Hehe in de essentie denk beginnen bij aardig beleefd zijn op micro niveau. De kranten jongen goedemorgen zeggen. De deur ophouden voor die vrouw met hoofddoek. Je schoenen uit bij de voordeur als je een moslim bezoekt. Daar zijn verder geen ingewikkelde discussies voor nodig. Beleefdheid en respect is gewoon de cement van de maatschappij.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 09:20 schreef I-care het volgende:
[..]
Ervan uitgaande dat het zou kan zijn, is het absoluut een discussie waard! Maatschappelijk inderdaad, iedereen moet daar van op de hoogte zijn dan. Een lerend debat zeg maar
Oké. Ik hoor die termen toch vrij regelmatig.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 09:24 schreef trancethrust het volgende:
[..]
Als je ernaar zoekt dan vind je het wel, ja. Ik denk niet dat je daaruit mag concluderen dat `Atheïsten daarentegen worden al extremistisch, fundamentalistisch of militant genoemd als ze praten over hun niet-geloven.'.
Je top paar google searchresultaten duiden ook aan dat het niet om een breedgedragen terminologie lijkt te gaan.
Dat weet je niet. De moordenaar van Kennedy of dominee King zou best een atheïst kunnen zijn. En zeker opgegroeid binnen een moderne democratie met westerse normen en waarden.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 09:21 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik kan me echt geen enkel voorbeeld van een aanslag of wat voor gewelddaad dan ook in naam van het atheïsme herinneren.
Dit is ook flauwe logica. Als ik nu een molotovcocktail de Aldi ingooi en roep dat het `in de naam van Atheisme' is, wat dan?quote:Op zaterdag 31 januari 2015 09:21 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik kan me echt geen enkel voorbeeld van een aanslag of wat voor gewelddaad dan ook in naam van het atheïsme herinneren.
Kom op zeg.. Geloof je nou echt dat het realistisch is om te denken dat Kennedy en King vermoord zouden kunnen zijn in naam van het atheïsme?quote:Op zaterdag 31 januari 2015 09:27 schreef Megumi het volgende:
[..]
Dat weet je niet. De moordenaar van Kennedy of dominee King zou best een atheïst kunnen zijn. En zeker opgegroeid binnen een moderne democratie met westerse normen en waarden.
Dus religieuze fundamentalisten begrijpen hun geloof slechter dan de gematigden? Is een stelling hoor, het zou kunnen...quote:Op zaterdag 31 januari 2015 09:28 schreef trancethrust het volgende:
[..]
Dit is ook flauwe logica. Als ik nu een molotovcocktail de Aldi ingooi en roep dat het `in de naam van Atheisme' is, wat dan?
Het is duidelijk dat men gewelddadige acties maakt om redenen niet gerelateerd aan religie, maar hoogstens gerationaliseerd via religie. Of welke andere idiologie dan ook. Ook atheisme gaat daar niet immuun voor zijn.
quote:Op zaterdag 31 januari 2015 09:24 schreef Megumi het volgende:
[..]
Hehe in de essentie denk beginnen bij aardig beleefd zijn op micro niveau. De kranten jongen goedemorgen zeggen. De deur ophouden voor die vrouw met hoofddoek. Je schoenen uit bij de voordeur als je een moslim bezoekt. Daar zijn verder geen ingewikkelde discussies voor nodig. Beleefdheid en respect is gewoon de cement van de maatschappij.
Natuurlijk niet maar een moordenaar kan natuurlijk best atheïst zijn. Het gaat niet om de naam van het beestje derhalve maar om het resultaat. Iedereen kan los van religie of ideologie een moordenaar zijn. Vaak is religie of ideologie hooguit een rechtvaardiging vaak voor geweld of oorlog. Hoe krijg je het anders voor elkaar om miljoenen idioten een slachtveld op te sturen of bepaalde volken uit te roeien.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 09:28 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Kom op zeg.. Geloof je nou echt dat het realistisch is om te denken dat Kennedy en King vermoord zouden kunnen zijn in naam van het atheïsme?
Omdat die mensen bereid zijn te doden voor hun religie. Dat is het punt toch juist?quote:Op zaterdag 31 januari 2015 09:32 schreef Megumi het volgende:
[..]
Natuurlijk niet maar een moordenaar kan natuurlijk best atheïst zijn. Het gaat niet om de naam van het beestje derhalve maar om het resultaat. Iedereen kan los van religie of ideologie een moordenaar zijn. Vaak is religie of ideologie hooguit een rechtvaardiging vaak voor geweld of oorlog. Hoe krijg je het anders voor elkaar om miljoenen idioten een slachtveld op te sturen of bepaalde volken uit te roeien.
Ik vrees dat men de eigen religie dan niet heeft begrepen..quote:Op zaterdag 31 januari 2015 09:35 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Omdat die mensen bereid zijn te doden voor hun religie. Dat is het punt toch juist?
Niet allen vanwege religie. Maar er wordt ook gemoord uit naam van vrijheid en democratie. Denk dan aan Irak en dergelijke.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 09:35 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Omdat die mensen bereid zijn te doden voor hun religie. Dat is het punt toch juist?
Fundamentalisme = onbegrip van de eigen religie?quote:Op zaterdag 31 januari 2015 09:37 schreef I-care het volgende:
[..]
Ik vrees dat men de eigen religie dan niet heeft begrepen..
Dat meen ik te ontwaren inderdaad.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 09:39 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Fundamentalisme = onbegrip van de eigen religie?
Absoluut. Dat ga ik dan ook zeker niet ontkennen. Religie is niet de bron van alle ellende.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 09:38 schreef Megumi het volgende:
[..]
Niet allen vanwege religie. Maar er wordt ook gemoord uit naam van vrijheid en democratie. Denk dan aan Irak en dergelijke.
Maar dat betekent dat je eigenlijk beweert dat jij beter over hun geloof kunt oordelen dan zij zelf.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 09:39 schreef I-care het volgende:
[..]
Dat meen ik te ontwaren inderdaad.
Ik denk dat de gemiddelde Jihadist de Koran niet gelezen heeft inderdaad.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 09:39 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Fundamentalisme = onbegrip van de eigen religie?
En de gemiddelde gematigde moslim wel?quote:Op zaterdag 31 januari 2015 09:41 schreef Megumi het volgende:
[..]
Ik denk dat de gemiddelde Jihadist de Koran niet gelezen heeft inderdaad.
Dat is geen extremist.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 09:42 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
En de gemiddelde gematigde moslim wel?
Oh? Op welke manier dan? Atheïsme is niks anders dan een term dat aangeeft dat iemand niet in god gelooft. Er zit geen enkele ideologie achter, je kan dus vandaar uit ook geen rationalisaties doen.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 09:28 schreef trancethrust het volgende:
[..]
Dit is ook flauwe logica. Als ik nu een molotovcocktail de Aldi ingooi en roep dat het `in de naam van Atheisme' is, wat dan?
Het is duidelijk dat men gewelddadige acties maakt om redenen niet gerelateerd aan religie, maar hoogstens gerationaliseerd via religie. Of welke andere idiologie dan ook. Ook atheisme gaat daar niet immuun voor zijn.
Het is natuurlijk een beetje dom om voor iets te vechten wat je eigenlijk niet snapt. Slecht onderwijs en domheid is een goede voedingsbodem voor extremisme denk ik.quote:
Ik ben een ander inzicht toegedaan inderdaad. Hoe kun je anders vrede en God met elkaar rijmen als we elkaar naar het leven zouden staan? Onder het mom gelijk hebben over anderen, dat is dan namelijk de consequentie, van mijn overtuiging en die van de ander.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 09:40 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Maar dat betekent dat je eigenlijk beweert dat jij beter over hun geloof kunt oordelen dan zij zelf.
Maar waar komt de veronderstelling vandaan dat fundamentalisten hun geloof niet snappen?quote:Op zaterdag 31 januari 2015 09:46 schreef Megumi het volgende:
[..]
Het is natuurlijk een beetje dom om voor iets te vechten wat je eigenlijk niet snapt. Slecht onderwijs en domheid is een goede voedingsbodem voor extremisme denk ik.
Binnen religies hoeven zaken helemaal niet te rijmen te zijn.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 09:48 schreef I-care het volgende:
[..]
Ik ben een ander inzicht toegedaan inderdaad. Hoe kun je anders vrede en God met elkaar rijmen als we elkaar naar het leven zouden staan?
In principe niet nee. Religie en geschriften zijn de afspiegeling van zeer waardevolle inzichten en leerpunten. Het is aan de lezers bijvoorbeeld om daar van te leren en zichzelf te vormen. Met vallen en opstaan, net als opgroeien. Maar de weg blijft hetzelfde, groeien en bloeien, de vraag is dan welke keuzes leiden naar een goed en vredig leven, hier.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 09:51 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Binnen religies hoeven zaken helemaal niet te rijmen te zijn.
Hm. Ik heb exact de tegenovergestelde mening. Ik ben nog nooit een waardevol inzicht of leerpunt tegengekomen in een religie.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 09:55 schreef I-care het volgende:
[..]
In principe niet nee. Religie en geschriften zijn de afspiegeling van zeer waardevolle inzichten en leerpunten.
Natuurlijk wel. Als seculier land een Christelijk land aanvallen zou prima gerationaliseerd kunnen worden uit atheisme.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 09:46 schreef Semisane het volgende:
[..]
Oh? Op welke manier dan? Atheïsme is niks anders dan een term dat aangeeft dat iemand niet in god gelooft. Er zit geen enkele ideologie achter, je kan dus vandaar uit ook geen rationalisaties doen.
Ik weet niet of ik het geheel eens ben met je historiek hier, maar je grote lijn is correct. Hitler was mogelijk ook atheist, maar het is niet atheisme dat hem dreef tot gruweldaden. Maar dat geldt ook voor andere religieen en idiologieen, niet alleen atheisme.quote:Natuurlijk kan een atheïst wel andere ideologieën aanhangen waar vanuit je geweld kan rationaliseren, maar er is geen enkele directe lijn vanuit atheïsme naar het rationaliseren tot geweld.
Mensen halen vaak Stalin of Mao aan, maar die begrijpen hun eigen argument gewoon niet. Zowel Stalin als Mao hebben nooit iets gedaan uit "naam van Atheïsme", maar uit naam van de ideologie communisme of beter, in hun geval, uit naam van het Stalinisme of Maoïsme.
Dat beide de kerk (of andere religieuze instanties) niet tolereerde kwam voort uit het feit dat men geen andere macht accepteerde binnen hun vormen van communisme dan de macht die bij hun lag en niet omdat men het "atheïsme" wilde promoten. Sterker nog, zowel Stalin als Mao wilde dat het volk hun ging aanbidden.
Toch is er een soort van wanhopige poging om het atheïsme anders te doen lijken dan het is (het gebrek aan het geloof in goddelijke entiteiten).
Ja? Wedstrijdje doen? Zoek ik een zo extreem uitspraak op van een religieus uit NW-Europa en jij een van een NW-Europese atheïst. Kijken wie er de grootste mond heeft.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 09:54 schreef Individual het volgende:
Nog nooit een echte fundamenteel tegengekomen waar ik van weet. Eigenlijk alleen op het nieuws, maar wordt wel verwacht er bang voor te zijn.
In NW Europa zijn het wel de atheïsten met de grootste mond.
Hoe dan? En waarom is dat dan nog nooit gebeurd?quote:Op zaterdag 31 januari 2015 09:58 schreef trancethrust het volgende:
[..]
Natuurlijk wel. Als seculier land een Christelijk land aanvallen zou prima gerationaliseerd kunnen worden uit atheisme.
Google eens op 'Gott mit uns'.quote:Ik weet niet of ik het geheel eens ben met je historiek hier, maar je grote lijn is correct. Hitler was mogelijk ook atheist, maar het is niet atheisme dat hem dreef tot gruweldaden. Maar dat geldt ook voor andere religieen en idiologieen, niet alleen atheisme.
Gevonden!quote:Op zaterdag 31 januari 2015 09:58 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja? Wedstrijdje doen? Zoek ik een zo extreem uitspraak op van een religieus uit NW-Europa en jij een van een NW-Europese atheïst. Kijken wie er de grootste mond heeft.
quote:Op zaterdag 31 januari 2015 09:58 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja? Wedstrijdje doen? Zoek ik een zo extreem uitspraak op van een religieus uit NW-Europa en jij een van een NW-Europese atheïst. Kijken wie er de grootste mond heeft.
En toch staan die daar beschreven kan ik je vertellen. Alleen het is de kunst te leren zien wat het laat zien. Als jij een boek zou lezen over persoonlijke verhalen geschreven in een oorlog bijvoorbeeld, dan geeft dat een kijkje in de levens van die mensen ten tijde van de oorlog. Brieven van kinderen aan ouders, verhalen van moed en kracht, verlies en liefde. Verhalen van wreedheden en brutaliteit. Hoop en onzekerheid spreken dan een verhaal, waar je veel van kunt leren in het heden. Overal in elk verhaal over het leven en relaties liggen moralen en levenslessen verborgen, de kunst is om dat in te zien en te gebruiken om ervan te leren als mens.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 09:56 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Hm. Ik heb exact de tegenovergestelde mening. Ik ben nog nooit een waardevol inzicht of leerpunt tegengekomen in een religie.
Maar goed, dat terzijde.
Hé, ik vind het prima dat jij er wel waarde aan hecht, maar ik doe dat absoluut niet. Maar goed, hier zijn echt al talloze topics over.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 10:02 schreef I-care het volgende:
[..]
En toch staan die daar beschreven kan ik je vertellen. Alleen het is de kunst te leren zien wat het laat zien. Als jij een boek zou lezen over persoonlijke verhalen geschreven in een oorlog bijvoorbeeld, dan geeft dat een kijkje in de levens van die mensen ten tijde van de oorlog. Brieven van kinderen aan ouders, verhalen van moed en kracht, verlies en liefde. Verhalen van wreedheden en brutaliteit. Hoop en onzekerheid spreken dan een verhaal, waar je veel van kunt leren in het heden. Overal in elk verhaal over het leven en relaties liggen moralen en levenslessen verborgen, de kunst is om dat in te zien en te gebruiken om ervan te leren als mens.
Dat kan eveneens gewoon in de omgang met familie en vrienden, collega's en onbekenden die je ontmoet.
Gelukkig houdt de boze atheïst (zoals TS) het bij wat gemopper in de kroeg en op internet.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 10:01 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dit is wel een mooie illustratie bij de OP.
Ja, natuurlijk. Dat is het punt juist.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 10:06 schreef Individual het volgende:
[..]
Gelukkig houdt de boze atheïst (zoals TS) het bij wat gemopper in de kroeg en op internet.
Eigenlijk zeg je nu dat je niet wilt leren als mens, en dat je alle wijsheid al in pacht zou hebben? Lijkt mij sterk dat die mensen bestaan.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 10:03 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Hé, ik vind het prima dat jij er wel waarde aan hecht, maar ik doe dat absoluut niet. Maar goed, hier zijn echt al talloze topics over.
Dat zei ik absoluut niet. Ik zei: ik ben nog nooit een waardevol inzicht of leerpunt tegengekomen in een religie.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 10:09 schreef I-care het volgende:
[..]
Eigenlijk zeg je nu dat je niet wilt leren als mens, en dat je alle wijsheid al in pacht zou hebben? Lijkt mij sterk dat die mensen bestaan.
Dit is de crux van de hele discussie. Alle groepen in de OP nemen een duidelijk standpunt in.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 10:09 schreef I-care het volgende:
Lijkt mij sterk dat die mensen bestaan.
Dan heb je nog niet gekeken waarschijnlijkquote:Op zaterdag 31 januari 2015 10:10 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dat zei ik absoluut niet. Ik zei: ik ben nog nooit een waardevol inzicht of leerpunt tegengekomen in een religie.
Precies, zoals ik al zei in mijn post over de familie.. Nu is het dan tijd om als discussieleden onszelf lerend en open op te stellen om elkaar standpunten te evalueren en op waarde in te schattenquote:Op zaterdag 31 januari 2015 10:14 schreef Individual het volgende:
[..]
Dit is de crux van de hele discussie. Alle groepen in de OP nemen een duidelijk standpunt in.
Zeer zeker wel. En niet zo'n beetje ook. Maar nogmaals: hier zijn al talloze andere topics over.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 10:14 schreef I-care het volgende:
[..]
Dan heb je nog niet gekeken waarschijnlijk![]()
Zeker, ik hou er verder ook over opquote:Op zaterdag 31 januari 2015 10:17 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Zeer zeker wel. En niet zo'n beetje ook. Maar nogmaals: hier zijn al talloze andere topics over.
Gaat niet gebeuren. Zelfs bínnen de islam slachten ze elkaar al af om religieuze verschillen. Hoe moet het dan ooit tot een fatsoenlijke discussie mét de islam? En dan hebben we het nog niet eens over de andere wereldreligies.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 10:16 schreef I-care het volgende:
[..]
Precies, zoals ik al zei in mijn post over de familie.. Nu is het dan tijd om als discussieleden onszelf lerend en open op te stellen om elkaar standpunten te evalueren en op waarde in te schatten
Als wij dat hier kunnen dan zou dat prachtig zijn, dat betekend dat er dan nog hoop zou zijn!
Stap voor stap.. Het hele leven is een proces van leren. Groter de evolutie als mens en maatschappij. Ik maak mezelf dan ook geen illusie dat er binnenkort veel anders zal zijn, de tijd zal het leren. One way or another..quote:Op zaterdag 31 januari 2015 10:19 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Gaat niet gebeuren. Zelfs bínnen de islam slachten ze elkaar al af om religieuze verschillen. Hoe moet het dan ooit tot een fatsoenlijke discussie mét de islam? En dan hebben we het nog niet eens over de andere wereldreligies.
Hoe ziet dat eruit "een discussie met de Islam"? Of bedoel je met Moslims? Of Moslims onderling die gaan nadenken over de Islam?quote:Op zaterdag 31 januari 2015 10:19 schreef Jigzoz het volgende:
Gaat niet gebeuren. Zelfs bínnen de islam slachten ze elkaar al af om religieuze verschillen. Hoe moet het dan ooit tot een fatsoenlijke discussie mét de islam? En dan hebben we het nog niet eens over de andere wereldreligies.
In abstracte zin, bedoelde ik dat.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 10:22 schreef Aloulu het volgende:
[..]
Hoe ziet dat eruit "een discussie met de Islam"? Of bedoel je met Moslims? Of Moslims onderling die gaan nadenken over de Islam?
Dat deel van de wereld wordt de laatste jaren juist alleen maar extremer.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 10:21 schreef I-care het volgende:
[..]
Stap voor stap.. Het hele leven is een proces van leren. Groter de evolutie als mens en maatschappij. Ik maak mezelf dan ook geen illusie dat er binnenkort veel anders zal zijn, de tijd zal het leren. One way or another..
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |