gekoppeld: zijn dochter!
:)
pi_149789686
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2015 12:22 schreef Ferry_76 het volgende:
Vader en dochter schrijven luchtvaartgeschiedenis:

http://www.metronieuws.nl(...)chtvaartgeschiedenis

[..]

:)
Gezellig :D
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_149790499
ehvairport twitterde op woensdag 18-02-2015 om 12:52:02 Er wordt weer mondjesmaat gevlogen. Check de website van Eindhoven Airport voor meer informatie. reageer retweet
pi_149792168
De 3e en laatste 787 voor Arke (PH-TFM) is in de nacht van maandag op dinsdag uit de fabriek gerold in Everett (achter de ANA 787):

g

Gezellig samen met KLM's 777 dus. :P
pi_149814718
Vandaag in de geschiedenis:



- 19 februari 1982:: Eerste vlucht van de Boeing 757.
Vanaf Renton Municipal Airport maakt de eerst gebouwde 757 met registratie N757A haar eerste vlucht.

Tussen 1981 en 2004 bouwt Boeing 1.050 757's
Op dit moment zijn er nog 743 757 in service.
Delta Airlines is met (momenteel) 140 toestellen de grootste operator van dit type toestel.

N757A is nooit aan een klant geleverd en bleef bij Boeing in gebruik als testvliegtuig.
Momenteel voor de Lockheed Martin F-22 Raptor:



-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



- 19 februari 1985:: Vlucht 610 van Iberia is onderweg van Madrid naar Bilbao.
De Boeing 727–256 (EC-DDU "Alhambra de Granada") heeft 141 passagiers en 7 crew aan boord.
De vlucht was vertrokken om 08:47 uur en stond gepland om op 09:35 uur te landen in Bilbao.

Bij nadering van de luchthaven klapt het op een zendmast op de top van de 1000 meter hoge berg Oitz.
De linkervleugel wordt van de romp afgerukt.
Geen van de 148 inzittenden overleven de crash.



- 19 februari 1985: Diezelfde dag in 1985 is China Airlines vlucht 006 onderweg van Taipei naar Los Angeles.
De vlucht wordt uitgevoerd door N4522V, een Boeing 747SP met 251 passagiers en 23 crew.

De vlucht was al 10 uur onderweg en was op 550 kilometer ten noordwesten van San Francisco, vliegend op 12.500 meter hoogte, wanneer de problemen beginnen.
Motor #4 valt uit. De gezagvoerder draagt de boorwerktuigkundig op om de motor weer te starten. Volgens de procedures moet men hiervoor eerst naar een hoogte van 9.100 meter zakken maar dit werd niet gedaan. Poging om de motor te herstarten faalden.

De airspeed begon te dalen en door het gebrek van vermogen aan de rechterzijde helde de 747 naar rechts. Wanneer de gezagvoerder de autopilot uitschakelt hangt de 747 al 60 graden naar rechts en begon de neus te zakken.
De Attitude Indicator (kunstmatige horizon) gaf dit ook aan maar omdat dit (extreme bank en pitch) hoogst onlogisch is, en omdat men door de wolken niets kon zien raakte de crew ruimtelijk gedesoriënteerd.

Hierop dook de 747 naar beneden; binnen 30 seconden daalden ze 3000 meter wat neerkomt op gemiddeld 150 meter per seconde. De inzittenden werden blootgesteld aan bijna 5g.
Wanneer ze onder de wolken uitkomen en zich weer konden oriënteren kregen ze de 747 weer onder controle en komen op 2900 meter hoogte weer vlak. In tweeënhalve minuut waren ze 9100 meter gedaald.



Hier kon men motor #4 weer aan de praat krijgen en vlogen ze door naar Los Angeles.
Maar toen ze ontdekten dat de het landingsgestel deels gezakt was, er gewonden aan boord waren, er een hydraulisch lek was en er niet meer genoeg brandstof was om LAX te bereiken (door de luchtweerstand van het landingsgestel) weken ze uit naar San Francisco.

Er waren 24 gewonden waarvan 2 ernstig.
Ook raakte de 747 zwaar beschadigd; de vleugels bogen 5-7 centimeter omhoog en het landinggestel was zwaar beschadigd.
Verder was vooral de staart beschadigd; de buitenkanten van de stabilo waren afgerukt alsmede de linker hoogteroer.




De 747 wordt gerepareerd en vloog nog 12 jaar langer voor China Airlines waarna het aan hun zustermaatschappij Mandarin Airlines wordt geleverd in 1997.
Aan het einde van dat jaar wordt het in Las Vegas opgeslagen.

In 2002 komt het in eigendom van een religieuze organisatie en wordt het "Global Peace One" gedoopt.
In 2005 verliest het haar vliegcertificaat wegens onvoldoende onderhoud en sinds december dat jaar staat het op de luchthaven van Tijuana, pal naast de Amerikaans-Mexicaanse grens.
Daar staat het nu dus al bijna 10 jaar.

China Airlines vlucht 006 gaat nog steeds van Taipei naar Los Angeles, maar wordt nu door een 777-300ER gevlogen.



- 19 februari 2002: De eerste vlucht van de Embraer 170 en hiermee de eerste vlucht voor de E-jet familie.
Na roll-out op 29 oktober 2001 maakt PP-XJE vandaag de eerste vlucht.



Embrear heeft momenteel 1090 kisten uit de E-jet familie geleverd, heeft nog 249 orders openstaan en nog 502 opties.
PP-XJE is in juni 2012 in Nashville, Tennessee gesloopt:

pi_149863125
Deze man komt toch best wel verzuurd over?

Arnold Burlage: De schrik van Schiphol (2)
pi_149866434
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 17:44 schreef Mylene het volgende:
Deze man komt toch best wel verzuurd over?

Arnold Burlage: De schrik van Schiphol (2)
Zo zijn al z'n columns, alles is slecht en hij weet het beter...
pi_149872311
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 19:40 schreef Mikey92 het volgende:

[..]

Zo zijn al z'n columns, alles is slecht en hij weet het beter...
Met die insteek lees ik zijn columns ook.
Hij kan zo bij de Telegraaf aan de slag.
pi_149873049
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 22:22 schreef blingbling11 het volgende:

[..]

Met die insteek lees ik zijn columns ook.
Hij kan zo bij de Telegraaf aan de slag.
Daar is ie alweer een paar jaar weg toch?
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_149899089
Paar willekeurige fotootjes van vanmiddag:













  zaterdag 21 februari 2015 @ 23:45:38 #65
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_149905271
Die Air Baltic is al een ouwetje zo te zien...

* flipsen googlet: jup, 22,5 jaar oud
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  zaterdag 21 februari 2015 @ 23:49:13 #66
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_149905416
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2015 23:45 schreef flipsen het volgende:
Die Air Baltic is al een ouwetje zo te zien...

* flipsen googlet: jup, 22,5 jaar oud
Valt wel mee toch? Volgens mij ligt de gemiddelde leeftijd van alle 747's die bij KLM in dienst zijn ook rond die leeftijd. Misschien ligt die wel hoger als je de vrachtkisten niet meetelt :)
pi_149905816
Vandaag in de geschiedenis. kort...




- 22 februari 1987: De eerste vlucht van de Airbus A320.
Na roll-out op 14 februari voor het oog van hooggeplaatste gasten (waaronder Prins Charles en prinses Diana) maakt de eerst gebouwde A320 F-WWAI die zondag haar eerste vlucht die 3 uur en 23 uur zal duren.
De A320 is het eerste passagierstoestel met digital fly-by-wire en side-stick control.
Met 6.415 gebouwde exemplaren (79 A318, 1433 A319ceo, 3867 A320ceo en 1036ceo) is het na de Boeing 737 (8.385 geleverd) de meest succesvolle passagiersstraalvliegtuig.
Het totaal aantal orders van 11.514 kruipt wel zeer dicht naar het totaal aantal orders van de 737 die op dit moment 12.654 staat.

F-WWAI vliegt nu als F-WWBA nog steeds als testvliegtuig voor Airbus rond:





- 22 februari 1993: De eerste vlucht van de McDonnell Douglas MD-90.
N901DC maakt de eerste vlucht vanuit Long Beach, Californië.

De MD-90 was de doorontwikkeling van de MD-80 wat weer een doorontwikkeling van de DC-9 was.
Later zou nog de MD-95 komen maar voordat de productie hiervan begon (mei 1997) werd McDonnell Douglas overgenomen door Boeing waardoor de MD-95 werd uitgebracht als de Boeing 717.
Een groot succes is de MD-90 niet geworden; er werden maar 166 stuks gebouwd waarmee het het minst succesvolle model van de reeks werd.

N901DC bleef bij McDonnel Douglas/Boeing maar werd in 2006 in Kingman, Arizona gesloopt:



[ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 22-02-2015 00:17:20 ]
pi_149906142
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2015 23:49 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Valt wel mee toch? Volgens mij ligt de gemiddelde leeftijd van alle 747's die bij KLM in dienst zijn ook rond die leeftijd. Misschien ligt die wel hoger als je de vrachtkisten niet meetelt :)
Jong is anders, maar er vliegen nog 737's van die leeftijd rond.

En 737's zijn niet te vergelijken met 737 qua leeftijd. De kleinere kisten maken veel meer cycles en cycles doen een grotere impact op de vliegtuigen dan vlieguren (welke bij de grotere kisten weer relatief meer is).
Daarom zie je de kleinere kisten (Embraer's, A320-familie) ook relatief jong gesloopt worden.
(naast het feit dat onderdelen dan nog meer waard zijn dan de kist in z'n geheel).

En KLM's 747's zitten tussen de 11 en bijna 26 jaar.
De oudste (PH-BFA) wordt over ongeveer 3 maanden 26 jaar oud.
pi_149914828
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 17:44 schreef Mylene het volgende:
Deze man komt toch best wel verzuurd over?

Arnold Burlage: De schrik van Schiphol (2)
Hebben er wel een meer een handje van, Schiphol bashen. Groeicijfers van vorig jaar was niks mis mee.
pi_149914965
Een "column" :') Een opeenhoping van dwarszittende scheten zou ik het eerder noemen, wat een vent.
pi_149934329
Wat nou 4x4? 24x0 werkt ook prima. _O-

  Moderator zondag 22 februari 2015 @ 21:53:25 #72
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_149936118
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2015 23:45 schreef flipsen het volgende:
Die Air Baltic is al een ouwetje zo te zien...

* flipsen googlet: jup, 22,5 jaar oud
Is dat een 300 of 500? Las dat ze uitgefaseerd werden bij airBaltic. Ook Oost Europeanen zijn de vloot dan flink aan het vernieuwen, ben aantal jaren geleden nog met een 500 van Amsterdam naar Sofia gevlogen, maar bij AirBulgaria zijn de 300 en 500's ook al uit de vloot.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_149936404
quote:
1s.gif Op zondag 22 februari 2015 21:53 schreef derLudolf het volgende:
Is dat een 300 of 500?
-500.

En die worden inderdaad uitgefaseerd, net als hun -300's en daarmee dus hun gehele 737 vloot.

[ Bericht 3% gewijzigd door Iemand91 op 22-02-2015 23:53:50 ]
pi_149940699
Vandaag een tour behind the scenes van Schiphol gedaan met m'n zoon van 6. Was cadeautje van m'n vriendin. Erg leuk, niks nieuws ofzo. Wat wel leuk is, is dat je het beveiligde deel van Schiphol oost opgaat.
pi_149946809
De nieuwste Triple 7 van KLM is inmiddels ook geverfd in de nieuwe 'dolphin' livery

"Get busy living, or get busy dying"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')