Het zijn echt ongelofelijk wereldvreemde idioten daar bij de ECB. Zetten ze zichzelf nu schaakmat door een termijn te noemen. Ze maken het Varoufakis wel heel makkelijk zo.quote:
quote:ECB's Liikanen: No lending to Greek banks if no deal by end of February
Jan 31 (Reuters) - A deal on extending Greece's bailout deal must be found by the end of February or the European Central Bank will not be able to continue lending to its banks, ECB council member Erkki Liikanen said on Saturday.
http://www.reuters.com/ar(...)dUSL6N0VA05620150131
Waar kan in dat geval je het beste in zitten denk je? Dollars, euro's (of obligaties) in nederland of euro's in duitsland?quote:Op zaterdag 31 januari 2015 15:41 schreef SeLang het volgende:
Ik denk de laatste tijd weer vaak terug aan 1989, de val van de Berlijnse muur. Hoe de wereld er eind 1989 opeens totaal anders uit zag als eind 1988. En niemand zag het aankomen. Zoiets kan weer gebeuren.
Eind dit jaar geen euro meer?
Het hek is van de dam. De bankencrisis in een nieuw jasje all over again. Afgezien van de invloed die de Trojka uitoefende is dit eigenlijk voor het eerst dat ik de ECB zich zo radicaal zie inmengen in een politieke crisis.quote:So earlier today the ECB's Erikki Liikanen, tired of pleasantries and dealing with what to Europe is a completely incomprehensible and illogical stance, one which is essentially a massive defection by Greece in the European "prisoner's dilemma", and which while leading to a Greek financial collapse and Grexit - both prerequisites to a subsequent Greek economic recovery unburdened by the shackles of the Euro - would also unleash a European depression, came out and directly threatened Greece that it now has 1 month until the end of February to reach a deal with the Troika, or else the ECB would cut off lending to Greek banks, in the process destroying the otherwise insolvent Greek banking sector.
Hoezo wereldvreemd? Het lijkt me niet meer dan gezond verstand gebruiken. Je gaat een dwars kind niet belonen. En op het niveau van 'dwars kind' zit de Griekse politiek momenteel.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 16:12 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Het zijn echt ongelofelijk wereldvreemde idioten daar bij de ECB. Zetten ze zichzelf nu schaakmat door een termijn te noemen. Ze maken het Varoufakis wel heel makkelijk zo.
ps: dit was de quote van SeLang
[..]
Dan heb je vorige week QE gemist. Want dat had niks met monetaire zaken te maken, maar was in alles politiek gedreven. Want je ziet nu de ECB aan de stutten van de funding trekken, dan is Griekenland kinderspel met welke exposures in de funding sfeer er gaan zijn bij de implementatie van QE - en al helemaal bij QE2 etc. Dat is de facto een transfer unie, en dat is enkel en alleen politiek. Ofwel, in Griekse mythologie, het paard van troje wat Draghi binnengereden heeft.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 16:17 schreef Arkai het volgende:
[..]
Het hek is van de dam. De bankencrisis in een nieuw jasje all over again. Afgezien van de invloed die de Trojka uitoefende is dit eigenlijk voor het eerst dat ik de ECB zich zo radicaal zie inmengen in een politieke crisis.
Let maar op wat de Italiaanse, Portugese en Spaanse yields gaan doen eind februari, als er geen accoord is. De ECB heeft zojuist haar eigen pistool tegen het eigen hoofd gezet. Ik ben benieuwd hoe dat bevalt. Het is in ieder geval enorm dom en roekeloos.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 16:23 schreef beantherio het volgende:
[..]
Hoezo wereldvreemd? Het lijkt me niet meer dan gezond verstand gebruiken. Je gaat een dwars kind niet belonen. En op het niveau van 'dwars kind' zit de Griekse politiek momenteel.
Laat ze maar in de stront zakken: ik ben benieuwd hoe het ze bevalt.
Tot zover heeft de ECB zich enkel gemengd in het politieke debat dat lange termijnsgevolgen had. Op zich heeft dat altijd in lijn gestaan met het mandaat dat ze hebben om het prijspeil te stabiliseren en hun invloed binnen de Trojka was ook van die aard. Nu gaan ze echter concreet over tot het uiten van dreigementen en de vraag is echter in hoeverre de ECB gelegitimeerd is om de politieke agenda zo hevig te domineren, helemaal op de korte termijn. Wat dat betreft heet het IMF altijd een veel neutralere positie bekleed en het zou de ECB sieren om dat binnen deze kwestie ook te doen.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 16:23 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Dan heb je vorige week QE gemist. Want dat had niks met monetaire zaken te maken, maar was in alles politiek gedreven. Want je ziet nu de ECB aan de stutten van de funding trekken, dan is Griekenland kinderspel met welke exposures in de funding sfeer er gaan zijn bij de implementatie van QE - en al helemaal bij QE2 etc. Dat is de facto een transfer unie, en dat is enkel en alleen politiek. Ofwel, in Griekse mythologie, het paard van troje wat Draghi binnengereden heeft.
De ECB is alleen politiek, zij het zonder controle.
De politieke grens hebben ze natuurlijk al veel eerder overschreden door met het SMP specifieke landen te gaan backstoppen in 2010 en in de Troika te gaan zitten en mee te gaan beslissen over hervormingsprogramma's.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 16:34 schreef Arkai het volgende:
[..]
Tot zover heeft de ECB zich enkel gemengd in het politieke debat dat lange termijnsgevolgen had. Op zich heeft dat altijd in lijn gestaan met het mandaat dat ze hebben om het prijspeil te stabiliseren en hun invloed binnen de Trojka was ook van die aard. Nu gaan ze echter concreet over tot het uiten van dreigementen en de vraag is echter in hoeverre de ECB gelegitimeerd is om de politieke agenda zo hevig te domineren, helemaal op de korte termijn. Wat dat betreft heet het IMF altijd een veel neutralere positie bekleed en het zou de ECB sieren om dat binnen deze kwestie ook te doen.
Op zich wel maar de ECB heeft naar mijn weten steun/aankoopprogramma's altijd op eigen intiatief en in een eenrichtingsverkeer (op Trojka na) gelanceerd wat suggestieve invloeden van politieke inmenging elimineert. In dit specifieke geval echter worden er politieke voorwaarden doorgedrukt in combinatie met een ultimatum wat de ECB een starre onderhandelingspartner maakt. Dat is wat mij betreft een handeling die de ECB rigoreus buiten het boekje om doet en een schending van het mandaat maakt.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 16:37 schreef SeLang het volgende:
De politieke grens hebben ze natuurlijk al veel eerder overschreden door met het SMP specifieke landen te gaan backstoppen in 2010 en in de Troika te gaan zitten en mee te gaan beslissen over hervormingsprogramma's.
Geloof je echt nog in de onafhankelijkheid van de ECB?quote:Op zaterdag 31 januari 2015 16:56 schreef Arkai het volgende:
[..]
Op zich wel maar de ECB heeft naar mijn weten steun/aankoopprogramma's altijd op eigen intiatief en in een eenrichtingsverkeer (op Trojka na) gelanceerd wat suggestieve invloeden van politieke inmenging elimineert. In dit specifieke geval echter worden er politieke voorwaarden doorgedrukt in combinatie met een ultimatum wat de ECB een starre onderhandelingspartner maakt. Dat is wat mij betreft een handeling die de ECB rigoreus buiten het boekje om doet en een schending van het mandaat maakt.
quote:Angela Merkel rules out cancelling any more Greek debt
The German chancellor, Angela Merkel, has ruled out cancelling more of Greece’s debt, saying the country has already received billions of cuts from bankers and creditors.
Merkel’s intervention comes after the Greek finance minister, Yanis Varoufakis, refused to work with the troika of lenders – the European commission, European Central Bank and International Monetary Fund – to renegotiate the terms of the debt-ridden country’s ¤240bn (£180bn) bailout programme.
“There has already been voluntary debt forgiveness by private creditors, banks have already slashed billions from Greece’s debt,” Merkel told the Hamburger Abendblatt newspaper. “I do not envisage fresh debt cancellation.”
Greece’s leftwing Syriza party won last weekend’s election with a pledge to have half the debt written off and has already begun to roll back the austerity measures the creditors had demanded of the previous government.
But Merkel told the Berliner Morgenpost newspaper on Saturday that Europe would continue showing solidarity with Greece and other eurozone members struggling with debts “if these countries undertake their own reform and saving efforts”.
Asked whether there would be a debt cut for Greece, she replied that Athens had already been forgiven billions of euros by private creditors and added: “I don’t see a further debt haircut.”
No ‘Grexit’
But the German chancellor said that she still wanted Greece to stay in the eurozone. “The aim of our policies was and is for Greece to remain a part of the euro community permanently,” Merkel said.
Pierre Moscovici, the EU economic and financial affairs commissioner, told the BBC that Greece belongs in the eurozone and the single currency depends on there being no “Grexit”.
Standing his ground after talks in Athens with Jeroen Dijsselbloem, head of the eurogroup of EU finance ministers, Varoufakis said on Friday that Greece would not be rowing back on election-winning pledges.
“This platform enabled us to win the confidence of the Greek people,” Varoufakis said, insisting that the logic of austerity had been repudiated by voters when the far-left Syriza party stormed to victory in Sunday’s election.
The size of the Greek economy has shrunk by more than a quarter – the worst slump in modern times – as a result of consecutive waves of budget cuts and tax rises enforced at the behest of creditors.
Varoufakis and the new Greek prime minister, Alexis Tsipras, who also met Dijsselbloem on Friday, are adamant that the government will deal only with individual institutions and on a minister-to-minister basis within the EU rather than the “troika”.
Syriza, which having fallen short of an overall majority has formed a coalition government with rightwing populists also opposed to austerity, has made debt reduction and renegotiation of the bailout agreement a priority.
Varoufakis will travel to Paris on Saturday and is expected to meet French finance minister Michel Sapin and economy minister Emmanuel Macron on Sunday, rather than Monday as had been planned.
Alexis Tsipras, the new Greek prime minister, will visit Rome on Tuesday to meet with his Italian counterpart Matteo Renzi and Paris on Wednesday for talks with French president Francois Hollande with the aim of winning support for his anti-austerity policies.
Ik geloof zeker dat de ECB onafhankelijk opereert maar wel symptonen vertoont van een vergaande loyaliteit om de Europese Droom te bewerkstelligen. Bij de ECB lijkt het steeds meer om een institutioneel karakter te gaan en dit baart mij ernstige zorgen omdat het hiermee de belastingbetaler met onnodige risico's opzadelt. Een goede stap zou die Draghi kan maken is door terug te komen op zijn uitspraak om de Euro te redden ongeacht de middelen die hiervoor nodig zijn. Die visie is veel te absoluut voor een organisatie die enkel liquditeit in de markt dient te verschaffen.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 17:00 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Geloof je echt nog in de onafhankelijkheid van de ECB?
Ik vond bijna genant dat bijv. Hollande al dagen voor de vergadering wist te melden dat tot QE werd besloten. Hoezo geen politieke inmenging?
Aangezien de markt al omkomt in de liquiditeit heeft Draghi c.s. met QE imho aangetoond enkel een politiek verlengstuk te zijn. Temeer omdat hij weet danwel kon weten dat geen enkele institutionele belegger een core EU land obligatie gaat verkopen, en dat het dus de facto verkapte financiering van non core landen is, met de risico's voor de core landen.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 17:19 schreef Arkai het volgende:
[..]
Ik geloof zeker dat de ECB onafhankelijk opereert maar wel symptonen vertoont van een vergaande loyaliteit om de Europese Droom te bewerkstelligen. Bij de ECB lijkt het steeds meer om een institutioneel karakter te gaan en dit baart mij ernstige zorgen omdat het hiermee de belastingbetaler met onnodige risico's opzadelt. Een goede stap zou die Draghi kan maken is door terug te komen op zijn uitspraak om de Euro te redden ongeacht de middelen die hiervoor nodig zijn. Die visie is veel te absoluut voor een organisatie die enkel liquditeit in de markt dient te verschaffen.
Laten we het hopen van niet.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 15:41 schreef SeLang het volgende:
Ik denk de laatste tijd weer vaak terug aan 1989, de val van de Berlijnse muur. Hoe de wereld er eind 1989 opeens totaal anders uit zag als eind 1988. En niemand zag het aankomen. Zoiets kan weer gebeuren.
Eind dit jaar geen euro meer?
Nee dank je, ik hou liever nog wat van mijn koopkracht over. Giften doe ik dan wel op een meer transparante wijze.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 17:24 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Laten we het hopen van niet.
Met een simpel treinritje 3 verschillende valuta's nodig hebben heb ik geen zin in.
Overigens (geen directe reactie op jou) waarom zouden NL en België (bijv) allebei naar een andere valuta terugkeren? Is niet echt logisch, dan zie ik ze eerder in een soort van gemeenschappelijke munt blijven.
De vraag is maar of we allemaal apart beter af zijn.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 17:25 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Nee dank je, ik hou liever nog wat van mijn koopkracht over. Giften doe ik dan wel op een meer transparante wijze.
Wie is 'we allemaal'?quote:Op zaterdag 31 januari 2015 17:26 schreef MouzurX het volgende:
[..]
De vraag is maar of we allemaal apart beter af zijn.
Waarom moeten 17 miljoen Nederlanders bukken voor de eurolanden?quote:
Waarom moet de randstad bukken voor limburg?quote:Op zaterdag 31 januari 2015 17:28 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Waarom moeten 17 miljoen Nederlanders bukken voor de eurolanden?
Ofwel, wat is er mis mee als iedereen zijn eigen shit oplost, en die niet doorschuift naar een ander?
quote:In Madrid is een grote betoging aan de gang van de nieuwe linkse partij Podemos. Tienduizenden aanhangers zijn naar het centrale plein in de Spaanse hoofdstad gekomen om het vertrek van de regering te eisen. Volgens correspondent Jessica van Spengen kun je er over de hoofden lopen.
Podemos is fel gekant tegen het financiële beleid van de centrumrechtse regering van premier Rajoy. De partij wil, net als de Griekse zusterpartij Syriza, dat er een einde komt aan het bezuinigingsbeleid.
Podemos ontstond vorig jaar en behaalde vanuit het niets vijf zetels in het Europees Parlement. "Dat bracht een behoorlijke schokgolf teweeg in Spanje", zegt Van Spengen.
In Spanje wisselen normaal gesproken de twee grootste partijen van het land, de arbeiderspartij PSOE en de centrumrechtse Partido Popular, elkaar om de paar jaar af in de regering. "En nu hebben ze ineens een heel grote volksbeweging tegenover zich die de boel op scherp zet", zegt Van Spengen.
Podemos staat voor een "socialere politiek". "Ze vinden dat de broekriem hier, net als in Griekenland, veel te strak is aangehaald. Dat de ongelijkheid, het verschil tussen arm en rijk, moet veranderen. De rijke Spanjaard moet meer gaan betalen, de werkweek moet terug naar 35 uur en de pensioenleeftijd moet omlaag", aldus Van Spengen.
Net als Syriza wil Podemos ook onderhandelen met Europa over kwijtschelding van de schulden. "Volgens Podemos hebben de Europese grootmachten de macht overgenomen en dat moet afgelopen zijn."
http://nos.nl/artikel/201(...)-been-in-madrid.html
Omdat limburg, Sjengquote:Op zaterdag 31 januari 2015 17:30 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Waarom moet de randstad bukken voor limburg?
Maar ze hebben Draghiquote:Op zaterdag 31 januari 2015 17:36 schreef MouzurX het volgende:
Wat ik eigenlijk niet begrijp hè...die zuidelijke landen zijn toch gewoon keihard te sjaak zonder de noordelijke landen? Ze zijn totaal niet concurrerend en dat zullen ze ook niet worden. Ja door hun eigen munt te devalueren en dus in koopkracht in te boeten.
Hoe moeten we het dan gaan doen eigenlijk?quote:Op zaterdag 31 januari 2015 17:36 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Omdat limburg, Sjeng
Staat er voorbij Weert geen hek dan?
Maar serieus, Draghi die actief de rentes negatief maakt, dat molt de Nederlandse pensioenfondsen op een manier die mensen nog niet goed beseffen. Bedrijven met een defined benefit pensioen begrijpen dat wel, die gaan weer tegen de 50% premie betalen zoals in 2009. Azie dankt je voor de Nederlandse banen, bij voorboot.
Deflatie? Grapje zeker met een munt die de grond in gejaagd wordt.
Kun je uitleggen waarom we dat ons laten aanleunen? Omdat ik geen francskes hoef om te wisselen is vooral een grote bedrijven argument, niet voor burgers.
2200?quote:Op zaterdag 31 januari 2015 17:40 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Hoe moeten we het dan gaan doen eigenlijk?
In 2200 moet je toch wel 1 wereldregering hebben, of zou een meerderheid van regeringen ook gewoon nog goed werken? Of zullen we dan, zoals volgens veel fictie, alleen enorm machtige bedrijven hebben?(google etc) Even om het lange termijn perspectief er bij te pakken, zonder al teveel off-topic te gaan.
Stel we gaan terug naar ieder voor zich, waar eindigt het dan?
Nee kortetermijndenken kunnen we aan de politici overlaten.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 17:43 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
2200?Zullen we eens proberen het vijf jaar goed te doen ipv 200?
We gaan niet terug naar ieder voor zich, daar zitten we allang in, het is enkel dat we (als in NL) de rekening gezamelijk mogen betalen. Met dank aan de ego's die hun verlies niet kunnen nemen.
In 2100 is de wereld en je ziel van Apple en Google. Griekenland is het welvaarendste land ter wereld, omdat die Apple en Google een belastingtarief van 0.2% beloofden en daarmee ze uit Dublin en Amsterdam weglokten. (ik doe even de snelle samenvattingquote:Op zaterdag 31 januari 2015 17:46 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Nee kortetermijndenken kunnen we aan de politici overlaten.
Ik vind het wel interessant om dat er bij te pakken.Of maak het 2100/2050.
Markten zijn nooit vrij geweest. En dat lijkt me ook geen goed idee. Ik ben in principe tegen mensenhandel bijvoorbeeld.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 17:49 schreef jjaap1 het volgende:
Ik hoop dat tegen die tijd een regering klein en niet machtig is, en dat markten vooral vrij zijn. En dat regeringen niet de levens van mensen proberen te regelen en controleren.
quote:Tienduizenden Spanjaarden bij betoging Podemos
Tienduizenden Spanjaarden zijn zaterdag in het centrum van Madrid de straat opgegaan om hun steun te laten blijken voor de linkse protestbeweging Podemos ('wij kunnen'). De linkse partij hoopt bij de verkiezingen later dit jaar eenzelfde succes te boeken als Syriza in Griekenland.
Wacht, deze had je later ge-edit.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 17:46 schreef MouzurX het volgende:
Zal Nederland niet altijd de rekening moeten betalen? Het lijkt me onrealistisch om te denken dat de andere landen eerst op hetzelfde niveau als Nederland/Duitsland komen voordat we ze kunnen "samenvoegen"(politiek gezien/economisch etc) Als je nooit wilt betalen als "de rijkere" zul je dus inderdaad altijd apart moeten blijven, is dat realistisch in deze meer en meer globaliserende samenleving?
Is dat zo?quote:Op zaterdag 31 januari 2015 17:57 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Wacht, deze had je later ge-edit.
Je vergeet een onderscheid te maken.
Globalisatie is vooral iets wat op multinationaal ondernemersniveau speelt. Specifiek met betrekking tot Nederland, en dat wordt enorm zwaar onderschat, is dat vooral iets van sociale lasten, maar vooral ook van pensioenkosten. Mijn stelling van 50% van het loon is niet lukraak gekozen. En dat is een direct gevolg van de ECB (EU) haar poltiek dat lage rentekosten goed zijn. Niets minder is waar voor de Nederlandse situatie. Lage rente is goed voor schuldenlanden, niet voor een land als Nederland. Inherent is dat alleen al een verkapte fiscale transfer binnen de unie, maar nog duidelijker leidt dit tot vernietiging van banen, in toenemende mate ook kennisintenstieve banen.
Op niveau van mensen -die vergeten groep in dit topic- speelt globalisatie veel minder.
Overigens, is Nederland als fiscaal asielanten land voor multinationals vooral begunstigde van globalisering van kapitaalstromen. Zo heeft het grootste deel van de Russische bedrijven waartegen sancties getroffen zijn haar hoofdzetel aan de zuidas. Naar de revenuen daarvan slaan bij een hele kleine groep neer.
Is globalisatie voor jou synoniem aan reizen -binnen Europaquote:Op zaterdag 31 januari 2015 18:01 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Is dat zo?
Praat eens met een willekeurige bejaarde, vraag hem/haar waar ze is geweest. Misschien naar Duitsland een keer, of Frankrijk/Engeland.
Praat dan met een jongere van 20, vraag die waar hij/zij is geweest, die kan zo 7+ West-Europese landen opnoemen. Is toch wel een verschil hoor.
Studie in het buitenland is ook steeds meer een niet te missen ding op je CV.
Ja mensen handel is niet goed. Maar bijvoorbeeld drugs legaal maken heeft positieve effecten. En mensen komen er anders toch wel aan.quote:Markten zijn nooit vrij geweest. En dat lijkt me ook geen goed idee. Ik ben in principe tegen mensenhandel bijvoorbeeld.
Ik vond vooral die interviewster slecht eigenlijk, deed me denken aan Eva Jinek.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 18:03 schreef Holograph het volgende:
Was hij serieus een hoogleraar economie? Die man ontwijkt werkelijk alle vragen die de interviewster stelt. En dan de reacties op het interview2
Die heeft de coup van capo Draghi vorige week gemist denk ik.quote:De Duitse eurocommissaris Günter Oettinger verwijt de nieuwe Griekse regering dat zij ''brutaal en schaamteloos'' tekeergaat.
Hij zegt tijdens een bijeenkomst van de christendemocratische CDU dat de regering van Alexis Tsipras zich aan zijn verplichtingen tegenover de EU moet houden. ''Het kan niet zo zijn dat Brussel een regering beter behandelt, omdat die brutaal en schaamteloos optreedt'', zegt hij.
De eurocommissaris noemt de manier waarop de Griekse regering met de Europese instellingen omgaat ''uniek''. Wie zo'n toon aanslaat en nieuwe vijandbeelden opbouwt, zoals de regering van Alexis Tsipras, wakkert haat en wanhoop aan, meent Oetttinger.
...
De Duitse bondskanselier Angela Merkel heeft uitgesloten dat de schuld van Griekenland volledig wordt afgeschreven, zegt ze tegen Duitse media.
Ze deed me denken aan 99.999 eigenlijkquote:Op zaterdag 31 januari 2015 18:17 schreef bascross het volgende:
[..]
Ik vond vooral die interviewster slecht eigenlijk, deed me denken aan Eva Jinek.
Als we het dan over lekkere nieuwslezeressen hebben, ik prefereer Simone Weimans..quote:Op zaterdag 31 januari 2015 18:19 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Ze deed me denken aan 99.999 eigenlijk
Ik gok dat ik dan toch Eva Jinek prefereer
Ik ga wel altijd voor de 99,999% zekere gok
Volgens mij kan je niet lezen, of probeer je gewoon de aandacht af te leiden. Een beetje zoals het subject in kwestie. Hmmm.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 19:05 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Als we het dan over lekkere nieuwslezeressen hebben, ik prefereer Simone Weimans..heerlijk !!
Ik denk dat die man een psychoanalytisch spel probeert te spelen waarbij hij zichzelf een opvoedkundige rol toe-eigent. Hij probeert in elk geval de ernst van de situatie te verbloemen maar gelukkig laat de interviewster zich niet al te veel manipuleren. Voor de rest wordt er totaal niets nieuws besproken.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 18:03 schreef Holograph het volgende:
Was hij serieus een hoogleraar economie? Die man ontwijkt werkelijk alle vragen die de interviewster stelt. En dan de reacties op het interview2
quote:Op zaterdag 31 januari 2015 19:16 schreef Arkai het volgende:
[..]
Ik denk dat die man een psychoanalytisch spel probeert te spelen waarbij hij zichzelf een opvoedkundige rol toe-eigent. Hij probeert in elk geval de ernst van de situatie te verbloemen maar gelukkig laat de interviewster zich niet al te veel manipuleren. Voor de rest wordt er totaal niets nieuws besproken.
De interviewster had een aantal kernvragen gesteld waar ze geen antwoord op kreeg dus bleef ze maar in herhaling vallen. Een soort Eva Jinek zonder achtergrondkennis van de materie wat al snel uitloopt op een bizar saai interview. Het was dus inderdaad bedroevend slecht.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 19:18 schreef crashbangboom het volgende:
[..]![]()
Als dat tegenwoordig al het niveau van interviewster is. Had ze niet gewoon de antwoorden naar willekeur zelf kunnen inspreken en de geinterviewde kunnen vragen de zooi te lip syncen?
Geef toe, dat is toch bedroevend slecht?
Volgens mij had ze juist geen vragen, maar stellingen.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 19:21 schreef Arkai het volgende:
[..]
De interviewster had een aantal kernvragen gesteld waar ze geen antwoord op kreeg dus bleef ze maar in herhaling vallen. Een soort Eva Jinek zonder achtergrondkennis van de materie wat al snel uitloopt op een bizar saai interview. Het was dus inderdaad bedroevend slecht.
Verreweg de belangrijkste vraag blijft toch hoe Griekenland deze feestbegroting gaat financieren. Hij legt misschien wel leuk uit dat de schulden van Griekenland onhoudbaar zijn, maar dat was de vraag niet.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 18:17 schreef bascross het volgende:
[..]
Ik vond vooral die interviewster slecht eigenlijk, deed me denken aan Eva Jinek.
Ben jij een kloon van trol nr. 99.999?quote:Op zaterdag 31 januari 2015 20:05 schreef Holograph het volgende:
[..]
Verreweg de belangrijkste vraag blijft toch hoe Griekenland deze feestbegroting gaat financieren. Hij legt misschien wel leuk uit dat de schulden van Griekenland onhoudbaar zijn, maar dat was de vraag niet.
Zegt ie iets vreemds dan? Het is toch zo? Varoufakis probeert een theatraal leuterverhaaltje op te hangen en wil geen vragen beantwoorden.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 20:08 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Ben jij een kloon van trol 99.999?
Gewoon niet doen.
Heb je het filmpje wel objectief bekeken dan? Varoufakis mag geen antwoord geven, laat staan een zin afmaken.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 20:12 schreef beantherio het volgende:
[..]
Zegt ie iets vreemds dan? Het is toch zo? Varoufakis probeert een theatraal leuterverhaaltje op te hangen en wil geen vragen beantwoorden.
Waar heb je het over? Hij is 95% van de tijd aan het woord. En in die tijd is alleen maar bezig met erom heen te draaien trouwens.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 20:23 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Heb je het filmpje wel objectief bekeken dan? Varoufakis mag geen antwoord geven, laat staan een zin afmaken.
Te doorzichtigquote:Op zaterdag 31 januari 2015 20:28 schreef beantherio het volgende:
[..]
Waar heb je het over? Hij is 95% van de tijd aan het woord. En in die tijd is alleen maar bezig met erom heen te draaien trouwens.
Hij komt over als een clown. Ik zou nog geen pak wasknijpers van hem kopen.
Heb je het interview zelf wel bekeken?quote:Op zaterdag 31 januari 2015 20:30 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Te doorzichtig
Kun je dat svp even onderbouwen, die claim van 95%?
yep. geef eens antwoord.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 20:31 schreef beantherio het volgende:
[..]
Heb je het interview zelf wel bekeken?
Het feit dat je een vraag over een percentage dat iemand aan het woord is belangrijk vind (wat gewoon een ruwe schatting was trouwens) maakt wel duidelijk dat je je heel kwetsbaar voelt in je standpunt. Immers: je probeert de inhoud te ontwijken. Of je bent gewoon een troll.quote:
als dat een succes gaat worden dan krijgen meer van zulke landenquote:Op zaterdag 31 januari 2015 20:26 schreef arjan1112 het volgende:
Hij zei dat ie tegelijkertijd wel en niet wil onderhandelen met de troijka en dat ie tergelijkertijd wel en niet staatsbedrijven wil privatiseren en dat ie tergelijkertijd wel en niet wil afschrijven op de schulden
Het wordt eentonig, en storend, dat ontwijkend gedrag. En doorzichtig. Kom, kijk nog eens terug.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 20:45 schreef beantherio het volgende:
[..]
Het feit dat je een vraag over een percentage dat iemand aan het woord is belangrijk vind (wat gewoon een ruwe schatting was trouwens) maakt wel duidelijk dat je je heel kwetsbaar voelt in je standpunt. Immers: je probeert de inhoud te ontwijken. Of je bent gewoon een troll.
Je vergeet nog te melden dat Distelblom het een succes vindt, en we niks de noppes nada hebben kwijtgescholden, ook niet bij al die andere staten, en dat de rente natuurlijk niet geschrapt maar negatief wordt, zodat de aflossing uit de negatieve rente betaald wordt.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 20:50 schreef arjan1112 het volgende:
Hoe het afloopt:
De rente op het pakket leningen word geschrapt , de looptijd verlengd naar 100 jaar, van de geplande extra uitgaven van 11 miljard krijgen ze de helft en Griekenland blijft lekker in de eurozone.
Vervolgens om de 2 of 4 jaar weer een heel gezeik versoepeling en kwijtschelding zodat in 2025 o.i.d vrijwel niets van de leningen over is
En het belang van de BBC daarbij ?quote:Op zaterdag 31 januari 2015 20:58 schreef jjaap1 het volgende:
wel duidelijk hoe goed die tactiek werkt van BBC verslag gever aan verdeeldheid hier. Ze probeerde hem te forceren te zeggen dat er geen geld is voor de dingen die hij nu wil doen, en dat ie dus maar braaf moet meewerken. En hij probeerde duidelijk te maken dat meer schuld erop laden ook geen oplossing is.
Leuk hoor dat gehamer de hele tijd op de Duitsers, maar volgens elPais zijn het Spanje, Portugal en Ierland die het felst tegen toegeven aan Griekenland zijn.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 16:33 schreef SeLang het volgende:
Die hele QE gaat denk ik een enorme backfire worden. Niet alleen omdat het niets nuttigs doet maar vooral omdat het heeft blootgelegd hoe weinig bereidheid er met name in Duitsland is voor het backstoppen van risico's in de periferie. Daarmee is de geloofwaardigeheid van de OMT backstop (die er dus wel toe doet - dit heeft de crisis in 2012 tijdelijk gestabiliseerd) ernstig ondermijnd. Want wie gelooft er nu nog dat de Duitsers daadwerkelijk Spanje of Italië gaan backstoppen als dat nodig is?
Volgens mij waren de Duitsers toch duidelijk tegen QE. Dat Spanje tegen het toegeven aan de Grieken is lijkt mij niet zo vreemd. Ze hebben daar verkiezingen dit jaar en de huidige regering gaat dat waarschijnlijk niet redden.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 21:30 schreef HiZ het volgende:
[..]
Leuk hoor dat gehamer de hele tijd op de Duitsers, maar volgens elPais zijn het Spanje, Portugal en Ierland die het felst tegen toegeven aan Griekenland zijn.
Even de hele quote: "De perifere regeringen zijn het meest bang voor een succes van Syriza en de relaxatie-operatie waar ze mee bezig zijn: ze hebben een moeilijke tijd achter de rug en zijn bang dat de linkse oppositie in hun eigen land het voorbeeld van Tsipras volgt."quote:Op zaterdag 31 januari 2015 21:30 schreef HiZ het volgende:
[..]
Leuk hoor dat gehamer de hele tijd op de Duitsers, maar volgens elPais zijn het Spanje, Portugal en Ierland die het felst tegen toegeven aan Griekenland zijn.
Daar zit dus het probleem. Medio maart kan Griekenland niet meer aan haar verplichtingen doen, tenzij men meer gaat lenen. De marktrente op Griekse obligaties is >10%, onbetaalbaar. Dan zal Griekenland dus moeten aankloppen bij de internationale gemeenschap. Die gaan Griekenland onder deze omstandigheden echt geen geld lenen, zelfs Italië en Spanje niet. Het verhaal van de Griekse minister zit in ieder geval vol met tegenspraken, dus we zullen zien wat het wordt.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 21:39 schreef jjaap1 het volgende:
Ja maar ze vroeg 'hoe gaan jullie dat betalen'. Ja iig niet door groot deel belastings inkomen naar rente en schuld betalingen toe te sturen. Dat probeerde hij dus uit te leggen, en hij probeerde ook uit te leggen dat meer lenen van tafel is, maar dat onderhandelingen voor huidige schuld niet van tafel zijn. Maar dat BBC mens probeerde hem dus de hele tijd woorden in de mond te leggen en onderbrak hem telkens.
Kun je svp even aantonen dat de rente >10%? Moet niet zo moeilijk zijn met een duidelijke financiele bron. Kuch.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 22:08 schreef Holograph het volgende:
[..]
Daar zit dus het probleem. Medio maart kan Griekenland niet meer aan haar verplichtingen doen, tenzij men meer gaat lenen. De marktrente op Griekse obligaties is >10%, onbetaalbaar. Dan zal Griekenland dus moeten aankloppen bij de internationale gemeenschap. Die gaan Griekenland onder deze omstandigheden echt geen geld lenen, zelfs Italië en Spanje niet. Het verhaal van de Griekse minister zit in ieder geval vol met tegenspraken, dus we zullen zien wat het wordt.
http://markets.ft.com/RESEARCH/markets/Government-Bond-Spreadsquote:Op zaterdag 31 januari 2015 22:16 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Kun je svp even aantonen dat de rente >10%? Moet niet zo moeilijk zijn met een duidelijke financiele bron. Kuch.
En Draghi biedt ongedekt krediet tegen negatief aan, he, Wink van Il Capo.
En dat laatste klopt niet.quote:Greece: 11,45%
Fijn dat je dat toegeeft, hertog.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 22:24 schreef Holograph het volgende:
[..]
http://markets.ft.com/RESEARCH/markets/Government-Bond-Spreads
[..]
En dat laatste klopt niet.
Ah, je betwist dat 11%>10%? Als je het wilt wil ik het voor je afleiden uit de axioma's voor reële getallen dat dat waar is, maar ik hoop dat dat ook intuïtief volgt.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 23:05 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Fijn dat je dat toegeeft, hertog.
Wat ben je heerlijk voorspelbaar, Duke. Incluis semantiek.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 23:18 schreef Holograph het volgende:
[..]
Ah, je betwist dat 11%>10%? Als je het wilt wil ik het voor je afleiden uit de axioma's voor reële getallen dat dat waar is, maar ik hoop dat dat ook intuïtief volgt.
quote:Angela Merkel must accept that her austerity policy is now in tatters
Syriza’s victory in Greece has produced an unambiguous defeat for the German chancellor and her strategy for sustaining the euro
Joschka Fischer
Not long ago, German politicians and journalists confidently declared that the euro crisis was over; Germany and the European Union, they believed, had weathered the storm. Today, we know that this was just another mistake in a continuing crisis. The latest error, as with most of the earlier ones, stemmed from wishful thinking – and, once again, it is Greece that has broken the reverie.
Even before the leftist Syriza party’s overwhelming victory in the recent Greek election it was obvious that, far from being over, the crisis was threatening to worsen. Austerity – the policy of saving your way out of a demand shortfall – simply does not work. In a shrinking economy, a country’s debt-to-GDP ratio rises rather than falls, and Europe’s recession-ridden crisis countries have now saved themselves into a depression, resulting in mass unemployment, alarming levels of poverty and scant hope.
Warnings of a severe political backlash went unheeded. Shadowed by Germany’s deep-seated inflation taboo, Chancellor Angela Merkel’s government stubbornly insisted that the pain of austerity was essential to economic recovery; the EU had little choice but to go along. Now, with Greece’s voters having driven out their country’s exhausted and corrupt elite in favour of a party that has vowed to end austerity, the backlash has arrived.
But, though Syriza’s victory may mark the start of the next chapter in the euro crisis, the political, and possibly existential, danger that Europe faces runs deeper. The Swiss National Bank’s unexpected abandonment of the franc’s euro peg on 15 January , though posing no immediate financial threat,was an enormous psychological blow, one that reflected and reinforced a massive loss of confidence. The euro, as the SNB’s move implied, remains as fragile as ever. And the subsequent decision by the European Central Bank (ECB) to buy more than ¤1tn in eurozone governments’ bonds, though correct and necessary, has dimmed confidence.
The Greek election outcome was foreseeable for over a year. If negotiations between the “troika” (the European commission, the ECB and the International Monetary Fund) and the new Greek government succeed, the result will be a face-saving compromise for both sides; if no agreement is reached, Greece will default.
Though no one can say what a Greek default would mean for the euro, it would certainly entail risks to the currency’s continued existence. Just as surely, the megadisaster that might result from a eurozone breakup would not spare Germany.
A compromise would, de facto, result in a loosening of austerity, which would entail significant domestic risks for Merkel (though less than a failure of the euro would). But in view of her immense popularity at home, including within her own party, Merkel is underestimating the options at her disposal. She could do much more, if only she trusted herself.
In the end, she may have no choice. Given the impact of the Greek election outcome on political developments in Spain, Italy and France, where anti-austerity sentiment is similarly running high, political pressure on the Eurogroup of eurozone finance ministers will increase significantly. It does not take a prophet to predict that the latest chapter of the euro crisis will leave Germany’s austerity policy in tatters – unless Merkel really wants to take the enormous risk of letting the euro fail.
There is no indication that she does. So, regardless of which side – the troika or the new Greek government – moves first in the coming negotiations, Greece’s election has already produced an unambiguous defeat for Merkel and her austerity-based strategy for sustaining the euro.
Simultaneous debt reduction and structural reforms, we now know, will overextend any democratically elected government because they overtax its voters. And, without growth, there will be no structural reforms either, however necessary they may be.
That is Greece’s lesson for Europe. The question now is not whether the German government will accept it, but when. Will it take a similar debacle for Spain’s conservatives in that country’s coming election to force Merkel to come to terms with reality?
Nothing but growth will decide the future of the euro. Even Germany, the EU’s biggest economy, faces an enormous need for infrastructure investment. If its government stopped seeing “zero new debt” as the holy grail and instead invested in modernising the country’s transport and municipal infrastructure, and in digitisation of households and industry, the euro – and Europe – would receive a mighty boost. Moreover, a massive public investment programme could be financed at exceptionally low (and, for Germany, conceivably even negative) interest rates.
The eurozone’s cohesion and the success of its necessary structural reforms, and thus its very survival, now depend on whether it can overcome its growth deficit. Germany has room for fiscal manoeuvre. The message from Greece’s election is that Merkel should use it before it is too late.
Spanje ook uit de EUquote:Op zondag 1 februari 2015 09:06 schreef SeLang het volgende:
De voorwaarde is dat het probleem land in een programma zit, met andere woorden: onder curatele komt te staan van de Troika.
En dat is nu juist wat partijen als Syriza en Podemos expliciet afwijzen.
Dat maakt die partijen nu juist populair!
Vreemd dat de oplossing waarmee deze experts komen altijd is dat de Duitsers meer geld moeten uitgeven. Men vergeet even dat de Duitsers zelf ook een schuldenprobleem hebben (meer dan 80% van het bnp!) dus helemaal niet zo scheutig kunnen zijn met miljardenprojecten En tegelijk hun schuld naar beneden brengen. Ze kunnen hoogstens hun schuld herfinancieren voor zeer lage rentes en het geld dat ze daarmee besparen investeren... Dat zijn echter geen miljarden extra. duitsland draait nu redelijk, maar was nog niet zo lang geleden de zieke man van Europa...quote:
Het probleem zijn de draconische maatregelen die op totaal ondemocratische wijze worden opgelegd aan landen. Privatiseren, bezuinigen ,pensioenleeftijden etc.. Dat zijn maatregelen die niet door Brussel kunnen worden opgelegd, maar door de landen zelf moeten wordengenomen. Europa fungeert als een repressieve dictatuur, waar de democratisch gekozen regeringen van landen in het onhoudbare schuldenprogramma niets meer te zeggen hebben. De enige weg om uit deze verstikkende en heilloze weg te komen is door de dictaten van de trojka in de prullenbak te gooien en hopen dat in de rest van europa ook de ogen geopend wordt dat deze politiek niet werkt. De Grieken hebben dit nu symbolisch al gedaan door het met groot mandaat kiezen van Syriza. Andere landen zullen volgen. Wat dat betreft goed om te zien dat deze democratische processen werken. Gezien het mandaat van Syriza en hun verkiezingsprogramma kunnen zij niet anders dan "nee" zeggen tegen de trojka, dat dit misschien tot een grexit leidt is jammer, maar een onoverkomelijk offer.quote:Op zondag 1 februari 2015 09:55 schreef Igen het volgende:
Wat ik nou ff niet snap hè. In Spanje gaat het toch helemaal niet zó dramatisch. In zo'n beetje elk opzicht staan ze er stukken beter voor dan Griekenland. Waarom dan toch zo veel steun voor Podemos? In bijv. Portugal zie je helemaal geen winst voor radicaal-links in de peilingen.
Wat is de overeenkomst tussen uitgerekend Griekenland en Spanje? Mañana-mentaliteit? De werkloosheid die precies in die twee landen zo enorm hoog is?
Eh, de troika is allang klaar in Spanje hoor. Ze hebben bovendien maar een beperkt hulpprogramma met maar weinig bemoeienis gehad.quote:Op zondag 1 februari 2015 10:03 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Het probleem zijn de draconische maatregelen die op totaal ondemocratische wijze worden opgelegd aan landen. Privatiseren, bezuinigen ,pensioenleeftijden etc.. Dat zijn maatregelen die niet door Brussel kunnen worden opgelegd, maar door de landen zelf moeten wordengenomen. Europa fungeert als een repressieve dictatuur, waar de democratisch gekozen regeringen van landen in het onhoudbare schuldenprogramma niets meer te zeggen hebben. De enige weg om uit deze verstikkende en heilloze weg te komen is de dictaten van de trojka in de prullenbak gooien en hopen dat in de rest van europa ook de ogen geopend wordt dat deze politiek niet werkt.
Ja, en in Frankrijk stemt men massaal op een clubje neonazi's. Maar goed, in Spanje+Portugal+Griekenland hebben ze nog t/m de jaren '70 een dictatuur gehad dus daar zullen de mensen nog wel wat voorzichtiger zijn om te zeggen dat het hele democratische politieke stelsel bagger is.quote:Op zondag 1 februari 2015 10:04 schreef WillemMiddelkoop het volgende:
Tja, in Nederland gaat het ook niet zo dramatisch slecht maar toch staat de PVV bovenaan in de peilingen en is er enorm veel onvrede onder het volk.
Nee de trojka is niet kaar, ze komen regelmatig langs om te "controleren" en er staat nog een fors bedrag uit.. Het gaat juist om die bemoeienis, die de indruk wekt dat de spaanse regering als een marionet gecontroleerd wordt door Brussel.quote:Op zondag 1 februari 2015 10:05 schreef Igen het volgende:
[..]
Eh, de troika is allang klaar in Spanje hoor. Ze hebben bovendien maar een beperkt hulpprogramma met maar weinig bemoeienis gehad.
Ik kan me niet voorstellen dat de Troika zich veel meer met Spanje bemoeit dan bijv. met Portugal.quote:Op zondag 1 februari 2015 10:14 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Nee de trojka is niet kaar, ze komen regelmatig langs om te "controleren" en er staat nog een fors bedrag uit.. Het gaat juist om die bemoeienis, die de indruk wekt dat de spaanse regering als een marionet gecontroleerd wordt door Brussel.
Elke bemoeienis is er 1 teveel. De trojka zou niet mogen bestaan, net zomin als de bailouts nooit plaats hadden mogen vinden. Men had al die landen gewoon failliet moeten laten gaan, dan was de rekening zoals het hoort bij de banken en aandeelhouders terechtgekomen en hadden de landen zelf het beleid kunnen blijven maken. Het ingrijpen is een historische fout geweest. Resultaat was waarschijnlijk geweest dat de euro uit elkaar gespat was, maar de schade was een stuk minder groot geweest dan nu,met jarenlange stagnatie, schuldenbergen , afbraak van de verzorgingsstaat, massawerkeloosheid en een impliciete dictatuur.quote:Op zondag 1 februari 2015 10:15 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik kan me niet voorstellen dat de Troika zich veel meer met Spanje bemoeit dan bijv. met Portugal.
Spanje is natuurlijk wel dramatisch met bijna 25% werkloosheid (>50% onder jonge mensen). Eerlijkheidshalve moet daar wel bij gezegd worden dat de werkloosheid ook pre-euro super hoog was:quote:Op zondag 1 februari 2015 09:55 schreef Igen het volgende:
Wat ik nou ff niet snap hè. In Spanje gaat het toch helemaal niet zó dramatisch. In zo'n beetje elk opzicht staan ze er stukken beter voor dan Griekenland. Waarom dan toch zo veel steun voor Podemos? In bijv. Portugal zie je helemaal geen winst voor radicaal-links in de peilingen.
Wat is de overeenkomst tussen uitgerekend Griekenland en Spanje? Mañana-mentaliteit? De werkloosheid die precies in die twee landen zo enorm hoog is?
kan ook nietquote:Op zondag 1 februari 2015 11:44 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
Er is ook geen einde in zicht, zeker voor de Grieken ,maar toch ook voor de Spamjaarden gaan we het hebben over hele verloren generaties, dat is eigenlijk onacceptabel... Ik zie niet in hoe europa op de huidige ingeslagen weg ooit uit de crisis moet komen.
Dan moeten de Britten aan de begrotingseisen voldoen. Hebben ze vast geen trek inquote:Op zondag 1 februari 2015 12:53 schreef Coelho het volgende:
Is de Neuro (Noord Europese Euro) dan toch de enige oplossing om de boel enigszins stabiel te krijgen? Wellicht dat de UK in zo'n munt wel mee wil doen...
Ik was in de veronderstelling dat ze het daar wel goed voor elkaar haddenquote:Op zondag 1 februari 2015 12:57 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dan moeten de Britten aan de begrotingseisen voldoen. Hebben ze vast geen trek in.
[ afbeelding ]
Dat lijkt me nietquote:Op zondag 1 februari 2015 12:53 schreef Coelho het volgende:
Is de Neuro (Noord Europese Euro) dan toch de enige oplossing om de boel enigszins stabiel te krijgen? Wellicht dat de UK in zo'n munt wel mee wil doen...
Was het niet Frankrijk die opriep om lak te hebben aan het stabiliteitspact omdat de begrotingstekorten onhoudbaar werden? Ik heb denk ik belangrijke ontwikkelingen gemist nu blijkt dat de prognose voor 2015 in lijn ligt met de verwachtingen van Brussel. Uiterst merkwaardig, doen de Fransen nu ook aan austerity?quote:Op zondag 1 februari 2015 12:57 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dan moeten de Britten aan de begrotingseisen voldoen. Hebben ze vast geen trek in.
[ afbeelding ]
De Britten willen hun pond houden en de Polen willen ook geen Euro meerquote:Op zondag 1 februari 2015 13:24 schreef Arkai het volgende:
[..]
Was het niet Frankrijk die opriep om lak te hebben aan het stabiliteitspact omdat de begrotingstekorten onhoudbaar werden? Ik heb denk ik belangrijke ontwikkelingen gemist nu blijkt dat de prognose voor 2015 in lijn ligt met de verwachtingen van Brussel. Uiterst merkwaardig, doen de Fransen nu ook aan austerity?
Dat lijkt mij niet. Bron komt uit maart 2013, bijna twee jaar oud.quote:Op zondag 1 februari 2015 13:24 schreef Arkai het volgende:
[..]
Was het niet Frankrijk die opriep om lak te hebben aan het stabiliteitspact omdat de begrotingstekorten onhoudbaar werden? Ik heb denk ik belangrijke ontwikkelingen gemist nu blijkt dat de prognose voor 2015 in lijn ligt met de verwachtingen van Brussel. Uiterst merkwaardig, doen de Fransen nu ook aan austerity?
Dat plaatje klopt ook niet. In november schatte de Europese Commissie een Frans tekort van 4,7% in 2016. En Frankrijk heeft zelf al gezegd dat ze zelfs in 2017 nog steeds niet onder de 3% zitten. Dat was in November, inmiddels zijn alle groeiprognoses alweer naar omlaag bijgesteld (zoals altijd) dus die cijfers zijn waarschijnlijk nog te optimistisch.quote:Op zondag 1 februari 2015 13:24 schreef Arkai het volgende:
[..]
Het plaatje was een aardige illustratie, niet veel meer dan dat. De Britten hebben hun overheidsfinanciën niet erg op orde, net als bijvoorbeeld de Fransen.quote:Op zondag 1 februari 2015 13:55 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat plaatje klopt ook niet. In november schatte de Europese Commissie een Frans tekort van 4,7% in 2016. En Frankrijk heeft zelf al gezegd dat ze zelfs in 2017 nog steeds niet onder de 3% zitten. Dat was in November, inmiddels zijn alle groeiprognoses alweer naar omlaag bijgesteld (zoals altijd) dus die cijfers zijn waarschijnlijk nog te optimistisch.
maar dat is hun zaakquote:Op zondag 1 februari 2015 15:17 schreef 99.999 het volgende:
De Britten hebben hun overheidsfinanciën niet erg op orde,
Het is eerder precariteit dat een belangrijke rol speelt. Veel mensen werken op kleine, tijdelijke contracten, doen werk waarvoor ze overgewaklificeerd zijn of worden uitgeperst op hun arbeidsplaats. Dat gecombineerd met relatief weinig vooruitgang in de situiatie doet veel mensen naar Podemos overstappen.quote:Op zondag 1 februari 2015 09:55 schreef Igen het volgende:
De problematiek in GB is aanzienlijk.quote:Op zondag 1 februari 2015 15:19 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
maar dat is hun zaak
d economie draait als nooit tevoren
ja erg hequote:Op zondag 1 februari 2015 15:26 schreef 99.999 het volgende:
[..]
De problematiek in GB is aanzienlijk.
Aan je reactie te zien ging je er vanuit dat de informatie klopte. Volgende keer beter.quote:Op zondag 1 februari 2015 15:17 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het plaatje was een aardige illustratie, niet veel meer dan dat. De Britten hebben hun overheidsfinanciën niet erg op orde, net als bijvoorbeeld de Fransen.
De Britten hebben forse tekorten. Daar was de illustratie bij.quote:Op zondag 1 februari 2015 15:36 schreef bascross het volgende:
[..]
Aan je reactie te zien ging je er vanuit dat de informatie klopte. Volgende keer beter.
Vast wel, maar aan het plaatje te zien zit Frankrijk (ruim) binnen de norm van 3% en dat is niet zo, ook de komende jaren niet. Waarom zou ik de rest van de cijfers dan wel serieus nemen?quote:Op zondag 1 februari 2015 15:42 schreef 99.999 het volgende:
[..]
De Britten hebben forse tekorten. Daar was de illustratie bij.
Of hebben ze geen tekorten?
Snel onhoudbaar-> default-> schulden kwijt -> met schone lei en schuldenvrij opnieuw beginnen. -> snelle groei, veel werk ,concurrenende economie.quote:Op zondag 1 februari 2015 16:07 schreef jjaap1 het volgende:
well grappig dat die linkse partijen, en vooral podemos, eigenlijk precies het omgekeerde bereiken. Dat de zaak snel in elkaar stort en de schuld heel snel onhoudbaar blijft. Werkloosheid nog hoger etc.
Ja maar zo snel gaat dat niet. Dan begint het verhaal overnieuw... Schulden opbouwen, totdat het onhoudbaar is, en boem weer overnieuw! Lijkt me enorm schadelijk. Kunnen we niet gewoon een model hebben met een kleine regering zonder al die enorme schulden en dat logge ambtenaren apparaat wat weinig waarde toevoegt?quote:Op zondag 1 februari 2015 16:13 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Snel onhoudbaar-> default-> schulden kwijt -> met schone lei en schuldenvrij opnieuw beginnen. -> snelle groei, veel werk ,concurrenende economie.
Bottom line is dat we van die schulden afmoeten. Podemos en syriza kunnenzorgen voor een snelle default, maar dan ook een snel herstel daarna.
Dat snelle herstel betwijfel ik, aangezien de rest van hun verkiezingsprogramma economisch desastreus werkt. Voor alle beloften hebben ze helemaal geen doekoe, dat word dus als vanouds geld printen.quote:Op zondag 1 februari 2015 16:13 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
Podemos en syriza kunnen zorgen voor een snelle default, maar dan ook een snel herstel daarna.
Ja lijkt me met maximum loon, geen verandering aan ontslag wetten, vroeg pensioen en 35 uur werkweken dat niet veel bedrijven zich daar gaan vestigen. Zijn totaal niet competatief en werkloosheid gaat er alleen maar door omhoog. Heb ook van verschillende kanten gehoord dat je werknemers vaak niet zo hard werken en vaak maar het minimale doen. Dat is vaak in noord europa niet zo. Dus dan heb je crappy wetten die je langzaam de das om doen, en mensen die meer werken om te leven. en niet andersom. Lijkt me niet dat dat snel tot een goed einde gaat komen.quote:Op zondag 1 februari 2015 16:15 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Dat snelle herstel betwijfel ik, aangezien de rest van hun verkiezingsprogramma economisch desastreus werkt. Voor alle beloften hebben ze helemaal geen doekoe, dat word dus als vanouds geld printen.
Maargoed, als ze uit de euro zijn is dat niet langer ons probleem.
Het ging om de Britse situatie met flinke tekorten. Die zijn er gewoon, daar doet dit gemiep niet zoveel aan af natuurlijkquote:Op zondag 1 februari 2015 15:48 schreef bascross het volgende:
[..]
Vast wel, maar aan het plaatje te zien zit Frankrijk (ruim) binnen de norm van 3% en dat is niet zo, ook de komende jaren niet. Waarom zou ik de rest van de cijfers dan wel serieus nemen?
Lees dit artikel maar eens, het geeft aan hoe weinig historisch besef de huidige europese politici hebben....quote:Op zondag 1 februari 2015 16:15 schreef jjaap1 het volgende:
[..]
Ja maar zo snel gaat dat niet. Dan begint het verhaal overnieuw... Schulden opbouwen, totdat het onhoudbaar is, en boem weer overnieuw! Lijkt me enorm schadelijk. Kunnen we niet gewoon een model hebben met een kleine regering zonder al die enorme schulden en dat logge ambtenaren apparaat wat weinig waarde toevoegt?
Omdat ik het een beetje grafisch zocht. Maakt verder ook niet uit.quote:Op zondag 1 februari 2015 15:56 schreef piepeloi55 het volgende:
Waarom vage plaatjes aanhalen altijd? Kijk gewoon bij de 'mouth of the horse' zelf.
http://ec.europa.eu/economy_finance/eu/forecasts/2014_winter_forecast_en.htm
5 Feb. komt er een nieuwe raming.
Dat zijn zaken waar wij ons niet mee dienen te bemoeien.quote:Op zondag 1 februari 2015 16:16 schreef jjaap1 het volgende:
[..]
Ja lijkt me met maximum loon, geen verandering aan ontslag wetten, vroeg pensioen en 35 uur werkweken dat niet veel bedrijven zich daar gaan vestigen. Zijn totaal niet competatief en werkloosheid gaat er alleen maar door omhoog. Heb ook van verschillende kanten gehoord dat je werknemers vaak niet zo hard werken en vaak maar het minimale doen. Dat is vaak in noord europa niet zo. Dus dan heb je crappy wetten die je langzaam de das om doen, en mensen die meer werken om te leven. en niet andersom. Lijkt me niet dat dat snel tot een goed einde gaat komen.
Welk gemiep? Volgende keer gewoon betere bronnen posten, knul.quote:Op zondag 1 februari 2015 16:19 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het ging om de Britse situatie met flinke tekorten. Die zijn er gewoon, daar doet dit gemiep niet zoveel aan af natuurlijk.
Het ging toch gewoon om de Britse situatie? Je bent nu toch gewoon aan het zeuren om het zeuren?quote:Op zondag 1 februari 2015 16:21 schreef bascross het volgende:
[..]
Welk gemiep? Volgende keer gewoon betere bronnen posten, knul.
Helemaal mee eens, maar dan krijg je ook geen schulden kwijtschelding. Of als dat gebeurt, donder je maar op uit de euro lijkt me dan. Want nu doen ze dat eigenlijk op onze kosten. Laat ze maar lekker pijn leiden dan.quote:Op zondag 1 februari 2015 16:21 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Dat zijn zaken waar wij ons niet mee dienen te bemoeien.
Ik vind jouw bijdrages in dit topic altijd mager, dus dat laat ik graag weten ja.quote:Op zondag 1 februari 2015 16:22 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het ging toch gewoon om de Britse situatie? Je bent nu toch gewoon aan het zeuren om het zeuren?
Vind dat constante persoonlijke geneuzel maar dom gedrag eerlijk gezegdquote:Op zondag 1 februari 2015 16:38 schreef bascross het volgende:
[..]
Ik vind jouw bijdrages in dit topic altijd mager, dus dat laat ik graag weten ja.
Eens, daarom begrijp ik die achterlijke vragen die je steeds stelt ook niet.quote:Op zondag 1 februari 2015 16:40 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Vind dat constante persoonlijke geneuzel maar dom gedrag eerlijk gezegd.
Als het land failliet gaat zijn de schulden sowieso weg. Het land kan zelf bepalen of het de schulden nog wil terugbetalen. De landen beseffen zich te weinig wat een machtspositie ze hebben tov de eu.quote:Op zondag 1 februari 2015 16:26 schreef jjaap1 het volgende:
[..]
Helemaal mee eens, maar dan krijg je ook geen schulden kwijtschelding. Of als dat gebeurt, donder je maar op uit de euro lijkt me dan. Want nu doen ze dat eigenlijk op onze kosten. Laat ze maar lekker pijn leiden dan.
Vooral dat maximum loon, hoe snel wil je al het talent je land uit jagen. Ook dat vroege pensioen, snappen die mensen niet dat dat geld ergens vandaan moet komen? En 35 urige werk weken. Waarom moeten wij 40u werken en die luie donders maar 35u. Syriza lijkt er bijna rechts bij.
Maar waarom zo'n koudwatervrees daarvoor. Nieuwe bezems vegen schoon. Het hele stelsel moet eigenlijk op zijn gat gaan om te kunnen veranderen, dat hebben we nu wel gezien... Ik heb geen vrees voor het hierboven geschetste scenario, ik zou blij zijn als het huidige, corrupte en op termijn onhoudbare systeem instort. Hoe eerder dit gebeurt, hoe kleiner de schade.quote:Op zondag 1 februari 2015 17:08 schreef jjaap1 het volgende:
ja maar eerst krijg je dan een enorme puinzooi. Lijkt me wel dat een euro exit dan likely is? Lijkt me niet dat je zonder consequenties met zen allen lekker geen schulden kan terug betalen.
Om te beginnen is spanje's schuld 1 biljoen euro. Italie is >2 biljoen. Griekenland is dan peanuts met zijn ~300 miljard euro waarvan ze zon 150 miljard kwijtschelding willen? De 2008 crisis was een plotseling gat van 500 miljard dollar... Hoe gaat dat geen enorme crisis veroorzaken? Het hele europese financiele systeem ligt in puin dan, en ze kunnen daarna geen geld bijlenen.
En zonder een overheid die ze spekt, en met al die belachelijke wetten ligt die economie volledig in puin dan. Kijk maar hoe goed dat werkte in Argentinie.
En wat denk je als dat geen consequenties heeft? Dat portugal, Ierland en Frankrijk braaf gaan zijn? Hoe lag de wereld bijna op zen gat van 500 miljard die niet terug betaalt kon worden, en zou nu ineens het business as usual zijn als er gaten ontstaan in het financiele systeem die 2-3x zo hoog zijn?
QE, een groot begrotingstekort en een alsmaar dalend pond, om de economie aan te zwengelen. Blijkbaar werkt dat?quote:Op zondag 1 februari 2015 15:19 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
maar dat is hun zaak
d economie draait als nooit tevoren
Is dat van die slechte arbeidsvoorwaarden en overgekwalificeerd zijn een specifiek Grieks en Spaans probleem, dat veel minder speelt in bijv. Italië, Portugal en Ierland?quote:Op zondag 1 februari 2015 15:22 schreef Reya het volgende:
[..]
Het is eerder precariteit dat een belangrijke rol speelt. Veel mensen werken op kleine, tijdelijke contracten, doen werk waarvoor ze overgewaklificeerd zijn of worden uitgeperst op hun arbeidsplaats. Dat gecombineerd met relatief weinig vooruitgang in de situiatie doet veel mensen naar Podemos overstappen.
Ik ben benieuwd wat Juncker voor ogen heeft. Het is me niet helemaal duidelijk hoe je de Troijka kunt "afschaffen" als daarin de belangrijkste financiers zitten van de huidige grappenmakerij. Men moet wel met een heel goed alternatief komen.quote:Op zondag 1 februari 2015 19:18 schreef arjan1112 het volgende:
Frankrijk wil bemiddelen tussen Griekenland en zijn schuldeisers en Juncker ( EU ) wil de Troijka afschaffen
Heb je een bron daarvoor?quote:Op zondag 1 februari 2015 19:21 schreef arjan1112 het volgende:
De Staatschulden van heel de eurozone zijn 9233 miljard euro dat is 92%. De ecb gaat nu 1140 miljard opkopen. Maak er 3000 miljard van en we zitten op 60%
kennelijkquote:Op zondag 1 februari 2015 18:48 schreef Igen het volgende:
[..]
QE, een groot begrotingstekort en een alsmaar dalend pond, om de economie aan te zwengelen. Blijkbaar werkt dat?
In de UK is het met name Londen en regio die de kar trekt, dat is voorbij als de huidige bubble topt.quote:Op zondag 1 februari 2015 18:48 schreef Igen het volgende:
QE, een groot begrotingstekort en een alsmaar dalend pond, om de economie aan te zwengelen. Blijkbaar werkt dat?
2 problemen hiermee, als ECB het opkoopt verdwijnt het niet op magische manier. En ten tweede, dat is een goede reden om nog meer te lenen voor politici! Er moet een duidelijk signaal van het volk komen dat onveraantwoord lenen not done is. En voordat dat gebeurt... Wat dat betreft heeft Gabrunal wel gelijk.quote:Op zondag 1 februari 2015 19:21 schreef arjan1112 het volgende:
De Staatschulden van heel de eurozone zijn 9233 miljard euro dat is 92%. De ecb gaat nu 1140 miljard opkopen. Maak er 3000 miljard van en we zitten op 60%
Ik las ergens dat die dramatische jeugdwerkloosheidscijfers van Spanje en Griekenland niet kloppen omdat scholieren en studenten daarin als werkloos zijn meegenomen. Weet iemand daar meer van?quote:Op zondag 1 februari 2015 11:04 schreef SeLang het volgende:
Spanje is natuurlijk wel dramatisch met bijna 25% werkloosheid (>50% onder jonge mensen).
Dat klopt niet. Maar scholieren en studenten zijn ook niet meegenomen als werkend. Het is dus het percentage werklozen onder degenen die niet meer naar school gaan. Als er veel mogelijkheden zijn om bij een slechte arbeidsmarkt langer te blijven studeren of een tweede studie te doen ofzo, dan zal de jeugdwerkloosheid dus laag blijven.quote:Op zondag 1 februari 2015 20:15 schreef dvr het volgende:
[..]
Ik las ergens dat die dramatische jeugdwerkloosheidscijfers van Spanje en Griekenland niet kloppen omdat scholieren en studenten daarin als werkloos zijn meegenomen. Weet iemand daar meer van?
Als je niet kijkt naar de 'rate' maar naar de 'ratio' is de jeugdwerkloosheid nog steeds hoog in Spanje en Griekenland, maar lang niet zo dramatisch als de veelgeciteerde cijfers van 50-60% suggereren.quote:High youth unemployment rates do reflect the difficulties faced by young people in finding jobs. However, this does not necessarily mean that the group of unemployed persons aged between 15 and 24 is large, as many young people are studying full-time and are therefore neither working nor looking for a job (so they are not part of the labour force which is used as the denominator for calculating the unemployment rate).
For this reason, youth unemployment ratios are also calculated, according to a somewhat different concept: the unemployment ratio calculates the share of unemployed for the whole population. Table 1 shows that youth unemployment ratios in the EU are much lower than youth unemployment rates; they have however also risen since 2008 due to the effects of the crisis on the labour market.
Hierboven las ik ook al iets over de veronderstelde inbreuk op de Griekse democratie, maar de keuze om zich naar de voorwaarden van hun crediteuren te schikken is gewoon een democratische.quote:Op zondag 1 februari 2015 23:05 schreef Igen het volgende:
Samengevat kwam het er ongeveer op neer dat hij vond dat de Grieken de democratie tot 2057 maar even op pauze moeten zetten
Met het mes op de keel! hoe vrijwillig is dat?quote:Op zondag 1 februari 2015 23:59 schreef dvr het volgende:
[..]
Hierboven las ik ook al iets over de veronderstelde inbreuk op de Griekse democratie, maar de keuze om zich naar de voorwaarden van hun crediteuren te schikken is gewoon een democratische.
Democratie is een continu proces. Je kan ook niet zeggen dat een dictatuur een democratie is als de dictator ooit democratisch is gekozen.quote:Op zondag 1 februari 2015 23:59 schreef dvr het volgende:
[..]
Hierboven las ik ook al iets over de veronderstelde inbreuk op de Griekse democratie, maar de keuze om zich naar de voorwaarden van hun crediteuren te schikken is gewoon een democratische.
Democratie betekent niet dat je de wereld om je heen kan ontkennen als dat je uitkomt.quote:Op maandag 2 februari 2015 06:35 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Met het mes op de keel! hoe vrijwillig is dat?
Precies. Er is democratisch afgesproken dat er in de eurozone géén bailouts plaatsvinden, dat er géén politieke unie is en dat de landen soeverein handelen. Dat kun je niet ineens gaan ontkennen omdat je geen zin hebt om toe te geven dat je teveel geld aan een niet-kredietwaardige partij hebt uitgeleend.quote:Op maandag 2 februari 2015 07:55 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Democratie betekent niet dat je de wereld om je heen kan ontkennen als dat je uitkomt.
Dan moet je zorgen dat diepartij haar lasten wel weer kan dragen. Dat kan door de voorwaarden iets te versoepelen, zoals volop is gedaan. Maar aan de andere kant moet er ook politieke druk gezet worden om structurele hervormingen door te laten voeren. Om zo voor de toekomst problemen te voorkomen.quote:Op maandag 2 februari 2015 08:05 schreef Igen het volgende:
[..]
Precies. Er is democratisch afgesproken dat er in de eurozone géén bailouts plaatsvinden, dat er géén politieke unie is en dat de landen soeverein handelen. Dat kun je niet ineens gaan ontkennen omdat je geen zin hebt om toe te geven dat je teveel geld aan een niet-kredietwaardige partij hebt uitgeleend.
De veronderstelling dat wij Griekenland zouden moeten heropvoeden is alvast fout. De EU is een unie waarin alle lidstaten op gelijke voet met elkaar (zouden moeten) staan.quote:Op maandag 2 februari 2015 08:19 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dan moet je zorgen dat diepartij haar lasten wel weer kan dragen. Dat kan door de voorwaarden iets te versoepelen, zoals volop is gedaan. Maar aan de andere kant moet er ook politieke druk gezet worden om structurele hervormingen door te laten voeren. Om zo voor de toekomst problemen te voorkomen.
Of je gaat het wanbeleid belonen door alles kwijt te schelden natuurlijk.
Als ze zich aan die basisprincipes hadden gehouden had je een punt. Maar dat deden ze met betrekking tot de EMU dus juist niet.quote:Op maandag 2 februari 2015 08:54 schreef Igen het volgende:
[..]
De veronderstelling dat wij Griekenland zouden moeten heropvoeden is alvast fout. De EU is een unie waarin alle lidstaten op gelijke voet met elkaar (zouden moeten) staan.
(Uiteraard voor zover de landen zich aan de basisprincipes van het EU-lidmaatschap houden natuurlijk.)
Dat deed niemand, met Duitsland voorop om die regels te breken.quote:Op maandag 2 februari 2015 08:58 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Als ze zich aan die basisprincipes hadden gehouden had je een punt. Maar dat deden ze met betrekking tot de EMU dus juist niet.
Die kamikaze-actie, jij bent niet de enige die dat beweerd, maar is dat wel zo?quote:Op maandag 2 februari 2015 09:57 schreef Igen het volgende:
[..]
Dat deed niemand, met Duitsland voorop om die regels te breken.
En ja, Duitsland heeft zich daar dankzij een politieke kamikaze-actie van weten te herstellen maar om te eisen dat politici in heel Europa dat voorbeeld moeten volgen is absurd en onrealistisch.
Herinner je je het verdrag van versailles nog? duitsland moest iedere cent schade van wo1 terug betalen, iets wat niet kon, totaal onrealitisch wat en uiteindelijk de gewone bevolking in de ellende drukte. We weten allemaal hoe dat afgelopen is. Feit is gewoon dat het jarenlang zonder uitzicht op verbetering in de put duwen van de gewone mensen die toevallig in Griekenland wonen uiteindelijk gaat leiden tot extreme reacties, de verkiezing van syriza is nog maar een voorproefje wat er nog gaat komen als er geen grote verbetering op korte termijn van de Griekse bevolking komt.quote:Op maandag 2 februari 2015 08:19 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dan moet je zorgen dat diepartij haar lasten wel weer kan dragen. Dat kan door de voorwaarden iets te versoepelen, zoals volop is gedaan. Maar aan de andere kant moet er ook politieke druk gezet worden om structurele hervormingen door te laten voeren. Om zo voor de toekomst problemen te voorkomen.
Of je gaat het wanbeleid belonen door alles kwijt te schelden natuurlijk.
Zullen we even niet gaan zitten doen alsof Griekenland potentieel een even groot probleem is als een geradicaliseerd Duitsland?quote:Op maandag 2 februari 2015 17:01 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Herinner je je het verdrag van versailles nog? duitsland moest iedere cent schade van wo1 terug betalen, iets wat niet kon, totaal onrealitisch wat en uiteindelijk de gewone bevolking in de ellende drukte. We weten allemaal hoe dat afgelopen is. Feit is gewoon dat het jarenlang zonder uitzicht op verbetering in de put duwen van de gewone mensen die toevallig in Griekenland wonen uiteindelijk gaat leiden tot extreme reacties, de verkiezing van syriza is nog maar een voorproefje wat er nog gaat komen als er geen grote verbetering op korte termijn van de Griekse bevolking komt.
Zullen we even niet gaan zitten doen alsof Griekenland een kooi met laboratoriumratten is?quote:Op maandag 2 februari 2015 19:19 schreef HiZ het volgende:
[..]
Zullen we even niet gaan zitten doen alsof Griekenland potentieel een even groot probleem is als een geradicaliseerd Duitsland?
Voor zover ik weet ging het niet om het stoppen met belasting innen maar om het stoppen met belasting betalen.quote:Verder gaat de vergelijking ook mank omdat het Duitse Keizerrijk een vergoeding moest geven voor de schade van de anderen, het ging niet om het terugbetalen van investeringen (of verjubelen) in het eigen land. Het verdrag van Versailles was een bewuste poging om de Duitsland economisch te vernietigen. Iedereen die nu over de Troikaplannen praat alsof die hetzelfde zijn als het verdrag van Versailles weet ofwel niet waarover hij praat of is bezig met een bewuste en kwaadaardige geschiedsvervalsing.
Tenslotte, in Der Spiegel kunnen we vandaag lezen dat de schuldenproblematiek van Griekenland helemaal niet de schuldenproblematiek is waar degenen die zitten te roepen om een afschrijving maar over het feit dat Griekenland zijn nieuwe schulden niet kan voldoen. Niet kan voldoen omdat ze domweg zijn gestopt met belasting te innen voor de verkiezingen en nu plotseling met geld gaan smijten.
Maar dat is nu juist de enige doelstelling, om markten te beinvloeden. Aldus Capo Draghi.quote:“In terms of the maturity allocation within a given sovereign bond universe, it will be broadly based on market outstandings,” Coeure told reporters at an event in Budapest on Monday. “There is very little leeway for discussion or readjustment,” and “we want to create as little market distortion as possible,” he said.
Ja, die !quote:Op maandag 2 februari 2015 20:17 schreef fedsingularity het volgende:
Deze Coeure?
*COEURE SAYS IF QE IMPACT ISN'T ENOUGH, "WE'LL HAVE TO DO MORE"
*COEURE SAYS ECB WILL ASSESS IF QE MUST GO BEYOND SEPTEMBER 2016
Hetzelfde begin je ook te krijgen in Nederland.quote:Op maandag 2 februari 2015 19:29 schreef Igen het volgende:
[..]
Zullen we even niet gaan zitten doen alsof Griekenland een kooi met laboratoriumratten is?
[..]
Voor zover ik weet ging het niet om het stoppen met belasting innen maar om het stoppen met belasting betalen.
En als ik het goed heb begrepen stoppen ze met betalen omdat ze geen zin hebben om op hun levensstandaard te bezuinigen om zo de rente over rente over rente over de leningen te voldoen die hen zijn opgedrongen zodat hier geen banken omvallen.
Daar heb je het maar mee te doen. Je kan niet een heel volk door de politie onder controle houden om belasting te betalen. Dat kan alleen in een politiestaat zoals Noord-Korea of de voormalige DDR. In een beschaafd land werkt het handhaven van regels grotendeels door vrijwillige naleving. Mensen betalen doorgaans belasting omdat ze wel inzien dat er door de bank genomen wat zinnigs met dat geld wordt gedaan, omdat ze inzien dat ze door het belasting betalen eraan bijdragen dat het land er goed bij staat.
In Griekenland lukt het blijkbaar niet om dat inzicht bij de mensen aan het verstand te peuteren en daar zijn twee dingen een belangrijk onderdeel van: ten eerste vriendjespolitiek en corruptie en ten tweede het noodprogramma. Beide zorgen, als ik het goed begrijp, voor een houding van dat het voor het Griekse collectief toch niks uitmaakt of je nou wel of geen belasting betaalt - want alle opbrengsten gaan toch alleen maar op aan vriendjespolitiek en aan de winsten van buitenlandse financiële instellingen, zo is het idee.
Hoe stel jij voor om daar iets aan te veranderen, HiZ?
Het boost geeneens de winstmarges van banken, omdat die niet goedkoper lenen, hun obligaties niet verkopen, en het hoegenaamd geen invloed heeft op bezitting of verplichtingen zijde.quote:Op maandag 2 februari 2015 20:32 schreef jjaap1 het volgende:
Om het ff samen te vatten:
-het is al duidelijk dat QE niet echt de economie stimuleert, het geld komt simpelweg nauwelijks in de economie
-het helpt spaar rentes naar bijna 0%, terwijl hypotheken nog bijna net zo duur zijn? Dus het vreet aan vermorgen gewone man?
-het boost winst marges van banken omdat ze nu praktisch gratis geld lenen?
-Op de lange termijn helpt het vooral landen met dikke schulden
-Pensioenfondsen komen er door in de problemen.
-Zelfs al krijg je extra inflatie (niet waarschijnlijk), alweer slecht voor nederlandse burger
Dus waarom zou de nederlandse burger hier ook alweer voor moeten zijn? Het net effect lijkt me uitholling van welvaart door pensioenfondsen die niks verdienen, risico op bubbels en uiteindelijk nauwelijks positief effect. Moeten we hier als europeaan niet eens een petitie tegen beginnen ofzo?
Kleine aanpassing, maar nu de vraag aan mij is gesteld, zal ik deze graag beantwoorden.quote:Op maandag 2 februari 2015 19:29 schreef Igen het volgende:
Hoe stel jij voor om daar iets aan te veranderen, Hiz Piepeloi55?
In Nederland, dat laatste. 25% over 5%, dus 1.25% effectief. Tenzij je Yannis met de Pet bent.quote:Op maandag 2 februari 2015 20:43 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Kleine aanpassing, maar nu de vraag aan mij is gesteld, zal ik deze graag beantwoorden.
Wij betalen geen belastingen omdat we vinden dat het nuttig is, maar omdat we de consequenties kennen als we het niet doen. In sommige westerse landen staat op het ontduiken van belastinggelden een hogere straf dan veel ernstige misdaden. En als je op een legale manier je geld verdient kan overal beslag op worden gelegd. Het loont vaak gewoon niet om de belasting op de schaal van Griekenland te ontduiken. Tevens zijn de opsporingsmethoden een stuk beter.
De gemiddelde belastingcontrole in Griekenland is eens in de 500 jaar (laatst op RTLZ) en zelfs dan is de inspecteur om te kopen. Verander dit systeem, stel dezelfde boetes/straf in en zorg dat er controle en betere opsporingsmethoden zijn en je zult zien dat de gemiddelde Griek ook 'vrijwillig' belasting betaald.
Rabobank zegt nu dat door de qe de hypotheekrentes sterk omhoog zullen gaan.. daar zal hetbgeld dus ook niet heengaan.quote:Op maandag 2 februari 2015 20:37 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Het boost geeneens de winstmarges van banken, omdat die niet goedkoper lenen, hun obligaties niet verkopen, en het hoegenaamd geen invloed heeft op bezitting of verplichtingen zijde.
Het helpt landen met dikke schulden alleen als landen zonder dikke schulden ze ultime gaan backstoppen (lees:geld overmaken)
En ja, als het inflatie zou veroorzaken, krijg je stagflatie. Inflatie zonder groei, zo ongeveer het slechtste van het slechtste.
Maar de Nederlandse burger is natuurlijk irrelevant in dit spelletje. Ik hoor alleen maar dat, zelfs als de Nederlandse burger zich tegen deze roverspraktijken zou uitspreken, we toch niet uit de EU / euro kunnen treden. Afspraak is afspraak, tot de dood ons scheidt!
Dat is weer een ander verhaal, maar inderdaad. Van mij mogen ze dat soort constructies op globale schaal aanpakken. Zal helaas niet snel gebeuren...quote:Op maandag 2 februari 2015 20:46 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
In Nederland, dat laatste. 25% over 5%, dus 1.25% effectief. Tenzij je Yannis met de Pet bent.
Nee, dat is hetzelfde verhaal. Nederland faciliteert actief Griekse belastingontduiking en -ontwijking, op extreem grote schaal. Laat Wiebes de rulings met Griekse entrepreneurs maar eens openbaar maken. En dan mag Nederland nog eens wat zeggen over Griekse austerity.quote:Op maandag 2 februari 2015 21:01 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Dat is weer een ander verhaal, maar inderdaad. Van mij mogen ze dat soort constructies op globale schaal aanpakken. Zal helaas niet snel gebeuren...
Dat speelt ook mee, maar het is niet het hele verhaal.quote:Op maandag 2 februari 2015 20:43 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Kleine aanpassing, maar nu de vraag aan mij is gesteld, zal ik deze graag beantwoorden.
Wij betalen geen belastingen omdat we vinden dat het nuttig is, maar omdat we de consequenties kennen als we het niet doen. In sommige westerse landen staat op het ontduiken van belastinggelden een hogere straf dan veel ernstige misdaden. En als je op een legale manier je geld verdient kan overal beslag op worden gelegd. Het loont vaak gewoon niet om de belasting op de schaal van Griekenland te ontduiken. Tevens zijn de opsporingsmethoden een stuk beter.
De gemiddelde belastingcontrole in Griekenland is eens in de 500 jaar (laatst op RTLZ) en zelfs dan is de inspecteur om te kopen. Verander dit systeem, stel dezelfde boetes/straf in en zorg dat er controle en betere opsporingsmethoden zijn en je zult zien dat de gemiddelde Griek ook 'vrijwillig' belasting betaald.
Dat is legaal zover ik weet, doelde meer op de illegale versie van belastingontduiking. Hoeveel kost dat de Griekse belastingbetaler eigenlijk, zijn daar schattingen van?quote:Op maandag 2 februari 2015 21:06 schreef crashbangboom het volgende:
Nee, dat is hetzelfde verhaal. Nederland faciliteert actief Griekse belastingontduiking en -ontwijking, op extreem grote schaal. Laat Wiebes de rulings met Griekse entrepreneurs maar eens openbaar maken.
Legaal danwel illegaal, het is absurd dat 'we' Griekenland de maat nemen qua belasting en normen, terwijl we actief hier geld gefaciliteerd stallen van Griekse baronnen. Ja, daar zijn wel schattingen van, maar niet specifiek op Grieks of Russisch(gesanctioneerd) kapitaal gericht. Voor zover ik weet althans.quote:Op maandag 2 februari 2015 21:09 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Dat is legaal zover ik weet, doelde meer op de illegale versie van belastingontduiking. Hoeveel kost dat de Griekse belastingbetaler eigenlijk, zijn daar schattingen van?
Overigens kan de oplossing enkel met globale afspraken plaatsvinden. Er zijn meer constructies mogelijk, waarom zou Wiebes dat dan willen aanpakken? Die globale afspraken gaan nooit komen natuurlijk.
Hint, de vorige hair cut was ook in de vorm van een 'debt swap'. FT is ook niet meer wat het ooit was.quote:Op maandag 2 februari 2015 21:42 schreef piepeloi55 het volgende:
RTRS - Greece Finmin tells FT Athens Will No Longer Call for Write-Off of 315B Euro Foreign Debt But Seek 'Menu of Debt Swaps'
http://www.zeit.de/wirtsc(...)zb-rolle-deutschlandquote:2) Deutschland finanziert sich mit Gewinn
Auch wenn Schäuble die EZB-Politik nicht gutheißen will: Ohne die Null-Zinsen hätte er seine schwarze Null im Bundeshaushalt wohl nicht geschafft. Die Bundesregierung kann sich so günstig wie kein anderes Euroland verschulden. Zum Teil ist der Zins sogar negativ – Investoren zahlen Deutschland Geld, um ihr Geld im "sicheren Hafen" parken zu können. Ökonom Boysen-Hogrefe hat den Effekt ausgerechnet: Der Bund musste im vergangenen Jahr rund 30 Milliarden Euro weniger zahlen als noch 2008. Das ist so viel Geld, dass man davon mehr als 88 Fußball-Arenen bauen könnte, wie sie der FC Bayern hat. Bundesanleihen werden so stark nachgefragt, dass die Rendite der zehnjährigen Titel nun sogar erstmals unter diejenige der vergleichbaren japanischen Bonds sank.
Kun je dat ook uitleggen voorbij link dump?quote:Op dinsdag 3 februari 2015 21:10 schreef 99.999 het volgende:
[..]
http://www.zeit.de/wirtsc(...)zb-rolle-deutschland
Het zijn wat achtergronden bij het harde Duitse standpunt. Maar je hoeft het niet te lezen en er over te zeuren hoor. Het lijkt vrij dwangmatig bij je te zijn zoquote:Op dinsdag 3 februari 2015 21:33 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Kun je dat ook uitleggen voorbij link dump?
Hoe vertaal je jouw anale fixatie auf Deutsch?quote:Op dinsdag 3 februari 2015 21:38 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het zijn wat achtergronden bij het harde Duitse standpunt. Maar je hoeft het niet te lezen en er over te zeuren hoor. Het lijkt vrij dwangmatig bij je te zijn zo.
Dat is niet aan mij, dat is aan de Grieken. Hoe zij hun samenleving op een gezonde basis voortzetten is iets wat zij moeten doen. Ik maak me er zorgen over aangezien ze al bijna 150 jaar aanrotzooien op elk gebied, maar uiteindelijk is het enige wat telt het resultaat. Het resultaat zijnde dat ze in grote lijnen geen aanspraken maken op mijn belastinggeld om hun uitgaven te financieren.quote:Op maandag 2 februari 2015 19:29 schreef Igen het volgende:
[..]
Zullen we even niet gaan zitten doen alsof Griekenland een kooi met laboratoriumratten is?
<knip>
Hoe stel jij voor om daar iets aan te veranderen, HiZ?
En beiden hebben gelijk.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 20:58 schreef jjaap1 het volgende:
wel duidelijk hoe goed die tactiek werkt van BBC verslag gever aan verdeeldheid hier. Ze probeerde hem te forceren te zeggen dat er geen geld is voor de dingen die hij nu wil doen, en dat ie dus maar braaf moet meewerken. En hij probeerde duidelijk te maken dat meer schuld erop laden ook geen oplossing is.
Dat laatste ben ik het mee eens, maar dat is niet eens het grootste probleem.quote:Op woensdag 4 februari 2015 13:08 schreef HiZ het volgende:
[..]
Dat is niet aan mij, dat is aan de Grieken. Hoe zij hun samenleving op een gezonde basis voortzetten is iets wat zij moeten doen. Ik maak me er zorgen over aangezien ze al bijna 150 jaar aanrotzooien op elk gebied, maar uiteindelijk is het enige wat telt het resultaat. Het resultaat zijnde dat ze in grote lijnen geen aanspraken maken op mijn belastinggeld om hun uitgaven te financieren.
De schulden maar kwijtschelden zodat de zwerver weer op oude voet doorkan gaat de problematiek ook niet oplossen.quote:Op woensdag 4 februari 2015 15:10 schreef Igen het volgende:
[..]
Dat laatste ben ik het mee eens, maar dat is niet eens het grootste probleem.
Kijk, stel we vergelijken Griekenland even met een dronken zwerver. Je kan dan stellen dat je een zwerver geen geld moet geven, omdat 'ie er alleen maar drank van koopt. Maar als je 10.000 euro aan die zwerver heeft uitgeleend en die heeft het allemaal opgezopen, dan zit je met een probleem dat je niet oplost door te stellen "Die zwerver moet het terugbetalen en moet zelf maar bedenken hoe."
Interessant artikel. Heb de helft nu gelezen maar het lijkt er vooral op dat je de Grieken nooit meer moet vertrouwen en ze dus beter uit je club kan laten zetten.quote:Op zondag 1 februari 2015 16:20 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Lees dit artikel maar eens, het geeft aan hoe weinig historisch besef de huidige europese politici hebben....
https://decorrespondent.n(...)43484698115-be745364
Heel leuk die laatste oplossing maar die heeft de UK bijna genekt. De Uk was het laatste land in (west) europa waar voedsel nog op de bon was in de jaren 50!quote:Uiteindelijk zouden ál deze schulden, niet alleen van Duitsland aan Nederland, maar van Duitsland aan heel Europa, met meer dan 90 procent worden verminderd. In 1953 werd er in Londen een regeling getroffen voor alle vooroorlogse Duitse schulden en de Amerikaanse en Britse hulp aan het naoorlogse Duitsland.
Leuk, maar wat dan *wel*?quote:Op woensdag 4 februari 2015 15:19 schreef 99.999 het volgende:
[..]
De schulden maar kwijtschelden zodat de zwerver weer op oude voet doorkan gaat de problematiek ook niet oplossen.
Met de zwerver afspreken dat hij in ruil voor steun zijn gedrag structureel gaat veranderen spreekt mij het meeste aan.quote:
Wat voor steun?quote:Op woensdag 4 februari 2015 15:48 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Met de zwerver afspreken dat hij in ruil voor steun zijn gedrag structureel gaat veranderen spreekt mij het meeste aan.
De leningen zijn al enorm goedkoop.quote:Op woensdag 4 februari 2015 16:04 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Goedkope leningen om een faillissement te voorkomen bijvoorbeeld.
Maar je kan de zwerver niet een lesje leren ten koste van de bevolking. Je moet de elite aanpakken. Maar die liggen in bed met de Europese Elite.quote:Op woensdag 4 februari 2015 15:19 schreef 99.999 het volgende:
[..]
De schulden maar kwijtschelden zodat de zwerver weer op oude voet doorkan gaat de problematiek ook niet oplossen.
Daarom ben ik ook van mening dat we de Grieken aan hun kant van de afspraken moeten houden.quote:Op woensdag 4 februari 2015 16:06 schreef bascross het volgende:
[..]
De leningen zijn al enorm goedkoop.
Varoufakis wil alleen rente betalen als de Griekse economie weer groeit.quote:Op woensdag 4 februari 2015 16:26 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Daarom ben ik ook van mening dat we de Grieken aan hun kant van de afspraken moeten houden.
Dat is een zinvolle constructie als je ervan uitgaat dat de ander dan in staat is om terug te betalen.quote:Op woensdag 4 februari 2015 16:04 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ik ben van mening dat de leningen VOLLEDIG moeten worden omgezet in giften. Dit in ruil voor begrotingsdiscipline en hervormingen. De rentelasten die dan wegvallen kunnen gebruikt worden om het land middels investeringen er weer bovenop helpen, ook de eu kan grootschalig investerin in bv de griekse infrastructuur om zo de werkeloosheid terug te dringen. .quote:Op woensdag 4 februari 2015 16:26 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Daarom ben ik ook van mening dat we de Grieken aan hun kant van de afspraken moeten houden.
Wat is goedkoop hoe hoog zijn de leningen en wat is dan de rente?quote:Op woensdag 4 februari 2015 16:04 schreef 99.999 het volgende:
[..]
dan krijg je monsterlijke inflatie. Dus dan worden al die schulden omgezet in geprint geld? Dat betekent een enorme toename in geld voorraad wat op goederen biedt? En het spelletje begint net zo hard overnieuw. Al die boze domme linkse partijen gaan dan weer schreeuwen dat er meer uitgegeven moet worden om verkiezingen te winnen. En de zieltjes van arme domme mensen die toch niet verder nadenken dan volgende maand.quote:Op woensdag 4 februari 2015 16:48 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Ik ben van mening dat de leningen VOLLEDIG moeten worden omgezet in giften. Dit in ruil voor begrotingsdiscipline en hervormingen. De rentelasten die dan wegvallen kunnen gebruikt worden om het land middels investeringen er weer bovenop helpen, ook de eu kan grootschalig investerin in bv de griekse infrastructuur om zo de werkeloosheid terug te dringen. .
Eigenlijk moet er gewoon een haircut komen voor alle schulden van landen boven de 60% van het bnp. (Dus ook voor Nederlandse en Duitse schulden)
De ecb zou dit geld kunnen creeeren. Als je dit doet moet je vervolgens alle eu lidstaten keihard afdwingen dat schulden nooit meer oplopen en zich binnen een bepaalde bandbreedte moeten bewegen.
We hebben nu toch te weinig inflatie? Dit zou de oplossing zijn om een flinke inflatie te creeeren. Goed voor alle schuldenproblematiek.quote:Op woensdag 4 februari 2015 17:39 schreef jjaap1 het volgende:
[..]
dan krijg je monsterlijke inflatie. Dus dan worden al die schulden omgezet in geprint geld? Dat betekent een enorme toename in geld voorraad wat op goederen biedt? En het spelletje begint net zo hard overnieuw. Al die boze domme linkse partijen gaan dan weer schreeuwen dat er meer uitgegeven moet worden om verkiezingen te winnen. En de zieltjes van arme domme mensen die toch niet verder nadenken dan volgende maand.
j a en de euro naar 10 dollarcent en de rente naar 20%quote:Op woensdag 4 februari 2015 17:41 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
We hebben nu toch te weinig inflatie? Dit zou de oplossing zijn om een flinke inflatie te creëren. Goed voor alle schuldenproblematiek.
Goed voor de export en binnenlandse bestedingen.quote:Op woensdag 4 februari 2015 17:49 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
j a en de euro naar 10 dollarcent en de rente naar 20%
op vakantie binnen de eurozone, meer problemen zijn er niet. Binnen de eu kun je prima vakantie vieren.quote:Op woensdag 4 februari 2015 18:24 schreef jjaap1 het volgende:
ja allemaal leuk totdat je er achter komt dat je dan dus geen hol meer verdient, en dat het daarom goed voor de export is.
Het moet gewoon afschuwelijk mislopen en enorm hard crashen voordat mensen door beginnen te krijgen dat schulden van 10x of 20x belasting inkomen niet goed zijn voor een land.
en failliet bankenquote:Op woensdag 4 februari 2015 18:15 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Goed voor de export en binnenlandse bestedingen.
ach te pond was vroeger 10 gulden en nu 1,20 euro wat maak t he tuit, de gewone spaarders worden dan hard geraaaktquote:Op woensdag 4 februari 2015 18:33 schreef jjaap1 het volgende:
Het probleem met elke oplossing die voor een hoop economische ellende zorgt, omdat het financiele systeem ontwricht wordt, is dat mensen meer van overheid gaan verwachten. En we moeten juist minder door overheid laten doen. Want als de overheid iets doet dan is het duurder, minder efficient, en er is geen innovatie. Kijk maar naar onderwijs bijvoorbeeld.
Je hebt geen vrije markt die de bureacratie er om de zoveel tijd flink uit schud.
Je hoort nu al mensen praten dat communisme zo gek nog niet was, en of we dat misschien niet nog een keer moeten proberen. Terwijl het bewijs obvious is, als iets door de vrije markt geregeld wordt dan gebeurt het altijd beter en efficienter dan door een stel stoffige ambtenaren. Auto's bijvoorbeeld in oost duitsland waren vlak na de val van de muur duurder en van slechtere kwaliteit.
Dus scheldt je nu al die schulden kwijt en print je enorme hoeveelheden geld? Heb je over 10-20 jaar weer precies hetzelfde probleem, alleen dan erger. Bovendien is het dan weer business as usual binnen al die financiele instellingen.
Maar de EU is toch al lang politiek failliet, hoe kan je dat met terugwerkende kracht voorkomen?quote:Op woensdag 4 februari 2015 16:04 schreef 99.999 het volgende:
[..]
De vergelijking gaat al vanaf het begin mank; Griekenland is geen dronken zwerver, maar gewoon iemand die in een te groot huis wil blijven wonen en een gat in zijn hand heeft.quote:Op woensdag 4 februari 2015 15:10 schreef Igen het volgende:
[..]
Dat laatste ben ik het mee eens, maar dat is niet eens het grootste probleem.
Kijk, stel we vergelijken Griekenland even met een dronken zwerver. Je kan dan stellen dat je een zwerver geen geld moet geven, omdat 'ie er alleen maar drank van koopt. Maar als je 10.000 euro aan die zwerver heeft uitgeleend en die heeft het allemaal opgezopen, dan zit je met een probleem dat je niet oplost door te stellen "Die zwerver moet het terugbetalen en moet zelf maar bedenken hoe."
Die mensen komen ook maar zo in een privéfaillissement terecht en dan heeft de kredietverstrekker ook (deels) het nakijken.quote:Op woensdag 4 februari 2015 22:25 schreef HiZ het volgende:
[..]
De vergelijking gaat al vanaf het begin mank; Griekenland is geen dronken zwerver, maar gewoon iemand die in een te groot huis wil blijven wonen en een gat in zijn hand heeft.
Een staat is geen persoon, de staatshuishouding is geen huishoudboekje. En of de kredietverstrekker het nakijken heeft bij een insolvente staat (nooit een failliete staat) is nog maar de vraag. Een lesje dat we keer op keer leren in de geschiedenis. Laatstelijk met Argentinië maar zelfs Rusland heeft nog niet zo lang geleden nog tsaristische schulden afgelost.quote:Op woensdag 4 februari 2015 22:27 schreef Igen het volgende:
[..]
Die mensen komen ook maar zo in een privéfaillissement terecht en dan heeft de kredietverstrekker ook (deels) het nakijken.
Zijn de afstammelingen van Ataturk eigenlijk niet nog aansprakelijk voor de vernielingen en rooftochten ter plekke?quote:Op woensdag 4 februari 2015 22:31 schreef HiZ het volgende:
[..]
Een staat is geen persoon, de staatshuishouding is geen huishoudboekje. En of de kredietverstrekker het nakijken heeft bij een insolvente staat (nooit een failliete staat) is nog maar de vraag. Een lesje dat we keer op keer leren in de geschiedenis. Laatstelijk met Argentinië maar zelfs Rusland heeft nog niet zo lang geleden nog tsaristische schulden afgelost.
Dat zijn geen staatsschuldenquote:Op woensdag 4 februari 2015 22:45 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Zijn de afstammelingen van Ataturk eigenlijk niet nog aansprakelijk voor de vernielingen en rooftochten ter plekke?Qua geschiedenislesje, dan. Kunnen ze dat direct doorstorten svp?
Die tsaristische schulden zullen ongetwijfeld door inflatie etc. niks meer waard zijn in verhouding tot het oorspronkelijke bedrag verdisconteert met een realistische rente.quote:Op woensdag 4 februari 2015 22:31 schreef HiZ het volgende:
[..]
Een staat is geen persoon, de staatshuishouding is geen huishoudboekje. En of de kredietverstrekker het nakijken heeft bij een insolvente staat (nooit een failliete staat) is nog maar de vraag. Een lesje dat we keer op keer leren in de geschiedenis. Laatstelijk met Argentinië maar zelfs Rusland heeft nog niet zo lang geleden nog tsaristische schulden afgelost.
De reden waarom de Russen die oude schulden toch nog (deels) gingen honoreren was dat ze anders geen cent konden lenen. Griekenland zal dat probleem nog erger hebben. Om de simpele reden dat het geen land is dat zichzelf ook kan bedruipen (tenminste in theorie).quote:Op woensdag 4 februari 2015 23:01 schreef Igen het volgende:
[..]
Die tsaristische schulden zullen ongetwijfeld door inflatie etc. niks meer waard zijn in verhouding tot het oorspronkelijke bedrag verdisconteert met een realistische rente.
Natuurlijk kun je er bij Griekenland ook zo'n spelletje van maken. Wat men deels al heeft gedaan. Terugbetalen tot 2057 en de rente verlagen. Eigenlijk scheld je daarmee ook schulden kwijt. Je kan de looptijd op oneindig zetten en de rente op nul en op grond van het nominale bedrag claimen dat je niks hebt kwijtgescholden, maar dan hou je alleen maar jezelf voor de gek.
En wat voor de Grieken geloof ik ook nog speelt, is dat in de huidige constructie er nu een aanloopfase is die rond 2020 echter afloopt. Kan je als Griek er vertrouwen op hebben dat de economie dan zo sterk en weerbaar is dat die de stijging van de rentelasten over de staatsschuld kan opvangen? Ik heb daar zo mijn twijfels over, die ik al meermaals heb geuit en waar noch jij noch 99.999 ook maar een poging heeft ondernomen om die twijfels te ontkrachten.
Ik neem aan dat Europa ook graag andere dan staatschulden inwint.quote:Op woensdag 4 februari 2015 22:49 schreef HiZ het volgende:
[..]
Dat zijn geen staatsschuldenEn verder ga ik daar niet over.
Maar voor het geval je twijfelt; die tsaristische schulden zijn (deels) afgelost door de USSR in 1987.
Manipulatie vermoed ik. Graag gedaanquote:Op woensdag 4 februari 2015 23:01 schreef HiZ het volgende:
Waarom is er trouwens in deze reek nog niet gemeld dat Griekse banken alleen nog via het ELA van liquiditeit worden voorzien?
Boeit het iets, als men later tot een oplossing komt? De ECB trekt de spreekwoordelijke steker eruit om speculatie (cq paniek) in de aanloop van de 28ste te voorkomen denk ik. Merkel heeft bijv. al aangegeven dat de onderhandelingen maanden zullen duren.quote:Op woensdag 4 februari 2015 23:01 schreef HiZ het volgende:
Waarom is er trouwens in deze reek nog niet gemeld dat Griekse banken alleen nog via het ELA van liquiditeit worden voorzien?
Op een moment dat Griekenland zich ook niet met andere middelen kan financieren (tenzij de hun burgers dwingen om hun belastingen NU te gaan betalen)?quote:Op woensdag 4 februari 2015 23:09 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Boeit het iets, als men later tot een oplossing komt? De ECB trekt de spreekwoordelijke steker eruit om speculatie (cq paniek) in de aanloop van de 28ste te voorkomen denk ik. Merkel heeft bijv. al aangegeven dat de onderhandelingen maanden zullen duren.
Dit is niet de eerste keer overigens, in 2012 van feb. tot dec.
Hoe moet Griekenland de belasting innen die door Nederland geringfenced wordt? Gaat Wiebes die oneigenlijke rulings weer intrekken?quote:Op woensdag 4 februari 2015 23:17 schreef HiZ het volgende:
[..]
Op een moment dat Griekenland zich ook niet met andere middelen kan financieren (tenzij de hun burgers dwingen om hun belastingen NU te gaan betalen)?
Het lijkt er wel heel erg op dat de ECB Griekenland over de klif aan het duwen is.
In 2012 hielden ze het met ELA vol van feb. t/m dec. en waarschijnlijk nog veel langer. Als men straks tot een oplossing komt verschuift de ELA weer naar de balans van de ECB. Feitelijk geen verschil dus.quote:Op woensdag 4 februari 2015 23:17 schreef HiZ het volgende:
Op een moment dat Griekenland zich ook niet met andere middelen kan financieren (tenzij de hun burgers dwingen om hun belastingen NU te gaan betalen)?
Het lijkt er wel heel erg op dat de ECB Griekenland over de klif aan het duwen is.
Ik heb het gevoel dat je nu gewoon koppig principieel zit te doen omdat Turken en Grieken een hekel aan elkaar hebben.quote:Op woensdag 4 februari 2015 23:06 schreef HiZ het volgende:
[..]
Verder interesseert me het niet hoe de Grieken het doen; de uitkomst moet zijn dat ze - behoudens in extreme omstandigheden - geen behoefte hebben aan mijn belastingcenten.
Aangezien ik geen Turk ben lijkt me dat nauwelijks een factor van belang.quote:Op donderdag 5 februari 2015 06:57 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik heb het gevoel dat je nu gewoon koppig principieel zit te doen omdat Turken en Grieken een hekel aan elkaar hebben.
Klopt, maar toch is de Ecb wederom politiek aan het bedrijven en dat klopt ook niet.quote:Op woensdag 4 februari 2015 23:23 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
In 2012 hielden ze het met ELA vol van feb. t/m dec. en waarschijnlijk nog veel langer. Als men straks tot een oplossing komt verschuift de ELA weer naar de balans van de ECB. Feitelijk geen verschil dus.
En als men niet tot een oplossing komt en de Grieken gaan failliet, dan is het toch niet vreemd dat de ECB zijn poten ervan af heeft getrokken. Het zou zelfs illegaal zijn als ze dit niet zouden doen!
Het boeit mij niet of je nou wel of niet officieel het Turkse staatsburgerschap hebt.quote:Op donderdag 5 februari 2015 08:50 schreef HiZ het volgende:
[..]
Aangezien ik geen Turk ben lijkt me dat nauwelijks een factor van belang.
Maar waarom zouden ze nog gaan hervormen? De schuld wordt toch wel weer kwijtgescholden.quote:Op woensdag 4 februari 2015 16:48 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Ik ben van mening dat de leningen VOLLEDIG moeten worden omgezet in giften. Dit in ruil voor begrotingsdiscipline en hervormingen. De rentelasten die dan wegvallen kunnen gebruikt worden om het land middels investeringen er weer bovenop helpen, ook de eu kan grootschalig investerin in bv de griekse infrastructuur om zo de werkeloosheid terug te dringen. .
Eigenlijk moet er gewoon een haircut komen voor alle schulden van landen boven de 60% van het bnp. (Dus ook voor Nederlandse en Duitse schulden)
De ecb zou dit geld kunnen creeeren. Als je dit doet moet je vervolgens alle eu lidstaten keihard afdwingen dat schulden nooit meer oplopen en zich binnen een bepaalde bandbreedte moeten bewegen.
Daar lijkt het wel op, maar tevens is dit in lijn met de regelgeving. Het zou zelfs illegaal zijn als ze het niet deden.quote:Op donderdag 5 februari 2015 09:25 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
Klopt, maar toch is de Ecb wederom politiek aan het bedrijven en dat klopt ook niet.
Schuldreductie en vervolgens op de oude voet verder leven, terwijl je het geld niet hebt? Dat klinkt niet als een redelijk voorstel. Het hele verkiezingsplan van Syriza is op drijfzand gebouwd.quote:De grieken doen hele redelijke voorstellen vind ik en dat zonder daadwerkelijke schuldkwijtschelding.
SCHAEUBLE: MY PRESS SPOKESMAN ADVISED ME TO SAY "WE AGREED TO DISAGREE"quote:Op donderdag 5 februari 2015 13:44 schreef piepeloi55 het volgende:
German FinMin Schaeuble Says He And Varoufakis 'Agreed To Disagree'
Heerlijk dit soort oneliners
wtf?quote:Op donderdag 5 februari 2015 14:07 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
SCHAEUBLE: MY PRESS SPOKESMAN ADVISED ME TO SAY "WE AGREED TO DISAGREE"
VAROUFAKIS SAYS "WE DIDN'T EVEN AGREE TO DISAGREE"
quote:Op donderdag 5 februari 2015 14:02 schreef jjaap1 het volgende:
Het gaat ook helemaal nergens over dat je als bank blindelings geld kan lenen aan een land, en als ze het dan niet terugbetalen de 'too big to fail' kaart trekken. Zodat de overheid het overneemt en het op de belastingbetaler wordt geschoven. Waarom is er geen discussie waarom dat helemaal niet klopt?
Dus volgens HiZ zou nu een heel land moeten boeten voor de scam van een paar corrupte idioten?
Wat voor een fucked up systeem is dat? Dan nodig je financiele instellingen toch gewoon uit om maar blindelings risico te nemen zonder na te denken over de gevolgen? Incentives is zon beetje het belangrijkste concept binnen de studie van economie, en die zijn hier behoorlijk verbogen.
De Grieken hebben sinds 1975 voldoende kansen gekregen om PASOK en ND af te serveren. Ze hebben dat na 40 jaar wanbeheer in 2015 gedaan omdat ze niet meer mogen mee-eten uit de geldpotten van Europa. Elk volk krijgt de regering die het verdient.quote:Op donderdag 5 februari 2015 14:02 schreef jjaap1 het volgende:
Het gaat ook helemaal nergens over dat je als bank blindelings geld kan lenen aan een land, en als ze het dan niet terugbetalen de 'too big to fail' kaart trekken. Zodat de overheid het overneemt en het op de belastingbetaler wordt geschoven. Waarom is er geen discussie waarom dat helemaal niet klopt?
Dus volgens HiZ zou nu een heel land moeten boeten voor de scam van een paar corrupte idioten?
Wat voor een fucked up systeem is dat? Dan nodig je financiele instellingen toch gewoon uit om maar blindelings risico te nemen zonder na te denken over de gevolgen? Incentives is zon beetje het belangrijkste concept binnen de studie van economie, en die zijn hier behoorlijk verbogen.
Tja, maar dan hadden ze niet met een gestrekt been de discussie in moeten gaan. Bijvoorbeeld ook niet de Duitsers als vijanden moeten neerzetten maar als partners in de zoektocht naar een oplossing waarbij Griekenland een BETER programma kon gaan neerzetten in plaats van het halve-gare niet-hervormen onder de ND regering. Helaas... ze dachten dat het een spelletje was, waarin ze zouden krijgen wat ze wilden als ze Duitsland maar in de hoek dreven.quote:Op donderdag 5 februari 2015 18:15 schreef piepeloi55 het volgende:
Net even de persconferentie met Schauble teruggekeken, Uit de Q&A blijkt dat volgens Varoufakis 2/3 van de maatregelen van de Trojka in orde zijn. De overige eendere van de maatregelen moet verplaatst worden van maatregelen tegen arm naar rijk én een andere aanpak van corruptie en ontduiking (van de 'oligarchie').
Dit is vrij abstract natuurlijk, maar hier zou een goed punt in kunnen zitten.
goede postquote:Op donderdag 5 februari 2015 20:37 schreef piepeloi55 het volgende:
Laat die persoonlijke vete even rusten en kijk naar de feiten. Een gestrekt been is dit niet, al doen grote woorden daartoe neigen. Je moet de optie openhouden dat Syriza tevreden is met beide uitkomsten, maar de voorkeur geeft aan een bestaan in de euro. Zelf doe ik dat wel namelijk, ik denk niet dat Syriza een vooraf besloten uitkomst nastreeft.
Tevens denk ik dat Syriza weinig te verliezen heeft. Mochten ze uit de euro stappen dan krijgen alle eurofielen en hun hond de schuld. De Griekse economie is al >25% gekrompen, dat is meer dan menig land dat bankroet is gegaan in de geschiedenis én daar staat nog steeds geen oplossing of bodem tegenover. Niet alleen de Griek, maar ook de Fransman en zelfs Duitser begint te beseffen dat een bankroet beter is óf in ieder geval beter zou zijn geweest. De krimp zou dan niet zo diep én zowiezo niet zo langdurig zijn geweest.
Bij een default+uittreden zal de economie waarschijnlijk een klauw krijgen, maar de bodem zal relatief snel bereikt zijn. Al het verlies wordt dan namelijk ineens genomen. De gemiddelde Griek kijkt er niet meer van op als er weer 5-10% krimp is, want al ingecalculeerd door het ontbreken van toekomstperspectief. De EU is natuurlijk als de dood dat Griekenland het na die 'crash' weer redelijk doet, mij lijkt de kans dat zij inbinden nog steeds groter dan Syriza die het hele verkiezingsboekje in de shredder gooit.
Het is ook nonsens dat een lage munt per definitie goed is voor je economie. Het gaat volgens mij ook om de kwaliteit van de producten (je kunt beter gekwalificeerd personeel betalen) die je maakt en de binnenlandse bestedingen. Die worden juist weer hoger bij een sterke munt (producten en grondstoffen worden goedkoper) in Nederland hebben we al jaren last van een brain drain door de lage lonen hier. Al het talent vlucht naar het buitenland.quote:Op vrijdag 6 februari 2015 23:06 schreef jjaap1 het volgende:
Ik snap het niet, als een lagere euro de export verbetert, waarom stagneert GDP dan al 5 jaar in landen als roemenie en bulgarije? Daar is een overvloed van goedkope werk kracht. Maar dat slaat op de een of andere manier niet aan.
kloptquote:Op zondag 8 februari 2015 16:05 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)tm_campaign=20150208
Goed stuk van arjo klamer, hij stelt onder andere dat de euro een ideologie is geworden, een geloof en dat er daarom niet meer met normale argumenten geredeneerd wordt. Ik denk dat hij gelijk heeft. Op basis van rationele argumenten is het ondenkbaar dat je de euro in stand houdt. De doemscenario's die de "gelovigen" schetsen zijn op niets gebaseerd en de voordelen van nationale munten zoveel groter. Het einde van de euro is mijns inziens ook onontkoombaar.
"quote:De euro is onhoudbaar", zegt Klamer tijdens een gesprek in het serene, geel bakstenen Dudok-stadhuis van Hilversum, waar hij wethouder voor de SP is. "De munt gaat vallen. We kunnen ons beter bezighouden met wat daarna komt, met nieuwe monetaire stelsels.
De EU dwingt ze de schulden te saneren, te bezuinigen, te liberaliseren, te privatiseren, de markten open te gooien. Daar zijn we al sinds 2008 mee bezig. Zes jaar nota bene. Het is een rampzalig scenario voor de Grieken.
Stel je nou eens voor dat wij dat met de Zeeuwen zouden doen, of met de Groningers.
Dat de armoede daar oploopt, de werkloosheid 25 procent is, dat mensen uit vuilnisbakken eten. Dat laten we toch niet gebeuren? Maar met de Grieken doen we dat wel. Sterker nog: we zeggen: eigen schuld, dikke bult, die Grieken zijn luiaards en dat zullen ze weten ook."
klopt ook alquote:Op zaterdag 7 februari 2015 07:57 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Het is ook nonsens dat een lage munt per definitie goed is voor je economie. Het gaat volgens mij ook om de kwaliteit van de producten (je kunt beter gekwalificeerd personeel betalen) die je maakt en de binnenlandse bestedingen. Die worden juist weer hoger bij een sterke munt (producten en grondstoffen worden goedkoper) in Nederland hebben we al jaren last van een brain drain door de lage lonen hier. Al het talent vlucht naar het buitenland.
er moeten ook goede producten zijn, anders heeft het geen effect in de wereldhandel en bedrijven die voor die lage lonen daar naar toe willen verhuizenquote:Op vrijdag 6 februari 2015 23:06 schreef jjaap1 het volgende:
Ik snap het niet, als een lagere euro de export verbetert, waarom stagneert GDP dan al 5 jaar in landen als roemenie en bulgarije? Daar is een overvloed van goedkope werk kracht. Maar dat slaat op de een of andere manier niet aan.
waarom zouden buitenlandse bedrijven daar zich niet vestigen dan? Bijvoorbeeld software ofzo. Net als india en China enzo, maar dan dichterbij?quote:Op zondag 8 februari 2015 18:10 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
er moeten ook goede producten zijn, anders heeft het geen effect in de wereldhandel en bedrijven die voor die lage lonen daar naar toe willen verhuizen
die landen hebben door en na het communisme geen eigen producten om te verkopen
Nederlandse munt en de Duitse munt is sterk ondergewaardeerd, daarom heeft Duitsland ook steeds meer voordeel van de euroquote:Op zondag 8 februari 2015 18:18 schreef jjaap1 het volgende:
[..]
waarom zouden buitenlandse bedrijven daar zich niet vestigen dan? Bijvoorbeeld software ofzo. Net als india en China enzo, maar dan dichterbij?
En als nederland de gulden invoert, betekent dat dat ons geld meer waard wordt? De nederlandse euro's hebben zegmaar een sooft van peg ten opzichte van de rest van europa nu.
er zal best een middenkoers overeind blijvenquote:Op zondag 8 februari 2015 18:54 schreef jjaap1 het volgende:
wat gebeurt er dan bijvoorbeeld met euro's op interactive brokers? Of in buitenlandse bankrekeningen? Krijg je dan een % van elke europese munt? een paar duitse marken, paar griekse drachma's, paar guldens etc. En dan verdeelt ten opzichte van het % van de geld voorraad die deze landen uitmaken in de euro?
Tsipras weigert aan de voorwaarden voor de financiering te voldoen. Hij denkt tot juni te kunnen overbruggen met korte kredieten op de kapitaalmarkt. De vraag is natuurlijk of in de tussentijd die korte termijnrentes niet enorm gaan stijgen? Morgen een interessante dag voor de beurzen en valutamarkten.quote:Griekenland wil EU-hulp niet meer
De Griekse regering wil een punt zetten achter het internationale reddingsplan. In plaats daarvan stuurt het kabinet aan op een nieuw schuldensaneringsplan, zei premier Tsipras in zijn eerste belangrijke toespraak in het Griekse parlement.
"De reddingsoperatie is mislukt", zei Tsipras. "De nieuwe regering wil geen verlenging aanvragen, omdat we niet willen vragen om een verlenging van een vergissing."
Overbrugging
Het huidige reddingsplan van de EU, de ECB en het IMF - dat bijna 250 miljard euro omvat - loopt op 28 februari af. Om een Grieks bankroet te voorkomen, wil Tsipras een overbruggingsregeling voor de periode tot juni. Dan moet een nieuw saneringsplan klaar zijn.
Financieel hoeft dat volgens de premier niet tot problemen te leiden. De Griekse kredietbehoefte kan in de tussentijd met kortlopende leningen worden gedekt, zei hij.
Tsipras zei verder dat prioriteit nummer één de bestrijding van corruptie en belastingontduiking zal worden. Hij herhaalde ook andere verkiezingsbeloften, zoals gratis eten en gratis elektriciteit voor de armen. Ook wil hij privileges van politici afschaffen, zoals auto's voor ministers en het vliegtuig voor hemzelf.
Brussel
Tsipras beloofde de parlementsleden dat hij woensdag in Brussel dezelfde boodschap zal uitdragen. Zijn Europese gesprekspartners daar zullen er niet blij mee zijn, zegt correspondent Saskia Dekkers, maar de Griekse premier lijkt niet van plan om ook maar een duimbreed toe te geven. Hij benadrukte een paar keer dat Griekenland geen bevelen uit het buitenland meer wenst te ontvangen en als gelijkwaardige partner wil worden behandeld.
een failliet van Griekenland is een schandaal voor de EU, een blamage to de USAquote:Op zondag 8 februari 2015 20:54 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Tsipras weigert aan de voorwaarden voor de financiering te voldoen. Hij denkt tot juni te kunnen overbruggen met korte kredieten op de kapitaalmarkt. De vraag is natuurlijk of in de tussentijd die korte termijnrentes niet enorm gaan stijgen? Morgen een interessante dag voor de beurzen en valutamarkten.
quote:Greece: Greenspan predicts exit from euro inevitable
The former head of the US central bank, Alan Greenspan, has predicted that Greece will have to leave the eurozone.
He told the BBC he could not see who would be willing to put up more loans to bolster Greece's struggling economy.
Greece wants to re-negotiate its bailout, but Mr Greenspan said "I don't think it will be resolved without Greece leaving the eurozone".
Earlier, UK Chancellor George Osborne said a Greek exit would cause "deep ructions" for Britain.
Mr Greenspan, chairman of the Federal Reserve from 1987 to 2006, said: "I believe [Greece] will eventually leave. I don't think it helps them or the rest of the eurozone - it is just a matter of time before everyone recognises that parting is the best strategy.
Jump media playerMedia player helpOut of media player. Press enter to return or tab to continue.
There is "no advantage" in lending to Greece according to Alan Greenspan
"The problem is that there there is no way that I can conceive of the euro of continuing, unless and until all of the members of eurozone become politically integrated - actually even just fiscally integrated won't do it."
Following the election in Greece of the anti-austerity Syriza party, Greek ministers have been touring European capitals trying to drum up support for a re-negotiation of its bailout terms.
Euro break-up
However, there appears little willingness in Berlin, or at the European Central Bank, to alter the terms of its ¤240bn (£182bn) rescue by the European Union, ECB, and International Monetary Fund.
Alexis Tsipras (seated) and Yanis Varoufakis,
Greece's prime minster Alexis Tsipras (seated) and his finance minister Yanis Varoufakis have been on a whistlestop tour of European capitals.
"The [bailout] conditions with Greece were generous, beyond all measure,'' German Finance Minister Wolfgang Schaeuble said last week. He saw no justification for relaxing them further.
Mr Greenspan said: "All the cards are being held by members of the eurozone."
He also warned that trying to hold the 19-nation euro bloc together "is putting strain on everybody". He said as well as Greece leaving the eurozone, there was a real risk of a "much bigger break-up" with other southern European countries forced out.
line
Analysis: Joe Lynam, business correspondent
Alan Greenspan has long been a critic of the European single currency. Now, the 88-year-old former chairman of the US Federal Reserve has repeated a claim that nothing short of full political union - a United States of Europe - can save the euro from extinction.
Given that few (if any) of the current 19 sovereign governments which make up the eurozone would choose to create such an entity at this time, that means - for Greenspan at least - the euro is doomed.
Before all that, though, he foresees Greece quitting the single currency, but the euro surviving intact. Grexit, he says, is more manageable now than it would have been when Greece got its first EU bailout in 2010.
But Greenspan has been badly wrong before. He said markets (and banks in particular) would always act rationally and prevent self destructive crashes. Then the financial crisis happened in 2008 - plunging the world into a massive recession. He did, though, admit his error.
line
Earlier on Sunday, Mr Osborne told the BBC's Andrew Marr Show that the UK was stepping up contingency planning to prepare for a possible Greek exit.
"This stand-off between Greece and the eurozone is increasing the risks every day to the British economy," the chancellor said.
A Greek exit from the single currency would create instability in European financial markets and cause "real ructions" in Britain, too, he added.
Greece's prime minister Alexis Tsipras wants to put in place a short-term financial plan enabling the country to pay its way while it renegotiates the austerity cuts and conditions attached to its bailout terms. The existing bailout ends on 28 February.
Mr Tsipras made his first major speech to parliament since taking over as prime minister on Sunday evening.
He said he would stick to his campaign pledges, which include giving free food and electricity to the poor. He promised to cut politicians' benefits, such as ministerial cars and said he would fight against corruption and tax avoidance.
He also said he would seek a loan, not an extension to the bailout.
Mr Tsipras is to meet EU leaders at a summit in Brussels on Thursday. Mr Varoufakis will meet eurozone finance ministers the day before.
http://www.bbc.com/news/business-31249907
En dat was er ook nog Varoufakis die aangeeft dat Italië er qua begroting slechter aan toe is dan Griekenland.quote:Tsipras wil punt zetten achter EU-hulp aan Griekenland
Door Carlijn Vis
Buitenland De Griekse regering wil een punt zetten achter het internationale reddingsplan. Dat zei premier Alexis Tsipras zojuist tijdens zijn eerste belangrijke toespraak in het Griekse parlement. Zijn kabinet geeft de voorkeur aan een nieuw schuldensaneringsplan. Dat meldt persbureau AFP.
Tsipras:
“De reddingsoperatie is mislukt. De nieuwe regering wil geen verlenging aanvragen, omdat we niet willen vragen om een verlenging van een vergissing.”
Minimumloon omhoog
Ook is Tsipras van plan het minimumloon in Griekenland geleidelijk op te schroeven van 580 euro nu naar 750 euro in 2016. In zijn beleidstoespraak noemde hij dit een van de maatregelen in zijn strijd tegen de “humanitaire crisis”, in zijn ogen veroorzaakt door de aan Griekenland opgelegde sancties.
Op 28 februari loopt het huidige reddingsplan van de Europese Commissie, de ECB en het IMF af. Tsipras wil een overbruggingsregeling voor de periode tot juni. Daarna moet een nieuw saneringsplan klaar zijn. Tegen die tijd hoopt Tsipras nieuwe afspraken te hebben gemaakt met zijn internationale schuldeisers.
Volgens de premier hoeft dat niet tot financiële problemen te leiden; de Griekse kredietbehoefte kan in de tussentijd worden gedekt met kortlopende leningen, zei hij.
Griekenland krijgt nog geld van Duitsland
Tsipras vermeldde in zijn toespraak ook de “historische plicht” van zijn land om herstelbetalingen te eisen van Duitsland. In de aanloop naar de verkiezingen sprak Tsipras al vaker over de schuld die Duitsland bij Griekenland zou hebben. En dat het onredelijk is dat Berlijn juist nu geld van de Grieken eist. Want, zo stelt hij, Griekenland heeft miljarden schade geleden door de Tweede Wereldoorlog en als Duitsland dat geld zou terugbetalen, zou de crisis in Griekenland zijn opgelost.
Corruptie tegengaan
Tsipras zei in zijn beleidstoespraak ook dat de bestrijding van corruptie en belastingontduiking de hoogste prioriteit heeft. Daarnaast herhaalde hij ook andere verkiezingsbeloften, zoals gratis eten en gratis elektriciteit voor de armen. Ook wil hij privileges van politici afschaffen, zoals auto’s voor ministers en het vliegtuig voor hemzelf.
Griekenland zet in op blufpoker, daardoor komt er of een positiever plan, of de hele zooi knapt. Het is in ieder geval spannender geworden.quote:Griekenland vraagt om overbruggingskrediet
Griekenland wil zich via een overbruggingskrediet verzekeren van voldoende financiering om het tot en met juni uit te kunnen zingen.
Tegen die tijd hoopt premier Alexis Tsipras nieuwe afspraken te hebben gemaakt met zijn internationale schuldeisers, zei hij zondag in het Griekse parlement.
(...)
Eind deze maand loopt het Europese steunprogramma voor Griekenland af. Tsipras weigert vooralsnog de gemaakte afspraken te verlengen, omdat zijn regering dan alsnog verder moet bezuinigen.
Andere leiders in de eurozone, waaronder eurogroepvoorzitter Jeroen Dijsselbloem, hebben evenwel al laten weten weinig heil te zien in tijdelijke oplossingen, waaronder een overbruggingskrediet eveneens zou vallen.
Omvallen
De Griekse minister van Financiën Yanis Varoufakis zei zondag in een interview met de Italiaanse zender RAI dat als Griekenland uit de euro wordt gezet, meerdere Europese landen zullen omvallen en de muntunie uiteen valt. Hij wil dat de eurozone het Griekse schuldenprobleem en de terugbetalingsvoorwaarden herziet.
Volgens Varoufakis is Italië het eerste land dat dan in problemen zal komen: ''Laten we eerlijk zijn, de schuld van Italië is onhoudbaar'', zei hij. Zijn Italiaanse evenknie Pier Carlo Padoan noemt die opmerking ''misplaatst''. Volgens hem helpt Italië juist mee aan de Europese oplossing van het Griekse probleem, op basis van ''wederzijds vertrouwen''.
http://www.nu.nl/economie(...)ruggingskrediet.html
ja de EU is bang voor een sneeuwbaleffect en terechtquote:Op maandag 9 februari 2015 01:08 schreef luxerobots het volgende:
[..]
En dat was er ook nog Varoufakis die aangeeft dat Italië er qua begroting slechter aan toe is dan Griekenland.
De Griekse belastingbetalers zal het vooral heel veel geld kosten.quote:Op maandag 9 februari 2015 01:57 schreef bascross het volgende:
Al die politici komen de laatste tijd met stoere taal dat Griekenland zich aan de eisen moet houden, maar Varoufakis en Tsipras weten heel goed dat het de belastingbetalers enorm veel geld kost als Griekenland uit de Eurozone vertrekt. Ik ben benieuwd hoe euro-gezind iedereen dan nog is.
En op welke termijn gaan die wonderen naar verwachting geschieden?quote:Op maandag 9 februari 2015 08:52 schreef raptorix het volgende:
Mijn voorspelling is dat Griekenland gewoon uit de EU stapt, en dat vervogens zal blijken dat Griekenland helemaal niet in zo een zwart gat valt, gevolg Spanje & Portgual doen het zelfde.
Vrij snel, vergeet niet dat de economie een enorme boost kan krijgen als ze uit de EU stappen, mits ze het uiteraard wel radicaal doen, aan begin zal het wel een chaos worden met noodgeld enzo, maar Griekenland is geen rots waar niks op groeit, eten is er genoeg, en er zullen al snel bedrijven naar toe trekken die het als interessante investering zien om er vroeg bij te zijn. Mijn voorspelling is dat ze voor de zomer uit de EU zijn.quote:Op maandag 9 februari 2015 09:04 schreef 99.999 het volgende:
[..]
En op welke termijn gaan die wonderen naar verwachting geschieden?
Toegang tot de gemeenschappelijke markt is juist één van de belangrijkste troeven van de Griekse economie. Uit de euro stappen is één ding, uit de EU stappen iets heel anders.quote:Op maandag 9 februari 2015 08:52 schreef raptorix het volgende:
Mijn voorspelling is dat Griekenland gewoon uit de EU stapt, en dat vervogens zal blijken dat Griekenland helemaal niet in zo een zwart gat valt, gevolg Spanje & Portgual doen het zelfde.
Een enorme boost kan natuurlijk maar een enorme klap om te verwerken ligt meer voor de hand. Alle buitenlandse schulden van bedrijven en overheden blijven bestaan in euro's en de eenvoudige toegang tot de gedeelde Europese markt verdwijnt. Hoe dat voor een boost naar voren moet zorgen ontgaat mij.quote:Op maandag 9 februari 2015 09:08 schreef raptorix het volgende:
[..]
Vrij snel, vergeet niet dat de economie een enorme boost kan krijgen als ze uit de EU stappen, mits ze het uiteraard wel radicaal doen, aan begin zal het wel een chaos worden met noodgeld enzo, maar Griekenland is geen rots waar niks op groeit, eten is er genoeg, en er zullen al snel bedrijven naar toe trekken die het als interessante investering zien om er vroeg bij te zijn. Mijn voorspelling is dat ze voor de zomer uit de EU zijn.
Natuurlijk blijft die schuld staan, maar dat blijft ook op dit moment zo, en reeel gezien komen ze niet eens in de buurt van afbetalen, sterker er moet nog steeds geld bij.quote:Op maandag 9 februari 2015 09:10 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Een enorme boost kan natuurlijk maar een enorme klap om te verwerken ligt meer voor de hand. Alle buitenlandse schulden van bedrijven en overheden blijven bestaan in euro's en de eenvoudige toegang tot de gedeelde Europese markt verdwijnt. Hoe dat voor een boost naar voren moet zorgen ontgaat mij.
Volgens mij is de situatie zo, dat als men nu zuinig leeft, en 30 jaar lang een economische groei heeft van 3% per jaar, dat ze dan pas de schuld hebben afgelost, gelooft iemand dit?quote:Op maandag 9 februari 2015 09:19 schreef sitting_elfling het volgende:
Het gaat me eigenlijk ook allemaal veel te traag, deze hele misère.
Griekenland vroeg op 23 april 2010 daadwerkelijk financiële steun aan. Op 2 mei 2010 maakten de eurolanden en het IMF bekend Griekenland te willen steunen met een lening van 110 miljard euro.
We zitten nu in 2015 (!)
Het was shit, het is shit, en het zal nog lang shit blijven.
[ afbeelding ]
Er vanuit gaande dat de Euro blijft bestaan, want de kans is groot dat als Spanje en Portugal ook eruit stapt, dat de Euro als een kaartenhuis in elkaar valt, samen met alle banken erbij.quote:Op maandag 9 februari 2015 09:10 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Een enorme boost kan natuurlijk maar een enorme klap om te verwerken ligt meer voor de hand. Alle buitenlandse schulden van bedrijven en overheden blijven bestaan in euro's en de eenvoudige toegang tot de gedeelde Europese markt verdwijnt. Hoe dat voor een boost naar voren moet zorgen ontgaat mij.
Wat in jouw scenario alleen maar veel erger zal worden. Immers de koers van de nieuwe Drachme zal gigantisch kelderen en de rente die Griekenland moet betalen voor nieuwe leningen zal de lucht in schieten.quote:Op maandag 9 februari 2015 09:19 schreef raptorix het volgende:
[..]
Natuurlijk blijft die schuld staan, maar dat blijft ook op dit moment zo, en reeel gezien komen ze niet eens in de buurt van afbetalen, sterker er moet nog steeds geld bij.
Als er drie of vier landen uit stappen is het wel einde oefening inderdaad. Maar geloof niet dat die landen de behoefte hebben om er uit te stappen. Vooralsnog zijn er in 2015 weer meer Eurolanden dan in 2014.quote:Op maandag 9 februari 2015 09:21 schreef raptorix het volgende:
[..]
Er vanuit gaande dat de Euro blijft bestaan, want de kans is groot dat als Spanje en Portugal ook eruit stapt, dat de Euro als een kaartenhuis in elkaar valt, samen met alle banken erbij.
Het zal geen feest worden, maar als Griekenland een gezonde doorstart maakt, en leert van het verleden kan dat een betere situatie opleveren dan nog 30 jaar aan het euro jeuk te hangen.quote:Op maandag 9 februari 2015 10:29 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Wat in jouw scenario alleen maar veel erger zal worden. Immers de koers van de nieuwe Drachme zal gigantisch kelderen en de rente die Griekenland moet betalen voor nieuwe leningen zal de lucht in schieten.
Nou ja, op moment kan je niet stellen dat er ook maar 1 euroland is wat de boel echt op orde heeft, nog maar niet te spreken dat we zelden zo een diepe recessie doormaken waar voorlopig geen einde aan zal komen.quote:Op maandag 9 februari 2015 10:31 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Als er drie of vier landen uit stappen is het wel einde oefening inderdaad. Maar geloof niet dat die landen de behoefte hebben om er uit te stappen. Vooralsnog zijn er in 2015 weer meer Eurolanden dan in 2014.
Jij vertrouwt nu plots socialisten verstandig economisch beleid toequote:Op maandag 9 februari 2015 10:40 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het zal geen feest worden, maar als Griekenland een gezonde doorstart maakt, en leert van het verleden kan dat een betere situatie opleveren dan nog 30 jaar aan het euro jeuk te hangen.
Er zijn vrij veel Eurolanden die hun zaken aardig op orde hebben. Het gaat er niet zozeer minder dan in de niet-euro-EU-landen.quote:Op maandag 9 februari 2015 10:41 schreef raptorix het volgende:
[..]
Nou ja, op moment kan je niet stellen dat er ook maar 1 euroland is wat de boel echt op orde heeft, nog maar niet te spreken dat we zelden zo een diepe recessie doormaken waar voorlopig geen einde aan zal komen.
Ik heb liever dat socialisten het verbrassen dan dat het geld bij de banken komt.quote:Op maandag 9 februari 2015 11:36 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Jij vertrouwt nu plots socialisten verstandig economisch beleid toe?
Die willen nu al de structurele hervormingen die noodzakelijk zijn terugdraaien of niet uitvoeren.
De kans is groot dat ze dus over dertig jaar dan nog verder in de ellende zitten.
Tjah aardig is misschien nog wel het woord, vergelijk het met iemand met 50K schuld bij de Wehkamp met een inkomen van 4K netto, dat kan je maandelijks wel afbetalen, maar zodra je ook maar iets aan inkomen verliest kom je er nooit meer af.quote:Op maandag 9 februari 2015 11:39 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Er zijn vrij veel Eurolanden die hun zaken aardig op orde hebben. Het gaat er niet zozeer minder dan in de niet-euro-EU-landen.
Zelfs Frankrijk heeft weer een beetje economische groei. Dus of we nog in een recessie zitten volgens de definitie weet ik niet zo.
Een land is geen huishouden. Bij een failliete huishouding wordt ook het huis verkocht, en de auto. Voorlopig staat Griekenland nog niet op Marktplaats. Voor een land is niet kunnen afbetalen nagenoeg synoniem aan niet willen betalen.quote:Op maandag 9 februari 2015 11:48 schreef raptorix het volgende:
[..]
Tjah aardig is misschien nog wel het woord, vergelijk het met iemand met 50K schuld bij de Wehkamp met een inkomen van 4K netto, dat kan je maandelijks wel afbetalen, maar zodra je ook maar iets aan inkomen verliest kom je er nooit meer af.
Voorlopig betaald een gemiddeld Nederlands gezin 8K per jaar aan rente op de staatsschuld, en dan roepen dat een schuld niet erg is? Met 8K per gezin zouden we alle problemen in Nederland in 1 keer kunnen oplossen.quote:Op maandag 9 februari 2015 12:05 schreef HiZ het volgende:
[..]
Een land is geen huishouden. Bij een failliete huishouding wordt ook het huis verkocht, en de auto. Voorlopig staat Griekenland nog niet op Marktplaats. Voor een land is niet kunnen afbetalen nagenoeg synoniem aan niet willen betalen.
Ware het niet dat veel Euro-landen amper nog rente hoeven te betalen op hun schulden. Dat maakt het stukken dragelijker.quote:Op maandag 9 februari 2015 11:48 schreef raptorix het volgende:
[..]
Tjah aardig is misschien nog wel het woord, vergelijk het met iemand met 50K schuld bij de Wehkamp met een inkomen van 4K netto, dat kan je maandelijks wel afbetalen, maar zodra je ook maar iets aan inkomen verliest kom je er nooit meer af.
Aan de val van Griekenland zullen echter vooral banken en speculanten goed verdienen. De gewone Griek gaat het vooral geld kosten.quote:Op maandag 9 februari 2015 11:47 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik heb liever dat socialisten het verbrassen dan dat het geld bij de banken komt.
Nou vind ik de 8 K per huishouden genoemd door raptorix in NL niet echt weinig aan rente. Hoeveel betaalt men per hoofd van de bevolking in griekenland aan rente?quote:Op maandag 9 februari 2015 12:26 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ware het niet dat veel Euro-landen amper nog rente hoeven te betalen op hun schulden. Dat maakt het stukken dragelijker.
De beurs in Athene omlaag en de rente flink omhoog. Vraag me af of het "overbruggings krediet" van Tsipras een fata morgana is? Wie gaan hem dat geld lenen? Alle onrust doet de griekse economie ondertussen flink schade oplopen.quote:Door de ramkoers ten opzichte van de andere eurolanden die hiermee wordt gekozen, dreigt Griekenland binnenkort afgesloten te raken van al zijn geldstromen.
Dit sombere vooruitzicht joeg de rente op driejarige Griekse staatsleningen maandag naar het hoogste niveau sinds het dieptepunt van de schuldencrisis in 2012. De beurs in Athene stond aan het begin van de middag ruim 5 procent in de min.
Hoe kom je aan dat bedrag?quote:Op maandag 9 februari 2015 12:07 schreef raptorix het volgende:
[..]
Voorlopig betaald een gemiddeld Nederlands gezin 8K per jaar aan rente op de staatsschuld, en dan roepen dat een schuld niet erg is? Met 8K per gezin zouden we alle problemen in Nederland in 1 keer kunnen oplossen.
Als ze er in blijven ook.quote:Op maandag 9 februari 2015 01:57 schreef bascross het volgende:
Al die politici komen de laatste tijd met stoere taal dat Griekenland zich aan de eisen moet houden, maar Varoufakis en Tsipras weten heel goed dat het de belastingbetalers enorm veel geld kost als Griekenland uit de Eurozone vertrekt. Ik ben benieuwd hoe euro-gezind iedereen dan nog is.
http://fd.nl/economie-pol(...)f-ook-griekse-schuldquote:Op maandag 9 februari 2015 12:59 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Nou vind ik de 8 K per huishouden genoemd door raptorix in NL niet echt weinig aan rente. Hoeveel betaalt men per hoofd van de bevolking in griekenland aan rente?
Met 3,6 miljoen huishoudens (wiki) komt dat neer op ¤ 1475,- per huishouden per jaar. 100 euro per huishouden meer dan in Nederland. Waarbij een gemiddeld huishouden in Griekenland een half persoon groter is dan in Nederlandquote:t: 'Er is geen schuldprobleem in Griekenland in de komende jaren als de hervormingen op de ingeslagen weg voortgaan.' Dat is te danken aan de solidariteit die al is getoond in 2012. Toen verlengden de Eurolanden de looptijd van leningen, gaven ze een rentepauze van tien jaar en ploegden ze de opslag op leningen en rentewinst die ze op Griekse obligaties boekten via eerdere ECB-aankopen, weer terug.
Afknijpen
Bij elkaar besparen de Grieken dankzij deze generositeit ieder jaar ¤8,7 mrd. Dat komt overeen met 4,5% van het bruto binnenlands product. Ter vergelijking: de Griekse staat betaalde vorig jaar ¤5,9 mrd rente op zijn schuld en dit jaar - volgens trojkaprojecties uit april - ¤5,3 mrd. Het zijn dus niet de eurolanden die de Grieken afknijpen. De grootste posten op de Griekse schuldenbalans zijn de aflossingen aan het IMF: vorig jaar ¤7,4 mrd en dit jaar ¤8,6 mrd.
Inmiddels hebben de leningen van het EFSF een looptijd van gemiddeld 32 jaar, met uitschieters naar 40 jaar.
Klopt, maar dan wordt het minder zichtbaar en komen politici weer met mooie woorden dat het geld met rente terugkomt. Wat uiteraard gelul is en dat moet dus niet gebeuren.quote:Op maandag 9 februari 2015 14:01 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Als ze er in blijven ook.
Het is gewoon een bende.
En wat is het gemiddelde gezinsinkomen in griekenland?quote:Op maandag 9 februari 2015 14:04 schreef 99.999 het volgende:
[..]
http://fd.nl/economie-pol(...)f-ook-griekse-schuld
[..]
Met 3,6 miljoen huishoudens (wiki) komt dat neer op ¤ 1475,- per huishouden per jaar. 100 euro per huishouden meer dan in Nederland. Waarbij een gemiddeld huishouden in Griekenland een half persoon groter is dan in Nederland
Dat ligt aanzienlijk lager dan hier neem ik aan. Maar de claim van raptorix lijkt niet in de buurt van de waarheid te komen. Daar ging het me even om.quote:Op maandag 9 februari 2015 17:06 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En wat is het gemiddelde gezinsinkomen in griekenland?
Grappig? Eerder triest. Ik vind ook dat je nieuw elan en een regering die echt wil veranderen helpen en niet de put in drukken. Nd en pasok hebben griekenland in de vernieling geholpen en daarna is er de fout gemaakt de grieken niet te laten defaulten. Syriza heeft uitstekende plannen die de grieken ook echt weer vooruit zullen helpen, waarbij ze ook nog eens een enorm democratisch mandaat hebben. Als dit niet lukt volgt er een staatsgreep,of burgeroorlog.quote:Op maandag 9 februari 2015 17:31 schreef jjaap1 het volgende:
Ook wel grappig dat ze tientallen miljarden in griekenland liepen te pompen, zonder dat de politici enige veranderingen doorvoerden. En nu is er een frisse wind, die een bruglening van maar een paar miljard vraagt, en dan kan het ineens niet meer.
Of het uitstekende plannen zijn moet nog maar blijken. En Syriza kun je ondertussen ook wel verwijten dat ze de Duitsers ongekend vijandig bejegenen.quote:Op maandag 9 februari 2015 17:45 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Grappig? Eerder triest. Ik vind ook dat je nieuw elan en een regering die echt wil veranderen helpen en niet de put in drukken. Nd en pasok hebben griekenland in de vernieling geholpen en daarna is er de fout gemaakt de grieken niet te laten defaulten. Syriza heeft uitstekende plannen die de grieken ook echt weer vooruit zullen helpen, waarbij ze ook nog eens een enorm democratisch mandaat hebben. Als dit niet lukt volgt er een staatsgreep,of burgeroorlog.
Vind, je? Ik vind van niet. Het verhaal van varoufakis in Berlijn was heel redelijk vond ik. De Duitsers hebben ook een wape up call nodig soms. Ik denk dat men zich meer zorgen maakt over de flirt van de griekse minister van defensie Kammenos met de Russen en de Russiache vloot die wellicht een permanente basis in Navo land Griekenland krijgt.quote:Op maandag 9 februari 2015 19:10 schreef HiZ het volgende:
[..]
Of het uitstekende plannen zijn moet nog maar blijken. En Syriza kun je ondertussen ook wel verwijten dat ze de Duitsers ongekend vijandig bejegenen.
Tja, we hebben even niet opgelet toen de Grieken rare claims over 'oorlogsschulden' gingen maken?quote:Op maandag 9 februari 2015 21:34 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Vind, je? Ik vind van niet. Het verhaal van varoufakis in Berlijn was heel redelijk vond ik. De Duitsers hebben ook een wape up call nodig soms. Ik denk dat men zich meer zorgen maakt over de flirt van de griekse minister van defensie Kammenos met de Russen en de Russiache vloot die wellicht een permanente basis in Navo land Griekenland krijgt.
http://uk.businessinsider(...)st-enemy-2015-2?r=US
Behalve schulden afschrijven wil hij vooral door op de oude voet van hoge militaire uitgaven en veel ambtenaren waarbij dit gedekt wordt door schulden.quote:Op maandag 9 februari 2015 17:45 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Grappig? Eerder triest. Ik vind ook dat je nieuw elan en een regering die echt wil veranderen helpen en niet de put in drukken. Nd en pasok hebben griekenland in de vernieling geholpen en daarna is er de fout gemaakt de grieken niet te laten defaulten. Syriza heeft uitstekende plannen die de grieken ook echt weer vooruit zullen helpen, waarbij ze ook nog eens een enorm democratisch mandaat hebben. Als dit niet lukt volgt er een staatsgreep,of burgeroorlog.
de EU raakt de controle over de uitgaven van Griekenland weer kwijt en ze blijven bakken geld vragenquote:Op dinsdag 10 februari 2015 09:33 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Behalve schulden afschrijven wil hij vooral door op de oude voet van hoge militaire uitgaven en veel ambtenaren waarbij dit gedekt wordt door schulden.
twitter:AFP twitterde op donderdag 12-02-2015 om 00:09:13#BREAKING No deal between Greece, eurozone partners in debt talks, govt source says reageer retweet
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |