abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_149918188
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2015 14:40 schreef JerryWesterby het volgende:

[..]

In de wiskunde van de QM stort de golffunctie inderdaad nooit in. M.a.w. er is geen wereld, er zijn alleen maar random kansverdelingen voor mogelijke werelden. Pas bij een waarneming ontstaat er een wereld. In het 'two slit' experiment is er een golf zolang er geen waarneming is. Alleen in de waarneming is er een deeltje. Terwijl in de wiskunde de golf gewoon blijft bestaan.
In mijn link wordt dit geloof ik tegengesproken; zie ook mijn post daarna.
  zondag 22 februari 2015 @ 14:48:56 #227
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_149918204
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2015 14:46 schreef JerryWesterby het volgende:

[..]

Misschien dat jouw bewustzijn zweverig is maar het mijne niet hoor.
Was ook maar een grapje. Maar je snapt mijn punt denk ik, een hidden variable theorie laat weinig ruimte over voor dingen als bewustzijn zoals gepostuleerd door Poolhond.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  zondag 22 februari 2015 @ 14:50:02 #228
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_149918234
quote:
1s.gif Op zondag 22 februari 2015 14:48 schreef Haushofer het volgende:

[..]

In mijn link wordt dit geloof ik tegengesproken; zie ook mijn post daarna.
Als ik het goed begrijp bijft de golf ook gewoon bestaan bij een waarneming. Of zit ik nu weer mis?
  zondag 22 februari 2015 @ 15:09:13 #229
339669 JerryWesterby
Keep rocking in the free world
pi_149918869
quote:
14s.gif Op zondag 22 februari 2015 14:48 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Was ook maar een grapje. Maar je snapt mijn punt denk ik, een hidden variable theorie laat weinig ruimte over voor dingen als bewustzijn zoals gepostuleerd door Poolhond.
Van mij was het ook een grapje. Ik bedoel dat bewustzijn niet iets zweverigs is. Het bestaat gewoon, en zou verklaard moeten worden. Als een theorie 'geen ruimte overlaat' voor bewustzijn pleit dat eerder tegen dan voor de theorie. Maar goed, bewustzijn verklaren is helemaal niet de bedoeling van QM. Het komt het simpelweg tegen, in de vorm van de waarneming, die in kwantum experimenten een rol blijkt te spelen in het tot stand komen van de werkelijkheid. Op macro niveau merk je daar niets van.
The 'physical world' is a postulated explanatory framework which abstracts certain properties (physical properties) from our experience and thinks of them as objectively existing.
  zondag 22 februari 2015 @ 15:14:43 #230
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_149919061
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2015 15:09 schreef JerryWesterby het volgende:

[..]

Van mij was het ook een grapje. Ik bedoel dat bewustzijn niet iets zweverigs is. Het bestaat gewoon, en zou verklaard moeten worden.
Ho, wacht even. Daar ben ik het dus al niet mee eens. Zie Dennett's quote eerder in het topic. Hier hebben we het over gehad, wat velen van ons betreft bestaat 'the hard problem' niet. Bewustzijn is niet duidelijk genoeg gedefinieerd om te kunnen zeggen dat 'het' bestaat'.

quote:
Als een theorie 'geen ruimte overlaat' voor bewustzijn pleit dat eerder tegen dan voor de theorie.
Waarom? Bewustzijn wordt in andere interpretaties als een simpele 'god of the gaps' gebruikt. In deze interpretatie is dat niet nodig. Dat betekent niet dat die plausibeler is maar absoluut ook niet dat het minder plausibel is.
quote:
Maar goed, bewustzijn verklaren is helemaal niet de bedoeling van QM. Het komt het simpelweg tegen, in de vorm van de waarneming, die in kwantum experimenten een rol blijkt te spelen in het tot stand komen van de werkelijkheid.
Wie zegt dat een waarnemer bewustzijn moet hebben? Dat bedoel ik dus, men ziet 'waarneming' en ziet daar direct een kans om het woordje 'bewustzijn' aan te plakken zonder daar enige verder uitleg voor te hoeven geven.
pi_149919343
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2015 14:26 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dan zou hij toch juist enthousiast moeten zijn over een deterministische interpretatie?
Ja daarom zei ik dat als hij nog een theorie had ontwikkeld dit waarschijnlijk "pilot wave" zou zijn.
We're slowly approaching inevitable death.
pi_149920519
quote:
14s.gif Op zondag 22 februari 2015 15:14 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Wie zegt dat een waarnemer bewustzijn moet hebben? Dat bedoel ik dus, men ziet 'waarneming' en ziet daar direct een kans om het woordje 'bewustzijn' aan te plakken zonder daar enige verder uitleg voor te hoeven geven.
Ja, ik begrijp die link ook totaal niet. Wanneer het tweespleten experiment wordt uitgevoerd met elektronen dan heb je daar toch echt meetapparatuur voor nodig, een bewuste waarnemer in de vorm van een mens kan helemaal geen elektronen waarnemen. :D

Dat is ook wat ik een beetje mis in deze discussie: wat is nu precies het centrale argument dat kwantumfysica iets met bewustzijn te maken zou hebben?

Als het de schijnbare onbepaaldheid is, wat is er zo leuk aan onbepaaldheid in het verklaren van specifiek bewustzijn? Omdat we graag het idee in stand houden dat we 'vrij' zijn?

Als het dat laatste is.. dan zie ik ten eerste daarvoor het argument niet. Waarom zou vrijheid een onderdeel van de verklaring moeten zijn? Ten tweede: onbepaaldheid en vrijheid lijken mij toch nog steeds fundamenteel verschillende dingen. Dat onbepaaldheid een voorwaarde is voor vrijheid of bewustzijn is bepaald niet evident.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  zondag 22 februari 2015 @ 16:08:58 #233
339669 JerryWesterby
pi_149921266
quote:
14s.gif Op zondag 22 februari 2015 15:14 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Ho, wacht even. Daar ben ik het dus al niet mee eens. Zie Dennett's quote eerder in het topic. Hier hebben we het over gehad, wat velen van ons betreft bestaat 'the hard problem' niet. Bewustzijn is niet duidelijk genoeg gedefinieerd om te kunnen zeggen dat 'het' bestaat'.

Maar zijn jullie dan een soort biologische robots, een soort zombie's?
Een soort organische automaten zonder subjectieve ervaring? Iets dat zich als een mens gedraagt maar er is niemand thuis?

Ik denk het niet eerlijk gezegd. Ik denk eerder dat je je eigen bewustzijn ontkent omdat het je dwingt de principiele aannames van je wereldbeeld te laten vallen. Dat is eng, want dan moet je standpunten gaan innemen die je associeert met de 'tegenpartij'. Ontkennen dat je bewust bent is dan makkelijker, want je kan gewoon blijven doen alsof je het wel bent, en iedereen blijft je ook zo behandelen ;-)

Maar je kan beter gaan waar de feiten je leiden, en niet letten op ideologische strijd.
The 'physical world' is a postulated explanatory framework which abstracts certain properties (physical properties) from our experience and thinks of them as objectively existing.
  zondag 22 februari 2015 @ 16:13:07 #234
339669 JerryWesterby
pi_149921440
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2015 15:52 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ja, ik begrijp die link ook totaal niet. Wanneer het tweespleten experiment wordt uitgevoerd met elektronen dan heb je daar toch echt meetapparatuur voor nodig, een bewuste waarnemer in de vorm van een mens kan helemaal geen elektronen waarnemen. :D
Alleen kennis over waar het deeltje is doet het interferentiepatroon al verdwijnen.
  zondag 22 februari 2015 @ 16:13:33 #235
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_149921457
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2015 16:08 schreef JerryWesterby het volgende:

[..]

Maar zijn jullie dan een soort biologische robots, een soort zombie's?
Een soort organische automaten zonder subjectieve ervaring? Iets dat zich als een mens gedraagt maar er is niemand thuis?

Ik denk het niet eerlijk gezegd. Ik denk eerder dat je je eigen bewustzijn ontkent omdat het je dwingt de principiele aannames van je wereldbeeld te laten vallen. Dat is eng, want dan moet je standpunten gaan innemen die je associeert met de 'tegenpartij'. Ontkennen dat je bewust bent is dan makkelijker, want je kan gewoon blijven doen alsof je het wel bent, en iedereen blijft je ook zo behandelen ;-)

Maar je kan beter gaan waar de feiten je leiden, en niet letten op ideologische strijd.
Waarom zou een biologische robot geen subjectieve ervaring kunnen hebben?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
  zondag 22 februari 2015 @ 16:14:30 #236
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_149921495
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2015 16:13 schreef JerryWesterby het volgende:

[..]

Alleen kennis over waar het deeltje is doet het interferentiepatroon al verdwijnen.
Moet dat niet zijn: "Alleen meten waar het deeltje is doet het interferentiepatroon al verdwijnen"?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_149921570
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2015 16:13 schreef JerryWesterby het volgende:

[..]

En zolang niemand naar het scherm of naar de meetapparatuur kijkt blijft de interferentie zeker? Als iemand 100 jaar later besluit om de meetdata te bekijken is het interferentiepatroon met terugwerkende kracht weg? :D
  zondag 22 februari 2015 @ 16:27:53 #238
339669 JerryWesterby
pi_149922180
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2015 16:16 schreef Molurus het volgende:

[..]

En zolang niemand naar het scherm of naar de meetapparatuur kijkt blijft de interferentie zeker? Als iemand 100 jaar later besluit om de meetdata te bekijken is het interferentiepatroon met terugwerkende kracht weg? :D
Ik denk het wel ja. Is dat niet het delayed choice experiment?
  zondag 22 februari 2015 @ 16:34:36 #239
339669 JerryWesterby
pi_149922478
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2015 16:13 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]

Waarom zou een biologische robot geen subjectieve ervaring kunnen hebben?
Kwestie van mijn definitie. Iets dat op een mens lijkt maar geen subjectieve ervaring heeft noem ik een biologische robot.
  zondag 22 februari 2015 @ 16:35:04 #240
339669 JerryWesterby
pi_149922502
.

[ Bericht 99% gewijzigd door JerryWesterby op 22-02-2015 16:35:26 ]
pi_149922995
"delayed quantum eraser experiment"

Interessante opstelling die een soort toevoeging of controle is op de traditionele "double slit experiment"

De opstelling:

"D(x)" is een detector. Bij D4 komt de foton met 100% zekerheid van de rode laserstraal waardoor er dus geen interventie patroon ontstaat. De golffunctie vervalt hier dus.

Maar pak bijvoorbeeld detector D2. Bij deze detector kan niet met zekerheid vastgesteld worden uit welke gleuf de foton komt waardoor de golffunctie zich dus voordoet.

Wel interessant om hier "pilot wave" op toe te passen. Dan is het ineens niet zo magisch meer.

http://en.wikipedia.org/wiki/Delayed_choice_quantum_eraser
pi_149924049
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2015 16:34 schreef JerryWesterby het volgende:

[..]

Kwestie van mijn definitie. Iets dat op een mens lijkt maar geen subjectieve ervaring heeft noem ik een biologische robot.
Hoe kun je dat verschil, in potentie, vaststellen?

Anders gezegd: wanneer kun je stellen dat 'iets op een mens lijkt, maar geen subjectieve ervaring heeft'?
pi_149924259
Als je de hersens bekijkt is de mens eigenlijk een robot die geprogrammeerd wordt door de omgeving. Het brein is superingewikkeld, maar op geen enkele wijze magisch of onverklaarbaar.

Vooral als je bedenkt hoeveel miljoenen jaren evolutie voorheengingen.

godverdomme wat ben ik brak zeg, letters bewegen gewoon en ik kan niet nadenken.
  zondag 22 februari 2015 @ 17:24:08 #244
339669 JerryWesterby
pi_149924488
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2015 17:14 schreef Molurus het volgende:

[..]

Hoe kun je dat verschil, in potentie, vaststellen?

Anders gezegd: wanneer kun je stellen dat 'iets op een mens lijkt, maar geen subjectieve ervaring heeft'?
Dat kan je op geen enkele manier objectief, natuurwetenschappelijk vaststellen. Dat een ander bewust is is iets dat we zuiver 'intuitief' weten, doordat je in een ander jezelf herkent.
  zondag 22 februari 2015 @ 17:25:32 #245
339669 JerryWesterby
pi_149924552
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2015 17:18 schreef dustbrain het volgende:
Als je de hersens bekijkt is de mens eigenlijk een robot die geprogrammeerd wordt door de omgeving. Het brein is superingewikkeld, maar op geen enkele wijze magisch of onverklaarbaar.

Vooral als je bedenkt hoeveel miljoenen jaren evolutie voorheengingen.

godverdomme wat ben ik brak zeg, letters bewegen gewoon en ik kan niet nadenken.
Dat komt door het stof;-)
  zondag 22 februari 2015 @ 17:27:56 #246
339669 JerryWesterby
pi_149924638
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2015 17:18 schreef dustbrain het volgende:
Precies.
Dus hoe komt het dan dat zoiets toch bewust is?
Blijkbaar is het niet voldoende om alleen naar de hersens te kijken. Daarin vind je geen bewustzijn.
pi_149924889
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2015 17:27 schreef JerryWesterby het volgende:

[..]

Precies.
Blijkbaar is het niet voldoende om alleen naar de hersens te kijken. Daarin vind je geen bewustzijn.
In water vind je ook geen "nattigheid" :+
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
  zondag 22 februari 2015 @ 17:39:42 #248
339669 JerryWesterby
pi_149925067
quote:
3s.gif Op zondag 22 februari 2015 17:33 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

In water vind je ook geen "nattigheid" :+
Precies.
Nattigheid is geen eigenschap van water. 'Nat' is geen fysica. Het is onze subjectieve beleving. Het is een quale. Het is bewustzijn.
pi_149925103
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2015 17:27 schreef JerryWesterby het volgende:

[..]

Precies.
Blijkbaar? Hoezo blijkbaar? Waar blijkt dat dan uit?

Dit lijkt me in directe tegenspraak met wat je hier eerder over zei, namelijk dat dat niet kan worden vastgesteld.
pi_149925186
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2015 17:39 schreef JerryWesterby het volgende:

[..]

Precies.
Nattigheid is geen eigenschap van water. 'Nat' is geen fysica. Het is onze subjectieve beleving. Het is een quale. Het is bewustzijn.
Aquadynamica is niet bepaald subjectief hoor. :)

Het gedrag van vloeistoffen zal je gewoon niet aantreffen in afzonderlijke moleculen. Maar dat lijkt me verder niet verrassend. Het is geen reden om dan te veronderstellen dat er nog iets naast dat water moet bestaan dat het gedrag van vloeistoffen verklaart.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')