Kort na het begin van de koude oorlog besluit de Sovjet-Unie om zich op te heffen.quote:Op dinsdag 3 februari 2015 10:11 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Sowieso binnen een paar jaar.
Het complete Oostblok 50 jaar lang bezetten, was natuurlijk geen stijl.
Alles wordt nu eenmaal aangegrepen om de Russische agressie goed te pratenquote:Op dinsdag 3 februari 2015 09:55 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dus omdat een groot aantal Oekraïners echte nazi's waren, was het niet meer dan terecht dat de Russen hun land bezetten na WOII?
Als je dat doet zie je dat Oekraïne zwaar te lijden heeft gehad onder zowel de nazi's als de sovjets. En aangezien die laatste er decennia langer hebben huisgehouden is het niet zo heel vreemd dat de aversie tegen de Russen er vrij groot is.quote:Op dinsdag 3 februari 2015 10:01 schreef JCats het volgende:
[..]
Heb ik dat gezegd?
Maar verdiep je ook eens in de afloop van WO2 en de koude oorlog.
Jij had het ook geen probleem gevonden als de geallieerden na WOII niet meer waren vertrokken uit ons land?quote:Op dinsdag 3 februari 2015 10:16 schreef JCats het volgende:
[..]
Kort na het begin van de koude oorlog besluit de Sovjet-Unie om zich op te heffen.
Dream on.
Ja maar Oekraïne is van Rusland. Oekraïne heeft immers de Krim bezet na WOII.quote:Op dinsdag 3 februari 2015 10:16 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Alles wordt nu eenmaal aangegrepen om de Russische agressie goed te praten.
Dat lijkt helaas wel het niveau van een aantal figuren hier.quote:Op dinsdag 3 februari 2015 10:19 schreef waht het volgende:
[..]
Ja maar Oekraïne is van Rusland. Oekraïne heeft immers de Krim bezet na WOII.
Feitelijk is oost-Duitsland ook van Rusland. Alleen hebben die vuige moffen het land weer veroverd op de Russen. Dit kan zo niet langer doorgaan. Oost-Europa is van Rusland, punt.
Ook de US heeft zijn invloedssfeer veilig gesteld.quote:Op dinsdag 3 februari 2015 10:18 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Jij had het ook geen probleem gevonden als de geallieerden na WOII niet meer waren vertrokken uit ons land?
Voor zo ver ik weer hebben wij niet te lijden gehad onder die uitbreiding van de invloedssfeer.quote:Op dinsdag 3 februari 2015 10:21 schreef JCats het volgende:
[..]
Ook de US heeft zijn invloedssfeer veilig gesteld.
Met aanmerkelijk minder geweld in Europa sinds WOII dan de Russen.quote:Op dinsdag 3 februari 2015 10:21 schreef JCats het volgende:
[..]
Ook de US heeft zijn invloedssfeer veilig gesteld.
Ooit iets opgemerkt van de recente en huidige US/EU/Kiev-agressie?quote:Op dinsdag 3 februari 2015 10:23 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Met aanmerkelijk minder geweld in Europa sinds WOII dan de Russen.
Maar goed, hoe wou je hiermee de huidige Russische agressie precies goedpraten?
Er is in Oekraïne vooral sprake van Russische agressie op dit moment. Zowel door een flink stuk van dat land te bezetten als door actief rebellen daar te sturen en te steunen.quote:Op dinsdag 3 februari 2015 10:25 schreef JCats het volgende:
[..]
Ooit iets opgemerkt van de recente en huidige US/EU/Kiev-agressie?
Begrijp je het pas als Rotterdam vernield wordt door Nederlanders zoals nu Donetsk door Ukraïners, gesteund door het Westen?
Vertel, waar en wanneer is Rusland aangevallen door de VS/EU/Kiev?quote:Op dinsdag 3 februari 2015 10:25 schreef JCats het volgende:
[..]
Als Rotterdam zichzelf eenzijdig probeert af te scheiden en daarbij gesteund wordt door een buitenlandse mogendheid, dan kan ik mij daar wel iets bij voorstellen.quote:Op dinsdag 3 februari 2015 10:25 schreef JCats het volgende:
[..]
Begrijp je het pas als Rotterdam vernield wordt door Nederlanders zoals nu Donetsk door Ukraïners, gesteund door het Westen?
Tja, dat zegt genoeg.quote:Op dinsdag 3 februari 2015 10:27 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Als Rotterdam zichzelf eenzijdig probeert af te scheiden en daarbij gesteund wordt door een buitenlandse mogendheid, dan kan ik mij daar wel iets bij voorstellen.
Vertel.quote:
Met deze reactie klinkt het alsof jij niet gelooft in het idee van landen of überhaupt territoriale integriteit.quote:
Goede vergelijking. Mits in Rotterdam vooral Duitsers wonen, en Duitsland gewapende troepen en wapentuig naar Rotterdam zou sturen na onwelgevallige verkiezingen. Ja, dan ontstaat een gewapend conflict.quote:Op dinsdag 3 februari 2015 10:25 schreef JCats het volgende:
[..]
Dat is het hele eieren eten ben ik bang. Blijven hangen in het koude oorlogdenken waarbij Rusland het gewoon voor het zeggen moet hebben achter het ijzeren gordijn...quote:Op dinsdag 3 februari 2015 10:38 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Met deze reactie klinkt het alsof jij niet gelooft in het idee van landen of überhaupt territoriale integriteit.
Waar begint en eindigt die zelfbeschikking dan?quote:Op dinsdag 3 februari 2015 10:30 schreef waht het volgende:
Het was allemaal prima en wel zo lang Moskou een marionet in Kiev had zitten. Maar nu dat niet meer zo is grijpt Poetin naar militaire middelen. Simpeler dan dit wordt het niet.
Ja, er wonen etnische Russen in Oekraïne, en Poetin ziet het als zijn taak om hen allemaal in één land te verenigen. Bovendien voelt hij zich bedreigd door de opkomst van de EU, de NAVO en het feit dat andere volkeren ook een fijn leven willen. Dat is allemaal heel erg natuurlijk, dat andere volkeren zelfbeschikking willen. Dus dan maar geweld.
Tot zover alle relevante details.
Binnen de landsgrenzen gelden wat mij betreft gewoon de wetten van dat land. Daar hebben andere landen zich niet mee te bemoeien door annexaties of het militair sturen en steunen van rebellen.quote:Op dinsdag 3 februari 2015 10:41 schreef Jibberism_ het volgende:
[..]
Waar begint en eindigt die zelfbeschikking dan?
Het begint en eindigt in dit geval bij wat een groter en machtiger land beslist wat zijn invloedssfeer zou moeten zijn.quote:Op dinsdag 3 februari 2015 10:41 schreef Jibberism_ het volgende:
[..]
Die vraag kan op veel manieren worden beantwoord. In deze casus betreft het volkeren als in Georgië, Estland, Letland, Litouwen, Oekraïne. Die hebben in mijn optiek recht op een soeverein land en dus zelfbeschikking. Dat baseer ik weer op historische redenen en niet in de minste plaats op hun lot tijdens de USSR. Niet iedereen zal het zo beoordelen.quote:Op dinsdag 3 februari 2015 10:41 schreef Jibberism_ het volgende:
[..]
Op zich mee eens. Maar zo werkt het in praktijk niet.quote:Op dinsdag 3 februari 2015 10:43 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Binnen de landsgrenzen gelden wat mij betreft gewoon de wetten van dat land. Daar hebben andere landen zich niet mee te bemoeien door annexaties of het militair sturen en steunen van rebellen.
Duidelijk. Je kunt dit ook idd op vele manieren bekijken. Dat maakr het ook lastig. Dank voor je antwoord.quote:Op dinsdag 3 februari 2015 10:47 schreef waht het volgende:
[..]
Die vraag kan op veel manieren worden beantwoord. In deze casus betreft het volkeren als in Georgië, Estland, Letland, Litouwen, Oekraïne. Die hebben in mijn optiek recht op een soeverein land en dus zelfbeschikking. Dat baseer ik weer op historische redenen en niet in de minste plaats op hun lot tijdens de USSR. Niet iedereen zal het zo beoordelen.
Aan de andere kant ga ik niet doen alsof het machtsspel tussen landen of volkeren niet bestaat, of er niet zou moeten zijn. Dat is er altijd geweest en zal altijd blijven. Ik begrijp derhalve de strategie van Moskou prima, als ik er zou zitten had ik waarschijnlijk niet veel anders gedacht. Maar ik woon niet in Moskou, noch ben ik een bevriende oligarch van Poetin. Derhalve hecht ik meer waarde aan zelfbeschikking van oost-Europese volkeren die zich keren tegen Rusland.
Meestal werkt het wel zo hoor. ik snap dat je het uit alle macht steunt maar noodzaak voor het Russische gedrag was er niet.quote:Op dinsdag 3 februari 2015 10:56 schreef Jibberism_ het volgende:
[..]
Op zich mee eens. Maar zo werkt het in praktijk niet.
Ik geef een reactie op de post van jou.quote:Op dinsdag 3 februari 2015 10:12 schreef waht het volgende:
[..]
Wat kan ons dat boeien? Het gaat om het grotere geheel, oftewel Rusland met territoriale ambities.
De rest is bijzaak.
Jij grijpt anders alles aan om de agressie van Kiev jegens hun eigen bevolking goed te keuren, want volgens Kiev zijn die mensen die daar wonen Oekraïners toch?quote:Op dinsdag 3 februari 2015 10:16 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Alles wordt nu eenmaal aangegrepen om de Russische agressie goed te praten.
Een vredesmacht zal er enkel voor zorgen dat beide partijen ademruimte krijgen, hun militaire middelen weer op orde kunnen stellen, en via andere wegen gaan bestrijden.quote:Op dinsdag 3 februari 2015 11:23 schreef Smack10 het volgende:
[..]
Ik geef een reactie op de post van jou.
Het kan mij zeker wat boeien, aangezien daar vele doden door kunnen vallen.
Tijd voor een vredesmacht daar.
Nonsens, ik spreek mij constant uit tegen geweld en voor een vreedzame oplossing.quote:Op dinsdag 3 februari 2015 11:23 schreef Smack10 het volgende:
[..]
Jij grijpt anders alles aan om de agressie van Kiev jegens hun eigen bevolking goed te keuren,
Ik heb hier eerlijk gezegd nog niemand het geweld tegen de eigen bevolking goed zien keuren.quote:Op dinsdag 3 februari 2015 11:23 schreef Smack10 het volgende:
Jij grijpt anders alles aan om de agressie van Kiev jegens hun eigen bevolking goed te keuren, want volgens Kiev zijn die mensen die daar wonen Oekraïners toch?
Het maakt hun overtuiging sterker, het land geenszins volgens mij.quote:Op dinsdag 3 februari 2015 11:31 schreef waht het volgende:
[..]
Een vredesmacht zal er enkel voor zorgen dat beide partijen ademruimte krijgen, hun militaire middelen weer op orde kunnen stellen, en via andere wegen gaan bestrijden.
Dit eindigt op geen andere manier dan dat Rusland de facto de controle over de Krim en een deel van oost-Oekraïne krijgt. In feite hadden ze dat al, maar nu is de controle verder versterkt. Oekraïne is geen partij voor Rusland, en Oekraïne heeft geen bondgenoten die hun handen in het vuur willen steken. De EU is hopeloos ineffectief als politieke entiteit en de VS hebben wel andere zorgen. Sancties zullen Rusland niet doen terugtrekken, het maakt ze enkel sterker. Poetin zal de Russen die daar wonen tot het einde verdedigen.
Het land is sowieso tanende gezien demografische ontwikkelingen en het feit dat de Russische economie gebaseerd is op grondstoffen. Maar in eigen omgeving is vooral overtuiging wat telt.quote:Op dinsdag 3 februari 2015 11:35 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
Het maakt hun overtuiging sterker, het land geenszins volgens mij.
Waarom spreek je dan constant van Russische agressie en als iemand iets zegt over het gedrag van het Oekraïense leger je steevast antwoordt dat men het Russische geweld niet goedpraat etc. ?quote:Op dinsdag 3 februari 2015 11:33 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Nonsens, ik spreek mij constant uit tegen geweld en voor een vreedzame oplossing.
Rusland hoort natuurlijk helemaal geen partij te zijn. Het land heeft daar helemaal niets te zoeken.quote:Op dinsdag 3 februari 2015 11:41 schreef Smack10 het volgende:
[..]
Waarom spreek je dan constant van Russische agressie en als iemand iets zegt over het gedrag van het Oekraïense leger je steevast antwoordt dat men het Russische geweld niet goedpraat etc. ?
Zelf vind ik beide strijdende partijen fout, daarom zou ik ook graag een vredesmacht zien zodat beide partijen zich aan afspraken kunnen houden.
De Russen hebben gewoon totaal niks te zoeken in dat land. Dat is het hele punt. Dat je hun interventie constant goedpraat vind ik vrij kwalijk.quote:Op dinsdag 3 februari 2015 11:41 schreef Smack10 het volgende:
[..]
Waarom spreek je dan constant van Russische agressie en als iemand iets zegt over het gedrag van het Oekraïense leger je steevast antwoordt dat men het Russische geweld niet goedpraat etc. ?
Zelf vind ik beide strijdende partijen fout, daarom zou ik ook graag een vredesmacht zien zodat beide partijen zich aan afspraken kunnen houden.
Vanuit deze situatie zou dan kunnen gekeken worden naar een uiteindelijke oplossing.
Nogmaals waarom post je m.b.t. agressie alleen over Rusland en kijk je weg voor de misdaden van het Oekraïense leger of bataljons die niet meer naar Kiev willen luisteren en zelf maar oorlogje gaan spelen?quote:Op dinsdag 3 februari 2015 11:47 schreef 99.999 het volgende:
[..]
De Russen hebben gewoon totaal niks te zoeken in dat land. Dat is het hele punt. Dat je hun interventie constant goedpraat vind ik vrij kwalijk.
Daar kijk ik niet bij weg. Maar zonder de Russische agressie aldaar was militair ingrijpen door Oekraïne ook niet nodig geweest. Oorzaak-gevolg.quote:Op dinsdag 3 februari 2015 11:52 schreef Smack10 het volgende:
[..]
Nogmaals waarom post je m.b.t. agressie alleen over Rusland en kijk je weg voor de misdaden van het Oekraïense leger of bataljons die niet meer naar Kiev willen luisteren en zelf maar oorlogje gaan spelen?
Het Russische volk heeft zeker wel geleden. Maar net zo hard onder hun eigen leider als onder Duitsland. Laten we dat vooral niet vergeten.quote:Op dinsdag 3 februari 2015 11:56 schreef UpsideDown het volgende:
Hoe de Russen geleden hebben in wo2, nounounou.![]()
Dat hebben ze naderhand ruimschoots goedgemaakt door het oosten van Duitsland compleet van de kaart te vegen en Polen een maar honderd kilometer te verplaatsen in hun voordeel. We moeten niet medelijden met Rusland krijgen ofzo.
Beetje zwak om dat hier als argument te gebruiken vind je niet?quote:Op dinsdag 3 februari 2015 11:58 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Het Russische volk heeft zeker wel geleden. Maar net zo hard onder hun eigen leider als onder Duitsland. Laten we dat vooral niet vergeten.
Over geschiedenis herschrijven gesproken
Vind jij dat Rusland iets te zoeken heeft in Oekraïne?quote:Op dinsdag 3 februari 2015 11:52 schreef Smack10 het volgende:
[..]
Nogmaals waarom post je m.b.t. agressie alleen over Rusland en kijk je weg voor de misdaden van het Oekraïense leger of bataljons die niet meer naar Kiev willen luisteren en zelf maar oorlogje gaan spelen?
Hoezo? Als argument voor wat?quote:Op dinsdag 3 februari 2015 12:00 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
Beetje zwak om dat hier als argument te gebruiken vind je niet?
Dat is geen argument voor dit conflict.quote:
Ik sluit mijn ogen niet voor de rol van Rusland hierin maar ook niet voor de rol die het leger van Oekraïne speelt door de eigen bevolking af te slachten.quote:Op dinsdag 3 februari 2015 11:55 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Daar kijk ik niet bij weg. Maar zonder de Russische agressie aldaar was militair ingrijpen door Oekraïne ook niet nodig geweest. Oorzaak-gevolg.
Daarentegen praat jij het Russische gedrag constant goed en ben je bedreven in heel dramatisch praten over wat Oekraïne doet, waar komt dat dan vandaan?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |